miksi juokset?

Tiedustelija

Kerään aineistoa laadullisten analyysimentelmien harjoituksiin. Itse juoksua harrastavana ajattelin teettää demon juoksuun liittyen.

Kertokaa ihmiset miksi harrastatte juoksua. Mikä siinä on parasta? Miten pitkään olette harrastaneet ja miten aktiivisesti? Millainen on unelmalenkki? Kerro vielä ikäsi ja sukupuolesi.

32

3780

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poika 14w

Harrastan juoksua siksi, että nautin siitä.
      Parasta siinä on kun onnistuu rikkomaan tavoitteensa. Olen juossut lähes päivittäin puolen vuoden ajan. Tykkään juosta illalla siinä 18.00-20.00 välillä, pienessä tihkusateessa.

• mies 36v

Juokseminen on yksinkertaisesti tarve. Jos on pitkiä aikoja juoksematta, huomaa elimistön tulevan 'kuonaiseksi'.Olen juossut n 20 vuotta harjoitusmielessä, ja sitäkin ennen tietysti koko lapsuuden. Kilometrejä takana n.90 000 km. Paras lenkki reilu parituntinen kangasmetsässä asumattomassa korvessa.

• paljonko ollut

ku niinki pitkästi olet juossut !

• ole
        paljonko ollut kirjoitti:

ku niinki pitkästi olet juossut !

...Eipä juuri ole koska olen kevyttä tekoa 183/66 ja askel on neutraali. Ja juossut sulan maan ajan aina jossain muualla kuin asvaltilla.

• Mies 31v

Juoksen koska pidän siitä. Olen käynyt lenkillä säännöllisesti 12 vuotiaasta lähtien. Harrastin juoksua myös kilpamielessä. Silloin lenkilläkäynti oli päivittäistä, parhaimmillaan parikin kertaa päivässä. Pari vuotta sitten kilpailussa käynnit vähenivät ja nykyisin käyn juoksemassa 4-6 kertaa viikossa.
      Paras lenkki on pitkä juoksu poluilla kesäisessä tihkusateessa tai juuri sateen jälkeen. Tulee tosi mahtava olo!

• jalat pysynnyt

kunnossa , vai oletko huilannut pitempiäkin jaksoja ?

• Nainen 24v

Harrastan juoksua muun urheilun ohella, en mitenkään säännöllisesti. Parasta juoksussa on sen tehokkuus; juostessa saa helposti hien pintaan ja tarvittaessa itsestään kaiken irti. Juoksulenkille on myös helppo lähteä suoraan kotiovelta. N. 10v olen juossut. Paras lenkki on melko vauhdikas, n. 8km pituudeltaan. Unelmalenkin jälkeen on "urheillut" olo ja tuntuu, että elimistö on saanut potkua.

• Nainen 33v

-Juoksu on hauskaa
      -Juostessa voi harrastaa meditointia
      -Juoksu on haasteellista
      -Kilpailuihin voi osallistua vanhemmallakin iällä ja niitä on paljon ympäri maata
      -Voi syödä reilusti lihomatta
      -Saa raitista ilmaa
      -Juosta voi missä ja milloin vain, ei paikkaan eikä aikaan sidottua
      -Juoksu on harrastuksena halpa
      -Juoksutapahtumissa tapaa samanhenkisiä ihmisiä
      -Kunto kohoaa ja tulee hyvä vastustuskyky sairauksia vastaan
      -Mieli piristyy, oiva masennuslääke!

• Ryönä-Olavi

Juoksen, koska silloin elän. Juostessa olen tässä ja nyt ja samaa ympäristön kanssa. Se on myös oiva keino ottaa paikka haltuun. Paikasta tulee oma kun sen elää juoksemalla. Tietenkin samalla pysyy kilot kurissa. Juoksisin enemmänkin, mutta juuri nyt elämässäni on tärkeämpi projekti menossa. Juoksen vain pari-kolme kertaa viikossa. Harrastus alkoi n. 15 vuotta sitten. Unelmalenkki on hidasta lönköttelyä ruskaisessa ja kuulaassa syyssäässä avarissa näkymissä.

Mies 38v

• Mies 70 v

pitääkseni itseni kunnossa. Juoksun jälkeen olo tuntuu hyvältä.

• Emma

Olen itse juossut vasta muutaman viikon ja syy on se, että haluan parantaa kuntoani. Mutta missään nimessä en voi sanoa että juokseminen hauskaa olisi. Haluaisinkin kysyä teiltä muilta, että kuinka monennen lenkin jälkeen juokseminen muuttuu hauskaksi?

• stt
        Emma kirjoitti:

Olen itse juossut vasta muutaman viikon ja syy on se, että haluan parantaa kuntoani. Mutta missään nimessä en voi sanoa että juokseminen hauskaa olisi. Haluaisinkin kysyä teiltä muilta, että kuinka monennen lenkin jälkeen juokseminen muuttuu hauskaksi?

Vuoden parin päästä aloittamisesta. Sen jälkeenkin tulee päiviä ettei se herkkua aina ole.Mutta onko elämässä ylipäätäänkään aina saatava suoraa nautintoa, palkitsee se kuitenkin myöhemmin.

• sitten

loukkaantuu, ei kai se ole yhtä kivaa?

• Jasu
        Emma kirjoitti:

Useimmilla juoksua aloittavilla homman tekee ikäväksi se, että juoksee aivan liian kovaa. Aluksi ego pitää jättää kotiin ja lönkytellä kävelyvauhtia. Kyse ei aluksi ole siis lainkaan juoksemisesta. Pystyt kyllä lönköttelemään puoli tuntia yhtäjakoisesti. Jos teet tämän ohjeen mukaisesti ja et kärsi kohtuuttomasta ylipainosta tai vammoista, niin juoksu ei varmasti tunnu pahalta. Peruskuntokaudella kestävyysjuoksiatkin juoksevat pitkiä lenkkejä vauhdilla, jossa jokainen juoksua harrastanut pysyy kyllä mukana.

Jujuna on siis TODELLA HIDAS vauhti.

• Naisenalku

Harrastan juoksua, koska se on hyvää vastapainoa opiskelulle. Se rentouttavaa ja siitä tulee hyvä olo (eikä tee ropallekkaan pahaa). Olen juossut noin neljä vuotta säännöllisesti ja vähän vähemmän säännöllisesti. Unelmalenkki on 8 kilometria hölkkää luonnossa. Matka ei ole liian pitkä, mutta silti haasteellinen. Niin olen melkein 18 vuotias naisenalku.

• juoksijatyttö73

Juoksen säännöllisen epäsäännöllisesti muun liikunnan ohella koska:

- juokseminen on hyvää peruskestävyysharjoittelua
      - juoksemaan on helppo lähteä lähes milloin ja missä vain
      - juostessa saa raitista ilmaa
      - juokseminen on halpaa (kun on ensin hankkinut hyvä juoksutossut, jotka maksavat hunajaa)
      - juostessa syntyy kuningasajatuksia
      - juoksemisesta saa juuri niin kevyttä tai raskasta kuin haluaa
      - juoksun jälkeen ruoka maistuu ekstrahyvälle

Unelmalenkki on juosta pitkin syksyisen, vaihtelevamaastoisen metsän polkuja kun jalat tuntuu niin keveiltä, että ne vievät kuin itsestään.

• Jane

Olen 26-v. nainen ja olen juossut kohta kaksi vuotta, 3-4 kertaa viikossa noin tunnin lenkki. Pidän juoksusta urbaanissa ympäristössä. Sää saa mielellään olla viileä, vähän sateinen kunhan ei tuule kovaa. Lenkillä saa olla yksin ajatustensa kanssa; mietiskely juostessa on mukavaa. Lenkin jälkeen on aina superhyvä fiilis!

• herra44

Aloitin joskus about 13 vuotta sitten. Tuli kutsu kertausharjoitukseen, ja totesin olevani niin huonossa fyysisessä kunnossa, etten olisi harjoituksesta selvinnyt. Sillä tiellä ollaan edelleenkin. Kunnon ylläpitämisestä on tullut itsetarkoitus ja onnistuneesta juoksulenkistä saa sellaista hyvänolontunnetta, ettei paremmasta väliä.

13 juoksuvuoteeni mahtuu myös yhtä monta aloitettua ja loppuun asti juostua maratonia. Tavoitteena on juosta 20. "juhla"maraton samana vuonna, kun täytän 50.

Unelmalenkkini voisi olla pienessä vesitihkussa juostu kovavauhtinen 10-12 km:n lenkki, jonka jälkeen suoraan saunaan.

• vaivoja

olet näitten vuosien aikana saannut ?

• Tyttö 15v

Se auttaa ajattelemaan asioita. Saa rentoutumaan, purkamaan paineita, energiaa ja agressioita :) Lenkin jälkeen useimmiten hyvä tai ainakin parempi fiilis kuin ennen lenkkiä. Halpa harrastus ja ylläpitää hyvää kuntoa. Hyvä vastapaino kaikelle muulle.

En ole harrastanut juoksua kuin viime keväästä saakka. Juoksen vain 3-4 kertaa viikossa, koska aika ei riitä enempään. Ennen en pitänyt juoksemisesta laisinkaan. En osannut, halunnut, viitsinyt, tahtonut, halunnut juosta, se oli vastenmielistä ja inhottavaa. Ainoat mielikuvat juoksusta olivat koulun juoksukisoista, kun epätoivoisesti yrittää räpeltää eteenpäin ja juoksun jälkeen paha päänsärky ja huimaus. Yhden välikohtauksen takia kuitenkin aloitin juoksun ja koko kesän juostuani en halunnut enää lopettaa.

Unelmalenkki olisi kesä, viileä sää, hiljainen hiekkatie, n. klo 11 aikaan illalla, yksin.

• metsään

Juoksemisessa on parasta :- siitä seuraava tunne kun on saanut itsensä hikoilemaan, - juostessa voin irroittautua kodin rutiineista, - fyysinen kunto pysyy hyvänä, jaksaa paremmin, - saan nauttia luonnosta, kuunnella ja katsella luonnon ihmeitä, - kilot pysyy kurissa, voin herkutella lisäkiloista murehtimatta. Sekä fyysinen että psyykkinen vireys pysyy hyvänä.
      Juoksemista olen harrastanut lähes kolmekymmentä vuotta, toista urheiluharrastusta tukevana harjoittelumuotona. Unelmalenkki on syksyisessä ruskametsässä tapahtuva hidasvauhtinen pitkä polkulenkki. Ikäni 38, sukupuoli nainen.

• aku.p

en harrasta

• Mies 36

Juoksen koska
      -mulla on stressaava työ
      -olen yksinäinen
      -se auttaa vitutukseen
      -se pitää poissa paheista
      -lopetin tupakoinnin
      -tykkään ulkoilla
      -juoksutapahtumissa tapaa liikunnallisia ihmisiä
      -se saa elimistöni toimimaan
      -mulla on kilpailuviettiä
      -elämässä on oltava jotain tavoitteita
      -mulla ei oo muuta tekemistä
      -oon siinä hyvä
      -on kiva matkustella juoksutapahtumiin
      -oon koukussa siihen
      -haluan tietää miten paljon kunto nousee
      -se on halpaa
      -sitä voi tehdä missä vain, milloin vain
      -se on terveellistä
      -sitä voi harrastaa yksin
      -ym ym ym...

Olen harrastanut juoksua 3 vuotta

• juoksija

Unohdit yhden asian. Juoksevat, itsestään huolehtivat ihmiset ovat hyvännäköisiä. Katsokaapa juoksutapahtumien osallistujia....

• tyttö 17

juoksen koska se auttaa purkamaan pahaa oloa ja ylimääräistä energiaa.. lenkin jälkeen on hyvä olo :) olen juossut pari vuotta.. nykyään 2-3 kertaa viikossa sillä aika ei riitä enempään. paras lenkki sää on kesä ja kunnon kaatosade. =D

• Johannes

Joo eli parastahan on juoksussa ulkona oleminen ja juoksun jälkeinen fiilis. Oon juossut vuoden verran ja viime kesänä juoksin ekan maratonin. Hyvä lenkki on 10-15km pitkä, ei mee liikaa aikaa ja sit vielä jaksaa tehdä muutakin. M23

• remontti pian ohi

Olen juossut toistakymmentä vuotta muutamin vuoden tauoin (raskaudet). Juoksen (kun taas pääsen remontilta ja tässähän onkin hyvä tehdä sitoumus itselleen lähteä 1.11. lenkille) peruskunnon saavuttamiseksi, mutta myös irrottautumiseksi ajasta ja paikasta, perheen rutiineista (kummasti saan voimaa, kun olen hetken poissa ihan vain omien ajatusten kanssa ilman mitään vastuita), ja pohtimiseksi (parhaat ajatukset omaan työhön tulevat juostessa tyhjää lenkkiä, siihen ei suunnistus anna mahdollisuutta, mutta se onkin tuo toinen ihanuus).

• juoksia

Saa hyvän kunnon. Lenkin jälkeen upee olo. Jos en ole päässyt juoksemaan esim. viikkoon tulee tosi huono olo ja rupeen masentuun. Minulla on raskas työ ja juoksulla lataan itseäni.
      Olen juossut n.11 vuotta ja täysin koukussa. Joitain vuosia/talvia on mennyt etten ole juoksut kovin aktiivisesti, mutta olen harastanut sitten jotain vastaavaa lajia esim. hiihtoa ja rullaluistelua.
      olen käynyt jouoksemassa myös kaksi 1/2 maratonia nyt kesällä. Juoksen yleensä 10,15,17km lenkejä mutta myös 22km ja pururataa sillointällöin joitakin kertoja kierros 2.5km.
      olen 21vuotias, nainen

• Tyttö 16v.

Juoksen lenkkejä, koska se on osa harjoitusohjelmaani. Päälajini on 400m, mutta nautin myös lenkkeilystä. Lenkkijuoksussa parasta on se, että saa hetken omille ajatuksilleen ja itselleen. Silloin saa olla yksin. Nelkussa parasta on vauhti ja se viimeinen satanen, jolloin on pahin hapotus. Se on laji johon tarvitaan älyä. Paras lenkki on n.8-9km, rento ja kova, missä vikat sadat metrit voi vetää hapoille. Lenkit ovat kuuluneet ohjelmaani n. 3 vuotta. Talvisin juoksen 2-4krt viikossa, kesällä ehkä 1-2krt kuussa.

• runnerin

Miksi juoksen?
      -ajan ja paikan saan päättää itse
      -ulkona, lähes aina raitista ilmaa
      -luonnon keskellä mieli leppyy
      -jo suorituksen aikana taivaalliset fiilikset, mitkä ne ovatkaan suorituksen jälkeen
      -hyvän kunnon ja kestävyyden puolesta
      -kävely liian hidasta

Nainen, 21v, opiskelija

• mies46v

Juoksen, koska:
        -iltaisin on jo liian pimeää rullaluisteluun
        -hiihtämään ei vielä pääse
        Olen aloitellut aivan vasta, mutta saattaa tuosta oppia pitämäänkin.

• icelion

Juoksen koska se on kivaa ja Etelä-Suomen sää olot ovat sellaiset, että juoksua on helpompi harrastaa kuin hiihtoa. Lisäksi on maraton kärpänen purrut harjoittelen ihan mieli alan mukaan, kaikki lenkki säät ovat mukavia kun sovittaa matkan säätilan mukaan, ehkä kaiken nautinnnollisinta maaliskuun kirkkaassa auringonpaisteessa menee 2-3 tuntia kivasti. Olen harrastanut juoksua 10v paras viikkoannos ollut 170km olen 50v mies

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5729
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe