Retkipolkupyörä haussa

tuohtunut

Olen yrittänyt etsiä Suomalaisista kaupoista retkipyöriä, mutta huonolla tuloksella. Kävin äskön pyöräkaupasta kysymässä Kona Sutra mallia. Myyjä sanoi mallin loppuneen jo valmistajalta eikä sitä saa enää lisää tilattua. Onko niin ettei täältä Suomesta saa mistään retkipolkupyörää? Haluaisin päästä sovittaa ennen kuin ostan.

14

1683

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Konalla on kaksi muutakin mallia, joista pienellä sovituksella saa mielestäni jopa Sutraa paremman retkipyörän: Honky Tonk ja Rove. En pidä jenkkityylisistä tangonpäävaihtajista, vaan ajan mielummin STI-kahvoilla. Sinänsä olet oikeassa, ettei Suomessa ole kovinkaan monessa paikassa retkipyörää hyllytavarana.

      Pelago tekee Stavanger-mallia muutamana erilaisena versiona. Se lienee varmin paikka päästä kokeilemaan oikeaa retkipyörää Suomessa.

      http://pelagobicycles.com/bicycles/clearance-bikes/stavanger-disc.html

      Pyorahuolto.com:lla on ollut Milanin lisäksi muita teräsrunkoisia, mutta esittelypyöriä on satunnaisesti. Foxcomp Turku on Surly ja Salsa pyörien jälleenmyyjä. Mallikappaleita on aina ollut, mutta ei kattavasti, kun olen siellä käynyt. Surly LHT on kaiketi ollut sellainen peruspyörä, johon muita retkipyöriä on viime vuosina verrattu.

      • Alkup. Maantiepyöräi

      • Stavailija

        Polkaisin viime vuonna Pelagon Stavangerilla Zurichista Amsterdamiin Rein jokea seuraillen. Laukkuja koko setti ja teltta päälle eli painoakin oli. Kokonaismatka n. 1400km. Pyörä oli kohtalaisen hyvä Sveitsissä ja Ranskassa ja Hollannissa erinomainen. Saksassa olisin kaivannut tukevampaa pyörää. Siellä pyörätiet on pääsääntöisesti tehty betonitiilestä ja paikoitellen on tosi epätasaista ja Stavangerille tuolla painolla liian möykkyistä. Voin suositella Stavangeria perusmatkapyöräksi mutta tekemäni matka oli mielestäni Stavangerille maksimi mitä kannattaa kuvitella. Jos tietää alustan olevan matkan aikana vielä huonompi, kuin edellämainituissa maissa, en suosittele mutta muuten ihan kelpo fillari. Työmatkapyöräksi ihan loistava.


      • Stavailija
        Stavailija kirjoitti:

        Polkaisin viime vuonna Pelagon Stavangerilla Zurichista Amsterdamiin Rein jokea seuraillen. Laukkuja koko setti ja teltta päälle eli painoakin oli. Kokonaismatka n. 1400km. Pyörä oli kohtalaisen hyvä Sveitsissä ja Ranskassa ja Hollannissa erinomainen. Saksassa olisin kaivannut tukevampaa pyörää. Siellä pyörätiet on pääsääntöisesti tehty betonitiilestä ja paikoitellen on tosi epätasaista ja Stavangerille tuolla painolla liian möykkyistä. Voin suositella Stavangeria perusmatkapyöräksi mutta tekemäni matka oli mielestäni Stavangerille maksimi mitä kannattaa kuvitella. Jos tietää alustan olevan matkan aikana vielä huonompi, kuin edellämainituissa maissa, en suosittele mutta muuten ihan kelpo fillari. Työmatkapyöräksi ihan loistava.

        Vielä sen verran, että ajoin koko matkan Stavangerin peruskokoonpanolla. Pienillä muutoksilla paranisi huomattavasti. Laittaisin 42mm renkaat. Tietääkseni mahtuu haarukkaan. Droppitanko toisenlaiseksi jolla saa myös pystymmän ajoasennon ja kunnon satula Brooksin tilalle. Brooks on ihan kiva lyhyillä matkoilla mutta 70km jälkeen ei sovi ainakaan minulle. Tubuksen telineet menee Stavangeriin suoraan ja nehän on huippukamaa Ortliebin laukkujen kanssa. Loppujenlopuksi Stavangerin kanssa täytyy niinkuin aina minkä tahansa fillarin kanssa viilata ergonomia itselleen sopivaan kuntoon. Tätä en tehnyt ja sen huomasin.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Stavailija kirjoitti:

        Vielä sen verran, että ajoin koko matkan Stavangerin peruskokoonpanolla. Pienillä muutoksilla paranisi huomattavasti. Laittaisin 42mm renkaat. Tietääkseni mahtuu haarukkaan. Droppitanko toisenlaiseksi jolla saa myös pystymmän ajoasennon ja kunnon satula Brooksin tilalle. Brooks on ihan kiva lyhyillä matkoilla mutta 70km jälkeen ei sovi ainakaan minulle. Tubuksen telineet menee Stavangeriin suoraan ja nehän on huippukamaa Ortliebin laukkujen kanssa. Loppujenlopuksi Stavangerin kanssa täytyy niinkuin aina minkä tahansa fillarin kanssa viilata ergonomia itselleen sopivaan kuntoon. Tätä en tehnyt ja sen huomasin.

        Brooks vaatii hoitoa ja on mukautunut vasta muutaman tuhannen kilometrin jälkeen. Sen jälkeen sen pitäisi olla paras mitä on rahalla saatavissa. Onhan satula oikean levyinen?


    • Niskisti
      • Alkup. Maantiepyöräi

        Alumiinirunko ja -haarukka yhdistettynä A-Shimanoihin. Luulen ettei ihan tuota haettu. Kunnolliset retkipyörät on tehty joko teräs- tai titaanirunkoon.


      • Nyt Tunturilla

        Millasia pyöriä yleensä noi nishikit ovat? Ainakin niitä myydään paljon, hinta ei edullinen eikä ihan keveitäkään. Voiko yleisesti rinnastaa esim Gressuun ja Tunturiin ? Toissa vuonna Nishiki oli suomen myydyin fillari. Tosin lada oli aikoinaan myydyin auto, mutta se oli halpa, nishiki kun ei taas ole halpa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Nyt Tunturilla kirjoitti:

        Millasia pyöriä yleensä noi nishikit ovat? Ainakin niitä myydään paljon, hinta ei edullinen eikä ihan keveitäkään. Voiko yleisesti rinnastaa esim Gressuun ja Tunturiin ? Toissa vuonna Nishiki oli suomen myydyin fillari. Tosin lada oli aikoinaan myydyin auto, mutta se oli halpa, nishiki kun ei taas ole halpa.

        Nishiki ja Tunturi ovat saman talon tuotemerkkejä. Tunturia tehtiin aikoinaan Turussa ja Nishikiä kasattiin Porvoossa. Nyt molemmmat tuotemerkit uuluvat Accell Groupille. Pyöriä on viime vuosina tehty mm. Turkissa. Acell Groupin laatumerkkiä, Lapierreä ei ole tuotu muutamaan vuoteen Suomeen.

        http://www.accell-group.com/en

        Jako on suurin piirtein siten, että kaikkein huonoin markettiosasto teipataan Tunturiksi ja vähän paremmat Nishikiksi. Nishikiksi teipattuina myydään Suomessa myös talon ihan kilpailukelpoisia maantiepyöriä, mutta kokojakauma on ollut aika knafti. Rerkipyöräksi kelpaavaa pyörää en muista olleen vuosiin kummallakaan merkillä.

        Kun talot olivat vielä itsenäisiä, oli Tunturilla tunnettu Retki-sarja, josta jotkut vuosimallit olivat oikein hyviä. Mallit vaihtelivat hyvinkin paljon sen mukaan, mistä Tunturi sattui kulloinkin ostamaan putket. Samoin Nishikillä oli vielä ollessaan itsenäinen yritys joitakin teräsrunkoisia oikein hyviä retkipyöriä.

        Helkamalla olisi nytkin ihan kelvolliselta vaikuttava retkipyörä, mutta he pilaavat idean myymällä vain yhtä kokoa! Ehkä hintakin on aavistuksen yläkanttiin verarttuna ominaisuuksiin. Pyörä on todella kaunis niin kuvissa kuin luonnossa ja siinä on (ainakin kuvissa) kaikki tarvittavat kiinityskorvakkeet retkipyörään.

        http://www.helkamavelox.fi/mallisto/miehet/kuningaskulkuri_18_v-hmk1858_kr_m

        Joten kotimaisia on markkinoilla vain tuo Pelagon Stavanger ja tuontipyöriä on todella vähän kaupoissa hyllytavarana. Vertailun vuoksi Evansin retkipyöräosastoa:

        http://www.evanscycles.com/categories/bikes/touring-bikes


      • Nyt Tunturilla
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Nishiki ja Tunturi ovat saman talon tuotemerkkejä. Tunturia tehtiin aikoinaan Turussa ja Nishikiä kasattiin Porvoossa. Nyt molemmmat tuotemerkit uuluvat Accell Groupille. Pyöriä on viime vuosina tehty mm. Turkissa. Acell Groupin laatumerkkiä, Lapierreä ei ole tuotu muutamaan vuoteen Suomeen.

        http://www.accell-group.com/en

        Jako on suurin piirtein siten, että kaikkein huonoin markettiosasto teipataan Tunturiksi ja vähän paremmat Nishikiksi. Nishikiksi teipattuina myydään Suomessa myös talon ihan kilpailukelpoisia maantiepyöriä, mutta kokojakauma on ollut aika knafti. Rerkipyöräksi kelpaavaa pyörää en muista olleen vuosiin kummallakaan merkillä.

        Kun talot olivat vielä itsenäisiä, oli Tunturilla tunnettu Retki-sarja, josta jotkut vuosimallit olivat oikein hyviä. Mallit vaihtelivat hyvinkin paljon sen mukaan, mistä Tunturi sattui kulloinkin ostamaan putket. Samoin Nishikillä oli vielä ollessaan itsenäinen yritys joitakin teräsrunkoisia oikein hyviä retkipyöriä.

        Helkamalla olisi nytkin ihan kelvolliselta vaikuttava retkipyörä, mutta he pilaavat idean myymällä vain yhtä kokoa! Ehkä hintakin on aavistuksen yläkanttiin verarttuna ominaisuuksiin. Pyörä on todella kaunis niin kuvissa kuin luonnossa ja siinä on (ainakin kuvissa) kaikki tarvittavat kiinityskorvakkeet retkipyörään.

        http://www.helkamavelox.fi/mallisto/miehet/kuningaskulkuri_18_v-hmk1858_kr_m

        Joten kotimaisia on markkinoilla vain tuo Pelagon Stavanger ja tuontipyöriä on todella vähän kaupoissa hyllytavarana. Vertailun vuoksi Evansin retkipyöräosastoa:

        http://www.evanscycles.com/categories/bikes/touring-bikes

        Kiitoksia paljon selventävästä vastauksesta.


    • Kitkutin

      Rossano Trekking riittää ainakin meikäläiselle mainiosti ja kyllä sillä Niskahielläkin pärjää, en epäile yhtään. Tunnen kaverin, joka on ajanut Nishikillä yli 40,000km, eikä ainakaan vielä ole valittanut. Siis yhdellä ja samalla fillarilla.

      • 2 x Nis

        Tuo on huikea saavutus. Olisi mielenkiintoista tietää pyörän malli ja mitä osia on vaihdettu ja moneenko kertaan.
        Itselläni on vuoden 1997 Nishiki Timbuk maasturi, ollut uudesta asti ja renkaita lukuun ottamatta kaikki osat tehtaan jäljiltä. Kilometrejä en osaa arvailla, mutta paljon olen sillä polkenut. Toisema pyöränä pari vuotias Nishikin halvin cyclo, eli Cross Master, siinä takana huolettomia kilometrejä 4900.


      • Alkup. Maantiepyöräi

        Rossanon trekking malleissa ei ole yhdessäkään pomppukeppiä, mikä on iso plussa. Itse en kyllä ostaisi retkeilykäyttöön tielle suoratankoista pyörää. Rossanon touring mallit ovat kiinostavampia. Niissä on valittavissa vakiona joko normaali droppitanko tai perhostanko. Pidän perhostankoa ainoana järkevänä vaihtoehtona droppitangolle, vaikka itse ajankin dropilla retket.

        Rossanon rungot eivät ole huonoja, mutta alurunko on aina alurunko. Se on keskimäärin kovempi kuin teräsrunko. Haarukka on kuitenkin terästä. Ilmeisesti runkoa kompensoimaan on laitettu omaan makuuni hieman turhan leveät renkaat.

        http://www.rosswheel.com/rossano/2006/index.php?page=malli&sex=u&menu=4&submenu=&malli=specs&id=touring_105_2011


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe