Eli olen jo kauemmin osannut hevosta hoitaa, talutellut jne. Mutta ratsastanut olen todella vähän. Tähän asti, kun olen joskus tallilla apua kysynyt joltain ratsastajalta, ovat he ehkä jotain vastanneet ja kattoneet todella epämukavasti ja sitten yhdessä naureskelleet minulle. Jos teiltä, ratsastajat, tulisi joku aloittelija kysymään jotain itsestäänselvyyttä, miten suhtautuisitte? :(((
Olen siis menossa kesällä heppaleirille, kavereitakin mukana, mutta itse olen meistä kaikista kokemattomin. Pelkään myös sitä, että leirille tulee jotain muita tuntemattomia ja kokeneita, jotka sitten nauravat minulle mokailuistani :((( mikä asenne tässä tilanteessa pitäisi ottaa?
Lisäksi olin tässä paikassa leirikoulussa, jossa ratsastustunnilla mokasin niin, että nolostus opettajalle lisää tätä pelkoa.
Ja meille kerrottiin, että leiri loppuu leirikisoihin. Mitä tällaisella yleis heppaleirillä nissä kisoissa kisaillaan? Koulua? Entä mitä itse niissä kisoissa voin tehdä, kun juuri ja juuri hallitsen käynnin, ravin ja laukan? (töltin ja passin myös, mutta ei vaikuta tässä) luuletteko, että jos ei halua, ei niihin tarvitse osallistua?
Tätä pelkoa tuottaa suuresti siis se, että hoidan heppoja ja teen tallitöitä sun muita jo suoraan selkärangasta, mutta ratsastus ei ole ollenkaan hallinnassa, joten kaikki olettavat, että olisin joku huippuratsastaja ://
aloittelija, minä ja leiri
6
67
Vastaukset
- hebbatyttö
No mä ainakin menisin heti auttamaan jos joku kysyisi apua. Suosittelen vaihtamaan tallia jos kerran naureskelevat tms :PP... Kannattaa yrittää mennä leirille vain positiivisella asenteella, kyllähän leirillekkin nyt vain oppimaan ollaan menty :)! Jos jotkut nauravat sinulle niin älä vain välitä!! Yleensä ainakin niillä leiriellä millä itse olen ollut niin on ollut estekisat. En usko että leirikisoihin on pakko osallistua ::).
- 13 kitiiih
Niin... En kyllä osaa sanoa että onko tuolla estekisat vaia mitä.. Saa nähä.
Ja onneksi on kyllä nuo kaverit mukana :)
Kiitosta sulle! ;)- tässä vielä
Komppaan täysin hebbatyttöä!
Leirillä voi ollakkin niin, että ratsastuksenope/valvoja vaatii meiltä aloittelijoilta ensin liikaa kun ei voi mitenkään tietää missä linjassa kaikki menee omalla hevosharrastuksellaan. Kerro/huikkaa kentältä jos jokin on sinulla ihan uutta, että voi opettaa sinua ja muita jotka ei tiedä mitä pitää tehdä. Näin jokaisen leiriläisen tulee toimia.
Kannattaa ehdottomasti osallistua leirikisoihin, ne on pelkkää leikkiä, eikä sellaisia missä katsotaan tai mitataan taitoja, vaan tehdään kaikkea mitä jokainen pystyy tekemään. vanhempasi ovat maksaneet siitäkin huvista/kokemuksesta ja haluavat että olet rohkeasti oma itsesi tällaisissa tilanteissa.
Leirikisoissa on yleensä tällaista: otetaan jostakin tynnyrinpäältä jokin esine samalla ratsastaessa ja yritetään saada se laitettua johonkin toiseen kohteeseen, mennään tötteröiden välistä, kuten koirat agillityssä yms. Tällaista missä ohjataan hevosta kääntymään ja liikkumaan yleensä vapaasti valittavassa askellajissa.
- Minna Oulusta
Valitettavasti noita typeryksiä on varsinkin isoilla talleilla. He kuvittelevat tietävänsä kaiken ja ovat ylimielisiä aloitteville, eivät muista mitä oli olla aloitteleva.
Minä olen aina auttanut ja neuvonut alkajia, yleensä niin että olen laittanut aloittelijan itse tekemään asiat ja valvonut vieressä että menee oikein.
Mutta meidän tallilla se on tapa muutenkin, omistaja on sanonut häätävänsä pois sellaiset tallilaiset jotka on epäystävällisiä alkajille.
Auttaiskohan se että sanoisit suoraan että olet kokematon ratsastuksessa vaikka osaatkin hoitaa ja siksi voit mokailla. Lyö asia jo etukäteen leikiksi, sano vaikka että kamerat esiin, nyt tulee aineistoa hauskoihin kotivideoihin. Lohdutukseksi voin vain sanoa että kaikki mokaa joskus.
Useimmat leirit päättyy kisoihin, mutta ei niitä niin vakavasti kannata ottaa. Minä olin kerran yleisleirillä ja meillä oli helppo C:n rata koulussa, eli käynti ravi ja laukka piti osata ja radan kuviot jotka oli tosi helppoja, isoja ympyröitä, pysähdyksiä ja peruutus.
Esteillä oli 50 - 60 cm: esteet josta minun iso heppani meni juoksemalla yli, hyppyä ei juuri tuntunut.
En kuitenkaan tiedä onko kaikilla leireillä sama tapa. Minäkin olen ratsastanut talleilla joissa kaikkia auttavat toisiaan ikään ja kokemuksen määrään katsomatta ja samaa periaatetta noudatan edelleen. Jos apua pyydetään, autan automaattisesti, mutta jos itse huomaan jonkun olevan ymmällään tai että jollakulla on hankaluuksia, katselen hetken miltä näyttää ja kysyn sitten, tarvitseeko toinen apua. Ja kuten Minna Oulusta, minäkin laitan toisen tekemään itse ja vain neuvon sen mitä tarvitsee, mutta jotkut asiat on helpompi näyttää kuin selittää, ja silloin näytän ensin, ja sanon sitten että sinun vuorosi.
On tosiaan valitettavaa, että vähänkään "paremmilla" talleilla kokemattomia katsotaan usein kuin halpaa makkaraa... Ei tee mieli mennä sellaiselle tallille toista kertaa, kaikilla vain ei ole vaihtoehtoja. Mutta sanoisin samaa kuin Minnakin, eli että kannattaa sanoa suoraan että on kokematon ratsastuksessa vaikka hoitopuoli sujuukin, ja jos mahdollista, lyödä leikiksi koko asia.
Itse olen ollut lapsena kolmella hevosleirillä. Ensimmäisellä leirillä kisana oli temppurata, toista en edes muista, ja kolmannella oli yhdistetty este- ja koulurata. En tiedä voiko siitä kieltäytyä, mutta ei kai ketään voi siihen pakottaakaan? Mutta minusta kannattaa silti osallistua. Älä ajattele sitä kisana, vaan tavallisena ratsastustuokiona kentällä. Olet kai ennenkin ratsastanut toisten katsellessa? Ei se kisa siitä mitenkään eroa. Eikä se ole vakavaa jos mokaa, kokeneetkin mokailevat joskus. Kysäise vaikka juuri ennen lähtöäsi radalle, kuka tarjoaisi sinulle jäätelön (tms) jos mokaat.- 13kiitos
Kiitos vastauksistanne! :)
Kyllä se itseluottamuskin tästä varmaan vähitellen kohoaa tämän asian kanssa!
Nyt aloin jo innolla odottamaan tätä leiriä, yhteisoloa ja vanhojen heppakaverien näkemistä, ja niiden kanssa puuhailemista... Aijai, kyllä sitä hevosen kanssa niin nopeasti tutustuu ja kauheaa oli ne jättää leirikoulun jälkeen sinne, varsinkin oma hoitsuni! :)
kiitos ja kumarrus vielä kerran
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj232346- 991353
- 541174
- 1171094
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r711044KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.241028Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p57997Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31940Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(53936Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55928