Miten motivaatio laihdutukseen?

Dailadailadaila911

Tämä on varmaan aika yleinen kysymys, mutta kysyn silti.

Miten saada motivaatio laihdutukseen? Olen 189cm pitkä ja painan 134 kiloa ja minun pitäisi saada laihdutettua normaalipainoon, mikä taitaa olla 85 kiloa eli vajaa 50 kiloa pitäisi laihduttaa. Olen 19 vuotta ja mies ja ajattelin aloittaa laihdutuksen nyt, kun ei vielä ole diabetesta tai muita ylipainoon liittyviä tauteja.
Olen laihduttanut ennenkin, sain ylä-asteella laihdutettua itseni vuodessa normaalipainoon, mutta ne tulivat takaisin. Olen minun painoiseksi aika aktiivinen liikunnallisesti, mutta jokin tässä nyt mättää. En inhoa laihduttamista, mutta en ole kyllä innoissanikaan siitä, vaikka minun pitää laihduttaa. Minulla on myös todettu ahmimishäiriö, mutta sitä ei ole voitu hoitaa terapiassa, koska asun pienellä paikkakunnalla. Resurssit eivät riitä.

Olen aina ollut ylipainoinen ja minua on aina kiusattu siitä ja muusta ulkonäöstä. Minulla on monia komplekseja ulkonäköni suhteen - olen käynyt läpi kaikki mahdolliset rumentavat asiat - kolmannen asteen kystisen aknen, raudat ylä-asteella jne. Läskiyteni haittaa elämääni lähinnä sosiaalisissa tilanteissa, koska en halua mennä muiden mukaan, koska ne ovat normaalipainoisia ja minä olen ylipainoinen jne. En halua, että minuun kiinnitetään huomiota, vaikka juuri sitä haluaisin. En osaa ajatellakaan seurustelua tai yökerhoissa tai käymistä tässä tilassa. Olen homo ja ajatuskin iljettää. En mielelläni näyttäydy ihmisten ilmoille, vaan olen suurimmanosan ajasta neljän seinän sisällä. Tunnen itseni yksinkertaisesti rumaksi. En halua siis miksikään mallinnäköiseksi, mutta silti.

Joten onko kellään neuvoja laihdutuksen ja ulkonäkökompleksien kanssa.

5

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+11

      Minä sain motivaation laihduttamiseen, kun näin itsestäni valokuvan, jossa paita oli rypyllä vatsan päällä. En varsinaisesti laihduta, vaan muutan ruokavaliotani itseni näköiseksi ja terveelliseksi. Nyt on lähtenyt 15kg.

      Liity kiloklubiin (ilmainen), ala laskemaan päivän syömisiä ja liikkumisia. Tee vain sellaisia muutoksia jotka pystyt pitämään. Älä laihdu liian nopeasti, max. 500g/vko. Kauan kestää, mutta minä ainakin toivon, että nykyiset ruokatottumukset ovat silloin jo automaattisia.

    • tässä jotai vinkkiä

      Isältäni amputoitiin varpaita ja lopulta toinen jalka polven yläpuolelta diabeteksen seurauksena. Siinä minulle motivaattori laihdutukseen. Kun on sukurasite ja ylipaino ni on todennäköistä että sairastun jos en tee asialle mitään. Minulla oli myö raskaudenaikainen diabetes.

      Vuoden alusta muutin ruokailutottumukseni. Syön 5 krt päivässä pieniä annoksia. Olen lisännyt kasviksia, marjoja ja hedelmiä ruokavalioon runsaasti. Olen myös jättänyt pastat, perunat ja vaaleat leivät pois.

      Kaupasta en osta mitään ylimääräistä ruokavalioon kuulumatonta. Vieraat eivät saa enää kahvin kanssa keksejä kun käyvät :) Syön päivittäin pähkiöitä ja raejuustoa.

      Minulla on myös taipumusta ahmimiseen. Se on hyvin pysynyt kurissa oikeella ruokarytmillä. Kun ruokailuväli ei ole kovin pitkä niin ei tule sitä karmeaa nälkää mihin mikään ruokamäärä ei riitä

      Olen liian laiska mittaamaan ruokia ja laskemaan kaloreita. Oikean annoskokoon ja ruokarytmiin tottuminen vei n. kuukauden. Nyt se sujuu jo rutiinilla. En enää ajattele laihduttavani. Lauantaisin on "herkkupäivä", eli syön pullan, suklaapatukan tai sitten ruokana on pitsa tms. Hyvin on sekin onnistunut, ei tee mieli enempää.

      Punnitsen itseni kerran viikossa ja otan vyötärön ja lantion mitat kahden viikon välein. On palkitsevaa kun senttejä lähtee.

      Kahvakuulatreenejä ja lenkkeilyä harrastan 3-4 krt viikossa.

      Kiloja on lähtenyt 6, ei ole huima vauhti mutta alaspäin mennään eikä näitä kiloja kuukaudessa olla kerättykkään.

      Tsemppiä laihtumiseen!

    • 18+4

      Itse aloitin laihdutuksen vuoden alussa mitosta 163/76. Muutin ruokavalion kokonaan uuteen suuntaan, sillä ennen söin lähes päivittäin kaikkea hyvää ja illalla varsinkin kaikkea erittäin lihottavaa. Iltaisin ei ole hyvä syödä kuin kevyesti, kun niitä kaloreita ei tule kulutettua kuin murto-osa nukkuessa. Aamupala vaihtui suklaamuroista ja vaaleasta leivästä puuroon, lounas oli salaattia sekä lihaa/kanaa/kalaa, rahkaa pilttiä söin usein välipalana ja välillä tuli syötyä fazerin realiakin. Ekat sanotaanko 3kg lähti näin liikunnalla (kävely), sitten annoin syödä desin tai pari pastaa päivässä, kunhan liikuin syömisen jälkeen. Kävelin päivässä 40-120min koirien seurana, kunnes jossain -5kg paikkeilla rupesin harjoittelemaan hölkkäämistä. -10kg meni rikki joskus pääsiäisen tienoilla, jonka jälkeen repsahdin pahasti, alkoi pizzat ja muut taas maistumaan. Lihoin 2kg takaisin, mikä tuntui tosi pahalta. Nyt oon saanut 1,6kg tuosta pois vaikka ote on höllääntynyt reilusti siitä, mitä se oli kun aloitin elämäntaparemontin.

      Mikäkö antanut motivaatiota?

      Kun aloitin oli motivaationa saada edes joskus kokea miltä tuntuu olla laiha, kun ei tarvitse ostaa niitä 40 kokoisia vaatteita mahan peitoksi, kun voi elää ilman ahdistusta ja epävarmuutta oman kehon suhteen. Pelkäsin myös että lannistun jossain 80kg hujakoilla, etten jaksaisikaan laihduttaa kaikkea pois. Pelkäsin löytäväni itseni todella ison kokoisena, sellaisena, jona en itseäni hyväksy millään tasolla, ja sellaisena, jota kukaan muu ei halua edes katsoa. Murenin totaalisesti kun kävin eräänä päivänä sovittamassa shortseja, minejä siis, kesää varten. Otin ne kokoa 40 olevat shortsit ja kävin sovittamassa parin muun vaatekappaleen kanssa. Näky oli kauhea! Reidet pursuili joka paikasta ja maha pömpötti joka paidan läpi. Itkin sen illan mutta herkutta pysyin helposti monta päivää. Lohtusyöjänä se on jo saavutus. Oon ollut nyt maanantaista asti täysin ilman herkkuja, sillä totaalikieltäytyminen toimii mulla paremmin kuin "vain yksi".

      Jos kerran liikut, on ruokavalio varmasti se syy mikset laihdu nyt jo. Jätä rasvaherkut, sokeriherkut, limut (light ihan ok, voi joillain kasvattaa makeanhimoa) ja vähennä nopeiden hiilarien saantiasi päivässä, ei tarvitse kokonaan luopua jos tuntuu vaikealta. Jos tykkäät kanannunasta on munakas mitä mainioin tapa aloittaa päivä, myös puuro on hyvää, voi kokeilla eri makuja ja merkkejä. Lounaalla voit syödä reilusti salaattia sekä jotain proteiinirikasta. Salaatteja saa valmiiksi pilkottuina pusseissakin jos ei ole tottunut salaatintekijä. Vihannesten suhteen voi aloittaa helpoista, tutuista vihanneksista, kuten porkkanasta ja kukkakaalista. Älä paista niitä, vaan höyrytä tai keitä mielummin. Uunissa kun tekee ruoat säästää myös sen rasvan verran, mitä paistamisessa tulisi käytettyä. Jos asut vielä vanhempien luona niin voit heille esittää toivomuksena että jompikumpi auttaisi saamaan sut innostumaan ruoanlaitosta, ensiksi vaikka ihan osallistumalla ja auttamalla. On tärkeää yrittää oppia syömään oikein, sillä jos laihdut ns "vippaskonsteilla", et koskaan opi annoskokoja sun muita.

    • Kehokuuri
    • : )

      10-20 kiloakin keventää jo kummasti kun olet noin pitkä. Osan painosta voit muuttaa lihaksiksi mikä parantaa tietty asiaa.
      Paljonko syöt päivässä kaloreita? Selvitä ekaks se ja sitten lasket paljonko pitää vähentää esim. laihtuakseen 10 kiloa vuodessa ja siten vaan vähennät syömistä sen mukaan ja/tai lisäät liikuntaa. Helppoa kuin heinän teko, kun sen näin kirjoittaa, käytäntö onkin siten toinen asia. Asutko vielä kotona? Jos niin saisitko esim. äidiltäsi tukea asiaan ruoanlaiton suhteen?
      Jos laskeminen on liian työlästä, pienennä annoskokoa ja jätä makeita vähemmälle.

      Ylipaino on asia, joka on monen meikäläisen itsetunnon saanut pohjamutiin ja tuntuukin siltä, että joskus ylipaino määrittelee aivan liikaa ihmistä. Oikeastihan sinä et muutu toiseksi vaikka laihtuisit normaalipainoon, mutta toiset ihmiset suhtautuvat sinuun hieman eri tavalla,riippuen siitä kuinka suuri ylipainosi on.
      Painonpudotus ei tee kenestäkään myöskään neroa, julkkista tai suunnattoman suosittua eikä se takaa kumppanin löytymistä, tosin se varsinkin jälkimmäisen kohdalla helpottaa asiaa. Toinen kysymys onkin sitten mitä se kumppani oikein hakee tällaisessa kohden. Toisaalta painostaan huolehtiminen on tietynlaista huomaavaisuutta toista kohtaan, ihan kuten hygieniastakin huolehtiminen.

      Kantsii silti muistaa, että vaikka et onnistuisi laihtumaan tai pysymään hoikempana, se ei tee sinusta huonoa ihmistä. Oman itsen ja elämän kannalta on hyvä pyrkiä tuntemaan itsensä ja hväksymään itsensä sellaisena kuin on, tai jos nyt omaa oikein pahoja tapoja (en puhu tempperamentista, koska sitä ei oikein voi muuttaa), niin voihan niitä koettaa vaihtaa toisiksi.

      Onnea ja menestystä tielläsi elämässä ja potkua myös siihen painonhalintaan.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4216
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2189
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1694
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1497
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1458
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1380
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1184
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1109
    10. 22
      1066
    Aihe