Ihmisoikeudet ikääntyville

Lorena*

Hämmästyneenä luin Helmililjan aloittamaa ketjua,
" Huonotapaiset vanhukset lisääntyy". Tuodaan yksittäisten henkilöiden kysymyksiä esille tavoitteena aliarvioida ikääntyneiden asioimista ostoskeskuksissa, miten ajattelemattomia kysymykset ovat aloittajan mielestä.

Eivätkö liikeapulaiset ole juuri asiakaspalvelijoita, asiakkaita ja heidän palvelemistaan varten? Vai miettiikö asiakaspalvelijat että asiakkaat ovat heidän palvelijoita joiden ei sovi kysyä kaikkea, ei ainakaan sellaisia kysymyksiä joihin asiakaspalvelija ei osaa vastata.

Pidän ketjua täysin ihmisoikeuksien vastaisena, jossa ikääntyneet luokitellaan toisen jopa kolmannen luokan kansalaisiin joista voidaan puhua ja palvella heitä epäoikeudenmukaisesti.

Takertumatta yksityiskohtiin, ikäihmiset itse maksavat omat kulunsa usein jopa hämmästyttävän pienistä kuukausituloista. He pitävät yllä yhteiskunnan palveluja, kuten teattereita, konsertteja, liikenne palveluja, taxeja.., matkatoimistoja niiden järjestämiä matkoja, päivittäistavara liikkeitä, siivouspalveluita ym ja maksavat itse kulut. Vain osa ikäihmisten käyttämistä palveluista tuli listassa esille.

Palvelualoilla työtänsä tekevät henkilöt ovat itse valinneet ammattinsa, ovat myös tienneet miten monitahoisen ammatin he ovat valinneet. Jos työ tuntuu niin vaikealta kuten Helmililjan aloituksen kommentit osoittavat, silloin on tullut valittua omalle luonteelle sopimaton ammatti.

Parasta olisi siirtyä Työvoimatoimiston kautta etsimään uutta ammattikoulutusta, jossa viihtyy paremmin ja olisi omalle luonteelle sopivampi työkohde. Aina on muistettava, työnantaja loppukädessä harkitsee onko Työlainsäädäntö sekä työsopimus toiminut toivotulla tavalla yksittäisen työntekijän kohdalla. Myös työntekijä on velvollinen työn vastaanottaessa, sitoutunut noudattamaan hyvän kauppiastavan = asiakaspalvelun edellyttämää toimenkuvaa. Vaitiolovelvollisuuskin puhuttelee työntekijää.

Jos joku tällaisen pilkan ja naurun kohteeksi joutuu, ottakaa yhteys kyseisen firman henkilöstöpäällikköön.

26

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pili Pali

Mitähän tämä tarkottaa?

• yksi kovapää

Lorenalta asiallinen kirjoitus. Lisäisin vielä, että asiakas palvelijoita on muuallakin kuin kaupassa. Jokapaikassa kuluttaja on kuningas. Jos ei ole kuluttajia, niin ei "tiskirottiakaan" tarvita. Onhan meitä moneksi, etkä voi muuttaa kuin itseäsi Helmililja ja jos muuta yrität, niin teet itsesi katkeraksi.

• Akka maalta.

Ihmettelin kuinka palstan kirjoittajat viitsivätkin vastata tuollaisiin Helmililjan ikäihmisiä vähätteleviin ja aliarvioiviin viesteihin.

Olkoon Helmililja mitä mieltä tahansa, meillä ei ole mitään syytä puolustella olemassaoloamme, koska kukin vastaa käytöksestään ja puheistaan tässäkin iässä.

Nuoremmat pitäkööt oman kantansa, jos ja kun se poikkeaa meidän ikäisten arvomaailmakäsitteistä kuin yön pimeys päivän valosta.

Yhdyn aloituksen tekstiin.
      Ellei viihdy työssä ja asiakkaat ovat haittana omalle työssäviihtymiselle, silloin henkilö ei ole sovelias mihinkään palveluammattiin!

Mars Helmililja muihin hommiin. Sellaisiin, joissa ei näe ihmisiä ärsyttämässä ja pilaamassa päivääsi.

Menestystä uudelle ammatillesi. Eläimet eivät kiukuttele!!!

• Onhan arvostelevillekin aloituksille paikkansa, niin myös meitä vanhoja kääkkiä arvostaville. Liikenteeseen on lähdettävä varauksella, että lunta voi tulla vastaan jo porstuassa. Nimittäin.
        Varsinkin teini-ikäisiä kohdattaessa sen tiedän, etten ole monille heille edes lehmän laskeman arvoinen. Alkuun sitä murehti. Sietokyky kuitenkin kasvaa.
        Siksi monet vanhat liikkuvat vain autoilla. Turhaa sanon; tylylle arvostelulle ei voi mitään, mutta sitä paremmalta tuntuu tietää, ettei tää kaikki ole elinkautista pidempää kestää.

• Mummo ..

Me emme juopotelleet emmekä hokeneet v-sanoja, vaan ilman avustuksia totisesti köyhinä opiskelimme, ilman opintotukia, ilman opintorahaa, ilman opintolainamahdollisuutta, ilman asumistukia ja kaikkia muita sellaisia.

Miten Helmilija kehtaa tulla tänne laukomaan "totuuksiaan", eli vääristyneitä ajatuksiaan?

• elämään tyytyväinen

Hyvä kun Lorena kirjoitit omalla ketjulla vastinetta. Tuo helmilija ( ei tosin vastaa tuo kova ja kylmä kirjoittaja näkemystäni herkästä kukasta) kylvää vihaa , ikärasimia pahimmillaan. Jos tuollainen henkilö on todella sellaisessa työssä kuin väittää, ei ole kauan, miksi ikään työantaja tuollaiselle palkkaa maksaisi. Asiakspalvelija on koko firman käyntikortti.

Siinä ketjussa on monta hyvin perusteltua ja kohteliastakin vastausta, on koetettu antaa samalla mitalla takaisin, muuta jokaisen vastauksen tuo aloittaja mitätöi ja vastaa inhottavasti loukaten. Oksettavaa kaksinaamaisuutta tuo muka hurskas toivomus, ettei hän tulisi asikkaittensa kaltaiiseksi. Ei todella tule, on paljon pahempi.Onneksi en tunne yhtään nin kylmää ja kovaa ihmistä, en asikaspalvelussa ,en työttömissä, en nuorissa enkä vanhoissa.

• Kurkkiva kuuskypänen

Olkaa nyt seitsenkymppiset onnellisia!!!!!

Saitte yhteisen vihattavan.
      Helmililja yhdistää teidät yhdeksi joukoksi.
      Puhdistaa palstan hengen (joka suoraan sanoen on ollut riitaisan haiseva ja ummehtunut).

Hallitsijat ovat kautta historian näin toimineet.
      Kun on maassa suuria ongelmia, niin sota jotain maata vastaan yhdistää kansan. Sota vie huomion ongelmilta. Taitaapi naapuri-Putin juuri nyt käyttää just tätä konstia.

Täällä on ollut sellaista riitelyä ja toisten ikääntyneiden mollaamista, ettei tosikaan.

Kiittäkää helmililjaa palstan eheyttämisestä!

• kuuskypäselle

kurkkiva kuuskypänen vois siirtyä Helmililjan helmoihin, kun se kerran on rauhanrakentaja ja palstan eheyttäjä.

Sopisitte samaan säkkiin.

• Kurkkiva kuuskypänen
        kuuskypäselle kirjoitti:

kurkkiva kuuskypänen vois siirtyä Helmililjan helmoihin, kun se kerran on rauhanrakentaja ja palstan eheyttäjä.

Sopisitte samaan säkkiin.

Ja mä kun en sun käskystäs minnekään siirry.
        Tänne palstalle muutan asumaan, kun 70 täytän.

Kurkin edelleen, vaikka useimmiten tulee pelko p..see..seen, että tuollainenko kaikille veetuileva äkäpässi minustakin tulee, kun vanhenen tästä.

Koittakaa olla sovussa seitsenkypäset ja näyttää käytöksellänne mallia nuoremmille,
        jota ette ole toden totta tehneet riidellessänne ja sättiessänne toisianne.

• etsivä löytää
        Kurkkiva kuuskypänen kirjoitti:

Ja mä kun en sun käskystäs minnekään siirry.
        Tänne palstalle muutan asumaan, kun 70 täytän.

Kurkin edelleen, vaikka useimmiten tulee pelko p..see..seen, että tuollainenko kaikille veetuileva äkäpässi minustakin tulee, kun vanhenen tästä.

Koittakaa olla sovussa seitsenkypäset ja näyttää käytöksellänne mallia nuoremmille,
        jota ette ole toden totta tehneet riidellessänne ja sättiessänne toisianne.

Yks tai kaks täällä riitelee , on varmaan kokopäivätyö heille. Monta tosi mukavaa ja taitavaa kirjoittajaa on, mutta yleensä täällä huomion vie negatiivinen. Te itseänne vierailijoiksi sanovat, etsikää myös niitä palstan helmiä.

• Makriina ek

On myös ajateltava asia niin, että jos haluaa vilkkaan keskustelun aikaan, on esitettävä kärjekäs aloitus. Väite, joka herättää toisissa ajatuksia ja halun kirjoittaa vastaus.
      Keskustelupalstalla se on suorastaan toivottavaa. Niin kauan kun pysytään asian puitteissa, keskustelu säilyy ihan hyvänä, vaikka siinä esitettäisiin hyvinkin erilaisia mielipiteitä. Sitten asia väljähtyy, kun omaa ajatusta puolustetaan henkilökohtaisella sivalluksella. Loukkaantuminen, puolustautuminen ja vastahyökkäykset alkavat, ja itse asia unohtuu.

Joskus ketjut ovat pysyneet pitkään mielenkiintoisina.
      Niitä on aina ilo seurata, on aihe sitten mikä tahansa.

• Makriina ek

Olisi pitänyt kirjoittaa tämä kolme minuuttia myöhemmin, niin olisi jäänyt lähettämättä.
        Lyhyesti virsi kaunis.

• enkö mä sanonu

Osataan sitä rekattuna ja ilman, samaa riitaa alusta loppuun, taas ajatellen asiaa
      onhan se tämäkin "keskustelu" arvokasta.

Ja kaikki ovat omasta mielestään oikeassa.

• Kolavan kotka

Hmmm....aiheuttikohan Helmililjan kirjoitus ikäänkuin peilautumisen....itseen...eli dobbelgängeriin?

• vanha kasoori

Osaan käyttäytyä live elämässä.
        Olen yleisönpalvelija ikää 73 vuotta ja mikään ei ole niin mielenkiintoista kuin palvella ihmisiä.

Teen yhteistyötä nuorten ja vanhojen kanssa, eikä ole valittamista ihmisten käyttäytymisestä. Meissä on hyviä ja huonoja kaikissa ikäluokissa, miksi toiset olisivat arvokkaampia kuin toiset, summasummar, ikä ei ole rasismin aihe, vanhuus on arvokkuutta sinällään, eikä mikään lausunto koskaan kata kaikkia.

Tämä palsta on kuin hiekkalaatikko. Tänne tullaan usein oman lapion kanssa, hiekkaämpäri voi olla yhteinen, mutta siitä riidellään kuka sen saa täyttää.
        Sitten on joukossa heitä, joilla ei ole lapiota eikä ämpäriä, kunhan soheltavat joukossa sekoittamassa muiden hiekkalinnojen rakentamista, rikkoen rakennetut ja sortaen perustukset alullaan olevista.

Rakentavaa keskustelua ei ole tulla tänne syyttämään ja soheltamaan menneistä sotkuista.
        Ellei sivuille kirjoittavalla ole muuta kuin vihjailevaa vittuilua, kannattaa pysyä nuoremmissa kunnes on kypsään ikään ehtineen ajatuksia päässä. Toisen puoltaminen muita vastaan ei ole kyllä koskaan suositeltavaa käytöstä.

Kuuskymppisenä en tullut tänne palstalle tuomaan omia näkemyksiä menneistä enkä tulevista.

Kuten yllä on sanottu, meillä on oikeutemme siinä kuin nuoremmillakin saada palvelua ja kohteliasta sellaista. Kuinka tämän ikäisiä sortava henkilö on suhtautunut omiin vanhempiinsa?

Minä en ole pyhimys, mutta palvelen ilolla kaikkia jotka palvelujani tarvitsevat.
        Viime päivinäkin heitä on ollut kaikista ikäluokista, kaikki ihania ihmisiä.

Minun iloni on palvella hymyillen, vaikka aina ei olisi siihen hymyyn aihettakaan.

• Lorena*

...Että näin me ikääntyneetkin vielä....." .
      Kevennykseksi kerron tarinan varakkaasta papasta, joka kaipasi normaalia rakkauden täyteistä elämää sen monilla mausteilla.

Pappa oli Tallinnan reissulla tutustunut viehkoon nuoreen Viron tyttöön. Pappa kihlasi neidon ja toi hänet Koti-Suomeen omaan kotiinsa elämän iloksi. Omaiset siitä viranomaisten juttusille, pappa pitää saada holhoukseen, menettää meidän perinnön nuoreen naiseen. Viranomaiset tutkivat asiaa nostivat kätensä ylös koska rahat ja valta niiden käyttöön olivat papan. Pappa taas pilke silmäkulmassa totesi, kyllä minä sen tiedän, ettei tämä kauan kestä, mutta nyt on niin pirun hauskaa!

Katsoimme papan tyttären kanssa touhua hieman nyrpeinä koska pappa oli ollut täysihoidossa. Siitä vain hyppy uuteen seikkailuun, pappa 81v oli terveellä tavalla itsekäs, toimi oikeaan aikaan kun siihen vielä oli mahdollisuus.

"Kaikki tietävät, elämän tarkoitus on nauttia siitä!"

• *Kh*

Tämä ketju oli ekana, luin ja eipä taida kannattaa lukea muuta.
      Aina vaan joko kinaa tai puolustautumista joltain.

• Hämmästyneenä minäkin luin" helmililjan ketjun ".

Tämähän kohdistui meihin naispuolisiin Ikäihmisiin , Täysin Rasistinen kirjoitus.

Hyvä kun vastasit tänään Lorena* Kauan kesti ennenkun meni perille tämä solvaus --ollaan liian kilttiä .
      Minäkin vasta tänään luin hänen Aloituksensa Joka sanoo olevansa Kassalla --eikä viihdy.
      Purkaa pahaa oloaan täälä 70 kirjoittajille kuntietää että kohde olemme me ikäihmiset . Hänen olisi haettava pian uusi ammatti -- miksi pilaa elämänsä .jos on pakko kuitenkin palvella myös meitä jotka vielä toivomme Ihmisoikeutta vaikka ikää onkin karttunut.

Jos nyt olisin paha ja loukkaantunut --pyytäisin poistoa - tämä kirjoitus oli kyllä liikaa meille.

• en ymmärrä

Kenestä tuo pyramiidi oikein puhuu, pitäiskö se tietää muittenkin ? Minä en ole koskaan tällaista ihmeotusta tavannut enkä ketään osaa epäillä. Aika ikävää vihjailua !

• No niinhän tässä kävi....poistan koko hemmetin sepustukseni. Ei taida miksikään muuttua tuon ensimmäisen repliikin perusteella. Anti olla.

• en ymmärrä minäkään

Pakkomielteeksi viisaat sanova ttuota saman olettamuksen vatkaamista.

• Loreenalle

Kiitos Loreenalle hyvästä aloituksesta, täyttä asiaa ja oikein kerroit!

• eppu2

Minäkin olen kurkkiva 60 , mutta Lorenan kanssa olen samaa mieltä.

• Minäkin pidän

Lorenan mukavista avauksista, rakentavia ja asiallisia,

• oikeus & kohtuus

Lorena on näitä järkkymättömiä palstan peruskiviä. Hen ei ole riippuvaisuus mamutetaanko vai plussataan viestinsä.

Mikä oli tämä kaukoidän kulttuuriin kuuluva perintö joskus aikoja sitten. Siinä vanhaksi ja varsinkin riesaksi tullut ihminen vietiin vuorelle.
      Siellä luontokappaleet hoitelivat hänet tuonpuoleiseen, ellei jopa työnnetty jyrkänteeltä alas rotkoon.

Siihen nähden meilläikääntyneillä nykyään on lakeihin perustuvia vaatimuksia ja oikeuksiakin.

• eletään hymyillen

Osaa ne asiakaspalvelijatkin olla ilkeitä asiakkaille. Asioin kerran postissa ja selitin asiaa virkailijalle, kun hän kesken kaiken tiuskaisi minulle, että henkilöllisyystodistus, minulla ei ole koko päivää aikaa tässä seisoa. En ollut ehtinyt monta sanaa sanoa. Olin hetken hiljaa ja kysyin sitten, että onko teillä huono päivä tänään? Toiset virkailijat vieressä hymyilivät hieman vinosti. Tämä äksy virkailija sanoi, että ei ole, mutta ilme hänellä muuttui hieman paremmaksi ja palvelu sujui loppuun kommelluksitta. En ole tätä samaista virkailijaa nähnyt sen jälkeen postissa. Minne lienee häipynyt?

Ei ole syytä antaa äyskiä, jos itse olet käyttäytynyt kohteliaasti.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      73
      3350
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      46
      3112
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      51
      2351
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      341
      1999
    5. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      140
      1759
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1575
    7. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      12
      1432
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      12
      1269
    9. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      45
      1204
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1120
    Aihe