Simppelit kysymykset ilman kiemurteluja viitaten aiempaan ketjuun.
1. Uskotko sinä Adventtikirkon perusluonteiseen opinkohtaan 20 sapatista kokonaisuudessa?
http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-sapatti
2. Uskotko että sunnuntaista on tuleva pedonmerkki?
3. Kumpaako kannatat enemmän liberaaliadventismia vaiko väitöskirjasi mukaista Millerismiä?
Arasola liberaali ja kirkkonsa opinkohtien kieltäjänä
9
70
Vastaukset
Jälleen kerran, vaikka alkaa jo toivo sen suhteen mennä, että ihmiset oppisivat, mistä löytyy opinkohta ja mistä tarinat. Olen varmaankin huono opettaja, kun tämä ei sitten niin millään meinaa mennä perille!!?? Aloin jo epäillä, että adventismin vastustaminen johtaa jonkinasteiseen aivotoiminnan heikkenemiseen, kun tämä on niin vaikeaa... mutta ei kai nyt sentään. :)
Opinkohta 20 löytyy osoitteesta:
http://kirjasto.adventist.fi/oppi-kristillisesta-elamasta
Tähän opinkohtaan uskon. Ja uskoisin vielä vahvemmin, jos armon korostus (joka kyllä jollakin tavalla löytyy opinkohdan 20 taustalla olevasta opinkohdasta 19) olisi selvempi.
Siihen, mitä jälleen kerran yritetään tuputtaa opinkohtana 20, mutta joka ei opinkohta ole (http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-sapatti) eikä sellaiseksi teidän kirjoittelustanne huolimatta koskaan tule muuttumaan, minun ei tarvitse uskoa.
Ei kai se nyt ihan huono teksti ole, mutta olen varma, että siinä on asioita, jotka sanoisin toisin. Lukematta tekstiä kokonaan uudelleen, en ryhdy tässä ottamaan kantaa siihen, mikä tekstissä on hyvää ja mikä ei.
Jumalan sinetin / pedon merkin ydin ei mielestäni ole sapatti-sunnuntai kysymyksessä. Tässä voin tunnustaa uskovani Ellen Whitea, joka toteaa monen sapatinpijän olevan valmistautumassa pedon merkkiin ja monen sunnuntain pitäjän olevan valmistautumassa Jumalan sinettiin. Kysymys ei siis ensisijaisesti ole päivästä vaan uskollisuudesta Jumalalle ja siitä, että antaa Pyhän Hengen tehdä työtä elämässään.
Lepopäivä on tietenkin yksi uskollisuuden koetinkivi jokaiselle, jolle asia on Sanasta auennut, mutta voi sitä, joka kuvittelee, että se on ainoa koetus, johon uskovat elämässään joutuvat tai tulevat joutumaan.
Väitöskirjani kuvaamaan milleriläisyyteen ei ole uskonut kukaan noin 170 vuoteen. Eivät sapattia sen enempää kuin sunnuntaitakaan pitävät adventistit. Kaikki ovat poimineet milleriläisyydestä vain joitakin itselleen sopivia paloja ja adventtikirkon sieltä poimimat palat ovat ihan kohtuullisen hyviä ainakin jos niitä vertaa niihin, mitä muille Millerin perikuntaan kuuluneille jäi.
En katso edustavani liberaalia sen enempää kuin konservatiivista adventismia. Se, mitä kannatan on evankeelinen armoa ja Kristusta korostava versio varhaisen adventismin radikaalista ja kuvia kumartamattomasta pyrkimyksestä löytää Raamatun perusopetus kaikista asioista.
Ongelmahan tällä palstalla on koko ajan ollut se, että useimmat palstan vakiokirjoittajista, ovat jossakin törmänneet änkyräadventismiin, joka ei ole osannut tuputtaa muuta kuin paavin pahuutta ja pedon merkin hirveyttä höystettynä kannattajien rahojen ryöstämisellä, ankaralla ruokavaliolla ja tiukalla sekunttekellon tarkkuudella pidetyllä sapatilla. Paniikki alkaa välittömästi, kun joku uskaltaa ehdottaa, ettei se olekaan normaalia kirkon enemmistön uskoa ja että useimmat adventistit nauttivat pelastukset rauhasta ja ilosta, eivät paljon murehdi pedosta sen enempää kuin pedon merkistäkään, antavat kohduudella lahjoja niihin tarkoituksiin, mihin haluavat, eikä kukaan ole kinuamassa enempää, syövät hyvin, iloitsevat sapatin levosta ja uskaltavat kaikissa asioissa käyttää omaa järkeään, kun kerran Herra on sitä muutaman murusen itsekullekin suonut.
Kai- Ilm.18:4
>>>En katso edustavani liberaalia sen enempää kuin konservatiivista adventismia. Se, mitä kannatan on >>evankeelinen armoa ja Kristusta korostava>kuvia kumartamattomasta>useimmat adventistit nauttivat pelastukset rauhasta ja ilosta, eivät paljon murehdi pedosta sen enempää kuin pedon merkistäkäänvaroittaaoikeinselvemmin< näille yleistä paniikkia ja ekumeenista epäjärjestystä aiheuttaville jäsenilleen, että "nyt on rauha, ei hätää mitään ja kaikilla hyvä tahto...myös Paavi-isää kohtaan, eikä sunnuntaipedonmerkki ole enää ajankohtainen, eikä kuulu kolmen enkelin sanomaan"... Näin vältyttäisiin jatkossa enemmiltä paniikkikohtauksilta.
>>>Aloin jo epäillä, että adventismin vastustaminen johtaa jonkinasteiseen aivotoiminnan heikkenemiseen, kun tämä on niin vaikeaa... edellytykset< ymmärtää ja pysyä kärryillä näissä älyä vaativissa Ellen Whiten profetioissa ja niiden moniselitteisissa Kirkon tulkinnoissa...
Pääkonferenssiin voisi siis välittää tällaisen pyynnön, että mitä pikimmin olisi ryhdyttävä toimiin tällaisen selkokielisen Kolmen enkelin sanomaoppaan laatimiseksi, jotta Pääkonferenssi selviäisi sille annetusta tehtävästään johdattaa mahdollisimman moni (myös heikkolahjaiset) kaikkeen totuuteen...
- miten on?
Kuka on valinnut juuri lauantain lepopäiväksi?
Eihän jumalat ole sitä voineet tehdä kun heillä ei itsellään ole viikonpäiviä tai tuntejakaan. 1000 vuotta on kuin yksi päivä ja toisin päin? Aika käsitteenä on siis taivaassa yhdentekevää.
Vai onko taivaassa aurinkokellot käynissä?
Eikös se lepopäivä ole vain ihmisille ja ihmistä varten tarkoitettu?
Kuusi maan päivää tee työtä ja sitten huilaa se seitsemäs päivä, että jaksaisit taas tehdä seuraavat kuusi päivää työtä.
Mitenkä sitten siellä adventistien taivaassa kun siellä ei kuulema ole yötä lainkaan eikä vuorokausi vaihdu ja aurinkoakaan ei ole, vaan Jumala on itse aurinkona? Perin outoa olisi, jos taivaassakin laskettaisiin päiviä?
Miksi pitäisi laskea kun ajalla ei ole siellä mitään merkitystä, iankaikkisuudessa?- nyt on aika
Nyt me elämme synnin ja kuleman maassa, joten on aika tehdä parannusta synneistään. Jokaisen tulisi olla kiittollinen tästä Valkeudesta, joka edestämme annettiin. Enää ei tarvitse olla pideydessä ja toivottomuuden tilassa, kun Valkeus on keskellämme. aika on käydä armosistuimen eteen ja ottaa pelastuksen kypärä.
Viikon seitsemännen päivän/sapatin(lauantain) Herra Jeesus siunasi ja pyhitti ihmistä varten. Meitä ihmisiä varten se on annettu.
- kiemurtelematta hyh!
KYSE ON KIRKON VIRALLISISTA OPIN KOHDISTA
(http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-sapatti)
Ko. Kirkon sivulla käsitellään kaikki 28 opinkohtaa väitä mitä väität.
Sotket tahallisesti Adventtikirkon viralliset opinkohdat "kristilliseen elämään" joten turhaan änkyröit vastaan.
Esimerkkinä on otettu tärkein opinkohta josta osoituksena se on kirkon nimessäkin ensimmäisenä (SDA)
http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-sapatti
"SAPATTI
Perusluonteiset opinkohdat 20"
Et siis osannut vastata rehellisesti kysymykseen vaikka kuulut kirjanoppineiden kastiin. Lue Raamatusta mitä Jeesus oli mieltä kirjanoppineista ja miksi hän heitä nimitti.
2. Uskotko että sunnuntaista on tuleva pedonmerkki?- Arvioi itse
"Myöskin SAPATTINI minä annoin heille OLEMAAN MERKKINÄ minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät" Hes.20:12.
"Me olemme tämän maan päällä kaikkivaltiaan Jumalan paikalla" - kirjoitti Paavi eräässä kiertokirjeessään, joka löytyy kirjasta "The Great Encyclical Letters of the Pope Leo13., s.304.
"SUNNUNTAI on meidän arvovaltamme MERKKI.-- Kirkko on Raamatun yläpuolella, ja sapatinvieton siirtäminen toiselle päivälle todistaa sen." (Catholic Record 1.9. 1923) - sana.
Rakastakaa toisianne eikös sielä jotenkin niin sanota.
ja kilpailkaa toistenne kunnioitamisessa., tätähän Kai koittaa meille jääräpäille sanoa. - arvioi sinäkin
Arvioi itse kirjoitti:
"Myöskin SAPATTINI minä annoin heille OLEMAAN MERKKINÄ minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät" Hes.20:12.
"Me olemme tämän maan päällä kaikkivaltiaan Jumalan paikalla" - kirjoitti Paavi eräässä kiertokirjeessään, joka löytyy kirjasta "The Great Encyclical Letters of the Pope Leo13., s.304.
"SUNNUNTAI on meidän arvovaltamme MERKKI.-- Kirkko on Raamatun yläpuolella, ja sapatinvieton siirtäminen toiselle päivälle todistaa sen." (Catholic Record 1.9. 1923)>>>"SUNNUNTAI on meidän arvovaltamme MERKKIPELASTAA, lunastaa, toimii jumalayhteyden välikappaleena ja merkkinä, jossa "kristityt" kootaan yhteen< (huom. ekumenia)?
Katolisen kirkon katekismuksesta lainattua (suurennokset tekstin sisällä ovat minun)
http://katolinen.fi/?page_id=7279
755. ”KIRKKO on viljelysmaa, Jumalan pelto.137 Tässä pellossa kasvaa ikivanha ÖLJYPUU, JONKA PYHÄNÄ JUURENA OLIVAT >PATRIARKAT< JA JOSSA JUUTALAISTEN JA PAKANOIDEN SOVITUS TAPAHTUU ja kerran tulee tapahtumaan.138 Taivaallinen tarhuri on istuttanut kirkon ikään kuin valitun viinitarhan.139 Tosi viinipuu on Kristus, joka antaa oksille elämän ja hedelmällisyyden, NIMITTÄIN MEILLE, JOTKA KIRKON KAUTTA PYSYMME HÄNESSÄ, sillä ilman häntä emme voi tehdä mitään”140.141 795
760. ”Maailma luotiin kirkkoa silmällä pitäen”, sanoivat alkuaikojen kristityt.
153 Jumala on luonut maailman osallistumaan hänen jumalalliseen elämäänsä.
OSALLISUUS SYNTYY SITEN, ETTÄ IHMISET KOOTAAN KRISTUKSEEN, JA TÄMÄ ”KOKOAMINEN” ON KIRKKO. KIRKKO ON KAIKEN OLEMASSAOLEVAN PÄÄMÄÄRÄ.154 Jumala salli tuskallisetkin tapahtumat, kuten enkelien lankeamisen ja ihmisen synnin ainoastaan tilaisuutena ja välineenä, joilla hän osoitti käsivartensa koko voiman ja lahjoitti maailmalle rakkautensa täysimääräisenä: 294, 309
775. ”KIRKKO on Kristuksessa ikään kuin sakramentti, eli mitä läheisimmän
JUMALAYHTEYDEN ja KOKO IHMISKUNNAN YKSEYDEN MERKKI JA VÄLIKAPPALE.”201 Kirkon ensimmäinen päämäärä on olla ihmisten mitä läheisimmän Jumalayhteyden ”sakramentti”. Koska ihmisten keskinäinen yhteys perustuu yhteyteen Jumalan kanssa, kirkko on myös ihmiskunnan ykseyden sakramentti. YKSEYS ON JO ALKANUT KIRKOSSA, SILLÄ SE KOKOAA IHMISIÄ ”KAIKISTA MAISTA, KAIKISTA KANSOISTA JA HEIMOISTA JA KIELISTÄ” (Ilm. 7:9). Samalla KIRKKO on tämän vielä täyttymättömän ykseyden täyden toteutumisen ”MERKKI ja väline”. 360
776. Sakramenttina KIRKKO on Kristuksen työväline. Kirkko on Kristuksen
käsissä ”kaikkien ihmisten LUNASTUKSEN VÄLIKAPPALE”,202 ”kaikenkäsittävä PELASTUKSEN SAKRAMENTTI ”,203 jonka välityksellä Kristus ”samalla kertaa ilmoittaa ja toteuttaa Jumalan ihmisiä kohtaan tunteman rakkauden”.204 Se on ”Jumalan ihmiskuntaa kohtaan tunteman rakkauden näkyvä projekti”.205 Tämä rakkaus tahtoo, ”että koko ihmiskunta muodostaisi yhden ainoan Jumalan kansan, että se kasvaisi yhdeksi Kristuksen ruumiiksi ja rakentuisi yhdeksi Pyhän Hengen temppeliksi”.206 1088
780. Maailmassa KIRKKO on pelastuksen sakramentti, Jumalan ja ihmisten
välisen yhteyden MERKKI ja välikappale. Voi sentään. Kyllä siinä lukee opinkohta ja sapatti. Mutta niin kauan kuin kerran toisensa jälkeen tarjoat tätä samaa linkkiä vain osoitat, ettet adventtikirkosta kovin paljon tiedä. Kyseessä ei ole virallinen opinkohta vaan huonosti otsikoitu nettisivu.
Adventtikirkko on julkaissut vuosien aikana vähintään 1000 kirjaa sapastista ja ne kaikki koskevat tätä opinkohtaa - on sana opinkohta niissä kirjoissa mainittu tai ei.
Tässä kirjassa on yksi luku sapatista ja siinä on, mikä on totta, luku jokaisesta opinkohdasta. Tämä kirja ei kuitenkaan ole kirkon opinkohdat, siis niitä "perustavaa laatua" (mikä sanahirviö) "virallisia" opinkohtia, vaikka niin kovin mielelläsi näin uskoisit ja vaikka niin näyttää siellä sivulla lukevan. Teksti on kaikkea muuta kuin virallista. Yksittäisten adventistiopettajien selityksiä kirkon opinkohdista.
Kun siis yrität kerran toisensa jälkeen kysyä, mitä ajattelen tästä "virallisesta" opinkohdasta, en siihen voi vastata, koska et lainaa opinkohtaa. Näen kysymyksessäsi kaksi kysymystä. 1. Mitä ajattelen kirkon virallisesta opinkohdasta - ja siihen olen jo vastannut ja antanut myös linkin, jolla virallinen opinkohta löytyy. 2. Sitten näen toisen kysymyksen, mitä ajattelen tästä kirjasta, jota sinä pidät virallisena opinkohtana. Ja näen ensimmäisenä sen, että on aivan kamalaa, että joku, joka viikosta toiseen (??) istuu tällä palstalla vielä luulee, että opinkohdat ovat tuossa pitkässä luvussa, kun ne eivät sitä ole. Olen viimeksi tänä kesänä yrittänyt sanoa kirkon nettisivuja hoitaville, että vaikka niillä sivuilla puhutaan lisäaineistosta, kerran toisensa jälkeen joku luulee, että tuo kirjan teksti on se opinkohta.
Olen aiemmin tästä kirjasta sanonut, että jotkut sen luvuista ovat hyviä, toiset eivät mitenkään loistavia. Isäni on mielestäni kirjoittanut paremman kirjan sapatista kuin tuo luku tuossa kirjassa on! Eikä hän ole ainoa. Mutta eihän tällä ole mitään merkitystä, eikä sillä, mitä jostakin kirjasta satun ajattelemaan ole mitään iloa kenellekään.
Ilmeisesti kirjoittaja itse tässä kiemurtelee ja tarttuu oljenkorsiin, kun esiintyy adventtikirkon asiantuntijana, mutta ei ymmärrä, mistä löytyy ja millaisia adventtikirkon yleiskokouksessaan hyväksymät opinkohdat ovat.
Jos veli nimimerkki kiemurtelematta vielä epäilee, voin kertoa, että olen ollut kirkon keskustoimiston yleiskokouksessa niin edustajana kuin havainnoitsijana, kun näitä opinkohtia on päätetty. Olen kirkon pastorinaluille lähes 30 vuotta opettanut, mistä nämä opinkohdat löytyvät ja ainoana suomalaisena, niin luulisin, minulla on ihan keskustoimiston todistus siitä, että tiedän, mistä ne löytyvät (=lupa opettaa teologiaa kirkon työntekijöille).
Mutta jos tämä on vaikeaa, niin ei siinä mitään, kyllähän tätä vielä muutaman kerran voi selvittää, ainakin niin kauan, kun sen pystyy tekemään hymyssä suin.
Kai
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1702081
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo371465Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1321154Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe56902- 55846
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol250814Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen20792Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S18735Aina ku nään sun kuvan
Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭58713Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis198634