Kysymys suojelukoulutuksen saaneista sakuista?

Haas

Sitä vaan olisin kysynyt ,että ne jotka käyvät harrastamassa sakujensa kanssa suojelua,niin miten heidän koiransa sen jälkeen ovat suhtautuneet vieraisiin ihmisiin?Voiko ne laskea ihan reilusti ja turvallisin mielin tervehtimään vastaan tulevaa vierasta ihmistä,vai pitääkö koko ajan varoa ettei koira vaan hyökkäisikin tätä ihmistä päin ja purisi tätä?
Itselläni on työlinjainen saksanpaimenkoirauros,jonka kanssa olen harrastanut jälkeä ja tottelevaisuutta,mutta en ole halunnut alkaa suojelua harrastamaan sen vuoksi,koska olen kuullut puhuttavan ,että aika moni suojelua harrastava saku on alkanut tulla hyvin varautuneeksi vieraita ihmisiä kohtaan enkä haluaisi että oma koirani muuttuisi sellaiseksi.Koirani kun on hyvin avoin ja luottavainen vieraittenkin ihmisten kanssa ja haluaisin sen pysyvän sellaisena jatkossakin myös,vaikka suojelu lajina muuten kiinnostavalta tuntuisikin.Joten nyt olisi kiva kuulla rehellinen mielipide siitä miten asia todellisuudessa mahtaa oikeasti olla?

58

1322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että näin.

      No Ollikka joskus 90-luvun alkupuolella kysyessäni tätä samaa vastasi Talin koulutuksissa, ettei suojelua harrastavan henkilön koira voi käydä kehenkään tuolla kadulla kiinni. Ihan en yhdy tähän, minkä vuoksi lopetinkin koko treenaamisen yhdistyksen järjestämissä koulutuksissa joka lajissa ja siirryin palveluskoiraliiton sekä hakukoiraharrastajien treeneihin koirani kanssa.

      Saksanpaimenkoiraliiton jäsenyydestä ei koskaan ole ollut minulle mitään hyötyä, siksi eroankin siitä lopullisesti lähiaikoina. Vaikka seuraava koirani olisikin edelleen saku, ostan sen jostain sellaisesta paikasta jossa ei välttämättä koirilla ole rekkareita. Useimmiten näin toimittaessa saa terveemmän ja pitkäikäisemmän koiran kuin mitä virallisilta koiranvälityssivustoilta mihin myös liiton pentuvälitys kuuluu.

      • fussmehr

        Oi voi sinua flick ja juttujasi


      • faktat esiin
        fussmehr kirjoitti:

        Oi voi sinua flick ja juttujasi

        olet täysin naurettava ja johdatat ihmisiä harhaan. toivottavasti kukaan ei osta käyttiksiä kennelistäsi koskaan.


      • faktaa.

        Näinpä. Kaikki liitot ja liittoumat ovat muutenkin vaarallisia juuri sen vuoksi, että niihin yleensä pesiytyy omasta mielestään besserwisserit kätyreineen, jotka nuoleskelevat ylempien tahojen persuksia niin kauan että itse pääsevät ylemmäs.


      • suurimmatpellet...
        faktaa. kirjoitti:

        Näinpä. Kaikki liitot ja liittoumat ovat muutenkin vaarallisia juuri sen vuoksi, että niihin yleensä pesiytyy omasta mielestään besserwisserit kätyreineen, jotka nuoleskelevat ylempien tahojen persuksia niin kauan että itse pääsevät ylemmäs.

        Parhaat valmentajat löytyy aina katsomosta. Kuten tekin pellet, jotka jaksatte esim. Liittoa moittia. Onneksi herätätte lähinnä myötähäpeää surkeine saavutuksinenne.


      • faktaa2.
        suurimmatpellet... kirjoitti:

        Parhaat valmentajat löytyy aina katsomosta. Kuten tekin pellet, jotka jaksatte esim. Liittoa moittia. Onneksi herätätte lähinnä myötähäpeää surkeine saavutuksinenne.

        "myötähäpeää"

        Ei voisi olla typerämpää ilmaisua olemassa. Eiköhän niiden liiton aktiivien joihin oletettavast sinäkin kuulut olisi aika jo lopetella tuon iänikuinen suojelu-ipo-hörhöily mistä ei mitään hyötyä kenellekään ole. Korkeintaan oman egon kasvattamiseen tosin, mitä taitaa olla näiden liiton aktiivien pääasiallisin tarkoitus.

        Mitä liitto on oikeasti saanut viimeisimmän 30 vuoden aikana aikaan? Ei yhtään mitään. Itse olen sen sijaan saanut aikaan sen, etten enää koskaan aio liittyä saksanpaimenkoiraliiton jäseneksi, sillä liiton sisäiset ristiriidat, epätasa-arvoinen suhtautuminen harrastajia kohtaan jne. jne on saanut aikaan sen, että rotu on sairaapi kuin koskaan aiemmin.

        JALOSTAKAA JATKOSSA SAKUSEKOITUKSIA UNOHTAKAA KOKO LIITTO! Liiton kautta eikä minkään muunkaan sakuvälityspalstan kautta ole mahdollista löytää tervettä yhteiskuntakelpoista saksanpaimenkoiraa.


    • bernilö

      Sehän riippuu ihan koirasi luonteesta. Jos se on avoin ja ystävällinen varma arjessa, se on sitä suojelukoulutuksen jälkeenkin. Jos se on epävarma vieraiden ihmisten kanssa, sitä se on jatkossakin. Suojhelukoulutus ei muuta koiran perusluonnetta. Omani on ihmisystävällinen, varma ja mukava koira, joka ei turhaan hötkyä, vaikka suojelua tehty koko koiran ikä.

      Ja, ehdottomasti omaan alajaostoon, kokeneelle maalimiehelle joka ymmärtää sakujen päälle.

      ;itä tulee tuohon urbaanilegendaan rekkaamattomista koirista..samoja sukuja ne ovat kuin muutkin, sairaudet eivät häviä paperittomuuden takia..HUOH!

    • SPK sairaudet YP

      "Sehän riippuu ihan koirasi luonteesta"

      Millainen saksanpaimenkoiran luonteen tulisi olla? Onko vaarallista lähteä yleistämään saksanpaimenkoiraliiton virallisissa koulutuksissa koirien käyttäytymistä arjessa, mikäli ne eivät täytä rotumääritelmän kriteeristöä erityisesti luonteen osalta?

      • kyllä vaan

        Onko SPK sairaudet sama kuin Flick. Mikäli, kiitos todella paljon asiallisista kannanotoistasi eri aiheisiin. Koirallasi taitaa olla todellakin yksi niistä parhaista emännistä, mitä sakemanneilla voi olla.


      • multinickki
        kyllä vaan kirjoitti:

        Onko SPK sairaudet sama kuin Flick. Mikäli, kiitos todella paljon asiallisista kannanotoistasi eri aiheisiin. Koirallasi taitaa olla todellakin yksi niistä parhaista emännistä, mitä sakemanneilla voi olla.

        Se ja meljein kaikki muut nimimerkit tässä keskustelussa...


      • sepäseon
        multinickki kirjoitti:

        Se ja meljein kaikki muut nimimerkit tässä keskustelussa...

        Juu ei ole vaikee arvata mitkä kaikki viestit on siltä multipersoonalta.


      • Flick/SPK sairaudet
        kyllä vaan kirjoitti:

        Onko SPK sairaudet sama kuin Flick. Mikäli, kiitos todella paljon asiallisista kannanotoistasi eri aiheisiin. Koirallasi taitaa olla todellakin yksi niistä parhaista emännistä, mitä sakemanneilla voi olla.

        Kiitos itsellesi mieltälämmittävästä viestistäsi.


    • Zenmster

      Tietysti voi tulla silittämään ja tervehtimään omaa koiraani, vaikka sitä onkin "puretettu". Koira on todella luoksepäästävä ja ystävälinen siitä huolimatta, että suojelua on harrastettu. Koira toki reakoi voimakkaasti, jos joku käyttäytyy aggressiivisesti, mutta muuten se on oikea halinalle. Koira peilaa lähinnä minun omia tunnetiloja, eli jos itse suhtaudun epäluuloisesti johonkin ihmiseen, niin silloin koirakin on varautunut.

      Eli koirasta se on kiinni, eikä siitä onko sitä puretettu.

      • mielipiteeni.

        Ei välttämättä. Paljon riippuu myös maalimiehen taidoista millainen koirasta tulee.


    • Mitä tarvetta tavallisella ihmisellä on opettaa koiransa hyökkäämään kiinni ihmiseen:

      Sitten on myös niitä koiria joita on lopetettu agressiivisuuden ja arvaamattomuuden takia.

      • ivgucyxycjcucuv

        Kos tietämys suojelukoilutuksesta on tuolla tasolla, nii turha edes keskustella aiheesta...


      • ivgucyxycjcucuv kirjoitti:

        Kos tietämys suojelukoilutuksesta on tuolla tasolla, nii turha edes keskustella aiheesta...

        Ihan asiaahan tuo oli. Meilläpäin on pari tyyppiä jotka oikein kehuskelevat miten hyvin käy maalimieheen. Sitten samaiset tyypit pitää irti koiriaan viheralueilla, rakit ryskivät puskista rähisten kohti, sitten palaavat omistajiensa sivulle, ja tuosta palaamisesta ja rähinästä vielä oikein kiitellään ja lässytetään koirille aivan armottomasti.

        Tosi kiva aina ottaa itse kylmän rauhallisesti tilanne hallintaan, viittoa oma koira paikoilleen ja hiljaiseksi, ja komentaa rähinärakit pois, koska niiden omistajat eivät ymmärrä ohjata niitä, saati miten se pitäisi tehdä.


    • Haas

      Monet kiitokset kaikille vastaajille hyvistä vastauksista!Ja niinhän se taitaa varmasti kyllä olla,ettei asia ihan niin yksioikoinen olekaan,vaan siihen varmasti vaikuttaa paljon juuri myös koiran perusluonne,maalimiehen taito ja samoin omakin taito käsitellä koiraansa myös ,ja se mitä omalla energiallaan koiraansa heijastaa myös.Tuota olen mielessäni itsekin miettinyt että asia niin varmaan ehkä on,mutta halusin vaan kuulla vielä mielipiteitä niiltä joilla asiasta ihan konkkreettistakin kokemusta myös on,joten kiitos vielä kerran!!

      • Risto 55

        Minulla on aiemmin ollut saku jonka koulutin itse myös suojeluun.
        Koti oloissa ei ollut mitään muutosta kuin juuri tuossa herkkyydessä, koulutuksen jälkeen totteli paremmin ja oli muutenkin minun mielestä kuuliaisempi.
        Minua itseä innosti se että en puhunut koiralle vaan käsimerkein opastin häntä tehtävissä. Se oli hyvä taito kun olimme jääkiekko ottelussa tai muussa urheilu tapahtumassa niin koiralleni ei tarvinnut huutaa vain elehtiä niin kaikki sujui.

        Mutta totta kai se on isännästä kiinni, itse seurattuani monta tapausta niin,ensin isäntä kouluun ja sen jälkeen vasta koira. MIksi huutaa eläimelle millä on monta kertaa herkemmät korvat kuin meillä.


    • Haas

      Paljon hyvää asiaa kirjoitit Risto55 kiitos!!

      Nuo käsimerkit on tosiaan eduksi kun ne osaa, niin silloin saa ohjattua koiraa tosiaan pelkästään niilläkin vaan ,niinkuin kerroit juuri tuolla jääkiekko ottelussakin sen toimivan kätevästi sinunkin koirallasi myös.Noissa otteluissa kun tapaa aina ollakin sen verran meteliä, että äänellä annetut käskyt helposti hukkuvat vaan siihen meteliin.
      Muutenkin aina välillä ihmettelen sitä myös että miksi jotkut koiraohjaajat antavat koirilleen käskyn niin kovalla äänellä,että se menee jo melkein huutamisen puolelle,vaikka koira kuulee kyllä puolta vähemmälläkin. Oman koirani kanssa olen huomannut nimittäin sen,että mitä hiljempää koiraani käsken, niin sen paremmin se minua kuuntelee.Olen monasti ihan testausmielessä antanut käskyn jopa niin hiljaa kuiskaamalla, että sen hädin tuskin ihmisen korva edes kuuleekaan(koira kuulee hyvin) ja olen saanut huomata,että varsinkin silloin koirastani tulee entisestäänkin tarkkaavaisempi minua kohtaan,koska saadakseen tietää mitä sille haluan viestittää sen täytyy silloin keskittyä vieläkin tarkkaavaisemmin kuuntelemaan minua.Joten jos tähän asti on tottunut antamaan kovaäänisesti käskyt koiralleen,niin kannattaa kokeilla vaihteeksi tuota hiljaisemmallakin äänellä käskyttämistä myös,niin se voi iloisesti yllättää.

      Mutta sehän tietysti vaikuttaa asioiden kulkuun kyllä myös,että koska kaikki koirat ovat yksilöinä niin erilaisia kuitenkin ,niin se mikä tehoaa yhdelle ei aina välttämättä tietenkään sitten toimikaan ihan yhtä hyvin toisen yksilön kanssa.Mutta siitä huolimatta kantsii ainakin kokeilla silti kuitenkin.

      • Flick.

        Asiaa! Kiitos nimimerkille Haas aloituksestasi.


    • Haas

      Kiitos sinulle myös!!

      • oremmxz

        Kyllähän suojeluharjoittelu koiran viettitasoa nostaa, elikkä koirasta tulee ainakin jossain määrin aktiivisempi ja herkempi noille suojeluharjoittelussa esiintyville ärsykkeille kuten raipan ääni, karjuminen, saalistaminen, puolustaminen jne. Periaatteessa jos koira koulutetaan oikein ja koiralla sekä omistajalla on kaikki palikat kohillaan, ongelmia ei pitäisi tulla. Toisaalta, kuten tunnettua on, käytännössä kaikki ei yleensä mene niin kuin Strömsöössä, eli on mahdollista että suojelukoulutettu karsii jossain provokatiivisessa tilanteessa jonkun mummelin tai lapsen kimppuun. Väärissä käsissä, suojelukoulutettu koira on ihan sama asia kuin lataamaton ase. Tämän myötä onkin hyvä pohtia sitä, että onko ylipäätään tarpeen kouluttaa yhtäkään siviili- tai harrastuskoiraa suojeluun. Eihän aseitakaan myydä kenelle tahansa, eikä niiden kanssa tepastella tuolla keskellä väkijoukkoja, vielä varmistin pois päältä. Koiran suojelukoulutuksen ymmärtää viranomaisten tarpeeseen mutta muutoin vähän kyseenalaista. Ja onhan tuo suojeluharjoittelu koirallekin aika rasittavaa, pitkän päälle koiralta hajoaa niskat, selkä ja jalat, että mikä järki.


      • Flick.
        oremmxz kirjoitti:

        Kyllähän suojeluharjoittelu koiran viettitasoa nostaa, elikkä koirasta tulee ainakin jossain määrin aktiivisempi ja herkempi noille suojeluharjoittelussa esiintyville ärsykkeille kuten raipan ääni, karjuminen, saalistaminen, puolustaminen jne. Periaatteessa jos koira koulutetaan oikein ja koiralla sekä omistajalla on kaikki palikat kohillaan, ongelmia ei pitäisi tulla. Toisaalta, kuten tunnettua on, käytännössä kaikki ei yleensä mene niin kuin Strömsöössä, eli on mahdollista että suojelukoulutettu karsii jossain provokatiivisessa tilanteessa jonkun mummelin tai lapsen kimppuun. Väärissä käsissä, suojelukoulutettu koira on ihan sama asia kuin lataamaton ase. Tämän myötä onkin hyvä pohtia sitä, että onko ylipäätään tarpeen kouluttaa yhtäkään siviili- tai harrastuskoiraa suojeluun. Eihän aseitakaan myydä kenelle tahansa, eikä niiden kanssa tepastella tuolla keskellä väkijoukkoja, vielä varmistin pois päältä. Koiran suojelukoulutuksen ymmärtää viranomaisten tarpeeseen mutta muutoin vähän kyseenalaista. Ja onhan tuo suojeluharjoittelu koirallekin aika rasittavaa, pitkän päälle koiralta hajoaa niskat, selkä ja jalat, että mikä järki.

        Asiallinen kommentti tuokin.


      • zenmaster
        oremmxz kirjoitti:

        Kyllähän suojeluharjoittelu koiran viettitasoa nostaa, elikkä koirasta tulee ainakin jossain määrin aktiivisempi ja herkempi noille suojeluharjoittelussa esiintyville ärsykkeille kuten raipan ääni, karjuminen, saalistaminen, puolustaminen jne. Periaatteessa jos koira koulutetaan oikein ja koiralla sekä omistajalla on kaikki palikat kohillaan, ongelmia ei pitäisi tulla. Toisaalta, kuten tunnettua on, käytännössä kaikki ei yleensä mene niin kuin Strömsöössä, eli on mahdollista että suojelukoulutettu karsii jossain provokatiivisessa tilanteessa jonkun mummelin tai lapsen kimppuun. Väärissä käsissä, suojelukoulutettu koira on ihan sama asia kuin lataamaton ase. Tämän myötä onkin hyvä pohtia sitä, että onko ylipäätään tarpeen kouluttaa yhtäkään siviili- tai harrastuskoiraa suojeluun. Eihän aseitakaan myydä kenelle tahansa, eikä niiden kanssa tepastella tuolla keskellä väkijoukkoja, vielä varmistin pois päältä. Koiran suojelukoulutuksen ymmärtää viranomaisten tarpeeseen mutta muutoin vähän kyseenalaista. Ja onhan tuo suojeluharjoittelu koirallekin aika rasittavaa, pitkän päälle koiralta hajoaa niskat, selkä ja jalat, että mikä järki.

        Juupa juu, mitä taas jotain viranomaisjuttuja sotketaan suojeluun, joka siviilipuolella perustuu varmaan 99% IPO.n, joka on nimenomaan rodunomainen käyttökoe saksanpaimenkoiralle.

        Eikä ne aseetkaan ole vaarallisia ole vaan ihmiset, jotka niitä käyttää ja sama pätee koiraankin. Edelleenkään se IPO koira ei ole sen vaarallisempi, kuin se ihminen, joka käsissä se on. Itse voin koirani kanssa kulkea paikallisjunassa ja vaikka missä väkijoukossa tahansa ja koirani ei siitä piittaa pätkääkään.

        Niin ja kaikki kuitenkin on mahdollista, kun nouset sängystä ylös, niin altista itsesi kaikille maailman vaaroille ja koira on eläin, joka toimii viettien ja vaistojen pohjalta, joten ei 100 prosenttisen varmaa koiraa olekaan. Aina jokin tarpeeksi suuri viettiärsyke voi laukaista koiran toiminnan ja koulutus on se paras varmistin tässäkin asiassa.

        Se on totta, että koiralle juuri esim. IPO on todella raskas laji ja omakaan koirani ei sitä kestänyt pitkään, vaan ongelmia tuli rintarangan lukkojen ja alaselän kanssa. Nyt harrastetaan enemmän nenän käyttöä.

        Niin ja Flickille vielä, että hanki itsellesi elämä....


    • Haas

      Taas jälleen paljon hyvää asiaa mimerkki oremmxz.!!

      Oli tosi osuva vertaus tuo väärissä käsissä oleva suojelukoira ,joka on ihan sama kuin lataamaton ase.Ja niinhän se varmasti juuri onkin. Ja olen itsekin juuri tuota miettinyt myös, että se joka lähtee suojelua harrastamaan koiransa kanssa niin hänellä täytyisi mielellään olla kyllä alustavasti ensin mahdollisimman paljon koirista ja niiden kouluttamisesta kokemusta jo ennestäänkin myös ja palikat kohdillaanmuutenkin myös niinkuin sanoit,niin sitten homma varmasti sujuukin jo heti paremmin.Ja samoin uskon sen myös, että tämä laji enemmän viranomaisten tarpeisiin se tärkeämpi kyllä on,sillä varmasti koira toden paikan tullen suojelee kyllä omistajaansa muutenkin myös,jos joku päälle tulee ja yrittää kolkata.Ja saksanpaimenkoira jo pelkällä olemuksellaankin on useimmiten riittävä turva joka pitää ukopuoliset ihmiset loitolla jo muutenkin myös,koska niin monet tätä rotua pelkäävät vaikka ei pelättävää ollisikaan.
      Mutta ymmärrän kyllä senkin myös,että laji toisaalta niin monia kovasti silti kuitenkin kiinnostaa, koska se on niin näyttävä ja vauhdikas laji ja haluavat sitä ehkä juuri sen vuoksi harrastaa, vaikka siinä ne omat ongelmansakin sitten helposti mukana tulevat myös,juuri sellaisella ohjaajalla jolla ei niin paljon sitä koiran hallinnan ja ohjauksen kokemusta ennestään ole ollut.

      Ja se siinä yksi varsin merkittävä asia tosiaan myös on,että suojelu on laji,joka koiran terveyttä varmasti koettelee aika paljon.Ja sehän se minullakin vaakakupissa on painanut hyvin paljon juuri myös,miksi suojeluharrastus on jäänyt lähinnä mietintä myssyyni muhimaan vaan,koska haluan että koirani eläisi mahdollisimman hyväkuntoisena mahdollisimman vanhaksi.Tosin suojelua harrastavat varmasti käyttävät kyllä koiraansa aina välillä hierottavana ja muissakin vastaavissa hoidoissa myös, joissa koiran kuntoa pidetään yllä,joka se kannattaa varmasti tehdäkin myös,niin pysyy paikat sitten paremassa kunnossa ainakin pitempään kuin ilman niitä. Mutta selväähän se tietysti on että siitä huolimatta se lajina koiran kroppaa kyllä koettelee aika paljon siitä huolmatta .
      Ja sen haluan sanoa vielä myös,että minulla ei suinkaan ollut tarkoitus tällä kysymykselläni provosoida tai pahoittaa kenenkään mieltä,vaan halusin ainoastaan vaan saada kuulla niiden mielipiteitä,jotka asiasta ja lajista enemmän ja paremmin jo kokemuksen kautta tietävät ja voisin niistä saada uutta ajatuksen aihetta tuonne mietintämyssyyni omieni lisäksi vielä myös.Ja paljonhan hyviä vastauksia on tänne kyllä tullutkin,joten kiitos jälleen paljon kaikille kommentoijille!!

    • aaaaaaaaa

      Lataamaton ase, oremmxz tarkoitti varmaan varmistamaton ase?

    • tälleinmeillä

      Onko nää teidän jutut ihan vaan arvailuja vai ihan kokemusta aiheesta. Itsellä ihan päinvastainen kokemus urokseni kanssa. Nyt 3v agressiopainotteinen terävähkö koira olin epäluuloinen ja varautunut vieraita kohtaan. Helposti ensireaktio vieraisiin oli epävarma haukku. 2v suojelutreenit on tehneet koirasta huomattavasti itsevarmemman ja epäluuloisuuskin karissut. Purutreeneissä sai oikein vahvistamalla koiralle itsevarmuutta, joka kantaa myös siviilielämässä.

      • luonnetestituomari

        Ihan kokemuksellista tietoa on tänne kirjoitettu tästä suojeluharrastuksesta. Purutreenit eivät tee itsevarmuutta jo luonnostaan varmalle koiralle eivätkä missään mielessä sovi aralle pelkopurijalle eivätkä erityisesti varautuneelle koiralle, jonka hermorakenne ei ole saksanpaimenkoiran rotumääritelmän mukainen.


      • .??????????..???
        luonnetestituomari kirjoitti:

        Ihan kokemuksellista tietoa on tänne kirjoitettu tästä suojeluharrastuksesta. Purutreenit eivät tee itsevarmuutta jo luonnostaan varmalle koiralle eivätkä missään mielessä sovi aralle pelkopurijalle eivätkä erityisesti varautuneelle koiralle, jonka hermorakenne ei ole saksanpaimenkoiran rotumääritelmän mukainen.

        Miksi ei sovi varautuneelle? Juurihan kerroin omat hyvät kokemukseni. Taas oli Flick puolet jutuistasi puutaheinää ja eihän sulla ole kokemusta edes suojelusta, muuten kuin sen mollaamisesta...


      • ! ! ! ! ! ..! ! !
        .??????????..??? kirjoitti:

        Miksi ei sovi varautuneelle? Juurihan kerroin omat hyvät kokemukseni. Taas oli Flick puolet jutuistasi puutaheinää ja eihän sulla ole kokemusta edes suojelusta, muuten kuin sen mollaamisesta...

        Paskanjauhaja opettelisit jo vaikenemaan.


      • jdjjdudidififjfud
        ! ! ! ! ! ..! ! ! kirjoitti:

        Paskanjauhaja opettelisit jo vaikenemaan.

        Tässä taas nähtiin sun kyky asioista keskusteluun. Ilman kokemusta tulit pätemään ja kun siihen puuttuu, niin alkaa vit**ilu. Hajoo itseesi vanha katkeroitunut kanttura. Ei sinusta ole näköjään mihinkään...


      • rmmmmrrr
        jdjjdudidififjfud kirjoitti:

        Tässä taas nähtiin sun kyky asioista keskusteluun. Ilman kokemusta tulit pätemään ja kun siihen puuttuu, niin alkaa vit**ilu. Hajoo itseesi vanha katkeroitunut kanttura. Ei sinusta ole näköjään mihinkään...

        Onhan tuollainen koira jolle on opetettu tuo ihmiseen kiinnikäymisen taito luvalliseksi taatusti riskimpi kuin koira joka ei missään olosuhteissa saa harjoituttaa hampaiden iskemistä ihmiseen. Kyllä ihminen ja ase on paljon turvallisempi kombinaatio kuin ihminen ja suojelukoulutettu koira. Nimittäin tuossa jälkimmäisessä yhdistelmässä toimii kahdet itselliset aivot, aatelkaapa asetta joka voisi itse harkita sen milloin se ampuu, ketä ja missä, ei taatusti annettaisi tuollaista vekotinta siviili-ihmisten hyppysiin. Se, että suojelukoe on saksanpaimenkoiran rodunomainen koe, on ihmisen keksintö, eikä muuta lajin vaarallisuutta muuksi. Samaan syssyyn voisi sanoa, että saksanpaimenkoira on paimenkoira, eli paimenkoe voisi ihan hyvin olla saksanpaimenkoiran rodunomainen koe, mutta näin ei ole koska ihmiset eivät näin ole päättäneet. Tosiasiassa paimenkoe olisi saksanpaimenkoiralle paljon luontaisempi koe kuin johonkin muovihihaan pureminen.


      • 300
        rmmmmrrr kirjoitti:

        Onhan tuollainen koira jolle on opetettu tuo ihmiseen kiinnikäymisen taito luvalliseksi taatusti riskimpi kuin koira joka ei missään olosuhteissa saa harjoituttaa hampaiden iskemistä ihmiseen. Kyllä ihminen ja ase on paljon turvallisempi kombinaatio kuin ihminen ja suojelukoulutettu koira. Nimittäin tuossa jälkimmäisessä yhdistelmässä toimii kahdet itselliset aivot, aatelkaapa asetta joka voisi itse harkita sen milloin se ampuu, ketä ja missä, ei taatusti annettaisi tuollaista vekotinta siviili-ihmisten hyppysiin. Se, että suojelukoe on saksanpaimenkoiran rodunomainen koe, on ihmisen keksintö, eikä muuta lajin vaarallisuutta muuksi. Samaan syssyyn voisi sanoa, että saksanpaimenkoira on paimenkoira, eli paimenkoe voisi ihan hyvin olla saksanpaimenkoiran rodunomainen koe, mutta näin ei ole koska ihmiset eivät näin ole päättäneet. Tosiasiassa paimenkoe olisi saksanpaimenkoiralle paljon luontaisempi koe kuin johonkin muovihihaan pureminen.

        Keskustelu on tyypillistä suomi24-tasoa, eli keskustelijoista 90% ei tiedä suojelusta tai saksanpaimenkoirista yhtään mitään. Tähän joukkoon kuuluu myös nimimerkki "rmmmmrrr".

        "koira jolle on opetettu tuo ihmiseen kiinnikäymisen taito luvalliseksi"

        IPO-koiraa ei opeteta puremaan ihmistä. IPO-koira opetetaan puremaan suojahihaa, mihin koira voimakkaasti ehdollistuu. Työkoirat opetetaan puremaan ihmistä käyttäen esim. vaatteiden alle sijoitettavia mahdollisimman ohuita piilohihoja.

        "Se, että suojelukoe on saksanpaimenkoiran rodunomainen koe, on ihmisen keksintö, eikä muuta lajin vaarallisuutta muuksi. Samaan syssyyn voisi sanoa, että saksanpaimenkoira on paimenkoira, eli paimenkoe voisi ihan hyvin olla saksanpaimenkoiran rodunomainen koe, mutta näin ei ole koska ihmiset eivät näin ole päättäneet. Tosiasiassa paimenkoe olisi saksanpaimenkoiralle paljon luontaisempi koe"

        Saksanpaimenkoiralle ei paimenkoirana ole nykyään töitä, bordercolliet ja kumppanit ovat niissä hommissa ylivertaisia. Tämän näki rodun isä Stephanitz jo 1900-luvun alussa, minkä vuoksi saksanpaimenkoirasta kehitettiin monipuolinen työkoira, ja sen käyttöominaisuuksia mittaamaan kehitettiin suojelukoe. Saksanpaimenkoirasta puhuminen paimenkoirana on virheellistä, koska rotua on sata vuotta jalostettu johonkin ihan muuhun kuin paimenkoiraksi. Nykymuotoista saksanpaimenkoiraa ei olisi ilman suojelukoetta.

        Ja toisin kuin tiedät, paimennuskoe HGH on Saksassa edelleen toinen virallinen rodunomainen koe, osallistujamäärät vain ovat todella pienet ja laji on todennäköisesti hitaasti kuihtumassa pois.


      • <<<
        300 kirjoitti:

        Keskustelu on tyypillistä suomi24-tasoa, eli keskustelijoista 90% ei tiedä suojelusta tai saksanpaimenkoirista yhtään mitään. Tähän joukkoon kuuluu myös nimimerkki "rmmmmrrr".

        "koira jolle on opetettu tuo ihmiseen kiinnikäymisen taito luvalliseksi"

        IPO-koiraa ei opeteta puremaan ihmistä. IPO-koira opetetaan puremaan suojahihaa, mihin koira voimakkaasti ehdollistuu. Työkoirat opetetaan puremaan ihmistä käyttäen esim. vaatteiden alle sijoitettavia mahdollisimman ohuita piilohihoja.

        "Se, että suojelukoe on saksanpaimenkoiran rodunomainen koe, on ihmisen keksintö, eikä muuta lajin vaarallisuutta muuksi. Samaan syssyyn voisi sanoa, että saksanpaimenkoira on paimenkoira, eli paimenkoe voisi ihan hyvin olla saksanpaimenkoiran rodunomainen koe, mutta näin ei ole koska ihmiset eivät näin ole päättäneet. Tosiasiassa paimenkoe olisi saksanpaimenkoiralle paljon luontaisempi koe"

        Saksanpaimenkoiralle ei paimenkoirana ole nykyään töitä, bordercolliet ja kumppanit ovat niissä hommissa ylivertaisia. Tämän näki rodun isä Stephanitz jo 1900-luvun alussa, minkä vuoksi saksanpaimenkoirasta kehitettiin monipuolinen työkoira, ja sen käyttöominaisuuksia mittaamaan kehitettiin suojelukoe. Saksanpaimenkoirasta puhuminen paimenkoirana on virheellistä, koska rotua on sata vuotta jalostettu johonkin ihan muuhun kuin paimenkoiraksi. Nykymuotoista saksanpaimenkoiraa ei olisi ilman suojelukoetta.

        Ja toisin kuin tiedät, paimennuskoe HGH on Saksassa edelleen toinen virallinen rodunomainen koe, osallistujamäärät vain ovat todella pienet ja laji on todennäköisesti hitaasti kuihtumassa pois.

        Nyt eletään 2000-lukua...eipä ole suojeluun koulutetullekaan saksanpaimenkoiran kovin paljon nykyään töitä...miksei?


      • Paimenkoirakko
        300 kirjoitti:

        Keskustelu on tyypillistä suomi24-tasoa, eli keskustelijoista 90% ei tiedä suojelusta tai saksanpaimenkoirista yhtään mitään. Tähän joukkoon kuuluu myös nimimerkki "rmmmmrrr".

        "koira jolle on opetettu tuo ihmiseen kiinnikäymisen taito luvalliseksi"

        IPO-koiraa ei opeteta puremaan ihmistä. IPO-koira opetetaan puremaan suojahihaa, mihin koira voimakkaasti ehdollistuu. Työkoirat opetetaan puremaan ihmistä käyttäen esim. vaatteiden alle sijoitettavia mahdollisimman ohuita piilohihoja.

        "Se, että suojelukoe on saksanpaimenkoiran rodunomainen koe, on ihmisen keksintö, eikä muuta lajin vaarallisuutta muuksi. Samaan syssyyn voisi sanoa, että saksanpaimenkoira on paimenkoira, eli paimenkoe voisi ihan hyvin olla saksanpaimenkoiran rodunomainen koe, mutta näin ei ole koska ihmiset eivät näin ole päättäneet. Tosiasiassa paimenkoe olisi saksanpaimenkoiralle paljon luontaisempi koe"

        Saksanpaimenkoiralle ei paimenkoirana ole nykyään töitä, bordercolliet ja kumppanit ovat niissä hommissa ylivertaisia. Tämän näki rodun isä Stephanitz jo 1900-luvun alussa, minkä vuoksi saksanpaimenkoirasta kehitettiin monipuolinen työkoira, ja sen käyttöominaisuuksia mittaamaan kehitettiin suojelukoe. Saksanpaimenkoirasta puhuminen paimenkoirana on virheellistä, koska rotua on sata vuotta jalostettu johonkin ihan muuhun kuin paimenkoiraksi. Nykymuotoista saksanpaimenkoiraa ei olisi ilman suojelukoetta.

        Ja toisin kuin tiedät, paimennuskoe HGH on Saksassa edelleen toinen virallinen rodunomainen koe, osallistujamäärät vain ovat todella pienet ja laji on todennäköisesti hitaasti kuihtumassa pois.

        "IPO-koiraa ei opeteta puremaan ihmistä. IPO-koira opetetaan puremaan suojahihaa, mihin koira voimakkaasti ehdollistuu. Työkoirat opetetaan puremaan ihmistä käyttäen esim. vaatteiden alle sijoitettavia mahdollisimman ohuita piilohihoja."

        Mitä järkeä on opettaa koiraa puremaan jotain hihaa siviilikäytössä? Siksikö koska se on joidenkin mielestä hienon näköistä ja sitten voi kehuskella ihmisille kuinka taitava koira hänellä onkaan?
        Ja jos työkoirat opetetaan puremaan ihmistä, kuinkas sellaisissa tapauksissa jos joku vaikka kävelee kadulla piilohihamaisissa varusteissa, onko mahdollista, että koira käy kimppuun yllättäen? Tiedän nimittäin tällaisia tapauksia.

        Saksalaiset eivät ole mitään jumalia, jotka määrittelevät millainen saksanpaimenkoiran pitäisi olla.

        "Saksanpaimenkoirasta puhuminen paimenkoirana on virheellistä"

        Kas kun sen nimeä ei ole muutettu sitten vaikka Saksan suojelukoiraksi vaan nimi on ja pysyy, koska se kertoo siitä, mitä tarkoitusta varten paimenkoirat ovat olemassa.


      • 300
        Paimenkoirakko kirjoitti:

        "IPO-koiraa ei opeteta puremaan ihmistä. IPO-koira opetetaan puremaan suojahihaa, mihin koira voimakkaasti ehdollistuu. Työkoirat opetetaan puremaan ihmistä käyttäen esim. vaatteiden alle sijoitettavia mahdollisimman ohuita piilohihoja."

        Mitä järkeä on opettaa koiraa puremaan jotain hihaa siviilikäytössä? Siksikö koska se on joidenkin mielestä hienon näköistä ja sitten voi kehuskella ihmisille kuinka taitava koira hänellä onkaan?
        Ja jos työkoirat opetetaan puremaan ihmistä, kuinkas sellaisissa tapauksissa jos joku vaikka kävelee kadulla piilohihamaisissa varusteissa, onko mahdollista, että koira käy kimppuun yllättäen? Tiedän nimittäin tällaisia tapauksia.

        Saksalaiset eivät ole mitään jumalia, jotka määrittelevät millainen saksanpaimenkoiran pitäisi olla.

        "Saksanpaimenkoirasta puhuminen paimenkoirana on virheellistä"

        Kas kun sen nimeä ei ole muutettu sitten vaikka Saksan suojelukoiraksi vaan nimi on ja pysyy, koska se kertoo siitä, mitä tarkoitusta varten paimenkoirat ovat olemassa.

        "Nyt eletään 2000-lukua...eipä ole suojeluun koulutetullekaan saksanpaimenkoiran kovin paljon nykyään töitä...miksei? "

        Mitäs ne poliisin, rajan ja puolustusvoimien saksanpaimenkoirat sitten tekevät jos eivät töitä?

        "Mitä järkeä on opettaa koiraa puremaan jotain hihaa siviilikäytössä? "

        Kyseessä on rodunomainen koe eli sillä mitataan koiran jalostusarvoa. Jos siviilit eivät jalostaisi suojeluun kelpaavia koiria, joutuisi valtio itse kasvattamaan työkoiransa, mikä tulisi veronmaksajille kalliiksi. Lisäksi kyseessä on harrastus. Väittely siitä, mikä on järkevä harrastus on turhaa, sillä ihmisillä on erilaisia mielenkiinnon kohteita. Ihan varmasti sinullakin on harrastuksia, jotka joidenkin ihmisten mielestä eivät ole järkeviä.

        "Saksalaiset eivät ole mitään jumalia, jotka määrittelevät millainen saksanpaimenkoiran pitäisi olla. "

        Sinä sitten vissiin olet? Kyseessä on saksalaisten rotu, heillä on täysi oikeus määritellä, samalla tavalla kuin suomalaisilla on omien rotujen kohdalla. Määrittely tapahtuu rotumääritelmässä.

        "Kas kun sen nimeä ei ole muutettu sitten vaikka Saksan suojelukoiraksi vaan nimi on ja pysyy, koska se kertoo siitä, mitä tarkoitusta varten paimenkoirat ovat olemassa. "

        Nimi on historiallisista syistä se mikä se on eikä sitä ole syytä muuttaa, eiväthän automerkitkään vaihda nimiään. Saksanpaimenkoirasta puhuminen paimenkoirana on sama kuin puhuisi villakoirasta metsästyskoirana: kyllähän joku villakoiriakin saattaa metsästyskoirina vielä käyttää, mutta se ei ole enää rodun jalostuksen tavoite. Saksanpaimenkoiria on jalostettu reilut 100 vuotta suojelua (ja näyttelyitä) varten, voit todeta sen vaikka oman koirasi sukutaulua taaksepäin selailemalla, kun pääset saksalaisiin sukuihin niin niillä on lähes aina suojelukoetulos, paimenkoetulos on todellinen harvinaisuus rodun alkuaikojen jälkeen.


      • paimenkoirakko
        300 kirjoitti:

        "Nyt eletään 2000-lukua...eipä ole suojeluun koulutetullekaan saksanpaimenkoiran kovin paljon nykyään töitä...miksei? "

        Mitäs ne poliisin, rajan ja puolustusvoimien saksanpaimenkoirat sitten tekevät jos eivät töitä?

        "Mitä järkeä on opettaa koiraa puremaan jotain hihaa siviilikäytössä? "

        Kyseessä on rodunomainen koe eli sillä mitataan koiran jalostusarvoa. Jos siviilit eivät jalostaisi suojeluun kelpaavia koiria, joutuisi valtio itse kasvattamaan työkoiransa, mikä tulisi veronmaksajille kalliiksi. Lisäksi kyseessä on harrastus. Väittely siitä, mikä on järkevä harrastus on turhaa, sillä ihmisillä on erilaisia mielenkiinnon kohteita. Ihan varmasti sinullakin on harrastuksia, jotka joidenkin ihmisten mielestä eivät ole järkeviä.

        "Saksalaiset eivät ole mitään jumalia, jotka määrittelevät millainen saksanpaimenkoiran pitäisi olla. "

        Sinä sitten vissiin olet? Kyseessä on saksalaisten rotu, heillä on täysi oikeus määritellä, samalla tavalla kuin suomalaisilla on omien rotujen kohdalla. Määrittely tapahtuu rotumääritelmässä.

        "Kas kun sen nimeä ei ole muutettu sitten vaikka Saksan suojelukoiraksi vaan nimi on ja pysyy, koska se kertoo siitä, mitä tarkoitusta varten paimenkoirat ovat olemassa. "

        Nimi on historiallisista syistä se mikä se on eikä sitä ole syytä muuttaa, eiväthän automerkitkään vaihda nimiään. Saksanpaimenkoirasta puhuminen paimenkoirana on sama kuin puhuisi villakoirasta metsästyskoirana: kyllähän joku villakoiriakin saattaa metsästyskoirina vielä käyttää, mutta se ei ole enää rodun jalostuksen tavoite. Saksanpaimenkoiria on jalostettu reilut 100 vuotta suojelua (ja näyttelyitä) varten, voit todeta sen vaikka oman koirasi sukutaulua taaksepäin selailemalla, kun pääset saksalaisiin sukuihin niin niillä on lähes aina suojelukoetulos, paimenkoetulos on todellinen harvinaisuus rodun alkuaikojen jälkeen.

        "Jos siviilit eivät jalostaisi suojeluun kelpaavia koiria, joutuisi valtio itse kasvattamaan työkoiransa, mikä tulisi veronmaksajille kalliiksi".

        Mikä muu tulee veronmaksajille kalliiksi maassamme? Siviilitkö eivät ole veronmaksajia, joten heidän pitää tehdä töitä valtion eteen millä hinnalla hyvänsä ja 99 prosenttisesti korvauksitta? Miksi saksanpaimenkoira rotuna on pilattu? Senkö vuoksi, että kuka tahansa voisi "jalostaa" omaa saksanpaimenkoiraansa kouluttamalla sen suojeluun? Sitten lehdissä lukee kuinka saksanpaimenkoira hyökkää ihmisen kimppuun "ilman mitään varsinaista syytä".

        "Kyseessä on saksalaisten rotu, heillä on täysi oikeus määritellä, samalla tavalla kuin suomalaisilla on omien rotujen kohdalla".

        Jokaisella on oikeus määritellä oman koiransa kohdalla "virallisesta" rotumääritelmästä piittaamatta mihin tarkoitukseen koira on soveltuvin. Useimmat suojeluharrastajat epäpätevistä maalimiehistä puhumattakaan eivät tiedä yhtään mitään koirien koulutuksesta virkakäyttöön suojelun osalta.

        Suojelukoetuloksesta ei käytännössä tavalliselle tallaajalle, mihin suurin osa saksanpaimenkoiraharrastajista lukeutuu, ole yhtään mitään käytännön merkitystä.


      • jfjududhjdidjdjd
        paimenkoirakko kirjoitti:

        "Jos siviilit eivät jalostaisi suojeluun kelpaavia koiria, joutuisi valtio itse kasvattamaan työkoiransa, mikä tulisi veronmaksajille kalliiksi".

        Mikä muu tulee veronmaksajille kalliiksi maassamme? Siviilitkö eivät ole veronmaksajia, joten heidän pitää tehdä töitä valtion eteen millä hinnalla hyvänsä ja 99 prosenttisesti korvauksitta? Miksi saksanpaimenkoira rotuna on pilattu? Senkö vuoksi, että kuka tahansa voisi "jalostaa" omaa saksanpaimenkoiraansa kouluttamalla sen suojeluun? Sitten lehdissä lukee kuinka saksanpaimenkoira hyökkää ihmisen kimppuun "ilman mitään varsinaista syytä".

        "Kyseessä on saksalaisten rotu, heillä on täysi oikeus määritellä, samalla tavalla kuin suomalaisilla on omien rotujen kohdalla".

        Jokaisella on oikeus määritellä oman koiransa kohdalla "virallisesta" rotumääritelmästä piittaamatta mihin tarkoitukseen koira on soveltuvin. Useimmat suojeluharrastajat epäpätevistä maalimiehistä puhumattakaan eivät tiedä yhtään mitään koirien koulutuksesta virkakäyttöön suojelun osalta.

        Suojelukoetuloksesta ei käytännössä tavalliselle tallaajalle, mihin suurin osa saksanpaimenkoiraharrastajista lukeutuu, ole yhtään mitään käytännön merkitystä.

        Aamukahvit meinas lipsahtaa näytölle, kun lukee näitä nimimerkille 300 kirjoitettuja "järkeviä" vastineita. Kun tietämys saksanpaimenkoirista ja esim ipo:sta on noin surkealla tasolla, niin turha edes vaivata päätään kirjoittamalla tähän ketjuun. Ja kuten 300 kirjoitti, niin suurin osahan täällä on aivan pihalla. Mut jatkakaa ihmeessä hyvän huumorin tuottamista. :)


      • posliini
        paimenkoirakko kirjoitti:

        "Jos siviilit eivät jalostaisi suojeluun kelpaavia koiria, joutuisi valtio itse kasvattamaan työkoiransa, mikä tulisi veronmaksajille kalliiksi".

        Mikä muu tulee veronmaksajille kalliiksi maassamme? Siviilitkö eivät ole veronmaksajia, joten heidän pitää tehdä töitä valtion eteen millä hinnalla hyvänsä ja 99 prosenttisesti korvauksitta? Miksi saksanpaimenkoira rotuna on pilattu? Senkö vuoksi, että kuka tahansa voisi "jalostaa" omaa saksanpaimenkoiraansa kouluttamalla sen suojeluun? Sitten lehdissä lukee kuinka saksanpaimenkoira hyökkää ihmisen kimppuun "ilman mitään varsinaista syytä".

        "Kyseessä on saksalaisten rotu, heillä on täysi oikeus määritellä, samalla tavalla kuin suomalaisilla on omien rotujen kohdalla".

        Jokaisella on oikeus määritellä oman koiransa kohdalla "virallisesta" rotumääritelmästä piittaamatta mihin tarkoitukseen koira on soveltuvin. Useimmat suojeluharrastajat epäpätevistä maalimiehistä puhumattakaan eivät tiedä yhtään mitään koirien koulutuksesta virkakäyttöön suojelun osalta.

        Suojelukoetuloksesta ei käytännössä tavalliselle tallaajalle, mihin suurin osa saksanpaimenkoiraharrastajista lukeutuu, ole yhtään mitään käytännön merkitystä.

        "Useimmat suojeluharrastajat epäpätevistä maalimiehistä puhumattakaan eivät tiedä yhtään mitään koirien koulutuksesta virkakäyttöön suojelun osalta."
        Mihis tämä "tieto" perustuu. Oppinsa virkamiehetkin suojelun osalta hakevat spl maalimieskoulutuksen kautta. Ja monet maalimiehet tekevätkin paljon töitä virkakoirien parissa, kun ei laitoksilta tarpeeksi tietoataitoa löydy. Helppohan sitä olis voimankäyttöön tarkoitettu poliisikoira kouluttaa verrattuna hyvään ipokoiraan.


      • Parasta huumoria
        jfjududhjdidjdjd kirjoitti:

        Aamukahvit meinas lipsahtaa näytölle, kun lukee näitä nimimerkille 300 kirjoitettuja "järkeviä" vastineita. Kun tietämys saksanpaimenkoirista ja esim ipo:sta on noin surkealla tasolla, niin turha edes vaivata päätään kirjoittamalla tähän ketjuun. Ja kuten 300 kirjoitti, niin suurin osahan täällä on aivan pihalla. Mut jatkakaa ihmeessä hyvän huumorin tuottamista. :)

        Kaatele sinä kahveja näytölle ja vedä vääräänkurkkuun,se on parasta tilanne komiikkaa ;)


      • tytrwerwer
        posliini kirjoitti:

        "Useimmat suojeluharrastajat epäpätevistä maalimiehistä puhumattakaan eivät tiedä yhtään mitään koirien koulutuksesta virkakäyttöön suojelun osalta."
        Mihis tämä "tieto" perustuu. Oppinsa virkamiehetkin suojelun osalta hakevat spl maalimieskoulutuksen kautta. Ja monet maalimiehet tekevätkin paljon töitä virkakoirien parissa, kun ei laitoksilta tarpeeksi tietoataitoa löydy. Helppohan sitä olis voimankäyttöön tarkoitettu poliisikoira kouluttaa verrattuna hyvään ipokoiraan.

        Ainakin saksanpaimenkoiraliiton maalimiehet saavat kunnon koulutuksen ja ei se ole edes lyhyt.


    • Haas

      Nimimerkki luonnetesti tuomarin kommentti kuulosti minusta järkeenkäyvältä ja uskon asian niin varmasti juuri olevankin myös.Ja sitten puolestaan nimimerkki tällein meillä oma kokemus koiransa kanssa on aika jännä juttu kyllä myös,joten miksei voisi käydä silti näinkin päin kuitenkin,vaikka itse enemmän olenkin aina ollut juuri taipuvainen kyllä ajattelemaan,että varautuneiden ja arkojen koirien kanssa voisi suojeluharrastuksesta tulla pelkkää harmia vaan.Mutta poikkeuksiakin varmasti on sitten ilmeisesti kyllä myös ja sehän on pelkästään positiivista vaan, jos niin on käynyt.

      Nyt kuitenkin vähän harmittaa, että tulin aloittaneeksi koko keskustelun tästä aiheesta,koska se näkyy noin riidaksi kääntyvän,joka ei suinkaan ollut tarkoitukseni sellaista aikaan kyllä saada.
      Mutta saatuani kuitenkin jo noinkin paljon hyvää ja valaisevaa tietoa niiltä kommentoijilta,jotka tähän kysymykseeni reilusti hyvällä tavalla asiallisesti vastasivat ,niin kiitän vaan vielä kerran niistä, ja totean vaan sitten lopuksi vielä myös,että koska kaikki koirat kuin niiden omistajatkin myös ovat kaikki niin erilaisia yksilöitä jokainen, niin ehkä sitä yhtä ja ainoata totuuttakaan ei sen vuoksi ole olemassa myöskään,tai ainakaan sitä ei ole niin helppoa löytää tähän asiaan.Joten taidan itse jo vetäytyä tästä keskustelusta tämän jälkeen ja toivon vaan,että ne jotka vielä keskustelua jatkavat eivät ainakaan kovin pahasti riitelemään alkaisi, vaan pystyisivät puhumaan aiheesta ihan rauhallisesti asialinjalla vaan.
      Ja lopuksi vaan oikein hyvää ja toimintarikasta kevättä kaikille sakujen omistajille ja heidän koirilleen ja kiitokset kommenteista vielä kerran!!!

      • että näin

        Minua luonnetestissä koiraani käyttäessä aikoinaan tuomari kielsi ehdottomasti suojeluharrastukseen koiran luonteenominaisuuksien perusteella. Tämä oli ehdottomasti oikein tehty.


    • 515

      luonnetestituomari ja 300 puhuvat täyttä asiaa!

    • 73679

      Paimenkoirakon viestit miettimisen arvoisia.

      • 254614

        Terveisin paimenkoirakko.


      • ggygfgjgjuiu

        Paimenkoirakon viestit ihan turhaa bs:ää joka ei johda mihinkään.


    • sakupaimen

      Olen paimenkoirakon kanssa samoilla linjoilla.

    • Posetiivari

      Hei kaikki!

      Olen nyt yli 10 vuotta lajia harrastanut. Suojelussa on ideana käyttöominaisuudet, koulutettavuus ja hallinta. Ilman näitä lajin harrastaminen kilpailutavoitteellisesti on mahdotonta. Niinkuin osa teistä tietää IPO:n kuuluu myös jälki, tottis suojelun lisäksi. Ennenkuin IPO kokeisiin pääsee on suoritettava BH koe ja haettava liitolta suojelulisenssi. Liitto pitää kirjaa suojelu harrastajista. Ilman koetavoitteita suojelun harrastaminen on mielestäni turhaa ja suurinosa liiton maalimiehistä ei ala koirakkoa reenaamaan jos on ns. "sunnuntai purettaja".

      Siviili harrastajat ja kasvattajat luovat suuren pohjan virkakoira pohjallemme tässä maassa. N. 99% virkakoirista tulee siviili kasvattajilta, jotka tekevät työtä käyttöominaisuuksien puolesta IPO kokeet mittarina.

      Itse harrastan myös vetolajeja koirieni kanssa (käyvät myös hierojalla). En ole huomannut koirien sosiaalisen käyttäytymisen muuttuvan mitenkään suojelun harrastamisen myötä, pitävät ihmisistä kunhan osaavat olla koirien kanssa. Jos eivät osaa tai pelkäävät koiria, koirat eivät hae kontaktia ko ihmisten kanssa.

      Viime aikaiset koirien hyökkäykset ovat valitettavia, mutta olen varma ettei ne koirat ohjaajineen ole koskaan koulutuskentällä käyneetkään,

      Ikävää että lajimme aiheuttaa noin paljon ennakkoluuloja. Spl IPO kokeet ovat julkisia tapahtumia, joten suosittelen että lajista tietämättömät kävisivät tutustumassa lajiin, koiriin ja harrastajiin :)

    • redu6

      Suojelukokeissa kaikki yleensä sujuukin mallikkaasti, kokeisiinhan tullaan koirilla jotka ovat koulutettu varsin pitkälle. Toinen maailma on paikat ja kentät missä suojelukoiria koulutetaan. Voin sanoa, että näkemäni ja kokemani perusteella suojelukoiran kouluttaminen menee, anteeksi vain kaikille suojelun harrastajille, eläinrääkkäyksen puolelle. Koirien kouluttamisessa käytetään surutta sähköä, piiskaa, hapettamista, potkuja, nuijjuuttamista, jopa suoranaista selkäsaunaa. Eli keinoja jotka ovat Suomen lainsäädännössä kriminalisoitu. On käsittämättömän naurettavaa jos joku kilpailutasolle asti suojelukoiran kouluttanut henkilö muuta väittää. Suojelukoiran vieminen kilpailutasolle ilman todella kovia metodeja on täysin mahdotonta. Koetapahtumat antavat kovin väärän kuvan koko lajista.

      • ! ! !

        Vihdoinkin todellista asiaa !


      • pellelauma tietää
        ! ! ! kirjoitti:

        Vihdoinkin todellista asiaa !

        Täällä taas pellet spekuloi...


      • Oma piiri
        ! ! ! kirjoitti:

        Vihdoinkin todellista asiaa !

        Juuri näin,eikä siellä ulkopuolisia katsojia kaivata!


    • pekuloivapelle

      Ei muutakuin riistakamerat käyttöön, loppuu paskanjauhanta siitä mikä on totta ja mikä tarua.

      • hehebehhf

        Salakuvaus rikollista puuhaa. Mut yrittäkää ihmeessä.


    • oiioioioqwqwqw

      Suojelutreenit antavat koiralle itseluottamusta. Päinvastoin kuin luullaan, koirasta tulee luotettavampi ja itsevarmempi. Semmoisen ei tarvitse käydä ihmisten kimppuun.
      Valitettavasti niin kuin jokaisen harrastuksen maineen pilaa jotkut törpöt, niin suojelukoiristakin puhutaan sontaa.
      Kannattaa joskus mennä katsomaan kuinka käyttäytyy suojelutreeneissä käyvät koirat. Mene siis käymään jonnekin, missä on viralliset treenit. Esim saksanpaimenkoiraliiton alaosaston treenit.

    • nmmnnmmn

      Tästä lajista puhuvat sontaa ne, jotka eivät oikeesti tiedä lajista yhtään mitään. Kannattaa ottaa selkoa asiantuntijoilta.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe