Auttaako viheltäminen laulamiseen?

vislaahoiaaa

Jos viheltää samalla kun soittaa pianolla kappaleita, lauluja ja virsiä niin onko siitä hyötyä laulunoppimisen kannalta? Kehittääkö viheltämisen hiominen hengitystekniikkaa?

3

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdafa

      En tiedä, mutta varmaan voi auttaa kehittämään sävelkorvaa?

      • Hengitys

        Auttaa kantamaan pitempiä fraaseja eli hioo hieman hengitystekniikkaa kyllä.

        Auttaa "kehittämään sävelkorvaa" jos tällä tarkoitetaan ns. nuotissa pysymistä.
        Mutta: viheltäminen auttaa pysymään nuotissa viheltäen. Laulaminen taas on istutettava lihasmuistiin laulaen :)


    • Hymnihymisijä

      Meille laulun alkeiskurssilla opettaja kertoi oppilaasta, joka sai äänihuuliongelmia. Hän oli luonnollisesti sen jälkeen täydellisessä puhe- ja laulukiellossa. Mutta koska hän osasi viheltää hyvin, hän pystyi harjoittelemaan viheltämällä.

      Itse en osaa viheltää lainkaan, ja silti yritän laulaa. Sinulla on varmasti aika hyvä suun alueen motoriikka, kun kykenet viheltelyyn. Ymmärtääkseni viheltely on vähän sama asia, kuin jos olisi huilu sisäänrakennettuna suuhun. Äänihuulilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

      Itse kokeilen kappaleita hyminällä. Oletan, että naapurit eivät häiriinny siitä yhtä paljon kuin jos innostuisin täyteen ääneen laulamaan kovin myöhään.

      Jos sinulla on akustinen piano, niin liene sama, jos laulat kappaleet ääneen. Ja jos artikulointi on alkuun jostain syystä vaikeaa, niin voit kokeilla alkuun jollain lallatuksella tai dyydytyksellä, transponoimalla alkuun matalampaan sävellajiin ja vasta sitten siihen sävellajiin, mikä on tavoitteena jne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1689
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1598
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1179
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1134
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1112
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      7
      1028
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      981
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      975
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    10. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      6
      960
    Aihe