Miksi tilitoimistojen työehtosopimuksessa ei palkan vaativuusmäärityksissä oteta lainkaan huomioon sitä, että tilitoimistossa täytyy hallita monta eri taloushallinnon osa-aluetta.
Esim. kirjanpitäjä joka tekee pelkästään kirjanpitoa, saa saman palkan kuin kirjanpitäjä joka tekee myös laskutusta, osto- ja myyntireskontran hoitoa, palkanlaskentaa.
Tai kenties pelkästään kirjanpitoa tekevä saa loppujen lopuksi parempaa palkkaa kuin monitaitoinen työtoverinsa, koska hän pystyy keskittymään pelkästään kirjanpitoon ja saa mahdollisuuden pätevöityä sillä osa-alueella paremmin.
Monilla muilla aloilla monipuolinen osaaminen huomioidaan myös palkkauksessa.
Näin pitäisi olla myös tilitoimistoissa. ERTOn laatima huono työehtosopimus pitää monitaitoset kirjanpitäjät palkkakuopassa. Työnantajathan eivät vapaaehtoisesti maksa palkkaa yhtään enempää kuin TES:in mukaan on pakko.
Kirjanpitäjien palkkakuoppa
11
4037
Vastaukset
- paskLasku
No ainakin tilitoimisto laskuttaa perkuleesti. 57 €/t ja korotusta viime vuoteen 26%.No, oli kyllä tän asiakkuuden loppu, kun tuo laskutettu tuntimäärä näyttää korreloivsn muun laskutuslisän kanssa käänteisesti. Ja korotuskin tuli ilman ennakkoilmoitusta.
- kirjanpitäjä 2014
Tuo on niin totta. Hinnat nousee joka vuosi ja milloin milläkin verukkeella mutta kirjanpitäjien palkkaan ne korotukset eivät tule.
- Juri Aaltonen, ERTO
Kiitos hyvästä kirjoituksesta ja vakavan ongelman esille nostamisesta. ERTO tekee työntekijäpuolella Taloushallintoalan valtakunnallisen työehtosopimuksen. Käytännön palkkataso ylittää työehtosopimuksessa määritellyt minimipalkat. ERTOn palkkatutkimuksen mukaan kirjanpitäjien käytännön palkat olivat vaativuusryhmässä kaksi syksyllä 2013 pk-seudulla 2.300 – 3.400 euroa kuukaudessa. Muualla Suomessa 2.100 – 2.600 euroa kuukaudessa. ERTOn jäsenenä voit kysyä em. palkkakyselyn tarkempia tietoja liitosta. Ilman työehtosopimusta palkat olisivat nykyistäkin alemmat.
Jos ERTO voisi yksin määrätä taloushallinnon palkat, olisivat alan palkat selvästi nykyistä korkeammat. ERTO ja sen jäsenyhdistys Taloushallinnon ammattilaiset ry (TiTo) tekevät koko ajan työtä alan työehtojen parantamiseksi. Liitto toimii jäsenten työvälineenä ja toimii aina jäsenten tahdon mukaisesti. Ainakaan toistaiseksi taloushallintoalan jäsenet eivät ole olleet halukkaita ryhtymään esim. lakkoon palkkojen korottamiseksi. Jokainen alan ammattilainen voi esittää itselleen kysymykset: mitä olen itse tehnyt alan palkkatason parantamiseksi ja olenko alan työehtosopimuksen neuvottelevan ERTOn jäsen?
Taloushallintoala on koko ajan kehittynyt yhä vaativammaksi, työtehtävät ovat monipuolistuneet ja kaiken tämän täytyy tulevaisuudessa näkyä myös palkkauksessa.
Ystävällisin terveisin,
Juri Aaltonen
Puheenjohtaja
Toimihenkilöliitto ERTO ry
[email protected]- ERTOn vika
Onko Erto koskaan edes harkinnut seuraavan kaltaista lisäystä palkan vaativuusmääritykseen:
Kun henkilö työskentelee työskentelee useammalla kuin yhdellä taloushallinnon osa-alueella, korotetaan palkkaa 10% / työtehtävä.
Esim. pelkästä kirjanpidosta kirjanpitäjä saa 1800 euroa. Kun hän hallitsee myös laskutuksen, korotetaan palkkaa 10% eli palkka on 1980 euroa. Kun hän hallitsee myös myyntireskontranhoidon, korotetaan palkkaa jälleen 10% eli palkka on 2178 euroa.
Tällä tavalla saataisiin monitaitoisten työntekijöiden palkat oikeammalle tasolle.
Nykyisillä vaativuusmäärityksillä monitaitoiset kirjanpitäjät joutuvat tyytymään vaativuustason 3 palkkaan, mikä on muualla kuin pk-seudulla vain1796 euroa ( 5% mikäli on ollut alalla yli 5 vuotta).
- Juri Aaltonen, ERTO
Kiitos viestistä.
Erilaisia palkkausjärjestelmän kehittämistavoitteita ja esityksiä on laadittu ja niihin on kuulunut mm. monipuolisen työnkuvan huomioiminen. Monipuolisuus on työantajan edun mukaista ja sen pitäisi näkyä korkeampana palkkana. Työehtosopimuksissa asia on usein ratkaistu niin, että työntekijällä on oikeus vähintään työaikansa suhteessa palkkaan kunkin tehtävän osalta. Erillistä "monitaitoisuuslisää" ei taida olla yhdessäkään suomalaisessa työehtosopimuksessa. Järkevä työnantaja kuitenkin palkitsee monitaitoisuudesta.
Monitaitoisuuden pitäisi näkyä henkilökohtaisessa palkanosassa (joka tulee työehtosopimuksen "peruskuukausipalkan" päälle) ja tältä osin käymme parhaillaan neuvotteluja työnantajaliiton kanssa. Esityksesi monitaitoisuuden huomioimisesta on erinomainen ja viestisi varmisti, että asia tulee esille myös neuvotteluissa.
Ystävällisin terveisin,
Juri Aaltonen
Puheenjohtaja
Toimihenkilöliitto ERTO ry- mitä järkee olla erossa?
Olen ollut tilitomistossa kirjanpitäjänä noin 10 vuotta ole vielä erton jäsen mutta näyttää tosiaankin siltä että liitto on palkkaneuvotteluissa aivan kyvytön ja on pakko erota liitosta kun ei ole tällä palkalla vara olla enää jäsen. Työnantajan on norjalainen jätti ja palkkani on laskenut viimeiset kolme vuotta.
- näin voi käydä
Älä yleistä. Minä olin kirjanpitäjä, mutta hoidin osto- ja myyntireskontraa, palkanlaskua ja laskutin myös. Mutta en ollut tilitoimistossa. En kuulunut mihinkään ammattiliittoon, vain työttömyyskassaan. Minulla oli jokseenkin hyvä palkka. Olin ihan tyytyväinen. Joten en yhdy kommenttiisi, että työnantajat eivät vapaaehtoisesti maksa enempää palkkaa kuin on pakko. Väittäisin, että ei maksa sellaisille jotka kuuluvat ammattiliittoon! Eroapa Ertosta ja liity YTK:hon. Ilmoita myös työnantajalle. Saatat huomata, että palkkasi nousee!
- 52v tstotyötön
Tein samaa työtä kuin "näin voi käydä" yksityisessä firmassa, ei tilitstossa. Kuulun Nomitiin. Ex-omistajat maksoivat hyvin. Joskus toinen omistaja sanoikin, että mun pitäisi pitää enemmän puoliani tuon liksan suhteen.
Nyt olen työtön, kiitos uuden omistaja ulkoistamisen. Olen huomannut, että sain todella hyvää palkkaa. Uutta työtä en kai sitten enää löydä 52v ?
Mutta en usko, että kassaan t liittoon kuuluminen mitään ratkaisi kohdallani. Eivät omistajat edes tienneet liittoon/kassaan kuulumistani. - KöyhätKirjanpitäjät
Huonon palkkauksen ongelma tuntuukin olevan juuri tilitoimistoissa, Muissa yrityksissä toimivien kirjanpitäjien palkkaus vaikuttaa olevan paremalla mallilla.
- omamoka
Kirjanpitotehtävistä maksetaan esim. 3100 / kk palkka (minimi taulukkopalkka/työkokemus by ERTO).
Jos kirjanpitotehtäviin sisältyy palkkalaskenta (kymmeniä työntekijöitä) ym. täytyy työntekijän itse huolehtia minimipalkan lisäksi muista työtehtävistä tulevista lisistä, mikään liitto ei näistä huolehdi.
Liitot huolehtivat minimikuukausiansioista, työntekijät lisistä, henkilökohtaisesti.
Kyse on paikallisesta sopimisesta. - 40h viikossa.....
Työntekijä A tekee kirjanpitoa.
1. Tuntipalkka kirjanpitotyöstä on 20 euroa/h, 8 h päivässä
Työntekijä B tekee kirjanpitoa ja palkanlaskentaa.
1. Tuntipalkka kirjanpitotyöstä on 20 euroa/h, 4 h päivässä.
2. Tuntipalkka palkanlaskennasta on 18 euroa/h, 4 h päivässä.
Tämän mukaan sinun kuuluukin saada pienempää kuukausipalkkaa kuin henkilön joka tekee pelkästään kirjanpitotyötä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781