syntipukki-ilmiö

syntipukki yksin

Muistuttaako jonkun toisenkin mielestä työpaikkakiusaamiseen liittyvä kiusatun syyllistäminen (syntipukki-ilmiö) pitkäperjantain tapahtumia muinoin. Silloin syytön tapettiin koko yhteisön voimin vaikka kaikki tiesivät hänen olevan syytön.

Siinä näkyy hymistelijöiden - passiivisten seuraajien - ja aktiivisten kiusaajan tukijoiden osuus tapahtumien kulkuun hyvin. Ilman heitä murha ei olisi ollut mahdollinen tuolloin eikä nykyisin työpaikkakiusaaminenkaan.

32

3259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuttu ilmiö

      Kannattaa muistaa Se, että jos ei voi kantaa sankarin viittaa, niin ei pidä ottaa myöskään syntipukin viittaa kantaakseen. Nämä kiusaamiseen osallistuneet ja sitä vierestä seuranneet hävetköön itseään.

      • ymmyrkäinen

        Olen monasti miettinyt, miltä tuntuu seurata jonkun ihmisen epäasiallista kohtelua ja olla kuin mitään erikoista ei tapahtuisi. Nämä hyvät ihmiset ovat paikalla, kun x sanoo y:lle jotain hyvin loukkaavaa. Kyse ei ole poikkeustapauksesta, vaan päivittäisestä ilmiöstä. Porukka on kaikesta hyvin tietoinen, koska x luennoi heille säännöllisesti y:n kaikenkattavasta ala-arvoisuudesta ja kuinka häntä pitää "kouluttaa". Ilmekään ei näillä sivustaseuraajilla värähdä, joskus saattavat nyökytellä ja hymistellä hyväntahtoisesti x:n "hauskuuksille". Yleensä he juttelevat leppoisasti kuulumisistaan x:n kanssa ja pitävät häntä porukan ilopillerinä.

        Osaisiko joku avata hymistelijä-ihmisen ajatus- ja asennemaailmaa?


      • niinpä niin
        ymmyrkäinen kirjoitti:

        Olen monasti miettinyt, miltä tuntuu seurata jonkun ihmisen epäasiallista kohtelua ja olla kuin mitään erikoista ei tapahtuisi. Nämä hyvät ihmiset ovat paikalla, kun x sanoo y:lle jotain hyvin loukkaavaa. Kyse ei ole poikkeustapauksesta, vaan päivittäisestä ilmiöstä. Porukka on kaikesta hyvin tietoinen, koska x luennoi heille säännöllisesti y:n kaikenkattavasta ala-arvoisuudesta ja kuinka häntä pitää "kouluttaa". Ilmekään ei näillä sivustaseuraajilla värähdä, joskus saattavat nyökytellä ja hymistellä hyväntahtoisesti x:n "hauskuuksille". Yleensä he juttelevat leppoisasti kuulumisistaan x:n kanssa ja pitävät häntä porukan ilopillerinä.

        Osaisiko joku avata hymistelijä-ihmisen ajatus- ja asennemaailmaa?

        Joissain tapauksissa oikea työpaikkakiusaaja onkin juuri y josta x yrittää varoittaa muita, mutta jotka eivät halua puuttua asiaan koskapa y on tunnettu selkäänpuukottaja joka joka tapuksessa on ylempien esimiesten erityisessä suojeluksessa. Erityisen paljon y on kateellinen x:lle siitä että tämä on hauska seuramies ja pidetty työtoveri. Niinpä kaikkien selän takana y mustaa x:n mainetta esimiesten silmissä kertomalla valheita kuinka x on mukamas solvannut moninaisin sanankääntein ylempiään. Kun y on saanut käännettyä esimiesportaan x:ää vastaan hän lisää kierroksia kiusatakseen x:n ulos työyhteisöstä. X tietää y:n olevan esimiesten lellikki joten hän irtisanoutuu itse työstään ylen kiusattuna ja lyötynä. Nyt y voi taas hengittää vapaasti ja muut työtoverit odottavat kauhulla kuka heistä "saa" olla seuraava uhri.


      • kiusattu

        Ei kai syntipukin viittaa kukaan ota vapaaehtoisesti kannettavakseen. Työpaikkakiusatusta tehdään muiden toimesta henkisen väkivallan keinoin syntipukki.


      • Miete syntipukista
        kiusattu kirjoitti:

        Ei kai syntipukin viittaa kukaan ota vapaaehtoisesti kannettavakseen. Työpaikkakiusatusta tehdään muiden toimesta henkisen väkivallan keinoin syntipukki.

        Kyllä joku saattaa niinkin tehdä yhteisen hyvän vuoksi. Jos kiusaaminen on sääntö, eikä poikkeus, joku voi ottaa vapaaehtoisesti viitan harteilleen työyhteisön hyvinvoinnin vuoksi.
        Marttyyriutta kyllä varmaankin, mutta jos tekaistu syntipukki kokee kestävänsä epäedullisen roolin ja tällä tavalla saa kiinnitettyä kiusaajien huomion itseensä. Näin muut työyhteisön jäsenet pääsevat helpommalla ja pian kiusaajien kiusaaminen ylittää sen rajan, minkä jälkeen terve ihminen ei enää pysty seuraamaan sivusta tekaistun syntipukin piinaa, vaan puuttuu asioiden kulkuun joko lopettamalla itse kiusaamisen taikka paljastamalla asian oikean laidan.
        Jonkun omatunto päättää olla vahva ja sanoa, nyt riittää. Ja ehkä sen jälkeen löytyy rohkeutta olla oma itsensä ja toimia niinkuin oikein on.
        Kiusatuksi tulemisen uhallakin.


      • Anonyymi
        kiusattu kirjoitti:

        Ei kai syntipukin viittaa kukaan ota vapaaehtoisesti kannettavakseen. Työpaikkakiusatusta tehdään muiden toimesta henkisen väkivallan keinoin syntipukki.

        Nimenomaan. Kiusaaja selittää ympäriinsä kaikkee shittii kiusatusta. Miten hänen kanssaan tulee ongelmia ja hän on työpaikan häirikkö ymym.. Vaikka itse ovat aloittaneet. Eli syyttävät omista virheistään tätä syntipukkia. Todellisuudessa kiusattu ON KAIKKEIN osaavin, fiksu, nopea kuin itse kiusaaja. Mitä oon nähny tuota kiusaajaa, niin kuvittelee vain olevansa jollain tavalla hauska, hyvä ymym... Mutta, kun kuuntelee hänen juttuja, niin ei kyllä ole mistään kotoisin!! Niin nähty homma extraajana että tuo tyyppi voisi suksia kuuseen. Kiusattu ON kaikkein mukavin, eikä mikään omaa etuansa tavoitteleva että saa jäädä työpaikalle, niin kuin tämä itse kiusaaja on. Laiska se on ja se on saletti justiinsa niin....


      • Anonyymi
        niinpä niin kirjoitti:

        Joissain tapauksissa oikea työpaikkakiusaaja onkin juuri y josta x yrittää varoittaa muita, mutta jotka eivät halua puuttua asiaan koskapa y on tunnettu selkäänpuukottaja joka joka tapuksessa on ylempien esimiesten erityisessä suojeluksessa. Erityisen paljon y on kateellinen x:lle siitä että tämä on hauska seuramies ja pidetty työtoveri. Niinpä kaikkien selän takana y mustaa x:n mainetta esimiesten silmissä kertomalla valheita kuinka x on mukamas solvannut moninaisin sanankääntein ylempiään. Kun y on saanut käännettyä esimiesportaan x:ää vastaan hän lisää kierroksia kiusatakseen x:n ulos työyhteisöstä. X tietää y:n olevan esimiesten lellikki joten hän irtisanoutuu itse työstään ylen kiusattuna ja lyötynä. Nyt y voi taas hengittää vapaasti ja muut työtoverit odottavat kauhulla kuka heistä "saa" olla seuraava uhri.

        "....kuka heistä "saa" olla seuraava uhri..." koska ilman syntipukkia tällainen yhteisö on kuin kala ilman eväitä ja kiduksia.


    • Vertailun vuoksi

      pitäisi saada nähdä filminpätkä hymistelijöistä myös silloin, kun samanlainen epäasiallinen käytös kohdistuu heihin.

      • Anonyymi

        Se on heti lopputili ja potkut, jos menet niille jotain aiheesta sanomaan. Kun ei heille saa mistään sanoa tai kritisoida heidän toimintaansa. Mutta he kyllä saavat haukkua, solvata, valehdella johtajille jotain mitä kiusattu ei ole koskaan tehnytkään. Tai jos et ole sanonutkaan tai tehnyt yhtään mitään niin keksimällä keksitään sitten jotain ja kaikki menee läpi ku väärä raha. Varoitus lappu kouraan ja näin he ovat enemmän kuin tyytyväisiä. Ei voi muuta sanoa kun että aika kusipää toimintaa....


    • Syyllinenhän se oli.

      Ei Jeesus ollut syytön. Kiihotti kansaa vallanpitäjiä vastaan. Paha rikos siihen aikaan. Syyllinen oli siis.

    • syntipukki yksin

      Onko syyllinen se, joka tuo esiin pahan kulissit, joiden taakse paha (henkinen väkivalta) piilotetaan ja kaataa kulissit, jotta totuus tulisi esiin?

      Vai onko syllinen se, joka hallitsee pelolla, vääryydellä ja viekkaudella kaihtamatta keinoja tavoitellen vain omaa hyvää? Muut saa maksaa vaikka hengellään.

      Ihmiskunta ei näytä oppivan virheistään. Keinot vain vaihtuu.

      Paha (narsisti/psykopaatti) saa voimaa hyvästä ja siten hyvä mahdollistaa pahan. Miksi tarvitsemme itseään ihailevia, narsistisia johtajia? Mehän nostamme heidät valtaan? Miksi emme opi ihmiskunnan historiasta?

      • Anonyymi

        "Miksi tarvitsemme itseään ihailevia narsistisia johtajia?
        Pelosta, saamattomuudesta , oman kurjan nahkan suojelemisesta, raukkamaisuudesta ja ihan yhtä narsistisesta hyväksytyksi tulemisen tarpeesta kuin johtajatkin. Tälläisessä yhteisössä henkinen ja psyykkinen pahoinvointi syövyttää sen ennemmin tai myöhemmin kuoliaaksi, vaikka sen jäsenet kulkisivat yötä päivää tekopyhä hymyä muistuttava irvikuvan ilme kasvoillaan kuvitellen itseään koko maailman ymmärtäjiksi ja pelastajiksi.


    • Se oli ihan seko

      Oli eräässä postissa töissä eräs hyvin isokokoinen akka. Se vihas kaikkia pienikokoisia (alle 180 cm) ihmisiä, koska oli itse semmonen 190 cm kuulantyöntäjätyyppi.
      Akka harrasti seuraavaa touhua: aina kun tuli uusi työntekijä, niin tämä akka meni tuon tykö ja sanoi: "Psst, tuus tuonne."
      Hän vei uuden työtekijän sivummalle, pyysi pysähtymään ja kävi itse seisomaan niin, että painoi käsillään seinää. Aivan kuin jotakin voimistelua olisi suorittanut. Sitten hän päästi pitkän ja hirveän hajuisen pierun.
      Uusi työntekijä ei välttämättä tykännyt tuosta tervetuloa meille töihin-tervehdyksestä, vaan ihmetteli, että mitä tuo meinaa. Sitten kun meni valittamaan esimiehille tuosta akasta, niin akka alkoi väittää, että häntä oli kohdeltu ala-arvoisesti. Uusi oli muka arvostellut hänen olemustaan.
      Sitten tämä akka alkoi tehdä jäyniään: tilaili uuden nimissä tietokoneita ja muuta sälää, urkki sähköpostia, häiritsi kotirauhaa, mustamaalasi ja sotki pari- ja ihmissuhteet. Teki kaikkea koiruutta. Pahin temppu siltä oli tuupata nuori nainen ikkunan läpi. Kasvot meni pahaan kuntoon, eikä tuuppaajaa saatu vastuuseen, koska tuuppaamiselle ei ollut silminnäkijöitä. Väitettiin, että tyttö oli itse piripäissään luikastunut ja telonut.
      "luikastunut" sitä sanaa tuo kuulantyöntäjä tykkäsi viljellä. Sanoi aina "No, tuolta se tuli ja tuonne se meni. Sitten se luikastui." sen jälkeen ämmällä oli puolvuotta itekseen hauskaa.

      • kiusattu myös

        Kauheaa toimintaa. Tuollainen on saatava loppumaan heti.

        Auttaisikohan yhtään, jos te kaikki tuon ´akan´epäasialliset toimet kokeneet menisitte yhdessä puhumaan asiasta työnjohdolle?


    • Oikeus toteutui

      No onneksi ei enää tarvitse. Aikaa noista tapahtumista kulunut jo yli 20 vuotta, eikä tuo kuulantyöntäjä ole enää elävien kirjoissa.
      Syystä, koska hän tuossa takavuosina luikastui itse, autoineen.
      Hän sai lopulta itse sitä, mitä oli aina muille toivonut tapahtuvan.

    • Anonyymi

      Karma kostaa pahat teot.
      Terveisiä vaan sulle paskakasa, tunnistat kyllä itsesi tästä.

      • Anonyymi

        Pertille terveisiä, joudut helvettiin pahoista teoistasi, sitä ennen karma kostaa.


    • Anonyymi

      Ihan on kuin ulkoministeriössä. Pitkään kiusattuja on saanut myös fyysisesti pahoinpidellä. Näitäkin toimia on sitten puolusteltu, kun on tullut esiin.
      Kun korkeahkot virkamiehet jäävät kiinni törkeyksistä, sanovat, että on 'loukkaavaa'.

    • Anonyymi

      Syntipukki-ilmiö on jotenkin niin suomalainen ilmiö samalla. Kun ongelmia ilmenee työpaikoilla, tyypillistä on aloittaa mykkäkoulu. Epäkohdat tiedostavaa yritetään syyllistää eikä oteta kantaa asioihin, vaikka tiedetään koko ajan missä ongelma on. Erikoinen ilmiö, ja Suomessa liian yleinen työpaikoilla.

      • Anonyymi

        Uskomaton kieroilu voi syntyä melko vähäisestäkin ongelmasta.


      • Anonyymi

        Miten niin suomalainen ilmiö. ihan yleismaailmallinen juttu. Joka puolella maailmaa sellaista tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin suomalainen ilmiö. ihan yleismaailmallinen juttu. Joka puolella maailmaa sellaista tapahtuu.

        Suomessa on tutkimusten mukaan keskimääräistä enemmän työpaikkakiusaamista. Tämä perustuu puolestaan heikkoihin vuorovaikutustaitoihimme ja keskustelukulttuurin puuttumiseen.


    • Anonyymi

      Joskus tällainen työpaikka kiusaaja kiinni jäädessän tekee itsestään uhrin, levittelee toisista perättömiä juttuja ja ihmeellisintä on se että aina löytyy näitä puupäitä jotka uskoo näitä juttuja.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mikähän siinä on, että yhteisöjen jäsenet kerta toisensa jälkeen vaikenevat työpaikan tai yhteisön yksittäisten jäsenten kiusaamisesta puuttumatta ja auttamatta uhria vapautumaan tuosta kiduttavasta tilanteesta? Onko oma nahka lähinnä...?

    • Anonyymi

      Tää on hyvä

    • Anonyymi

      Suomalainen on sairas kusipää. ryssiin rinnastettava putinisti.

    • Anonyymi

      Jos firmassa on yksikin juonitteleva psykopaatti-narsisti jolla on hyvät sosiaaliset taidot (manipulointitaidot) ja joka on itsevarma (kuten psykopaatit aina), niin sellainen joutuu hänen silmätikuksi joka ei kumartele häntä. Henchmanit eli "hovi" toistaa hänen näkemyksiään ehdoitta ja on taivuteltavissa mihin tahansa ilkeyteen, koska heillä ei ole moraalin käsitystä vaan ovat perässähiihtäjiä vaikkakin yleensä hyvin mallikelpoisia kansalaisia muuten.

      Kellään ei tule mieleen että uhri on saattanut olla koko ajan aivan hyvä tyyppi, jos kiusaaja lahjoo heitä esim. rasvaisilla tarinoilla ja antaa viihdykettä haukkumalla muita (jotka eivät kuulu hoviin) ja rikkomalla hyviä tapoja muutenkin. Manipuloinnin uhrit pitävät heille syötettyjä konsepteja/ajatuksia ominaan.

      Jos uhri ei anna itsestään paljoa, eli ei tuo itseään esille, niin hovin ainoa tietolähde on kiusaaja, joka keksii valheita ja huhuja uhrista. Ja jos uhri alkaa tuomaan itseään esille kiusaaja vihjailee muille hänen olevan ilmiselvä narsisti. Sellainen joka ei kumartele kiusaajaa ei ole käyttökelpoinen kiusaajalle. Osa on myös peloteltu hiljaiseksi ja he pelkäävät aidosti tätä "räväkkää" tyyppiä eli kiusaajaa.

      • Anonyymi

        Jos uhrilla on jotain luonteenheikkouksia tai mielenterveysongelmia, kiusaaja vihjailee siitä jatkuvasti muille jotta ne vahvistuisivat ja pyrkii itse vahvistamaan niitä mm. jatkuvalla häirinnällä, koska nauttii vallasta ja on luultavasti sadistinen. Samoja piirteitä kuin irvikissassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos uhrilla on jotain luonteenheikkouksia tai mielenterveysongelmia, kiusaaja vihjailee siitä jatkuvasti muille jotta ne vahvistuisivat ja pyrkii itse vahvistamaan niitä mm. jatkuvalla häirinnällä, koska nauttii vallasta ja on luultavasti sadistinen. Samoja piirteitä kuin irvikissassa.

        Jos kiusaaja on jonkintason johtoasemassa, se on paras paikka toteuttaa sadismia ja manipulointia. Siinä asemassa häntä arvostetaan oletusarvoisesti ja hänen puheitaan uskotaan todennäköisemmin. Uuden työntekijän mentorina voi olla erinomaisen hyvä, niinkauan kuin uusi työntekijä kumartelee. Jos uudella työntekijällä on jonkinlaisia moraaliarvoja, hänestä tulee pian ongelma.


    • Anonyymi

      Toi on kuin meiltä töistä suoraan.

      • Anonyymi

        Sama juttu, ihan kuin meiltä.
        Minäkin, kun en ole lähtenyt näihin "rinkeihin" ja käyn muutenkin töissä vaan sen vuoksi, että elätän sillä itseni, niin paskaa on tullut vuosien mittaan reilusti niskaan. Vielä kun olen joskus pitänyt puoleni ja sanonut vastaan tai muuten ihan suoraan, että tuollainen käytös ei kuulu työmaalle, niin siitähän se riemu näillä on revennyt.
        Nykyään olen itse se "joka pilaa hyvän työpaikan".
        Tässä on ollut ihan älytöntä paskaa vuosien mittaan.
        Esimerkiksi joidenkin sairaslomien syyt kierretään selittämässä tällä "hyvä se on tietää"-syyllä, mitä ei lain mukaankaan saa tehdä.
        Paras pohajnoteeraus oli parisen vuotta sitten, kun jouduin olemaan erään läheiseni sairaskohtauksen ja sairaalareissun vuoksi jonkun verran töistä pois ja puhuin asiasta toimitusjohtajalle. Oli vielä tasan tarkkaan ainoa jolle kerroin asiasta.
        Niin hän juorusi sen samantien kaikille ja mm. tuotantopäällikkö oikein soitteli ja viestitteli mulle jo seuraavana päivänä ja tivasi oikein tarkkaan asiasta, hänelle olisi pitänyt selittää pilkuntakasti joka pikkuasiakin. Ja sitten kun palasin töihin, niin ainakin 3-4 tyyppiä tivasi multa kanssa asiasta, ennen kuin pääsin edes kellokorttikoneelle asti leimaamaan itseni töihin. Näistä pari oli ollut vielä itse pois töistä, kun jouduin lähtemään hoitamaan asioita läheiseni puolesta. Joten toimari oli ainoa, joka heille olisi edes voinut kertoa tuon syyn, miksi olin töistä pois.
        Ja ihan tällaista kaikkea paskaa. Nykyään olen tuonut tosiaan ihan selvästi esille, ettei kiinnosta jakaa mitään muuta kuin työasiaa heidän kanssaan, niin olenkin tosiaan se työpaikan mätäsäkki, joka pilaa "hyvän yhteisön".


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6323
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4066
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2476
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1458
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe