mitä on ns normaali alkon käyttö

typerä sisko kysyy

parikymmentä vuotta sitten veljen kanssa luvattiin toisillemme kun lapsellisia toisen seurustelu sabotaaseja tehtiin että toistemme suhteisiin ei enään sekaannuta vaikka kuinka tekisi mieli varoittaa tai antaa neuvoja jos toinen ei kysy. lupaus on pitänyt molemmin puolin, mutta nyt olen kiikun kaakun sillä hänen tämän hetkinen tilanne huolestuttaa 8(

viime syksynä hänen avovaimonsa jätti hänet noin vain. meni kuukausi ja veljeni oli löytänyt uuden naisen. ei siinä mitään kiva / hyvä hänelle näin ajateltiin ja kun vielä selvisi että nainen oli kokenut saman kuin veli niin oli vielä mukavampi, osaisi jakaa kokemukset jne. kulmia tuli kohoteltua se vauhti millä nainen tavaroitaan kantoi veljen luokse ja lopullisesti sinne muutti, mutta se meni periaatteella heidän suhde heidän asia. nyt kevään aikana on ilmennyt se mikä huolestuttaa: naisen alkoholin käyttö. sitä ihmettelin jo ensinmäisellä tapaamisella, mutta oli joululoma ja vuoden vaihde joten ajattelin loman olevan rentoutumisen syy. itse olen aika tiukka kyseisessä asiassa, olen ennemmin juomatta kokonaan kuin otan sen krapulan. kyselin kavereltani mikä on normaalia alkoholin käyttöä ns. yleisesti kun ajattelin että oma linja on kuitenkin tiukahko, mutta ystävät ovat samalla linjoilla kun itse eli sauna olut, ruuan kanssa silloin tällöin ja juhlat ovat normaalia eli sieltä ei apua kyselyyn mitä se on. veljen uusi avoke kun ottaa suoraan sanoen kännit joka kerta kun alkoa sisältävän pullon avaa, se on vähintään joka viikonloppu eli hän ei tunne sanaa yksi tai kaksi sauna olutta vaan hänelle se on sauna ja olut kännit. luulisi jo melkein nelikymppisen naisen osaavan hallita juomistaan. näinä kuukausina seurailin ja lopulta veljeltä kysäsin, hänkin oli asiaan kiinnittänyt huomiota ja kertoi vielä että naisen isä oli alkoholisti 8/ eipä helpottanut mun huolta ja kun vielä veljeni tekee vuorotyötä eli hänen lapsensa ensinmäisestä liitosta on joitakin viikonloppuja hänen luonaan voi käydä niin että lapset ovat keskenään tämän avokin kanssa kun veljeni on töissä. olen huomannut että veljenikin alkon käyttö on lisääntynyt, nyt se hänen aikaisemmin ruuan kanssa juotu alkoholiton olut arki-iltana on muuttunut alkoholia sisältäväksi olueksi ja kaapissa on aina olutta kun siellä käy ja käyn usein koska äitini asuu lähellä, ennen niitä ei näkynyt jatkuvasti.

tiedän että on epäreilua täältä kysellä, mutta kaveripiiri mielipiteissään niin samaa linjaa vetää ja teidetään että jotkut asiaan suhtautuu vapaammin kuin me. mutta elämä on näyttänyt yhtä ja toista tähän ikään mennessä. kuten sen tosiasian että meidän ystävät joiden edes toinen vanhempi on alkoholisti ovat joko erittäin varovaisia alkon suhteen tai sitten on niitä joilla on hällä väliä asenne eli meidän silmissä niin sanotusti riskikuluttajia, joiden toivotaan joku päivä heräävä ennenkuin luisuvat siihen että alko on päivän paras annos, muusta viis. yhden ystävämme olemme alkolle menettäneet, häntä yritettiin auttaa mutta totuus on että jos käyttäjä itse asian kieltää niin kukaan ei häntä pysty auttamaan eli sairaus josta voi parantua vain itse.

on suoraan sanottuna paska fiilis kun tämän tänne laitan, mutta huolia on jo liikaa enempää ei mun olkapäät jaksa kantaa: äiti on dementoituva rouva joka ei ja jota ei haluta hoitolaitokseen laittaa niin kauan kun kotona selviää, siskolta löydettiin vuoden vaihteessa syöpä ja tämä 8/ omaakin elämää olisi mukava elää mutta asiat tärkeysjärjestykseen - perhe ensin.

5

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hilpeä huikka

      Onko isäsi alkoholisti vai miksi suhteesi alkoholiin on noin pelonsekainen?

    • osut oikeaan

      Olet täsmälleen oikeassa naisen alkon käytöstä. Keskustele veljesi kanssa positiivisesti aiheesta, tukien.

      Sosiaaliasiamiehen tai muun työntekijän kanssa voitte pohtia äidillesi kodinomaista, luotettavaa paikkaa. Ota kaverisi tai sukulaisesi mukaan puhumaan, johon voit luottaa. Voisiko siskosi käydä muutaman kerran terapeutilla tai psykologilla puhumassa jos ahdistaa kovin vakava sairaus, ja saada neuvoja sieltä, miten käsitellä vaikeaa asiaa. Kaikki ei kaatuisi sun mietittäväksi ja tuettavaksi. Onko ystäviä tai sukua?
      Joku löytää henkisyydestä voimaa (new age), levosta tai sitten fyysisestä kivasta tekemisestä. Mikä on sun juttu? Kirjaa hyvät ideat paperille. Minkälainen on kevään ja kesän suunnitelma jne. Ehkä rannalla yhdessä kesämökillä vaiko reissu ulkomaille? Vai hyviä kirjoja ja ulkoilua. Sulla on vielä elämää kuitenkin itselläsi.

    • typerä sisko kysyy

      hilpeä huikka: vastaus sinulle. ei isä ei ollut alkoholisti. suku on iso, siihen mahtuu yhtä ja toista kengän kuluttajaa sekä siskoni ex mies oli. joten siitä tiedän mitä elämä alkoholistin kanssa voi olla, herttainen ja ihana mutta kännissä täydellinen mulkenssoni. ja tyly mutta vaiettu totuus on että myös nainen voi olla agressiivinen humalassa.

      osut oikeaan: kiitos sanoistasi. veljen kanssa keskustelu olisi tietysti ainoa oikea vaihtoehto, mutta tiedän että siinä taivas repeää. hän ei ole niitä miehiä jotka keskustelee tai siedä että hänen päätöksiään kyseenalaistetaan. kun uusi avoke astui elämään, teki mieli kysäistä häneltä ajatteliko lapsiaan, jotka juuri olivat kadottaneet äitipuolen joka oli kuitenkin yli viisi vuotta heidän elämässään mutta katkaisi kylmästi yhteydet samalla heihin kuin veljeeni. en kysynyt silloin oli tärkeämpää ajateltavaa, siskoni. siskoni on tällä hetkellä sairaalassa, miten kauan sitä ei tiedetä, eikä lääkärit uskalla sanoa mikä on ennuste. äidille olen apua yrittänyt etsiä, tällähetkellä hänen ystävät käyvät joka päivä kylässä isommalla porukalla tai yksikseen. illalla käyn vielä tarkistamassa itse tilanteen tai estyneenä joku serkuista käy, suoraan sanottuna käydään vääntämässä hellan ja saunan sulakkeet pois turvallisuus syistä.
      samalla reissulla kun veljeni tutustui tähän avokkiinsa itse tutustuin mieheen jonka kanssa tapaillaan. toisin kun tuo toinen pari me päädyttiin ratkaisuun että kaksi tuntematonta aikuista saa paremman perustan tulevaisuudelle kun edetään hitaasti ja tutustutaan kunnolla eikä säntäillä. ongelman tekee tuo vajaan sadan kilometrin välimatka, jonka takia ei pysty niitä sponttaaneja lähdetkö leffaan treffejä tekemään vaan ne on sovittava ajoissa. tätä miestä en haluaisi menettää, hän ymmärtää jo omalta kohdaltaan mun tilanteen tuomat velvollisuudet. hänen isänsä on kuollut samoihin aikoihin kun omani ja hänen äitinsä on myös iäkäs, tosin pää pelaa mutta fysiikka alkaa pettämään. hänen veljensä ei paljoa perheen asioita hoitele, siskon avioliitto kariutui miehen pettämiseen.. joten hänelläkin on omat velvoitteensa kannetavana ja se että joudun perumaan tapaamisen jonkun yllättäen tuoman tilanteen takia saavat ainakin vielä ymmärrystä. kirjoja olen aina lukenut, viimeiset puoli vuotta ne vaan ovat koskeneet parisuhdetta, sen päättymistä, dementtiaa, syöpää, lapsi psykologiaa jne siis ei mitään viihde kirjallisuutta, olen yrittänyt etsiä vastauksia ja omaan pääkoppaan ymmärryksen tuomaa järjestystä, mutta huonolla menestyksellä. ensi kesää en uskalla edes ajatella, nyt mennään viikko eteenpäin periaatteella. mitä ystäviin tulee, heiltä olen saanut apuja ja ymmärrystä, parille ystävälle on vara-avain jotta pahimpina öinä on voinut mennä heidän sohvalleen nukkumaan kun omat seinät ovat kaatumassa päälle.

    • cheerios

      Ideoita: älä avaudu veljelle alko-asiasta, se vain pilaa teidän kahden suhteet. Jos veljesi on poissa töiden takia viikonloppuja, ja siellä on lapsia, niin keksi jotakin "tikusta-asiaa", vie vaikka itseleipomiasi lämpimäisiä tai jokin hyvä lasten filmi lainaksi tms. Todellisena asianasi lopulta tutkailla onko nainen humalassa ja samalla yksin vastuussa lapsista. Jos näin, edelleen et veljelle ala paasaamaan vaan ilmoitat lastensuojeluviranomiaiselle asiasta. He tutkikoot asian.
      Ja hommahan on niin todellakin että olipa tuo nainen selvä tai känninen, kun veljesi lapset ovat isäviikonlopulla tulee isän olla heidän huoltajanaan koko ajan, tai muussa tapauksessa viikonloppuisyyteen tulee tehdä muutoksia niiltä osin kun isä on töiden takia pois. Toivottavasti tämä helppaa jotakin.
      Pidä huolta omasta romanssistasi. Muiden asioita murehtimalla pilaat vain oman elämäsi mutta et auta ketään.

    • typerä sisko kysyy

      pääsiäinen selvensi kaksi asiaa mun elämässä:

      päätin että veli menee ja tekee mitä haluaa, niistä enään huolehdi. selvisi että avoke oli saanut veljeni kylmästi katkaisemaan välit nuoruuden rakkautensa kun oli pitänyt tätä uhkana. näillä kahdella on ollut 21 vuotta aikaa aloittaa uusinta kierros mutta eivät ole aloittaneet, avokkeella kuulemma vahva aavistus että nyt just nyt olisi se aika (sattuu olemaan vielä mun erittäin hyvä ystävä). selvisi vielä että tämä nainen oli puolen vuoden seurustelu / avoliiton jälkeen myynyt oman asuntonsa omasta kotikaupungistaan ja nyt virallisesti osoite oli siirtynyt veljelleni, just ja just päälle puolen vuoden tuntemisen jälkeen ... pidän rohkeista ihmisistä, mutta tyhmän rohkeista... joten tein kylmän päätöksen, ensinmäistä kertaa elämässäni kun heiltä lähdin, päätin jättää huolet veljestäni siihen risteykseen omaa päätäni en enään vaivaa. mies jonka olen nähnyt kaksi kertaa todella rakastuneena jolta ei nyt näytä ja antaa toisen tehdä moisen liikkeen sekä katkaisee välit ystävään toisen painostuksesta voi elää ilman että minä siitä huolehdin. jos käy huonosti hän tietää mistä mut löytää, yhteyttä tietysti pidän, onnekis on kännykkä, pahemmin en taida enään kyläillä. lapset ovat eri asia he tietävät miten ja mistä minut tavoittaa sekä sen että ovat aina tervetulleita.

      niin ja oma seurustelu, päättyi, sain puhelun eilen. hän oli pääsiäisen aikana ystävä porukalla reissussa, porukkaan oli kuulunut hänen ex jonka kanssa hän vielä yritää 8/

      mutta tämä on elämää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2334
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      355
      2052
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1217
    7. 158
      1212
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe