sähkökitaran ja basson erottelu

Juho Jalmari XXXXXXX

Onko kenelläkään tietoa kunnollisesta, mahdollisesti ja todennäköisesti kaupallisesta tietokoneohjelmasta, joka tunnistaisi ja erottelisi omiksi soundeikseen samalla taajuudella soivat bassokitaran ja sähkökitaran sävelet erikseen, siis jonkinlaista monimutkasta älykkyyttäkö pitäisi olla, vain meneekö se erottelu yksinkertaisella suotimella? Ja samalla kiinnostaa tietää yleisempi musiikillinen systeemi, millä saisi eroteltua pianon, huilun... samoilla taajuuksilla. Itse asiassa riittäisi sekin, että kun nämä instrumentit soivat esim. päätaajuudella 440 Hz (A), niin tietokone voisi antaa yksinkertaisen tulosteen A eikä mitään muuta tarvittaisi.Tietokoneteknisesti kysymykseni menee digitaalisen signaalinkäsittelyn puolelle.

5

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AABBCCDDEEFFGGHH

      Kyllähän lähes jokaisen soittimen taajuuskaista on niin leveä ettei siihen mikään yksi tietty hertsi riitä. Jokainen soitin on niiden omien taajuuksiensa summa ja kun ne monin paikoin sekoittuu muiden soittimien vastaaviin, ei niitä pysty samasta "puurosta" kovinkaan hyvin erottamaan.

      Tokihan esim. Adobe Auditionista löytyy sellainen kohinasuodin jolla voi ainakin teoriassa jossain määrin erotella eri soittimia toisistaan. Luultavasti jälki ei kovin kummoista ole, mutta se nyt on lähin tätä aihetta sivuava mitä itse tiedän.

    • muusikko4

      Tietokoneella/digitaalisesti ja elektronisesti tehdystä musiikista vois onnistua, mutta ei mikää hyvä loppu tulos tule siitäkään., mutta aidoilla soittimilla soitettu musiikki onkin jo eri juttu, ja se ei kyllä tuo nykytekniikalla oikeistaan minkäälaista hyväksyttävää lopputulosta. Siinä on niin montatekijää jotka täytyisi tietää ennen kuin rupeaa erottelemaan, ja ne vain tietää kyseisen musiikin tekijä. Mutta herää kysymys miksi sitä täytyy ruveta valmiista eroittelemaan kun kaiken voi tehdä itse?? Vai etkö osaa, ja meinasit kopioida. Neuvo. Tee koko juttu itse alusta alkaen.!

    • kuuloaisti........

      Osta Subwoofer kaiutin, sillä kuulet vain bassot 500 hertsin alle, et sähkökitaraa.

      Luonnollisesti taajuuskorjaimella saat ylä-äänet vaimennettua, bassot korostettua, ja toisinpäin.

      Ei ole olemassa ohjelmaa joka erottelee biisissä soitetun jokaisen soittimen yksittäiset nuotin. Nuottipaperit ovat tätä varten.

      Yhden soolo-instrumentin äänen nuotin saa selville digitaalisella kitara/basso led-viritysmittarilla.

    • täysi_kaheli

      Oletko kokeillut "wav to midi converter" ohjelmia?
      Niitä löytyy ilmaisiakin, joten jos ei onnistu, ei tule kustannuksia.

      • tiätämätön kyssyy

        Mites tämä auttaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5678
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3485
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1875
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1566
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1473
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1360
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe