Eli kävin miettimään että on hauska soittaa jotain fillejä biisien päälle, jos vain tietäis sävel lajin. Esimerkiksi, tietääkö porukka hurriganesin biisin "my only one" ?
Noh, kuitenkin sain selville, että viimeinen sointu olisi usein pohjasävel. Elikkä tuohan menee C,A,F,G -> eli G olisi pohjasävel. No okei, aloin katteleen yhtä kirjaa missä on nuo asteikot, avasin siitä G sävelasteikon ja katoin, joo sieltä löytyy kaikki nuo sävelet, mutta F# (HUOM "ALENNETTUNA"). Eli siis miksi se on alennettu , eikö sen pitäisi olla ihan normaali F? Toivottavasti edes joku tajusi -Kiitos vastanneille
Sävellajit / Asteikot, täh?
5
113
Vastaukset
- ...
Taitaa olla kyllä ylennysmerkki tuossa F:n perässä...
- kaikille......
G-duurisävelasteikossa F# on korotettu, eli gahcdef#. Muutenhan se olisi C-duuri sävelasteikko cdefgah.
G = perusteho, toonika
Soinnuissa alin sävel on pohjasävel, eli pääsääntöisesti basso. Soinnut soitetaan myös käänteisessä muodossa. esim. G C A F
Suomessa H tarkoittaa (B), ja vastaavasti B on alennettu H.
Voit itse valita missä sävelasteikossa kappaleet soitat.
C Am F
Do you remeber still the night
G
When you left me crying
C Am F
Do you know that you broke my heart
G Quiet
When you left me crying
C
Cause you were my only one
Am
Yeah my only one
F
Ooh ho my only one
G
Please come back to me
C Am
Do you know what you done to me
F G
When you hurt me so
C Am
All the time i still dream of you
F G
Cause you got my love - howisthatpossible
Mutta... Miten tuossa piisissä soitetaan sitten F eikä F# ?
- Apuri auttaa
Itse soittelin noita sointuja sen verran, että luulen sävellajin kuitenkin olevan loppujen lopuksi C-duuri. Muussa tapauksessa F on G-mollista otettu lainasointu, joka on "dominanttitehoinen" eli johdattelee perussäveleen, jolloin kappale on kuitenkin G-duurissa, muttei noudattele asteikkoa täysin. C-duurin mukaan siis kannattaa niitä fillejä soittaa.
- 12312312312312312312
Ahaa, kiitos kovasti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232692Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292292- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532170Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211782Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891642Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961576- 2931461
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409- 1331408