Uskonnon opetuksen käytännön

hyötyjä?

Koulussa (peruskoulu & lukio) opetetaan uskontoa ja vieläpä varsin paljon. Kuinka olet joutunut soveltamaan uskonnon opetuksessa oppimiasi asioita käytännön elämässä?

21

142

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adf

      Siellä oli joitain valheita muista uskonnoista kuin luterilaisuudesta, joita aikuisena on sitten korjattu.

    • padantha

      Ei Se haittaa kun tietää jotain asiasta mikä sekoittaa lajitoverien päät. Tietäväthän lääkäritkin sairauksista vaikkei omakohtaista potemista ole ollutkaan.

    • ....-

      En mitenkään, enkä missään.

    • Mihin pyrkii uskonnon opetus?

      Tavoitellaanko sillä hyötyarvoa vai tavoitearvoa?

      Jos kyseessä on hyötyarvo niin mikä on se päämäära johon "hyödyllä" pyritään? Onko se sitä että mennään lukemaan teologiaa tai ryhdytään pirkkojalluvaariksi ja tehdään rahaa.

      Tavoitearvo- se on vasta merkillinen ja siinä voisi olla se maali joka on se taivaspaikka ja paratiisin kultaiset kadut.
      Aika epävarma tavoite. Toinen arvo saattaa olla tässä uskonnonkulttuurin tuntemus muttta sitäkin oppiainetta voidaan opettaa kulttuurin/historiantunneilla.
      lisäksi saattaa olla tavoitearvoissa se, että opitaan tuntemaan myös toisten uskontojen arvomaailmaan.

      Kun tuntien "fundiksia" niin toisuskoisten arvomaailmaan heillä ei ole passia koska he uskovat väärin.

      Oma aarvioni on kuitenkin selvä - peruskoulussa voitaisiin opettaa uskontoa vain kulttuurisessa mielessä ja kotona tai uskonnollisten yhdistysten huoneissa olisi se syvempi opetus jos nyt joku sitä haluaa.

    • Se on yleissivistävää, kuten eräät muutkin oppiaineet ja sillä voi harjoittaa oppimiskykyä ja -taitoja.

      • Sillä saattoi mukavasti korottaa lukuaineiden keskiarvoa. Reaalissa Hiski Harjasusi veti kirkkoarkiitehtuurilla pisteet kotiin ja kirjoitti been.


      • pöh ja höh

        Jaa, vai niin. Minusta uskonnoissa ei ole mitään sivistävää, eikä uskonnontunneilla edes kerrota mitä kaikkea kristinuskoon on sen historian aikana liittynyt. Ei se ole sivistävää, että koululaisille valehdellaan.

        Oppimiskykyä ja -taitoja voi harjoittaa ihan muissa aineissa.


      • fem.
        pöh ja höh kirjoitti:

        Jaa, vai niin. Minusta uskonnoissa ei ole mitään sivistävää, eikä uskonnontunneilla edes kerrota mitä kaikkea kristinuskoon on sen historian aikana liittynyt. Ei se ole sivistävää, että koululaisille valehdellaan.

        Oppimiskykyä ja -taitoja voi harjoittaa ihan muissa aineissa.

        "Minusta uskonnoissa ei ole mitään sivistävää, eikä uskonnontunneilla edes kerrota mitä kaikkea kristinuskoon on sen historian aikana liittynyt"

        Niinpä. Mitä sivistävää siinä on, että noukitaan rusinat pullasta?
        Hyvin usein kuulee väittämän, että ilman kristinuskon tuntemista ei voi nauttia esimerkiksi maalaustaiteesta (sikstuksen kappelin freskot yleisimpänä esimerkkinä) tai tuntea kirjallisuutta. Aikamoisia väitteitä, mutta hyvin yleisiä.


      • Cagiva Nuevo
        fem. kirjoitti:

        "Minusta uskonnoissa ei ole mitään sivistävää, eikä uskonnontunneilla edes kerrota mitä kaikkea kristinuskoon on sen historian aikana liittynyt"

        Niinpä. Mitä sivistävää siinä on, että noukitaan rusinat pullasta?
        Hyvin usein kuulee väittämän, että ilman kristinuskon tuntemista ei voi nauttia esimerkiksi maalaustaiteesta (sikstuksen kappelin freskot yleisimpänä esimerkkinä) tai tuntea kirjallisuutta. Aikamoisia väitteitä, mutta hyvin yleisiä.

        Aloittaisivat ensiksi sillä että Kristinuskolla on 250miljoonaa uhria, 6-miljoonaa juutalaista kuoli kristinuskon takia ja kristinusko aiheuttaa masennusta ja itsemurhia.


    • Käytännön sovelluksia. Rukoilu? Auto leviää korpitaipaleelle kun olet tulossa marjaretkeltä. Paikallistat vian kondensaattoriin.

      Kumpi toimii

      a) Rukoilet, että auto lähtee käyntiin ja vie sinut kotiin.

      b) Otat muovisen marjaämpärin, rullan foliota (jäi autoon edelliseltä makkaranpaistoreissulta meren rantaan) ja kymmenen senttimetriä jotakin turhaa sähköjohdon pätkää (esim. vasen vilkku, kotimatkalla tarvitsee kääntyä vain oikealle) ja teet sen perkeleen kondensaattorin niiden periaatteiden mukaan mitä kondensaattorin toiminnasta on koulussa opetettu.

      • folioo hattuun

        tee hattu itelles vaan ämpäristä ja foliosta pelle peloton


      • folioo hattuun kirjoitti:

        tee hattu itelles vaan ämpäristä ja foliosta pelle peloton

        Tietenkin esimerkki oli kärjistetty. Kondensaattorin voi kuitenkin rakentaa ämpärimuovista, foliosta ja muutamasta sähkölangan pätkästä. Nykyisten herkkähipiäisten autojen elektroniikka tuskin kuitenkaan tykkäisi omatekeleestä jonka sähköiset arvot olisivat mitä lie ellei Jumala niitä oikeiksi sitten asettaisi.

        Vaihtoehto c) on tietenkin lunastaa vakuutusmaksuja takaisin: eli keskeytysvakuutuksen turvin korjaamolle ja kotiin mutta ei siinäkään Jumalaa tarvita, vakuutus, hinausfirma ja taksi. Ihan maallisia asioita.


      • Trogg kolmas
        a-teisti kirjoitti:

        Tietenkin esimerkki oli kärjistetty. Kondensaattorin voi kuitenkin rakentaa ämpärimuovista, foliosta ja muutamasta sähkölangan pätkästä. Nykyisten herkkähipiäisten autojen elektroniikka tuskin kuitenkaan tykkäisi omatekeleestä jonka sähköiset arvot olisivat mitä lie ellei Jumala niitä oikeiksi sitten asettaisi.

        Vaihtoehto c) on tietenkin lunastaa vakuutusmaksuja takaisin: eli keskeytysvakuutuksen turvin korjaamolle ja kotiin mutta ei siinäkään Jumalaa tarvita, vakuutus, hinausfirma ja taksi. Ihan maallisia asioita.

        Tunnen yhden naishenkilön joka kuoli pakkaseen metsätiellä kun auto teki tenät eikä hän osannut yhdistää puhelinlaturia tupakansytyttimeen kun puhelinakku oli tyhjä, oli rukoillut kokoajan ennenkuin kuoli pakkaseen rukousasennossa. Hänellä oli ollut tarpeaksi vilttejä mukana pysyäkseen elossa mutta ei ollut laittanut niitä päällensä.


    • Moni yleissivistävä asia on sellainen, että sen suorat käytännön hyödyt ovat olemattomat.
      Mutta ihminen oppii koko ajan ja käyttää oppimaansa yhdistellen sitä muuhun oppimaansa. Ei sellaisen tietämyksen kokonaisuuden suoraa arvoa voi oikein mitata.

      Mun kohdalla (kristin)uskonnon opetuksessa oppimani asiat ovat antaneet vertailukohteen monille muille filosofisille, eettisille ja uskonnollisille käsityksille joihin olen tutustunut.
      Olisin voinut hyötyä enemmän, jos olisin saanut jotain muuta opetusta, mutta jossittelu on turhaa. Nyt mulla on koulusta saatu perustietämys kristinuskon mytologiasta, kosmologiasta ja etiikasta, enkä koe sitä turhaksi.

      Käytännön elämästä voin kertoa, että eräs ensimmäisistä tietoisista herätteistä ateistisuuteeni tuli uskonnon opettajaltani oppikoulussa (nyk. yläaste).
      Uskonnon opettaja oli laitettu opettamaan myös pykologiaa (se vanha sielutiede). Puhuttiin Freudista ja ihmisen alitajunnasta. Opettaja kävi tunnollisesti läpi sen, mitä oppikirja asiasta kertoi ja lausui sitten loppukaneettina luokalle: "nämä ovat kuitenkin asioita, joita ihmisen ei kuulu ymmärtää".
      Ilman tietämystä kristinuskon perusteemoista en olisi ymmärtänyt tuon ajatuksen taustoja, mutta koska tiesin kristinuskosta jotain, ymmärsin miksi opettaja sanoi niinkuin sanoi. Tapaus on jäänyt mieleeni, koska se oli ensimmäisiä kertoja, jolloin tiedostin, että tuollainen uskonnollisuus ja suhde maailmaan ei todellakaan ole mua varten.

    • ateistix

      Entä sinä itse? Oletko kokenut uskonnonopetuksesta jotain käytännön hyötyä elämässäsi. Jos olet, niin mitä sellaista mitä et olisi muualta saanut?

    • No ei se oikeassa elämässä mitään roolia uskonnonopetus näyttele, mutta koulussa se oli varsin hyödyllinen. Lukiossa kun uskonto on psykologian ja terveystiedon ohella suosittu "easy A"-aine. Ei tarvi osata laskea, käyttää kaavoja tai tehdä oikeastaan muuta kuin tunnilla jonkin verran kuunnella, niin saa helposti kiitettävän. Suoritin lukiossa täydet uskonnon kurssit, olin siihen aikaan uskova, mutta ainevalinta ei liittynyt siihen, vaan siihen, että suoritin pitkää matikkaa ja fysiikkaa, sekä neljää vierasta kieltä, ja uskonto oli helppo lisäkiitettävä reaaliin.

      • lsdjngs

        Siksikö sitä pitää mielestäsi kouluissa verovaroin opettaa, koska se on niin helppo aine jolla saa nostettua keskiarvoa? Jopas oli omituinen perustelu.


      • niinpä..
        lsdjngs kirjoitti:

        Siksikö sitä pitää mielestäsi kouluissa verovaroin opettaa, koska se on niin helppo aine jolla saa nostettua keskiarvoa? Jopas oli omituinen perustelu.

        Omaan napaansa tuijottajia riittää. "Kun se on mulle hyvä, niin muut maksakoot mun arvosanani parantamisen."


      • niinpä.. kirjoitti:

        Omaan napaansa tuijottajia riittää. "Kun se on mulle hyvä, niin muut maksakoot mun arvosanani parantamisen."

        Minulle ei ollut jälkeen päin ajateltuna mitään hyötyä uskonnon opetuksesta; siitä Raamatusta ja Jeesuksesta. Kävi ehkä satutunneista, mutta en osaa sanoa oliko aina opettavaisia.


      • Ristin mies.
        helsinkijokkeri kirjoitti:

        Minulle ei ollut jälkeen päin ajateltuna mitään hyötyä uskonnon opetuksesta; siitä Raamatusta ja Jeesuksesta. Kävi ehkä satutunneista, mutta en osaa sanoa oliko aina opettavaisia.

        Luterilaisten uskonoppi on niin huonoa että he eivät osaa edes rukoilla oikein, aina he ovat polvillaan pää ylöspäin kuola valuen!

        http://www.spiritualresearchfoundation.org/userfiles/image/000 English/How does prayer work/Prayer-position.jpg


    • ghjghj

      Jos siitä joku hyötyy niin kirkko, josko sekään. Kääntyy jossain vaiheessa itseään vastaan tuputtaminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

      Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      167
      4662
    2. Haluaisitko enemmän ?

      Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      169
      1611
    3. Vihjeitä kaivatusta

      Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)
      Ikävä
      66
      1437
    4. Rakas mussukka

      anna joku merkki itsestäsi. Pyydän.
      Ikävä
      61
      926
    5. Lieksa missä syy?

      Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte
      Lieksa
      124
      787
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

      kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      747
    7. Martina Jeopardyssa

      Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy
      Kotimaiset julkkisjuorut
      191
      731
    8. En olisi uskonut et

      Suhun tutustuminen toisi elämään näin synkän varjon. Surullista kun luulee löytävänsä rakkautta ja saa vain pahaa.
      Ikävä
      66
      719
    9. miehelle naiselta

      Monen naisen kanssa olet lempinyt, mutta mua et saanutkaan 😉
      Ikävä
      75
      710
    10. Niin pettynyt

      Olen suhun ja siihen ettet koskaan kohdannut reilusti
      Ikävä
      40
      664
    Aihe