Paniikkikohtauksista selvinnyt

Paniikin selättänyt?

Ajattelin kertoa tänne oman pitkällisen tarinani ja taisteluni paniikkihäiriön kanssa. Minulla diagnosoitiin ahdistushäiriö jo 9-vuotiaana. Tuolloin aloin yhtäkkiä pelätä oksentamista, ja aina koulumatkalla aloin voida niin pahoin, että oli pakko palata kotiin. Lopulta kouluun meno jäi kokonaan, ja minusta tuli neljän seinän vanki. Vanhemmat olivat yhteydessä lastenpsykiatrian poliklinikalle, ja sieltä sanottiin että nyt on aivan pakko tulla tänne. Minut piti aivan väkipakolla viedä hakemaan apua. Heti ensimmäisen käynnin jälkeen oireet ja pelko alkoivat lievittyä (taisi olla sen verran kova siedätyshoito...). Pääsin taas kouluun, ja pääsin jopa luokaltani, vaikka suurin osa kouluvuodesta oli jäänyt käymättä.

Oireet pysyivät monta vuotta poissa, mutta yläasteen lopulla aloin jälleen oireilla, ja sain ensimmäisen varsinaisen paniikkikohtaukseni. Itselläni psyykkiset oireet, kuten hallinnan/kontrollin menettämisen sekä hulluksi tulemisen pelko ovat aina olleet fyysisiä oireita pahempia. Olo oli kohtausten aikaan niin sekava ja epätodellinen. Minun oli aina päästävä yksikseni johonkin (koti oli turvallisin paikka), ettei mitään kamalaa tapahtuisi itselleni tai muille. Pelkäsin juoksevani kauhun vallassa auton alle tai olon tulevan niin tukalaksi, että tekisin niin tahallani. Jälleen kerran eristäydyin kokonaan arkielämästä kotiin. Lukion ensimmäisen vuoden kävin kevennetyllä lukusuunnitelmalla, ja lukio venyikin neljä-vuotiseksi. Kävin lukion alusta säännöllisesti kognitiivisessa terapiassa, jossa harjoiteltiin rentoutusta, ja tehtiin vapaa-ajalla erittäin haastavia altistusharjoituksia. Terapian ja lääkityksen avulla pääsin jälleen kiinni elämään, ja löysin lukiosta kaksi siihen astisen elämäni parasta ystävää, jolla varmasti oli myös suuri vaikutus toipumiseen. Kuusi vuotta sain elää täysipainoista elämää, melkein ilman minkäänlaisia ahdistusoireita. Kun aloitin ammattikorkeakoulun paha ahdistus nosti jälleen päätään, mutta paniikkikohtauksia en ole lukion jälkeen saanut enää lainkaan. Välillä tulee tosin paniikkinen olo, mutta kunnon kohtaukset ovat hallinnassa. Minua on auttanut ajatus turvallisuudesta, ja etenkin ympärillä olevien ihmisten turvallisuudesta. Yritän aina ajatella, että jos todella paha paniikki iskee, voin näyttää sen julkisesti. Voin kertoa asiasta jollekin, enkä enää pakene omaan kolooni. Ihmiset auttavat toista, joka on hädässä, eivätkä ihmiset muista loppuikäänsä että "tuo oli se tyttö joka sai paniikkikohtauksen" tai näe sinussa siitä lähtien vaan panikoivan ihmisen. Yksi hyvä keino on tehdä "pahinta mitä voi tapahtua" -harjoitus. Miettii mielessään mikä on pahinta, mitä voisi tapahtua jos saisi julkisella paikalla paniikkikohtauksen. Entä mikä on pahinta mitä siitä voisi seurata jne... Kehän lopputulema auttaa ymmärtämään, kuinka järjenvastaista ahdistuneen ihmisen ajatuksenjuoksu välillä on (eivätkä ahdistuneet ihmiset silti missään nimessä ole järjettömiä! Päinvastoin on tutkittu että erilaisista ahdistuneisuushäiriöistä kärsivät ihmiset ovat keskimäärin hyvin älykkäitä!). Kaikilla meillä on omat heikkoitemme. Kukaan ei ole täydellinen, eikä kenenkään elämä ole aina helppoa. Ahdistuksen kuplassa maailma näyttää mustavalkoiselta, ja tulkitsemme asiat ja tapahtumat itsemme kannalta hyvin negatiivisesti. Kun oireet lievittyvät, pystyy asiat näkemään uusin silmin, laajempana kuvana. Kannattaa siis aina muistaa, että kaikki ajatuksemme eivät ole totta, vaikka kokisimme ne tietyllä hetkellä hyvin todellisiksi. Paniikkihäiriöisille on tavallista kääntää negatiiviset tunteet sisäänpäin. Yleensä perheessa tai lapsuuden kasvuympäristössä ei ole sallittu negatiivisten tunteiden näyttämistä avoimesti, jolloin tuntuu että viha, suru ja pelko on pakko kääntää sisäänpäin. Jossain vaiheessa tunteiden pato kuitenkin pettää hallitsemattomasti, ja aiheuttaa paniikin. Itsellänikin tämän harjoittelu on vielä työn alla. Jotkut asiat ovat niin sisään juurtuneita, ettei niitä ihan hetkessä muuteta, mutta harjoitella kannattaa. Ehkä joskus voi oppia! :) Koska paniikkihäiriöisille on tyypillistä katastrofityyppinen ajattelu, ajattelemme usein että jos näytämme negatiiviset tunteet muille, siitä seuraa jotain kamalaa. Ja mitä siitä voisi seurata? Pieni ilmaa puhdistava ja tunnelmaa vapauttava riidanpuusta, joka on todellakin parempi vaihtoehto kuin jatkuva paniikkioireista kärsiminen! En tiedä tuntuuko muista paniikkisista siltä että kielteisiä tunteita on vaikea näyttää, mutta itse koen sen ydinongelmaksi omassa ahdistuksessani ja paniikissani. Olipas mukava kirjoittaa vihdoin omiakin kokemuksia tänne, kun niin paljon on tullut muiden kokemuksia luettua! :) Tsemppiä kaikille! Paniikista voi vapautua!

16

1972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miettii mielessään mikä on pahinta, mitä voisi tapahtua jos saisi julkisella paikalla paniikkikohtauksen. Entä mikä on pahinta mitä siitä voisi seurata jne... Kehän lopputulema auttaa ymmärtämään, kuinka järjenvastaista ahdistuneen ihmisen ajatuksenjuoksu välillä on


      Hyvin kerrottu. Olen itse ajatellut monesti samaa asiaa ja tullut siihen tulokseen, että katsotaan, mitä tapahtuu. Silloin huomaa, että ahdistus tulee ja menee, kuin aalloittaen. Kun selviät yhdestä, niin pelko vähentyy. Silloin myös häpeä mahdollisesta kohtauksesta vähenee.

    • 19+12

      Pelkän sukupuolen tuoma kiinnostus auttaa saamaan tukea ja ymmärrystä. Yksinäiset miehet samassa tilanteessa ovat aivan yksin ongelmansa kanssa. Itsellä oli myös kontrolin menetyspelkoja ja kaikkea mahdollista, eikä niiden kanssa juuri kukaan ole minua auttanut, elämä menee ihan hyvin 4seinän sisällä yksin kunhan ei tarvitse mihinkään poistua. Muuten kyseisessä tapauksessa on kyse paniikkihäiriöstä/agoraphobiasta johon on tyypillistä kotiinsa linnoittautuminen, itse en pahemmin muuta toivoisi kuin saavani jonkun sairaseläkkeen ettei tarvitsisi enää koskaan mihinkään lähteä.

      • Tiesitkö, että sotaaikana miehet selvisivät rintamalla siksi, että he kuuluivat johonkin porukkaan. Porukassa keskusteltiin asioista ja ymmärrettiin toista. Sama on nykyjään. Jos et kuulu mihinkään, niin taistelu mielenterveydestä on vaikeaa. Kannattaa liittyä vaikka mielenterveysyhdistykseen, jossa voi keskustella muitten kanssa ilman, että pelkää menettävänsä hallinnan.


    • opiskelijatyttö

      Hei huomasin tämän sinun kirjotuksen ja kysynkin, että saanko käyttää tarinaasi opinnäytteeni apuna? olen haastatellut useita paniikkihäiriötä sairastavaa henkilöä, joilta olen saanut monelaisia näkökulmia.

      Kirjoitin tänne siville seuraavan jonkun aikaa sitten:

      "Hei! Olen viimeistä vuotta lähihoitaja koulussa, ja teen opinnäytetyön
      paniikkihäiriöstä. Kysynkin nyt onko ketään halukasta kertomaan omaa tarinaa paniikkihäiriöstä. Tarina tulee haastattelumuodossa ja täysin nimettömänä. Jos on joku tai jotkut ketkä voisivat minua tässä auttaa olisin kiitollinen! :)

      • tuire 55

        Hei.opiskelijatyttö! Kirjoitan lääkärin luennolta kuultua.Hänellä nuorin potilas 8v.Paniikkipotilaat,lahjakkaita herkkiä lapsia/aikuisia.Lääkärin mielestä oli silloin alprox paras kohtauslääke,johon ei nämä pamit niin tehoa.Ystävälläni oli vahvempi lääkitys Anafranil ja alprox,itselläni ,cipramil ja alprox.Paniikkia on kahdenlaista on vaikeampaa ja sitten helpompaa paniikihäiriöitä.Paniikihäiriö on perinnöllistä,eli suvussa voi olla samaa sairautta potevia henkilöitä.Uskon lapsuudella olevan merkitystä paniikihäiriön syntyyyn.Lapsena kärsitty koulukiusaaminen ja sitä kautta eristäytyminen koulutovereista voi myös johtaa paniikin syntymiseen.Jos tästä olisi sinulle apua.Joillakin paikkakunnilla on paniikkihäiriiöyhdistyksiä,jossa voi kohtalotovereiden kanssa jakaa samoja kokemuksia.Osa paniikihäiriöpotilaista parantuu lääkehoidon aikana.


      • opiskelijatyttö
        tuire 55 kirjoitti:

        Hei.opiskelijatyttö! Kirjoitan lääkärin luennolta kuultua.Hänellä nuorin potilas 8v.Paniikkipotilaat,lahjakkaita herkkiä lapsia/aikuisia.Lääkärin mielestä oli silloin alprox paras kohtauslääke,johon ei nämä pamit niin tehoa.Ystävälläni oli vahvempi lääkitys Anafranil ja alprox,itselläni ,cipramil ja alprox.Paniikkia on kahdenlaista on vaikeampaa ja sitten helpompaa paniikihäiriöitä.Paniikihäiriö on perinnöllistä,eli suvussa voi olla samaa sairautta potevia henkilöitä.Uskon lapsuudella olevan merkitystä paniikihäiriön syntyyyn.Lapsena kärsitty koulukiusaaminen ja sitä kautta eristäytyminen koulutovereista voi myös johtaa paniikin syntymiseen.Jos tästä olisi sinulle apua.Joillakin paikkakunnilla on paniikkihäiriiöyhdistyksiä,jossa voi kohtalotovereiden kanssa jakaa samoja kokemuksia.Osa paniikihäiriöpotilaista parantuu lääkehoidon aikana.

        tuire 55: Jos haluat kertoa, enemmän omaa tarinaasi panikkihäiriön kanssa elämisestä ,niin minulle voi laittaa spostia. :)

        [email protected]


    • artsi7

      Tosiaan kyllä ahdistuksessa/paniikissa on jostakin pelosta kysymys. Mukavassa porukassa harrastaminen ja kommunikointi on mitä parasta terapiaa. Se luo turvallisuuden tunnetta. Korostan myös joogan hengitysharjoituksen venytyksien merkitystä. Joogan avulla on mahdollista oppia tuntemaan kehoa ja näin hallita myös paniikkia. Naurujooga tai vastaava voisi olla myös kova juttu. Elämä ei ole niin vakavaa mitä me luullaan. Ja epäonnistua saa ja kuuluu - se on oikeata

      • Viihdyn yksin

        Ei kannata yleistää, että kaikki viihtyvät porukoissa. Minulle yksin oleminen on parasta. Työssä tietenkin olen tekemisissä muiden kanssa ja joissain vapaa-ajan kursseilla tai tapahtumissa. Mutta yksin oleminen on kaiken a ja o.

        Turvallisuuden tunnekin on kysymysmerkki. Eivät toiset sitä tuo, vaan se lähtee itsestä. Lisäksi ainakin minulle turvallisuuden tunnetta tuo, jos henkilökohtainen talous on kunnossa, koska se ei ole ollut sitä elämäni varrella ja on aiheuttanut suunnattomasti ahdistusta.

        Joogaa en ole kokeillut, mutta siitä huolimatta pidän että se on ok asia, samoin hengitysharjoitukset. Ja tuo, ettei ota itseään eikä elämää turhan vakavasti. Itse en edes käytä termejä onnistua ja epäonnistua kovin usein. Monet asiat menevät pieleen, mutta entä sitten? Siitä vain mennään eteenpäin.


    • artsi7
      • Ei linkkejä

        Ei tietoa, vaan toimintaa. Ei mitään linkkejä, vaan keskustelua. Jokainen tällä palstalla käyvä osaa etsiä tietoa ilman, että sitä hänelle osoitetaan.


    • Artsi7

      Negatiivinen kommentti. Kaikki asiallinen info paniikista on tervetullutta!

      • Ei linkkejä

        Jokainen, jolla on paniikkihäiriö on jo etsinyt linkit. Linkkejä laittaa besserwisserit, joilla ei ole omia näkemyksiä tai niitä ei osata ilmaista selkeästi.

        Omakohtaiset kokemukset ovat tervetulleita.


    • Artsi7

      Besserwisseri et ole tainnut löytää mun omaa kertomusta paniikista. Etsi linkeistä niin löydät arvokasta tietoa.

      • Hökjybn kölkyn

        Lilleri lalleri laudalla makasi. Lilleri lalleri laudalta putosi.

        Juttusi alkavat olla tuota tasoa, pää pehmennyt, kun kerroit paniikkihäiriöstäsi toisessa ketjussa, kukaan ei saanut siitä selvää.


    • artsi7

      Luet väärä kertomusta joka oli kiireessä kirjotettu. Etsi, etsi kyl sä sen vielä löydät. Pää tuskin on pehmennyt kun olen lähes toipunut ahdistuksesta/paniikista. Lääkkeitä en ole ottanut kolmeen viikkoon ja olo on tällä hetkellä hyvä. Ala sinäkin liikkumaan niin voit päästä paniikista/ahdistuksesta eroon.

      • Hölkyn kölkyn

        ....eikä ole näemmä koko Suomen maassa, joka lilleri lallerin parantaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

      Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      90
      7482
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

      Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      121
      6227
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

      Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      160
      4357
    4. Mitä tapahtui?

      Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      42
      3106
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

      asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      230
      2980
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

      jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      80
      2883
    7. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      89
      2598
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

      Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      90
      2318
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

      Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      186
      2269
    10. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

      Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      18
      1808
    Aihe