Olen 24v miesopiskelija PK-seudulta. Jäin vuoden sisällä kahdesti työttömäksi.
Olin monta vuotta kaupan kassalla 0-sopparilla, mikä tarkoitti sitä, että minulle ei ole ollut pakko laittaa vuoroja, mutta silti tein 15-20h joka viikko. Sitten firman politiikka muuttui ja kaikki 0-sopparilaiset irtisanottiin.
Löysin hyvän työpaikan IT-alalta koodaamisen parissa. Ehdin olla siellä 2 viikkoa ja sitten firma meni konkkaan. Jäin taas työttömäksi.
Nyt olen ollut työttömänä jo puoli vuotta. Minulla on turhautunut olo. Minä en jaksa mitään. Koen itseni turhaksi ja hyödyttömäksi. Luultavasti olen masentunut.
Yritän löytää töitä, mutta en löydä mitään sopivaa. Yritin äskeittäin Foorumissa avattavaan Giganttiin, enkä edes saanut kutsua työhaastatteluun, ja minulla on sentään 7 vuotta kokemusta palvelualalta...
Kaikki tarjolla olevat paikat on sellaisia, etten pystyisi työskentelemään niissä. Kyse ei edes ole matalasta palkkatasosta, taikka siitä, että työ ei ole tarpeeksi arvostettu, vaan siitä, että tiedän, etten pysty tekemään kyseisiä tehtäviä viiltämättä ranteita auki jatkuvaan ketutukseen...
Voisiko joku suositella jotain? Nämä on ainakin poissuljettuja.
-Puhelinmyynti ja haastattelu. Olen kokeillut. En pysty. Koen oloni epämukavaksi, kun puhun puhelimessa. Ja joo, en juuri soittele muutenkaan.
-Myynti/markkinointi kaduilla/ostareilla ja kaikki muut alat, jossa joutuu pysäyttämään ja häirtsemään viattomia ihmisiä. Ahdistun jopa silloin, kun joudun kysyy ihmisiltä reittiä, ja tässä sitä joutuu tekee koko ajan...
-Taksikuski. Ei ole korttia
-Vartija. Ei ole lisenssiä.
-Siivoaja. En kykene tekemään työtä, joka koostuu siitä, että lakaisen roskat maton alle. Olen nähnyt siivoajia hommissa, ja se aina näyttää siltä, kuin mitään ei olisi tehty.
Nämä olisivat kivat, mutta näihin ei pääse kuin suhteilla:
-Koodari. Osaan monia ohjelmistokieliä, mutten koe olevani tarpeeksi pätevä.
-Varastotyöntekijä.
-Mainosala
-Jokin, missä ei tarvitse olla tekemisissä ihmisten kanssa.