Kansainvälisen pörssiyhtiön alaisuudessa

Ins.

Olen toiminut täällä Keski-Euroopassa asuessani erilaisissa asiantuntijatehtävissä, en kuitenkaan esimieshommissa projektien johtamista (tai paremminkin koordinoimista) lukuun ottamatta. Työssäni rakastan faktoja ja olen kova painamaan hommat valmiiksi. Työpanokseni mitoitan sen mukaan että tulokseen päästään. On ollut hienoa työskennellä avoimessa porukassa, jossa parhaista ideoista on jalostettu parhaat mahdolliset toimintamallit.

Kävi niin että vanha esimieheni lähti työpaikalta samalla kun omistajaksi tuli kansainvälinen pörssiyhtiö, ja tilalle palkattiin meren takaa tullut liituraitainen, uraorientoitunut mies. Hän osasi puhua sujuvasti ja käyttää PowerPointia. Hän ei tuntunut ymmärtävän meidän osastomme toimintamallia ja tavoitteita, vaikka parhaani mukaan briiffasin rooliamme. Hän lähtökohtaisesti kyseenalaisti kaiken ja laati nopeasti aikataulun tiettyjen toimintojen uudelleenjärjestelyistä, joihin sisältyi myös sellaisten toimintojen ulkoistuksia, jotka näin firman kannalta strategisina. Tukenaan hänellä oli laskelmat, joiden alkuperää hän ei suostunut kertomaan, vaan ainoastaan väitti niiden pohjautuvan tarkkoihin selvityksiin.

Minä en tätä niellyt, vaan uhrasin yhden viikon illat sekä viikonloput samojen laskelmien mallintamiseen. Päädyin hyvin erilaisiin lukuihin kuin kyseinen herra ja laadin vertailuanalyysin, johon selvitin tarkasti kaikki käyttämäni luvut ja oletukset. Kävin läpi tarjoukset joita olimme saaneet "matalan kustannustason maista" ottaen huomioon lisääntyneet hankintatoimen ja kuljetusten kustannukset, jotka oli jätetty alkuperäisestä laskelmasta pois. Ennestään minulla oli huolellisesti laaditut omat sijoitettujen pääomien kustannukset. Huomasin että liituraitaherra oli tehnyt lukuisia alkeellisia virheitä muun muassa esittämällä vuosisäästöjä kuukausisäästöinä. Lähetin hänelle omat laskelmani seuraavana maanantaiaamuna. Iltapäivällä hän vastasi että oli hyvä kun olin pohtinut asiaa.

Kysyin häneltä viikkopalaverissa miten laskelma vaikuttaa projektiin ja hän tiuskaisi että laskelma ei pidä paikkansa, edetään alkuperäisen suunnitelman mukaan. Tässä vaiheessa minulle varmistui minkälaisesta tyypistä oli kysymys ja laitoin metelin pystyyn. Sanoin että alkuperäinen laskelma perustuu vääriin tietoihin ja määriteltyjen tavoitteiden saavuttaminen on tuolla toimintatavalla yksinkertaisesti mahdotonta. Lähdin kesken palaverin.

1

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ins.

      Tämän jälkeen liituraitaherra tuli toimistooni ja kysyi että mikä mättää, miksi en tule toimeen hänen kanssaan. En heti ymmärtänyt kysymystä. Sanoin, että haluan tehdä päätökset oikeiden lukujen pohjalta, eivätkä luvut tue hänen suunitelmiaan. Hän yritti taivutella ja kysyi enkö voisi muuttaa mielipidettäni ja taipua kompromissiin. Sanoin ettei kyse ole mielipiteistä vaan faktoista enkä ymmärrä miksi yrityksessä, jonka tehtävä on tuottaa voittoa, pitäisi tehdä mitään kompromisseja faktoista fantasian puolelle.

      Tiistaina soitin yksikön päällikölle ja kerroin kyseisistä laskelmista. Lähetin hänelle laskelmani sähköpostissa ja samalla se meni työtovereilleni omalla osastollamme, samoin kuin muutamalle toisten osastojen pomoille. Selitin että kyseiset muutokset parantaisivat tuottavuuttamme vain, jos volyymimme putoaisivat alle puoleen nykyisestä. Tähdensin myös, että laskelmissa ei ole edes otettu huomioon ulkoistamisesta tulevaa laaturiskiä.

      Liituraitamies siirtyi noin kuukautta myöhemmin takaisin emoyhtiön pääpaikalle. Hänen paikkansa on ollut sen jälkeen auki.

      Yksikön päällikkö kertoi minulle myöhemmin, että emoyhtiössä meitä pidetään jämähtäneinä, uppiniskaisina ja kyvyttöminä muutokseen. Sanoin että seison laskelmien takana, kuka tahansa on tervetullut haastamaan ne omilla laskelmillaan, luvut pöytään vain. Tästä ei kestänyt kuin pari-kolme viikkoa, kun yksikön päällikkö lähti ja tilalle toimitettiin arrogantti ääliö merten takaa. Uusi pomo ilmoitti tavoitteikseen "toimintatapojen yhtenäistämisen koko konsernin sisällä".

      Tästä on nyt kulunut vähän yli kuukausi. Tämän jälkeen uudet omistajat ovat halunneet saada jatkuvasti erilaisia lukuja ja Excel-taulukoita ja imeä tietoa sieltä täältä. Minä ja työkaverimme sovimme, että toimitan tiedot keskitetysti ja tiukasti valikoiden. Kaikkea emme halua kertoa. Joutavanpäiväiset puhelinpalaverit ovat lisääntyneet silmin nähden. Emoyritys kasvattaa jatkuvasti painetta imeäkseen meiltä oleellisia tietoja ja heitä silmin nähden harmittaa että ovat riippuvaisia meistä ja meidän osaamisestamme, jota emme aio jakaa.

      Tässä hiljakkoin olen oppinut sen että pörssiyhtiöt ovat epäorganisaatioita, joissa pätevät viidakon lait. On silkkaa tyhmyyttä ja naiviutta uskoa niiden arvohöpinöihin, strategioihin ja lukuihin. Nämä organisaatiot koostuvat kunnianhimoisista ihmisistä, jotka määrittävät faktat sen mukaan kuin se heille itselleen sopii. Nyt naurattaa tutkimukset, joissa sanotaan että suurin osa ulkoistamisista epäonnistuu - sillä suurinta osaa ei ole edes tarkoitettu onnistumaan. Ne tehdään vain siksi että joku voisi kirjoittaa jotain ansioluetteloon ja jotta jotain voisi muotoilla firman vuosikertomukseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe