Heippa,
Kaipaisin koiraihmisiltä tai kohtalotovereilta neuvoja seuraavanlaiseen tilanteeseen. Kihlatullani on 6-vuotias sekarotuinen isohko koira, jota muutoin älykäs mies ei ole raaskinut / jaksanut kouluttaa. Mies hankki koiran parin kuukauden ikäisenä rescue-järjestön kautta ja pentu oli jo tuohon ikään mennessä ehtinyt kuulemma kokea kovia ja oli melko huonossa kunnossa. Mies ei kertomansa mukaan ”raaskinut” ryhtyä kouluttamaan kovia kokenutta pentua, vaan päätti ”tyytyä siihen mitä koirasta sattuisi tulemaan”.
Itselläni ei ole koskaan ollut koiria enkä ole perillä niiden sielunelämästä joten koen olevani jäävi arvostelemaan kenenkään kasvatustyyliä, mutta maalaisjärkeni mukaan koiralle kuin koiralle tulisi opettaa edes peruskäskyt (istu, seuraa, ei jne.) jo ihan koiran omankin edun nimissä. Tämä kyseinen koira ei näitä kuitenkaan osaa - tai ei vain halua totella; en tiedä. Lisäksi koira vetää aina hihnassa, hyppii sänkyyn ja sohvalle, tunkee itsensä väkisin minun ja miesystäväni väliin sohvalla istuessamme, kerjää syödessämme työntämällä päänsä ja tassunsa reidelle, hyppii vasten ja syliin (!), pomppaa aina ylös ja säntää jalkoihin pyörimään jos jompikumpi meistä liikahtaakin paikoiltaan, ei osaa kohdata rauhallisesti muita koiria lenkillä sekä pyörii itsensä ympäri ja vinkuu kuin vimmattu aina tullessamme miehen luo, vaikka emme olisi olleet poissa kuin puoli tuntia. Olen aina tuntenut oloni hiukan epävarmaksi etenkin isojen koirien kanssa, mutta tämä kyseinen tapaus on vain vahvistanut näkemystäni siitä, että minä ja koirat emme sovellu samaan talouteen. Tämä kismittää, koska haluaisimme muuttaa miesystäväni kanssa yhteen. En ole kehdannut kertoa hänelle, että vitkasteluni asian suhteen johtuu koirasta – tai lähinnä sen koulutuksen puutteesta. Tiedän kuitenkin, että pidemmän päälle koiran nykyinen käytös alkaisi ennemmin tai myöhemmin hiertää niin, että tilanne muuttuisi epämukavaksi meille kaikille. En myöskään koskaan uskaltaisi viedä koiraa yksin lenkille, sillä en luota itseeni enkä koiraan sen suhteen että kykenisin pitämään sen hallinnassani. Mies pystyy pitämään sen aisoissa tarvittaessa fyysisellä voimalla, mutta omat voimani eivät tähän riitä.
Miehestä eroaminen ja koirasta luopumisen ehdottaminen eivät tule kyseeseen, joten jäljelle jää mielestäni kaksi vaihtoehtoa: a) yhteenmuuton lykkääminen siihen saakka, kunnes koirasta aika jättää tai b) koiran kouluttaminen. Mutta voiko 6-vuotiaan koiran enää toivoa oppivan uusia asioita? Miten voisin kannustaa miestä edes yrittämään, etenkin kun hänen mielestään kyseessä on kokeilemattakin täysin oppimiskelvoton tapaus? Itselläni ei ole tietotaitoa tai aikaa koiran kouluttamiseen, ja mielestäni asia kuuluisi muutoinkin ensisijaisesti omistajan vastuulle. Harmittaa, että muutoin kypsä ja viisas mies tuntuu olevan koiransa suhteen täysin sokea. Pohjanoteeraus oli, kun mies noustessaan pyysi minua yhtenä viikonloppuaamuna jäämään vielä hetkeksi vuoteeseen, jotta koira pääsisi viereeni (en jäänyt).
Missään nimessä en vihaa koiraa, mutta parhaimmillaankin kuvailisin tunteitani sitä kohtaan vain termeillä ”neutraalin välinpitämätön”. Vaikka vika mielestäni onkin ensisijaisesti koulutuksessa eikä itse koirassa, rassaa tilanne toisinaan paljon. Olisiko kenelläkään kokemuksia vastaavista tilanteista ja mahdollisesti vinkkejä, mitä voisin tehdä..? Meneekö koiralla pasmat sekaisin, jos miehen luona käydessäni komennan sitä tarvittaessa (esim. koiran hyppiessä vasten) itse jos mies ei sitä tee, vai tulisiko näissä tapauksissa pyytää miestä komentamaan (…) vaiko vain tyytyä kohtaloonsa ja ”talon käytäntöön”?
Kiitokset asiallisista vastauksista!!
Lepsu koirankasvatustyyli
6
158
Vastaukset
- räntäkuuro
Kyllä tuonkin ikäinen koira on täysin koulutettavissa. Miesystäväsi asenne on väärä. Sinun on kerrottava suoraan, että et halua asua taloudessa, jota terrorisoi huonotapainen koira.
Koiraparka on joutunut kärsimään uuden omistajan osaamattomuudesta ja jäänyt yhteiskuntakelvottomaksi reuhakkeeksi. Hänen ideansa koiranpitoon tuntuu olevan vain koiran hemmottelu ja sääliminen. Siinä kait se suurin este on. Rupeaako hän vastustamaan ajatusta, että koiran käytökselle pantaisiin jotain rajoja?
Älä nyt vaan sinäkin rupea koiran palvelijaksi. Vaadi koiralta sinua kunnioittavaa käytöstä eli komennat. Jokainen voi päättää omalta kohdaltaan, antaako koiran hyppiä päälleen vai ei. Talutuskoulutus on ilman muuta liian hankalaa, ellei koiran omistaja siihen rupea. Kieltäydyt ulkoiluttamasta koiraa, se ei ole turvallista.
Miesystävääsi voisi motivoida tieto, että koulutus on koirasta kivaa. Makupalat käyttöön ja tottelevaisuutta kouluttamaan aluksi tempuin. Mukaan sitten rajojen laittoa asia kerrallaan. Tai menkää vaikka koirakouluun! Harrastamaan. Koulutettu koira on tyytyväinen ja rauhallinen, sen elämä on mielenkiintoisempaa koska se pääsee omistajansa mukana minne tahansa. Koska osaa käyttäytyä. - Kuutamolla
Kiitos vastauksestasi. Ajatuksesi olivat samansuuntaisia kuin itsellänikin ja antoivat uskoa siihen, etten ole epäinhimillinen koiravihaaja vaikka fifiä mielestäni pitäisikin yrittää kouluttaa :)
Miehen ajatusmalli tosiaan tuntuu olevan se, että koiran komentaminen ja epätoivotun käytöksen kieltäminen on liikaa vaadittu koiralta, joka on joutunut kokemaan kovia. Rupean jatkossa kuitenkin asettamaan rajoja ainakin omalta osaltani esim. juuri hyppimisen suhteen. Luulen että mies saattaa aluksi tulkita tilanteen niin, etten vain pidä koirasta tai olisin "kypsynyt" siihen ja sen käytökseen, mutta haluan myös uskoa ettei mies ole niin pässi etteikö ymmärtäisi pointtiani ennemmin tai myöhemmin.
t. alkuperäinen- Outoa
Siis tämä on mennyt ihan vinksin vonksin. Sääntöjen asettaminen ja jämäkkä ystävällinen opastaja saa koiran tuntemaan itsensä turvalliseksi. Muutoin koira tuntee koko ajan stressiä siitä että sen pitää itse hoitaa tilanteet kun omistaja ei niin tee, esim toisen koiran ohittaminen. Jos omistaja kertoo koiralle/käskyttää mitä tehdään niin koira luottaa lopulta omistajan kykyihin selvittää ongelmatilanteet ja koirasta tulee tasapainoinen yksilö. Temppujen opettelu on koirasta kivaa jos sen tekee leikiksi eikä liian pitkiä eriä.
Varsinkin huonosti kohdeltua koiraa pitää opastaa ja asettaa sille rajoja. Koska sillä ei varmaan ole hajuakaan siitä miten pitäis käyttäytyä. Tämän ihmiset usein unohtavat. Koira ei tiedä miten tervehditään ihmisiä jne jos ei sille se opeteta, eikä se automaattisesti tiedä että hihnassa ei vedetä!
Hyviä kommentteja jo.
Itse sanoisin tuota ylenmääräseksi inhimillistämiseksi; ei se koira enää sitä pentuaikaa muista, lähinnä se kärsii nykyisestä johdonmukaisuuden puutteesta. Ja olen samaa mieltä, koira on koulutettavissa. Mikä kannattaa, sillä koirahan voi hyvässä lykyssä elää vielä 10 vuotta.- H2=
Heh, tuohan on kuin oma sairaskertomukseni.
Nykyinen puolisoni hankki koiran avioeron yhteydessä. Osin omaksi lohdukeeksikin, mutta varmaankin erityisesti lapsille korvaamaan erokolhuja.
Tavatessamme jo aikuinen koira nukkui vielä puolisoni sängyssä ja vieläpä tyynypäädyssä. Onkin ainoa muutos minkä olen saanut koiran suhteen läpi, kun minä muutin siihen sänkyyn, sai koira lähteä.
Mutta kaiken kaikkiaan olen aliarvioinut pahasti koiran aiheuttaman vaivan ja siitä johtuvat häiriötekijät. Sen olen ymmärtänyt, että minun pitäisi sietää koirallista elämää vielä ehkä kymmenen vuotta, rotu kun on valitettavan pitkäikäinen. Kurja tilanne, sillä rakastan puolisoani edelleenkin kovasti, joten ero ei ole ratkaisu. Ehkä minun pitää vain lusia tämä kakku loppuun asti ja yrittää sietää niitä kaikkia älyttömyyksiä ja vaivoja, joita koira perheen elämään tuo:(
PS. Ja te muut koiranulkoiluttajat: Älkää perkeleessä kääntykö sen piskinne kanssa meitä kohti, jos ette halua rähinäkohtausta. Itse toki pyrin kiertämään kaikki koirayhdistelmät ulkoiluttaessa mahdollisimman kaukaa, mutta usein muut koiravaljakot kuin kiusallaan kääntyvät kohti. Typerille ja ajattelemattomille koirien ulkoiluttajille pitäisikin säätää sakkojen uhalla väistämisvelvollisuus.- Tuosta Ps:stä
Älä kierrä kuitenkaan liian kaukaa vaikka kierrätkin kauempaa. Siitä seuraa vain se että sinulla on ikuinen ongelma sen koirasi kanssa. Anna koirallesi mahdollisuus tottua muihin. Ei se totuttaminen mitään vaikeata ole. Olet vaan itse koirasi johtaja ja johdatat koiran rohkeasti eteenpäin, kyllä se rutina siitä ennenpitkää loppuu. Jos jatkuvasti pakenet, joudut tekemään sitä koiran loppuiän, sillä koirasi varmasti puolustaa sinua vaikka kuinka pelottaisi jos itse et pysty sille turvaa tarjoamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1613043
En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1541789Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1461744Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1571590- 761512
Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall3331406Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m771251The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut201248- 1581082
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251035