Ei enää ikinä päiväkoteihin töihin!!!

kyllästynyt

Olen tehnyt lastenhoitajan keikkaa useaan eri päiväkotiin ja sanotaan että niistä 75% on ollut tosi vittumaisia paikkoja. Erehdyin sitten ottamaan vastaan 4 kk.n avustajan sijaisuuden eräässä "maalaispäiväkodissa", vaikka olen koulutetumpi kuin monet talon lastenhoitajista (olen lähihoitaja ja lasten ja nuorten erityisohjaaja)... Virallisesti olen ryhmäavustajana, mutta käytännössä toimin erään haastavasti käyttäytyvän lapsen omahoitajana.

Kuvittelin tämän olevan antoisaa työtä, saisinhan keskittyä vaan yhteen lapseen ja käyttää hyväkseni autismikuntoustyössä oppimiani asioita... Ja paskanmarjat! Yhdessäkään työssä en ole tuntenut itseäni niin aliarvostetuksi ja ulkopuoliseksi kuin tässä! Palkkani on 200e huonompi kuin lastenhoitajilla, tosin eihän minulla ole kasvatusvastuuta, eli en saisi periaatteessa olla yksin lasten kanssa, mutta sekin riippuu päivästä, paikalla olevista kasvattajista ja heidän mielialoistaan :-(

Huomaa, että nämä ihmiset ovat olleet töissä vuosikaudet tässä samassa työyksikössä ja ovat jopa saaneet valita itselleen yhden ja saman (kouluttamattoman) sairauslomien tuuraajan... Mutta nämä talon rouvat eivät kuitenkaan kykene keskenään kunnolliseen vuorovaikutukseen paitsi makeilemaan toisilleen (ja sitten selän takana puhutaan pahaa). Mulle ei kukaan vaivaudu koskaan kertomaan mistään mitään ja päivän suunnittelu yms (jos jitä edes on) tapahtuu aina silloin kun olen kiinni lapsessani enkä pysty kuuntelemaan. Minua ei huolita mihinkään palaveriin eikä minua muutenkaan kuunnella missään lapseen liittyvissä asioissa. Minä olen kuitenkin se, joka vietän kaiken ajan tämän lapsen kanssa, tuen häntä toiminnanohjauksessa ja sosiaalisissa suhteissa, katson ettei hän vaaranna itseään tai muita, asetan rajoja ja otan vastaan jokapäiväisen kiukun jne. Jos esimies haluaa tietää jotain lapsesta, hän kysyy sitä aina joltain muulta kuin minulta. Tämän kaiken lisäksi huolehdin usein myös muusta ryhmästä... Olen ollut lukemattomia kertoja yksin pitkään ison lapsilauman kanssa tässä päiväkodissa, mutta joskus kun vaikka 7 lasta istuu nätisti aamiaispöydässä, niin joku näistä tätsyistä sanoo, kun sua ei saa jättää yksin näiden lasten kanssa :-/

Lapset ovat ihania, mutta luojan kiitos tämä pesti on kohta lusittu!! Tässä päiväkodissa on muutenkin kaikin puolin erilaiset käytännöt lasten lääkitysten, vaitiolon ja ammatillisuuden suhteen. Vanhemmat eivät vaan tiedä, että tätit haukkuvat heitä usein englanniksi, vaikka lapsi on vieressä ja varmasti tajuaa niistä merkityksellisistä katseista, että hänestä puhutaan. Tulipahan pitkä vuodatus!!!

19

4948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teeppäsnäin

      No kun olet pestisi lusinut ja viimeisenä päivänä kun näet jonkun vanhemman niin sanot sille siitä haukkumisestia englanniksi. Saa nähdä moniko lapsi sen jälkeen siellä on hoidossa.

      Sinä olet sitten se joka viimeiseksi nauraa.

    • TTH tätsy

      Olen työskennellyt nuoruudessani päiväkotiavustajana ja myöhemmin muutaman päiväkodin työntekijöiden työterveyshoitajana.

      Kyllä on silmät avautuneet minkälaista touhua päiväkodeissa oikeasti on.
      Lapsista ja heidän vanhemmistaan puhutaan todella törkeästi kahvikeskusteluissa, lapsille on naljailtu ja suorastaan vittuiltu suoraa päin. Pieni lapsi ei välttämättä edes ymmärrä sen kaltaista nakkelua, mutta suuri hoitajan ego saa siitä omatekoisia kiksejä.

      Päiväkotiavustajana työskennellessäni otin päiväkodin muutaman "normaalin" hoitajan kanssa puheeksi yhden lastentarhan opettajan jatkuvan huonon käytöksen lapsia kohtaan. Nälviminen, nakkelu ja halveksiminen oli ihan jatkuvaa, samoin lapsille heidän vanhempiensa haukkumisen, mutta kettumaisesti rivien välissä.
      Päätimme saattaa tämän henkilön työskentelymetodit päiväkodin johtajan tietoon ja sain kunnia olla ensimmäinen joka asiasta kävi johtajan kanssa keskustelemassa. Sanoin suoraan että omia lapsiani en siihen päiväkotiin enkä sen ihmisen hoitoon toisi, olin niin pöyristynyt.

      Työterveyshoitajana taas olen saanut järjestellä monenkin kerran palavereja, kun jotain kiltimpää ja lasten kanssa hyvin toimeen tulevaa hoitajaa on työpaikkakiusattu.
      Muutamassa yksityisessä päiväkodissa taas johtaja itse kiusaa alaisiaan. On sanomattakin selvää, että taloon uutena työntekijänä tuleva saakin heti kättelyssä sairastaa kaikki päiväkodin tarttuvat lastentaudit ennenkuin vastustuskyky kasvaa. Johtajan mukaan sairaslomia ei sallita, sairaanakin on kyettävä tulemaan töihin ja työhön sillätavalla sitouduttava. Jos viet sairaslomalappua, uhkaillaan lopputilillä ellei sairastelu lopu ja jos taudit jatkossakin tarttuvat, olo työpaikalla tehdään niin hankalaksi että henkilö pian itse irtisanoutuu..

      Jotenkin tuntuu että aikuiset taantuvat illkeiksi pikkulapsiksi joilla on oma sairas diktaattorimainen maailmansa. Millaisiahan he ovat omia lapsiaan kohtaan ??
      Hakeutuukohan alalle liikaa sellaisia pikkusieluisisa kiukkuajia jotka eivät uskalla tapella ikäistensä kanssa vaan pitää pomottaa lapsia !!

      • !!!

        Oiskohan tässä yksi selitys sille, miksi kiusaaminen lasten ja nuorten keskuudessa edelleen lisääntyy ja kukoistaa, vaikka siitä kuinka puhutaan ja sitä yritetään ehkäistä?!

        Useita päiväkoteja kiertäneenä voin sanoa, että iso osa niistä on ollut juuri yllämainitun kaltaisia, toki on vastaan tullut muutama hyväkin paikka... Ja sitten jos joku hoitajista kohtaa lapset ja vanhemmat aidosti ja empaattisesti ja ymmärtää lapsen erityistarpeita, niin heti muut hoitajat jotenkin paheksuvat hänen toimintaansa...

        Onneksi omat lapseni eivät ole enää päiväkoti-ikäisiä...


      • ;-):-):-):-):-):-)
        !!! kirjoitti:

        Oiskohan tässä yksi selitys sille, miksi kiusaaminen lasten ja nuorten keskuudessa edelleen lisääntyy ja kukoistaa, vaikka siitä kuinka puhutaan ja sitä yritetään ehkäistä?!

        Useita päiväkoteja kiertäneenä voin sanoa, että iso osa niistä on ollut juuri yllämainitun kaltaisia, toki on vastaan tullut muutama hyväkin paikka... Ja sitten jos joku hoitajista kohtaa lapset ja vanhemmat aidosti ja empaattisesti ja ymmärtää lapsen erityistarpeita, niin heti muut hoitajat jotenkin paheksuvat hänen toimintaansa...

        Onneksi omat lapseni eivät ole enää päiväkoti-ikäisiä...

        Mites perhepäivähoidossa,onhan sielläkin hoitaja yksin lasten kanssa,eikä ole varmaan edes samaa koulutusta kun sulla?


    • kiusattu ope

      Olen itse perehtynyt päiväkotien sijasta koulumaailmaan, mutta meno on siellä aivan samanlaista. Olen miettinyt samaa aiemman kirjoittajan kanssa, että lasten keskinäinen koulukiusaaminen johtuu suoraan saiden ja kiusaavien aikuisten antamasta mallista.

      Valitettavasti nämä instituutiot ovat täynnä noita sairaita työntekijöitä. He eivät varmaankaan ole päässeet muuallekaan ja vihaavat joka hetkeä. Niinhän se on että se joka osaa, tekee, ja se joka ei osaa, opettaa :)

    • ei pilluparveen

      Mahtaa olla upeaa naisvaltaisilla aloilla : )

    • Miks et puuttunu

      Allekirjoitan tuon, että pk:ssa on myös ikäviä aikuisia ja olen kyllä päiväkotiurani aikana törmännyt heihin. Olen jopa epäasiallisesti lähtenyt huoneesta ovet paukkuen kun työtoverini kohteli lasta nöyryyttävästi. Minä kyllä puutun asiaan heti jos lasta kohdellaan huonosti. Jopa silloin sijaisena "uskalsin" nousta pelottavaa lastentarhanopettajaa vastaan. Minun mielestä kenenkään aikuisen ei pidä katsoa epäasiallista käytöstä ja puhetta läpi sormien vaan puututtava siihen. Miksi tämän viestiketjun aloittaja ei puuttunut siihen. Täähän jatkuu meillä monilla aikuisilla läpi elämän, sallitaan moinen lasten kohtelu joka näkyy myös ulkomaailmassa. Nythän on ollut kirjoittelua kun lukiolaispoika uskalsi puuttua kiusaamiseen. Miksi suurinosa ihmisistä ei puuttunut siihen.

      • Suojatyö!!!

        Edellä kerrotuthan on normi kunnan työpaikkoja joihin hakeutuu kateelliset vasemmisto lintsari työntekijät!!! Ainahan kunnan hommissa kytätään ja kyräillään lintsataan jne


      • Älä yleistä
        Suojatyö!!! kirjoitti:

        Edellä kerrotuthan on normi kunnan työpaikkoja joihin hakeutuu kateelliset vasemmisto lintsari työntekijät!!! Ainahan kunnan hommissa kytätään ja kyräillään lintsataan jne

        Ehkä kyräillään mutta myös yksityisyrittäjänä olen huomannut kyräilyä. Eiköhän sitä kyrälyä mahdu joka alalle. Toiset työt kunnalla on löysiä ja toisissa saat painaa niska limassa töitä.


      • Örrrö

        Minkä ihmeen takia lasten vihaajat haluavat työskennellä lasten parissa? Luulis että oikea työpaikka moisille tyypeille olis vaikka vanginvartija tai portsari.


    • Lapsi jää yksin

      He saavat nautintoa siitä, että saavat alistaa, terrorisoida, kiusata ja pomottaa! Ei vain lapsia, mutta myös tiimin muita jäseniä..

    • lapsirakas

      Hei!

      Olen myös törmännyt päiväkoteihin, joissa keikkalaisen kohtelu on huonoa. Ihmettelen kuinka esimies voi sallia tällaista. Ovatkohan kaikki lähihoitajat joutuneet käymään soveltuvuustestissä ennen opiskelua. Tuntuu, että joukossa on niitä, jotka eivät ollenkaan sovellu alalle.

    • typerä maailma

      naisvaltaisille aloille esim. päiväkoteihin tarvittaisiin jämerä miestyöntekijä joka pistäisi naisten kanatappelut ja nokkimiset poikki ennenkuin ne pääsevät myrkyttämään koko ilmapiirin.
      Koulutuskaan ei näy vaikuttavan siihen että miten oikeudenmukaisesti toimitaan, jos on mätä persoonallisuus niin henkilö on mätä vaikka olisi minkälainen koulutus. Siksi minun mielestäni on todella suuri vahinko tuijottaa vain sokeasti siihen koulutukseen eikä yhtään siihen millainen on henkilön luonne ja soveltuvuus.
      Päinvastoin kuin halutaan uskotella, koulutus ei ole ilmaista. Opiskelujenkin aikaan on maksettava asuminen, ruoka, liikkuminen, jne. laskut vaikka tuloja ei ole ollenkaan normaalin työtulon verran, opiskelumateriaali maksaa, esim. kirjat on uusittava joka vuosi jne., opintotuet ovat niin naurettavia taskurahoja että niillä pärjää vain kotona asuva teini, ei sillä aikuinen ihminen tule toimeen.

      Oppisopimuskoulutusta tulisi lisätä roimasti, sehän toimii erittäin hyvin Saksassakin.

    • 13+4

      Itse en ainakaan lähihoitajaopintojen aikana ostanut ainuttakaan kirjaa :D

    • Yäk ja inhotus

      Moi!

      Olen samaa mieltä siitä, että persoonallisuus on tärkeää lastenhoidossa. Olen keikkaillessani törmännyt ns. kovishoitajiin, jotka saavat ihokarvani kananlihalle pelkästä ajatuksesta, että jos omaa lastani hoitaisi sellainen.

      • Onpa ikävää

        Onpa ikävää että lapsenhoitoalallakin on tuollaista !!

        Ihmiset ei kunnioita toisiaan, on kaikenlaista nimittelyäkin monissa työpaikoissa.


    • 19+17

      Mun mielestä raskainta on päiväkotityössä se jatkuva kurinpito, tuli oikeastaan vähän yllätyksenä että kova auktoriteettiluonne on työssä se tarpeellisin ja keskeisin ominaisuus. Itse en ainakaan ole yhtään hyvä auktoriteetti joten henkisesti oli vähän raskasta.
      Olisin tykännyt siitä että koko ryhmä olisi täynnä rauhallisia hyvätapaisia lapsia mutta ei, joukossa on aina vähintään muutama kuriton ADHD -tapaus.

    • huibyuyk

      Aikoinaan luulin oikeasti, että lasten parissa työskentelevät ovat ihania ihmisiä. Sitten menin päiväkotiin töihin. Niin no... Te olette jo kertoneet paljon.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe