Onko asuinpaikalla merkitystä onnellisuuteen?

Tyytyväisyys

Muutimme paikkakunnalle, mistä miehelläni oli ok matka töihin. Minä olen pätkätyöläinen, joten joustin tässä. Asuttuamme tällä ko seudulla jonkin aikaa, tajusin että elämästä tuli eristäytynyttä. Kummallakaan ei ole edes tuttuja sukulaisia tällä seudulla; sellaisia, jotka haluaisivat hieroa syvempää tuttavuutta. Miestäni erakkoelämä ei haittaa. Hän oli asosiaalinen jo ennen avioitumistamme. Minä olen aina liikkunut lähiympäristössäni, pikkukaupungista kun olen kotoisin.

Tällä seudulla ei ole kiva asioida fillarilla kauppaan, koska se on tavallaan halli hiljaisessa nukkuvassa pikkukunnassa. Lähimpään kaupunkiin pitäisi ajaa 45 min. Tämän ikäisenä ei huvita käydä isommassa kaupungissa pikkuasioilla. Liikkuminen olisi autolla. Jotenkin koko elämästä on tullut asosiaslista ja eristäytynyttä. Kuten sanoin jo, minulle näin, mies ei koe niin...

Jo muutama vuosi sitten halusin muuttaa seudulle, jossa on enemmän vilskettä ja on minulle tuttua. Voi käydä pikkukaupassa tai kaupungilla. Pääsääntöisesti on kulkuyhteyksien (moottoritiet) varrella. Toisin kuin tämä paikka. Ehkä viihtyminen siellä johtuu tuttuudesta ja että siellä asuu joitakin läheisiä, joita voisi kutsua kahville ja piipahtamaan. Yms.

Muutama vuosi on mennyt. Lupaus muutosta toiselle paikkakunnalle on ollut tyhjiä puheita. Työmatka ei miehellä paljon muuttuisi, töitä olisi muitakin tarjolla. Minun vanhoja työpaikkoja siellä myös. En ole vain onnellinen. Elämä on täällä liian paikallaan polkevaa.

Olen miettinyt kriittisesti, että olenko itse sopeutumaton. Koko ajan on tunne, etten kuulu tänne. Tämä on tilapäistä.. En halua elämän valuvan hukkaan läpi sormien, vaikka sen se tekee, jos odotan 'yhteistä' suuntaa. Jokin on pielessä, jos kumppani saa minut tuntemaan, että toiveeni asuinpaikasta ovat merkityksettömiä ja huuhaata.

Olen nyt alkanut miettimään, että lähden yksin lemmikkien kanssa. Käytännön tasolla uuden asunnon ja eron järjestäminen olisivat erittäin haastavia ihmisen kanssa, jonka luonteen voi kiteyttää sanonnalla It' s my way or no way. Eli hän ei toisen asemaan ole kiinnostunut asettumaan.

Ihmiset, mitä ajatuksia herää? Onko vastaavia kokemuksia? Oletteko löytäneet tyytyväisyyden olemiseenne mieleiseen ympäristöön muuton johdosta? Onko ympäristöllä merkitystä? Huom. keski-ikää lähestyvällä tilanne on toinen kuin nuorella ja innokkaalla maailmanmatkaajalla.

3

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohti elämää

      Asuinpaikalla on iso merkitys onnellisuuteen. Tai onko kyse asuinpaikasta, mutta sosiaalinen verkko pitää olla. Jos pieni paikka niin sen verkoston rakentaminen todella työlästä jos ei jopa mahdotonta. On ihmisiä, jotka eivät kaipaa muita ihmisiä, mutta esimerkiksi itse en voisi asua paikassa, missä ei sosiaalista verkostoa. Nimenomaan sitä arjessa tavallisessa elämässä tapahtuvaa kanssa käymistä muiden ihmisten kanssa.

      Tiedän pariskunnan, jotka muuttivat kauas pohjoiseen, missä oli molemmille sopivasti työpaikat. Nämä ihmiset ovat sosiaalisia ja vilkkaita. heitä kiehtoi ajatus pohjoisen luonnosta, erämaasta ja tunnelmasta. Realismi iski kovaa.

      Naiselle kaamos alkoi tuntua ajan mittaa raskaammalta ja raskaammalta. Kylä alkoi ahdistaa ja hän kuvaili tilannetta, että kun ei ole yhtään mitään. Lopulta hän oikeasti masentui. Lopulta molemmat irtisanoutuivat suuresti pahoitellen, sillä heidän työpanostaan tarvittiin kylässä. Nainen ei vaan yksinkertaisesti pystynyt elämään siellä. Nyt he asuvat kaupungissa ja taas elämä rullaa.

      Usein syytetään kylää tai kaupunkia sisäpiiriydestä tai siitä, että kun niin vaikeaa päästä piireihin. Minusta se ei niin. Joissakin paikoissa ei yksinkertaisesti ole aktiivista sosiaalista toimintaa, ihmiset tykkäävät puuhastella omissa oloissaan.

      Oliko elämäsi ennen paikkakunnalle tuloa erlaista? oliko silloin tapahtumaa ja elämää? Äkkiseltään tuntuu, että sinun ja miehesi kannattaisi muuttaa. Kerro miehellesi asia suoraan ja rehellisesti. Kerro miten pahalta sinusta tuntuu. Jos ja kun ei tunnu ymmärtävän tai välittävän tunteistasi, niin punnitse suhdettasi: koituuko enemmän kielteisiä vai myönteisiä asioita.

      Vaikeita asioitahan nämä on, mutta jos se perusarki tuntuu raskaalta niin pakko on muuttaa asioita. .

    • kokemusta on

      Jos on kaupunkilainen, niin aika vaikea on tottua maaseudun rytmiin pienellä paikkakunnalla. Saattaa olla että sama toisinpäin?

    • ap...

      Ap vastaa. Kiitos Kohti elämää ja Kokemusta on. Olin liikuttuneisuuteen asti otettu siitä, miten Kohti elämää pohdit aihetta, myötätuntoisesti. Nimimerkkisi kiteyttää koko aiheeni ytimen.

      Totta kai keskustelua olen yrittänyt. Muutama vuosi meni siinä, että mies antoi minun uskoa, että olemme aikeissa muuttaa tälle yhteyksien varrella olevalle vilkkaammalle (minulle tutulle) paikkakunnalle. Kunnes sopiva asunto löytyisi... Niin uskomattomalta kuin tämä varmasti kuulostaa, hän johti minua harhaan lupauksillaan. Isojen yhteenottojen ja omien hiljaisuudessa tekemieni johtopäätösten jälkeen en ole enää maininnut asiasta.

      Hän on, kuin koko muutosta ei koskaan olisi puhunut mitään. Enkä enää puhukaan, koska hän aloittaisi taas petoksensa (johon en enää usko). Kokemus opetti, että turha ottaa asiaa esille luulossa, että asian voi ratkaista keskustelemalla. Toinen turvautuu valheeseen. Lyhyesti, ei ole kovin terve suhde... Niin kauan mennään rauhallisissa merkeissä, kun elämä sujuu toisen ehdoilla. Elämästä tulee h..l..v..ttiä, kun ottaa esille tilanteen (oma hyvinvointi, terveyden heikkeneminen jne). Tämä on siis koettu, moneen kertaan. Elämästä tulee vain h...eikä mikään muutu.

      Eli tässä vaiheessa kysymys on jo että lähden itse toiselle paikkakunnalle. Pitää vain löytää vahvuutta irtiottoon, koska useamman vuoden kuvio tässä miehen valheessa ja eristäytyneisyydessä on musertanut terveyttä ja jopa uskoa omiin tuntemuksiin. Tietysti isoin ongelma on yhteisestä asunnosta lähteminen lemmikillekin sopivaan vuokra-asuntoon, ero, ositus ja muutto....

      Tämän vaikean prosessin aloitin siitä, että haen uskoa siihen, että tulen tyytyväisemmäksi asuinpaikkaa vaihtamalla. Vai onko isoin ongelma tämä parisuhde, joka vaikuttaa viihtyvyyteeni? Toisaalta, jos jotakuinkin toimiva parisuhde, niin toisen toive saada asua kotiseudullaan ( vulkkaampi, yhteydet jne) pitäisi olla järjestettävissä.

      Tämä seutu on ympäristöltään viihtyisää ja 'parempaa' kuin minne haluaisin muuttaa. Täällä taas on se tietynlainen alueellinen haasteellisuus, mitä sosiaaliseen kanssakäymiseen tulee. Ei ole mitään.

      Varmasti tämä vuorovaikutuksen puuttuminen jo parisuhteessanikin on jo niin sairastuttavaa, että kaipaan ikään kuin todisteita, etten juokse harhan perässä. Olen nimittäin nuoruudessani ollut todella vilkas ja muuttanut melko paljon. Syynä on ollut luontainen uteliaisuus, liikkuvaisuuteni ja uusien kokemusten jano. Ei ole liioiteltua sanoa, että olen ollut juureton. Siksi syynaan yksinmaan tätä paikkakunta-asiaa hyvin kriittisesti. Itseäni ja tuntemuksiani jo epäillen. Vaikka tiedän, että viihdyn ja tunnen oloni kotoisammaksi siellä kotiseudullani ja tiedän että elämäni vilkastuisi heti, kaikin tavoin.

      En vain kykene kuvittelemaan tulevaisuutta täällä (ilman liittoani tietysti, liitto on huono). Minulla ei ole mitään kytköksiä tänne. Hieno luonto, mutta ei se riitä. Sitten jos olettaisin, että liitto olisi hyvä, kumppani 'normaali', niin kyllä minä hänen kanssaan haluaisin yhteisen elämän sinne toiselle seudulle rakentaa.

      Se olikin muutaman vuoden yrityksenä, mutta osoittautui valheeksi puoleltansa, tyhjiä lupauksia. Siksi veivaan peruskysymystä asuinseudusta, koska mietin lähdenkö tästä yksin (hankalampaan tilanteeseen; ero, asumisjärjestelyt / lemmikki, talous jne...). Vai onko tavoite ero, mutta tänne jääminen tähän hyvään asuntoon? Avautuuko elämä tällä seudulla, kun pääsen suhteesta, jossa vuorovaikutista ei ole, paitsi valehtelua, tai mitä lie onkin?

      Edellisessä elämässäni ennen liittoa (ja asumista täällä) liikuin paljon lähiympäristössäni. Nyt elämä on yhtä huonolla mallilla kuin Kohti elämää -esimerkin naisella Pohjois-Suomessa. Poiketen siinä, että mieheni sivuuttaa tarpeeni ja siinä, että masentumisen sijaan terveyteni ja yleiskuntoni ovat romahtaneet. Mieheni on kasvanut 'sivukylällä' eikä ole koskaan kaivannut sosiaalisia suhteita.

      Pahoittelen ryöpytystäni. Olen todellakin hyvin valmis irtiottoon. Käytännön tasolla vain hankalaa, ja siksi irtiotto on oltava perusteltua. Olisin hyvin kiitollinen, jos ystäväklisesti kirjoittaisitte, mitä ajatuksia pohdintani asuinpaikasta herättää. En loukkaannu suoruudesta. Kiitos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe