Coriolis?

saamarin jari

Katosta riippuva nyrkkeilysäkkini heiluu minimaalisesti, vaikka hakkaamisesta on tuntikausia. Onko kyseessä Coriolis-voima?

11

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjhkjhkjhkj

      Ei.
      Tai jos ihan rehellinen olen, niin en usko. Kyseinen voima on niin heikko, että se on merkittävä vain laajoissa systeemeissä. Varmaan useatkin häiriötekijät ylittävät cosriolisvoiman vaikutuksen nyrkkeilysäkkiisi.

      Vastatkaa paremmin tietävät.

    • paremmin tietävä

      Ei ole.

    • Hieman raskaampi kappale heilurin päässä, pitkä jaksonaika ja pieni amplitudi. Vastusvoimat ovat tuolloin niin pieniä suhteessa heilurin energiaan, että kestää todella kauan, ennen kuin heiluri kokonaan pysähtyy. Samaa periaatetta hyödynnetään Foucault'n heilureissa, jotka oskilloivat vielä paljon pidempään.

      Coriolis-voima ei nimestään huolimatta ole voima lainkaan, joten siitä ei nyt tässä tapauksessa ole kyse, vaikka se pitkään oskilloiviin heilureihin läheisesti liittyykin.

    • ensittenkäänymmärrä

      Kun kappale (tai vaikka ilmavirta) liikkuu pohjois-eteläsuunnassa, sen rata taipuu eri suuntaan (länteen tai itään) riippuuen kulkeeko se etelään vai pohjoiseen. Eikö maapallo kuitenkin liiku kappaleen alta samaan suuntaan esim. pohjoisella puoliskolla liikkuu kappaleen alla itään riippumatta pohjois-etelä suuntaisesta liikkeestä?

      • Korroosi

        Kyllä se on aina länteen riippumatta siitä katsotko sitä etelänavan tai pohjoisnavan suunnasta


      • Vanha puosuvaari

        Kyllä se aurinkokin eteläisellä pallonpuoliskolla nousee idästä ja laskee länteen. Tosin se kiertää päivän aikaan oikealta vasemmalle eli päinvastoin kuin esim. Suomessa ja Savossa.


      • ensittenkäänymmärrä
        Vanha puosuvaari kirjoitti:

        Kyllä se aurinkokin eteläisellä pallonpuoliskolla nousee idästä ja laskee länteen. Tosin se kiertää päivän aikaan oikealta vasemmalle eli päinvastoin kuin esim. Suomessa ja Savossa.

        Vahingossa on tipahtanut tekstistani maininta että tarkastelin koko ajan pohjoista pallonpuoliskoa. Ainostaan liikkeen suunta vaihtui pohjoisesta etelään - etelästä pohjoiseen.
        En siis ihmetellyt mitä eteläisellä pallonpuoliskolla tapahtuu.


      • ensittenkäänymmärrä
        Korroosi kirjoitti:

        Kyllä se on aina länteen riippumatta siitä katsotko sitä etelänavan tai pohjoisnavan suunnasta

        Tuossa videossa myös itä-länsi suunnassa liikkuva poikkeutuu. Onko videon esitys virheellinen.

        https://www.youtube.com/watch?v=mcPs_OdQOYU


      • ensittenkäänymmärrä
        ensittenkäänymmärrä kirjoitti:

        Tuossa videossa myös itä-länsi suunnassa liikkuva poikkeutuu. Onko videon esitys virheellinen.

        https://www.youtube.com/watch?v=mcPs_OdQOYU

        Länteen on tietysti aina länteen katsoi mistä suunnasta tahansa. Mutta kääntyykö aina oikealle/vasemmalle riippumatta liikkuuko pohjoisnavalta päiväntasaajalle vai päiväntasaajalta pohjoisnavalle kuten videossa.

        Llisäksi siis tuo leveyspiirin suuntainen liike. Taipuuko se?


      • ensittenkäänymmärrä
        ensittenkäänymmärrä kirjoitti:

        Länteen on tietysti aina länteen katsoi mistä suunnasta tahansa. Mutta kääntyykö aina oikealle/vasemmalle riippumatta liikkuuko pohjoisnavalta päiväntasaajalle vai päiväntasaajalta pohjoisnavalle kuten videossa.

        Llisäksi siis tuo leveyspiirin suuntainen liike. Taipuuko se?

        Eikö liikkeen pitäisi taipua myös ylöpäin?
        Itä länsisuunnassa vain ylöpäin (kun maa karkaa alta pyöriessään) eikä oikealle/vasemmalle laisinkaan?


      • ensittenkäänymmärrä
        ensittenkäänymmärrä kirjoitti:

        Eikö liikkeen pitäisi taipua myös ylöpäin?
        Itä länsisuunnassa vain ylöpäin (kun maa karkaa alta pyöriessään) eikä oikealle/vasemmalle laisinkaan?

        http://education.nationalgeographic.com/education/encyclopedia/coriolis-effect/?ar_a=1

        Tuossa on selitys ilman matetaattista kaavaa, miksi kääntyy aina oikealle:

        "Jos seisot pohj.navalla ja heität pallon päiväntasaajalle päin, siirtyy maapallo heiton aikana itään (tai kohdetta pohjoisempana ollessasi liikut hitaammin itään eli vasemmalle kuin kohde), jolloin heitto osuu kohteesta länteen eli oikealle. Ja
        jos olet päiväntasaajalla heittäessäsi kohti pohj.napaa, liikut nopeammin itää kohden kuin kuin pohjoisempana (tai navalla paikoillaan ko. kordinaatistossa) oleva, jolloin pallolla on vauhtia liikaa itään ja pallo osuu itään eli oikealle"

        Itä-länsisuunnassa liikkuvalle kappaleelle tapahtuvalle poikkeamalle (oikealle pohjoisessa?) en ole vielä löytänyt selitystä.

        Tuolla tosin sanotaan
        "The Earth spins on its axis from west to east. The Coriolis force, therefore, acts in a north-south direction. The Coriolis force is zero at the Equator."
        tuo: "The Coriolis force, therefore, acts in a north-south direction."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      265
      626
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      598
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe