Rajatilapersoonan ja narsistin uhri

Seba2

Aloimme seurustelemaan noin vuosi sitten, maaliskuussa. Tänä aikana nainen petti minua entisensä kanssa ja asia tuli ilmi.. kuitenkin annoin tämän asian olla ja käänsin pääni tulevaan. Hyvin pian selvisi, ettei tämä nainen voinut olla ilman rauhoittavia lääkkeitään/kannabista, koska koki olonsa niin hermostuneeksi. Aluksi en suvainnut hänen kannabiksenpolttoaan kotonani, mutta kun selvisi että hän polttaa sitä sitten muualla, esim miesporukoissa sallin tämän kotona. Naisella oli oma Helsingin kaupungin asunto ollut jo vuosia, mutta oli käyttänyt sitä asuntoa vuosia vain vuokratakseen tätä muille. Nainen tuli asumaan luokseni heti. Parin kuukauden jälkeen nainen kävi väkivaltaiseksi. Väkivaltaa oli monia eri muotoja, aluksi huutamista ja tavaroiden heittelyä, kynsimistä, lyömistä, uhkailua. Olin juuri selvinny edellisestä avioliitosta ja ollut yksin reilun vuoden. Riitoja oli suhteen aikana paljon, ja hyvin monesti jouduin ottamaan kiinni naisesta tai siirtämään hänet kauemmas minusta. Kun hän kävi käsiksi hän yleensä löi, ja jos otin hänet syliini, hän sylki ja puri. Pureminen oli todella lujaa, isoja jälkiä jäi mutta ei palasia lähtenyt irti. Tällöin jouduin ottamaan hiuksista kiinni että pureminen loppuu.. oli kaaoottisia tapahtumia. Kerran hän pelastin hänet lääkkeitten yliannostukselta, kuolettava määrä psykoosilääkkeitä. Nämä hän söi siksi kun lähdin kotoa pois enkä suostunut riiteleen. Hän hajotti 30 minuutissa minkä olin pois niin koko asuntoni, lattia oli täynnä lasinmurusia ja verta. Hän puhui naimisiinmenosta ja lapsista koko ajan, ja selitti kuinka häntä on käyttetty hyväksi nuoruuden aikoina ja yritetty tappaa. Hän ilmoitti suunnittelevansa häitä. Maksoin varausmaksun 200 euroa. Yhden riidan jälkeen, jonka hän itse oli sairauden kuvaan kuuluvana aiheuttanut ilmoitti ettei hän haluakkaan naimisiin. Kului kuukausia ja naisen tila koheni kun hän kävi terapiassa ja lääkärissä jonne olin hänet ohjannut. Minulla ei riittänyt aikaa mihinkään muuhun kuin hänen hyvinvoinnin ajatteluun. Olin syvästi masentunut ja jouduin hakemaan lääkäristä apua. Minulle määrättiin rauhoittavia ja ssri lääkettä, jotka eivät auttaneet yhtään. En käytä alkoholia. Nainen alkoi olla hyvässä kunnossa, kävi salilla ja terapiaryhmissä. Välillä aina entinen persoona kävi pinnassa ja tuli väkivaltaisuuksia. Nämä olivat aina hänen puoleltaan, ainut mihin itse syyllistyin oli tukasta kiinni ottaminen ja pois työntely hänen yritettyä tulla päälle. Sen kerran kun hän oli hajottanut asuntoni, en uskaltanut jättää häntä yksin ja jouduin aina soittamaan poliisit kun hän raivoistui. Poliiseilta kohtelu oli tylyä, jouduin itse yleensä putkaan, koska nainen oli niin hyvä puhumaan. Nyt nainen jätti sitten minut, ihan yhtäkkiä. Oli saanut ulkomailta työtarjouksen. Jäin yksin psyyke täysin hajalla, kasvot ja keho arpineen ja nainen oli juuri lainannut minulta 300 euroa jotka hän jätti maksamatta. Oli hänessä paljon hyvääkin ja vieläkin minulla on ikävä häntä ja tuntuu että rakastan. Ei tässä kirjoituksessa ole varmasti 1/3 asioista mitä hänen kanssaan sattui, mutta näin nopeasti kirjoitettuna tämmöstä on minulle käynyt. Koen että minua on käytetty henkisesti ja taloudellisesti hyväksi. Olen 30-40 vuotias suomalainen mies ja nainen on 30-40 eestin kansallisuuden omaava nainen. Olen fiksu ja kiltti ihminen, näköjään liian kiltti ja sinisilmäinen koska minulle kävi näin. Minulla on ollut useita pitkiä suhteita, kauniita ja fiksuja, yhteiskuntaluokista riippumatta, en ole koskaan katsonut onko ihminen köyhä vai rikas. Olen tämän tilanteen kanssa ihan yksin ja todella masentunut.

2

257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PsychoPower

Seba2,
      ymmärräthän arvostaa itseäsi sen verran, että hankkiudut psykoterapiaan. Kela-korvauksista kannattaa ottaa myös selvää. Olet itsellesi velkaa sen, että käyt tapahtumat ammattiauttajan kanssa läpi, ja alat työstää eheämpää sinua. Ehkäpä eheämpää kuin olit ennen exnaisystävääsikään.
      Olet joutunut päihde- ja mielenterveysongelmaisen (uskaltaisin diagnoosiin viitata) ihmsien henkisen ja fyysisen väkivallan uhriksi. Sinulla ei selvästikään ole ollut rahkeita pistää rajoja silloin, kun niitä olisi tarvittu. Siihenkin on jokin syy, johon sinun kannattaisi yksilöterapiassa tutustua.
      On mielenterveyden kannalta äärimmäisen tärkeää ymmärtää, että toista ihmistä ei voi muuttaa eikä parantaa, mutta tukea voi antaa, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Sinulta ovat puuttuneet terveydellesi tärkeät rajat, mikä on johtanut hyväksikäyttöön ja suoranaiseen kaltoinkohteluun, vielä sen lisäksi, että jouduit luopumaan parisuhteestasi, joka sekin tuo omaa tuskaa. Teillä varmasti oli hyvätkin hetkenne.
      Et voi jäädä asiasi kanssa yksin, koska olet vastuussa itsestäsi ja terveydestäsi. Rajat ylittyivät kuitenkin jo kauan sitten, mikä on tehnyt sinuun sellaista jälkeä, että "jälkipyykistä" on melkoisen vaikea selvitä yksin tai siitä saattaa selvitä vain näennäisesti tai hetkellisesti. Suosittelen sinua tutustumaan itseesi ja pureutumaan asioihin uudesta näkökulmasta psykoterapeutin kanssa. Voimia ja viisautta. Sinulla on edelleen arvosi, joka sinun tulee nyt ensin itse osoittaa itsellesi. Olet sen velkaa sinulle! Halaus ja rohkeutta muutokseen! :) Äläkä jää tuleen makaamaan, vaan tee se palvelus itsellesi, ja se maksaa itsensä takaisin triplana myöhemmin.

Ps. itse kolmivuotisen psykoterapian käyneenä aivan muista syistä (vieläpä entisenä skeptikkona) voin vain suositella. Elämä ja omakuva avautuu aika uudelta kantilta, kun itse jaksaa itseään älyllisesti ja henkisesti haastaa, onpa koettelemukset tai tuntemukset, mitä tahansa. Olin sen itselleni velkaa :)

• maiduu

Minä jouduin myös epävakaan persoonallisuushäiriöisen uhriksi. Useimmin tästä kärsii enemmän naiset, mutta tämä oli ex avomiehelläni. Diagnoosin tiesin vasta eron jälkeen. Me olimme yhdessä neljä vuotta. Exälläni ei vaan ollut mitään päihdeongelmia eikä ruumiillistä väkivaltaa. Mutta sitä henkistä vakivaltaa oli. Sillä ei ollut empaatiaa toisia ihmisiä kohtaan, ajoi hurjaa ylinopeutta, raivokohtauksia, rahankäyttöongelmia ja masennusta, sai potkuja yhtenään töistä. Näitä nyt ainakin. Minun exäni jäi minulle paljon enemmän velkaa, joten taloudellisestikin käytti hyväksi. Huomasinhan minäkin että jotain narsismin piirteitä hänessäkin oli, mutta epävakaat ja narsistithan ovatkin vähän lähellä toisiaan.

Minä olin myös liian kiltti ihminen ja sinisilmäinen. Jotenkin en nähnyt kuinka paljon se ihminen sai aikaan pahaa ja satutti minua. Aina oli elämässä juuri tapahtunut joku asia, etten voinut lähteä, vaikka olisi pitänyt jo aikoja sitten lähteä. Minulla ei myöskään ollut niitä rajoja. Näin jälkeenpäin kun mietin, jos ei olisi ollut näitä tapahtumia mikä esti lähtöni, suhteemme olisi kestänyt 2-2,5 vuotta. Joten kauan kärsin.

No päätin sitten lähteä, ja kävin psykiatrisella sairaanhoitajalla juttelemassa, että sain mieleni taas kuntoon. Mutta silti se haava ei varmaan koskaan lähde pois sydämmestä, mitä se teki minulle. Tässä oli siis lyhyt kertomus tarinastani, enkä haluakkaan yksityiskohtaisempaa kertoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe