Mikä voi olla syynä siihen ,että kun olen juossut lenkistäni n.30 min niin jalkapohjaani alkaa sattua, niinkuin joku repisi jalkapohjan jännettä ja ihoa irti jalkapohjan sisäsyrjältä ns. holvikaaresta.Ongelma ilmeni ostettuani uudet kengät keväällä(Nike air Zoom Elite).Askellukseni on todettu niken juoksuklinikalla neutraaliksi.Ostin uudet kengät viikko sitten(Nike Air Pegasukset 2004) siinä toivossa, että vaiva johtuu liian kovasta pronaatiotuesta, mutta ei auttanut.Rahat on menneet ja vaiva ei hävinnyt.Vitutuskerroin nousi uusiin ennätyslukemiin.Kyse ei ilmeisesti ole Plantaarifaskiitista, kosa kipua esiintyy vain ja ainoastaan juostessa eikä se esiinny kantapäässä. AUTTAKAA JOKU!!!!!
Jalkapohjan kipu
12
10640
Vastaukset
- ......
liian kireällä?
Itselläni tuollisia samanlaisia ongelmia on silloin tällöin, mutta nauhojen löysääminen on auttanut niihin. - Jalkapohjallinen
Moi !
Itselläni on jo 2kk tullut pakkohuilia kun en tajunnut vähentää kilometrejä ajoissa , tuntuu
kyllä kantapäässäkin varsinkin aamulla !
En ole ennen tämmöstä kokenut ,näyttää siltä
että huilaan ainaski siihen asti että kivut
on kokonaan poissa sit vois alkaa taas hyvin VAROVASTI ! Mietin myös jos kokeilis akupunktio
tai laserhoitoa tähän jalkakipuun kun tulehduslääkkeet ei ole auttaneet ! Onko jollakin kokemusta noista hoitomenetelmistä ?
Kiitos puheenvuorosta/Rami - cedrik
Holvikaaren tuen puute aiheutti minulle tuota. Eli kengän keskiosassa pitäisi olla riittävästi tukea, vaikkapa joku erikospohjallinen.
- batmantytteli
Voisikohan tuo jalkakipu johtua jalkapohjankalvotulehduksesta? Itselläni oli tossa loppukesästä jalkapohjassa(pääasiassa holvin kohdalla) kova kipu harjoitellessa ja ensin yritin päästä vaivasta särkylääkkeiden avulla, mutta turhaan. Menin sitten näyttämään jalkaa fysioterapiaan ja totesivat että siellä on tällainen tulehdus. Tullut ehkä liiasta harjoittelusta tai loikkatreeneistä huonolla alustalla. Ei auttanut muu kuin että jalka teipattiin ja harjoittelukielto muutamaksi viikoksi. Mutta ei vaan kiellot oikeen saanu pysymään mua harjoituksista pois, joten jalka ärtyi vaan entistä enemmän ja lopulta pelkässä levossakin jalkaan sattui.
Kannattaa varmaan yrittää pitää nyt pari viikkoo ihan lepoo ja hautoo kylmällä ja venytellä. Jos ei sillä lähde niin kannattaa varmaan käydä jossain lääkärillä näyttääs tai jotain. Mutta jos ne laittaa sut liikuntakieltoon hetkeks aikaa niin kannattaa kyllä lepäillä kans. Vähä huonoja kokemuksia tottelemattomuudesta :) Mutta toivottavasti sun jalkas parantuu. :) - ...
Saattaa johtua nilkan ja jalkapohjan lihasten liian heikosta kunnosta. Varvasjumppa ja erilaiset varpaillakävelyt auttavat. Myös tasapainolauta olisi hyvä ostaa. Jatkuva lenkkareiden vaihtaminenkaan ei ole hyväksi, sillä jalan pitäisi antaa ns. kiintyä kenkään. Mahdollisimman vanha ja muotoutunut lenkkari on paras, kunhan siinä on vaimennukset kunnossa.
- juoksija_runner
Aihe on vanha mutta jos jalkapohjassa tuntuu juostessa kipu niin kannattaa kääntää jalkapohjaa enemmän sisä tai ulkosyrjälle, eli joko varpaat osottavat ulos tai sisäänpäin. Tuo auttaa useimmiten. Monella varsinkin ylipainoisella paino ei jakaudu jalkapohjalle tasaisesti. Useimmiten auttaa painon siirto enemmän sisäsyrjälle, mutta sehän on helppo testata.
- mara_ak
No siis... Tarkoitat _painetta_(?) jalkapohjassa. Siihen tuo kertomasi auttaa. Mutta jos kyse kivusta niin se ei tuolla korjaannu.
- shline 1234
Mä veikkaan kuitenkin plantaari fasciittia. Tuttu Ortopedi sanoi että pitää 5min päivässä pyörittää pulloa jalan alla ja jos ei vaiva ole helpottanut parin kuukauden sisällä niin sitten tarkempaa tutkimusta: rtg ym.
Mulla se on auttanut niin että olen pystynyt treenaamaan aika kova jo muutaman viikon "pullonpyörittelyn jälkeen. Aamuisin on vieläkin kipeä mutta ei estä treenaamista.
Kokeileminen ei vahingoita.
Mutta toivottavasti saat hoidettua! - Temppujapitääolla
Toista vuotta oli tuo vaiva riippumatta, millä monoilla mentiin. Ei auttanut juoksutaoutkaan. Olen pyörittänyt tennispalloa, ei auttanut. Sitten ostin sellaisen peltihäkkyrän, jonka saa eri kulmaan ja jolla voi venyttää pohjelihaksia helposti pidempään. Nyt ei ole muutamaan viikkoon ollut oireita. Jokohan löytyi temppu?
- 12+3
juokse jonkin aikaa alle 30 minuutin lenkkejä ja harrasta jalkajumppaa ahkerasti.
- fasdasdasss
Veikkaisin myöskin nauhojen ylikiristystä. Kannattaa jättää ne nauhat oikeastaan niin auki etteivät kengät hölsky jalassa. Ei juurikaan kannata kiristää. Estää muuten verisuonten ja lihasten suurenemisen, täten happea ja verta ei pääse riittävästi lihaksiin ja verisuoneen, niin alkaa jalat puutumaan ja kipuilemaan.
- xxxxx
Se on kalvojänteen tulehdus melko varmasti. Itsellä ollut molemmissa jaloissa. Lääkäri määräsi lepoa, lääkettä ja tökkäsi kortisoonia jalkapohjaan. Ehdoton täyslepo 2-3kk, niin toiveita paranemisesta. Itsellä tuntui hyvältä jo kuukaden levon jälkeen, mutta vaiva palasi heti rastituksen jälkeen takaisin. Siis ehdoton pitkä täyslepo! Muu hoito extraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809