Seroquel Prolongin käänteinen puoli

Aamunkoitto

Olen tänään tyhjän päällä. Olen järkyttynyt ja ahdistunut. Nukun yöni käsittämättömän hyvin mutta aamulla, heti ensimmäisellä hetkellä kun herään, iskee paniikinomainen levottomuus, syke nousee, kädet rupeavat hikoilemaan ja kurkussa on kuristuksen tunne. Tilanteen nimi voisi olla vaikka ”kaiken jälkeen” tai ”mitä helvettiä minulle oikein tapahtui” tai ”entä sitten nyt”. Kaikesta huolimatta olen saanut itseni takaisin, arvokkainta mitä minulla koskaan on ollut, oma itseni.
Jälkikäteen analysoin asian siten, että sairastuin masennukseen reaktiona menetykseen ja vaikeaan elämäntilanteeseen. Missä vaiheessa siitä tuli noidankehä jota ruokki tapani ajatella ja käsitellä asioita, en tiedä. Mutta missä vaiheessa siitä tuli noidankehä jota ylläpiti lääkitys, onkin kimurantimpi kysymys. Mutta minulla ei ole epäilystäkään, ettei näin olisi ollut.
Ensin oli masennus jota seurasi ahdistus joka taas räjähti paniikkihäiriöön. Diagnooseja tuli ja lääkkeitä. Kaikki keinot oli käytössä: mielialalääkkeet, antipsykootit ja jalokivenä kruunussa bentsot keskusteluterapia. Olin kahden lapsen yksinhuoltajaäiti ja työelämässä. Ymmärtäähän sen, ettei tämä helppo yhtälö ollut. Kaiken minä yritin mutta rajansa kaikella, myös jaksamisella. YT- neuvottelujen tuloksena menetin työpaikan, liika sairauspoissaoloja. Samalla hetkellä muutuin kyvyttömäksi lyhentämään asuntolainaani, plus miljoona muuta suurta tai pienempää huolenaihetta.
Vuonna 2012 antipsykoottinen lääkitykseni nostettiin huippuun: Seroquel Prolongi 1600 mg/vrk alprazolamia jopa 12 mg/vrk ja mielialalääkkeet kaupan päälle. Olin niin tolkuttoman ahdistunut, masentunut ja itsetuhoinen, ettei siinä tilanteessa ilmeisesti muutkaan voinut. Vai olisiko?
Ja minä, jolla todellisuus ei koskaan ole ollut hukassa, jonka muisti on pelannut hyvin ja vaikeuksista huolimatta pystynyt pitämään elämäni ja tilanteet hallussa, sekosin. Lähimuisti petti kokonaan ja tuli poissaolokohtauksia joitten jäljiltä syntyi hurjia mustelmia, lihaskipua, kuhmuja päässä ym. Heräsin aina välillä ”todellisuuteen” ja huomasin, etten muista mitä oli tapahtunut. Läheisteni kertoman mukaan puheeni puuroutui ja sammalsi kuin humalaisella. Huimaus oli niin valtava, että konttailin kotona. Koordinaatio ja motoriikka pettivät, puhuin omituisia enkä ymmärtänyt asiakokonaisuuksia. Ja nyt ei puhuta päivistä tai viikoista vaan melkein 2 vuodesta.
Vuoden 2012 lopussa tilanne huipentui niin pahaksi, että sekavuuden ja harhojen seurauksena päätyin psykiatriselle osastolle, joka on kokemuksena hirvittävä. Kukaan ei tiennyt mikä minulla on. Kokeet, kuvaukset ja testit eivät selittäneet mitään. Minut passitettiin kotiin ja epäily disosiatiivisesta häiriöstä, psykoottisesta masennuksesta ja epilepsiasta johtivat uusiin tutkimuksiin. Olen aina tuntenut syvää vastenmielisyyttä lääkitystäni kohtaan ja arvelin monen asian johtuvan siitä. Näin ajoin antipsykootit alas ja oloni koheni paitsi ahdistuksen ote. Lääkärini oli närkästynyt ja vaati lääkityksen nostamista välittömästi takaisin entiselle tasolle. Ja niillä mentiin. En muista vuodesta 2013 melkein mitään. Olin viikon neurologisella osastolla videotelemetrisessa EEG-tutkimuksessa, jossa löytyi pieni aivosähkökäyräpoikkeama jolla epilepsia-diagnoosi vahvistui. Koko tilanteesta ei voinut enää saada mitään otetta. Mielenterveyspoliklinikka hoiti masennustani ja neuropol epilepsiaani.
2013 lopussa taas osastolle kun sekavuus ja muistamattomuus horjuttivat realiteetit. Sairaalassa joku sanoi ohimennen, että voisit ehkä vähän pienentää sitä ketiapiiniannosta, auttaisi ehkä siihen huimaukseen. Kotiuduttuani ajattelin, ettei minulla ole mitään menetettävää. Taas kerran tiputin Seroquelin alas, maltillisesti ja säännöllisesti ilman psykiatrini kanssa neuvottelemista. Se, mitä tapahtui, järkytti minua sydänjuuriani myöten. Sen lisäksi, että huimaus hävisi, myös KAIKKI MUU loppui. Ei sekavuutta, harhoja, poissaolokohtauksia, kaatumisia, muistamattomuutta, puheongelmia. Mikä kummallisinta, myös masennukseni oli poissa. Yhtäkkiä oli olo kuin säkki olisi vedetty pois päästäni, koin kaiken jotenkin kirkkaana ja puhtaana. Tein suuren työn kun etsin lääkepakkausselostuksien lisäksi vertaistietoa netistä koskien antipsykootteja ja varsinkin Seroquel Prolongia. Oireilleni etsittiin syitä uusista sairauksista tai ”tilanteen pahenemisesta” muttei kukaan huomannut, että lääkitykseni aiheutti ja selitti kaiken. Olin siis miltei 2 vuotta lääkepsykoosissa joka aiheutti epileptisia kohtauksia. Lapseni jouduttiin sijoittamaan isovanhempien luo ja talouteni romahti kun en kyennyt ymmärtämään enkä hoitamaan asioitani. Mitä minun pitäisi nyt tästä ajatella tai miten asiaan suhtautua? Miksi KUKAAN lääkäreistäni ei nähnyt syy-yhteyttä lääkitykseni ja oireideni välillä? Kuka on tästä katastrofista vastuussa?
Jouduin karsimaan pois adjektiiveja ja tunteitani ilmaisevia lauseita. Mutta jokainen sitä lukeva varmaankin ymmärtää, miten valtavan paljon tässä inhimillisiä tunteita on ollut ja on mukana.

31

609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IaTRo-Genie in a bot

En ihmettelisi yhtään vaikka kaikki oireesi olisivat olleet iatrogeenisia eli lääkärin aiheuttamia. Tarinasi on ihan tuttu psykiatrian uhrien ja psykiatriaa tutkivien journalistien ja kansalaisten keskuudessa. Psykiatrit yleensä

"Lähimuisti petti kokonaan ja tuli poissaolokohtauksia"

"puheeni puuroutui ja sammalsi kuin humalaisella. Huimaus oli niin valtava, että konttailin kotona. Koordinaatio ja motoriikka pettivät, puhuin omituisia enkä ymmärtänyt asiakokonaisuuksia."

Klassisia ja hyvin yleisiä psyykenaineiden haittavaikutuksia kaikki.

"Mitä minun pitäisi nyt tästä ajatella tai miten asiaan suhtautua?"

Etpä paljoa muuta voi tehdä, kun sen mitä olet jo tehnyt eli ottaa asioista itse selvää internetistä (tai kirjallisuudesta) ja hämmästellä sitä miten typerää psykiatria on ja kuinka valtava ammattitaidottomia ja tietämättömiä alalla toimivat "lääkärit" ovat.

"Miksi KUKAAN lääkäreistäni ei nähnyt syy-yhteyttä lääkitykseni ja oireideni välillä?"

Heillä ei ole osaamista psykofarmakologian alalta eivätkä harrasta omatoimista itseopiskelua näistä asioista. Psykiatrien koulutukseen ei tietääkseni kuulu tunnistaa esim. lääkehaittavaikutuksia normaalista psyykkisestä hädästä.

"Kuka on tästä katastrofista vastuussa?"

Lääkärit ja psykiatrit, lääketeollisuus (lääkärikunnan harhaanjohtaminen) ja suomalainen lääkärikoulutus (mm. yliopistot jne.)

• ItrGenie in a bottle

Katosi näköjään osa yhdestä lauseesta pois. Olin kirjoittamassa, että psykiatrit yleensä saavat aikaan vaan enemmän harmia apua hakeville, joten parasta on olla hakeutumatta psykiatrisen 'hoidon' piiriin, jos tarvitsee apua mielenterveysongelmiin. Psykiatrit ovat lähinnä huumediilereita eivätkä he ole niinkään kiinnostuneet ratkaisemaan ihmisten todellisia ongelmia.

Jos englannin kieli on hallussa ja olet kiinnostunut psykiatrian aiheuttamista vahingoista yhteiskunnassa suosittelen lukemaan esimerkiksi Robert Whitakerin kirjan Anatomy of an Epidemic. Löytyy tilattavaksi ihan joka kirjakaupasta. Kirjan esittely löytyy muun muassa sivulta www.madinamerica.com. Huomaat pian, että et ole yksin.

• <3 <3

Tarinasi on todella koskettava, olet kaikkesi antanut ja enemmänkin. Voin kuvitella, että olosi on varsin tyhjä. Olen vihainen ja surullinen puolestasi, kaikesta siitä, mitä olet joutunut kokemaan, menettämään ja kohtaamaan. Olet fiksu ihminen, se paistaa tekstistäsi. Sinulla olisi paljon annettavaa muille, jotka ovat tietämättään samankaltaisessa tilanteessa tai jotka ovat vasta oman polkunsa alkutaipaleella. Olet tällä hetkellä psykiatrisen järjestelmän uhri, mutta sinusta tulee selviytyjä, voittaja ja todella vahva ihminen. Osaat varmasti arvostaa pieniä asioita ja ennen kaikkea olla läsnä itsellesi ja omille lapsillesi. Se on kalleinta, mitä tässä elämässä voi saada ja usein se käy kovien koettelemusten kautta. Toivon sinulle kaikkea hyvää jatkoon ja voimaa jaksaa käydä tapahtunut läpi. Sinä kyllä selviydyt. Jos sinulla on tarpeeksi voimia, tee ilmoitus Fimeaan ja Lääkevahinkovakuutusyhtiöön sekä Valviraan tai Aluehallintovirastoon. Kokemuksesi pitäisi käsitellä erittäin tarkasti ja sinun kuuluisi saada tuntuvat korvaukset. Voimia sinulle kaikkeen.

• Aamunkoitto

Kiitos teille jotka luette ja reagoitte. Sillä on suuri arvo minulle. Pidin pitkään ”jäitä hatussa” enkä ruvennut vihapäissäni kirjoittelemaan sinne - tänne kokemastani. Pyrin olemaan tässä asiassa mahdollisimman objektiivinen. En ole salaliittoteorioista kärsivä persoona eikä minulla ole syytä ajatella, että yksikin minua hoitanut lääkäri olisi halunnut minulle tarkoituksellisesti pahaa. En silti voi sulkea silmiäni siltä, että vakava laiminlyönti ja välinpitämättömyys ovat tapahtuneet ja tuottaneet minulle ja myös minun perheelle suunnatonta kärsimystä. Kysymys on kuitenkin suppeasta lääketieteellisestä alasta, jossa hoitona käytetään myös lääkkeitä ja näin maalaisjärjellä ajatellen pitäisi niitä määräävien lääkereiden yleisessä tiedossa olla myös tunnetuimmat ja pahimmat haittavaikutukset. Eihän siinä ole mitään uutta, että antipsykoottien haitat ilmenevät usein kuukausien ja jopa vuosien käytön jälkeen. Googlettamalla antipsykootit/haittavaikutukset pääsee heti wikipedia- sivulle jossa koko komeus on kaikkien luettavissa! Minusta on epätodellista uskoa, etteivät lääkärit tunnista niitä. Jopa siinä määrin epätodellista, että alan epäillä itseäni. Mutta tosiasiat puhuvat selvää kieltä. Olen myös vuosia seurannut mitä psykologian ja psykiatrian rintamalla tapahtuu ja näin ollen tietoinen siitä miten suuria epäkohtia mielenterveydenhoidossa on, mutta kun on sen koneiston osana, sitä ei pysty käsittämään, että se tapahtuu just nyt ja minulle. Olen lukenut kirjan mielialalääkkeistä ja toisen psykiatrisesta hoidosta, mutta tieto ei pystynyt suojelemaan minua. Minä oikeasti LUOTIN lääkäreihin.
        Nyt kun olen edennyt siihen vaiheeseen, että kissa on pöydällä, niin jokainen voi kuvitella mitä tapahtuu. Minut yritetään lytätä, vetoamalla niin käsittämättömiin juttuihin että tuntuu häviävän koko asian ydin keskusteluista. Mielenterveyspotilaana törmään myös jatkuvasti siihen, että minun ”normaaliutta” kyseenalaistetaan. Mä jo pyysinkin älykkyysosamäärätestiä ja valheenpaljastuskojetta mukaan, jotta voisimme jatkaa asiasta eikä tuhlattaisi aikaa minun ymmärtämisen kartoittamiseen.
        Perusenglanti hallussa muun 3 kielen ohella, joita olen elämäni eri vaiheissa puhunut, muttei riitä erityiskirjoista selviämiseen. Lisää tietoa vastaavista kokemuksista kuitenkin kaipaan ja siitä miten tästä asiasta voi kävellä ulos mahdollisimman ehjänä.
        Oloni on kieltämättä tyhjä. Olen äärettömän katkera mutten aio siihen pisteeseen juuttua. Niin nurinkurista kun se taas kerran on, mikä ei tapa, se vahvistaa. Kurjaa on se, että silloin kun minä olin aivan sekaisin ja oireilin pahasti, minun tyttöni masentui ja asia paheni sen jälkeen kun hänet sijoitettiin isovanhemmille. Ja hänelle aloitettiin lääkitys vaikka hän oli silloin vasta 13-vuotias. En halua edes kommentoida tätä, niin paljon tuskaa ja surua se minussa aiheuttaa.
        Kiitos neuvoista, minun on tavalla tai toisin tämä asia saatava lääkeyhtiöiden, lääkäreiden ja neurologien tietoon, kuten myös psyykelääkkeitä syövien ihmisten tietoon. En kaipaa minkälaista julkisuutta, mutta kysymys onkin paljon isommasta siasta. Yksinkin tällainen tapaus on liikaa ja minun on tehtävä jotakin, jotta näin ei kävisi.

• <3 <3

Luota itseesi, omaan ymmärryskykyysi ja kokemuksiksi. Ne ovat aidot ja oikeat ja tilanne on juurikin niin kamala kuin olet sen kuvannut. Moni on aivan samassa tilanteessa kuin sinä. Kärsimystä tosin lisää se, että et tule todennäköisesti saamaan ymmärrystä rivipsykiatreilta tai -neurologeilta. He kiertävät tai kiistävät asian ja todennäköisesti jättävät sinut oman onnesi nojaan. Lääketehtaat tietävät hyvinkin näiden lääkkeiden haittavaikutukset ja kuinka vaikea niitä on osata tunnistaa. Sitä en vielä osaa sanoa, miten Lääkevahinkovakuutus tai Valvira asiaan reagoi. Sinun pitäisi ottaa yhteys johonkin vaikutusvaltaiseen psykiatriin tai neurologiin (minulla on nimiä, voin kertoa ne sinulle). Uskoisin, että Valvira on myös merkittävä taho tilanteessasi. Tarpeellista olisi herättää keskustelua myös mediassa. Tästä voisi myös moni toimittaja kiinnostua. Onko sinulla hyvä terapeutti, kenen kanssa käydä tapahtunutta läpi?

• Aamunkoitto

Joo, kyllä minä tarvitsen nyt pätevien psykiatrien ja neurologien nimiä. En aio jättää tätä asiaa tähän. Netti on pullollaan psyykelääkkeiden aikaansaamien tuhojen tarinoita. Kukaan ei ota vastuuta. Tämä ON todistettavissa, että SSRI pahensi masennukseni itsemurhan partaalle ja myös se, että neurolepti johti kaikkiin edellä mainituihin kauheuksiin. 2 sydäntä, otan mielelläni apusi vastaan, jos joskus vielä täällä pyörähdät.

• <3 <3
        Aamunkoitto kirjoitti:

Joo, kyllä minä tarvitsen nyt pätevien psykiatrien ja neurologien nimiä. En aio jättää tätä asiaa tähän. Netti on pullollaan psyykelääkkeiden aikaansaamien tuhojen tarinoita. Kukaan ei ota vastuuta. Tämä ON todistettavissa, että SSRI pahensi masennukseni itsemurhan partaalle ja myös se, että neurolepti johti kaikkiin edellä mainituihin kauheuksiin. 2 sydäntä, otan mielelläni apusi vastaan, jos joskus vielä täällä pyörähdät.

Hei Aamunkoitto,

Hyvä kun otit yhteyttä! Voitaisiin kirjoitella vaikka s-postia. Laittaisitko mailia osoitteeseen [email protected].

• Aamunkoitto

Rakas ”kaksi sydäntä”  , olet viisas monessa mielessä, sinussa on tunnetta, myötätuntoa ja älyä. Pysyäkseni karkeasti asiassa kerron suurin piirtein tapahtumajärjestyksestä. Kotiuduin sairaalasta 1.11.13, seroquel prolongin alasajo alkoi kokeilumielessä ehkä 2-3 vkoa sen jälkeen. Jos olisin osannut odottaa mitä kenties voi tapahtua, olisin toki merkannut kaiken pikkutarkasti ylös. Alasajo alkoi 800 mg:sta ja pienensin määrää aluksi 200 mg 2 viikon välein ja sitten 100 mg parin viikon välein kunnes puolitin sitä murusen kokoiseksi, koska plasebo toimi kohdallani mainiosti. Riitti kun jätin noin 10 mg ottamatta, en saanut unen päästä kiinni. Silti uneni eivät ole kärsineet tiputuksen jälkeen vaikka vaikeaan unettomuuteen sitä alun perin määrättiin. Enivei, tulosta alkoi tulla välittömästi. Huimaus hellitti ensin, sitten muisti rupesi pelaamaan yhä paremmin, ei sekavuutta, ei mitään. Jouluna olin jo ihan ok ja koko ajan vaan parempaan. Ymmärrys siitä mitä on tapahtunut, saavutti minut joskus helmi-maaliskuussa. Olen koko tämän ajan edelleen ollut avohoidossa, keskusteluterapiassa kerran viikossa. Murphyn lakien erinomaisesti toimien elämässä, minun terapeuttini vaihtui juuri vuodenvaihteessa eikä uudella ollut siis omakohtaista kokemusta minun aikaisemmasta tilanteesta. Eli kunnon sotku. Joka tapauksessa hän oli ensimmäinen joka sanoi ääneen, että minä olen kuntoutumassa. Siitä tämä vyyhti lähti purkaantumaan. Kuten oivalsit, ensireaktio oli kieltäminen. Alkoi se todella tympeä lässytys, että ymmärräthän sinä, että masennuskin voi aiheuttaa muistihäiriöitä. Joo, minä tiedän. Mutta kun muisti rupeaa pelaamaan, ja sekavuus häviää eikä epileptisiä kohtauksia ole sen jälkeen kun jätetään pois lääke, josta selvitystyöni tuloksena voi sanoa vaan, että se voi aiheuttaa kaikki rajut oireeni niin turhaa on sitä yrittää puhua mustaa valkoiseksi. En ole vielä tavannut lääkäriäni mutta pyysin hänen kaivaa esiin lääkehistoriani ja sen hän teki. Josta kyllä valitettavasti yhteenvedon joudun tekemään itse, ihan vain ajan säästämisen vuoksi tulevaisuudessa. Neurologin jo tapasin ja hän rupesi sitten voivottelemaan miksi olen jättänyt pois epilepsialääkkeet ja että uskonko minä ihan oikeasti, että lääkkeeni aiheuttivat kohtaukseni. Ja minä sanoin, että minä en usko, minä tiedän. Ja neurologini oli sitten ensimmäinen joka rupesi kartoittamaan koko minun sairaushistoriaa kokonaisena. Ja tämä tapahtuu täällä, Suomessa, ei missään kehitysmaassa. Voi kristus, ne ei todellakaan usko minua, tai eivät halua uskoa. Tapaan hoitavan lääkärini kesäkuun alussa ja jännää tästä tulee. Voi olla, että minun pitää tässä asiassa turvautua tarjoamaasi apuun, koska kovasti siltä näyttää, että tätä asiaa ei haluta eteenpäin viedä. Asenne on tämä tuttu hys-hys. Mutta mitään liioittelematta elin vuoden omassa kodissani yksin peläten suunnattomasti kaatumista, koska jäljet poissaolokohtauksien jäljiltä olivat järkyttävät. Suihkussakin istuin lattialla tai ryömin, kun kerran olin mennyt siellä nurin enkä tiedä miten pitkään olin tajuttomana. Tämä kaikki oli lääkärien tiedossa ja sen annettiin jatkua. Tämän asian läpikäyminen terapeuttini kanssa on vaivalloista. Hän ei voi olla aivan puolueeton siinä asiassa, koska työskentelee lääkärini kanssa saman katon alla joka päivä.
      Potilasasiamies sitten olisi seuraava taho lääkärini jälkeen. Pidän korrektina nyt ensisijaisesti keskustella hänen kanssa asiasta. Mutten voi antaa vaipua kaikkea tapahtunutta unholaan. Siihen, että lääkärit tunnustavat mokansa ei kovinkaan moni usko. Valvovien tahojen on kuitenkin tämä tieto saatava koska tämän lääkkeen haitat suhteessa tavoiteltuun hyötyyn ovat aivan kohtuuttomat.

• <3 <3

Psykiatrinen hoitotodellisuus on juurikin kuvaamasi kaltainen. Suomessa on vain kourallinen lääkäreitä, jotka osaavat myöntää tiedon puutteen psyykelääkkeiden vaikutusmekanismeista, katastrofaalisista haittavaikutuksista ja mahdollisista pitkäaikaisvaikutuksista. Jotkut osaavat jopa esittää, että psyykelääkkeet estävät joissain tapauksissa paranemisen. Totuus lääkkeistä tulee valtavirtaan vähitellen vuosien kuluessa. Lääketiede hoitaa potilaita tässä ja nyt -periaatteella katsomatta potilasta kokonaisuutena ja ajattelematta, minkälaisia seuraamuksia määrätyllä hoidolla voi pitkällä tähtäimellä olla. Seuraavat sukupolvet tulevat kohtaamaan psyykenlääkkeiden mielettömyyden ja useat kaltaisesi tilanteet.

On varmasti ensiarvoisen tärkeää, että asia tulee hoidetuksi juuri siellä, missä vahinko on tapahtunutkin. On hyvä keskustella asiasta hoitavien henkilöiden kanssa, jotta he joutuvat itse pohtimaan, mitä tällaisessa tilanteessa tulee tehdä. Hyödyllistä voisi aluksi olla myös muistutuksen tekeminen hoitavan tahon vastaavalle ylilääkärille ja katsoa, miten asiaan suhtaudutaan. Tämän jälkeen tosiaan tulevat nuo muut mainitsemani paikat.

Jotta saisit etäisyyttä tapahtuneeseen, voisi olla harkitsemisen arvoista ottaa yhteyttä yksityiseen, kokeneeseen terapeuttiin. Voin tiedustella näitäkin sinulle, jos olet kiinnostunut.

Älä luovuta asian eteenpäin viemistä, maailmalla on lukuisia muita kohtaloihmisiä, jotka janoavat sitä, että joku ajaa heidän asiaansa. Näistä asioista täytyy älähtää, että asiat muuttuvat. Olet merkittävässä roolissa ja kokemuksesi on kaikessa traagisuudessaan arvokas. Olet voittajajoukkueessa ja tulet paranemaan. Siitä saamme olla todella kiitollisia. Elämällä on sinulle vielä paljon hyvää annettavaa.

• Aamunkoitto

Kävin tässä toisen kerran läpi hoitoneuvottelujen, lääkäritapaamisten ja lääkitykseni historian. Karua luettavaa. Lääkärin hätä näkyy kaiken läpi. Todellisuus on vielä karumpaa. Lääkkeeni ylläpitivät vaikeaa masennustani vuosien ajan ja johtivat minut psykoosiin ja epilepsiaan. Minulla ei ole milloinkaan ollut niin paljon syytä olla masentunut kun nyt, olen menettänyt kaiken, minkä eteen koko elämäni olen tehnyt töitä. Ja siitä huolimatta olen hyvin optimistinen, en itke enkä haudo itsemurhaa. Tämä kaikki on aivan liian hirveätä, ollakseen totta. Mutta tätä ei ole toisella tavoin mahdollista tulkita tai ymmärtää. Se taas tarkoittaa sitä, että on valtavasti muita ihmisiä samassa jamassa. Monet heistä tuskin uskovat tätä tai ajattelevat, että se kaikki tapahtuu jossakin muualla ja jollekin muulle.

Miksi minusta alkaa tuntua yhä enemmän ja enemmän, että nyt puhutaan asiasta josta ei haluta puhua? Kysymys on kuitenkin niin isoista asioista jotka ovat pahimmillaan erittäin traagisia. Miksei asioista puhuta niitten oikealla nimellä? Tämä kokonaistilanne ei ole yhtään sen parempi kuin lobotomian, insuliinishokkihoitojen ja sähköshokkihoitojen (josta minulla on myös järkyttävä kokemus) kulta-aikoina. Jos tietämättömyys ja osaamattomuus ovat niin suuria, niin se pitää myöntää.

Se, mikä käy myös hyvin selväksi hoitoraporttejani lukiessa, on se, että minä olen hyvin hankala potilas joka vastustaa lääkitystä, kyseenalaistaa sitä eikä suostu osastolle. Meillä on kyllä olevinaan itsemääräämisoikeus, mutta kyseenalaistaessa hoitokeinoja leimautuu hankalaksi. Olen sen kokenut niin monta kerta, että suorastaan ihmettelen. En ole koskaan ajatellut itseäni hankalaksi ihmiseksi, eikä kyllä kukaan muukaan ole sitä sanonut, päinvastoin. Mutta nyt liikumme yksityisyyden, luottamuksen ja järkeilyn maastossa. Jos kerran olen mielenterveyspotilas, en mitenkään voi tietää, mikä minulle on hyväksi tai pahaksi. Vaikka minä itse kaiken omassa päässäni ja kehossani koen, niin joku muu väittää tietävänsä paremmin. Tämä on jo lähtökohtaisesti niin vino asetelma, ettei voi mennä kun huonosti.

Minä uskon myös, että haluni saada tämä asia päättäjien ja vastuussa olevien tietoon tulee latistumaan, koska tiedän, mitä minulla on vastassa. Turhaa taistelua tuulimyllyjä vastaan. Mutta on mahdollista myös, että jos vakuutun asian tärkeydestä, saan kannustusta ja tukea, niin minä kestän vielä tämänkin.
        Enkä ole pitkiin aikoihin saanut osakseni sellaista arvostusta ja rohkaisua kun sinulta ”kaksi sydäntä”. Kiitos!

• <3 <3

Olet oikeassa, kokemuksesi on järisyttävä, eikä sellainen, jolla ei ole kosketusta psykiatriseen hoitotodellisuuteen voi tapahtunutta käsittää. "Kyse on alkuperäisestä ongelmastasi", "sairautesi on pahentunut", "lopetit lääkkeet liian aikaisin", "kyllä lääkäreihin voi luottaa, "miten muka voit itse tietää paremmin", "yrität päästä helpolla syyttämällä lääkkietä", "lääkkeet ovat hyvin tutkittuja", näihin kaikkiin törmää väistämättä vastaan. Mutta mitä syvemmälle hoitojärkestelmässä ajautuu, sitä vahvempana kumpuaa oma käsitys tilanteesta. Jokin sisällä sanoo, että tämä ei ole totta. Ja tämä vahvistuu, kun perehtyy vertaiskokemuksiin ja selviytymistarinoihin.

Psykiatrisessa hoidossa mennään niin syvälle ihmisen perustuksiin ja käsityksiin omasta itsestä, toisesta ihmisestä ja maailmasta. Pahimmassa tapauksessa aivopestään ihminen uskomaan olevansa sairas, potilaan omia käsityksiä ei kuunnella tai ne osataan hienovaraisesti johdatella häiriintyneiksi ajatusmalleiksi. Hoitokertomuksissa asiat on esitetty tiivistetysti lääkärin omien käsitysten pohjalta ja ne voivat vaikuttaa ulkopuoliselle lukijalle varsin vakuuttavilta. Pidän käytäntöjä vakavana henkisenä väkivaltana, joka rikkoo ihmisen syvimmät uskomukset ja perustukset. Luottamus lääkäreihin on mennyttä ja omakuva tulee rakentaa uudestaan. Kehen voin enää luottaa? Kuka minua uskoo? Kuka on puolellani? Mistä saan oikeutta tilanteeseen?!?!

Vakavia tilanteita. Kaikesta tapahtuneesta on kuitenkin mahdollisuus selvitä. Tie ei todellakaan ole helppo, mutta siitä voi selvitä voittajana ja rakentua täysin uudeksi ihmiseksi. Tiesi ei ole myös siinäkään mielessä helppo, että moni ei osaa tai jaksa puolustaa itseään, eikä polkua potilaiden kokemusten kuuntelemiselle ole psykiatriassa vielä muodostettu. Olet ensimmäisten joukossa ja tulet kohtaamaan paljon vastustusta. Samalla ymmärrät kuitenkin entistä vahvemmin, miten suurta vääryyttä olet kokenut ja kuinka terve loppujen lopuksi olet. Hoitoympyräsi sulkeutuu. Voit jättää menneet taaksesi ja keskittyä elämään omaa, tärkeää elämääsi läheistesi kanssa. Olet menettänyt paljon, mutta tulet saavuttamaan sitäkin enemmän. Kaikki se, mikä on aiemmin ollut itsestäänselvää, nousee arvoonsa ja huomaat olevasi monella tavalla rikas. Elämäsi kääntyy vielä hyväksi, olet nyt sen tien alussa.

• Neuroleptipää

Kaikki menee sekaisin kuin lukee tätä. Olen hyvin pahoillani kaikkien puolesta jotka ovat psykiatrian uhreja, itsekkin olen. Mutta samalla miten selviytyä ilman, koska kun ihminen menee psykoottiseksi ja on vaaraksi itselleen/muille, mitä jäljelle jää jos ei ole psykiatriaa. Inhoan psykiatriaa, ja en pysty ajattelemaan selkeästi neuroleptien takia. Pääni on sotkua neuroleptien vuoksi. Mutta mitä tekisimme ilman sitä? Julma maailma. En tiedä voinko luottaa lääkäreihin ja pitää teidän tekstejä sairaina, vaiko päinvastoin. Epätietoisuus sekoittaa.

• ItrGenie in a bottle
        Neuroleptipää kirjoitti:

Kaikki menee sekaisin kuin lukee tätä. Olen hyvin pahoillani kaikkien puolesta jotka ovat psykiatrian uhreja, itsekkin olen. Mutta samalla miten selviytyä ilman, koska kun ihminen menee psykoottiseksi ja on vaaraksi itselleen/muille, mitä jäljelle jää jos ei ole psykiatriaa. Inhoan psykiatriaa, ja en pysty ajattelemaan selkeästi neuroleptien takia. Pääni on sotkua neuroleptien vuoksi. Mutta mitä tekisimme ilman sitä? Julma maailma. En tiedä voinko luottaa lääkäreihin ja pitää teidän tekstejä sairaina, vaiko päinvastoin. Epätietoisuus sekoittaa.

"Mutta mitä tekisimme ilman sitä?"

Tarkoitatko mitä tekisimme ilman psykiatriaa?
        Ihan mitä haluaisimme. Ilman psykiatriaa kansalaisella on vapaus määrittää mikä on hoitoa hänelle ja mitä palvelua on halukas ottamaan vastaan. Asiakas arvioi ja päättää millaisen hoidon tai palvelun kokeen itselleen hyödylliseksi. Näin toimii vapaa yhteiskunta. Psykiatria pakottaa toimenpiteitä ihmisiin vastoin heidän tahtoaan ja polkee yksilön vapautta, koskemattomuutta ja muita ihmisoikeuksia aiheuttaen suurta vahinkoa, kärsimystä ja tuhoa ihmisten elämään ja tekee sen kaiken 'hoidon' nimissä, mikä on erityisen petollista. Siten muu kansan osa pysyy tietämättömänä asioiden todellisesta tilasta. "Hullujahan" ei kannatakaan kuunnella, koska ovat "hulluja", vai kannattaisiko sittenkin?

Epätietoisuudestasi pääset opiskelemalla näitä asioita. Psykiatria ei ole sitä mitä valtaosa ulkoisesti luulee. Usein luullaan, että psykiatria on lääketieteen ala vaikka todellisuudessa alalla ei ole ollut koskaan historiansa aikana mitään tekemistä lääketieteen kanssa. Näistä asioista voi kuitenkin oppia tietämään ja mielenterveysjärjestelmää ymmärtämään vain opiskelun, lukemisen ja asioihin perehtymisen kautta.

• 3+16
        ItrGenie in a bottle kirjoitti:

"Mutta mitä tekisimme ilman sitä?"

Tarkoitatko mitä tekisimme ilman psykiatriaa?
        Ihan mitä haluaisimme. Ilman psykiatriaa kansalaisella on vapaus määrittää mikä on hoitoa hänelle ja mitä palvelua on halukas ottamaan vastaan. Asiakas arvioi ja päättää millaisen hoidon tai palvelun kokeen itselleen hyödylliseksi. Näin toimii vapaa yhteiskunta. Psykiatria pakottaa toimenpiteitä ihmisiin vastoin heidän tahtoaan ja polkee yksilön vapautta, koskemattomuutta ja muita ihmisoikeuksia aiheuttaen suurta vahinkoa, kärsimystä ja tuhoa ihmisten elämään ja tekee sen kaiken 'hoidon' nimissä, mikä on erityisen petollista. Siten muu kansan osa pysyy tietämättömänä asioiden todellisesta tilasta. "Hullujahan" ei kannatakaan kuunnella, koska ovat "hulluja", vai kannattaisiko sittenkin?

Epätietoisuudestasi pääset opiskelemalla näitä asioita. Psykiatria ei ole sitä mitä valtaosa ulkoisesti luulee. Usein luullaan, että psykiatria on lääketieteen ala vaikka todellisuudessa alalla ei ole ollut koskaan historiansa aikana mitään tekemistä lääketieteen kanssa. Näistä asioista voi kuitenkin oppia tietämään ja mielenterveysjärjestelmää ymmärtämään vain opiskelun, lukemisen ja asioihin perehtymisen kautta.

Mutta mistä tiedät ettet ole väärässä ja sairas? Vainoharhainen? Olen itse tuhottu. Psykiatrian toimesta, ja minulla ei ole sairaalasta käsin vapauksia mihinkään. Ennen "sairastumista" olen psykiatriaa vastaan ja sen jälkeen taas en. Nyt olen välikädessä ja en tiedä mihin uskoa. Stuck.

• ItrGenie in a bottle
        3+16 kirjoitti:

Mutta mistä tiedät ettet ole väärässä ja sairas? Vainoharhainen? Olen itse tuhottu. Psykiatrian toimesta, ja minulla ei ole sairaalasta käsin vapauksia mihinkään. Ennen "sairastumista" olen psykiatriaa vastaan ja sen jälkeen taas en. Nyt olen välikädessä ja en tiedä mihin uskoa. Stuck.

"Mutta mistä tiedät ettet ole väärässä ja sairas? Vainoharhainen?"

Toivottavasti et ole ihan tosissasi. :) 'Salaista asettani' kutsutaan tieteeksi ja tutkimukseksi. Lisänsä tuo kriittinen ajattelu, joka on korvaamaton.

• 13+18
        ItrGenie in a bottle kirjoitti:

"Mutta mistä tiedät ettet ole väärässä ja sairas? Vainoharhainen?"

Toivottavasti et ole ihan tosissasi. :) 'Salaista asettani' kutsutaan tieteeksi ja tutkimukseksi. Lisänsä tuo kriittinen ajattelu, joka on korvaamaton.

En ole psykiatrian puolesta, vaikka toivoisin voivani olla. Yritän olla koska en halua uskoa että aivoni ovat vaurioituneet ja pilaantuneet, koska olen lukkojen takana psykoosi ja bipo potilaana pakkolääkittävänä, ja haluan antaa itselleni toivoa, that's it. Ja olen vasta täyttämässä 18. Ilman lääkkeitä sekoan se on nähty moneen kertaan olen vaaraksi itselleni. Lääkkeiden kanssa olen pilattu. Elämä on.

• * * *
        13+18 kirjoitti:

En ole psykiatrian puolesta, vaikka toivoisin voivani olla. Yritän olla koska en halua uskoa että aivoni ovat vaurioituneet ja pilaantuneet, koska olen lukkojen takana psykoosi ja bipo potilaana pakkolääkittävänä, ja haluan antaa itselleni toivoa, that's it. Ja olen vasta täyttämässä 18. Ilman lääkkeitä sekoan se on nähty moneen kertaan olen vaaraksi itselleni. Lääkkeiden kanssa olen pilattu. Elämä on.

Kyllä sinulla on toivoa, luota siihen. Voimia sinulle!

• Aamunkoitto

Ajatuksia aiheesta.
      On terveitä ja sairaita ihmisiä. Näin me luokittelemme. Raja kulkee siinä, että on diagnoosi. Ihminen huomaa ongelman, hakee apua, tapaa lääkärin, saa diagnoosin ja hoito aloitetaan. Hän on siis sairas. Entä sitten ihminen, jolla on ongelma mutta ei tunnista sitä itse, tai ei hae apua? Hän on virallisesti terve. Terveempää on hakea apua kun olla sairas ja kieltää se, jatkamalla ”terveitten” kirjoissa. Paradoksi.

Kun ihminen hakeutuu psykiatriseen hoitoon, koneisto imaisee hänet sisäänsä. Se pilkkoo sen ihmisen elämän ja persoonan palasiksi ja pahimmassa tapauksessa persoonallisuudesta tulee sairaus josta koko hänen elämänsä kertoo. Olen itse saanut kaksisuuntaisen diagnoosin ja ihmettelen tätä jatkuvasti. Miksi? En ole koskaan ollut maaninen, en kärsi suuruudenhulluudesta, uskon että käsitykseni asioista ovat hyvinkin realistisia. Mutta ihmisen omilla uskomuksilla ei siinä vaiheessa ole enää painoarvoa, kun hän on psykiatrisen hoitokoneiston osasena pyörimässä hurjassa diagnoosien, terapioiden, lääkityksen ja osastonjaksojen pyörässä. Ihminen menettää itseluottamuksensa, koko hänen elämänsä alkaa näkyä vaan diagnoosien näkökulmasta, johdatteleva kysely saa hänet näkemään asiat ihan eri valossa kun aikaisemmin. Ja ihminen todella uskoo, että MINÄ OLEN SAIRAS.
      Psykiatrisessakin hoidossa mennään matalamman aidan yli tai joskus jopa ali. Miten psykiatri tai psykologi ylipäätään pystyy määrittämään, miten kunkin tulisi ajatella, suhtautua tai reagoida? Eli kuten moneen otteeseen todettu, diagnosoitu oire tai sairaus heijastaa voimakkaasti sitä, minkälainen on hoitajan tai lääkärin käsitys kyseisestä asiasta tai yleisestikin minkälaista maailmankatsomusta hoitava osapuoli kantaa. Vaatii suurta ammattitaitoa, että voi kohdata ihmiset erilaisina persoonina, havaita niissä joitakin ongelmia tai oireita ja luotsata heitä kohti minäkuvan vahvistumista tai väärien ajatusmallien hylkäämistä.
      Psykiatrisessa hoidossa on selvästi piirteenä se, ettei diagnoosi pysy yksittäisenä. Niitä tulee aina ja koko ajan lisää. Minun masennus jakaantui bipolaariseksi, josta löytyi ahdistus, josta syntyi paniikkihäiriö ja pahimmilla ylilääkittynä minulla oli psykoottinen masennus ja dissosiatiivinen oire epilepsia. Eihän tässä sotkussa kukaan enää pysy kärryillä! Eikä tässä ole mitään järkeä! Tämä epilepsia syötettiin minulle väkisin! Kun kyseenalaistin sen, minulle ruvettiin latelemaan, että sinulla on ongelmia diagnoosin hyväksymisen kanssa, kyllähän me ymmärretään, onhan se vaikea sairaus. Minä vetosin siihen, ettei epilepsia diagnoosi selitä minun muita rajuja oireita, johon minulle sanottiin, että nyt on kysymys aivan eri sairauksista ja muita oireita ei voi liittää siihen ja sitten sitä seurasi pitkä luento siitä, että epilepsia on paljon laajempi ilmiö kuin mitä klassisesti ajatellaan ja näin olleen minun kaikki kummalliset oireet selittyisivät epilepsialla. Siis että mitä? Tiedättekö te nyt itsekään, mitä olette sanomassa? Uskon, että ihminen erittäin usein tietää tai vaistoaa asioiden oikean olemuksen. Ja siitä huolimatta, että tein siinäkin valtavan työn, että selvitin epilepsian olemuksen ja luin kaiken mikä eteeni osui, minä en koskaan vakuuttunut siitä, että epilepsiani todella on sisäsyntyinen. Kohtauksiani ei koskaan kukaan ole nähnyt. Johtopäätökset vedettiin muistamattomuudesta ja näkyvistä jäljistä. Eikä ne koskaan esiintyneet ilman tätä valtavaa lääkepöllyä ja sekavuutta. Ja miksi kinastellaan siitä, mikä lukee lääkepakkauksessakin! Seroquel Prolong voi aiheuttaa kouristuskohtauksia. Ei riitä neurologeille eikä psykiatreille. Erehdyin mainitsemaan, että äidilläni oli muutama epileptinen kohtaus elämänsä aikana ja minun diagnoosini alleviivautui samalla hetkellä. Olen huomannut myös, sen, että vanhempieni sairauksista tai ongelmista puhuessani, olen tehnyt itselleni enemmän haittaa kuin hyvää, koska näin olleen minulla on nyt kaikki mahdollinen biologinen painolasti virallistettuna. Jos kerran on taipumus, niin se on yhtä kun sairaus. Tai esimerkiksi minun persoonani. Olen puhelias, sosiaalinen, liikun nopeasti, mutta samalla keskityn tuntikausiksi lukemaan, pohdiskelen asioita yksikseni päässäni, makoilen sohvalla ja kuuntelen musiikkia, katselen ääneti pikiä aikoja auringonlaskua järvellä. Koen tunteet voimakkaana samalla istun alas pohtimaan niitä. Kaksisuuntainen? Minähän en kärsi siitä, enkä tietääkseni aiheuta muillekaan kärsimystä. Ihminen voi ristiriitaisenakin olla toimiva ja ehjä kokonaisuus ja koen, että minun eri puoleni tuovat elämääni syvyyttä ja tasapainoa. Se, että alkaa itseensä ja omiin piirteisiinsä suhtautumaan kuin sairauteen on tuhoavaa. Olen sitä mieltä, että psykiatrisessa hoidossa pitäisi suunta olla päinvastainen – ihmisen eri puolten väliin on rakennettava siltoja ja niistä kokonaisuuksia. Ja todelliset oireet ja ongelmat olisi ehdottomasti erotettava näennäisistä tai kuvitelluista.

• erakko666

itse olen juuri lopettamassa kaikki mt palvelut. (mielestäni paras ratkaisu).

huomasin että kun olen "tuen" piirissä, niin heti taas tuputtivat psykiatriaa.

ei voi käsittää. vahinkoa on jo tapahtunut, ja liian heikko taistelemaan että asiat hoitotahoihin muuttuisivat.
      sitähän ne eivät halua itse tunnustaa. ja koen myös että olen menettänyt täysin luottamuksen.

viimeinen niitti asian varmistukseen teki sen, että tt kuvauksissa ei näkynyt mitään poikkeavaa.

• RiikkaKai

Kiitos viesteistäsi, Aamunkoitto. Ne pysäyttivät. Olen jo pitkään suunnitellut jutun tekemistä neurolepteistä. Tässä vaiheessa kerään vasta taustatietoa ja kokemuksia aiheesta. Ota yhteyttä (voit ottaa ihan anonyyminäkin): riikka.kaihovaara(at)yle(dot).fi

• ItrGenie in a bottle

Hei Riikka, Erinomaisen jutun olit saanut aikaan "masennuslääkkeistä". Mielellään olisi kuunnellut tunnin ohjelman aiheesta, koska varmasti jäi paljon puolituntisen ulkopuolelle, näin uskoisin.

Psykiatriset "hoidot" ja biologinen psykiatria ovat suurimpia huijauksia mitä terveydenhuoltojärjestelmä on ihmiskunnan historiassa ikinä kohdannut. Aiheet huijauksista, väärinkäsityksistä ja väärinkäytöksistä psykiatrian puolelta eivät lopu ikinä kesken. Jos vain rahoitus jutuille löytyy ja intoa riittää saanet tästä pienen uran itsellesi. Tässä vain muutama aihe mistä tavallisen kansalaisen tulisi tietää.

1) Sähköshokittaminen ("sähköhoito") - 100%:n varma aivovaurio
        2) ADHD-huijaus - Lasten kemiallinen kontrolloiminen hoitamisen nimissä
        3) Kemiallinen lobotomia - Neuroleptit, the bitterest pills
        4) Pakkolääkintä - Kemiallinen pakkopaita, pahoinpitely ja ihmisoikeusrikos
        5) Psykopolitiikka/Psykiatrian rooli yhteiskunnassa - Psykiatria sosiaalikontrollin välineenä
        6) Psykiatrian aivojen vaurioittamisen hoitoperiaate (Brain Disabling Principles of Psychiatric Treatments)

• Ketipinorin popsija

Minä myös kyseenalaistan nämä neuroleptit lääkityksenä. Itse olen syönyt yli vuoden ketipinoria ahdistuneisuuteen ja unettomuuteen. Tosin todella pienellä annostuksella, 1 tabletti 25 mg iltaisin.
      Hyvät unet on tuonut, vähän liiankin hyvät. Minulle on jo saavutus, että pääsen sängystä ylös puolilta päivin ja olo on siltikin tolkuttoman väsynyt koko päivän.
      Sohva kutsuu ja saatan nukkua vielä parin tunnin päiväunet.
      Hereilläolotunteja ei vuorokauteen paljon jää.

Olen laittanut uneliaisuuden masennuksen piikkiin, koska vuosien varrella olen ollut masentunut. Siitä aina kuitenkin noussut, kun työllistynyt tms..

Sitä vain ihmettelen nyt tällä hetkellä että mikä masennuksen aiheuttaa. Kun ei pitäisi olla mitään sen suurempia murheita.

Tätä iltaketipinoria alan epäillä. Lamaannuttaako aivoja niin paljon, että nukkuminen on ainoa mikä kiinnostaa. Halu tehdä asioita ja toimia kuitenkin on, mutta se valtava väsymys ottaa vain vallan.

Nyt yritän jättää koko lääkkeen pois. Neljättä päivää ollut ilman. Katsotaan kuinka käy. Mitenköhän kauan kestää, että lääke on poistunut elimistöstä kokonaan yli vuoden säännöllisen käytön jälkeen?

• Aamunkoitto

Lääkeaineet poistuvat elimistöstä suhteellisen nopeasti. Eri asia on vierotusoireet. Mitä pitempään elimistö on ollut tiettyjen kemiallisten yhdisteiden vaikutuksen alaisena, sitä enemmän se on vaikuttanut koko elimistöön ja nyt puhutaan keskushermostosta. En suosittele kenenkään tekemään sitä ilman lääkärin kanssa konsultoimista vaikka niin itse teinkin, koska lääkkeiden alasajoon liittyy aina riskejä ja mahdollisia komplikaatioita.

Ensin pitää olla syy, miksi se tehdään. Uskon, että mielen hoitamisessa lääkkeillä pitäisi pyrkiä ”välitarkistuksiin”, koska kyseiset lääkkeet voivat pitkässä juoksussa ruveta ”ruokkimaan” masennusta ja ahdistusta. Se, että pärjääkö ihminen ilman lääkkeitä, on myös suhteutettava hänen jaksamiseen ja mielialaan. Jotkut ihmiset syövät niitä mielellään kun havaittavissa olevia suuria haittavaikutuksia ei ole, tai haitat ovat pieniä tai kohtuullisia hyötyyn nähden. Mutta juuri tässä voi syntyä vuosien lääkekierre joista täysin varmasti jää jälki aivoihin.

Lääkkeiden lopettamisen jälkeen syntyy taatusti mielialassa vaihtelua, pienempää tai suurta, hyvin yksilöllistä sekin ja riippuu aina siitä mikä lääke jää pois ja miten kauan se on ollut käytössä. Arvaukseni on, että saattaa mennä viikkoja tai useita kuukausia ennen kun jonkinlainen mielialatasapaino rupeaa löytymään jos se enää vuosien lääkityksen jälkeen on ylipäätään mahdollista. Itselläni mieliala on pysynyt hyvänä ja aika positiivisenakin vaikka kaiken tapahtuneen läpikäyminen ahdistaa ja tulevaisuus pelottaa. Minullahan oli vuosia kilotolkulla lääkkeitä kaapissa turvana, mutta nyt niitä ei ole. Olisihan se outoa, jos ei hirvittäisi. Annan itselleni kuitenkin aikaa käydä asioita läpi ja kun pahin paniikki iskee, niin yksinkertaisesti väännän ajatushanat kiinni ja otan komennon. Olen henkisesti kuin lapsi, minun täytyy oppia ajattelemaan ihan eri tavalla ja kontrolloimaan mitä ja miten ajattelen. Varmistan myös sen, minkälaisille ärsykkeille itseäni altistan. Ei kaikkea turhaa ylimääräistä uutistulvaa, itkettäviä valokuvien katselua tai liian herkkää musiikkia. Valikoin aiheet niin kun ruuan tai vaatteet. Yksi asia kerrallaan, yksi päivä kerrallaan. Minähän olen vasta toipumisen alkuvaiheessa ja matkaa on vielä jäljellä vaikka kuinka.

• Ihmeellinen Mieli

Uskomatonta.. aivan kuin olisin lukenut omaa psykiatrista matkaani. Ihan kylmät väreet kulkivat kehoni läpi.

Ikävä kyllä, psykiatrinen hoito ei ole hoitoa. Se on julmuutta mitä suuremmissa määrin. Hoitohan perustuu lääkkeisiin, keskushermostoon vaikuttaviin lääkkeisiin. Se, että mieltä "hoidetaan" lääkkeillä on aivan terveen järjen vastaista. Toki psykiatrian puolelta kansalaisille uskotellaan vielä vuonna 2014 välittäjäaineteorioita ja näiden pohjalta syntyisi osaltaan mielensairaudet.

Itse aloitin tuskaisan taipaleeni psykiatrian saralla vuonna 2011, kun työpaikkakiusaamisen vuoksi lähdin hakemaan apua tuskaiseen olooni. Alkuun tietty trendnikkäät masennuslääkkeet (Cipralex 40mg, Remoron 60mg ja Lyrica 150mgx4) hoitona. Tätä lääkekomboa ehdin syödä noin 8kk:n ajan, kun lopetin sen (kallis, hyödytyön ja lihoin 30kg) Lopetin siis kerrasta poikki systeemillä, josta seurasi eräänlainen lääkepsykoosi.. taisin hortoilla muutamia viikkoja hermorauniona ja heikkopäisenä, kun hain kerran jälleen apua outoon olooni.

Osastoleikkahan siitä tuli. Osastolla 1kk ajan, jossa jo ensimmäisen viikon seurannan jälkeen masennusdg vaihtui bipo II, johon aloitettiin lennosta Seroquel Prolong 400mg. Jo kahden viikon jälkeen Sero annokseni nousi 1,2g. Olin päivä päivältä sekaisempi, harhaisempi, ahdistuneempi, kuoleman kaipuu kasvoi päivä päivältä. Muistini katosi, ajatukseni todellakin muuttuivat aivan oudoiksi ja pääni sisällä tunsin päivän aikana kiertäväni maapallon ympäri ainakin 7 kertaa. Kun psykiatrille outoa oloani selvittelin hän ilmoitti mielensairauteni pahentuneen ja tähän olisi aloitettava rinnalle toinen neurolepti. Uusi lääke oli Rispredal 5mg ja tarvittavana Ketipinor 200mg.

Ilmekkään ei psykiatrin kasvoilla värähtänyt kun tiedustelin häneltä voivatko kummalliset oloni, kuoleman kaipuu ja sairaat ajatukset johtua lääkkeistä. Aina kieltävä vastaus, minullahan oli määrätty psykiatrisen puolen parhain lääkekombo.

Oikeasti minä vain nukuin 20 tuntia vrk kukausien ajan, tunsin jokainen päivä miten ajaudun todellisuudesta kauemmas ja kauemmas. Neljän tunnin hereillä oloaikana jaksoin vain tuijotella kattoon/seiniin. Päässä kuitenkin valtava rauhattomuus vaikkei siellä enää liikkunut ajatuksen ajatusta. Kotimme seinät täyttyivät muistilapuista. Kauheinta oli se painon tunne päässä, kuin paksu musta viitta olisi pääni päällä. En saanut edes sukkaa nostettua lattialta ellen miettinyt etukäteen "nosta sukka".Kaikki spontaani tekeminen (kuten kävely, suihkussa käynti, kotityöt) muuttuivat ylitsepääsemättömän tuskaisiksi toimiksi.

Pian minulle ehdotettiin lääkkeitä lisää, korjaamaan outoa ajatusmaailmaani. Nyt oli vuorossa Deprakine Depot 1500mg/vrk. Lyötiin vain maniajarrua toisensa päälle. Minulle jolla ei koskaan ole ollut mitään mielenongelmia. Olen ollut lapsesta saakka ahkera, tunnollinen, reipas ja eteenpäin pyrkivä. Olen opiskellut kiitetävin arvosanoin lasten ollessa pieniä, tehnyt paljon työtä elättääkseni perheeni. Minulla ei ole pettämisiä, ei velkaa, ei ajatustenrientoa, ei keskenjääneitä päättömiä projekteja.

Minä lähdin hakemaan apua työpaikkakiusaamiseen, minulla oli tuon vuoksi oikea hätä. Maineeni mustamaalattiin pienellä paikkakunnalla hetkessä, menetin toimeentuloni, sillä painostuksen vuoksi sanoin itseni irti 10 vuoden työsuhteesta. Avun hakeminen sai oloni vain pahempaan kuntoon. Minut luokiteltiin parantumattomasti mielisairaaksi. Sain aivan kummallisia kotihoito-ohjeita mielensairauteeni. Kotona sain luvan siivota 8min päivässä, rakkaan pyöräilyharrastukseni psykiatri kehoitti lopettamaan, en olisi saanut enää meikata, musiikinkuuntelu kiellettiin jne

Olin tullut maailmaan jollaista en tiennyt olevan olemassakaan. Lääkkeitä jotka sammuttivat kaiken päästäni, lisäksi sain olla tekemättä mitään (minun kuulema olisi pitänyt vain olla) Elin maanpäällisessä helvetissä. Minulla ei ole edes sanoja kuvaamaan sitä aikaa tai sen aikaista oloa, mutta se oli jotain niin kauheaa että vieläkin voin pahoin kun muistelen tuota aikaa.

Minullahan tehtiin työkyvynarviointi lääkityksen ollessa huipussaan, tietenkin tuossa koomassa siitä ei imartelivia tuloksia irronnut. Psykiatri ehdotti minulle pysyvää eläkettä. Olin tässä vaiheessa ollut sairauslomalle 4kk ja minua oltiin työntämässä eläkkeelle.

• ihmeellinen mieli

Tämä taisi olla käännekohta, kun lopetin lääkkeet asteittain ilman lupaa. Olo parani päivä päivältä, se tahmeus ja koomaisuus hellitti otteensa kuukausien aikana. Tietenkään en psyk.polilla lääkkeiden lopettamisesta koskaan puhunut. Lopullisen eron otin tähän hommaan, kun minulle ilmoitettiin etten koskaan tulisi saamaan terapiaa, sillä olen niin huonokuntoinen ja vakavasti sairas.

Eroon pääsin systeemistä, kun muutin toiselle puolelle Suomea. Lähdin oikeisiin töihin ja sillä tiellä olen. Kukaan ei ole mielenterveyttäni täällä kyseenalaistanut. Olen ollut kohta 1.5 vuotta töissä, vaativaa ja kiireistä työtä. Ei päivääkään sairauspoissaoloja.

Eihän minun psykiatrin arvion mukaan olisi pitänyt kyetä enää tekemään töitä.. vika ei ollut hänen mukaansa lääkkeissä vaan minun mieleni oli sairastunut. Sairastunut mihin? Mitkä olivat ne kriteerit jotka täytin? Ahkeruus, kunnianhimo? Ovatko ne sairautta? Minä en rikkonut ihmisiä, en ole polttanut siltoja takanani.

Mutta minä selvisin ja olenkin päättänyt, ettei meidän perheessä ikinä tule niin isoa ongelmaa, että psykiatrian puolelta apua lähtisimme hakemaan.

Ongelma on todellinen, sillä virallisesti hullua ei uskoa kukaan. Mitään dg:n purkua tai asoiden oikeaa laitaa ei kohdallani tulla koskaan selvittämään. Papereille on kirjoitettu psyk.puolen henkilöstön olettamuksia, näkemyksiä ja arvailuja mielestäni.

Milloin tämä maailma muuttui tämmöiseksi? Olisiko ollut tervettä olla reagoimatta siihen mitä minulle entisessä työpaikassa tehtiin? Elämältänihän vietiin pohja, vietiin toimeentulo ja maine.
        Lisäksi pienellä paikkakunnalla hullujenhuoneelle joutuminen levisi kulovalkean tavoin jokaiseen kolkkaan.

Olen tehnyt pitkä matkan, paljon olen kokenut ja oppinut. Luottamusta ei koskaan varmasti enää ihmisiin saada. Minähän olen virallisesti sairaudentunnoton, kun liikun ilman lääkitystä.

Psykiatriset diagnoosit ikävä kyllä leimaavat saajansa, mielensairauksiin käytettävät lääkkeet tekevät käyttäjistään kummajaisia. En olisi tämmöistä järjestelmää olevan olemassakaan, jos en olisi tätä läpikäynyt. Tiedän, etten ole ainoa järjestelmän "uhri", mutta oikeasti minulta vietiin elämästäni vuosia.

• Aamunkoitto

Voi hyvä jumala…

Kiitos Ihmeellinen Mieli vastauksestasi. Tarina kaikkine yksityiskohtine on hyvin arvokas. Samalla kun se järkyttää minua, saan siitä myös lohtua tietäen, etten ole yksin. Olet vahva, olet selviytyjä ja se antaa minulle toivoa, että myös minä nousen vielä tästä jaloilleni.

Lääkärini halusi jo 2010 passittaa minut pysyvälle sairaseläkkeelle, mutta ajatus tuntui niin kohtuuttomalta ja lopulliselta, että taistelin sitä vastaan ja näin ollen aina vuosi kerralla ollaan edetty. Nyt kesällä pitäisi päättää, haetaanko jatkoa ja ajattelin olla itselleni armollinen ja antaa nyt vuodenpäivät aikaa sopeutua takaisin maailmaan ja elämään, ennen kun tartun siihen uudella voimalla kiinni, jos lääkärini nyt suostuu näkemään asioita samalta kannalta.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että sinun pitäisi antaa hoidostasi palautetta, kyseenalaistaa varsinkin lääkityksesi, joka suurella todennäköisyydellä syöksyi sinut järjiltäsi, tuhosi elämäsi joka mielessä. Koska, jos me emme sitä palautetta anna ja asia ei tietoon tule, niin yhä useammat ihmiset tulevat samalla tavoin kärsimään. Nyt on esimerkiksi mahdollisuus tehdä itse ilmoitus Fimealle ja itse ainakin tulen hakemaan lääkevahinko- tai hoitokorvausta vaikka vahinkojani ei koskaan pysty millään rahalla korvaamaan. Minulta meni koko elämä alta, kaikki.
      Se, miten töissä käyvästä tai opiskelevasta, sosiaalisesta ja pärjäävästä yksilöstä tulee psykiatrisessa hoitokoneistossa diagnosoitu ylilääkitty kaikki ihmissuhteet ja työn menettänyt seinähullu vain sen takia, että hän hakee apua henkiseen kipuun, on liian iso asia anteeksi annettavaksi ja unohdettavaksi.

• Aamunkoitto

En ajatellut tästä tehdä mitään päiväkirjaa, mutta jotta asiaan tulisi enemmän ulottuvuutta, haluaisin mainita muutaman asian.

Olen ollut ilman mitään lääkkeitä nyt muutaman kuukauden ja olisi törkeä valhe, että nyt on kaikki kunnossa eikä mitään oireita ole. Minulla on vierotusoireita, jotka tunnistan sellaisiksi ihan selvästi. Sen jälkeen kun neurolepti ja SSRI jäivät pois, minulla on ollut muun muassa epämääräisen kipeä, jollakin tapaa flunsaa muistuttava olo, ei siis todellakaan yks yhteen, mutta sellainen oudon kipeä olo. Sen lisäksi motorista levottomuutta, välillä päänsärkyä, pahoinvointia, voimattomuutta. Unettomuus on taas astunut kuvioon, nukahtaminen on hankalaa ja herään herkästi.

Eniten kuitenkin mietin muistiani ja kognitiivista suoriutumistani. Hyvin hitaasti mutta varmasti maailma jotenkin ”laajenee” mielessäni. Pystyn jo paljon paremmin yhdistämään ja linkittämään ilmiöitä ja asioita päässäni, analysoimaan ja tekemään johtopäätöksiä, ihan niin kun silloin ennevanhaa ilman lääkkeitä. Huomaan miten pienen pieni oli käsityskykyni silloin, kun neuroleptit sotkivat ajatuksiani, jos niitä järkeviä ajatuksia silloin ylipäätään oli. En pysty muistamaan kuka olen ollut, tai mitä miettinyt viimeisten vuosien aikana. On se jotenkin niin järkyttävää, kun ei ole muistipohjaa omaan minuuteen.

Tiedän nämä nimenomaan vieroitusoireiksi eikä jotenkin mielialaan liittyviksi, koska mielialani on hyvä. Ei siis missään muodossa maaninen tai hypomaaninen, vaan ihan normaali vireystila eikä se vaihtele. Pelkäsin aluksi aivan hirveästi romahdusta, relapsia, mutten enää. En ole saanut lääkäriltäni mitään tukea tässä asiassa. Hän ei edes kysynyt, että onko vieroitusoireita. Olen tämän kaiken kanssa ainakin julkisen mielenterveydenhuollon puolesta aivan yksin.

Olen ollut myös potilasasiamieheen yhteydessä. Sain häneltä tukea ja hän lähetti minulle valituslomakkeita postissa. Tapaamme perjantaina paikallisella terveysasemalla. Haluan tuoda hänen tietoon mielenterveydenhuollon epäkohdat ja törkeydet. Tästä tulee vähäksi aikaa elämäni keskeisin asia ja suuri sota, jota en varmaankaan tule voittamaan, mutta älämölyä on nostettavaa, jotta meidän, potilaiden kärsimä vääryys saataisi enenevässä määrin julki. Tämä olevinaan toimiva ja järkevä systeemi on oikeastaan erittäin vinksallaan. Kun sitä rupeaa lähietäisyydeltä tarkastelemaan, niin vitutus on lievä ilmaisu kun yrittää kuvailla tunteita johtopäätöksien saavutettua tietoisuuden. Miksi olin kaikki nämä vuodet niin sokea ja typerä omassa luottamuksessa psykiatriseen hoitoon? Noh, neuroleptien aikana sitä ei olisi voinut edes odottaa, olin siis kirjaimellisesti kaikesta aivan pihalla.

Ensimmäinen asia, mihin pitäisi pyrkiä puuttumaan, on se, että lääkärit alkaisivat puhua psyykelääkkeiden tiedossa olevista haitoista ja tekisivät yhteistyötä potilaan kanssa. Potilaan on tiedettävä, ettei ne lääkkeet mitään vitamiinipillereitä tai kalsiumtabletteja ole. Hyöty/haitta suhteet on selvitettävä yhdessä. Ja toinen asia, lääkäreiden on opittava tunnistamaan sivu- ja haittavaikutukset. Kohdallani ei ikinä tunnistettu tai nostettu siis esiin, että masennukseni kroonistuminen saattaisi johtua lääkkeistä, että mielialojen vaihtelu oli samaa perua ja että epileptiset kohtaukseni ja sekavuuteni johtuivat neurolepteista. Minun vaan annettiin törkeästi jatkaa niitten syömistä ja ihmeteltiin mitä minulle tapahtuu. Lääkärini tässä kolme viikkoa sitten vaan heitti ilmaan, että olisiko ehkä pitänyt lopettaa se sun lääkitys?... Ihanko totta??? Hän douppasi minut eikä ota edes vastuuta asiasta.

Ihmiset, pyrkikää selvittämään asioita mahdollisimman laajasti, kyseenalaistamaan sokean luottamuksen sijaan ja tekemään yhteistyötä hoitavien lääkärien kanssa. Voin sanoa, etten usko, että kohdallani kukaan lääkäri koskaan olisi halunnut minulle tarkoituksellisesti pahaa, mutta voin sanoa, että en aitoon välittämiseenkään ole törmännyt. Kukaan ei kohdallani ikinä istunut alas miettimään miksi minulle tapahtuu näin. Ja koska se jo aikaresurssin (ja näköjään osaamisenkin) puutteessa on mahdottomuus, niin vastuu on käytännössä minulla. Auttamaan ainakin teoreettisesti pyrittiin, mutta katastrofi sitä seurasi.

Oikein hyvää kesää kaikille! Minulla on ensimmäinen kesää 8 vuoteen, jolloin minua ei masenna, itketä tai ahdista. En ole vielä elämässä kiinni, mutta olen todella iloinen tästä vähästä, joka minulle on kaikki kaikessa.

• Vähän..

Havaitsemasi oppimistaidot ja looginen ajattelu ovat tulosta neuroleptien jättämisestä. Ne aiheuttavat oppimis- ja kommunikaatiohäiriöitä Amerikan tutkimusten mukaan (linkit), sillä ne lamaavat otsalohkot ja limbiset järjestelmät:
        "Skitsofrenia" tai "bipolaarisuus" eivät ole mitään yksittäisiä tunnettuja solutason aivosaurauksia. Näiden diagnoosien alla on paljon erilaisia ja eri tavoilla oireilevia ihmisiä. Martin Harrowin 15 ja 20 vuoden tutkimuksissa seurattiin potilaita hyvin pitkäaikaisesti, ja yllättävän suuri osa esimerkiksi skitsofreniadiagnoosin saaneista potilaista lopulta lopetti neuroleptit. Tämä ryhmä myös lopulta pärjäsi paljon paremmin toiminnallisesti kuin neurolepteja syönyt ryhmä.

http://psychrights.org/research/digest/nlps/OutcomeFactors.pdf
        https://www.pubmed.com/pubmed/23512950
        http://www.madinamerica.com/wp-content/uploads/2012/05/Harrow.pdf
        http://www.madinamerica.com/2013/09/behind-amazing-victory-mental-health-activists-robert-whitaker/

Jne. Neuroleptit lamaavat "antipsykoottisilla" tasoilla aivojen dopamiinipolkuja ja siten korkeampiin ihmisen ajattelun ja tunteiden säätelyyn liittyviä aivojen alueita, kuten otsalohko ja limbinen järjestelmä (oppiminen, muisti, tunteet, motiivit, logiikka, aistikeskukset, puhekeskus). Tämän ominaisuuden vuoksi niitä lääkkeitä voidaan käyttää esimerkiksi "skitsofrenian", "bipolaarisuuden" ja nuorten ja vanhusten käytöshäiriöiden kontrollointiin. Nämä lääkkeet eivät varsinaisesti paranna mitään aivoissa olevaa sairautta, vaan ne lamaavat ison osan aivoista. Jotkut potilaat ja varsinkin potilaan läheiset ja muu yhteiskunta voivat kokea "kemiallisen lobotomian" vaikutukset hyödyllisinä, mutta on myös suuri osa "skitsofreniaa" tai "bipolaarista" sairastavia (tarkemmin niillä nimillä diagnosoituja), jotka voivat toiminnallisesti paremmin hyvin pienellä annoksella näitä lääkkeitä tai jopa ilman niitä.

Unettomuuteen parhaita valmisteita ovat luontaistuotekauppojen tryptofaanivalmisteet. Apteekin tuotteet aiheuttavat riippuvuutta. Ilmainen nukahtamislääke on seksi Amerikan tutkimusten mukaan (googlaa Seksin terveysvaikutukset).

• Seroquel P+Venlafax.

Täällä on toinen henkilö joka on joutunut kärsimään lääkityksen aiheuttamista oireista. Kyseessä vielä sama Seroquel Prolong.

Uniongelmien takia lähdin sekavana osastohoitoon. Sero tuplattiin samoin tein ja mitä tapahtuikaan -> tulin entistä sekavammaksi. Sain kummallisia kohtauksia, olin välillä sekaisin kuin pöllö. Ihmeellisen asiasta tekee että näihin kohtauksiin helpotuksen toi, mikä muukaan kuin ketiapiini. Eli tarvittavana söin Ketipinoria 25mg. Se selkeytti pään noin tunnin ajaksi, kunnes jälleen sekosin.

Läheiseni olivat hyvin huolissaan, vierailivat päivittäin luonani. Kunnes yhtenä päivänä eräs läheisistäni sai oivalluksen että tämä minun sekava tilanteeni taitaa johtua vain ja ainoastaan Seron nostosta. Puhuin tästä kahden eri lääkärin kanssa, ensimmäinen lääkäri kuunteli eikä lainkaan hylännyt ajatusta, hän pyysi puhumaan tästä erikoislääkärin kanssa. Mutta sitten kun puhuin erikoislääkärin kanssa, hän ohitti asian olan kohautuksella. "Eihän lääke näitä oireita tee, kyllähän se olet sinä josta ne johtuu". Joopa joo. Jälkikäteen voin sanoa 100% varmuudella että sekosin Seron tuplauksen takia. Silti, riittävän pitkään kun tuota samaa tupla-annosta söin, elimistö tottui siihen ja tänä päivänä olen jälleen "normaali".

Se miksi kirjoitan tänne, on se että haluan varoittaa muita ihmisiä jotka aloittavan ketiapiinin syönnin. Valmistaudu siihen että pääkoppa saattaa hajota totaalisesti!!! Nimenomaan muista, että sen aiheuttaa lääkitys eikä se johdu sinusta itsestäsi. Vinkkinä voisi antaa, jos Seroquel Prolong sekoittaa pääsi, kokeile auttaako Ketipinor pienellä annoksella. Jos pääsi selviää hetkellisesti, tiedät että oireet aiheuttaa Seroquel Prolong.

Itse olen jatkanut Seroquel Prolong lääkkeen käyttöä. Miksi? Siksi, että ilman tätä annosta en tällä hetkellä pärjää. Mieli on niin herkässä tilassa että tarvin lääkityksen antamaa tukea. Vaikkakin Sero blokkaa paljon asioita, tunteista seksuaalisuuteen ja uusien asioiden oppimiseen, on silti haitta-hyöty suhde minulla tällä hetkellä hyödyn puolella.

• Lumihiutale123

Heippa olipa mukava löytää tälläinen kirjoitus. Itse olen syönyt seroquel prolongia kohta kaksi vuotta. Se aloitettiin annostuksella 400 jonka sain kesällä pienennettyä 300 ja kuulemma annostusta ei voida enempää pienentää. Itse haluaisin eroon koko lääkkeestä. Kysynkin teiltä jotka olette itse lopettaneet vähentäneet lääkkeen käyttöä miten se käytännössä tapahtuu jos lääkäriltä ei saa reseptiä pienempää annostukseen? Ohjeissa lukee että tablettia ei saa puolittaa. Eli olen patti tilanteessa koska en saa reseptiä pienempään annostukseen....eli olen pakkolääkitykessä. Itselläni on tullut paljon sivuvaikutuksia. Levottomat jalat vaivaa harva se yö, sydän tykyttää, tunne että pää räjähtää, painajaiset, päässä kivistää, muisti pätkii, aamutokkuraisuus, lihan nykäisyt kasvoilla eteenkin silmässä, kuiva suu tässä jotakin mainitakseni. Ainoaksi vaihtoehdoksi on sanottu lääkkeen vaihto ja se tapahtuu osastolla. No en haluaisi mitään lääkettä tilalle vaan eroon tästäkin. Toivottavasti saitte jotain tolkkua kirjoituksestani.

• eikukaanjoopajoo

Jos vaan lopetat sen ja kärsit oireet?
        Tabletin puolitus varmaankin kielletty koska sittensiitä tulee nopeammin vaikuttavaa. Veikkaan, että sen voi paloitella, mutta sitten joudut ottamaan niitä murusia useampia kertoja päivässä.
        Muista sitten olla hiljaa asiasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      105
      3068
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      214
      1887
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      136
      1829
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      56
      1790
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1342
    6. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      95
      1187
    7. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      83
      1137
    8. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      58
      1132
    9. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      59