Millä perusteella ruisleipä on muka niin paljon parempaa?

folio

Monesti sanotaan, että laihduttaessa voi syödä ruisleipää, mutta vaaleaa leipää ei pidä syödä. Mihin tämä oikein perustuu kun ainakin ravintoarvoja verratessa ainoa ero tuntuu olevan kuidun määrässä, mutten kaikessa muussa ovat aika lailla tasoissa?

Tarkoitus on laihduttaa siten, että painon lisäksi oikeasti myös rasvaprosentti tippuu ja ainakin ulkomaalaisella forumilla neuvottiin välttämään leipää. Ajattelin tämän johtuvan siitä, että ruisleipä on lähinnä pohjoismainen tuote, jota ei muualla kovin hyvin tunneta, mutta ihan ravintoarvoja vertaillessa noissa ei tunnu olevan suurta eroa.

14

408

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suosi täysjyvää

Taikasana on täysjyvä. Vaaleassa leivässä on usein vain huonoja hiilihydraatteja, nopeasti imeytyviä tyhjiä kaloreita.

Valitse 100 % täysjyväruisleipä. Ole tarkkana, sillä moni täysjyväruisleipänä myytävä sisältää myös venhäjauhoa. Oulaisen jälkiuunipala on yksi harvoista oikeista täysjyväruisleivistä.

Viljan vitamiinit ja hivenaineet sijaitsevat heti kuoren alla. Vaaleassa jauhossa ne on poistettu. Täysjyvässä on myös enemmän tärkeitä kuituja.

Täysjyväruisleipä on oikin hyvä hiilihydraatin lähde laihduttajalle. Sen päälle voi sitten kasata esim. hyviä öljyjä (avocado), proteiinia (kananmuna) ja lisää hyviä hiilihydraatteja (tomaatti, kurkku, salaatti, paprika..)

Täysjyväperiaate toimii myös riisissä ja pastassa. Laiduttajan ongelma ei ole puhtaassa terveellisessä monipuolisessa ruuassa eikä yksittäisessä ruoka-aineessa, vaan yleisesti kokonaisuutena eineksissä ja puolivalmisteissa - niitä pitäisi välttää.

Jos et halua pudottaa painoasi lihaksistasi, tarvitset hyviä hiilihydraattejakin. Tietysti myös rasvaa ja proteiinia... Mutta lihaskuntotreeniä kannattaa myös harjoittaa, se säästää lihasta laihdutusprojektissa, jossa aina katoaa myös lihasta.

• leipuri,

onhan myytävänä täysjyväistä vaaleaa leipää ja se on paljon terveellisempää kuin normi vaalea leipä,lähes ruisleivän luokkaa

• Suosi täysjyvää

Paitsi että siitä vaaleasta "täysjyväleivästä" puuttuu myös hapate. Juuri oli mediassa asiasta tutkimustietoa. Vaaleaa täysjyväleipää on vaikeaa saada hapatettuna, jolloin se olisi yhtä terveellistä kuin täysjyväruisleipä.

Mikä vaalea leipä on 100 % täysjyvää? Mistä löytyy sitä hapatettuna?

• Suosi täysjyvää

• Tiinu nurkassa
        Suosi täysjyvää kirjoitti:

Paitsi että siitä vaaleasta "täysjyväleivästä" puuttuu myös hapate. Juuri oli mediassa asiasta tutkimustietoa. Vaaleaa täysjyväleipää on vaikeaa saada hapatettuna, jolloin se olisi yhtä terveellistä kuin täysjyväruisleipä.

Mikä vaalea leipä on 100 % täysjyvää? Mistä löytyy sitä hapatettuna?

Ei leipää mistään "löydykään", ei se ole mikään korvasieni tai ahven. Leipä pitää valmistaa. Toimekas valmistaa leipänsä itse, jos ei "löydä" sitä. Näin ovat lukemattomat sukupolvet ennen meitä toimineet.

• Suosi täysjyvää
        Tiinu nurkassa kirjoitti:

Ei leipää mistään "löydykään", ei se ole mikään korvasieni tai ahven. Leipä pitää valmistaa. Toimekas valmistaa leipänsä itse, jos ei "löydä" sitä. Näin ovat lukemattomat sukupolvet ennen meitä toimineet.

Just, ja viljelleet itse sen viljan, kasvattaneet karjaa, metsästäneet riistaa, rakentaneet talonsa, valmistaneet itse vaatteensa ja kuluttaneet aivan varmasti kaiken energian mitä ovat saaneet syödäkseen.

Onko käsite "elintaso" tuttu ja mitähän se mahtaa pitää sisällään?

• Tiinu nurkassa
        Suosi täysjyvää kirjoitti:

Just, ja viljelleet itse sen viljan, kasvattaneet karjaa, metsästäneet riistaa, rakentaneet talonsa, valmistaneet itse vaatteensa ja kuluttaneet aivan varmasti kaiken energian mitä ovat saaneet syödäkseen.

Onko käsite "elintaso" tuttu ja mitähän se mahtaa pitää sisällään?

Sana "elintaso" on kyllä tuttu, ja samoin sen rinnalla ja seurauksena esiintyvät uusavuttomuus ja elintasosairaudet.

Leipää voidaan toki valmistaa alan tuotantolaitoksissakin eli leipomoissa, kyllä. Siispä kuluttajien, jotka haluavat välttää elintasosairauksia mutta samalla viipyillä uusavuttomuudessa, pitäisi painostaa leipomoita valmistamaan hapatettua vaaleaa täysjyväviljaa.

Ihan yksinkertaista. Eikö kuluttaja olekaan kuningas ja talouselämän herra?

Itse en ole syönyt minkäänlaista ruisleipää, en hapatettua enkä hiivalla kohotettua, rukiin aiheuttamien vatsavaivojen takia. Terveyteni on niin täydellinen kuin voi olla. En tarvitse mitään lääkkeitä, en vatsavaivoihin enkä mihinkään muuhunkaan. Kas: syön leipomon valmistamaa hapatettua tattarileipää.

• Politiikkaa

Koko ruisleipä ja kokojyväuskonto perustuu siihen, että vehnään verrattuna ne näyttävät terveellisestä kuitujensa vuoksi. Ajatus perustuu siihen harhaan, että ihmisen olisi joka tapauksessa syötävä jotain viljaa.

Käykää huviksenne katsomassa ketä istuu valtion ravitsemusneuvottelukunnassa päättämässä mitä meidän tulisi syödä, niin ehkä tajuatte miksi meille yritetään syöttää tällaista moskaa.

• leipuri..

niinhän se on että leivän väri ei kerro sen terveellisyydestä,eli ns ruisleipä ei ole aina niin terveellisä kun nykyajan ruisleivät tahtoo sisältää hiivaleipäjauhoja noin kolmanneksen jauhojen määrästä.toki aitoja ruisleipiä löytyy mutta melko harvassahan ne on.ja sille yhdelle hörhölle vaan sitä,että ei ne hiilarit ole mitään myrkkyä kun kohtuudessa pysyy.itse olen illut 30v leipurina ja ihan hyvässä kunnossa olen vaikka olen aina syönyt leipää ainakin 5-8 palaa päivässä,tosin olen kova liikkumaan ja kalorit kyllä palaa

• tutkittu juttu
      • Politiikkaa

Taas sama sontaa, jossa verrattiin ruisleipää ja valkoista vehnäleipää. Jos jokin on parempaa kuin valkoinen vehnäleipä, ei se tarkoita että sekään olisi terveydelle hyväksi. Missä oli kolmas ryhmä joka ei syönyt viljoja lainkaan? Miksi japanilaiset elävät pisimpään maailmassa vaikka eivät ole kuulleetkaan ruisleivästä?

• Kirsikkapuisto
        Politiikkaa kirjoitti:

Taas sama sontaa, jossa verrattiin ruisleipää ja valkoista vehnäleipää. Jos jokin on parempaa kuin valkoinen vehnäleipä, ei se tarkoita että sekään olisi terveydelle hyväksi. Missä oli kolmas ryhmä joka ei syönyt viljoja lainkaan? Miksi japanilaiset elävät pisimpään maailmassa vaikka eivät ole kuulleetkaan ruisleivästä?

Japanilaiset ovatkin pelastuneet sisuksia raapivalta ruisleivältä.

• suomen kieli

Heh.... VP on ehkä lievästi kehitysvammainen eli en taida nauraakaan.

Esiintyy asiantuntijana eikä osaa edes kirjoittaa alakoululaisen tasoisesti: Entsyymi on entsyymi -- ei enzyymi. Selluloosa ei ole celluloosa. Jne....

Ihan idiootti tämä tyyppi. Eikö sitä saa bannattua nyt täältä pois? Haloo, ylläpito!

• VP?

suomen kieli

Minulla selityksenä on ehkä noin 40 vuotta Ruotsissa.
        Mikä sinulla on selityksenä tyhmyyteesi, sukuvika???

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      94
      2553
    2. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      195
      954
    3. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      53
      733
    4. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      662
    5. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      49
      562
    6. Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla

Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?
      Kuhmo
      14
      496
    7. Peräännytkö nainen vai mitä sanot

Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?
      Ikävä
      52
      484
    8. Mies, toivotko että kaivatullasi

olisi vähän isommat rinnat? Kuinka paljon isommat olisi kivat?
      Ikävä
      49
      483
    9. Mitä nainen tekisit J-miehen kanssa?

Jos saisit juoksemalla kiinni?
      Ikävä
      55
      455
    10. Auto katolleen Huhtalantiellä

Iso poliisioperaatio Lapualla, 7 poliisipartiota ajoi rosvoja takaa,loppu tuli kun rosvot osuivat pihlajaan lentäen siit
      Lapua
      11
      450
    Aihe