En tunne ketään

airbase

joka olisi työharjoittelun/valmennuksen/kokeilun jälkeen saanut kyseisestä paikasta normaalia palkkatyötä.
Nyt viimeksi olin jollain höpöhöpö kurssilla johon sisältyi 8 viikon työharjoittelu ja kukaan kurssilla olleista 15 ihmisestä ei saanut harjoittelun jälkeen töitä. Kuten ei myöskään sitä edellisellä kurssilla jossa oli 13 henkeä jne. Kavereista kukaan ole koskaan saanut noiden harjoitteluiden jälkeen töitä jne.

Millähän prosentilla näistä yleensä tyllistytään? Jostain kuullut joskus että mukamas 1/10 työllistyy mutten usko. Kurssin vetäjä tädit aina jankkaavat näitä kuinka heidän tuttavansa siskon lapsen serkun kummin pojanpojan isäpuolen siskon veli oli ahkera ja antoi harjoittelussa kaikkensa ja sai kuulemma ihan vakipaikan.

60

1698

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veljenserkunpojnpoik

Totta. Minäkin olen TE-tätien suusta kuullut tämän että "työkokeilukin voisi tulla kysymykseen että sitä kautta sitten palkkatukitöihin. Mä tiedän yhden tapauksen kun tuttavan siskon lapsi meni työkokeiluun ja sitten työllistyi sitä kautta vakituiseksi..."

Sanoin että "kröhöm.. joo. Sepä on hyvä, jos joku sitten sitä kautta on päässyt" ja pyörittelin silmiä niin täti vaihtoi aihetta.

Jännä kun näitä tarinoita ei luotettavista lähteistä livenä kuule ikinä että joku olisi työkokeilun kautta työllistynyt. Ne tulevat aina TE-keskuksen tädeiltä joilla tuntuu jokaisella olevan sisaren serkun pojan poika työllistynyt, tai sitten jollain foorumilla trollien suusta, mutta muuten näitä onnistumisia ei sitten löydäkkään mistään työkokeilun kautta työllistymisestä.

• jorgonii

On sitä virkahöpinää, jota kehoitettu pitämään, että saisivat työvoimapoliittisiin kurssilaisia ja höynäytettyä lisää ropolla TEMputettavia.

• kbt4

Kukaan järkevä ei enää suosittele ketään, ei edes siskon, veljen, tädin sukulaista.
        Nykyaikana kun siitä voi itse joutua ,,,mustallelistalle.
        Nuo työkkärin tädit nyt puhuu, kun ,,,niiden pitää vain saada työttömyyslistat kaunistumaan,,,,,,,,,,,,,,,, keinolla millä hyvänsä.
        Julkisivu ,,,kaikilla A ja O. Näin kuulin sanottavan.

• SelvästiKuset

Pyytäkää näyttämään tilastot, koska ne ovat taatusti olemassa. Sanotte, että katsotaan sitten jatkoa, kun tilastot ovat edessä, että miten kanattavaa tuo kurssitus oikeastaan on...

• ikuinen harjoittelij

Olin 10 vuotta harjoitteluissa monessa eri paiksssa ja en saanut kun kerran palkkatöitä 11 kuukaudeksi.

• ....

Minä sain ECAM koulutuksessa käytävän harjoittelun kautta työpaikan, firmassa jossa harjoitteluni suoritin. Tosin vakkaripaikkaa ei tullut, mutta töitä kuitenkin.

• täällä muualla

Kannattaa pakata koko elämä kapsäkkiin, muuttaa ulkomaille töihin (hakuprosessi työkkärin kustannuksella) ja lähteä kokonaan ihmisarvoista elämää viettämään. Saada koulutustaan vastaavaa työtä ja pärjätä omilla ansioillaan on kullanarvoista, sitäpaitsi sieltä pääsee takaisin taas, jos löytää töitä kotipuolesta. Mitään et hävinnyt, sait vain uutta perspektiiviä elämään ja kokemuspohjaa jota ei kaikilla ole.

• Millä putkilla

luulet olevasi jotenkin kilpailukykyisempi kuin paikalliset ulkomaalaiset? Olen ymmärtävinäni että olet juuri niitä jotka puhuvat vaikka mitä mutteivat saa tositilanteessa mitään aikaiseksi. Ilmankos sitä vakipaikkaa ei ole Suomestakaan löytynyt. Asennevammahan sinunkin taustaltasi pilkistelee.

• Muutosta tarvitaan
        Millä putkilla kirjoitti:

luulet olevasi jotenkin kilpailukykyisempi kuin paikalliset ulkomaalaiset? Olen ymmärtävinäni että olet juuri niitä jotka puhuvat vaikka mitä mutteivat saa tositilanteessa mitään aikaiseksi. Ilmankos sitä vakipaikkaa ei ole Suomestakaan löytynyt. Asennevammahan sinunkin taustaltasi pilkistelee.

Suomalainen koulutus on oikeasti hyvä eli ei sitä kannata väheksyä. Toki olisi hyvä olla työkokemusta ja kielitaitoa ennen kuin lähtee tai hakee ulkomaille. Joissain maissa on oikeasti pula ammattitaitoisista työntekijöistä (esim. Norja ja Ruotsi) joten kannattaa oikeasti miettiä lähtemistä jos se on mahdollista. Kielitaidottomana on tietysti paljon vaikeampaa lähteä yhtään minnekään.

Huonosti koulutetut ja kielitaidottomat ovat paljon huonommassa asemassa eli työllistyminen on heikkoa niin Suomessa kuin ulkomailla. Jokaisen työntekijän pitäisi tuoda ainakin palkkansa verran lisäarvoa yritykseen eli enää ei ketään työllistetä ihan huvin vuoksi.

Suomen työllisyystilanne ei tule korjaantumaan kovinkaan paljoa moneen vuoteen kun investointeja ei tähän maahan tule ja julkinen sektori on vararikossa. Ratkaisu ei ole verojen korottaminen, julkisen sektorin leikkaaminen, valtionyritysten perustaminen, velanotto kansalaisten työllistämiseksi jne. Pitäisi saada uusia yrityksiä aikaan ja vanhojen firmojen pitäisi suunnata uusille aloille niin että saisimme aikaan tuotantoa ja palveluita joita myydä kansainvälisellä markkinoilla. Vain sitä kautta voimme saada aikaan uusia työpaikkoja tähän maahan.

Valitettavasti tulevaisuus näyttää hyvin synkältä kun mitään ei edelleenkään ole tehty rakennemuutoksen korjaamiseksi. Verot ja maksut nousevat varmasti kun eläkeläisten määrä on lähes kaksinkertaistumassa lähivuosikymmenen aikana.

• tyhmä nuoriso

Tyhmiä kyselette, ite ainakin 90-luvulla sain työharjottelun kautta työpaikan ja pääsin työelämään joten kannattaa panostaa työharjotteluun. se on hyvä väylä jossa voi näyttää osaamisensa työnantajalle, urpot!

• pekka-

90-luvusta on vähänt tilanteet muuttunut ja 90-luvulla oli yleistä että sai palkkaakin jo harjoittelusta.

• ....
        pekka- kirjoitti:

90-luvusta on vähänt tilanteet muuttunut ja 90-luvulla oli yleistä että sai palkkaakin jo harjoittelusta.

Minä sain ihan tänä vuonna harjoittelun kautta työpaikan.

• sdgfdfhfgjdtg
        pekka- kirjoitti:

Totta. Tein kahden kuukauden harjoittelun opiskelun osana 80-luvun lopulla, ja palkkaa tosiaan sain, ihan alan minimipalkkaa. Se tuntui ruhtinaalliselta opintorahalla ja lainalla kituuttavalle.

Pari vuotta sitten tein muutaman päivän ilmaistyötä kurssin osana. Minulle tarjottaiin ilomielin työtä, mutta kuten arvaatte, ilmaistyöntekijänä. Mikä olisi ollut heiltä tyhmää. Minunlaiseni työhullu ilmaisena vastaan he kahvitauottelijat ja kelloon tuijottajat suurine palkkoineen ja sivukuluineen, lomaraghoineen ja palkallisine sairaslomineen. Pian olisin ollut täystyöllistetty ja pari heistä potkittu pois. Eli ei hyvä kenellekään.

• nykyinen yliasentaja

Olin 2000-luvun alussa aikuiskoulutuskeskuksessa työvoimakoulutuksessa, johon sisältyi kuuden viikon työharjoittelu. Saman tien tehtiin toistaiseksi voimassa oleva työsopimus ja se on jatkunut nyt yksitoista vuotta. Kannattaisi ehkä ottaa koulutukset tosissaan eikä vain kuluttaa aikaa...

• Huoltomestari

Samoin täällä. Olin työvoimakoulutuksessa ja tein kaikki harjoittelut samassa huoltofirmassa jossa nyt olen ollut töissä jo 8 vuotta ja niistä esimiehenä jo 5 vuotta!

• felocop

Itse menin 1kk työharjoitteluun pieneen yritykseen ja pääsin töihin palkkatuella. Palkkatuki loppui 6kk jälkeen ja sain silti pyydettyä itselleni palkankorotuksen ja olen ollut samassa paikassa nyt yli vuoden.

Lisäksi firmaan on tullut nyt useampi nuori 1kk harjotteluun ja kaikki ovat päässeet töihin palkkatuella vaikkeivat kykenekkään kuin "apupojan" töihin (rakennusalalla).

Kyseessä todellakin pienehkö ja uudehko yritys ja työnantaja ei pystyisi palkkaamaan kaikkia meistä ellei saisi palkkatukea. Kunhan vaan palkkatuen aikana oppii talon tavoille niin varmasti työt jatkuvat.

Yleensä puskaradioiden kautta kuulee/tietää että jotkut tietyt yritykset kierrättävät harjoittelijoita/palkkatukilaisia, mutta onneksi ei kaikki.

Itsekkin olin ollut työttömänä vuosia ennen tätä työpaikkaa, olen reilusti alle 30v.

• työllistyyy

Kyllä saa! Kun ottaa harjoittelun tosissaan ja näyttää, että on pätevä työntekijä ja valmis tekemään työtä. Olen kaupungin palveluksessa ja meillä ainakin napataan ne hyvät tekijät harjoittelun jälkeen. Kenties ei heti, mutta nimi laitetaan ylös.

Jos jo harjoittelu aikana osoittaa, että on vain työkkärin pakottamana kurssilla eikä voisi vähempää kiinnostaa ja asenne on mikä on niin tuskin silloin töitäkään tippuu eli asenteesta se on pitkälti kiinni!!

• työtön

Mulle taas työkkärissä sanoivat aika suoraan, että usein työkokeilun jälkeen työnantajat eivät palkkaa pidemmäksi aikaa. Näin on varsinkin silloin, jos työnantajana on kunta. Kehottivat kyselemään työkokeilupaikkaa yrityksistä.

• työllistyy

Joka paikassa ei ole samoin, joten sitä ei voi yleistää ja varmasti myös pitkälti kiinni siitä millainen se ihminen on, kannattaako palkata pidemmäksi aikaa. Ja varmasti myös riippuu siitä mitä alaa opiskelee eli onko hyvästä työvoimasta pulaa.

• Lottovoitto

Sain ensin valtion virastosta työharjoittelupaikan, sitten määräaikaisuuksia runsaaksi vuodeksi ja nyt on samassa paikassa vakivirka. Sen sain vuosi sitten, siis armon vuonna 2013. Eli ei ole mitään urbaanilegendaa.

• eu-lama

Kun nyt edes pääsisi työharjoitteluun !!! Ammattikoulun työharjoittelujaksolle pitäisi löytää työpaikka, jonne olisi edes teoreettinen mahdollisuus työllistyä harjoittelujakson jälkeen. Hyvin monet yritykset ovat ilmoittaneet etteivät ota ketään, koska itselleenkään ei ole työtä riittävästi....Vaikuttaa siltä, että nyt suomi-neidolla todellakin menee hyvin heikosti!

• äläsyytänuorta

Jep myöntäisivät edes ettei systeemi toimi ja tarkoituksena ei ole edes työllistyä paikkaan, mahdollisuuksia ei ole. Todella moni nuori ja ehkä myös vanhempi turhaan paiskii ilmaiseksi orjatöissä toivo mielessään että ehkä työnantaja palkkaisi.

Ja ne jotka sanoo että heidät on palkittu niin se on tuurista kiinni. Hyviä työntekijöitä on todella paljon jotka taidoillaan paikan ansaitsisivat. Miettikää esim. pelkästään määrää joka koko aika juoksee Suomessa harjoitteluissa ja viellä useampi yhteen paikkaan. Ei siellä voida edes palkata jokaista työtöntä hyvää työntekijää. Töitä ei vain ole. Nyt pitää päästä siitä ideasta eroon että vika on työntekijässä.

Systeemi ei toimi ja täytyy vähintään päästä eroon toiveita herättävästä propagandasta ja olla nuorille rehellisiä työmahdollisuuksista. Päästävä eroon syyllistävästä ajattelutavasta joka Suomessa yhä on. Ei ole myös kaikkien ihmisten tiedot siitä että missä mennään ajan tasalla talous- ja työllisyystilanteen mukaan. Ihmiset jotka ovat jäänneet työttömäksi ja huomanneet HERÄNNEET ajantasalle kyllä tietävät.

Ei ole ihmisen vika että on työtön.

• leon kingi

Itse olin viime vuonna te-toimiston järjestämällä kurssilla johon sisältyi työharjoittelua.Meidän piti itse etsiä harjoittelupaikka.
      En päässyt harjoittelun jälkeen töihin tähän firmaan koska heillä ei ollut mukamas varaa palkata. Liityin tänä vuonna vuokratyö firman listoille.
      Pääsin vuokratyö firman kautta samaan firmaan töihin.
      Heillä kaupungissani monta toimipistettä.
      Mutta työ on ollut satunnaista.
      Ei mitään pysyvää.
      Pari kertaa kuukaudessa vuokratyöfirma on tarjonnut minulle tästä firmasta päiväksi töitä. yhden päivän palkka on ollut verojen ja työeläke maksujen jälkeen 50e.
      Tein samaa työtä viime vuonna ja sain vain 9e päivä!

• 44+1

Siis aina päädytään näihin orjatöihin.

• juupin

Opiskeluaikana oli 2kk harjoittelu, jonka jälkeen jatkoin osa-aika töissä kyseisessä firmassa, koulun käynnin ohessa. Koulun loputtua muutettiin ja menin työkkärin kautta harjoittelemaan ja tästä paikasta sain sitten vakituisen työpaikan. Minusta harjoittelu kannattaa, en usko, että ilman niitä minua olisi palkattu kyseisiin töihin.

• laiskapaskiainen

Itse olin työkokeilussa palkkatuki päätös tehtiin ja töitä olisi ollut muutamaksi kk. En ottanut työtä vastaan kun palkka oli niin rajusti tes alle. Nyt työkkäri painaa karenssia päälle. Sanoisinkin että ei kannata tehdä mitään ilmaistöitä kenellekään yrittäjälle. Siitä saa vaan paskat niskaan ja karenssin kaupan päälle. Tein työkkärissä selväksi että turha kaupata mulle enää palkkatukityötä. Palkatkoon yrittäjät muualta matalapalkkalaisensa. Joku kunnioitus minullakin on tekemääni työtä kohtaan. Jos siitä ei makseta isojen pöytien ympärillä sovittua palkkaa niin sitten minun työpanokseni jää tekemättä. Olisihan se hienoa käydä töissä ja saada 300€ kaikkien kulujen jälkeen vähemmän käteen kun kotona makaamalla. Ja käyttää töiden tekemiseen vielä omaa autoja, omia bensoja ja omia työkaluja.

• häpeäisit edes

Se että tekee työtä on pääasia ja syy itsessään käydä töissä! Kuvottaa tuollaiset rahanahneet paskiaiset.

• kukahanonpaskiainen
        häpeäisit edes kirjoitti:

Se että tekee työtä on pääasia ja syy itsessään käydä töissä! Kuvottaa tuollaiset rahanahneet paskiaiset.

Jos 800€/kk käteen ruumiillisesta ja raskaasta työstä on sinun mielestä hyvä palkka niin paikka on kai vieläkin vapaana. Minulle se oli liian vähän. Minun ja perheeni olisi pitänyt lopettaa syöminen jos olisin toteuttanut sitä pääasiaa ja syytä tehdä alipalkattua työtä hymy huulilla. Kukahan tässä on se paskiainen.

• ....
        häpeäisit edes kirjoitti:

Minua kuvottaa tuollaiset toisten riistäjät. Kyllä jokaiselle pitäisi maksaa palkka työstään, ei yritysten pidä olettaa saavansa ihmisten työpanoksia ilmaiseksi.

Jokainen palkattomia harjoitteluja kannattava voi alkaa itse tekemään työnsä ilmaiseksi ja maksetaan palkkaa niille, joiden mielestä jokainen sen työstään ansaitsee.

• 99+3

Meidän yhteiskunnan asioista päättävät ovat gusipäitä.
      Eikö se demarit tämänkin saanut aikaiseksi..?

Ymmärrän hyvin kunnon ammatti ihmisiä jotka ovat tehneet vuosikymmenet
      kunnon palkalla ja nyt sitten laitetaan orjatöihin.

• Kyllä voi! näin esimiehenä voin kertoa, että olen palkannut ainakin 7 tyontekijää vakituiseen työsuhteeseen harjoittelun jälkeen viimeisen 6 vuoden aikana. Harjoitteluaika on hyvää aikaa molemmin puolin näyttää, onko työ / tekijä sopiva. määräaikaisella aloitellaan ja sit vakkaripaikka, jos homma edelleen toimii:D joten kaikki on kyllä hyvin paljon itsestä kiinni, jos oikeasti haluat duunin, niin pistä parastasi!

• orjatpyörittääfirmaa

On yksi hyvä esimerkki tästä työharjoittelusta. Eräällä paikkakunnalla meni eräs puujalostustehdas konkkaan. Sieltä jäi yli sata ihmistä työttömäksi. Kun nämä sitten menivät työnvoimatoimistoon niin sieltä tarjottiin karenssin uhalla työharjoittelupaikkaa tästä samasta firmasta joka oli siinä välissä vaihtanut omistajaa. Ja näistä suurin osa oli ollut firmassa töissä 16v asti; useat kymmeniä vuosia. Näin toimii yhteiskunta ja pitää huolen omistaan. Joten työharjoittelu kunniaan se johtaa varmaan orjatyöpaikkaan. Ja tätä työharjoittelua käytetään ainoastaan näissä muutenkin pienen palkan töissä ja ei se useinkaan johda työpaikaan. Se johtaa uuteen työharjoittelijaan sinun jälkeesi.

• Jäi epäselväksi

Tarkennatko, mistä harjoittelusta oli kyse?

• orjatpyörittääfirmaa
        Jäi epäselväksi kirjoitti:

Tarkennatko, mistä harjoittelusta oli kyse?

Harjoittelemaan samaa työtä mitä olivat tehneet vuosi kymmeniä. Ja tietysti ilman palkkaa.

• Edelleen epäselvää
        orjatpyörittääfirmaa kirjoitti:

Harjoittelemaan samaa työtä mitä olivat tehneet vuosi kymmeniä. Ja tietysti ilman palkkaa.

Siis mistä harjoittelusta oli kyse? Kuka sen järjesti? Mihin se perustui? Harjoittelu, siis mikä oli harjoittelun virallinen nimi?

• Ei tule orjalle töit

Mä olen ollut 6 kertaa ns. työharjoittelussa.
      Montako kertaa sitä tarvitsee harjoitella, että työtä ns. "osaa" - kertaakaan ei ollut valittamistakaan - ja sain hyvät paperit.
      Sanotaan mitä sanotaan: ei tule töitä.... sanotaan mitä sanotaan. Ne valehtelee.

Kerran mua käytettiin 10v pelkästään hyväksi:
      Oli vaan hyvä kutsua lähes joka viikko "sairaslomittamaan" hankaliin paikkoihin (johon vakityöntekijät eivät viitsineet lähteä).
      Vakitöihin ei otetu koska "oli niin helppo kutsua aina tarvittaessa".
      Jokainen ns. juhlapäivä olin töissä - kun vakityöntekijät vaan "sairastui" ja mä raadoin.
      Niin paljon kertyi yksittäisiä työpäiviä, että sain ikälisän ( 15centtiä /tunti - ei siis edes yhtä Euroa per päivä)... sitten ei töitä enään riittänyt... haettiin uusi orja ...

• ei mitään saumaa

Mä muistan yhden kerran, kun olin aikuiskoulutuskeskuksessa työkkärin järjestämässä koulutuksessa, että se meidän kurssia vetänyt mies hermostui yhdelle firmalle, kun eivät ottaneet harjoittelijoita töihin vaan kyselivät häneltä,että milloin he saavat uusia harjoittelijoita lisää. Taisi pistää stopin harjoittelijoiden toimittamiseen siihen firmaan. Harvoin nähnyt ketään kurssin vetäjää, niin vihaisena kuin se mies silloin oli. Mä itse en päässyt harjoittelujen jälkeen töihin, muutama pääsi pariksi kuukaudeksi töihin. Itse en edes pystynyt samaan harjoittelupaikkaan menemään toisten kanssa, kun ei ollut autoa käytössä ja bussiyhteydet oli huonot ja muut kurssilaiset asuivat kauempana ettei heidän kyydissäkään voinut kulkea. Yhdessä firmassa ottivat mieluummin maahanmuuttajia töihin kuin meidät siellä harjoittelussa olleet. Yhdessä harjoittelupaikassa olisin joulunajaksi päässyt töihin jos olisin ilmaiseksi suostunut töitä tekemään. Mulla on ollut vaan niin huono tuuri harjoittelupaikkojen suhteen. Ja tukityöpaikat ovat olleet sellaisia, joissa ei yleensä oteta ketään vakinaiseksi eli he pyörittivät toimintaa tukityöllistetyillä. En mä usko enää saavani vakinaista työtä työkkärin työllistämistoimenpiteillä, pääsen joksikin aikaa johonkin ja sitten palaan työkkärin kirjoille odottamaan uutta työllistämistoimenpidettä 500 päivän tultua täyteen. Mulla on liikaa ikää päästäkseni enää oikeisiin töihin, nuo työkkärinjutut on ainut tapa "työllistyä" joksikin aikaa.

• tietäjä....

Riippuu ihan tarpeesta. Joskus niitä kursseja tulee vain ja sit tulee kauhea kiire tunkea kaikki ne opiskelijat pakolliseen työharjoitteluun. Omassa ryhmässä kävi niin että kouluttaja oli markkinoinut opiskelijoita ilmaisena työntekijänä yrityksiin, jotka tekevät mitä tahansa hommaa. Tämä siksi kun kaikille oli järjestettävä työharjoittelu, tai kurssi jää kesken ja alkaa selvittely.
      Ensimmäinen paikkani oli jo nykyisin konkurssiin mennyt huonekalufirma. Siellä pukumies yritti laittaa työvuoroja sunnuntaille ja lauantaille. 40 tuntia per viikko. Siinä oli ideana tehdä täyspäiväisesti työtä ilman palkkaa. Lisäksi kyseinen pukumies saattoi jopa tietää yrityksen konkurssista, sillä 6kk päästä kyseinen yritys ajettiin alas. Pukumiehen kanssa meni ristiin, kun hän ei halunnut mitään ylimääräistä maksaa lauantaista eikä sunnuntaista. Erimielisyyksien takia piti vaihtaa paikkaa.
      Toinen paikka oli pieni firma. Mun piti ite mennä kyselee tartteeko ilmaista työntekijää, sillä jos työharjoittelua ei olisi tullut, olisi minulle tullut karenssi kurssin kesken jättämisestä. Tälläkään firmalla ei olisi työpaikkaa ollut tarjolla, mutta töitä ainakin riitti ja pääsi jopa kotiin illaksi. Opin kyseisen alan muutaman kuukauden työharjoittelun johdosta, lisäksi saan käyttää kyseisen alan ammattinimikettäkin, kun suoritin koulutuksen hyväksytysti. Kyseiseltä alalta ei kuitenkaan töitä ole tullut. Se on vain suhteellisen rankkaa tehdä monta kuukautta työharjoittelua, olisikin parempi jos harjoittelu kestäisi vain pari viikkoa, siinä ajassa voisi oman osaamisen näyttää, eikä jää huono maku suuhun.

• miekyltiiän

ei voi! Käyttävät ilmaisena työvoimana niin kauan kuin pystyvät ja siihen jää.

• harjoittelukierre

En usko että valmennuksesta tai mistään vastaavasta pidemmästäkään jaksosta työtä saisi, ellei siinä tutkintoa suoritettaisi samassa. Riippuu aivan hommasta ja alasta, mutta uskaltaudun sanomaan että valtaosa ei mitään työtä tule saamaan, vaan siinä haetaan ansioluetteloon merkintää myöhempiä hakuja varten.

• tottahan tuokin

Puhelinmyynti on siinätapauksessa kivaa, jos tuote on semmoinen joka menee kaupaksi. (Vakuutukset, liittymät, tv paketit) Eikä tuputeta jotain typerää kirjakerhoa uudelleen niille, jotka on sen kerran jo irtisanoneet.

• puhe elin myyjä

No ei ne TV-paketitkaan nyt liian helppoja ole myydä puhelimitse. Ei tosin ihan huonoimmastakaan päästä, mutta puhelinmyynnillä itsessään on vaikea lyödä rahoiksi näin muutenkaan.

Työsopimukset ja provisiot per myynti on vähän mitä on ja takuupalkka on harvassa, jolloin usein keskivertojannun tienesteissä puhutaan lähinnä satasista kuin tonneista per kk.

TV-paketteja myymällä mm. Viasatilla voi puolentoista tonnin bruttoon kohtuukaverikin päästä koska on takuupalkka pohjalla provisio... aikakausilehtiä myymällä 1500€/kk:desta ei voi haaveillakaan. Ollaan lähempänä muutamaa sataa.

• Harjootusmestari

Mää se en oo harjootellu kun kerran. Tai miten sen nyt ottaa. Oonhan mää opiskelun yhteyressä harjootellu vissiin ihan kolome kertaa. Yhrestä ei maksettu palkkaa, sain opintotukea. Kaks kertaa oon saanu palkkaa. Mää en tierä, olinks mää enempi haitaks vai hyöryks. Mut mukavaa oli. Nykysinkin kai opiskelija saa hommata palkallisen työn, joka kay harjoottelusta, jossei systeemit oo kovasti muuttunehet. Kilpaalu on kovaa, kyllä mää sen ymmärrän.

• Liian varovainen

Mää olisin saanu työpaikan työssäoppimisen kautta. Ei ihan samaa hommaa, mitä harjoittelu oli, mutta mä menin muualle töihin kun pääsin. Jos ihan rehellisesti sanon, niin se tarjottu homma harjoittelupaikan kautta tuntu sillon liian vaativalta, kun en osannut vielä eikä ollu oikein uskallusta. Toisen kerran kävi sama juttu, mutta ei sitä uskallusta ollu tullut vielä sillonkaan. Jos vielä kolmas mahdollisuus tulee, niin jokohan sitä uskaltaisi.

• työtä asenteella

Työllistyin aikoinaan erääseen yritykseen 6 kk harjoittelun jälkeen. Siellä vierähti palkkatöissä 7 vuotta. Yrityksessä pyöri vuosien aikana muitakin harjoittelijoita - oikean asenteen omaavat saivat työpaikan, ei-kiinnosta-pätkääkään-harjoittelijat eivät saaneet työpaikkaa. Sitten vaihdoin työpaikkaa ja nykyisessäkin on harjoittelijoita käynyt. Reippaat, oma-aloitteiset ovat jääneet töihin, ei-niin-reippaat ovat saaneet harjoittelun jälkeen jatkaa kotona oleilua.

Ehkä olen ollut onnekas, koska olen itse päässyt töihin harjoittelun jälkeen ja tunnen monia entisiä ja nykyisiä työkavereita, jotka ovat päässeet töihin harjoittelun jälkeen. :)

• 7+7

Todennäköisesti et saa työpaikkaa (Paitsi kausipaikan). Yleisesti työharjottelija on lähinnä auttamassa jotain työntekijää hommissa, johon hän ei todellisuudessa mitään apua tarvitse. Eli jos firma sinut palkkaisi kyseiseen työhön, niin joko pitäisi olla enemmän hommia tiedossa tai firmalla liikaa rahaa.

Tosin tässäkin voi edesauttaa itseään. Etsii työpaikat missä on ihmisiä lähdössä eläkkeelle, on mahdollisia paikkoja ja tietenkin. Painaa duunia kun äijä ja näyttää miksi on todella hyvä työntekijä juuri tänne...

Se on ikuinen myytti, että työharjottelija aina työllistyisi. Itse olin kerran pakotettuna kirjakaupassa. Istut penkillä ja autat vanhoja ukkoja tekemään heidän hommiaan (Siellä oli 3 miestä tekemässä yhden miehen työt ja minä tein ne kaikki sitten 4 viikkoa)...Ei mitään jakoa päästä sinne töihin ja paikan vastaava henkilö hiero käsiään yhteen, koska heillä oli remontti tulossa = Olin ilmainen muuttomies ja yritti väkisin saada ylitöihin...Ilmaiseksi.

• En aliarvioisi

Jos tuommoinen myytti on olemassa, että KAIKKi työharjoittelijat aina työllistyisi, niin se on mennyt minulta täysin ohi. Mutta myytti on sekin, että KUKAAN ei työllistyisi. Totuus on jossain siinä välissä. Se, miten hommat hoitaa ja millaisen kuvan antaa työnantajalle ei ole yhdentekevää. Kun joku peräänkuulutti kokemuksia, niin oma harjoittelutyönantajani suositteli minua toiselle työnantajalle, kun ei itse pystynyt työpaikkaa tarjoamaan. Tämä oli varmaan sitä "suhteilla töihin" osastoa.

• daaddada

Minä pääsin koulun jälkeen kouluaikaiseen harjoittelupaikkaan ensin kesätöihin, ja nyt jatkanut siellä pari vuotta, tosin vuokrafirman kautta ja nyt taas firman kirjoilla kesätöissä. onhan tämä löysässä hirressä roikkumista, mutta pääsinpähän kuitenkin... olin helvetin ahkera ja hyvä työntekijä jo harjoitteluaikana, että ansaitsin kyllä tuon jatkon. ja ansaitsisin kyllä vakipaikankin.

• onnistuu

Mä sain 8kk pestin 6vko harjoittelun perusteella. Pomo varmaan vieläkin suosittelis mua mutta tuli todettua tuona aikana ettei oo sellanen ala missä haluun olla töissä pidempään.

• raaka totuus

Tottahan toki saa pätkätyön. Minullakin jokainen työllisyyskoulutuksen jälkeen saatu työpaikka on ollut pätkätyötä joka automaattisesti on päättynyt "tuotannollis-taloudellisin" syihin tehtyyn irtisanomiseen.
      Vakituista elämänmittaista työpaikkaa (suojatyövirkaa) ei saa kuin hyvillä suhteilla.

• Make Love Pesä

HEH... Että töihin pääsee muukin kuin sukulainen suhteilla. Katso uutiset niin näet polliisi
        Tolavasen totuuden... karenssi aiheuttaa erittäin raakaa rikollisuutta ja itsemurhia. Se entinen
        systeemi kun työkkäristä sai kaljarahat kahden viikon välein oli paljon parempi.

Ja ei saanut karenssia joka johtaa pikavippiin ja ....

• Oh hoh
        Make Love Pesä kirjoitti:

HEH... Että töihin pääsee muukin kuin sukulainen suhteilla. Katso uutiset niin näet polliisi
        Tolavasen totuuden... karenssi aiheuttaa erittäin raakaa rikollisuutta ja itsemurhia. Se entinen
        systeemi kun työkkäristä sai kaljarahat kahden viikon välein oli paljon parempi.

Ja ei saanut karenssia joka johtaa pikavippiin ja ....

Olipas ilkeää leimata työttömät kaljanjuojiksi ja rikollisiksi.

• Katikax
        Oh hoh kirjoitti:

Olipas ilkeää leimata työttömät kaljanjuojiksi ja rikollisiksi.

Eli et katsonut uutisia! Hyvä sosiaali politiikka ehkäisee rikoksia ja itsemurhia. Kok ja kumppanit haluaa ilmaisia orjia. Jos sanot vastaan niin sinut tuomitaan hulluksi!

• -totuus-

Sehän on mennyt niin että kokoomus haluaa ilmaisia orjia ja demarit niitä järjestää (toveri Filatov)

• tarkennan

Tarkennetaan. Kun täällä on jotain 90-luvulla harjoittelun kautta päässeitä. Ehkä silloin pääsikin. Tarkennettu kysymys. Kuka on vuoden 2006 jälkeen (jolloin tuli tää harjoitteluhelvetti) saanut harjoittelun jälkeen työpaikan.

• ....

Minä olen 2010-luvulla saanut kaksi kertaa työpaikan harjoittelun jälkeen. Toinen kerta tänä vuonna.

• löpinäleena

Laskin vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen erään firman palkkoja ja täytin siihen liittyviä papruja työkkärillekin.
      Kaksi iäkkäämpää rouvaa pääsi tukityöllistymisen avulla töihin kumpikin vuorollaan viimeisiksi vuosikseen ennen eläkettä. Yhdellä varhaisen keski-iän rouvalla oli samalainen tuuri päästä joiksikin vuosiksi töihin.
      Sitten tulivat nämä työhöntutustujat. Nuoret, joista ainakin joku haki opiskelemaan alaa tämän tutustumisen perusteella. Keski-ikäisillä työttömillä ei ollut kiinnostusta lähteä alaa opiskelemaan eikä heitä voitu palkata, koska ei ollut pätevyyttä heillä.
      Oli silloisen johtajan kanssa puhettakin, että miksi he saavat noita työkkärin kautta firmaan. Kai siinä paljon teki se, ettei väärinkäytetty ketään. Tutustujat olivat mukana, jos vaikka syötiin joskus paremmin ennen joulua. Iltapikkujoulussa eivät olleet.
      Nyt se johtaja on eläkkeellä. Firma lomautti ja irtisanoi, toivon mukaan ei enää saa tutustujiakaan uudella omistajalla.
      Ite kaipaisin töihin, mutta tes-palkan haluan. Ilmaisharjoitteluun en halua.

• houhuhouu

Olisi hyvä kysyä, kuinka moni on saanut vakituisen, oikean työn. Kyllä työkokeilun jälkeen saa yleensä lyhyen palkkatuetun työjakson, mutta sekin on työnantajalle lähes ilmaista. Palkkatuen tarkoitus on auttaa ihmisen palkkauksessa VAKITUISEEN työsuhteeseen, mutta eihän se näin toimi.

• apina.a1

Meidän firmassa on harjoittelijoita pyörinyt 1-2 vuodessa. 3 on saanut vakkaripaikan, joista 1 palkkatuella. Harjoittelijat joilla ei ole ollut tarpeeksi motivaatiota ovat saaneet lähteä, jotkut jopa kesken harjoittelujakson. Vievät muuten turhaan paikan motivoituneelta harjoittelijalta.

• duunarin työtä on

Ei työharjoittelijalle palkallista työtä ole tarkoituskaan antaa, koska alalle saa tarviten osaavia oikeitakin työntekijöitä jos tarve!

Työharjoittelija on amatööriä alempi joka ei ole mitään kurssia käynyt ja työkokemus nolla joten harjoituspaikka on eräs pakka missä saa kokea mitä se työ on oikeasti!

Kuka oikeasti kuvittele että firma ottaa riskin henkilöstä joka ei ole koskaan ollut missään työssä ja ei mitään koulutusta, kun tarjolla on alankoulunsa käyneet?

Firmojen ja työvoimatoimiston yhteistä aktivointia vain!
      Kyllä pitäisi aikuisen tajuta jos mielestään menee höpöhöpö-kursseille ja vieläkin odottaa tarjottimela ojennettua työpaikkaa niin peili on keksitty jonne syytä vilkaista....

Kurssilla ei ammattia tule, mutta vuosien ammatillisessa koulutuksessa todennäköistä!

Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      63
      2112
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      5
      1765
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      233
      1250
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      930
    5. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      57
      836
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      20
      832
    7. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      105
      741
    8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      38
      688
    9. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      686
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      679
    Aihe