Määräaikainen työsuhde ja kesälomat?

todellatietämätön

Osaako täällä joku neuvoa tietämätöntä? Eli tilanne on että olen nyt ollut reilun vuoden 4 kk määräaikaisessa työsuhteessa, viikkotunti määrä on 32.5tuntia ja työtä on joka arkipäivä. Viikonloput vapaat. Ensimäinen työsopimukseni tehtiin viime vuoden alusta kesäkuun loppuun (liike heinäkuun kiinni) ja ja jouduin työttömäksi heinäkuuksi, työt jatkuivat normaalisti elokuussa ja sopimus uusittiin vuoden loppuun. Uusi sopimus tehtiin tammikuusta 2014- joulukuun2014 loppuun. Eli pitäisi taas heinäkuussa mennä liiton rahoille. Tilinauhassa lukee aina "rahana maksettu loma-ajan palkka". Minulta ei missään vaiheessa ole kysytty haluanko pitää lomia silloin heinäkuussa, vaan potkittu kylmän viileästi pellolle. Miksi minulle ei kerry vuosilomaa tai mitään lomalta paluu rahoja jne. Onko tuo homma laillista??? Olen joka talvi ja syysloma töissä kun muut ovat vapaalla. Tes on yksityisen sosiialipalvelu alan tes!

3

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • daagaahaa

      En ole aivan satavarma, mutta sinä siis saat lomakorvaukset joka palkanmaksun yhteydessä niinkuin minäkin eri alan töissä.

      Niin sen takia palkallisia lomia ei kerry, meillä saa sitten itse pyytämällä lomaa milloin haluaa kunhan kertoo sen hyvissä ajoin. Tämä siis tosiaan on palkatonta lomaa, koska loma-ajan palkka on jo maksettu ennakkoon.

      Lisäksi omassa työsopimuksessani on kohta:
      "Vuosiloman määräytymisestä on lisäksi sovittu - Lomakorvaus maksetaan jokaisen tilin yhteydessä"

      Jos sinullakin on tämän tapainen kohta työsopimuksessa niin tuskin työnantajan tarvitsee mitään kysellä loma asioista.

    • Määräaikainen myös

      Minäkin olen tehnyt kaksi vuotta määräaikaisuuksia samalla työnantajalla eli kaupungilla. Aluksi tein sijaisuuksia ja nyt olen saanut pidempiä sopimuksia enkä ole enää sijainen. Silti määräaikaisuuden perusteeksi on laitettu "ulkopuolinen sijainen". Vaikka en ole kenenkään sijainen!

      Jotenkin alkaa niin tympiä tämä touhu. Olisi kivaa olla oikea työntekijä, jolla on lomat ja muut etuudet. En edes saanut liikuntaseteleitä, vaikka olen pari vuotta tehnyt näitä hommia. Tällaiset pikkuasiat ottaa päähän.

      Esimerkiksi nyt minulla ei ole hajuakaan, onko minulla tänä kesänä lomaa. Mitään ei ole ilmoitettu ja kun jotain kysyy, niin se tieto muuttuu viikon välein.

      Alkaa jotenkin masentaa ja väsyttää tämä raataminen ilman lomaa. Edes sairaslomalla en ole ollut. Olisi kivaa välillä hengähtää ja rentoutua kunnolla. Alkaa välillä jo tulla uupumisen oireita. Jos on lomalla, niin pitää olla palkattomalla. Olisi suoranaista luksusta saada lomarahoja. Kerrankin työpätkän väliin osui joku juhlapyhä. Enpä saanut siltäkään lomalta rahaa, kun ovelasti yksi sopimus päätettin siihen pyhään ja uusi tehtiin sen jälkeen. Vaikka oli kyllä tiedossa, että tarve jatkuu pyhien jälkeen.

      Ja kaiken lisäksi työntekijöitä kohdellaan eri tavalla. Toiset saavat joka vuosi monta viikkoa ulkomaan matkoihin palkatonta lomaa, mutta minun kun piti saada yksi päivä vapaata mummuni hautajaisiin, kysyttiin että eikö voi tulla aamuksi töihin. En todellakaan suostunut. Kerrankin osasin sanoa ei.

      Oma syyni tämä on, kun olen liian kiltti ja en uskalla sanoa suoria sanoja. Aivan samalla tavalla kohdeltiin kaveria näissä samoissa töissä. Hänkin on kiltti suorittaja kuten minä. Hän oli muutaman vuoden samassa työpaikassa siten, että sopimusta jatkettiin muutaman kuukauden jaksoissa. Lopulta hän kyllästyi kaupungin touhuun ja irtisanoi itsensä.

      Ei sitä kaupungin töissä tunne olevansa muuta kuin rahanmenoa. Kaikki ajatellaan rahassa. Kaipa se kaupunki säästää, kun voi hyväksikäyttää ihmisiä tälla tavalla.

    • loma-avustaja

      Mun työsuhde on sovittu päättyväksi 31.12. tänä vuonna ja päiviä kertyy 2/työkuukausi. Pitäiskö mun pitää ne lomat esim. joulukuussa? Vai saanko ne rahana tammikuussa? Helmi-maaliskuulta sain korvaukset viime huhtikuussa. Työsuhde siis alkoi helmikuussa.
      Uskon, että ensi tammik. tehdään uusi sopimus, jos avustettava tarvii mua eli ei ole siirtynyt hoivakotiin tms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      276
      19130
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      85
      3539
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2245
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1946
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1850
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1600
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1352
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1278
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      148
      1158
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe