Vinkuu kun jarruttaa

Noita Nokinenä

Mulla on nykypyörässä kai sellaiset hydrauliset levyjarrut. Nyt vinkuvat kauheasti vähänkin voimakkaammin jarruttaessa niin etu- kuin takajarrut. Olen käyttänyt aiemmin vain jalkajarrullisia mummiksia, enkä paljon ymmärrä hienommista pyöristä. Mihin pitää laittaa öljyä, että vinkuminen lakkaa?

76

34902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noita Nokinenä

      Jaaha, täältä ei siis voi saada asiallisia ohjeita? Ongelma nyt on kuitenkin tuo, pitävät hirveää ääntä kun jarruttaa.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Jarrut nyt voi päästää kovaa ääntä kymmenistä eri syistä. Halvat tektro/jne jarrut, jarruja ei ole sisäänajettu asianmukaisesti, jarrulevyt huonosti/epätasaisesti kiinni, jarrut ylipäänsä huonosti asennettu/säädetty, jarrupalat huonot/palaneet/kontaminoituneet/jne, ajaja on painava ämmä, koira on kusaissut jarruihin, jne jne.

        Ja edelleen muistutan, että öljyä vaginaan, ei jarruihin


      • korjaajaässä
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Jarrut nyt voi päästää kovaa ääntä kymmenistä eri syistä. Halvat tektro/jne jarrut, jarruja ei ole sisäänajettu asianmukaisesti, jarrulevyt huonosti/epätasaisesti kiinni, jarrut ylipäänsä huonosti asennettu/säädetty, jarrupalat huonot/palaneet/kontaminoituneet/jne, ajaja on painava ämmä, koira on kusaissut jarruihin, jne jne.

        Ja edelleen muistutan, että öljyä vaginaan, ei jarruihin

        jos jarrupalat kuluneet, ne vinkuvat.
        Jos larrulevyyn pääsee likaa/rasvaa/öljyä ne vinkuvat.
        Jarrulevy puhdistettava liuotinaineella tai siihen tarkoitetulla puhdistusaineella.
        Pehmeällä räsylläkin sitä voi puhdistaa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        korjaajaässä kirjoitti:

        jos jarrupalat kuluneet, ne vinkuvat.
        Jos larrulevyyn pääsee likaa/rasvaa/öljyä ne vinkuvat.
        Jarrulevy puhdistettava liuotinaineella tai siihen tarkoitetulla puhdistusaineella.
        Pehmeällä räsylläkin sitä voi puhdistaa.

        Jarrulevyjen sisäänakaminen on jopa puhdistamista tärkeämpää. Kunnolla sisäänajetut jarrulevyt ja jarrupalat antavat parhaan jarrutustehon ja ovat äänettömämmät.

        Joskus jarrulevyt on puhdistettava (samalla vaihdetaan jarrupalat), mutta jos sisäänajo laiminlyödään, niin jarrutusteho ei ole paras mahdollinen ja jarrut voivat olla äänekkäät.

        Yksinkertainen sisäänajo tapahtuu jarruttamalla parikymmentä kertaa 20-30 km/h nopeudesta noin 5-10 km/h nopeuteen. Näistä ohjeista on miljoona eri versiota, oleellista on saada jarrulevyyn jarrupalan ainesta, jarrupalojen aines "heräteltyä" ja em toimimaan yhdessä tehokkaasti.

        vVbraatiosta johtuva ääni on sitten astetta hankalampi asia.


      • Vaikea-sanoa

        Vinkuminen taitaa johtua resonanssista, eli kun jokin kappale värähtelee. Joku osa on kenties on huonosti kiinnitetty?


      • Anonyymi

        Minulla on yksi vanne mennyt puhki sen takia että jarrupaloista oli osittain kumi kulunut pois. Voikohan noita jarrulevyjä ostaa erikseen , jos kuluvat puhki.


      • Anonyymi

        Jännää että aloittaja valitti, että kukaan ei vastaa tai anna asiallisia ohjeita. Aloituksen ja valituksen väli on alle tunti. Kannattaa odottaa edes päivä tai pari ja vasta sen jälkeen voi avautua aiheesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jännää että aloittaja valitti, että kukaan ei vastaa tai anna asiallisia ohjeita. Aloituksen ja valituksen väli on alle tunti. Kannattaa odottaa edes päivä tai pari ja vasta sen jälkeen voi avautua aiheesta.

        Jännää tosiaan vastailla 6 vuotta vanhaan ketjuun


      • Anonyymi
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Jarrut nyt voi päästää kovaa ääntä kymmenistä eri syistä. Halvat tektro/jne jarrut, jarruja ei ole sisäänajettu asianmukaisesti, jarrulevyt huonosti/epätasaisesti kiinni, jarrut ylipäänsä huonosti asennettu/säädetty, jarrupalat huonot/palaneet/kontaminoituneet/jne, ajaja on painava ämmä, koira on kusaissut jarruihin, jne jne.

        Ja edelleen muistutan, että öljyä vaginaan, ei jarruihin

        Vitun paviaani!
        Vastaa asiallisesti mulkunnahka!!


      • Anonyymi
        Vaikea-sanoa kirjoitti:

        Vinkuminen taitaa johtua resonanssista, eli kun jokin kappale värähtelee. Joku osa on kenties on huonosti kiinnitetty?

        Tuon yksi mahdollinen syy ja tuossa voi olla ihan vain huonot osat sitten syynä.


      • Anonyymi
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Jarrut nyt voi päästää kovaa ääntä kymmenistä eri syistä. Halvat tektro/jne jarrut, jarruja ei ole sisäänajettu asianmukaisesti, jarrulevyt huonosti/epätasaisesti kiinni, jarrut ylipäänsä huonosti asennettu/säädetty, jarrupalat huonot/palaneet/kontaminoituneet/jne, ajaja on painava ämmä, koira on kusaissut jarruihin, jne jne.

        Ja edelleen muistutan, että öljyä vaginaan, ei jarruihin

        Limasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jännää tosiaan vastailla 6 vuotta vanhaan ketjuun

        Pyöriähän ei tosiaan enää 2020 luvulla ole olemassa.
        Samasta syystä myös kirjastossa poltetaan kaikki yli vuoden vanhat kirjat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vitun paviaani!
        Vastaa asiallisesti mulkunnahka!!

        vitu homo


    • Noita Nokinenä

      Kaikki on erittäin puhdasta, pyörä on juuri perusteellisesti puhdistettu. Voiko ne palat siis vaan olla kuluneet?

      • www1

        Olen joskus putsannut levyjä asetonilla ja paloja voi kevyesti hioa hiomapaperilla niin se lika lähtee.

        Tuo asetoni on vähän hätäratkaisu, oikea aine on jarrukliineri.


      • Anonyymi

        Putsaa autojen jarrujen puhdistukseen tarkoitetulla aineella. Pyörille saattaa olla myös vastaavaa sprayta mutta veikkaan että aika lailla sama asia kyseessä.


      • Anonyymi
        www1 kirjoitti:

        Olen joskus putsannut levyjä asetonilla ja paloja voi kevyesti hioa hiomapaperilla niin se lika lähtee.

        Tuo asetoni on vähän hätäratkaisu, oikea aine on jarrukliineri.

        Joskus katsoin jonkin jarrucleanerin aineosaset. Ponneaineena butaanin ja propaanin seos, liuottava myös sekä teollisuusbensiini. Teollisuusbensiini on hiukan epämääräinen käsite, se voi olla puhdistettua bensiiniä, polttoöljyä tai petrolia.

        Ja ei kai tuo asetoni mikään hätäratkaisu ole? Sitä käytetään nimenomaan rasvan ja lian tehokkaaseen poiston teollisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus katsoin jonkin jarrucleanerin aineosaset. Ponneaineena butaanin ja propaanin seos, liuottava myös sekä teollisuusbensiini. Teollisuusbensiini on hiukan epämääräinen käsite, se voi olla puhdistettua bensiiniä, polttoöljyä tai petrolia.

        Ja ei kai tuo asetoni mikään hätäratkaisu ole? Sitä käytetään nimenomaan rasvan ja lian tehokkaaseen poiston teollisuudessa.

        Eli tavallinenbensa tai löpö toimisi ihan hyvin jos muuta ei ole käsillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Putsaa autojen jarrujen puhdistukseen tarkoitetulla aineella. Pyörille saattaa olla myös vastaavaa sprayta mutta veikkaan että aika lailla sama asia kyseessä.

        Täysin samaa ainetta. Brake cleaner. Fillariliikkeestä maksat vain 3xhinnan


    • Jarruäänitorvi

      Todennäköisesti tarvitset uudet laadukkaammat jarrut, jarrulevyt ja jarrupalat. Jarrujen vinkuminen on usein sen verran monen tekijän summa, ettei sitä voi korjata kuin päivittämällä parempiin jarruihin.

      Omissa Tektron nestelevyjarruissa sama ongelma. Jarrutustehoa ajoittain kohtuullisesti, mutta yleensä jarruista saa irti lähinnä hirveän kovaäänistä vinkunaa. Vaihdoin turhaan kymmenet jarrupalat ja yhdet jarrulevyt.

      Ääni johtuu huonosti paikalleen sopivien ja huonosti yhteensopivien osien värähtelystä?

      Jossain suositeltiin jarrupalojen takapintaan (ei jarrutuspintaan) kuparitahnaa, Ei sanottu miten herkästi sitä tahnaa joutuu jarrutuspinnoille ja mitäs sitten tapahtuu.

      No saapahan helposti jalankulkijoihin ja autoilijoihin valppautta. Haluaisin kyllä pyöräillä mielummin äänettömästi.

      Millaiset jarrut pyörässäsi on? Luultavasti halvat Tektrot, sarjattomat tai sekasarjat.

    • Pyörällä liikkuja

      Vinkumisen aiheuttaa jarrupalan hankaaminen levyä vasten, joten mitään öljyjä ei metelin pienentämiseksi voi käyttää.
      Aiheesta löytyy niin paljon juttua foorumeilta, että pidän levyjarrujen meluisuutta tiettyyn rajaan saakka niiden ominaisuutena. Melun kerrotaan lisääntyvän kosteissa oloissa ja samoin jos jarrupalat ovat lasitttuneet. Jälkimmäiseen voi auttaa palojen hiominen. Jarrupalojen valmistusmateriaaleissa on myös eroja, jotka vaikuttavat asiaan.

      On henkilöstä kiinni pitääkö meteliä hirveänä, kaameana, häiritsevänä tai jotain muuta vastaavaa.

      Oman pyöräni mekaaniset levyjarrut kirkuvat vaihtelevasti. Ajoittain puhdistan levyt ja palat lakkabensiiniin kostutetulla trasselilla pyyhkimällä. Pienoinen apu siitä tuntuu olevan. Käsitykseni mukaan likaiset palat kirkuvat herkemmin.

      Kokemuksia aiheesta löytyy siis foorumilta:

      http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50640-Jarrujen-vinkuminen-talvella
      http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?38689-Hirve%E4-meteli-jarruista
      http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35758-Avid-Elixir-r-quot-vinkuminen-quot
      http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?40806-Levyjarrujen-ulina-talvella-%28Shimano-M575%29
      http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?33926-levyjarrun-s%E4%E4t%E4minen

      • tapiom

        Epätasainen purenta aiheuttaa vinkumista herkemmin kuin oikein säädetyt. Itsellä mekaaniset levyjarrut, joiden säätäminen oli hankalaa. Kun säätö oli kohdalla ruuvi löysällä, ruuvia kiristettäessä säätö muuttui. Vei aika kauan, että sai oikean säädön. Lopulta jouduin naputtelemaan kevyesti vasaralla loppusäädön.


      • Anonyymi

        Mekaanisten levyjarrujen vinkuminen on kaukana siitä äänestä mikä hyrdaulisista levyjarruista kuuluu.
        Itellä on hydrauliset levyjarrut ja ääni on julmattoman iso ja tehoa vähän vähemmän mitä pitäisi


      • Anonyymi

        Sinä puhut asiaa.


    • siinä se

      Pieni jarruhuolto: Irrota jarrupalat pese ne tiskiaineella ja hio lasittunut pinta kevyesti karkealla hiomapaperilla. Puhdista jarrulevyt auton jarrukliinerillä. Asenna palat takaisin jarruihin. Seuraavaksi keskitä jarrusatula löysäämällä jarrusatulan 2 kiinnitysruuvia, purista jarrua kevyesti ja kiristä ruuvit. Tarkista että jarru ei hinkkaa levyyn ja että jarrut ottavat tehokkaasti. Keskitys voi vaatia pari yritystä ennen kuin siitä saa täydellisen.

    • 89091234567

      Kaikki levyjarrut vinkuu tai ainakin vingahtelee toisinaan, kuuntelepa vaikka peltilehmien vinkunoita niiden hidastellessa. Anna vinkua vaan.

    • uknow

      Mitä tehdä kun laittoi crc ainetta levyihin eikä pidä millä saa toimimaan

      • Levyt pitää pestä asetonilla tms. joka poistaa rasvan. Palat pitää uusia koska ei niihin voiteluainetta saa mennä ja ovat huokoisena materiaalina imeneet CRC:n.


    • Luigi_1971

      Oma kokemus: Ostin halpis-Scottin käytettynä (oli yhden kauden vuokrapyöränä etelä-Ranskan rannikolla). Tässä vehkeessä levyjarrut pitää melkosta ääntä (jonkunmoinen ronkelluksen ja kitinän sekaääni) kun jarruttaa kuivalla kelillä hiukan. Tiukkaan jarrutettaessa tai sadekelillä ei kuulu ääntä.

      En ota asiasta lainkaan stressiä. Pyörä pysähtyy kuin seinään tarvittaessa, ja se riittää.

    • Anonyymi

      Laitoin ketjuöljyä levyjarruihin ja nyt ne vinkuu mitä teen?

      • Anonyymi

        Vie pyöräsi asiantuntevaan pyörähuoltoon.


    • Anonyymi

      Lue ylempää toi Velogimiehen ohje, ainut ohje joka auttaa

    • Anonyymi

      Vannejarrut ei ole vinkuneet.

      Maasturissa on hydrauliset levyjarrut ja alamäkeen on kuin kurkiparvi kirkuisi. Ihan nolottaa joskus. Moni hakee luonnonrauhaa mutta kirskuvat levyjarrut sen karkoittaa kaikilta liikkujilta.

      Vanha konsti parempi kuin pussillinen uusia.

      • Anonyymi

        Ei taida olla jarrutyypistä kiinni, kun itsellä on ollut juuri toisinpäin tuo että vannejarrut vinkui niin että varmaan kuulokin siinä heikentyi. Varmaan niiden halvempien aloittelijatasoisten osien syytä. Hydrauliset taas on niin kevytkäyttöiset ja tehokkaat että niistä en enää luovu. Yhdellä sormella pysähtyy pyörä kuin ajatus.


    • Anonyymi

      Koeajoin ihan uutta tämän vuoden polkupyörää, jossa hydrauliset levyjarrut. Vinkuivat. Jätin pyöräliikkeeseen.

    • Anonyymi

      Etsi mahdollisimman suuri alamäki ja jarruta jarrut riittävän kuumaksi, niin levyt ja palat putsaantuvat ja jarrutehot lisääntyvät huomattavasti, luultavasti vinkuminenkin loppuu.
      Tämä jarrut kuumaksi jarruttaminen korvaa kaikenlaiset putsausaineet, jos ei ihan jarruja ole öljytty. Kannatta kokeilla, saatat yllättyä lopputuloksesta, sekä homman helppoudesta.

    • Anonyymi

      Kaupungilla käydessäni huomasin Ghost-merkkisen halpapään fillarin, jossa oli levarit eessä ja takaa. Jumalauta millasta ulinaa ne jarrut sillä piti. Kyllä noissakin on suuria eroja. Halpiaisissa on halvimmat maholliset nippelit ja laatu on sitten sen mukastakin. Paremmissa on sitten laatua, mikä on tehty kestämään ja toimimaan kunnolla. Kannattaa ostaa vähän parempaa laatua ja jättää ne halvat paskat ostamatta. Nykyään, kun kaikilla on oltava levyjarrut fillarissa, niin kannattaa ottaa selvää, että millasilla jarruilla mikäkin pyörä on. Ettei mee ja osta jotain pyörän rimpulaa vain siksi, koska siinä on ne levyjarrut.

    • Anonyymi

      Rasvaus auttaa vinkumiseen.. Itselläkin pyörähuolto oli rasvannut takajarrut kun jarruista kuului jokin hinksutus ääni.

    • Anonyymi

      Ainoa tapa millä jarrut saa ettei ne vingu on purkaa ja pestä kunnolla esim. Fairyllä. Tämän jälkeen hyvä kuivatus ja mitä vaarini neuvoi on että laittaa näihin väliin kermavaahtoa, kokeilin ja toimii hyvin sokeri tekee pinnan joka ei lipsu ja ei myös vingu

      • Anonyymi

        Mikä saa "ihmisen" kirjoittamaan tällaista sontaa?


    • Anonyymi

      Itelläki ollu kohta vuoden sellanen pyörä missä on nestejarrut. Vinkumunen alkoi kahden viikon käytön jälkeen ensin etujarruissa sitten myös takajarruissa. Ensin pestiin, toimi hetken mutta sitten taas vinkuminen alkoi. Ostettiin uudet palat ja ajettiin sisään, sama juttu. Hinkattiin levyä hiomapaperilla, ei mitään vaikutusta. Yhtenä kertana kun pesin pyörän huomasin että märkä levy toimii hyvin. Ajattelin että jarrunesteet vuotaisi ja kysyin isältä, ei ole mahdollista, koska neste ei tuntunut kuluvan yhtään. Nykyään jos tekee sen virheen että koskee jarrulevy sormen päällä se on ihan musta. Mitä pitäisi tehdä??

      • Anonyymi

        Osta uusi jarrulevy.


    • Anonyymi

      Minulla se vaan onki onki ja hyvä onki onki. Todellisuudessa ei ole Shimano vaan Sram. Jostain syystä eturenkaan hydrauliset on jarrulevyn halkaisijaltaan muutaman millin suurempi kuin takalevy. Takimmainen jarru puree hyvin ja on täysin äänetön. Etujarru rohisee, ikään kuin palat ja levy ei oikein tykkäisi toisistaan. Kostealla kelillä nekin vaikenevat.

      Sallinette että nyt siirryn suoraan kerskaukseen. Se ei tosin ole hyödyllistä, eikä rakentavaa, mutta totean vain että tänään 80 kilometriä noilla ihmeellisellä Suomi tyres W240 40-622 - nastarenkailla. Antavat hyvän vastineen. hästäc Jaa rahalle vai? hästäc Jaa polkijalle vai? Joka tapauksessa 22.89 keskituntinopeudella. Tänään auttoi sopiviin saumoihin osuneet myötäiset tuuletkin.

      Eräskin tuolla pyöränvalojen puolella kehoittaa asettamaan nopeuden tieliikennelain tarkoittamiin vaihteluväleihin. Jotta tuikulla pärjäisimme. Kuitenkin, jos moottori olet sinä, luulen tieliikennelain kehoittavan meitä: Sotke sinä humma niin paljon kuin pohkeista ja reisistä jerkkua lähtee. Tänäänkin taas Fenix BC30 - lyhty näytti tietä. Jaa, hetkellinen huippunopeus 42.60

      • Anonyymi

        Tänään veivasin läskillä 25 km. Kenda Juggernaut sportit sai kyytiä. Kiva parin asteen lämpö.

        Aamulla meren ranta näytti tosi kauniille. Ajelin rantaan märällä kalliolla. Oli aivan uskomattoman liukas tuo märkä kallio. Lähes jääpito kengillä ja Juggernaut Sport renkailla. Noh. Kaunis kuva tuli tyynestä meren pinnasta ja aamu-usvasta :)

        Oletteko muuten huomanneet Baiksin loppuunmyynnin? Tänään Kalliosta löytyi Haltin pyöräilypuku 50 euron hintaan. Hyvä keltainen huomioväri ja istuvuus homeisen konttorin rotalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään veivasin läskillä 25 km. Kenda Juggernaut sportit sai kyytiä. Kiva parin asteen lämpö.

        Aamulla meren ranta näytti tosi kauniille. Ajelin rantaan märällä kalliolla. Oli aivan uskomattoman liukas tuo märkä kallio. Lähes jääpito kengillä ja Juggernaut Sport renkailla. Noh. Kaunis kuva tuli tyynestä meren pinnasta ja aamu-usvasta :)

        Oletteko muuten huomanneet Baiksin loppuunmyynnin? Tänään Kalliosta löytyi Haltin pyöräilypuku 50 euron hintaan. Hyvä keltainen huomioväri ja istuvuus homeisen konttorin rotalle.

        Jaa, kiitoksia vinkistä. Täytyykin käydä tonkimassa baiksia. Niin, todellakin metsä hengitti ja tuotti kosteaa happirikasta ilmaa. Puhumattakaan raikkaista merituulista, jotka meren rannoilla ,onnellisesti asuvaisia, leyhytteleepi.


    • Anonyymi

      Mistä johtuu polkupyörän levyjarrujen vinkuminen alle puolivuotta vanhassa pyörässä

      • Anonyymi

        Rasvasta, liasta ja epäpuhtauksista.

        Puhdista levy jarrucleanerillä, mitä saa marketeista, tai biltemasta, motonetista.

        Uusi jarrupalat ja ne pitää myös ehdottomasti puhdistaa jarrucleanerillä.
        Säädä jarrupalat oikeaan kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rasvasta, liasta ja epäpuhtauksista.

        Puhdista levy jarrucleanerillä, mitä saa marketeista, tai biltemasta, motonetista.

        Uusi jarrupalat ja ne pitää myös ehdottomasti puhdistaa jarrucleanerillä.
        Säädä jarrupalat oikeaan kohtaan.

        Brake cleaner on kuulema liian vahva aine polkupyörälle ja kynsilakanpoistoainetta suositeltiin sen tilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Brake cleaner on kuulema liian vahva aine polkupyörälle ja kynsilakanpoistoainetta suositeltiin sen tilalle.

        Hyvin toimii brake cleaner jopa polkupyörän ketjurasvan poistajana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin toimii brake cleaner jopa polkupyörän ketjurasvan poistajana.

        Mutta voi toimia liiankin hyvin. Parempi käyttää polkupyörille suunniteltuja tuotteita niitäkin kun on. Ketjuihin ei missään tapauksessa mitään rasvanpoistajaa muuta kuin rättiin korkeintaan ja sillä sitten pyyhkii.


    • Anonyymi

      Kenties jarrupalojen lasittuminen kyseessä. Voi kokeilla varovasti "naarmuttaa" hiekkapaperilla pinta karheaksi, mikäli paloissa on vielä kulutuspintaa jäljellä, eikä uusia paloja ole vielä tarve vaihtaa. Autojen jarrupalat saattavat myös alkaa vinkumaan, mikäli ne lasittuvat.

      • Anonyymi

        Lisäys: Lasittunut pinta on kiiltävä ja näyttää ohuelta lasipinnoitteelta, kuten nimikin viittaa. Normaalisti jarrupaloissa on matta pinta ja muistuttaa ehkä hivenen hienoa hiomapaperia.


    • Anonyymi

      minulla on jouluna ostetut shimano MT 501 ja ne vinkuu vaikka olen kokeillut aivan kaikkia ohjeita .Pitäisikö vaihtaa koko hydraulisen jarrun nesteet. olen myöskin hionut lasittuneet palat normaaleiksi mutta kun ajaa 10 metriä niin ne on taas lasittuneet. Jarrulevyt ovat vaihdettu kaksi viikkoa sitten.Mitä pitäisi nyt tehdä

      • Anonyymi

        Vaihda palat toisenlaisiin, jos niissä on metallia niin taatusti vinkuu metalli vasten metallia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihda palat toisenlaisiin, jos niissä on metallia niin taatusti vinkuu metalli vasten metallia.

        Ne eivät ole metalli vaan joku resin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne eivät ole metalli vaan joku resin

        Paloissa saattaa olla metallia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paloissa saattaa olla metallia.

        Lasittunut jarrupala vinkuu.Muutama tehokas jarrutus yleensä tehoaa. Lasittuminen johtuu kevyestä jarrun käytöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasittunut jarrupala vinkuu.Muutama tehokas jarrutus yleensä tehoaa. Lasittuminen johtuu kevyestä jarrun käytöstä.

        Hiomapaperilla voi yrittää kevyesi hioa sitä palan pintaa ja siten yrittää poistaa se lasiintunut pinta.


    • Anonyymi

      Kannattaa säätää ainakin jarrusatula siten että palat ja levyt ovat yhdensuuntaiset ja sisempi pala lähelle jarrulevyä siten, ettei jarruttaessa jarrulevy taivu paljon sivusuunnassa, mikä on tietenkin yksisylinteristen jarrujen ongelma. Kokonaan vinkunasta pääsi varmaan eroon vain hyvin pehmeillä ja nopeasti kuluvilla jarrupaloilla.

    • Anonyymi

      Luulisin että kuivaneet jarrut vaihda uusiksi jarrut.

    • Anonyymi

      Hybraulisilla jarruilla ei saavuteta mitään etua, korkeintaan saadaan ikääntyessä ongelmia. Laadukas mekaaninen voittaa ne mennen tullen muttei kuulosta niin hienolta varustelistassa.

      • Anonyymi

        Tulee niitä ongelmia vanteisiinkin ajan myötä on jopa vanne hajonnut alta joillakin, kun urat ovat heikentäneet sitä. Jotakin etua siis on, mutta kiva kun ihmisillä on mielipiteitä.
        Tehokas jarrutus on myös turvallisuuskysymys. Ei tarvitse puristaa rystyset valkoisina jännittäen pysähtyykö vai ei. Mekaanisiin ei ole paluuta, kun on kerran hommannut kunnon jarrut.


      • Kerrotko mitkä ne mekaanisten levyjarrujen edut ovat suhteessa hydraulisiin jarruihin?
        Itse tiedän kaksi, parempi/helpompi korjattavuus/säädettävyys ajon aikana vian sattuessa ja halvempi hinta (sen mukaan mitä niitä enään saa, kun saatvilla en selvästä vähemmän merkkejä/malleja kuin hydraulisilla levyjarruilla).

        Noiden levyjarrujen perimmäinen pysäytysmekanismi kun on ihan sama kuin hydraulisissakin, eli jarrutettaessa jarrupalat painuvat jarrulevyä vasten pysäyttäen pyörän.
        Eli itse jarrupaloissa (lasittuminen, öljyn/rasvan joutuminen niille yms.) taikka jarrulevyissä (kieroutuminen, urat, naarmut yms.) viat/ongelmat ovat aivan samoja kuin hydraulisissa jarruissakin.

        Hydraulisten jarrujen etuna on sitten taasen selvästi parempi voiman tuotto pienemmällä ajajalta vaadittavalla voimalla ja parempi jarrujen hallittavuus.

        Mekaanisten jarrujen heikko kohta (siis huonomman jarrutustehon lisäksi) on samat kuin vaikkapa vaihteensiirtäjän kaapelissa, eli kaapelin ajankuluessa tapahtuva venyminen/rispaantuminen ja siitä johtuva jarrujen säätö (ja mekaanisissa jarruissa jarrukaapeliin kohdistuvat voimat ovat selvästi suuremmat kuin ulkoisen vaihtajan vaihdekaapeliin kohdituvat voimat), sekä jarrukaapelin ja sen suojakuoren sekä eri liikkuvien osien väliin mahdollisesti pääsevät epäpuhtaudet sekä kosteus. Etenkin talviajossa mekaanisten jarrujen toimivuus on huonompaa kuin hydraulisten jarrujen.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kerrotko mitkä ne mekaanisten levyjarrujen edut ovat suhteessa hydraulisiin jarruihin?
        Itse tiedän kaksi, parempi/helpompi korjattavuus/säädettävyys ajon aikana vian sattuessa ja halvempi hinta (sen mukaan mitä niitä enään saa, kun saatvilla en selvästä vähemmän merkkejä/malleja kuin hydraulisilla levyjarruilla).

        Noiden levyjarrujen perimmäinen pysäytysmekanismi kun on ihan sama kuin hydraulisissakin, eli jarrutettaessa jarrupalat painuvat jarrulevyä vasten pysäyttäen pyörän.
        Eli itse jarrupaloissa (lasittuminen, öljyn/rasvan joutuminen niille yms.) taikka jarrulevyissä (kieroutuminen, urat, naarmut yms.) viat/ongelmat ovat aivan samoja kuin hydraulisissa jarruissakin.

        Hydraulisten jarrujen etuna on sitten taasen selvästi parempi voiman tuotto pienemmällä ajajalta vaadittavalla voimalla ja parempi jarrujen hallittavuus.

        Mekaanisten jarrujen heikko kohta (siis huonomman jarrutustehon lisäksi) on samat kuin vaikkapa vaihteensiirtäjän kaapelissa, eli kaapelin ajankuluessa tapahtuva venyminen/rispaantuminen ja siitä johtuva jarrujen säätö (ja mekaanisissa jarruissa jarrukaapeliin kohdistuvat voimat ovat selvästi suuremmat kuin ulkoisen vaihtajan vaihdekaapeliin kohdituvat voimat), sekä jarrukaapelin ja sen suojakuoren sekä eri liikkuvien osien väliin mahdollisesti pääsevät epäpuhtaudet sekä kosteus. Etenkin talviajossa mekaanisten jarrujen toimivuus on huonompaa kuin hydraulisten jarrujen.

        Mielestäni ei pitäisi vertailla huonosti pidetyn pyörän toimivuutta hyvin huollettuun (venyneet, rispaantuneet vaijerit yms.)
        Hydraulisissa jarruissa voi letkut joutua ilmaaman eikä jarru toimi kunnolla ennen kuin on huollettu. Jos jarrusatulaan on talvella jäätynyt vettä, ei ole merkitystä onko se
        Pyöriä tehdään eri osilla ja kaikki vaativat huomiota eri tavalla toimiakseen optimaalisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni ei pitäisi vertailla huonosti pidetyn pyörän toimivuutta hyvin huollettuun (venyneet, rispaantuneet vaijerit yms.)
        Hydraulisissa jarruissa voi letkut joutua ilmaaman eikä jarru toimi kunnolla ennen kuin on huollettu. Jos jarrusatulaan on talvella jäätynyt vettä, ei ole merkitystä onko se
        Pyöriä tehdään eri osilla ja kaikki vaativat huomiota eri tavalla toimiakseen optimaalisesti.

        onko se mekaaninen tai hydraulinen.


      • Anonyymi

        Maailmassa on luokkaa 1500 miljoonaa henkilöautoa. Kun en ole tutustunut aiheeseen, niin onko niissä kaikissa laadukkaat mekaaniset jarrut?


    • Anonyymi

      Laitapa vahingossa väärin päin polkupyörän valot, jotta eteen näyttää vilkkuva punainen valo, kuin poliisiauton pysäytysvalo

      Ja taaksepäin sininen valo, sininen saa olla joku 10000wattinen Xenon halogeeni ettenkin ja sen teholähteenä 100A auton akku tarakalla jotta näkee.

    • Anonyymi

      Mikä ero on laadukkailla ja vähemmän laadukkailla jarruilla?
      Molemmilla kyllä pyörä pysähtyy mutta mitkä on erot..muukin kuin hinta?

      • Anonyymi

        Ero on se että vinkuu kun pieruttaa…


    • Anonyymi

      Minä tykkään hydrauliikkaelokuvista.

      • Anonyymi

        Käy jos ne on sotaelokuvia. Mitään traktoreita rupia katselemahan.


    • Anonyymi

      Miten yleensä jarru (satulan puoli) vaikuttaa vinkumiseen? Vai levy? Omassa pyörässä etu- ja takalevyt ovat samankokoiset ja kun vaihdoin ne päikseen niin vinkuminen loppui. Tuntuu, että vinkumisherkkyys on levyn suhteen yksilökysymys. Levy kun kooltaan ja jäykkyydeltään sitä luokkaa, että ihmiskorvaan kuuluva värinä on todennäköinen.

    • Anonyymi

      Autojen jarrupaloihin oli joskus saatavana ns. Tarramattoa jotka liimattiin palan selkäpuolelle(ei kitkapintaan) joka täten vähensi resonanssia palan tärinää ja vinkuminen lakkasi siihen aati kun tarra kesti ehjänä en muista tarkkaan mistähä tuota "tärinänesto" tarraa vielä sais..

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      97
      4737
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3173
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3135
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      406
      2229
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      235
      1378
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      69
      1132
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1104
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1020
    Aihe