Suuri haitta uskosta

kentaurivalistaja

Älkää hyvät ihmiset viitsikö uskoa näihin rukouksella parantajiin. Ottakaa opiksenne tästä uutisesta, mitä Jalovaaran rukousillassa tapahtui.

Onneksi hölmön naisen tytär ei vammautunut pahemmin. Säälittää tyttö, jota ei ole siunattu järkevällä äidillä, ja joka on varmaan aivopesty jo pienenä itsekin uskomaan rukousihmeisiin.

Tapahtuman voi tietenkin tulkita Jumalan antamaksi rukousvastaukseksi, Jumalahan kuulema vastaa aina, muttei aina niin kuin toivotaan. Mutta kannattaako ottaa riskiä, että kun rukoilette parannusta, saattekin Jumalalta rukousvastauksena entistä pahemman vaivan?

"Maallikkosaarnaajan kehotus kävellä ilman kainalosauvoja pahensi naisen jalkavammaa merkittävästi, kirjoittaa Espoon Seurankuntasanomat. Lehden mukaan keski-ikäinen nainen on joutunut turvautumaan jo vuoden ajan pyörätuoliin tapauksen takia.

Lehti kirjoittaa naisen kärsineen hiihtolenkillä kipeytyneestä nilkasta kahden kuukauden ajan ennen Pirkko Jalovaaran rukousiltaa Espoonlahden kirkossa. Nainen käveli paikalle kainalosauvoilla, jonotti kertomaan vaivastaan Jalovaaralle.

Kipeän jalan puolesta rukoiltiin, jonka jälkeen häntä kehotettiin kävelemään ilman sauvoja. Jalka puutui ja kihelmöi, mitkä tulkittiin paranemisen merkiksi.

Tämän jälkeen Jalovaaran rukousavustajana toiminut mies käski häntä kävelemään kirkosta pois sauvoja kantaen. Tämän seurauksena kihelmöinti muuttui kasvavaksi kivuksi, kertoo nainen lehdelle.

Myöhemmin tehdyn lääkärin diagnoosin mukaan naisen jalan nivelsiteet olivat irronneet luusta, jänne oli haljennut sekä nivelkapseli oli siirtynyt paikoiltaan. Kävelytyksen seurauksena nivelkapseli ajautui puristuksiin luiden välistä ja aiheutti pahaa hermosärkyä. Hermosärky levisi myös toiseen jalkaan.

– Rukousillan jälkeen en ole pystynyt tekemään päiväkään töitä, nainen sanoo vuotta myöhemmin.

Naisella oli kyseisenä iltana mukanaan niin ikään jalkansa loukannut tytär, joka joutui samanlaisen uskon voimalla kävelytyksen kohteeksi. Hänenkin jalkansa kipeytyi, mutta lievemmin."


http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/esse--kavely-uskon-voimalla-vei-naisen-pyoratuoliin/3329786

48

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Faktaa kaivataan

      Eihän siellä koskaa kukaan ole parantunut oikeasti. Ymmärrän jotenkin niitä jotka menevät näihin tilaisuuksiin ovat niin toivottomia ja osa on tosiaan niin aivopestyjä. Ihmettelen että lääkäri M Rantanenkin uskoo tällaisiin huijauksiin. Nyt kehoitankin Rantasta tuomaan todistettavasti esille videokuvaa mukaan. Syntymästä sokea saa näkönsä selkäydinvamma täydellinen nousee pyörätulista amputoidun raajan tilalle kasvaa uusi kolme vuorokautta kuolleena ollut herää. Hopi hopi Rantanen Jalovaara ym. kumppanit.

      • Parjaajille tiedoksi

        Edelliselle, täällä yksi monien joukosta joka on parantunut n.13 vuotta sitten ja ei tarvitse syödä kipulääkkeitä, Jumala parantaa edelleen, ei sieltä Raamatusta ole poistettu terveeksitekemisen lahjaa vieläkään.Ateistiselle mielenlaadulle se ei tietysti sovi mutta toivottavasti joskus joutuu sen tunnustamaan mistä todellinen apu tulee.


      • Sinun fikitiota
        Parjaajille tiedoksi kirjoitti:

        Edelliselle, täällä yksi monien joukosta joka on parantunut n.13 vuotta sitten ja ei tarvitse syödä kipulääkkeitä, Jumala parantaa edelleen, ei sieltä Raamatusta ole poistettu terveeksitekemisen lahjaa vieläkään.Ateistiselle mielenlaadulle se ei tietysti sovi mutta toivottavasti joskus joutuu sen tunnustamaan mistä todellinen apu tulee.

        Höpise mitä höpiset. Todistettavasti kukaan ei ole parantunut maailmassa. Tämä on faktaa.


      • El.Reino .
        Parjaajille tiedoksi kirjoitti:

        Edelliselle, täällä yksi monien joukosta joka on parantunut n.13 vuotta sitten ja ei tarvitse syödä kipulääkkeitä, Jumala parantaa edelleen, ei sieltä Raamatusta ole poistettu terveeksitekemisen lahjaa vieläkään.Ateistiselle mielenlaadulle se ei tietysti sovi mutta toivottavasti joskus joutuu sen tunnustamaan mistä todellinen apu tulee.

        Lässyn lässyn .... Kipulääkkeiden lopettaminen ei sano yhtään mitään.


      • kentaurivalistaja
        Parjaajille tiedoksi kirjoitti:

        Edelliselle, täällä yksi monien joukosta joka on parantunut n.13 vuotta sitten ja ei tarvitse syödä kipulääkkeitä, Jumala parantaa edelleen, ei sieltä Raamatusta ole poistettu terveeksitekemisen lahjaa vieläkään.Ateistiselle mielenlaadulle se ei tietysti sovi mutta toivottavasti joskus joutuu sen tunnustamaan mistä todellinen apu tulee.

        Monet sairaudet paranevat itsestään ennemmin tai myöhemmin, tai sitten lääketieteellisellä hoidolla. Itselläni on ollut pari jopa hengenvaarallista sairautta, mutta olen parantunut tähän mennessä aina ilman rukouksia.

        .


      • 18+9
        kentaurivalistaja kirjoitti:

        Monet sairaudet paranevat itsestään ennemmin tai myöhemmin, tai sitten lääketieteellisellä hoidolla. Itselläni on ollut pari jopa hengenvaarallista sairautta, mutta olen parantunut tähän mennessä aina ilman rukouksia.

        .

        Ehkä ensikerralla et paranekaan. Rukousta ei kannata aliarvioida. Itse olen saanut paljon ja monella lailla tervehdyttävää apua rukouksesta.


      • Parjaajille tiedoksi kirjoitti:

        Edelliselle, täällä yksi monien joukosta joka on parantunut n.13 vuotta sitten ja ei tarvitse syödä kipulääkkeitä, Jumala parantaa edelleen, ei sieltä Raamatusta ole poistettu terveeksitekemisen lahjaa vieläkään.Ateistiselle mielenlaadulle se ei tietysti sovi mutta toivottavasti joskus joutuu sen tunnustamaan mistä todellinen apu tulee.

        "...täällä yksi monien joukosta joka on parantunut n.13 vuotta sitten ja ei tarvitse syödä kipulääkkeitä, Jumala parantaa edelleen, ei sieltä Raamatusta ole poistettu terveeksitekemisen lahjaa vieläkään."

        Kiitos Herralle! Jumala Hänen voimansa ovat edelleen samat.


      • kentaurivalistaja
        18+9 kirjoitti:

        Ehkä ensikerralla et paranekaan. Rukousta ei kannata aliarvioida. Itse olen saanut paljon ja monella lailla tervehdyttävää apua rukouksesta.

        Lopulta jokaiselle tulee sairaus, onnettomuus tai vanhuuden vaiva, josta ei enää parane. Sama tapahtuu niin rukoilevilla kuin rukoilemattomille.

        Ehkä en parane ensi kerralla, mutta ehkä sinäkään et parane ensi kerralla, vaikka rukoilisit kaiken aikaa.


      • kentaurivalistaja kirjoitti:

        Lopulta jokaiselle tulee sairaus, onnettomuus tai vanhuuden vaiva, josta ei enää parane. Sama tapahtuu niin rukoilevilla kuin rukoilemattomille.

        Ehkä en parane ensi kerralla, mutta ehkä sinäkään et parane ensi kerralla, vaikka rukoilisit kaiken aikaa.

        Ja kuolema korjaa kerran meidät jokaisen. Siksi tärkeintä onkin, että asiat ovat Jumalan kanssa kunnossa. Tässä ajassa on tehtävä päätös, haluaako ikuisuuden viettää taivaassa Jumalan yhteydessä vai ikuisessa erossa Jumalasta eli kadotuksessa. Toivon, että sinäkin olisit kerran siellä taivaan kirkkaudessa, jossa kaikki vaiva on loppunut. Ei ole enää sairautta, kuolemaa, eikä mitään muutakaan vaikeutta.


    • Voi teitä hölmöjä

      "Parantuneet" ovat aina ja joka kerta kummin serkun kaimoja joille on kuuleman 30vuotta sitten tapahtunut kuuleman mukaan jokin ihmeparantuminen jostakin "taudista" taikka "vaivasta" jota ei koskaan ole edes diagnosoitu.

      Herätkää typeykset, ihmeparantumisia ei ole! Sekä uskovat, että ateistit parantuvat välillä hyvinkin vaikeista vaivoista, mutta tämä on sattumaa. Jonkun loitsunluennalla ei ole asiassa ollut osaa eikä arpaa.

      Toki typeryytensä saa todistaa sillä, että maksaa joillekin rahankerääjälle ja kuvittelee sen avulla muutosta elämäänsä...

    • Lukija2

      "Älkää ihmiset viitsikö uskoa näihin rukouksilla parantajiin."

      Minulle on jo kritillisestä lapsuudenkodistani lähtien ollut itsestään selvää, että sairaustapauksissa käännytään aina lääkärin puoleen. Sitä vartenhan lääkärit ovat. Voihan sairaiden puolesta tietenkin rukoilla, jos haluaa, mutta siihen en usko, että yleensä rukouksilla voidaan parantaa ilman lääkärin apua.

      • Daa Daa

        Sinut aivopestiin jo lapsena jumala uskoon. YÖK .....

        Lapsuuden kodissa sentään tiedettiin ettei rukouksilla/uskonnoilla voi ketään parantaa.


      • Lukija2
        Daa Daa kirjoitti:

        Sinut aivopestiin jo lapsena jumala uskoon. YÖK .....

        Lapsuuden kodissa sentään tiedettiin ettei rukouksilla/uskonnoilla voi ketään parantaa.

        "Sinut aivopestiin jo lapsena jumala uskoon."

        Minua ei ole koskaan mitenkään aivopesty. Lapsuudenkodissasni vanhempani suhtautuivat asioihin liberaalisti. Mikään pakko ei meidän lapsien ollut lähteä kirkkoon tai katsoa televisiosta jumalanpalvelusta. Kirkkoon kuuluvat vanhemmat yleensä antavat uskonnolisen kasvatuksen ja ateistiavanhemmat ateistiseen kasvatuksen, mutta tuskin käyttävät mitään pakkokeinoja.


      • Sain uskonvapauden
        Lukija2 kirjoitti:

        "Sinut aivopestiin jo lapsena jumala uskoon."

        Minua ei ole koskaan mitenkään aivopesty. Lapsuudenkodissasni vanhempani suhtautuivat asioihin liberaalisti. Mikään pakko ei meidän lapsien ollut lähteä kirkkoon tai katsoa televisiosta jumalanpalvelusta. Kirkkoon kuuluvat vanhemmat yleensä antavat uskonnolisen kasvatuksen ja ateistiavanhemmat ateistiseen kasvatuksen, mutta tuskin käyttävät mitään pakkokeinoja.

        Kukaan ei ole tullut itsekseen uskoon. Uskoon tuloon tarvitaan aina manipulointia ja aivopesua. Kiistätkö ettei sinulle lapsena tuputettu kristinuskon satuja totena?

        Minulla oli ateisti vanhemmat ja sain uskonnoista vapaan kasvatuksen. Ei tuputettu uskontoa, en käynyt uskonnon tunneilla koulussa jne.Minua ei kastettu, eikä liitetty kirkkoon. Sain itse valita uskonnollisen suuntaukseni.
        Minua ei opetettu mitenkään ateistiksi.

        Mitä on ateistikasvatus?


      • kentaurivalistaja
        Lukija2 kirjoitti:

        "Sinut aivopestiin jo lapsena jumala uskoon."

        Minua ei ole koskaan mitenkään aivopesty. Lapsuudenkodissasni vanhempani suhtautuivat asioihin liberaalisti. Mikään pakko ei meidän lapsien ollut lähteä kirkkoon tai katsoa televisiosta jumalanpalvelusta. Kirkkoon kuuluvat vanhemmat yleensä antavat uskonnolisen kasvatuksen ja ateistiavanhemmat ateistiseen kasvatuksen, mutta tuskin käyttävät mitään pakkokeinoja.

        Tuskin voit kieltää sitä, että juuri ympäristötekijät, kuten vanhempasi ja evlut. kirkon asema, vaikuttivat siihen, että sinusta tuli luterilainen eikä esim. muslimi.

        Ateismi on, kuten universaali totuus ainakin, sisällöltään riippumatonta siitä, mihin lähiympäristössä uskotaan.


      • Lukija2
        Sain uskonvapauden kirjoitti:

        Kukaan ei ole tullut itsekseen uskoon. Uskoon tuloon tarvitaan aina manipulointia ja aivopesua. Kiistätkö ettei sinulle lapsena tuputettu kristinuskon satuja totena?

        Minulla oli ateisti vanhemmat ja sain uskonnoista vapaan kasvatuksen. Ei tuputettu uskontoa, en käynyt uskonnon tunneilla koulussa jne.Minua ei kastettu, eikä liitetty kirkkoon. Sain itse valita uskonnollisen suuntaukseni.
        Minua ei opetettu mitenkään ateistiksi.

        Mitä on ateistikasvatus?

        "Kukaan ei tule itsekseen uskoon. Uskoon tarvitaan aina manipulointia ja aivopesua. "

        Minä en ole puhunut uskoon tulemisesta vaan siitä, että ne uskovat, joilla on uskonnollisuutta geeneissään ja usein myös uskonnollinen kasvatus ja ympäristö ja ne eivät usko, joila näin ei ole. Vanhempani suhtautuivat asioihin liberaalisti eivätkä he mitenkään tuputtaneet uskontoa. Meitä lapsia ei painostettu mukaan kirkkon tai katsomaan televisiosta tai kuuntelemaan radiosta jumalanpalvelusta.

        "Mitä on ateistikasvatus?"

        No, jos ei nimitys ateistinen kasvatus ( En käyttänyt nimitystä ateistikasvatus ) kelpaa, niin puhutaan sitten uskonnottomasta kasvatuksesta.


      • Lukija2
        kentaurivalistaja kirjoitti:

        Tuskin voit kieltää sitä, että juuri ympäristötekijät, kuten vanhempasi ja evlut. kirkon asema, vaikuttivat siihen, että sinusta tuli luterilainen eikä esim. muslimi.

        Ateismi on, kuten universaali totuus ainakin, sisällöltään riippumatonta siitä, mihin lähiympäristössä uskotaan.

        "Tuskin voit kieltää sitä, että juuri ympäristötekijät, kuten vanhempasi ja ev.lut. kirkon asema, vaikuttivt siihen, että sinusta tuli luterilainen eikä esim. muslimi."

        Kasvoin luterilaisessa perheessä, joten olen kuulunut jo jo lapsesta lähtien luterilaiseen kirkkoon. Kouluaikoina luin muista uskonnoista. Murrosikäisenä olin jonkin aikaa uskomatta, mutta kun se ei ajan myötä tuntunut oikealta ratkaisulta minulle, niin annoin itselleni taas luvan uskoa.

        "Ateismi on, kuten universaali totuus ainakin, sisällöltään riippumtonta siitä, mihin lähiympäristössä uskotaan."

        Uskominen ja uskomattomuus ovat yhtä lailla universaaleja totuuksia. Ne uskovat, joilla on uskonnollisuutta geeneissään ja mahdollisesti myös uskonnollinen kasvatus ja ympäristö. Ne eivät usko, joilta uskonnollisuus puuttuu geeneistään ja ehkä myös uskonnollinen kasvatus ja ympäristö.


      • kentaurivalistaja
        Lukija2 kirjoitti:

        "Tuskin voit kieltää sitä, että juuri ympäristötekijät, kuten vanhempasi ja ev.lut. kirkon asema, vaikuttivt siihen, että sinusta tuli luterilainen eikä esim. muslimi."

        Kasvoin luterilaisessa perheessä, joten olen kuulunut jo jo lapsesta lähtien luterilaiseen kirkkoon. Kouluaikoina luin muista uskonnoista. Murrosikäisenä olin jonkin aikaa uskomatta, mutta kun se ei ajan myötä tuntunut oikealta ratkaisulta minulle, niin annoin itselleni taas luvan uskoa.

        "Ateismi on, kuten universaali totuus ainakin, sisällöltään riippumtonta siitä, mihin lähiympäristössä uskotaan."

        Uskominen ja uskomattomuus ovat yhtä lailla universaaleja totuuksia. Ne uskovat, joilla on uskonnollisuutta geeneissään ja mahdollisesti myös uskonnollinen kasvatus ja ympäristö. Ne eivät usko, joilta uskonnollisuus puuttuu geeneistään ja ehkä myös uskonnollinen kasvatus ja ympäristö.

        Voi voi voi voi sentään! Uskonnot eivät ole mitään universaaleja totuuksia, vaan niissä uskotaan eri jumaliin, eri tyyppisiin kuolemanjälkeisiin elämiin, on erilaisia rituaaleja ja pidetään eri asioita pyhinä. Eri uskonnot ovat monessakin kohtaa ristiriidassa keskenään, kun taas ateismi on yhtä ja samaa uskomattomuutta joka puolella maailmaa.

        Muinaisen Kreikan ateisti oli uskomatta kaikenlaisiin jumaliin, kuten nykyajan ateistikin on uskomatta kaikenlaisiin jumaliin. Mutta uskonnot vaihtelevat ajan ja paikan mukaan. Niiden opit eivät siksi voi kaikki olla mitään yleisiä totuuksia.

        Tuntuu että minua tarvitaan täällä...


      • Lukija2
        kentaurivalistaja kirjoitti:

        Voi voi voi voi sentään! Uskonnot eivät ole mitään universaaleja totuuksia, vaan niissä uskotaan eri jumaliin, eri tyyppisiin kuolemanjälkeisiin elämiin, on erilaisia rituaaleja ja pidetään eri asioita pyhinä. Eri uskonnot ovat monessakin kohtaa ristiriidassa keskenään, kun taas ateismi on yhtä ja samaa uskomattomuutta joka puolella maailmaa.

        Muinaisen Kreikan ateisti oli uskomatta kaikenlaisiin jumaliin, kuten nykyajan ateistikin on uskomatta kaikenlaisiin jumaliin. Mutta uskonnot vaihtelevat ajan ja paikan mukaan. Niiden opit eivät siksi voi kaikki olla mitään yleisiä totuuksia.

        Tuntuu että minua tarvitaan täällä...

        Voithan sinä, kentaurivalistaja, ajatella niin kuin ajattelet, mutta itse olen saitä mieltä, että jos joku vastustaa jonkin palstan aihetta, niin se ei ole keskustelua sen palstan aiheesta. Jonkin asian vastaisuus on sitä samaa vastaisuutta on sitten kysymys mistä aiheesta hyvänsä. Pitäisi olla erikseen vastustamispalsta niille, jotka vastustavat jonkin palstan aihetta. Perustakaa sellainen ja kyselkää toisiltanne, mitä palstaa kukin vastustaa.

        "Muinaisen Kreikan ateisti oli uskomatta kaikenlaisiin jumaliin, kuten nykyajan ateistikin on uskomatta kaikenlaisiin jumaliin. "

        Tuo tiedetään. Ateismi on ei-teismiä.

        "Tuntuu että minua tarvitaan täällä..."

        Ateistiset ajatukset ja mielipiteet eivät ole keskustelua uskonnollisista aiheista.


      • kentaurivalistaja
        Lukija2 kirjoitti:

        Voithan sinä, kentaurivalistaja, ajatella niin kuin ajattelet, mutta itse olen saitä mieltä, että jos joku vastustaa jonkin palstan aihetta, niin se ei ole keskustelua sen palstan aiheesta. Jonkin asian vastaisuus on sitä samaa vastaisuutta on sitten kysymys mistä aiheesta hyvänsä. Pitäisi olla erikseen vastustamispalsta niille, jotka vastustavat jonkin palstan aihetta. Perustakaa sellainen ja kyselkää toisiltanne, mitä palstaa kukin vastustaa.

        "Muinaisen Kreikan ateisti oli uskomatta kaikenlaisiin jumaliin, kuten nykyajan ateistikin on uskomatta kaikenlaisiin jumaliin. "

        Tuo tiedetään. Ateismi on ei-teismiä.

        "Tuntuu että minua tarvitaan täällä..."

        Ateistiset ajatukset ja mielipiteet eivät ole keskustelua uskonnollisista aiheista.

        Kun kerran vastustat rukousten vastustamista, niin kannattako sitten sitä, että jalkansa satuttaneet menevät rukousparannuskokouksiin ja heittävät kainalosauvansa pois kuvitellen parantuvansa pelkällä rukouksella?


      • Lukija2
        kentaurivalistaja kirjoitti:

        Kun kerran vastustat rukousten vastustamista, niin kannattako sitten sitä, että jalkansa satuttaneet menevät rukousparannuskokouksiin ja heittävät kainalosauvansa pois kuvitellen parantuvansa pelkällä rukouksella?

        Minä kannatan sitä, että jalkansa satuttaneet niin kuin muutkin sairastuneet menevät lääkäriin. En tunne rukousparannuskokouksia, sillä en niissä ole yleensä käynyt. Taisin olla uteliaisuutatni joskus monia vuosia sitten yhden kerran, ja se riitti.


    • Kyllähän tässä on nyt sellainen tilanne, että me uskovat olemme kadottaneet Jumalan voiman - on siis parannuksen teon aika, Jumalan etsimisen aika.

      Meidän todellinen uskomme on tarkoitettu todentuvaksi Pyhän Hengen kautta tapahtuvilla ihmeillä.

      Jeesus teki ihmeensä aina todellisena, kertaakaan eivät sairaat joutuneet pettymään Häneen - tämä sama Jumalan voima on todellisuutta. Miksi me emme kykene vaeltamaan tässä Jumalan Pyhän Hengen voimassa nyt?

      • Totuus ein pala

        Tarkkailijalla on oikea asenne asiaan ,tottakai Jumalan lupaukset on edelleen todellisia,ateistien asenne on aina kielteinen,niin kuin tälläkin palstalla näkee.


      • Mirka ,.....

        Jumalaa ei ole olemassa. On vain sairaita jumalauskomuksia.


      • Lukija2
        Mirka ,..... kirjoitti:

        Jumalaa ei ole olemassa. On vain sairaita jumalauskomuksia.

        "Jumalaa ei ole olemassa. On vain sairaita jumalauskomuksia."

        Kristityt uskovat, että Jumala on olemassa. Jos tuo asia, että kristityt uskovat Jumalaan, häiritsee jotakuta uskomatonta, niin silloin hänen olisi viisainta mennä palstoille, joilla kerrotaan asioista niin, kuin hänelle sopii parhaiten.


      • perusteet, kiitos
        Lukija2 kirjoitti:

        "Jumalaa ei ole olemassa. On vain sairaita jumalauskomuksia."

        Kristityt uskovat, että Jumala on olemassa. Jos tuo asia, että kristityt uskovat Jumalaan, häiritsee jotakuta uskomatonta, niin silloin hänen olisi viisainta mennä palstoille, joilla kerrotaan asioista niin, kuin hänelle sopii parhaiten.

        Mistä päättelet, että Jumala on olemassa?

        Jollet mistään, niin miksi uskot niin?


      • Lukija2
        perusteet, kiitos kirjoitti:

        Mistä päättelet, että Jumala on olemassa?

        Jollet mistään, niin miksi uskot niin?

        Uskon asiat ovat erikseen ja tiedon asiat erikseen. Jos joku ei usko Jumalaan, niin ei sitten usko. Jos uskonnolliset asiat ja niistä keskustelu häiritsee uskomatonta, niin netissä on paljon muitakin keskustelupalstoja.


      • lue ja viisastu
        Lukija2 kirjoitti:

        Uskon asiat ovat erikseen ja tiedon asiat erikseen. Jos joku ei usko Jumalaan, niin ei sitten usko. Jos uskonnolliset asiat ja niistä keskustelu häiritsee uskomatonta, niin netissä on paljon muitakin keskustelupalstoja.

        Olet väärässä. Käsityksesi, että tiedon ja uskon asiat ovat erikseen, on yksinkertaisesti väärä. Filosofian professori tietää sinua paremmin, miten asia on. Moni nettikeskustelijakin tietää, mutta heidät sinä ignooraat. Kiinnitä huomiosi erityisesti lainauksne viimeiseen lauseeseen. Asia on aivan selvä, jos osaa ja viitsii ajatella.


        Luettavaa:

        "Raimo Tuomela: Tiede, esitiede, pseudotiede
        Raimo Tuomela on Helsingin yliopiston käytännöllisen filosofian professori. Tämän artikkelin aikaisempi versio on ilmestynyt kirjassa Tiede, toiminta ja todellisuus (Gaudeamus 1983).

        Lainaus:

        Ajattelu ja tiede

        Tieteellinen maailmankuva on hyvin harvinainen. Arvelisin, että valtaosa ihmisistä ajattelee nykyisinkin siten, että heidän maailmankuvaansa voidaan väittää epätieteelliseksi. Useimpien ihmisten elämä ja aatokset perustuvat todennäköisesti uskontoon tai magiaan enemmän kuin tieteeseen.
        - - -
        Kognitiivisen toiminnan alueet voidaan jakaa tutkimusalueisiin ja uskomusjärjestelmiin. Tieteellisiksi tutkimusalueiksi voidaan määritellä ne, joiden sisältämä tieto muuttuu tutkimuksen vaikutuksesta. Esimerkiksi luonnontiede on yksi tutkimusalue ja historiantutkimus toinen. Tutkimusalueita ovat useimmat muutkin tieteet; luonnontieteen perustutkimus, soveltava tutkimus, insinööritieteet, formaaliset tieteet, humanistinen tutkimus, ja myös juridiikka sekä suuri osa yhteiskuntatieteellistä tutkimusta. (Bunge 1983).

        Uskomusjärjestelmät sen sijaan voivat muuttua tutkimukseen perustumattomien syiden, kuten omanvoitonpyynnin, painostuksen tai väkivallan johdosta. Uskomusjärjestelmiä ovat esimerkiksi uskonnot, poliittiset ideologiat, pseudotieteet ja pseudoteknologiat.

        Tieteellinen ajattelutapa on historiallisesti uusi ilmiö ja se on levinnyt sangen hitaasti. Tilanne on jakomielinen siltä osin, että monet ihmiset kyllä osaavat ajatella tieteellisesti jollakin elämänalueella, mutta ajattelevat epätieteellisesti jollakin toisella. Arkiajattelussa varsin yleinen virhe on pitää ”tietoa” ja ”uskoa” erillisinä ja kuvitella jälkimmäisen kuuluvan johonkin henkimaailmaan."


      • Lukija2
        lue ja viisastu kirjoitti:

        Olet väärässä. Käsityksesi, että tiedon ja uskon asiat ovat erikseen, on yksinkertaisesti väärä. Filosofian professori tietää sinua paremmin, miten asia on. Moni nettikeskustelijakin tietää, mutta heidät sinä ignooraat. Kiinnitä huomiosi erityisesti lainauksne viimeiseen lauseeseen. Asia on aivan selvä, jos osaa ja viitsii ajatella.


        Luettavaa:

        "Raimo Tuomela: Tiede, esitiede, pseudotiede
        Raimo Tuomela on Helsingin yliopiston käytännöllisen filosofian professori. Tämän artikkelin aikaisempi versio on ilmestynyt kirjassa Tiede, toiminta ja todellisuus (Gaudeamus 1983).

        Lainaus:

        Ajattelu ja tiede

        Tieteellinen maailmankuva on hyvin harvinainen. Arvelisin, että valtaosa ihmisistä ajattelee nykyisinkin siten, että heidän maailmankuvaansa voidaan väittää epätieteelliseksi. Useimpien ihmisten elämä ja aatokset perustuvat todennäköisesti uskontoon tai magiaan enemmän kuin tieteeseen.
        - - -
        Kognitiivisen toiminnan alueet voidaan jakaa tutkimusalueisiin ja uskomusjärjestelmiin. Tieteellisiksi tutkimusalueiksi voidaan määritellä ne, joiden sisältämä tieto muuttuu tutkimuksen vaikutuksesta. Esimerkiksi luonnontiede on yksi tutkimusalue ja historiantutkimus toinen. Tutkimusalueita ovat useimmat muutkin tieteet; luonnontieteen perustutkimus, soveltava tutkimus, insinööritieteet, formaaliset tieteet, humanistinen tutkimus, ja myös juridiikka sekä suuri osa yhteiskuntatieteellistä tutkimusta. (Bunge 1983).

        Uskomusjärjestelmät sen sijaan voivat muuttua tutkimukseen perustumattomien syiden, kuten omanvoitonpyynnin, painostuksen tai väkivallan johdosta. Uskomusjärjestelmiä ovat esimerkiksi uskonnot, poliittiset ideologiat, pseudotieteet ja pseudoteknologiat.

        Tieteellinen ajattelutapa on historiallisesti uusi ilmiö ja se on levinnyt sangen hitaasti. Tilanne on jakomielinen siltä osin, että monet ihmiset kyllä osaavat ajatella tieteellisesti jollakin elämänalueella, mutta ajattelevat epätieteellisesti jollakin toisella. Arkiajattelussa varsin yleinen virhe on pitää ”tietoa” ja ”uskoa” erillisinä ja kuvitella jälkimmäisen kuuluvan johonkin henkimaailmaan."

        "Uskomusjärjestelmät sen sijaan voivat muuttua tutkimukseen perustumattomien syiden, kuten omanvoitonpyynnin, painostuksen tai väkivallan johdosta. Uskomusjärjestelmiä ovat esimerkiksi uskonnot, poliittiset ideologiat, pseudotieteet ja pseudoteknologiat. "

        Minulle on uutta, että uskontoja saatetaan pitää uskomusjärjestelminä ja rinnastaa ne vielä samaan ryhmään poliittisten ideologioiden, pseudotieteiden ja pseudoteknologioiden kanssa.

        "Tieteellinen ajattelutapa on historiallisesti uusi ilmiö ja se on levinnyt sangen hitaasti. Tilanne on jakomielinen siltä osin, sillä monet ihmiset kyllä osaavat ajatella tieteellisesti jollakin elämänalueella, mutta ajattelevat epätieteellisesti jollakin toisella. Arkiajattelussa varsin yleinen virhe on pitää "tietoa" ja "uskoa" erillsisnä ja kuvitella jälkimmäisen kuuluvan johonkin henkimaailmaan."

        Jaa-a, miten sitten pitäisi menetellä niiden, jotka hyväksyvät sekä tiedon että uskon? Olkoon sitten ajatteluvirhe tai ei, niin minun mielestäni tiedon asiat ovat erikseen ja uskontoihin liittyvät uskon asiat erikseen.


    • Tunnustaa

      Vahva usko vie järjen mennessään. Silloin ihminen voi vaikka hylätä rakkaan lapsensa uskonsa vuoksi, niin järjettömältä kuin sellainen teko meille järjissään oleville kuulostaakin.

      Näin olemme saaneet lukea viime päivinä lehdestä jehovan todistajien toiminnasta.

      Ihmiset, pysykää järjissänne vaikka vähän uskoisittekin johonkin uskontoon tai uskomukseen.

      • Lukija2

        "Vahva usko vie järjen mennessään. Silloin ihminen voi vaikka hylätä rakkaan lapsensa uskonsa vuoksi, niin järjettömältä kuin sellanen teko meille järjissään oleville kuulostaakin."

        Enpä oikein ymmärrä, mitä on tuollainen usko, joka vie järjen mennessän ja joka saattaa vaikuttaa sen, että joku hylkää rakkaan lapsensa. Eiväthän yleensä järki ja usko ole toisensa poissulkevia. Samoissa yliopistoissa opiskelevat niin uskovat kuin uskomattomatkin.

        "Näin olemme saaneet lukea viime päivinä lehdestä jehovan toidistajien toiminnasta. "

        Mistä lehdestä? En tunne lainkaan Jehovan todistajien toimintaa enkä yhtään Jehovan todistajaa. Tiedän siitä vain sen, mitä olen sattunut jostakin lukemaan. Tunnen lähinnä vain tavallisia kirkkoon kuuluvia kristittyjä.

        "Ihmiset, pysykää järjissänne, vaikka vähän uskoisittekin johonkin uskontoon tai uskomukseen."

        Järki on erikseen ja usko on erikseen. En ainakaan tunne tai ole lukenut tapauksista, joissa usko olisi vienyt järjen.


      • Tunnustaa
        Lukija2 kirjoitti:

        "Vahva usko vie järjen mennessään. Silloin ihminen voi vaikka hylätä rakkaan lapsensa uskonsa vuoksi, niin järjettömältä kuin sellanen teko meille järjissään oleville kuulostaakin."

        Enpä oikein ymmärrä, mitä on tuollainen usko, joka vie järjen mennessän ja joka saattaa vaikuttaa sen, että joku hylkää rakkaan lapsensa. Eiväthän yleensä järki ja usko ole toisensa poissulkevia. Samoissa yliopistoissa opiskelevat niin uskovat kuin uskomattomatkin.

        "Näin olemme saaneet lukea viime päivinä lehdestä jehovan toidistajien toiminnasta. "

        Mistä lehdestä? En tunne lainkaan Jehovan todistajien toimintaa enkä yhtään Jehovan todistajaa. Tiedän siitä vain sen, mitä olen sattunut jostakin lukemaan. Tunnen lähinnä vain tavallisia kirkkoon kuuluvia kristittyjä.

        "Ihmiset, pysykää järjissänne, vaikka vähän uskoisittekin johonkin uskontoon tai uskomukseen."

        Järki on erikseen ja usko on erikseen. En ainakaan tunne tai ole lukenut tapauksista, joissa usko olisi vienyt järjen.

        Järki ja usko ovat todellakin eri asioita ja erikseen. Siksipä moni vahvasti uskova on heikko järjellisessä ajattelussa sekä toiminnassa. Uskonnollinen ajattelu ja toiminta sen sijaan häneltä sujuu hienosti. Hän katsoo uskontonsa kirjoituksista miten tulee toimia kussakin tilanteessa, vaikka kirjoitus olisi tuhansia vuosia vanha. Myös silloin hän toimii uskonnollisten kirjoitusten mukaan vaikka perustuslaki sanoisi muuta. Tai vaikka ihmisoikeudet sanoisivat muuta, hän toimii uskontonsa kirjoitusten mukaan.

        Tällaisissa tapauksissa voidaan mielestäni sanoa, että uskonto on haudan henkilön järjen. Kuten jehovan todistajilla, jotka hylkäävät lapsensa uskonnon niin vaatiessa.


      • tapauksia löytyy
        Lukija2 kirjoitti:

        "Vahva usko vie järjen mennessään. Silloin ihminen voi vaikka hylätä rakkaan lapsensa uskonsa vuoksi, niin järjettömältä kuin sellanen teko meille järjissään oleville kuulostaakin."

        Enpä oikein ymmärrä, mitä on tuollainen usko, joka vie järjen mennessän ja joka saattaa vaikuttaa sen, että joku hylkää rakkaan lapsensa. Eiväthän yleensä järki ja usko ole toisensa poissulkevia. Samoissa yliopistoissa opiskelevat niin uskovat kuin uskomattomatkin.

        "Näin olemme saaneet lukea viime päivinä lehdestä jehovan toidistajien toiminnasta. "

        Mistä lehdestä? En tunne lainkaan Jehovan todistajien toimintaa enkä yhtään Jehovan todistajaa. Tiedän siitä vain sen, mitä olen sattunut jostakin lukemaan. Tunnen lähinnä vain tavallisia kirkkoon kuuluvia kristittyjä.

        "Ihmiset, pysykää järjissänne, vaikka vähän uskoisittekin johonkin uskontoon tai uskomukseen."

        Järki on erikseen ja usko on erikseen. En ainakaan tunne tai ole lukenut tapauksista, joissa usko olisi vienyt järjen.

        Avausviestissä kerrotaan tapauksesta, jossa usko oli vienyt järjen niin pahasti, että nainen kuvitteli jalkansa parantuvan rukoilemalla.


    • Parantunut on!
      • Tunnista harha

      • kentaurivalistaja
        Tunnista harha kirjoitti:

        Pirkko ei edes tunnistanut demonia, mikä viihtyi hänen kokouksessaan, mutta eihän hän olekaan palkattaparantaja vaan palkastakaataja.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/4276207#comment-40084477

        En minäkään varmaan tunnistaisi demonia, jos kohtaisin sellaisen.

        Mitkähän ovat demonien tuntomerkit, jotta osaan kiertää ne kaukaa? Voiko demoni väijyä missä vain, vaikka marketin kassajonossa?


      • Ei ole hyvää seuraa
        kentaurivalistaja kirjoitti:

        En minäkään varmaan tunnistaisi demonia, jos kohtaisin sellaisen.

        Mitkähän ovat demonien tuntomerkit, jotta osaan kiertää ne kaukaa? Voiko demoni väijyä missä vain, vaikka marketin kassajonossa?

        Yleensä ne tykkäävät asustella tietyntyyppisissä ihmisissä tai heidän vaikutuspiirissään. Rukoilevan kristityn läheisyydessä demonit tuntevat olonsa ja rauhansa uhatuksi ja silloin yleensä melskeet alkavat.
        Tuossa ja edellisessä hieman havaintoja koetusta.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/3912991#comment-56251200


      • kentaurivalistaja
        Ei ole hyvää seuraa kirjoitti:

        Yleensä ne tykkäävät asustella tietyntyyppisissä ihmisissä tai heidän vaikutuspiirissään. Rukoilevan kristityn läheisyydessä demonit tuntevat olonsa ja rauhansa uhatuksi ja silloin yleensä melskeet alkavat.
        Tuossa ja edellisessä hieman havaintoja koetusta.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/3912991#comment-56251200

        Onpa hyvä asia, etten ole rukoileva kristitty. Rauhaa rakastavana ihmisenä en mitenkään haluaisi demonien melskausta läheisyyteeni. Täytyy myös yrittää karttaa rukoilevia kristittyjä, jotten sivullisena joudu kärsimään huonosti käyttäytyvistä demoneista.


      • Lukija2
        kentaurivalistaja kirjoitti:

        Onpa hyvä asia, etten ole rukoileva kristitty. Rauhaa rakastavana ihmisenä en mitenkään haluaisi demonien melskausta läheisyyteeni. Täytyy myös yrittää karttaa rukoilevia kristittyjä, jotten sivullisena joudu kärsimään huonosti käyttäytyvistä demoneista.

        "Onpa hyvä asia, etten ole rukoileva kristitty. Rauhaa rakastavana ihmisenä en mitenkään haluaisi demonien melskausta lähelleni."

        Olen kristitty. En minäkään rauhaa rakastavana ihmisenä mitenkään haluaisi demonien melskausta lähelleni. Eipä ole koskaan ollutkaan.

        "Täytyy myös karttaa rukoilevia kristittyjä, jotten sivullisena joudu kärsimään huonosti käyttäytyvistä demoneista."

        Enpä oikein usko koko demoneihin, en huonosti eikä hyvin käyttäytyviin demoneihin. Ainakaan luterilaisuutten eivät ne kuulu.


      • kentaurivalistaja
        Lukija2 kirjoitti:

        "Onpa hyvä asia, etten ole rukoileva kristitty. Rauhaa rakastavana ihmisenä en mitenkään haluaisi demonien melskausta lähelleni."

        Olen kristitty. En minäkään rauhaa rakastavana ihmisenä mitenkään haluaisi demonien melskausta lähelleni. Eipä ole koskaan ollutkaan.

        "Täytyy myös karttaa rukoilevia kristittyjä, jotten sivullisena joudu kärsimään huonosti käyttäytyvistä demoneista."

        Enpä oikein usko koko demoneihin, en huonosti eikä hyvin käyttäytyviin demoneihin. Ainakaan luterilaisuutten eivät ne kuulu.

        Voi voi voi sentään, miten sinulta puuttuu uskoa luterilaiseen kristillisyyteen! Demoneilla tarkoitetaan pahoja henkiolentoja, ja jos viitsit vilkaista mitä Aamen&Öylätti sanoo kadotuksesta, niin sieltähän niitä löytyy.


      • Lukija2
        kentaurivalistaja kirjoitti:

        Voi voi voi sentään, miten sinulta puuttuu uskoa luterilaiseen kristillisyyteen! Demoneilla tarkoitetaan pahoja henkiolentoja, ja jos viitsit vilkaista mitä Aamen&Öylätti sanoo kadotuksesta, niin sieltähän niitä löytyy.

        Kun sinä, kentaurivalistaja, nuo asiat näköjään tiedät, kun valistat jopa kentaureja, niin lainaapa tänne se kohta, jota tarkoitat.


      • kentaurivalistaja
        Lukija2 kirjoitti:

        Kun sinä, kentaurivalistaja, nuo asiat näköjään tiedät, kun valistat jopa kentaureja, niin lainaapa tänne se kohta, jota tarkoitat.

        Repetitio mater studiorum est.

        Olen ennenkin laittanut sinulle otteita Aamen&Öylätistä, kun olet osoittanut epäuskoa tai tietämättömyyttä uskontosi suhteen, mm. juuri pahojen henkien ollessa kyseessä. Mutta saatanhan tuon vieläkin tehdä, kun olen jo tottunut siihen.

        "Saatana eli Lucifer (suom. "Valontuoja") tai Perkele (vanhoissa raamatunkäännöksissä) kuuluu myös luotujen enkeleiden joukkoon. Hän on Jumalan tahtoa vastustava langennut enkeli. Langenneita enkeleitä, joita on useita, kutsutaan demoneiksi."

        "Kadotus merkitsee siten iankaikkista, pysyvää, muuttumatonta pimeyttä eli eroa Kristuksesta. Tässä pimeydessä ovat jo Saatana ja hänen enkelinsä."

        Pyydän palstalaisia rukoilemaan, ettei nimimerkki Lukija2 enää kieltäisi demoneita, kun ne on hänelle jo moneen kertaan todistettu.

        (Jos olisin Lukija2:n opettaja demonologiassa, antaisin hänelle huonon arvosanan.)


      • Lukija2
        kentaurivalistaja kirjoitti:

        Repetitio mater studiorum est.

        Olen ennenkin laittanut sinulle otteita Aamen&Öylätistä, kun olet osoittanut epäuskoa tai tietämättömyyttä uskontosi suhteen, mm. juuri pahojen henkien ollessa kyseessä. Mutta saatanhan tuon vieläkin tehdä, kun olen jo tottunut siihen.

        "Saatana eli Lucifer (suom. "Valontuoja") tai Perkele (vanhoissa raamatunkäännöksissä) kuuluu myös luotujen enkeleiden joukkoon. Hän on Jumalan tahtoa vastustava langennut enkeli. Langenneita enkeleitä, joita on useita, kutsutaan demoneiksi."

        "Kadotus merkitsee siten iankaikkista, pysyvää, muuttumatonta pimeyttä eli eroa Kristuksesta. Tässä pimeydessä ovat jo Saatana ja hänen enkelinsä."

        Pyydän palstalaisia rukoilemaan, ettei nimimerkki Lukija2 enää kieltäisi demoneita, kun ne on hänelle jo moneen kertaan todistettu.

        (Jos olisin Lukija2:n opettaja demonologiassa, antaisin hänelle huonon arvosanan.)

        "( Jos olisin Lukija2:n opettaja demonologiassa, antaisin hänelle huonon arvosanan. )"

        Onneksi netti ei ole mikään koulu etkä sinä sen opettaja. Mutta arvosanoja voit tietenkin jaella kenelle lystäät, vaikkapa kenrtaureille, kun olet niiden valistaja. Jätän sinut mielihyvin niitä valistamaan taas kerran.


      • totuus kunniaan
        Lukija2 kirjoitti:

        "( Jos olisin Lukija2:n opettaja demonologiassa, antaisin hänelle huonon arvosanan. )"

        Onneksi netti ei ole mikään koulu etkä sinä sen opettaja. Mutta arvosanoja voit tietenkin jaella kenelle lystäät, vaikkapa kenrtaureille, kun olet niiden valistaja. Jätän sinut mielihyvin niitä valistamaan taas kerran.

        Voit dissata tänne kirjoittavia nimimerkkejä, mutta kirkon opetus ei silti ole puheittesi mukainen.
        Demonit ovat ja pysyvät.


      • Lukija2
        totuus kunniaan kirjoitti:

        Voit dissata tänne kirjoittavia nimimerkkejä, mutta kirkon opetus ei silti ole puheittesi mukainen.
        Demonit ovat ja pysyvät.

        "Voit dissata tänne kirjoittavia nimimerkekjä, mutta kirkon opetus ei silti ole puheittesi mukainen. Demonit ovat ja pysyvät."

        Minä en ole dissannut mitään nimimekkejä. Sen sijaan nimimerkki kentaurivalistaja haluaisisi antaa minulle huonon arvosanan. Mielestäsi siis nimimerkki kentaurivalistaja saisi antaa minulle huonon arvosanan, mutta minä en saisi sanoa, että netti ei olemikään koulu eikä hän ole opettajani. Jos joku uskomaton tulee uskonnollisaiheiselle palstalle ja käyttää nimimerkkiä "kentaurivalistaja", niin se vaikuttaa uskovien tahalliselta ärsyttämiseltä. Tuosta samasta asiasta on ollut kyseisen nimimerkin kanssa puhetta jo paljon aikaisemminkin, mutta sama tyyli aina vain jatkuu.

        Suomen evankelis-luterilainen kirkko luopui eksorkismista kasteessa jo vuonna 1866. ( eksorgismi = pahojen henkien pois karkottaminen )


      • kentaurivalistaja
        Lukija2 kirjoitti:

        "Voit dissata tänne kirjoittavia nimimerkekjä, mutta kirkon opetus ei silti ole puheittesi mukainen. Demonit ovat ja pysyvät."

        Minä en ole dissannut mitään nimimekkejä. Sen sijaan nimimerkki kentaurivalistaja haluaisisi antaa minulle huonon arvosanan. Mielestäsi siis nimimerkki kentaurivalistaja saisi antaa minulle huonon arvosanan, mutta minä en saisi sanoa, että netti ei olemikään koulu eikä hän ole opettajani. Jos joku uskomaton tulee uskonnollisaiheiselle palstalle ja käyttää nimimerkkiä "kentaurivalistaja", niin se vaikuttaa uskovien tahalliselta ärsyttämiseltä. Tuosta samasta asiasta on ollut kyseisen nimimerkin kanssa puhetta jo paljon aikaisemminkin, mutta sama tyyli aina vain jatkuu.

        Suomen evankelis-luterilainen kirkko luopui eksorkismista kasteessa jo vuonna 1866. ( eksorgismi = pahojen henkien pois karkottaminen )

        Tuskin edes itse Martti Luther olisi antanut sinulle hyvää arvosanaa demonologiasta, jos hän olisi ollut opettajasi.

        Siinä toki olet oikeassa, ettei netti ole koulu, enkä minä, onnekseni, ole opettajasi. Saisin varmaan harmaita hiuksia hitaan edistymisesi tähden.

        Vielä pyydän uskovia rukoilemaan Jeesukselta anteeksiantoa Lukija2:lle. Hänhän yrittää piilottaa heikon uskonnon tuntemuksensa viemällä keskustelun sivuraiteelle eli ryhtymällä moittimaan kunniallista ja kulttuurihistorialliseen sekä luonnontieteelliseen sivistykseen viittaavaa nimimerkkiäni ja sen takana olevaa henkilöä.

        Muistutukseksi:

        "Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen."


    • ,kj,

      On minunkin tullut käytyä muutama kerta PJ kokouksissa ja rukoiltavana, enkä tarkoita tätä loukkaukseksi että en pidä siitä kun hän yrittää väkisin kaataa lattialle voimakkaasti tönäisemällä, enkä myöskään ole parantunut sairauksista. Olen Jeesukseen uskova ja luotan Häneen että Hän parantaa kun on aika ja kyllä PJ on ihan varmasti aito uskova ihminen joka tekee hienoa työtä palvellen Jumalaa, eikä P ole se joka parantaa vaan hän rukoilee sairaitten puolesta ja parannus tulee Jumalalta.

    • mistä "uskosta"?

      Älä sotke uskoa (=Jeesukseen) Jalovaaraan! Jalovaara on kaukana raittiista ja raamatullisesta uskosta. Hänen toimintansa on noituutta. Itse saa..tanakin voi parantaa muttei antaa iankaikkista elämää. Sen tarkoitus on hukuttaa ihminen. Jumala myös parantaa, ei kaikkia läheskään, koska kaikella on tarkoituksensa, mutta Hän voi yksin pelastaa sielun iankaikkiseen elämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe