Kristinusko on tässäkin asiassa poikkeuksellinen että ihmisten ei tarvitse muuta kuin ottaa pelastuksen lahja vastaan uskomalla Jeesukseen. Kaikki on jo tehty valmiiksi ihmisten puolesta Jeesuksen ristinkuolemalla. Me saamme kaikki syntimme anteeksi emmekä joudu tuomittavaksi vaikka sen ansaitsimme. Eikö armo olekin ihana asia vaikka monet eivät tunnu sitä ymmärtävän?
Kristinusko on armouskonto!
50
246
Vastaukset
- herää tollo
Kristinusko on armotonuskonto! Se työntää hel-vettiin kaikki ne,
jotka eivät ryhdy Jeesuksen roboteiksi. Näillä Kristuksen lähettiläilä ei taida olla minkäänlaista käsitystä siitä, miltä heidän pelastuskonseptinsa näyttää uskonnottoman silmissä. Eikä se taida juuri kiinnostaakaan :-)
- exateisti
"...ei taida olla minkäänlaista käsitystä...."
Kyllä on käsitystä. Älä unohda että moni Kristitty on entinen ateisti. exateisti kirjoitti:
"...ei taida olla minkäänlaista käsitystä...."
Kyllä on käsitystä. Älä unohda että moni Kristitty on entinen ateisti.Totta. Mutta sen vähemmän ymmärrän aloituksen kaltaisen viestin logiikkaa. No, ehkäpä olen poikkeus ateistien joukossa ja muut ovat hedelmällisempää maaperää tällaiselle armolupaukselle.
- exateistille
exateisti kirjoitti:
"...ei taida olla minkäänlaista käsitystä...."
Kyllä on käsitystä. Älä unohda että moni Kristitty on entinen ateisti.Mitä olen kirjoituksistasi saanut selvää, et ollut todelinen ateisti koska uskoit Jumalaan ja luulit silloin että ateismi on jotain jolla soditaan ja aiheutetaan kärsimystä.
exateistille kirjoitti:
Mitä olen kirjoituksistasi saanut selvää, et ollut todelinen ateisti koska uskoit Jumalaan ja luulit silloin että ateismi on jotain jolla soditaan ja aiheutetaan kärsimystä.
Minuakin kiinnostaa tuo kysymys: jos ateisti tulee uskoon, niin
- onko kyse tosiaan siitä että ateisti muuttaa koko maailmankuvansa (teistisiä jumalia ei ole olemassa, ei myöskään Jumalaa, ja siksi koko pelastusajattelu on täysin todellisuuden ulkopuolinen ajatus), vai
- onko kyse siitä, että henkilö mieltää itsensä ateistiksi, vaikka tosiasiassa uskoo jollain tasolla tuohon konseptiin, vaikka jostain syystä kieltää sen.
No, tämä on tietenkin kunkin henkilön omassa tiedossa, eikä siinä voi oikeastaan muuta kuin uskoa puhujan sanaan.- exateisti
exateistille kirjoitti:
Mitä olen kirjoituksistasi saanut selvää, et ollut todelinen ateisti koska uskoit Jumalaan ja luulit silloin että ateismi on jotain jolla soditaan ja aiheutetaan kärsimystä.
"...et ollut todelinen ateisti..."
Ateisti ei usko Jumalaan, niin kuin en minäkään uskonut silloin kun olin ateisti.
Ihan samalla tavalla käyttäydyin kuin te nykyisetkin ateistit, samat kysymyksetkin uskoville oli ja makeat naurut ja pilkat päälle.
Nykyisin nauran sille miten tyhmä tuli oltua kun menin muiden ateistien mukana.
Vasta myöhemmin tervejärkinen ajattelu tuli mukaan kuvioihin. Siihen loppui ateismi minun osaltani. exateisti kirjoitti:
"...et ollut todelinen ateisti..."
Ateisti ei usko Jumalaan, niin kuin en minäkään uskonut silloin kun olin ateisti.
Ihan samalla tavalla käyttäydyin kuin te nykyisetkin ateistit, samat kysymyksetkin uskoville oli ja makeat naurut ja pilkat päälle.
Nykyisin nauran sille miten tyhmä tuli oltua kun menin muiden ateistien mukana.
Vasta myöhemmin tervejärkinen ajattelu tuli mukaan kuvioihin. Siihen loppui ateismi minun osaltani.Mikä sai sinut vaihtamaan koko katsomusmaailmasi perustan ja alkamaan pitämään Jumalaa totena, Jeesusta hänen poikanaan ja Jeesuksen ristinkuolemaa pelatuksen edellytyksenä?
- exateisti
kaarne kirjoitti:
Mikä sai sinut vaihtamaan koko katsomusmaailmasi perustan ja alkamaan pitämään Jumalaa totena, Jeesusta hänen poikanaan ja Jeesuksen ristinkuolemaa pelatuksen edellytyksenä?
Ihmisessä tapahtuu paljon sellaista mitä ei voi silmin nähdä.
Minun elämän tapahtumat taas on yksityisasia, en minä niitä tule tänne kertomaan.
"Jeesusta hänen poikanaan..."
Tämä asia ei ole maallisella järjellä ymmärrettävissä. - Todellisuussurffari
kaarne kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa tuo kysymys: jos ateisti tulee uskoon, niin
- onko kyse tosiaan siitä että ateisti muuttaa koko maailmankuvansa (teistisiä jumalia ei ole olemassa, ei myöskään Jumalaa, ja siksi koko pelastusajattelu on täysin todellisuuden ulkopuolinen ajatus), vai
- onko kyse siitä, että henkilö mieltää itsensä ateistiksi, vaikka tosiasiassa uskoo jollain tasolla tuohon konseptiin, vaikka jostain syystä kieltää sen.
No, tämä on tietenkin kunkin henkilön omassa tiedossa, eikä siinä voi oikeastaan muuta kuin uskoa puhujan sanaan.Kun uskoo(tai tulee ulkoa ohjelmoitua) johonkin tiettyyn maailmankuvaan tuntuu siltä kuin todellisuus mukautuisi siihen. Kaikki elämä näyttää todisteelta juuri oman uskomuksen mukaisesta maailmasta. Sitä ei voi uskoa vaihdettuaan uskomusjärjestelmää miten vuosi sitten ei nähnyt tätä hienoa todellisuutta ja ihmettelee kun muut eivät näe sitä.
Ihmisen todellisuus syntyy enemmän omassa mielessä kuin ulkoisissa olosuhteissa. Filttereitä on monenlaisia, eikä niiden vaihtoon välttämättä tarvitse kuin sopivan leffan tai kirjan. Metauskonnollinen matkailu avartaa... exateisti kirjoitti:
Ihmisessä tapahtuu paljon sellaista mitä ei voi silmin nähdä.
Minun elämän tapahtumat taas on yksityisasia, en minä niitä tule tänne kertomaan.
"Jeesusta hänen poikanaan..."
Tämä asia ei ole maallisella järjellä ymmärrettävissä."Minun elämän tapahtumat taas on yksityisasia, en minä niitä tule tänne kertomaan. "
Se on vahinko, tässä uskoasiassa ja tässä palstaympäristössä, koska mitään muuta emme oikeastaan voi jakaa täällä kuin henkilökohtaisia kokemuksiamme.
Enkä minä muilta osin ole kiinnostunut kenenkään yksityisasioista.Todellisuussurffari kirjoitti:
Kun uskoo(tai tulee ulkoa ohjelmoitua) johonkin tiettyyn maailmankuvaan tuntuu siltä kuin todellisuus mukautuisi siihen. Kaikki elämä näyttää todisteelta juuri oman uskomuksen mukaisesta maailmasta. Sitä ei voi uskoa vaihdettuaan uskomusjärjestelmää miten vuosi sitten ei nähnyt tätä hienoa todellisuutta ja ihmettelee kun muut eivät näe sitä.
Ihmisen todellisuus syntyy enemmän omassa mielessä kuin ulkoisissa olosuhteissa. Filttereitä on monenlaisia, eikä niiden vaihtoon välttämättä tarvitse kuin sopivan leffan tai kirjan. Metauskonnollinen matkailu avartaa...Tuo on totta.
Lin juuri tiedon ja tietokäsityksen suhteesta kiinnostavan artikkelin. Saman tapainen kysymys läpäisee tiedemaailmankin, joten miksi ei sitten uskomusmaailmaa:
Todellisuus ja tieto – erilaisten käsitysten kirjo
" Tieteellisen realismin mukaan todellisuus on siis ensin ja määrää tietomme luonteen, konstruktivismin mukaan ihmislajille ominainen tietokyky on ensin ja määrää todellisuutemme luonteen.
...
Tietoteorian yhden määritelmän mukaan totuus on vastaavuussuhde kielen (tai teorian) ja todellisuuden välillä. Yhteys niiden välillä ei kuitenkaan ole suora vaan muodostuu aina tulkinnan välityksellä. Tämä pätee sekä luonnon- että kulttuuritieteisiin.
...
Tieteellinen realismi ja konstruktivismi ovat siis toisensa poissulkevia käsityksiä: kannattipa kumpaa tahansa, joutuu aina sulkemaan silmänsä vasta-argumenteilta ja olemaan sillä tavoin dogmaatikko. Aika ajoin kiistely niiden välillä kiihtyy suoranaiseksi sodaksi, kuten vastikään on käynyt fysikalistien ja filosofien välillä Tieteessä tapahtuu-lehdessä. "
http://ojs.tsv.fi/index.php/tt/article/view/41239/10500- Kyllästynyt
exateisti kirjoitti:
"...et ollut todelinen ateisti..."
Ateisti ei usko Jumalaan, niin kuin en minäkään uskonut silloin kun olin ateisti.
Ihan samalla tavalla käyttäydyin kuin te nykyisetkin ateistit, samat kysymyksetkin uskoville oli ja makeat naurut ja pilkat päälle.
Nykyisin nauran sille miten tyhmä tuli oltua kun menin muiden ateistien mukana.
Vasta myöhemmin tervejärkinen ajattelu tuli mukaan kuvioihin. Siihen loppui ateismi minun osaltani.Miksi makeat naurut ja pilkat? Hmm. Meinasin kysyä, onko käytöksesi parantunut, mutta näköjään edelleen naurelet toisin ajattelevien käsityksille.
Ei se ole tosiaan uskomisesta tai ei-uskomisesta kiinni, vaan persoonasta. Se huono käytös. - a-teisti, ei kirj.
kaarne kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa tuo kysymys: jos ateisti tulee uskoon, niin
- onko kyse tosiaan siitä että ateisti muuttaa koko maailmankuvansa (teistisiä jumalia ei ole olemassa, ei myöskään Jumalaa, ja siksi koko pelastusajattelu on täysin todellisuuden ulkopuolinen ajatus), vai
- onko kyse siitä, että henkilö mieltää itsensä ateistiksi, vaikka tosiasiassa uskoo jollain tasolla tuohon konseptiin, vaikka jostain syystä kieltää sen.
No, tämä on tietenkin kunkin henkilön omassa tiedossa, eikä siinä voi oikeastaan muuta kuin uskoa puhujan sanaan.Olen hämmästellyt silloin tällöin joitakin entiseksi ateistiksi itsensä nimettäneitä jotka tuntuvat tyystin unohtaneen menneisyytensä: mitä ateismi itse asiassa on.
Tai voihan se olla etteivät sitten ole ateisteja koskaan olleetkaan, on joku joskus jopa profiloitunut ex-ateistiksi ja samaan hengenvetoon todennut aina tieneennsä, että Jumala on. Ehkä onkin. a-teisti, ei kirj. kirjoitti:
Olen hämmästellyt silloin tällöin joitakin entiseksi ateistiksi itsensä nimettäneitä jotka tuntuvat tyystin unohtaneen menneisyytensä: mitä ateismi itse asiassa on.
Tai voihan se olla etteivät sitten ole ateisteja koskaan olleetkaan, on joku joskus jopa profiloitunut ex-ateistiksi ja samaan hengenvetoon todennut aina tieneennsä, että Jumala on. Ehkä onkin.Olen silloin tällöin kysynyt tätä joiltakin, jotka ovat vaihtaneet uskosta ateismiin ja jopa vielä takaisin uskoon. Kyllä he väittivät, että se ateismi oli todellista, eli menettivät uskonsa koko jumalan olemassaoloon. Mutta saivat sen sitten myöhemmin takaisin.
Vaikea asia ymmärrettäväksi, mutta mikäs minä olen muiden kokemuksia kyseenalaistamaan :-)- a-teisti, ei kirj.
a-teisti, ei kirj. kirjoitti:
Olen hämmästellyt silloin tällöin joitakin entiseksi ateistiksi itsensä nimettäneitä jotka tuntuvat tyystin unohtaneen menneisyytensä: mitä ateismi itse asiassa on.
Tai voihan se olla etteivät sitten ole ateisteja koskaan olleetkaan, on joku joskus jopa profiloitunut ex-ateistiksi ja samaan hengenvetoon todennut aina tieneennsä, että Jumala on. Ehkä onkin.Viimeinen lause "Ehkä onkin" viittaa ensimmäiseen lauseeseen:
"Tai voihan se olla etteivät sitten ole ateisteja koskaan olleetkaan"
No, voihan se Jumalakin olla vaikka pidän sitä erirräin erittäin epätodennäköisenä ja vielä sitäkin epätodennäköisempänä, että jumaluus olisi Raamatun kuvailema jumaluus. Se olisi absurdia monessakin suhteessa mukaan lukien ketjun aihe "armouskonto" . - Todellisuussurffari
kaarne kirjoitti:
Tuo on totta.
Lin juuri tiedon ja tietokäsityksen suhteesta kiinnostavan artikkelin. Saman tapainen kysymys läpäisee tiedemaailmankin, joten miksi ei sitten uskomusmaailmaa:
Todellisuus ja tieto – erilaisten käsitysten kirjo
" Tieteellisen realismin mukaan todellisuus on siis ensin ja määrää tietomme luonteen, konstruktivismin mukaan ihmislajille ominainen tietokyky on ensin ja määrää todellisuutemme luonteen.
...
Tietoteorian yhden määritelmän mukaan totuus on vastaavuussuhde kielen (tai teorian) ja todellisuuden välillä. Yhteys niiden välillä ei kuitenkaan ole suora vaan muodostuu aina tulkinnan välityksellä. Tämä pätee sekä luonnon- että kulttuuritieteisiin.
...
Tieteellinen realismi ja konstruktivismi ovat siis toisensa poissulkevia käsityksiä: kannattipa kumpaa tahansa, joutuu aina sulkemaan silmänsä vasta-argumenteilta ja olemaan sillä tavoin dogmaatikko. Aika ajoin kiistely niiden välillä kiihtyy suoranaiseksi sodaksi, kuten vastikään on käynyt fysikalistien ja filosofien välillä Tieteessä tapahtuu-lehdessä. "
http://ojs.tsv.fi/index.php/tt/article/view/41239/10500Mielenkiintoinen artikkeli. Opin joskus vaihtelemaan uskomusjärjestelmiä ja kirjoitin tuon ylemmän oman kokemuksen perusteella.
- ihan terve
exateisti kirjoitti:
Ihmisessä tapahtuu paljon sellaista mitä ei voi silmin nähdä.
Minun elämän tapahtumat taas on yksityisasia, en minä niitä tule tänne kertomaan.
"Jeesusta hänen poikanaan..."
Tämä asia ei ole maallisella järjellä ymmärrettävissä."Tämä asia ei ole maallisella järjellä ymmärrettävissä."
Tuon saman voisi ilmaista hieman toisellakin tavalla, mutta menemättä nyt siihen totean vain että juuri tuossa tiivistyy se mikä uskossasi on niin totaalisen pielessä ja miksi tervejärkistä ei moinen järjettömyys kiinnosta. - lentävä lehmä
exateisti kirjoitti:
Ihmisessä tapahtuu paljon sellaista mitä ei voi silmin nähdä.
Minun elämän tapahtumat taas on yksityisasia, en minä niitä tule tänne kertomaan.
"Jeesusta hänen poikanaan..."
Tämä asia ei ole maallisella järjellä ymmärrettävissä.--- Tämä asia ei ole maallisella järjellä ymmärrettävissä. ---
Ja siinähän se ongelma juuri on. Pitää uskoa ennen kuin voi todella uskoa ja pitää todella uskoa ennen kuin voi tietää. Miksi ihmeessä alkaisin uskoa johonkin sellaiseen josta en edes tiedä? - yksi näkemys
exateisti kirjoitti:
"...ei taida olla minkäänlaista käsitystä...."
Kyllä on käsitystä. Älä unohda että moni Kristitty on entinen ateisti.Katselin eilen dokumentin laajoista ateistien mielipiteidenvaihdoista. Ne olivat helposti ymmärrettäviä, joihin voisi yhtyä, mutta..Usko todelliseen Jumalaan vie voiton. Sisäisesti yliluonnollinen Pyhä Henki, arjessa koetut tapahtumat liittyen rukouksiin, "liian paljon" hyviä yhteensattumuksia" (joilla Raamatun kanssa yhtenevä tieto/kokemus) arjessa jopa säikäyttäen, toisten kertomukset( ja kirjat kokemuksista)...mahdoton kieltää. Te väitätte uskovia tyhmäksi (voi olla paljon puutteita vaikka teoreettisesta fysiikasta), mutta kyllä evoluutioteorian hyvin monet tuntevat yms., mutta kun usko toimii (vaikea lyhyesti selittää). Siinä on tiedon lisäksi niin paljon "intuitiivistä" (kuitenkin todellista). Ajatellaan kalastajaa... toinen saa pajon kaloja ja toinen ei juuri mitään..kuitenkin molemmilla vaikuttaisi olevan tietoa hyvin paljon. Eränkävijät pärjäävät metsissä ankarissa olosuhteissa (ei tutkintoja biologiasta, ilmastotieteistä..).Ne "vanhat hyväksi havaitut tiedot" ja luonnosta tiedetään äärettömästi..ja miten siellä pärjää. Ruokaa ja lämpöä löytyy usein melkein järjenvastaisesti.
Näiden rinnakkaistodellisuuksien ymmärtäminen vaatii pohdintaa ja tietoa yhteensovittamisessa usein enemmän kuin tiedekirjojen lukeminen. Valinta tehdään toimivuuden kannalta, eikä ihminen voi pitkään elää vastoin myöskään järkeä...ja kuitenkin uskomme. uskomme aidosti (moni kuollut uskonsa takia nykyaikanakin). Ei työnnetä päätä pensaaseen. yksi näkemys kirjoitti:
Katselin eilen dokumentin laajoista ateistien mielipiteidenvaihdoista. Ne olivat helposti ymmärrettäviä, joihin voisi yhtyä, mutta..Usko todelliseen Jumalaan vie voiton. Sisäisesti yliluonnollinen Pyhä Henki, arjessa koetut tapahtumat liittyen rukouksiin, "liian paljon" hyviä yhteensattumuksia" (joilla Raamatun kanssa yhtenevä tieto/kokemus) arjessa jopa säikäyttäen, toisten kertomukset( ja kirjat kokemuksista)...mahdoton kieltää. Te väitätte uskovia tyhmäksi (voi olla paljon puutteita vaikka teoreettisesta fysiikasta), mutta kyllä evoluutioteorian hyvin monet tuntevat yms., mutta kun usko toimii (vaikea lyhyesti selittää). Siinä on tiedon lisäksi niin paljon "intuitiivistä" (kuitenkin todellista). Ajatellaan kalastajaa... toinen saa pajon kaloja ja toinen ei juuri mitään..kuitenkin molemmilla vaikuttaisi olevan tietoa hyvin paljon. Eränkävijät pärjäävät metsissä ankarissa olosuhteissa (ei tutkintoja biologiasta, ilmastotieteistä..).Ne "vanhat hyväksi havaitut tiedot" ja luonnosta tiedetään äärettömästi..ja miten siellä pärjää. Ruokaa ja lämpöä löytyy usein melkein järjenvastaisesti.
Näiden rinnakkaistodellisuuksien ymmärtäminen vaatii pohdintaa ja tietoa yhteensovittamisessa usein enemmän kuin tiedekirjojen lukeminen. Valinta tehdään toimivuuden kannalta, eikä ihminen voi pitkään elää vastoin myöskään järkeä...ja kuitenkin uskomme. uskomme aidosti (moni kuollut uskonsa takia nykyaikanakin). Ei työnnetä päätä pensaaseen."Te väitätte uskovia tyhmäksi"
Minä en ole koskaan kollektiivisesti väittänyt uskovia tyhmiksi.
Mutta väitän kyllä, että joillakin lähetystyötä tekevillä ei ole kykyä nähdä lähetystyötään ulkopuolisen silmin. "Hyvä sanoma" ei aina näyttäydy hyvänä sanomana, eikä pienimmässä roolissa ole näiden lähettiläiden tyyli, jolla he sanomaansa tarjoavat :-)
Muuten en ottanut kantaa erilaisiin totuusväittämiin. Ainoastaan siihen, miltä tietynlainen julistaminen sen totuuden ulkopuolelta saattaa vaikuttaa.- Thronos
exateisti kirjoitti:
"...et ollut todelinen ateisti..."
Ateisti ei usko Jumalaan, niin kuin en minäkään uskonut silloin kun olin ateisti.
Ihan samalla tavalla käyttäydyin kuin te nykyisetkin ateistit, samat kysymyksetkin uskoville oli ja makeat naurut ja pilkat päälle.
Nykyisin nauran sille miten tyhmä tuli oltua kun menin muiden ateistien mukana.
Vasta myöhemmin tervejärkinen ajattelu tuli mukaan kuvioihin. Siihen loppui ateismi minun osaltani."Nykyisin nauran sille miten tyhmä tuli oltua kun menin muiden ateistien mukana."
Tämä kohta askarruttaa minua. MItä tarkoitat sillä?
Menit muiden ateistien mukana? Etkö ajatellut itse?
Oletko sellainen joka menee sen porukan mukana joka vaikuttaa sillä hetkellä vetävimmältä vai perustuuko käsityksesi asioista omaan koko elämän kestäneeseen tarkkailuun ja pohdiskeluun? yksi näkemys kirjoitti:
Katselin eilen dokumentin laajoista ateistien mielipiteidenvaihdoista. Ne olivat helposti ymmärrettäviä, joihin voisi yhtyä, mutta..Usko todelliseen Jumalaan vie voiton. Sisäisesti yliluonnollinen Pyhä Henki, arjessa koetut tapahtumat liittyen rukouksiin, "liian paljon" hyviä yhteensattumuksia" (joilla Raamatun kanssa yhtenevä tieto/kokemus) arjessa jopa säikäyttäen, toisten kertomukset( ja kirjat kokemuksista)...mahdoton kieltää. Te väitätte uskovia tyhmäksi (voi olla paljon puutteita vaikka teoreettisesta fysiikasta), mutta kyllä evoluutioteorian hyvin monet tuntevat yms., mutta kun usko toimii (vaikea lyhyesti selittää). Siinä on tiedon lisäksi niin paljon "intuitiivistä" (kuitenkin todellista). Ajatellaan kalastajaa... toinen saa pajon kaloja ja toinen ei juuri mitään..kuitenkin molemmilla vaikuttaisi olevan tietoa hyvin paljon. Eränkävijät pärjäävät metsissä ankarissa olosuhteissa (ei tutkintoja biologiasta, ilmastotieteistä..).Ne "vanhat hyväksi havaitut tiedot" ja luonnosta tiedetään äärettömästi..ja miten siellä pärjää. Ruokaa ja lämpöä löytyy usein melkein järjenvastaisesti.
Näiden rinnakkaistodellisuuksien ymmärtäminen vaatii pohdintaa ja tietoa yhteensovittamisessa usein enemmän kuin tiedekirjojen lukeminen. Valinta tehdään toimivuuden kannalta, eikä ihminen voi pitkään elää vastoin myöskään järkeä...ja kuitenkin uskomme. uskomme aidosti (moni kuollut uskonsa takia nykyaikanakin). Ei työnnetä päätä pensaaseen.Ja sanon nyt vielä tasapuolisuuden nimessä, että mainitsemasi dokumenttiohjelma "Uskonnottomat" ei vakuuttanut minua sen kummemmin.
Tieteen ylivertaisuuden julistamista, jossa ainakin minä koin ihan samaa vieraannuttavaa julistamista, kuin joidenkin uskovien tavassa tuoda omaa hyvää sanomaansa..- uskoa, uskottelua?
kaarne kirjoitti:
Ja sanon nyt vielä tasapuolisuuden nimessä, että mainitsemasi dokumenttiohjelma "Uskonnottomat" ei vakuuttanut minua sen kummemmin.
Tieteen ylivertaisuuden julistamista, jossa ainakin minä koin ihan samaa vieraannuttavaa julistamista, kuin joidenkin uskovien tavassa tuoda omaa hyvää sanomaansa.."yksi näkemys" "kaarnelle"
Ainakin luulen ymmärtäväni pitkälti Sinun ja muiden ateistien vaikutelmia uskovien kirjoituksista. Myös omistani puhumattakaan hyökkäävistä ja loukkaavista viesteistä. Olen laittanut merkille esimeriksi Sinun tapasi kirjoittaa täällä melko hienotunteisesti ja asiallisesti...muitakin on. Se mahdollistaa edes jossain määrin rakentavan keskustelun huolimatta suuristakin näkemyseroista. uskoa, uskottelua? kirjoitti:
"yksi näkemys" "kaarnelle"
Ainakin luulen ymmärtäväni pitkälti Sinun ja muiden ateistien vaikutelmia uskovien kirjoituksista. Myös omistani puhumattakaan hyökkäävistä ja loukkaavista viesteistä. Olen laittanut merkille esimeriksi Sinun tapasi kirjoittaa täällä melko hienotunteisesti ja asiallisesti...muitakin on. Se mahdollistaa edes jossain määrin rakentavan keskustelun huolimatta suuristakin näkemyseroista.Kynnykset ihmisten välillä vaikuttavat välillä hyvin korkeilta, silloinkin kun niitä ei tarkoituksella rakenneta.
Onneksi sekin on nähty, että mahdollisuus dialogiin avautuu useinkin teistin ja ateistin välille, mutta aina välillä löytyy sellaisia ajatusmalleja, että kynnyksen ylittäminen ei tunnu mahdolliselta.
Se on toki sekin opettavaista: hyvä se on välillä törmätä myös maailmankatsomuksensa ja etiikkansa rajoihin. Jotkut ajatukset yksinkertaisesti sotivat omaa etiikkaa vastaan niin että niiden esittäjälle on vaikea edes vastata. Se voi olla hyvin turhauttavaa, mutta täytyy ottaa sekin niin, että se auttaa oman etiikan hahmottamisessa.
- heiherätys
Perun avaukseni ja puheeni, luin uutiset:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201404200163249_uu.shtml
syy. Jeesus ei auta heiherätys
>>>Eikö armo olekin ihana asia vaikka monet eivät tunnu sitä ymmärtävän?- wind --
Tuo on kyllä huomaavaista. Uskomattoman ihmisen arviointi ja analyysi uskovan ihmisen sielun elämästä. Toisaalta, yltääkö diagnosointi varmasti tarpeeksi syvälle, koska yhteistä asiaa ei jaeta..voisiko maallisen ohjauksen kurssi siis pettää.....ja perustua pinnallisempaan tutustumisefektiin. Sanotaanhan, ettei luonnollinen ihminen voi ymmärtää hengen asioita, eikä se ole tarkoitettu loukkaukseksi. Moni uskova on käynyt kuitenkin läpi ateistisen vaiheen ja muuttunut luonnollisesta kosmisempaan todellisuuteen......missä esim. armon käsite valkenee selkeämpänä..sitä ennen täytyy ymmärtää ja kokea Jumalan rakkaus. Tähän ei suorassa ateismissa ole pääsyä ja kokemus on omakohtainen....Jeesuksen tarinan ja elämän tulisi läpivalaista ihminen mikro - ja makrokosmoksen välillä, kuten eräs runoilija sanoi ihmisen elämästä..
wind -- kirjoitti:
Tuo on kyllä huomaavaista. Uskomattoman ihmisen arviointi ja analyysi uskovan ihmisen sielun elämästä. Toisaalta, yltääkö diagnosointi varmasti tarpeeksi syvälle, koska yhteistä asiaa ei jaeta..voisiko maallisen ohjauksen kurssi siis pettää.....ja perustua pinnallisempaan tutustumisefektiin. Sanotaanhan, ettei luonnollinen ihminen voi ymmärtää hengen asioita, eikä se ole tarkoitettu loukkaukseksi. Moni uskova on käynyt kuitenkin läpi ateistisen vaiheen ja muuttunut luonnollisesta kosmisempaan todellisuuteen......missä esim. armon käsite valkenee selkeämpänä..sitä ennen täytyy ymmärtää ja kokea Jumalan rakkaus. Tähän ei suorassa ateismissa ole pääsyä ja kokemus on omakohtainen....Jeesuksen tarinan ja elämän tulisi läpivalaista ihminen mikro - ja makrokosmoksen välillä, kuten eräs runoilija sanoi ihmisen elämästä..
>>>Toisaalta, yltääkö diagnosointi varmasti tarpeeksi syvälle, koska yhteistä asiaa ei jaeta
Se, että joku keksitty juttu väittää itseään armouskonnoksi ei lohduta ketään.
- Kyllästynyt
Mikä siinä sitten on niin vaikeaa? Onhan teitä, jotka sanotte, että te pelastutte kun te uskotte. Mutta Jeesus sanoi, ettei jokainen, joka häntä sanoo Herraksi, pelastu. Jeesus sanoi, että usko ilman tekoja on kuollut. Jeesus kertoi, mistä hän tuntee seuraajansa. Sellaisia merkkejä ei näy uskovissa. Tunteeko siis Jeesus teidät vastoin omia sanojaan jostain muusta, vai eikö sitä uskoa olekaan, kun teitä eivät merkit seuraa?
- Ateisti 9000
Kaikille jotka levittää tällaista sopisi katsoa mihin pastafarit (ei kirjoitusvirhettä) uskoo. Se kertoo hyvin "armon" uskonne epäkohdista.
Ps. Lentävä spagettihirviö on monessa maassa tunnustettu viralliseksi uskonnoksi ja kun sama tapahtuu Suomesaa, niin liityn mieluummin heihin kuin kristinuskoon. Todellinen armouskonto antaisi armon muihinkin jumaliin uskoville ja myös uskomattomille.
Joo.... jos oletataan, että uskonnot (aabrahamilaiset) ovat armonuskontoja niin ongelma piilee siinä, että em. uskovaiset ovat mitä suurimmalta osin itse per...tä.
Onko kyseessä vain klikki, jonka tarkoitus - kuinkas muuten on kerätä valtaa ja mannonaa.
- eiherätys
"ihmisten ei tarvitse muuta kuin ottaa pelastuksen lahja vastaan uskomalla Jeesukseen."
Ja sitten pitää noudattaa loppuelämä tarkkoja käyttäytymissääntöjä ja säännöllisesti tunnustaa syntinsä ja anoa armoa. Eikä ihmisen tarvitse tehdä muuta kuin alistua jonkin seurakunnan tahdottomaksi orjaksi, joka tekee, sanoo ja ajattelee sekä ei tee, ei sano eikä ajattele kuten seurakunta käskee.
"Me saamme kaikki syntimme anteeksi emmekä joudu tuomittavaksi vaikka sen ansaitsimme."
Miksi Jumala haluaisi tuomita meidät? Eli miksi tarvitaan erillinen uhri, jolla muutetaan hänen mielensä? Ja miksi hän on sitä mieltä, että me ihmiset ensinnäkin tarvitsemme kuritusta? En ymmärrä sitä, että kristinuskon jumalan nähdään armosta meidän pelastaneen - vaikka emme ole itse valinneet, millaisiin olosuhteisiin ja millaiseksi synnymme. Itse asiassa kristinuskon mukaan juuri Jumala on tehnyt meidät tällaisiksi kuin olemme, antanut meille vikamme sekä sen ympäristön, jonka rajoissa toimimme. Miksi Jumalan siis olisi niin vaikea ymmärtää, että toimimme näissä hänen määrittämissään olosuhteissa niiden rajallisten keinojen avulla, jotka hän on meille määrittänyt? Miksi se olisi rankaisun paikka, jos (ei-kaikkivoipina) emme aina onnistu tekemään hyvää ja toimimaan oikein? Eikö se olisi Jumalalta kohtuuton vaatimus, kykymme ja tarpeemme huomioitaessa?
Myös vaikkapa minun ja ks. jumalan välillä on erittäin paha informaatiokatkos, jos hän ei kykene näkemään, miksi minusta on niin mahdoton uskoa hänen olemassaoloonsa. Näin ollen en näe ansaitsevani "tuomiota", vaikka Jumala tietämättäni olisikin olemassa.
Lyhyesti sanotta - ei, en ole sitä mieltä, että kristinusko on armouskonto sanan siinä merkityksessä kuin minä sen ymmärrän (empaattisuus & halu oikeudenmukaisuuteen ja kohtuullisuuteen).
Ps. Kuten minulla tapana on, leikittelen kommentissani ajatuksella siitä, että jonkinlainen jumalolento olisi olemassa. Jottei tarvitsisi huomauttaa että "kyllä sinäkin pohjimmiltasi uskot", niin tämä viesti kuten muutkin kirjoittamani ovat puhdasta spekulaatiota ;)heiherätys alias wind --
>>>Kristinusko on armouskonto!- etsikää niin löydätte
Usko, mikä tahansa, on armollisempaa kuin ateismi. Ateismi on maailman armottomin uskonto. Ateismissa ihminen on täysin oman itsensä varassa. Siinä ihminen on kuin kivikuormaa kantava aasi. Silmälaput silmillä niin, että näkökenttä on kapea ja selässä mieletön kuorma, josta on selvittävä omin voimin.
Itse näen, että uskossa tai hengellisyydessä on kyse siitä, että ihminen luopuu järjettömästä pinnistelystä ja omavoimaisuudestaan. Jättäytyy kantajan sijasta kannateltavaksi. Se tuo rauhan ja vapauttaa ihan uudella tavalla.
Ateisti ei ole vaan ottanut (vielä) käyttöön tätä hengellistä ulottuvuutta. Siksi nämä väittelyt siitä, että onko jumalaa olemassa, mikä on oikea uskonto ja miten maailma on syntynyt, ovat kaikki ihan turhia. Hengellisyys on kuin ylimääräinen aisti, jonka olemassaolosta ei tiedä ennen kuin itse sen löytää.- Armopa hyvinkin
Jos taas miettii kristinuskoa, jossa uskovalla on käsitys, että valtaosa ihmisistä kituu ikuisesti, on kuorman määrä mittaamaton. Ellei sitten kykene jo täällä ajassa olemaan piittaamatta mielettömästä määrästä tuskaa, joka on muiden osa, ja iloitsee vain levollisesti omasta tulevasta nautinnostaan.
Tällaisessa hädässä uskovalla on kuitenkin lohtuna, että jos hän uskoo ja hänen uskonsa tuottaa oikeanlaista hedelmää, Jeesus tuntee hänet viimeisellä tuomiolla, ja hän itse sentään pelastuu. Ja koska usko ilmeisen automaattisesti saa sen aikaan, että uskova pystyy parantamaan sairaita, luopuu omaisuudestaan jne, ei hänellä ole itsestään sentään hätää, vain kaikista muista.
Tämän rinnallla on tietysti hurjan armotonta, jos ihminen ei uskokaan ikuiseen kitumiseen, vaan kuoltuaan lakkaa vain rauhallisesti olemasta. - joo-o
Armopa hyvinkin kirjoitti:
Jos taas miettii kristinuskoa, jossa uskovalla on käsitys, että valtaosa ihmisistä kituu ikuisesti, on kuorman määrä mittaamaton. Ellei sitten kykene jo täällä ajassa olemaan piittaamatta mielettömästä määrästä tuskaa, joka on muiden osa, ja iloitsee vain levollisesti omasta tulevasta nautinnostaan.
Tällaisessa hädässä uskovalla on kuitenkin lohtuna, että jos hän uskoo ja hänen uskonsa tuottaa oikeanlaista hedelmää, Jeesus tuntee hänet viimeisellä tuomiolla, ja hän itse sentään pelastuu. Ja koska usko ilmeisen automaattisesti saa sen aikaan, että uskova pystyy parantamaan sairaita, luopuu omaisuudestaan jne, ei hänellä ole itsestään sentään hätää, vain kaikista muista.
Tämän rinnallla on tietysti hurjan armotonta, jos ihminen ei uskokaan ikuiseen kitumiseen, vaan kuoltuaan lakkaa vain rauhallisesti olemasta.Haluan kyllä ennemmin oikeutta, kuin armoa.
Armopa hyvinkin kirjoitti:
Jos taas miettii kristinuskoa, jossa uskovalla on käsitys, että valtaosa ihmisistä kituu ikuisesti, on kuorman määrä mittaamaton. Ellei sitten kykene jo täällä ajassa olemaan piittaamatta mielettömästä määrästä tuskaa, joka on muiden osa, ja iloitsee vain levollisesti omasta tulevasta nautinnostaan.
Tällaisessa hädässä uskovalla on kuitenkin lohtuna, että jos hän uskoo ja hänen uskonsa tuottaa oikeanlaista hedelmää, Jeesus tuntee hänet viimeisellä tuomiolla, ja hän itse sentään pelastuu. Ja koska usko ilmeisen automaattisesti saa sen aikaan, että uskova pystyy parantamaan sairaita, luopuu omaisuudestaan jne, ei hänellä ole itsestään sentään hätää, vain kaikista muista.
Tämän rinnallla on tietysti hurjan armotonta, jos ihminen ei uskokaan ikuiseen kitumiseen, vaan kuoltuaan lakkaa vain rauhallisesti olemasta."Tämän rinnallla on tietysti hurjan armotonta, jos ihminen ei uskokaan ikuiseen kitumiseen, vaan kuoltuaan lakkaa vain rauhallisesti olemasta."
Tämä oli kai sarkastisesti kirjoitettu? ;) Juurikin näin, armollisempaa on se, että tietoisuus vain lakkaa olemasta kuin se, että elämän jälkeen tajunta jatkuu kidutuksessa. Tai että itse pelastuu mutta tietää useiden muiden kanssaihmisten kituvan samalla hetkellä.- Todellisuus on kovaa
Päihde, mikä tahansa päihde, on armollisempaa kuin selvin päin oleminen. Päihteettömyys on maailman armottomin elämäntapa. Päihteettömyydessä ihminen on täysin oman itsensä varassa. Siinä ihminen on kuin kivikuormaa kantava aasi. Silmälaput silmillä niin, että näkökenttä on kapea ja selässä mieletön kuorma, josta on selvittävä omin voimin.
Itse näen, että huumeiden käytössä tai alkoholismissa on kyse siitä, että ihminen luopuu järjettömästä pinnistelystä ja vastuun ottamisesta. Jättäytyy kantajan sijasta kannettavaksi. Se tuo rauhan ja vapauttaa ihan uudella tavalla.
Raitis ei ole vaan ottanut (vielä) käyttöön tätä viinanhuuruista ulottuvuutta. Siksi nämä väittelyt siitä, kannattaako tupakoida, mikä on oikea päihde ja pitäisikö kannabis laillistaa, ovat kaikki ihan turhia. Huumeriippuvuus on kuin ylimääräinen aisti, jonka olemassaolosta ei tiedä ennen kuin sen itse löytää. - Kyllästynyt
kerettitytto kirjoitti:
"Tämän rinnallla on tietysti hurjan armotonta, jos ihminen ei uskokaan ikuiseen kitumiseen, vaan kuoltuaan lakkaa vain rauhallisesti olemasta."
Tämä oli kai sarkastisesti kirjoitettu? ;) Juurikin näin, armollisempaa on se, että tietoisuus vain lakkaa olemasta kuin se, että elämän jälkeen tajunta jatkuu kidutuksessa. Tai että itse pelastuu mutta tietää useiden muiden kanssaihmisten kituvan samalla hetkellä.Sarkasmiapa hyvinkin :) Minusta on käsittämätöntä kutsua ehkä kaikkien aikojen julminta uskontoa armon uskonnoksi.
Toisaalta, vaikka ikuisuuskonsepti olisi armollisempikin eikä kukaan kituisi ikuisesti, ikuisuus jo itsessään on minusta puistattava ajatus. Ottaisin koska vain mieluummin rajallisen elämän ja lakkaisin aikanaan olemasta kuin eläisin euforiassa aina ja ikuisesti, koskaan lakkaamatta... - etsikää niin löydätte
Todellisuus on kovaa kirjoitti:
Päihde, mikä tahansa päihde, on armollisempaa kuin selvin päin oleminen. Päihteettömyys on maailman armottomin elämäntapa. Päihteettömyydessä ihminen on täysin oman itsensä varassa. Siinä ihminen on kuin kivikuormaa kantava aasi. Silmälaput silmillä niin, että näkökenttä on kapea ja selässä mieletön kuorma, josta on selvittävä omin voimin.
Itse näen, että huumeiden käytössä tai alkoholismissa on kyse siitä, että ihminen luopuu järjettömästä pinnistelystä ja vastuun ottamisesta. Jättäytyy kantajan sijasta kannettavaksi. Se tuo rauhan ja vapauttaa ihan uudella tavalla.
Raitis ei ole vaan ottanut (vielä) käyttöön tätä viinanhuuruista ulottuvuutta. Siksi nämä väittelyt siitä, kannattaako tupakoida, mikä on oikea päihde ja pitäisikö kannabis laillistaa, ovat kaikki ihan turhia. Huumeriippuvuus on kuin ylimääräinen aisti, jonka olemassaolosta ei tiedä ennen kuin sen itse löytää.No itsepähän tuon armottoman selvänä olemisen valitset;). Ei vaan, et ymmärrä mitä hengellisyys tarkoittaa, koska et ole sitä vielä löytänyt.
"Usko, mikä tahansa, on armollisempaa kuin ateismi. Ateismi on maailman armottomin uskonto. Ateismissa ihminen on täysin oman itsensä varassa."
Yhtälailla teismissä ihminen voi olla täysin oman itsensä varassa. Ei siihen teismiin eli jumaluskoon mitenkään sisälly automaattisesti sellainen Jumala joka voisi tai haluaisi olla ihmisen turvana tai ylipäänsäkään tälle mitään hyvää haluaisi,
Eikä täten myöskään ateismi tarkoita automaattisesti sitä ettei ihmisellä olisi mitään tai ketään turvana. Ateisti voi uskoa elävänsä pumpulissa aivan yhtälailla kuin teisti ja jopa uskoa suurempaan armollisuuteen kuin kristitty.
Ja yksikään ateisti ei varmasti ole täysin oman itsensä varassa sillä onhan meillä ihmisillä toisemme ja usko siihen että yhdessä kykenemme vaikka mihin ihmeisiin.
"Itse näen, että uskossa tai hengellisyydessä on kyse siitä, että ihminen luopuu järjettömästä pinnistelystä ja omavoimaisuudestaan. Jättäytyy kantajan sijasta kannateltavaksi. Se tuo rauhan ja vapauttaa ihan uudella tavalla. "
Minä näen että moinen on henkistä laiskuutta koska se on nimenomaan ihmiskunnan jatkuva pinnistely ja kamppailu yksin ongelmiaan vastaan on se joka tuo vahvistaa meitä ja tuo meidän parhaat puolemme esiin. Emme ole lajina päässeet näin pitkälle siksi että olisimme olisimme jättäytyneet luonnon huolehtimaksi vaan selviytymisemme perustuu nimenomaan siihen että olemme nimenomaan ponnistelleet kaikkemme pysyäksemme elossa.
"Hengellisyys on kuin ylimääräinen aisti, jonka olemassaolosta ei tiedä ennen kuin itse sen löytää."
On olemassa monia hengellisiä ateisteja, ateisteja joilla on kyseinen ylimääräinen aisti mutta ei ole mitään syytä uskotella itselleen että jumalolentoja olisi tai että ylipäänsäkään jostain hengellisestä olisi turvaa ihmiselle.etsikää niin löydätte kirjoitti:
No itsepähän tuon armottoman selvänä olemisen valitset;). Ei vaan, et ymmärrä mitä hengellisyys tarkoittaa, koska et ole sitä vielä löytänyt.
"Ei vaan, et ymmärrä mitä hengellisyys tarkoittaa, koska et ole sitä vielä löytänyt."
Tätä on vaikea kysyä kuulostamatta julkealta, joten toivon että osaat ottaa kysymykseni "neutraalisti". Mutta siis, minua on aina ihmetyttänyt, että millä tavoin uskovaiset näkevät uskoontulon eroavan vaikkapa edelläkuvatusta päihteiden käytöstä. Tietysti siinä on eroa, että uskoontulo ei fyysisesti vahingoita kehoa jne. Mutta miten se eroaa muista tavoista olla kantamatta vastuuta? Koetteko te uskovaiset itse kantavanne vastuun asioista? Koska minusta ateistina tuntuu siltä, että keskuudessanne kynnys heittäytyä "tuulen vietäväksi", on melko matala. Että lopettaa pinnistely siinä vaiheessa kun asiat alkavat tuntua haasteellisilta (oma voimattomuus asioiden edessä näyttää vääjäämättömältä) on teille ajatusmallinne vuoksi hyväksyttävämpi kuin ateisteille.
Olisin kiitollinen näkökulmastasi :)
- 3249823948392
Jeesushihhulointi vai päihteet? Aika heikkoja valintoja kumpikin. Valitsen todellisuuden.
"Kristinusko on tässäkin asiassa poikkeuksellinen että ihmisten ei tarvitse muuta kuin ottaa pelastuksen lahja vastaan uskomalla Jeesukseen. "
Kristinusko on kyllä poikkeuksellinen mutta ei sitä kyllä voi erityisen armolliseksi voi sano kristinusko oli ylipäänsäkin ensimmäinen aktiivisesti on pakko etsiä pelastusta koska muuten ihmistä kohtaa kamala ikuinen kohtalo.
Toisin kuin monet kristityt luulevat, juutalaisten laki ei ole ollut kuin nimenomaan juutalaisten kansaa varten ja ei-juutalainen saattoi hyvinkin saada Jumalalta armon pelkästään kunnioittamalla Jumalaa. Juutalaiset eivät sinänsä hyötyneet mitenkään lakinsa täyttämisestä, se vain yksinkertaisesti kuului kyseisen kansan tapoihin ja velvollisuuksiin.
Hindulaisuudessa ja buddhalaisuudessa karmasta ja reinkarnaatiosta johtuen ihmisellä on armollisesti ikuisuus etsiä pelastusta ja vaikka nirvanan saavuttaminen vaatii tekoja, ei ihmiseltä vaadita loppupeleissä kuin halua toimia oikein ja halua kehittää kykyään kyseisellä tavalla joka ei eroa sinänsä mitenkään kristityn velvollisuudesta tehdä Jumalan tahto ja oppia ymmärtämään Jumalan rakkautta.
Ja toisaalta esim. skandinaavisen ja kreikkalaisen mytologian kuolleiden valtakuntaan joutumista ei pidetä mitenkään hävettävänä asiana sillä parempi kuolemanjälkeinen kohtalo on varattu vain sotureista suurimmille.
"Kaikki on jo tehty valmiiksi ihmisten puolesta Jeesuksen ristinkuolemalla."
Paitsi että pitää tulla kastetuksi ja muutenkin toimia Jeesuksen opetusten mukaisesti.
"Me saamme kaikki syntimme anteeksi emmekä joudu tuomittavaksi vaikka sen ansaitsimme. "
Miten muuten kyseinen syntien anteeksiantaminen voi olla oikeudenmukainen teko jos emme ansaitse sitä ja täten meile oikeudenmukainen kohtalo on joutua tuomittavaksi?
"Eikö armo olekin ihana asia vaikka monet eivät tunnu sitä ymmärtävän?"
Minä sanon että se joka kristinuskon armoon tukeutuu on laiska ihminen jolla puuttuu todellinen halu tehdä oikein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1478803Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492579Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282377- 432371
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1941813- 971807
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231693Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä361199Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61126