En saa pitää lomaa?

IhankoTotta?

Hei, olen määräaikaisessa työsuhteessa kesäkuuhun 2015 saakka, jolloin työsuhde on kestänyt vuoden. Tänä vuonna vuosilomaani kertyy siis 20 päivää. Pyysin tänään työnantajaltani, jos olisi mahdollista että lopettaisin työn reilu 2 viikkoa aikaisemmin, eli pitäisin lomaa silloin. Työnantaja haluaa kuulemma mielummin maksaa lomakorvauksen, kun antaa minun pitää lomaa. Voiko hän tosiaan tehdä niin? Hän tietää että aloitan heti heinäkuussa toisessa yrityksessä toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen, joten en saa silloin pidettyä lomaa koko kesänä.

4

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laki luke...

      Vuosilomalaista:

      "Työnantaja ja työntekijä saavat sopia
      • että työntekijä pitää 12 arkipäivää ylittävän loman osan yhdessä tai useammassa jaksossa.
      • vuosiloman sijoittamisesta ajanjaksolle, joka alkaa sen kalenterivuoden alusta, jolle lomakausi sijoittuu, ja joka päättyy seuraavana vuonna ennen lomakauden alkua.
      • 12 arkipäivää ylittävän lomanosan pitämisestä viimeistään vuoden kuluessa lomakauden päättymisestä.
      • työsuhteen päättymiseen mennessä ansaittavan vuosiloman pitämisestä työsuhteen kestäessä."

      Huomioi viimeinen kohta. Eli jos työnantaja ei suostu siihen, että voit pitää lomaa, niin mitään et voi tehdä. Loman pitämiseen vaaditaan molemminpuolinen suostumus.

      Tietysti nyt joku sanoo, että ota sairauslomaa. No, tapa tietysti sekin.

    • Mutumutu

      Oletko siis aloittanut vasta kesäkuussa 2014 ja kysyt nyt jo kesän 2015 vuosiloman ajankohtaa?

      Saat lain mukaan vuosilomaa lomanmääräytymisvuodelta 1.4.2014-31.3.2015 kertyneistä lomapäivistä vasta vuonna 2015. Siis jos työsuhteesi alkoi kesäkuussa 2014, niin virallista lomaa on odotettavissa vasta 2015. Koska työsuhteesi päättyy kesken lomakauden 2.5.-30.9.2015, niin työnantaja voi olla antamatta sinulle lomaa ennen työsuhteen päättymistä.

      • nipppsu

        Kyllä kysyn, niin tyhmältä kun se kuulostaakin. Haluaisin perheellisistä syistä pitää siinä sen parin viikon loman. Vanhempani asuvat Floridassa, enkä ole nähnyt heitä pariin vuoteen, joten haluaisin heitä mennä katsomaan pitkästä aikaa..

        Mutta kiitos kuitenkin molemmille asiallisista vastauksista! Nyt olen taas sitten astetta viisaampi


    • viillekki

      Määräaikaisesta sopimuksesta pääsee eroon alunperin sovittua aikaisemmin sopimalla siitä työnantajan kanssa. Tosin ei kannata ehkä ruveta puhumaan siitä ennen kuin toukokuussa. Jos työnantjaj ei ole halukas sopimaan, niin ainahan on mahdollista purkaa määräaikainen sopimus ennenaikaisesti. Toukokuussa ilmoitat vain eräänä päivänä, että et tule enää töihin huomenna. Sillloin voi joutua korvaamaan työnantajalle syntyvän vahingon elikkä kai lähinna ne kulut, mitkä syntyy siitä, että sinulle pitää etsiä jatkaja. Kysy tästä tarkemmin ammattiliitostasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe