Surua vai riippuvuutta

mitä on?

Onko jätetty naristi oikeasti surullinen vai onko hänelläkin jonkinlainen riippuvuussuhde uhriin? Onko ikävä jota hän kertoo todellista vai mitä se on? Miksi minua alistettiin ja käveltiin joka asiassa yli ja nyt sitten on ikävä? Eikö ikävää tunneta sellaista kohtaan jota rakastetaan? Ja jos rakastetaan niin eikän sellaista haluta huonosti kohdella? Vai rakastaako sittenkin oikeasti ja nyt on ikävä. Ja jos narsistiset piirteet ovatkin vain luonteen piirteitä, eikä narsistista olekaan kysymys? Mistä tiedän varmaksi? Palaanko yhteen ja annan mahdollisuuden muutokseen? Ikävä suunnaton itselläkin.

47

1705

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vappu2

Oikea narsisti ei tunne rakkautta tai ikävää. Hänelle suhde on lähde, johon peilaa omaa käyttäytymistään. Kuten täällä on monta kertaa todettu, niin kaikissa ihmisissä on narsistisia piirteitä, mutta toisille ne terävöityvät haitaksi asti. Kun lähde ehtyy, niin narsisti häipyy vähin äänin suhteesta taikka tekee jotain sellaista, että toisen on pakko siitä lähteä. Silloin hän voi näytellä petettyä ja jätettyä vaikka todellisuudessa on itse aiheuttanut eron. Pitämällä yhteyttä entisiin lähteisiinsä niin hänellä on aina joku odottamassa. Vakuuteltuaan aikansa ikäväänsä ja huonoa oloaan niin aina joku entinen lankeaa uudelleen. Siitä alkaa ns. siksak-suhde, joka voi kestää vuosia ja kuluttaa lähteen täysin loppuun. Hyvä on myös muistaa, että narsisti ei muutu kuin hetkellisesti, kun siitä on hänelle hyötyä.

• inhimillisyyttä!

Kamalaa, jos joku kehittelisi itsestäni tuollaisia teorioita!

Narsismikorttia ovat jotku tässä vallitsevassa tilanteessa koittaneet kohdallani vetää esiin, joskin melko laihoin tuloksin. Ei tässä siitä ole kysymys.

Tulee mieleen jos oikein narsistia pohditaan, niin mitä tuossakin jo mainittu, voiko narsisti OIKEASTI tuntea ikävää, surua ym. Vai meneekö vastakysymys todellakin niin, tunteeko narsisti ylipäätään mitään? Vaiko vaan kylmästi manipuloi toisia ihmisiä tarkoitusperiensä mukaan? Jos näin, tuon viimeisin kuvaus, silloin kai on kysymys todellisesta narsistista. Kamalaa, jos joku on joutunut sellaisen satimeen. Tsemppiä! - siinä tapauksessa.

Kannattaa olla varovainen leimojen lyömisessä lähimmäisiin. Itsekään en haluaisi psykopaateiksi suorilta leimata näitä "hyeenoja", jotka ovat täällä palstalla mellastaneet. Mutta että tuolla alkupuolella joku kysyi, voiko ihmisen luonteenpiirteet vaan joskus olla yksinkertaisesti narsistisisa.

Joku toinen tuumasi jossain toisessa kohtaa jonkun toisen "todellisen luonteen" paljastumisesta.

Itse olen ollut henkisesti heikoilla ja masentunut, myöskin traumatisoitunut kokemistani kohtuuttomuuksista. Jos joku näiden fiilisten alla alkaisi tekemään analyysiä "todellisesta luonteestani" kokisin sen kyllä kaikella tapaa ala-arvoisena ja loukkaavana -

Asiat pitää osata asettaa kontekstiinsa ja arvioida niitä siinä valossa. Ja kuten jo todettu, yhdessä jos toisessa meistä on narsistisia piirteitä johtuen niistä tekijöistä, mitä elämänhistoriaamme liittyy. Onnekasta on se, jos tunnistaa itsessään jotain, mitä tarvitsee prosessoida. Noin jo ammattiavun hakemistakin ajatellen. Todellinen narsisti ei apua hae.

Itse kaipaan tasapainoisia ihmissuhteita, joissa kunnioitetaan ja luotetaan. Luottamuspula jos mikä on omiaan alentamaan ihmisen itsetuntoa. Jotta se saadaan nousemaan, ympäristöllä on siihen merkittävä vaikutuksensa -

• Katsoisin siihen
        inhimillisyyttä! kirjoitti:

Kamalaa, jos joku kehittelisi itsestäni tuollaisia teorioita!

Narsismikorttia ovat jotku tässä vallitsevassa tilanteessa koittaneet kohdallani vetää esiin, joskin melko laihoin tuloksin. Ei tässä siitä ole kysymys.

Tulee mieleen jos oikein narsistia pohditaan, niin mitä tuossakin jo mainittu, voiko narsisti OIKEASTI tuntea ikävää, surua ym. Vai meneekö vastakysymys todellakin niin, tunteeko narsisti ylipäätään mitään? Vaiko vaan kylmästi manipuloi toisia ihmisiä tarkoitusperiensä mukaan? Jos näin, tuon viimeisin kuvaus, silloin kai on kysymys todellisesta narsistista. Kamalaa, jos joku on joutunut sellaisen satimeen. Tsemppiä! - siinä tapauksessa.

Kannattaa olla varovainen leimojen lyömisessä lähimmäisiin. Itsekään en haluaisi psykopaateiksi suorilta leimata näitä "hyeenoja", jotka ovat täällä palstalla mellastaneet. Mutta että tuolla alkupuolella joku kysyi, voiko ihmisen luonteenpiirteet vaan joskus olla yksinkertaisesti narsistisisa.

Joku toinen tuumasi jossain toisessa kohtaa jonkun toisen "todellisen luonteen" paljastumisesta.

Itse olen ollut henkisesti heikoilla ja masentunut, myöskin traumatisoitunut kokemistani kohtuuttomuuksista. Jos joku näiden fiilisten alla alkaisi tekemään analyysiä "todellisesta luonteestani" kokisin sen kyllä kaikella tapaa ala-arvoisena ja loukkaavana -

Asiat pitää osata asettaa kontekstiinsa ja arvioida niitä siinä valossa. Ja kuten jo todettu, yhdessä jos toisessa meistä on narsistisia piirteitä johtuen niistä tekijöistä, mitä elämänhistoriaamme liittyy. Onnekasta on se, jos tunnistaa itsessään jotain, mitä tarvitsee prosessoida. Noin jo ammattiavun hakemistakin ajatellen. Todellinen narsisti ei apua hae.

Itse kaipaan tasapainoisia ihmissuhteita, joissa kunnioitetaan ja luotetaan. Luottamuspula jos mikä on omiaan alentamaan ihmisen itsetuntoa. Jotta se saadaan nousemaan, ympäristöllä on siihen merkittävä vaikutuksensa -

"Kamalaa, jos joku kehittelisi itsestäni tuollaisia teorioita!"
        Katsoisin siihen kuuluisaan ns. peiliin, että missä mennään, jos minusta joku kehittelisi tuollaisia. Katsoisin peiliin nimenomaan sen vuoksi, että kuinka minulla voi olla sellainen ihminen niin läheisenä, että voisi syvästi analysoiden minua narsistin muottiin sovittaa.

"Itse olen ollut henkisesti heikoilla ja masentunut, myöskin traumatisoitunut kokemistani kohtuuttomuuksista. Jos joku näiden fiilisten alla alkaisi tekemään analyysiä "todellisesta luonteestani" kokisin sen kyllä kaikella tapaa ala-arvoisena ja loukkaavana -"

Kysymys ei voi olla "fiiliksistä", kun puhutaan narsisteista ja narsismista. On nimenomaan varhaisessa lapsuudessa syntynyt vamma ja persoonallisuushäiriö on melko pysyvä piirre ihmisessä. Että voit unohtaa ne fiilisjutut tyystin.

Toisaalta, jos kokemukset ovat traumatisoineet ihan, niin avun tarvehan sellaisella ihmisellä on. Unohtamatta aikuisen ihmisen omaa vastuuta teoistaan. Kiusaamista ei voi puolustella eikä hyväksyä sen perusteella, että "kun se toinen sanoi/teki minulle".

• äläpäs yritä!
        Katsoisin siihen kirjoitti:

"Kamalaa, jos joku kehittelisi itsestäni tuollaisia teorioita!"
        Katsoisin siihen kuuluisaan ns. peiliin, että missä mennään, jos minusta joku kehittelisi tuollaisia. Katsoisin peiliin nimenomaan sen vuoksi, että kuinka minulla voi olla sellainen ihminen niin läheisenä, että voisi syvästi analysoiden minua narsistin muottiin sovittaa.

"Itse olen ollut henkisesti heikoilla ja masentunut, myöskin traumatisoitunut kokemistani kohtuuttomuuksista. Jos joku näiden fiilisten alla alkaisi tekemään analyysiä "todellisesta luonteestani" kokisin sen kyllä kaikella tapaa ala-arvoisena ja loukkaavana -"

Kysymys ei voi olla "fiiliksistä", kun puhutaan narsisteista ja narsismista. On nimenomaan varhaisessa lapsuudessa syntynyt vamma ja persoonallisuushäiriö on melko pysyvä piirre ihmisessä. Että voit unohtaa ne fiilisjutut tyystin.

Toisaalta, jos kokemukset ovat traumatisoineet ihan, niin avun tarvehan sellaisella ihmisellä on. Unohtamatta aikuisen ihmisen omaa vastuuta teoistaan. Kiusaamista ei voi puolustella eikä hyväksyä sen perusteella, että "kun se toinen sanoi/teki minulle".

Minua ei kukaan läheinen ja mun hyvin tunteva ole yrittänyt narsisitin muottiin sovittaa.

Ja ei, et mua tunne. Olet se pahantahtoinen välistä huutelija, joten sun kommentin voi jättää omaan arvoonsa. Sulla on omat tarkoitusperäsi, sen huomaa kyllä ulkopuolisetkin! Yhtäläisyysmerkkkien veto mun ja narsistin välille ei onnistu. Valitan. Jos ilmaisin asian jotenkin tökerösti, niin sorge nyt vaan.

Kiusannut en ole ketään, heikompien puolia sitä vastoin pitänyt. Koko elämäni ajan. Sen kutsumuksekseni tuntenut / kokenut. Tiivistyen siihen, mitä minusta nyt isona tulee. Joten asiasta mitään tietämättömänä, parempi että olet hiljaa!

• ???Tämä aiemmasta
        äläpäs yritä! kirjoitti:

Minua ei kukaan läheinen ja mun hyvin tunteva ole yrittänyt narsisitin muottiin sovittaa.

Ja ei, et mua tunne. Olet se pahantahtoinen välistä huutelija, joten sun kommentin voi jättää omaan arvoonsa. Sulla on omat tarkoitusperäsi, sen huomaa kyllä ulkopuolisetkin! Yhtäläisyysmerkkkien veto mun ja narsistin välille ei onnistu. Valitan. Jos ilmaisin asian jotenkin tökerösti, niin sorge nyt vaan.

Kiusannut en ole ketään, heikompien puolia sitä vastoin pitänyt. Koko elämäni ajan. Sen kutsumuksekseni tuntenut / kokenut. Tiivistyen siihen, mitä minusta nyt isona tulee. Joten asiasta mitään tietämättömänä, parempi että olet hiljaa!

"Narsismikorttia ovat jotku tässä vallitsevassa tilanteessa koittaneet kohdallani vetää esiin, joskin melko laihoin tuloksin."

???Tämä aiemmasta kommentistasi. Et tosin tuossa sanokaan miten sinut tuntevat. Miten olet joutunut tuollaisiin hampaisiin sitten?

Mitä pahaa koet, että siinä olisi, jos MINUA joku noin katsoisi, niin miettisin ihmissuhteeni taas kerran uudestaan? -Turhaan otit itseesi! Kommentti koski itseäni.

"Ja ei, et mua tunne."

Missä sanoin että tunnen sinut? Jokin siinä nyt kuitenkin oli kun noin vakuuttelet. Vaikka vakuuttelet vain itsellesi. Vai kuvitteletko, että minä kuvittelen tuntevani sinut? Siinä erehdyt.

"Olet se pahantahtoinen välistä huutelija"

Jos minä olen välistähuutelija, niin mikä sinä sitten olet? Voiko olla, että sinäkin jostain aspektista katsoen huutelet välissä?

"Sulla on omat tarkoitusperäsi"

Ja ne ovat mitkä? Olisin hyvin kiinnostunut itsekin niistä ; ).

"Yhtäläisyysmerkkkien veto mun ja narsistin välille ei onnistu. Valitan. "

Olen varsinaisesti paksunahkaiseksi narsistiksi täällä palstalla myöntänyt yhden niistä viimeaikaisista kirjottelijoista, jotka täällä epätoivoisesti Pääsiäisen ja Vapun myötä yrittivät esittää ja vakuuttaa sellaisia olevansa. Jos et ole se, jonka nimimerkkiä en muista, niin mitä mahdat tuolla tarkoittaa? Ja vielä valitat.

"Kiusannut en ole ketään, heikompien puolia sitä vastoin pitänyt. Koko elämäni ajan. "

Millä perusteella sinua sitten on yritetty narsistin muottiin? Vai onko? Ja jos on, niin miksi noteeraat ventovieraiden höpinöitä, joiksi sellaiset höpinät nyt sitten tuon perusteella sinä sinut paremmin tuntevat voivat lukea? Haittaavat ilmeisesti etäämmältäkin jotenkin.

"asiasta mitään tietämättömänä, parempi että olet hiljaa! "

No jaa. Noin voisi aina sanoa... jos tahtoisi. Kovasti nyt komentelet kuitenkin??? Että ei saisi mitenkään kommentoida, vaikka kuitenkin kirjoitat julkiselle palstalle. Totean edelleen, että komentelet kovin, kun nyt ottaa kaikki asianhaarat ja seikat huomioon, niin kova lause tuo sinun viimeisesi.

Täten ilmoitan, että hiljaa en tule olemaan ennen kuin maata pari metriä päällä. Siihen on sinunkin alistuminen. Kuten ei moni muukaan tule hiljenemään.

Voisiko liittyä tuohon täysin vieraidenkin summamutikkaiseen komentelemiseen ja kovasanaiseenkin arvosteluun se narsistikortin heluttaminen?

• taitenKunTaitaisi -
        ???Tämä aiemmasta kirjoitti:

"Narsismikorttia ovat jotku tässä vallitsevassa tilanteessa koittaneet kohdallani vetää esiin, joskin melko laihoin tuloksin."

???Tämä aiemmasta kommentistasi. Et tosin tuossa sanokaan miten sinut tuntevat. Miten olet joutunut tuollaisiin hampaisiin sitten?

Mitä pahaa koet, että siinä olisi, jos MINUA joku noin katsoisi, niin miettisin ihmissuhteeni taas kerran uudestaan? -Turhaan otit itseesi! Kommentti koski itseäni.

"Ja ei, et mua tunne."

Missä sanoin että tunnen sinut? Jokin siinä nyt kuitenkin oli kun noin vakuuttelet. Vaikka vakuuttelet vain itsellesi. Vai kuvitteletko, että minä kuvittelen tuntevani sinut? Siinä erehdyt.

"Olet se pahantahtoinen välistä huutelija"

Jos minä olen välistähuutelija, niin mikä sinä sitten olet? Voiko olla, että sinäkin jostain aspektista katsoen huutelet välissä?

"Sulla on omat tarkoitusperäsi"

Ja ne ovat mitkä? Olisin hyvin kiinnostunut itsekin niistä ; ).

"Yhtäläisyysmerkkkien veto mun ja narsistin välille ei onnistu. Valitan. "

Olen varsinaisesti paksunahkaiseksi narsistiksi täällä palstalla myöntänyt yhden niistä viimeaikaisista kirjottelijoista, jotka täällä epätoivoisesti Pääsiäisen ja Vapun myötä yrittivät esittää ja vakuuttaa sellaisia olevansa. Jos et ole se, jonka nimimerkkiä en muista, niin mitä mahdat tuolla tarkoittaa? Ja vielä valitat.

"Kiusannut en ole ketään, heikompien puolia sitä vastoin pitänyt. Koko elämäni ajan. "

Millä perusteella sinua sitten on yritetty narsistin muottiin? Vai onko? Ja jos on, niin miksi noteeraat ventovieraiden höpinöitä, joiksi sellaiset höpinät nyt sitten tuon perusteella sinä sinut paremmin tuntevat voivat lukea? Haittaavat ilmeisesti etäämmältäkin jotenkin.

"asiasta mitään tietämättömänä, parempi että olet hiljaa! "

No jaa. Noin voisi aina sanoa... jos tahtoisi. Kovasti nyt komentelet kuitenkin??? Että ei saisi mitenkään kommentoida, vaikka kuitenkin kirjoitat julkiselle palstalle. Totean edelleen, että komentelet kovin, kun nyt ottaa kaikki asianhaarat ja seikat huomioon, niin kova lause tuo sinun viimeisesi.

Täten ilmoitan, että hiljaa en tule olemaan ennen kuin maata pari metriä päällä. Siihen on sinunkin alistuminen. Kuten ei moni muukaan tule hiljenemään.

Voisiko liittyä tuohon täysin vieraidenkin summamutikkaiseen komentelemiseen ja kovasanaiseenkin arvosteluun se narsistikortin heluttaminen?

Anteeksi, oletin kommettisi perusteella, et tiedät kuka olen ja olen "hampaissasi". Itse en ole näillä palstoilla mesonnut, ainoastaan tehnyt vaan toisinaan tiettäväksi muillekin kaiken maailman dissarit / trollarot/ hyeenat, jotka omin tarkoitusperin täällä haluavat harhaanjohtaa keskusteluja niin haluteessaan urille arvaamattomille. Esim. haluten juurikin mustamaalata toisten mainetta.

Mut hyvästejä nyt heittänyt olen, jatkakaa hyvässä hengessä! Mun aika nyt mennä on -

• lahjo maton

Narsistilla on aina verkot vesillä, ihan vaan varmuuden vuoksi, vaikka kalasta ei juuri sillä hetkellä olisi pulaa.

Itse olen seurannut kuinka narsistin kiinnostukset ja harrastukset muuttuvat ja hän ujuttaa lonkeroitaan niiden varjolla aina uusiin ihmisiin pitääkseen mahdollisimman monta löysässä otteessa. Joitakin suhteita lämmitetään ja joidenkin annetaan viilentyä tarpeen mukaan, mutta kenenkään ei anneta täysin unohtaa narsistia. Ei edes sen jota narsisti ei suoraan uskalla lähestyä koska tämä näkee läpi.

Ihmisiä ei vaan voi laittaa hyllylle ja ottaa sitten tarpeen mukaan, ihmisten tunteisiin pitää vedota jotta nämä saa taas käyttöönsä. Ikävä ja suru ovat sanoja joiden narsisti tietää vaikuttavan ihmisiin. Kyllä narsistilla varmaan ikäväkin on, mutta vain siinä mielessä että hän ikävoi sitä mitä voi toiselta saada, ei siihen mitään suurempaa tunnesidettä liity.

• Money1

Minun exälläni oli myös tiedonvaihtoa entisten kanssa. Minua se ei haitannut ja se olikin virhe. Hänen piti jatkuvasti mainita asiasta, jotta voi testata - kuten itse sanoi - mustasukkaisuuttani. Hänelle oli iso pettemys, kun en välittänyt asiasta vaan annoin hänen rauhassa touhuta. Eikä se myöskään johtanut eroomme vaan hänen muut narsistiset luonteenpiirteensä, vaikka suoraan en voi sanoa hänen olevan narsisti. Kun lähdin suhteestäa niin alkoi seuraaminen, soittaminen, viestittely jne. Niistäkin olen täysin väliinpitämätön, enkä näytä huomaavanikaan häntä. Hänellä on jo uusi suhde joten minä olen nyt liittynyt niiden entisten lämpimänäpidettävien joukkoon.

• Ei narsisti

Kypsään ikään tulleena miehenä minulla on naisia ollut ja mennyt. Monista niistä on jäänyt hyviä ystäviä, joiden kanssa jaan mm. fb:ssa elämäni onnet ja surut edelleen. En silti ole narsisti luonteeltani. Nykyisessä parisuhteessani asia ei ole ongelma. En edellytä, että ikäiseni nainen olisi kanssani elämänsä ensimmäisessä suhteessa. Hänelläkin on entisiä miesystäviä. Ei se tarkoita silti sitä, että meillä olisi fyysistä kanssakäymistä entisten suhteidemme kanssa. Emme käytä heitä hyväksemme vaan pystymme keskustelemaan heidän tekemisistään avoimesti. Henkilökohtaisesti en ole ajatellut edes palata yhteen jonkun entiseni kanssa, jos nykysuhteeni loppuu.

• 4+2=?

"Onko jätetty naristi oikeasti surullinen vai onko hänelläkin jonkinlainen riippuvuussuhde uhriin?"

Narsistin ihmissuhteet ovat riippuvuus- ja palkitsemissuhteita. Hän on huono kestämään yksinäisyyttä. En oikein jaksa usko, että yksikään narsisti kykenisi ikävöimään aidosti. Tunne-elämä kuin lapsella, kehittymätön. Kun narsisti ikävöi se on merkki tylsistymisestä, pitkästymisestä tms. ja tarkoituksena on vain saada huomiota. Eli manipulointia.

• käsitteistä:

Huomio yhtäkuin manipulointi?

Ei mene jakeluun.

Kyllähän rehellisyyden nimissä jokainen meistä ilahtuu hyvällä huomioimisesta.

Mutta manipulointi? Menee jonnekin kauas -

• 5+2=?
        käsitteistä: kirjoitti:

Ei mene jakeluun.

Kannattaa pitää mielessä perusasia: narsistin tavoite on tehdä uhri riippuvaiseksi ja tuhota tämän oma tahto ja minuus. Hän ei arvosta tai kunnioita uhriaan. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi kaikki psykologiset manipulointikeinot ovat sallittuja.

• käsitteistä: kirjoitti:

Ei mene jakeluun.

"Huomio yhtäkuin manipulointi?

Ei mene jakeluun.

Mutta manipulointi? Menee jonnekin kauas - "

Sinulle käsitteistä

Kyllä narsistin antama huomio, aloitukseen liittyen esim. teeskentelee surevansa/ikävöivänsä tms., vetoaa ikäänkuin toisen toisen tunteisiin on manipulointia, jonka tarkoitus on saada "uhrista" vielä jotain irti...

Ihan samoin kuin se "hyvällä huomoiminenkin"...alussa siitä toki ilahtui, mutta sitten kun sen tietää teeskentelyksi niin sille pelkästään tuhahtaa...

Että kyllä se narsistin lähteelleen antama huomio on enimmäkseen manipulointia...

• pois pois...
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

"Huomio yhtäkuin manipulointi?

Ei mene jakeluun.

Mutta manipulointi? Menee jonnekin kauas - "

Sinulle käsitteistä

Kyllä narsistin antama huomio, aloitukseen liittyen esim. teeskentelee surevansa/ikävöivänsä tms., vetoaa ikäänkuin toisen toisen tunteisiin on manipulointia, jonka tarkoitus on saada "uhrista" vielä jotain irti...

Ihan samoin kuin se "hyvällä huomoiminenkin"...alussa siitä toki ilahtui, mutta sitten kun sen tietää teeskentelyksi niin sille pelkästään tuhahtaa...

Että kyllä se narsistin lähteelleen antama huomio on enimmäkseen manipulointia...

Riippuu toki, miltä kantilta asiaa katsoo. Itse olen joidenkin taholta tullut epäoikeutetusti narsismilokeron suuntaan laitettavaksi, ja vastaas tässä teemassa siitä käsin. Huomaa se.

Itselläni ei tulisi mieleenkään teeskennellä jotain tunteita. Herkkänä ihmisenä koko tunteiden kirjo on tullut elämäni aikana tutuksi. Ja näin tulee olemaan. :)

• 10+18=?
        käsitteistä: kirjoitti:

Ei mene jakeluun.

Manipulointia tapahtuu toki normaaleissakin suhteissa, mutta narsistille tuo keino on pysyvä tarkoituksena ainoastaan hallita toista ihmistä.

Sam Vaknin kirjoittaa narsistin tunteista:

-- Narsisteilla on tunteita, hyvin vahvoja tunteita, niin hirvittävän ylivoimaisia ja negatiivisia tunteita että he kätkevät ne, vaimentavat ne, tukahduttavat ne ja muuttavat niitä toisiksi. He käyttävät lukemattomia puolustusmekanismeja selvitäkseen vaimennettujen tunteidensa kanssa: he projisoivat niitä, irrottavat ne asiayhteyksistään, älyllistävät niitä ja järkeilevät.

Kaikki yritykset lähestyä narsistia emotionaalisesti ovat tuomittuja epäonnistumaan ja synnyttämään vieraantumista ja raivoa. Kaikki yritykset "ymmärtää" (jälkikäteen tai etukäteen) narsistisia käyttäytymismalleja, reaktioita, tai narsistin sisäistä maailmaa emotionaalin termein - ovat yhtä toivottomia. Narsisteihin pitäisi suhtautua kuin luonnonlakiin tai onnettomuuteen, joka vain odottaa tapahtumistaan.

Summa summarum: tunnesuhde, mikä on terveen parisuhteen a ja o, ei onnistu narsistin kanssa.

• summani rum:
        10+18=? kirjoitti:

Manipulointia tapahtuu toki normaaleissakin suhteissa, mutta narsistille tuo keino on pysyvä tarkoituksena ainoastaan hallita toista ihmistä.

Sam Vaknin kirjoittaa narsistin tunteista:

-- Narsisteilla on tunteita, hyvin vahvoja tunteita, niin hirvittävän ylivoimaisia ja negatiivisia tunteita että he kätkevät ne, vaimentavat ne, tukahduttavat ne ja muuttavat niitä toisiksi. He käyttävät lukemattomia puolustusmekanismeja selvitäkseen vaimennettujen tunteidensa kanssa: he projisoivat niitä, irrottavat ne asiayhteyksistään, älyllistävät niitä ja järkeilevät.

Kaikki yritykset lähestyä narsistia emotionaalisesti ovat tuomittuja epäonnistumaan ja synnyttämään vieraantumista ja raivoa. Kaikki yritykset "ymmärtää" (jälkikäteen tai etukäteen) narsistisia käyttäytymismalleja, reaktioita, tai narsistin sisäistä maailmaa emotionaalin termein - ovat yhtä toivottomia. Narsisteihin pitäisi suhtautua kuin luonnonlakiin tai onnettomuuteen, joka vain odottaa tapahtumistaan.

Summa summarum: tunnesuhde, mikä on terveen parisuhteen a ja o, ei onnistu narsistin kanssa.

Eli en ole narsisti! Emotionaalisuus on itsellein a ja o, ja kierrän kaukaa esim. kovismiehet juuri sen vuoksi. Ihmisessä tulee olla lämpöä! - mitä on itsessänikin.

Ja kyllä, olen erittäin empaattinen ja herkkä, ja musta tulee isona eritoten toisten auttaja.

Missä ne narsistit luuraa työkseen? Yritysten firmoissa moni. Itselläin ei ole tarvetta hallita toisia.

Mut julma loppu tuossa sun lainauksessa narsistille; häntä ei siis tulis kohdata / käsitellä ihmisenä lainkaan!? Ono niin pahaa ihmistä, onko narsisti selliainen, joka ei ansaitse ihmisarvoista kohtelua!? Ihmettelen sentään vain -

• Ehkä olet jo
        summani rum: kirjoitti:

Eli en ole narsisti! Emotionaalisuus on itsellein a ja o, ja kierrän kaukaa esim. kovismiehet juuri sen vuoksi. Ihmisessä tulee olla lämpöä! - mitä on itsessänikin.

Ja kyllä, olen erittäin empaattinen ja herkkä, ja musta tulee isona eritoten toisten auttaja.

Missä ne narsistit luuraa työkseen? Yritysten firmoissa moni. Itselläin ei ole tarvetta hallita toisia.

Mut julma loppu tuossa sun lainauksessa narsistille; häntä ei siis tulis kohdata / käsitellä ihmisenä lainkaan!? Ono niin pahaa ihmistä, onko narsisti selliainen, joka ei ansaitse ihmisarvoista kohtelua!? Ihmettelen sentään vain -

"Ja kyllä, olen erittäin empaattinen ja herkkä, ja musta tulee isona eritoten toisten auttaja."

Ehkä olet jo löytänyt hyväksikäyttäjiä, jos sinulla on tuollainen piirre kovin vahvana. Kunhan sinulle sitten isona kertyy jotain, mitä haluavat sinulta, saattavat käydä kiinni.

"Mut julma loppu tuossa sun lainauksessa narsistille; häntä ei siis tulis kohdata / käsitellä ihmisenä lainkaan!? "

No jos haluat antaa narsistin käyttää itseäsi hyväksi, niin tietenkin sitten...

• eipä enempiä!
        Ehkä olet jo kirjoitti:

"Ja kyllä, olen erittäin empaattinen ja herkkä, ja musta tulee isona eritoten toisten auttaja."

Ehkä olet jo löytänyt hyväksikäyttäjiä, jos sinulla on tuollainen piirre kovin vahvana. Kunhan sinulle sitten isona kertyy jotain, mitä haluavat sinulta, saattavat käydä kiinni.

"Mut julma loppu tuossa sun lainauksessa narsistille; häntä ei siis tulis kohdata / käsitellä ihmisenä lainkaan!? "

No jos haluat antaa narsistin käyttää itseäsi hyväksi, niin tietenkin sitten...

Tyhmä en ole, ja tiedän omat rajani. Ilman sitä ei alalle olisikaan asiaa, uupuisi helposti -

Ja kun ne omat rajani tiedän, olen jo miettinyt tulevaisuuttani, että eläkepäivä kohden työnkuvaa voi muuttaa henkisesti vähemmänn kuormittaviin tehtäviin - mikäli ala osoittauu raskaaksi -

Siis ruohonjuuritason työstä esim. järjestötyöhön.

• kokemusta
        5+2=? kirjoitti:

Kannattaa pitää mielessä perusasia: narsistin tavoite on tehdä uhri riippuvaiseksi ja tuhota tämän oma tahto ja minuus. Hän ei arvosta tai kunnioita uhriaan. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi kaikki psykologiset manipulointikeinot ovat sallittuja.

no tämä on kyllä ihan totta. Narsisti todellakin yrittää vaan tuhota toisen ihmisen tahdon ja minuuden. Kymmenkunta vuotta narsistin kanssa tämän kyllä näyttävät toteen.

• valoaikkunassa*

minun tarinaani.
      vappu2 nimimerkin kanssa samaa mieltä.

minä olin jo lähes kokonaan irti narskustani kun..
      hän sai minut takaisin koukkuun ja kun olin uudelleen koukussa niin siinä eron aikana hän oli pannut minun tuttuani.
      kiemurtelun jälkeen sai sen kerrottua ja sanoin että minä en pysty enää näkemään meitä pariskuntana eli että jatka tuttuni kanssa vaan.
      noh eihän se niin mennyt, rakkautta vannottiin ja todisteltiin ja minä päätin taas kokeilla että jospa nyt sitten onni olisi meidän.
      eipä ollut kun muutaman kuukauden päästä narsku oli jo piirittänyt taas tätä tuttuani ja hups lähteitä olikin taas kaksi ja tuttu oli lovena häneen kans.
      kävin itse toteamassa erään pettämisreissun enkä puhunut narskulle mitään vaan sanoin että ei meistä ole pariksi.
      no viha ja raivohan siitä seurasi ja hulluksi haukkumista yms :)
      mustasukkainen akka olen jne :)
      silloin tajusin että yhteydenpito ja muu kaikki oli siinä.
      yritti kyllä taas hetki erosta kertoilla tunteitaan, vaalia rakkautta,lahjoi mutta minäpäs en enää halua häneltä koskaan mitään.
      se oli sen tarinan loppu ja piti sekin nähdä vaikka siinä sydän ja mieli ja kroppakin hajosi.
      parempaa on nyt ja kyllä mä puoli vuotta kävin terapiassa ja hain vertaistukea ja nyt ymmärrän mitä on narsismi.
      ei se kenellekään soisi mutta sanotaan että kun siitä itsensä nostaa niin ihmisenä on kyllä vahva ja ihanaa olla oma itsensä ja rakastaa taas omaa tasapainoista elämää, mitä ei ollut suhde narsistin kanssa.
      kehotan miettimään jos suhde tuntuu pelottavalta,ahdistavalta ja turvattomalta, niinkuin itselläni tuntui, niin silloin kannattaa juosta ja kovaa eikä jäädä tuleen makaamaan.

• mm21

seuraan sinun valoaikkunassa nimimerkin viestejä koska itse pyristelen eroonomasta narsku suhteesta kovasti joka on kestänyt jo yli kymmenen vuotta..ei ole helppoa. Olen huomannut että narsku kovasti yrittää hetkittäin hyvitellä, mutta onko tuo vaan näytöstä? hänellä o omat päämäärät ja vain minäminä asenne. Tasapainoista tunnesidettä häneen ei saa.tuntuu kuin eläisi eri maailmassa ja ihankuin olisi varjo hänen rinnallaan :( miten päästä pois??

• mikkoalahaita

Minun kultsi kertoi että oli seurustellut yhden tytön kanssa ja roskiksesta löytyi eri merkkiä oleva kortsu ku poikaystäväni käyttämät... ero tuli ja kun hän alkoi seurustella minun kanssa niin se akka lähetti viestin ja kysyi tuleeko hän lapsenlikaksi... no mies ei vastannu mitään mutta tyhmä akka se vain oli vailla yhtään järkeä päässä.. kuka piru nyt kysyy lapsenlikaksi ihmistä jota on pettäny ja jonka on tuntenu kuukauden???

• Narsistin kaipaus

Narsistin kaipaus muistuttaa erehdyttävästi oikeaa kaipausta. Olen itse mennyt halpaan kun luulin, että kaveri kaipasi entistä heilaansa, mutta todellisuudessa kaipasi tämän omakotitaloa ja rahavirtoja, jotka entinen heila oli taannut.

Nyt vuosien jälkeen tajuan myös, miksi se kaipasi niitä mammonoita... Se oli iskenyt itsellensä varsinaisen kultasuonen aikoinaan siinä edellisessä heilassa, mutta kun narsisti-psykopaatin luonne on mikä on, niin ei pystynyt siellä entisen heilansa mammonoissa olemaan ja asumaan. Sehän oli kaikki kiinni siitä heilasta ja se ei hyvää tiedä. Miten narsisti voisi kuuna päivänä sellaiseen alistua.

Mutta oikeasti silloin pahimpina aikoina tuskin kenenkään mieleen kunnolla tuli, etteikö olisi oikeasti halunnut sen naisen luo takaisin. Niin oli flaati narsisti.

Vaati melkoisen älyllisen ponnistuksen itseltänikin, että pystyin sen esityksen läpi lopulta näkemään. Tajusin, että se tuska koski ainoastaan varallisuutta ja sen menetystä. Entinen heila oli ainoastaan rahojen ja omaisuuden tiellä... Tämä jos mikä avasi silmäni. Jos en olisi tätä esitystä aikoinani lähietäisyydeltä nähnyt ja kuullut, en voisi tajuta sitä mitä nyt tajuan.

• Mieleeni tuli,

Mieleeni tuli, että kun haetaan eroa varsinaisen narsistin ja "vain" narsistisen käyttäytymisen välillä, että pitääkö jompaa kumpaa puolustella.

Miten ja millä tavoin olisi "hyväksyttävämpää" olla vain huonokäytöksinen narsistia muistuttava kuin oikea vedenpitävä narsisti? Eikö narsistiset tavat itselleen keräävä, mutta ei kuitenkaan oikeasti narsisti voisi olla röyhkeydessään tuomittavampi kuin sellainen, joka ei oikeastaan synnylleen mitään voi?

Toisaalta itse vaadin narsisti-psykopaattiani käyttäytymään siedettävästi. Ei hänellä ole minkäänlaisia retosteluoikeuksia minun seurassani.

Herättää paljon kysymyksiä, miksi joku syntyjään terve ihminen hankkii itselleen narsistisen imagon kaikkine huonoine ilmiöineen. Ja kenen kuuluu olla alistuva hyväksikäytettävä uhri, kun jotkut peräävät näille narsistisoituneille sitä niin kuuluisaa ja kaiken sovittavaa ymmärrystä.

Kuinka monta iskua pitää ottaa vastaan "ymmärtäen" että narsistisoitunut henkilö on se kuuluisa "olosuhteden uhri"? Että kuinka?!

• ei mustavalkoista!

Narsistisoitunut -sana, eka kertaa kuulen!:D Itse olen ollut tarumatisoitunut, ja se on vallan toinen juttu.

Joten pidetään käsitteet erillään. Niin herkkua kuin kaikki olisikin laittaa aina yksien ja samojen otsakkeiden alle - niin helppoa ei elämä ole!

En puolustele narsisteja, ja vaan itseäni kohtaan tulleita kohtuuttomilta syytöksiä heiltä, jotka eivät minua edes henk. koht. tunne -

• Omasta puolestani

"Kannattaa olla varovainen leimojen lyömisessä lähimmäisiin."

Omasta puolestani voi sanoa, että on oma maallikon otaksumani, että olen pitkään tuntenut/seurustellut/tapaillut narsisti-psykopaattia.

En katso, että kenelläkään on mitään velvollisuutta jäädä odottamaan virallista diagnoosia ja selityksiä näille hirveille kokemuksille kaivataan kuitenkin. Nämä tämän sortin persoonallisuushäiriöiset ovat niitä viimeisiä jotka diagnooseja hakevat. Kuulemma vapausrangaistuksen myötä voivat sellaisen joskus hankkia.

"Mutta että tuolla alkupuolella joku kysyi, voiko ihmisen luonteenpiirteet vaan joskus olla yksinkertaisesti narsistisisa."

Tuota olen kommentoinut ja siihen liittyvää muun muassa.

"Tulee mieleen jos oikein narsistia pohditaan, niin mitä tuossakin jo mainittu, voiko narsisti OIKEASTI tuntea ikävää, surua ym. Vai meneekö vastakysymys todellakin niin, tunteeko narsisti ylipäätään mitään? "

Tuon kappaleen lopuksi toteat itsekin:

"Vaiko vaan kylmästi manipuloi toisia ihmisiä tarkoitusperiensä mukaan? Jos näin, tuon viimeisin kuvaus, silloin kai on kysymys todellisesta narsistista. Kamalaa, jos joku on joutunut sellaisen satimeen. Tsemppiä! - siinä tapauksessa."

Sellaisen täydellisen tunteettomuuden ymmärtäminen on tietenkin ylivoimaista yhtäänkään normaalille ihmiselle ja vaatii suuria henkisiä ponnistuksia ymmärtää, että juuri sellaisesta on kyse. Puuttuvilla tunteilla tarkoitetaan tietenkin tässä yhteydessä empatiaa ja sitä kautta rakkautta.

Tuota tsemppiä siinä sitten uhrit tarvitsevat huomattavasti enemmän kuin keskivertokansalaisella yleensä omasta takaa on. En haluaisi laimentaa kenenkään pyrkimyksiä päästä ilmeisen vaarallisesta suhteesta ulos. Ja pohdiskelin sitä moraalia, mikä liittyy asiaan siinä kohtaa, että uhrin läheiseksi päässyt hyväksikäyttäjä olisikin "vain" se narsistisoitunut...

Käsittääkseni en ole traumatisoitunutta sekoittanut narsistiseen missään... että...

"Joku toinen tuumasi jossain toisessa kohtaa jonkun toisen "todellisen luonteen" paljastumisesta."

Jos isolla sormella tulee tänne palstalle äärettömän suuripiirteisesti heristelemään sormea... niin voihan sitä kysäistä että mikä motiivi. Vai haluaisitko kieltää lisäkysymykset?

Narsistin todellisen luonteen paljastuminen on hyvinkin täällä yhtenä pääkeskustelunaiheena.

" Itse olen ollut henkisesti heikoilla ja masentunut, myöskin traumatisoitunut kokemistani kohtuuttomuuksista. Jos joku näiden fiilisten alla alkaisi tekemään analyysiä "todellisesta luonteestani" kokisin sen kyllä kaikella tapaa ala-arvoisena ja loukkaavana -

Asiat pitää osata asettaa kontekstiinsa ja arvioida niitä siinä valossa. Ja kuten jo todettu, yhdessä jos toisessa meistä on narsistisia piirteitä johtuen niistä tekijöistä, mitä elämänhistoriaamme liittyy. "

Minullakin on elämäni varrelta kohtuuttomia kokemuksia muistoissa. En kuitenkaan mitenkään saa vedettyä yhtäläisyyttä siihen, että joku niiden perusteella sotkisi minut persoonallisuushäiriöiseksi ja kestän kyllä tiukkaakin analysoimista ilman, että olisin mitenkään vaarassa "paljastua todelliselta luonteeltani" sen kummemmin huonoksi tai päivänvaloa pelkääväksi.

Että kaikkea pointtia kirjoituksestasi en ymmärrä, mutta ehkä hyvä niin.

• sama nainen

Tuosta lopusta sen verran, että kyllä; persoonani kestää arvioinnin, minulla ei ole mitään salattavaa, hämäryyksiä toimissani ja historiassani. Sinnekin jotkut pahantahtoiset ovat halunneet milloin mitäkin suoltaa, laihoin tuloksin. Eivät ole onnistuneet!

JOku kysyi joskus, että kuinka monyta persoonaa itselläni on. Totesin, että olen yksi ja sama; minä. Sairastan kylläkin kaksisuuntaista mielialahäiriötä, (onnekseni kuitenkin lievempää tyyppiiä 2), ja vuoden vaihteen jälkeen ollaan tultu hypomaniasta masikseen, joten nuo fiilikset vaikuttavatkin melkolailla ihmisen persoonallisuuteen. Eihän tätä tuntematon ihminen voi millään tajuta, ja jos on vielä traumatisoitunut - niin ne narsismihyöttäykset vaan ovat yksinkertaisesti liikaa - sitä tarkoitin ajatuksellani.

Että kiitos, nyt riittää!

Asiat alkaa olla jo parempaan päin. Postuin palstalta, mut tän tärkeän keskustelun vaam halusin tulla tsekkaan, mitä mulle on vastattu -

• Hyvä sitten niin
        sama nainen kirjoitti:

Tuosta lopusta sen verran, että kyllä; persoonani kestää arvioinnin, minulla ei ole mitään salattavaa, hämäryyksiä toimissani ja historiassani. Sinnekin jotkut pahantahtoiset ovat halunneet milloin mitäkin suoltaa, laihoin tuloksin. Eivät ole onnistuneet!

JOku kysyi joskus, että kuinka monyta persoonaa itselläni on. Totesin, että olen yksi ja sama; minä. Sairastan kylläkin kaksisuuntaista mielialahäiriötä, (onnekseni kuitenkin lievempää tyyppiiä 2), ja vuoden vaihteen jälkeen ollaan tultu hypomaniasta masikseen, joten nuo fiilikset vaikuttavatkin melkolailla ihmisen persoonallisuuteen. Eihän tätä tuntematon ihminen voi millään tajuta, ja jos on vielä traumatisoitunut - niin ne narsismihyöttäykset vaan ovat yksinkertaisesti liikaa - sitä tarkoitin ajatuksellani.

Että kiitos, nyt riittää!

Asiat alkaa olla jo parempaan päin. Postuin palstalta, mut tän tärkeän keskustelun vaam halusin tulla tsekkaan, mitä mulle on vastattu -

"persoonani kestää arvioinnin, minulla ei ole mitään salattavaa, hämäryyksiä toimissani ja historiassani. Sinnekin jotkut pahantahtoiset ovat halunneet milloin mitäkin suoltaa, laihoin tuloksin. Eivät ole onnistuneet!"

Hyvä sitten niin.

"Eihän tätä tuntematon ihminen voi millään tajuta, ja jos on vielä traumatisoitunut - niin ne narsismihyöttäykset vaan ovat yksinkertaisesti liikaa - sitä tarkoitin ajatuksellani."

Tässä olen kovasti nähnyt vaivaa vastatessani sinulle. Olen yrittänyt näyttää, että haukut väärää puuta... Narsistien uhritkin,joita melkein kaikki täällä kirjoittavat ovat, ovat useimmiten jonkinasteisia traumoja kokemuksessaan saaneet ja useimmiten myös heitä on yritetty kääntää narsisteiksi.

Keskustelut ovat usein tie kiukusta ulos, jos keskustelukumppani on suhtkoht ystävällinen : ).

• poistun palstalta
        Hyvä sitten niin kirjoitti:

"persoonani kestää arvioinnin, minulla ei ole mitään salattavaa, hämäryyksiä toimissani ja historiassani. Sinnekin jotkut pahantahtoiset ovat halunneet milloin mitäkin suoltaa, laihoin tuloksin. Eivät ole onnistuneet!"

Hyvä sitten niin.

"Eihän tätä tuntematon ihminen voi millään tajuta, ja jos on vielä traumatisoitunut - niin ne narsismihyöttäykset vaan ovat yksinkertaisesti liikaa - sitä tarkoitin ajatuksellani."

Tässä olen kovasti nähnyt vaivaa vastatessani sinulle. Olen yrittänyt näyttää, että haukut väärää puuta... Narsistien uhritkin,joita melkein kaikki täällä kirjoittavat ovat, ovat useimmiten jonkinasteisia traumoja kokemuksessaan saaneet ja useimmiten myös heitä on yritetty kääntää narsisteiksi.

Keskustelut ovat usein tie kiukusta ulos, jos keskustelukumppani on suhtkoht ystävällinen : ).

Ei, et kai ymmärrä mua väärin! Mitä "puuta" olen haukkunut?

Tuolla aiemmin ymmärsin jonkun toisen viestin yrityksekseni latistaa itseäni, mutta osoittautui, että erehdyin. Ja sen korjasin, väärinkäsityksen.

Erehtyväinen on ihminen -

• Mieleeni nousi

Mieleeni nousi vielä kysymys juuri sinulle, mikäli olet se sama joka varoittelee "palstan naisia" turhan tiukasta arvostelusta...

Että minkälaisia iskuja ja kuinka usein pitäisi ottaa vastaan suhteessa, ja että niihin reagoiminen jättämisaikein on vielä liian pikkumaista?

• ja vastaus

Nyt olet hakoteillä! ei, en ole kyseinen - en edes tiedä, mistä puhut.

• Itse olen ollut
        ja vastaus kirjoitti:

Nyt olet hakoteillä! ei, en ole kyseinen - en edes tiedä, mistä puhut.

"Joku toinen tuumasi jossain toisessa kohtaa jonkun toisen "todellisen luonteen" paljastumisesta.

Itse olen ollut henkisesti heikoilla ja masentunut, myöskin traumatisoitunut kokemistani kohtuuttomuuksista. Jos joku näiden fiilisten alla alkaisi tekemään analyysiä "todellisesta luonteestani" kokisin sen kyllä kaikella tapaa ala-arvoisena ja loukkaavana -"

Tuosta puhun. Vastasin nimenomaan tuollaiselle "palstan naisien" arvostelijalle tuolla kommentilla "todellisen luonteen paljastumisesta", jota sinä paheksuit... niin ajattelin tietenkin että liityt siihen jotenkin.

Jos huomasit, niin kysyin: "mikäli olet se sama jok", siis lauseessa oli sana MIKÄILI.

Että kovasti nyt haukku kuuluu. "Nyt olet hakoteillä!" Siis kuka on hakoteillä?

Tämä keskustelu täällä narsismipalstalla on välillä aivan pilkun tarkaa, joten... varmasti riittääkin sinulle : ).

• mennään pois!
        Itse olen ollut kirjoitti:

"Joku toinen tuumasi jossain toisessa kohtaa jonkun toisen "todellisen luonteen" paljastumisesta.

Itse olen ollut henkisesti heikoilla ja masentunut, myöskin traumatisoitunut kokemistani kohtuuttomuuksista. Jos joku näiden fiilisten alla alkaisi tekemään analyysiä "todellisesta luonteestani" kokisin sen kyllä kaikella tapaa ala-arvoisena ja loukkaavana -"

Tuosta puhun. Vastasin nimenomaan tuollaiselle "palstan naisien" arvostelijalle tuolla kommentilla "todellisen luonteen paljastumisesta", jota sinä paheksuit... niin ajattelin tietenkin että liityt siihen jotenkin.

Jos huomasit, niin kysyin: "mikäli olet se sama jok", siis lauseessa oli sana MIKÄILI.

Että kovasti nyt haukku kuuluu. "Nyt olet hakoteillä!" Siis kuka on hakoteillä?

Tämä keskustelu täällä narsismipalstalla on välillä aivan pilkun tarkaa, joten... varmasti riittääkin sinulle : ).

Ok, hiusten halkomiseksi menee, melkeen jo tipahdan kärryltä - :)

• degtrjytkj

Mitä se oikeastaan tarkoittaa että parisuhteessa on sitä TUNNETTA joka narsistilta puuttuu? Miten sen tietää että toinen vain näyttelee sitä? Miten te olette pieneistä jutusita huomanneet sitä narsistille tunnusomaista kylmyyttä ja välinpitämättömyyttä? Tämä kiinnostaa mua paljon!!

• minuakin kiinnostaa

Tämä kiinnostaa minuakin. Nimittäin läheltä seuraan läheiseni rimpuilua vahvasti narsistisen puolison pauloissa. Kaksi kertaa hänet on jättänyt, mutta taas narsisti sai palaamaan lupaamalla muuttua ja läheiseni sanoi, että kyllä hänen käytöksessään on myös korjattavaa.

En osaa kysymykseesi vastata, mutta eikö se mene niin, että parisuhteessa pitää olla hyvä olo, että sitä voi jatkaa? Ainakin seuraamassani tapauksessa narsisti on tietyissä tilanteissa täysin kykenemätön näkemään, miten pahasti loukkaa. Ehkä se on sitä kylmyyttä? Sama kai se on, mikä tunne on aitoa ja mikä näyttelemistä. Eikö oleellista ole se tunne, mitä se saa aikaan? Hyvää tai huonoa oloa. (Näytteleminen ei toki kanna pitkälle, uskon. Pahan olon määrä vain lisääntyy.)

• minuakin kiinnostaa kirjoitti:

Tämä kiinnostaa minuakin. Nimittäin läheltä seuraan läheiseni rimpuilua vahvasti narsistisen puolison pauloissa. Kaksi kertaa hänet on jättänyt, mutta taas narsisti sai palaamaan lupaamalla muuttua ja läheiseni sanoi, että kyllä hänen käytöksessään on myös korjattavaa.

En osaa kysymykseesi vastata, mutta eikö se mene niin, että parisuhteessa pitää olla hyvä olo, että sitä voi jatkaa? Ainakin seuraamassani tapauksessa narsisti on tietyissä tilanteissa täysin kykenemätön näkemään, miten pahasti loukkaa. Ehkä se on sitä kylmyyttä? Sama kai se on, mikä tunne on aitoa ja mikä näyttelemistä. Eikö oleellista ole se tunne, mitä se saa aikaan? Hyvää tai huonoa oloa. (Näytteleminen ei toki kanna pitkälle, uskon. Pahan olon määrä vain lisääntyy.)

Äkkiseltään voisin heittää tähän ajatuksena, että ihmisten itsensä pitäisi pyrkiä erottamaan todellisuus, "se mitä oikeasti on" siitä mitä toivoisi/haluaisi olevan...

Sama koskee jos ajatellaan parisuhdetta kumpaakin osapuolta...t

Toinen todellisuudessa kohtelee huonosti ja toinen jostain syystä sallii sen, luottaa pelkkiin sanoihin, koska haluaa itsepintaisesti pitää kiinni jostain mitä ei todellisuudessa ole...

Että jos joku haluaa läheistään auttaa niin voisin ajatella juurkin tuon todellisuuden painottamasta...

Mitä tunteisiin tulee niin en näe järkeväksi pitkällä tähtäimellä lähteä arvuuttelemaan sen toisen tunteita ovatko aitoja vaiko teeskenneltyjä, vaan keskittymään kulloisessakin hetkessä niihin omiin oloihin ja niihin tunteisiin mitä siellä taustalla on...

Esim. minulla on paha olo, mistä se tulee, millaisia tunteita siihen liittyy, (surua, pelkoa, pettymystä, vihaa, katkeruutta, ahdistusta) mitä voisin ITSE tehdä oman oloni parantamiseksi...

Eikä niin, että alan miettimään, mitä se TOINEN voisi tehdä/miten sen TOISEN pitäisi muuttua/millainen sen TOISEN ihmisen pitäisi olla ettei minulla olisi paha olo...

Aikuisessa elämässä ihminen on itse vastuussa omasta hyvinvoinnistaan ja sen myötä vastuussa myös valinnoistaan, että jos joku ihmissuhde aiheuttaa pahaa oloa, niin kannattaa miettiä, miksi sen valitsee kerta toisensa jälkeen...

Mutta joo, mukamas viisaita sanoja taas kirjoittelen, vaikka en itsekään aina pysty kaikkeen tuohon, sekin kuuluu osana ihmisenä olemiseen...

• yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

Äkkiseltään voisin heittää tähän ajatuksena, että ihmisten itsensä pitäisi pyrkiä erottamaan todellisuus, "se mitä oikeasti on" siitä mitä toivoisi/haluaisi olevan...

Sama koskee jos ajatellaan parisuhdetta kumpaakin osapuolta...t

Toinen todellisuudessa kohtelee huonosti ja toinen jostain syystä sallii sen, luottaa pelkkiin sanoihin, koska haluaa itsepintaisesti pitää kiinni jostain mitä ei todellisuudessa ole...

Että jos joku haluaa läheistään auttaa niin voisin ajatella juurkin tuon todellisuuden painottamasta...

Mitä tunteisiin tulee niin en näe järkeväksi pitkällä tähtäimellä lähteä arvuuttelemaan sen toisen tunteita ovatko aitoja vaiko teeskenneltyjä, vaan keskittymään kulloisessakin hetkessä niihin omiin oloihin ja niihin tunteisiin mitä siellä taustalla on...

Esim. minulla on paha olo, mistä se tulee, millaisia tunteita siihen liittyy, (surua, pelkoa, pettymystä, vihaa, katkeruutta, ahdistusta) mitä voisin ITSE tehdä oman oloni parantamiseksi...

Eikä niin, että alan miettimään, mitä se TOINEN voisi tehdä/miten sen TOISEN pitäisi muuttua/millainen sen TOISEN ihmisen pitäisi olla ettei minulla olisi paha olo...

Aikuisessa elämässä ihminen on itse vastuussa omasta hyvinvoinnistaan ja sen myötä vastuussa myös valinnoistaan, että jos joku ihmissuhde aiheuttaa pahaa oloa, niin kannattaa miettiä, miksi sen valitsee kerta toisensa jälkeen...

Mutta joo, mukamas viisaita sanoja taas kirjoittelen, vaikka en itsekään aina pysty kaikkeen tuohon, sekin kuuluu osana ihmisenä olemiseen...

"Eikä niin, että alan miettimään, mitä se TOINEN voisi tehdä/miten sen TOISEN pitäisi muuttua/millainen sen TOISEN ihmisen pitäisi olla ettei minulla olisi paha olo..."

Lisäyksenä vielä kääntäen, että jos sillä TOISELLA on paha olo niin ei kannata aina alkaa miettimään, että mitä ny olen tehnyt väärin...

Vaan ihmisen oloihin niin hyviin kuin huonoihin löytyy yleensä syyt hänen omista ajatuksistaan/tunteistaan/kokemuksistaan ja myös fyysikasta, nälkäinen/väsynyt/omista asioistaan/kiireestä stressaantunut voi olla huonolla tuulella...ilman että toisella on siihen minkäänlaista osuutta...

On narsistin harhaa ajatella, että kaikki toisen olot, niin hyvät kuin huonot/tekemiset ja tekemättä jättämiset johtuisivat vain ja ainoastaan MINUSTA...

"Tämä jatkuva pakkomielle omasta keskuksesta, omasta paikasta pyörän napana - johtaa kummalliseen maailmankuvaan (viitekehykseen). Se johtaa vakaumukseen, että hän on muiden ihmisten käyttäytymisen, puheiden ja jopa ajatusten keskipiste. Henkilö joka kärsii tällä tavalla vääristyneestä maailmankuvasta, kuvittelee olevansa kaikkien jatkuvan mielenkiinnon kohde.

Kun muut keskustelevat - narsisti on vakuuttunut että hän on keskustelun aiheena. Kun he riitelevät - mitä todennäköisimmin hän on saanut sen aikaan. Kun he virnistävät - hän on heidän pilkantekonsa kohde. Jos he ovat onnettomia - hän teki heidät sellaisiksi. Jos he ovat onnellisia - he ovat itsekkäitä ollessaan piittaamatta hänestä. Hän on vakuuttunut siitä, että muut koko ajan seuraavat hänen käyttäytymistään ja kritisoivat, vertaavat, analysoivat, hyväksyvät ja matkivat. Hän pitää itseään niin korvaamattomana ja arvokkaana osana muiden elämää, että hänen jokainen tekonsa, jokainen sanansa, jokainen laiminlyöntinsä - väistämättä järkyttää, loukkaa tai tyydyttää hänen yleisöään"

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/journal41.html

• Nokkava
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

"Eikä niin, että alan miettimään, mitä se TOINEN voisi tehdä/miten sen TOISEN pitäisi muuttua/millainen sen TOISEN ihmisen pitäisi olla ettei minulla olisi paha olo..."

Lisäyksenä vielä kääntäen, että jos sillä TOISELLA on paha olo niin ei kannata aina alkaa miettimään, että mitä ny olen tehnyt väärin...

Vaan ihmisen oloihin niin hyviin kuin huonoihin löytyy yleensä syyt hänen omista ajatuksistaan/tunteistaan/kokemuksistaan ja myös fyysikasta, nälkäinen/väsynyt/omista asioistaan/kiireestä stressaantunut voi olla huonolla tuulella...ilman että toisella on siihen minkäänlaista osuutta...

On narsistin harhaa ajatella, että kaikki toisen olot, niin hyvät kuin huonot/tekemiset ja tekemättä jättämiset johtuisivat vain ja ainoastaan MINUSTA...

"Tämä jatkuva pakkomielle omasta keskuksesta, omasta paikasta pyörän napana - johtaa kummalliseen maailmankuvaan (viitekehykseen). Se johtaa vakaumukseen, että hän on muiden ihmisten käyttäytymisen, puheiden ja jopa ajatusten keskipiste. Henkilö joka kärsii tällä tavalla vääristyneestä maailmankuvasta, kuvittelee olevansa kaikkien jatkuvan mielenkiinnon kohde.

Kun muut keskustelevat - narsisti on vakuuttunut että hän on keskustelun aiheena. Kun he riitelevät - mitä todennäköisimmin hän on saanut sen aikaan. Kun he virnistävät - hän on heidän pilkantekonsa kohde. Jos he ovat onnettomia - hän teki heidät sellaisiksi. Jos he ovat onnellisia - he ovat itsekkäitä ollessaan piittaamatta hänestä. Hän on vakuuttunut siitä, että muut koko ajan seuraavat hänen käyttäytymistään ja kritisoivat, vertaavat, analysoivat, hyväksyvät ja matkivat. Hän pitää itseään niin korvaamattomana ja arvokkaana osana muiden elämää, että hänen jokainen tekonsa, jokainen sanansa, jokainen laiminlyöntinsä - väistämättä järkyttää, loukkaa tai tyydyttää hänen yleisöään"

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/journal41.html

Onkin osuvasti sanottu, että narsistilla on pakkomielle omasta ylivallastaan. Sitä se nimenomaan on. Hän luulee, että kaikki puhuvat vain hänestä ja kaikkien tekemiset johtuvat vain hänestä. Kun joku älykkäämpi keksii jonkun asian ennen häntä niin automaattisesti hän sanoo, että niin minäkin ajattelin tai minäkin huomasin asian mutten sanonut mitään.

• pimpom00

Minun ex-narsistiselle kumppanille rakkaus oli palveluiden tekemistä toisille eli kaupankäyntiä! Hän ei koskaan sanonut rakastavansa minua, sanoi että voi kyllä sanoa sen ehkä jos hän joskus tulee töistä kotiin ja olen tekemässä ruokaa. Muutenkin hänen tunne-elämänsä oli pinnallista. Kun olin sairas ja sanoin että saatan joutua sairaalaan vastasi hän siihen että "aijaa no mä tulen sitten moikkaamaan sua". Ei yhtään näyttänyt olevan huolissaan. Saattoi hylätä mut täysin kylmästi jonnekin mulle tuntemattomaan paikkaan. Joitain tunteita hänellä oli mutta hyvin häilyviä ja pinnallisia. Minkäänlaista herkkyyttä eikä sanattoman viestinnän kykyä ollut.

• pimpom00
        minuakin kiinnostaa kirjoitti:

Kyllä tuo on myös yksi juttu, hän ei vaan millään tajua sanovansa toiselle pahasti ja saattaa leimata sinut sitten yliherkäksi ja hysteeriseksi kun itse pahastut hänen sanomisistaan.

• lopuksi
        Nokkava kirjoitti:

Onkin osuvasti sanottu, että narsistilla on pakkomielle omasta ylivallastaan. Sitä se nimenomaan on. Hän luulee, että kaikki puhuvat vain hänestä ja kaikkien tekemiset johtuvat vain hänestä. Kun joku älykkäämpi keksii jonkun asian ennen häntä niin automaattisesti hän sanoo, että niin minäkin ajattelin tai minäkin huomasin asian mutten sanonut mitään.

Yhteenlaskutoimitukselle:

Nuo viimeisen kommenttisi kaksi viimeistä kappaletta: en nyt ihan tuolla tavalla mut tuohon suuntaan olen itse lähimenneisyydessäni kokenut omassa yhteisössäni. En siksi, että olisin narsisti, vaan sen vuoksi, että olen pahoin tullut kaltoinkohdelluksi ja vainotuksi "omieni" parissa. Siinä häiriintyy, eittämättä. Ja traumatisoitunut ja neurotisoitunut, juuri tuohon tapaan.

Itse en enää omassa tilnateessani siihen kaipaisi yhtään narsistikortin vetäjää, varsinkaan kun eivät tunne henk. koht.

Siispä jätän omaan arvoonsa. Terapian kautta elämään elävän mieli!

• lopuksi kirjoitti:

Yhteenlaskutoimitukselle:

Nuo viimeisen kommenttisi kaksi viimeistä kappaletta: en nyt ihan tuolla tavalla mut tuohon suuntaan olen itse lähimenneisyydessäni kokenut omassa yhteisössäni. En siksi, että olisin narsisti, vaan sen vuoksi, että olen pahoin tullut kaltoinkohdelluksi ja vainotuksi "omieni" parissa. Siinä häiriintyy, eittämättä. Ja traumatisoitunut ja neurotisoitunut, juuri tuohon tapaan.

Itse en enää omassa tilnateessani siihen kaipaisi yhtään narsistikortin vetäjää, varsinkaan kun eivät tunne henk. koht.

Siispä jätän omaan arvoonsa. Terapian kautta elämään elävän mieli!

"Yhteenlaskutoimitukselle:"

"Itse en enää omassa tilnateessani siihen kaipaisi yhtään narsistikortin vetäjää, varsinkaan kun eivät tunne henk. koht."

Niin, en ny ymmärrä, mitä yrität sanoa nimenomaan minulle, en tunnista sinua edes palstakirjoittajana, en tunne tarinaasi, en tiedä vaihtaneeni ajatuksia nimenomaan sinun kanssasi...

Mutta oli kuinka oli, kuten itsekin totesit, "jätät omaan arvoonsa" asenne on hyvin viisas mitä tulee tähän kaikkeen täällä netissä...

Että näissä merkeissä, toivottelen sinulle valoisampaa tulevaisuutta

• mm21
        pimpom00 kirjoitti:

Minun ex-narsistiselle kumppanille rakkaus oli palveluiden tekemistä toisille eli kaupankäyntiä! Hän ei koskaan sanonut rakastavansa minua, sanoi että voi kyllä sanoa sen ehkä jos hän joskus tulee töistä kotiin ja olen tekemässä ruokaa. Muutenkin hänen tunne-elämänsä oli pinnallista. Kun olin sairas ja sanoin että saatan joutua sairaalaan vastasi hän siihen että "aijaa no mä tulen sitten moikkaamaan sua". Ei yhtään näyttänyt olevan huolissaan. Saattoi hylätä mut täysin kylmästi jonnekin mulle tuntemattomaan paikkaan. Joitain tunteita hänellä oli mutta hyvin häilyviä ja pinnallisia. Minkäänlaista herkkyyttä eikä sanattoman viestinnän kykyä ollut.

täyttä totta, elän juuri tällaisen ihmisen kanssa..:( ei ole helppoa..ei minkäänlaista empatiaa sairasteluun, ei kiinnostusta..vaan pinnallisia juttuja. ja juuri tuo kaupnkäynti kaikessa..olen etsinyt juuri tuota sanaa. mullekin sanoo että jos teet tuon ja tuon rakastan sua..eikö pitäisi rakastaa kaikesta huolimatta?

• Vappu2

Narsistiselta ihmiseltä puuttuu vuorovaikutustaidot. Hänellä on omasta mielestään oikeus oikeastaan lähes kaikkeen, mutta toisella vain hänen luvallaan on oikeus. Narisistin keskustelutaito on sitä että hän puhuu ja toinen on hiljaa. Uskon hänellä olevan jonkinlaisia tunteita, mutta toisen myötäelämiseen hän ei pysty. Narsistin kanssa kaikki sujuu niin kauan hyvin kun on hänen kanssaan samaa mieltä. Jos kumppani omaa omia mielipiteitä niin silloin hän saa kokea narsistin vihan.

• mm21

"Narsistiselta ihmiseltä puuttuu vuorovaikutustaidot. Hänellä on omasta mielestään oikeus oikeastaan lähes kaikkeen, mutta toisella vain hänen luvallaan on oikeus"

kuin olisin itse kirjoittanut tämän..juuri näin se menee yli 10v. vuoden kokemuksella narsistisen ihmisen kanssa :(

• hmm...

Jos kyseessä on OIKEA narsisti hän ei ole oikeasti surullinen ja ikävä josta hän kertoo on vain pelkkää näyttelemistä,pelkkää sanahelinää.Oikea narsisti esittää katuvaista vain ja ainoastaan saadakseen sillä "uhrinsa" antamaan anteeksi ja ottamaan hänet takaisin.Oikeat narsistit ovat häikäilemättömiä,tunnevammaisia,sairaita henkilöitä.He eivät ole riippuvaisia omista uhreistaan,vaan he ovat riippuvaisia siitä elämäntyylistä että heidän on pakko saada elää niin että he alistavat toisen.Se onkin sitten ihan eri asia kuka on oikea narsisti ja kuka ei.Sitä on niin vaikea määritellä.Jos kumppani ei ole ollut väkivaltainen eikä uskoton vaan muuten vain vaikea henkilö,niin minun mielestäni voi ihan hyvin antaa uuden mahdollisuuden,jos toinen todella katuu ja lupaa muuttua.Kyllä se sitten aika pian selviää muuttuuko oikeasti vai ei.Kolmatta mahdollisuutta ei sitten anneta.Ja jos on ollut väkivaltainen puoliso tai uskoton,niin sellaista en antaisi ikinä anteeksi,enkä uutta mahdollisuutta vaikka ei olisikaan narsisti.

• 1234567

Minä olen joskus ollut luonteeltani niin rasittava ja vaikea henkilö,että minun puolisoni on jättänyt minut sen takia.(Kokoajan mustasukkainen,aina pahalla päällä jne...)Vasta eron jälkeen tajusin,miten hirveä olin ollut.Kaduin aidosti koko sydämestäni sitä millainen olin ollut ja kuin ihmeen kaupalla sain anteeksi.Ja hyvin on mennyt siitä asti.Olen oppinut läksyni.Uskoton enkä väkivaltainen en ole ollut koskaan.Sellaista en voisi edes koskaan kuvitellakaan kenellekään anteeksi annettavaksi.Uskon että luonteltaan vaikea henkilö voi todella muutua jos haluaa.Narsisti ei voi muuttua.Vaikea se on sanoa kannattaako keskustelun aloittajan yhteen palata ja uusi mahdollisuus antaa...Kirjoituksesta ei käy ilmi miten pahasti häntä on alistettu ja kohdeltu.Haluan korostaa että väkivaltaisen puolison luokse ei saa jäädä.Sellaiselle ei saa antaa uutta mahdollisuutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      64
      1056
    2. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      342
      1037
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      61
      832
    4. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      56
      731
    5. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      98
      656
    6. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      641
    7. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      26
      633
    8. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      68
      620
    9. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      14
      618
    10. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      57
      600
    Aihe