Millaisia ystävyyssuhteita teillä on ja miten olette saaneet luotua uusia ystävyyssuhteita aikuisiällä?
Itse oon kokenut, että aikuisena uusien ystävien saanti on paljon hankalampaa kuin nuorempana. Mulla ystäväpiiri on hajaantunut aikalailla ympäri Suomea ja vähän kauemmaskin. Opiskeluaikaisia kavereita on jäänyt opiskelupaikkakunnalle. Lapsuuden ystävät ovat hajaantuneet ympäriinsä, osa mennyt naimisiin. Toki vieläkin ollaan yhteyksissä ja tavataan, mutta yhdessä vietetty aika on melko minimissä tällä hetkellä erinäisistä syistä johtuen.
Nykyisellä asuinpaikkakunnallani olen tutustunut mm. työkavereihin ja harrastauksen kautta tapaamiini ihmisiin. Elän suht. aktiivista elämää, en ole erakoitunut tai hautautunut neljän seinän sisälle. Kuitenkin sellaiset tosi hyvät ystävät tältä paikkakunnalta puuttuu, joille voisin soittaa ihan extempore ja pyytää mukaani milloin minnekin. Asia jotenkin korostuu vielä kesäaikaan kun harrastuskuviot on kesätauolla, luppoaikaa on enemmän ja kaikenmaailman tapahtumia järjestetään jatkuvasti. Lähistöllä asuu toki sukulaisia, joiden kanssa voi viettää aikaa, mutta ovathan ne kaverit kuitenkin aivan eri asia.
Työkavereiden kanssa tulen hyvin toimeen työpaikalla. Olen ollut myös mukana jossain työporukan virkistyspäivissä, mutta jostain syystä niissä on ollut monesti paljon vaivautuneempi tunnelma kuin töissä saman porukan kesken. Itseäni ei myöskään kiinnosta tekemisenä tuo "alkoholin kittaus yhdessä", mihin virkistysiltapäivät jossain vaiheessa aina etenevät. Harrastusporukoissakin on mukavanoloista sakkia, mutta heitäkin olen nähnyt oikeastaan vaan tuon harrastuksen kautta. Välillä ollaan käyty yhdessä mm. syömässä, joka on kyllä ollut myös mukavaa. En vaan tunne vielä harrastuksissa tapaamiani ihmisiä tarpeeksi hyvin, että viitsisin kutsua viettämään vapaa-aikaakin yhdessä.. No ehkä vielä joskus.
Jossain mielessä siis tarpeeksi läheisten ystävien puute rajoittaa menemisiäni ja tekemisiäni vapaa-ajalla. Osaan kyllä tehdä ja nauttia erilaisista asioista yksinkin, mutta joka paikkaan ei vaan jaksa eikä halua mennä aina yksin. Minulla menee aikaa uusiin ihmisiin tutustumisessa, en ole ihminen joka väkisin haluaa tuppautua seuraan, mutta uskoisin kuitenkin olevani ihan hyvä ystävä ja mukavaa seuraa.
Välillä oma tilanne myös hävettää, eikä sitä haluaisi hirveästi mainostaa muille. Asia on jarruttanut myös kumppanin hakua siinä mielessä, että väistämättäkin sitä ajattelee, että mitä se tuleva kumppani ajattelee tilanteestani varsinkin jos hänellä itsellään on suuri ystäväpiiri. Luokitellaanko minut samantien joksikin omituiseksi friikiksi tai muuten vain tylsäksi seuraksi, jonka kanssa kukaan ei viihdy..Kuinka suuri turn off tällainen asia on?
Ystävyyssuhteet aikuisena
22
3839
Vastaukset
- hymyssä suin..
Mulla on 2 ystävää säilynyt noilta peruskoulu ajoilta. Mutta emme näe usein pitkän välimatkan takia.
Sama juttu opiskeluaikoina muilla on iso kaveriporukka jonka kanssa vietin aikaa päivittäin koulun jälkeen. Tuolla porukalla tuli käytyä baareissa ja vietettyä vapaa-aikaa. Muutin opiskelun päätyttyä taas uuteen paikkaan asumaan. Enkä ole täältä nykyisesta asuinpaikastani löytänyt uusia kavereita.
Mutta olen tutustunut netissä uusiin ihmisiin kaverimielessä ja matkustanut heitä tapamaan. Yhden parhaimmista kavereistani löysin täältä suomi24 chätistä. hän asuu toisessa kaupungissa. - mistätunnetsäystävän
Itsenäinen ihminen ei haali ketä vaan kaveria lähipiiriinsä. Tosi ystävät ovat tosi harvassa niistä kannattaa pitää kii eli olla myös ystävyyden arvoinen hänelle eli luotettava ja lojaali ennenkaikkea. Se vaan, että sinkku nainen ja tosi ystävä mies niin aina kuvitellaan suhteessa olevan muutakin kuin ystävyyttä, pyyteetöntä auttamista ja henkistä tukea puolin ja toisin;))
- hymyssä suin..
"
Välillä oma tilanne myös hävettää, eikä sitä haluaisi hirveästi mainostaa muille. Asia on jarruttanut myös kumppanin hakua siinä mielessä, että väistämättäkin sitä ajattelee, että mitä se tuleva kumppani ajattelee tilanteestani varsinkin jos hänellä itsellään on suuri ystäväpiiri. Luokitellaanko minut samantien joksikin omituiseksi friikiksi tai muuten vain tylsäksi seuraksi, jonka kanssa kukaan ei viihdy..Kuinka suuri turn off tällainen asia on? "
Minä olen tuon kokenut kerran tapailin miestä samasta kaupungista.
Aluksi kaikki meni hyvin ja ehdin ihastua tähän mieheen.
kun hän sai tietää että minulla ei ole samassa kaupungissa kavereita.
Hän laittoi välit poikki minuun ja ilmoitti että parempi että emme ole enää ikinä missään tekemisissä. Tällä miehellä itsellään oli paljon kavereita ja tapasi heitä monta kertaa viikossa.- neiti ruiskukka
Aika outoa, että tuo asia vaikutti niin paljon. Oliko taustalla mahdollisesti muitakin syitä suhteen loppumiseen?
Eihän ihmisessä kuitenkaan mitään suurempaa ongelmaa tarvi olla, vaikkei olisikaan onnistunut löytämään kavereita kotikaupungistaan. Syyt tuolla taustalla voivat olla niin moninaiset. Tietysti jos toinen on aivan erakoitunut ja kotiin hautautunut ja toinen äärimmäisen sosiaalinen ja ihmisten parissa viihtyvä, niin silloin tietysti kuulostaa vähän hankalalta yhtälöltä. Jos kaveriton on kuitenkin kohtuu aktiivinen ja haluaa tutustua uusiin ihmisiin, niin ei tuon luulisi tai ainakaan toivoisi olevan mikään yksittäinen ratkaiseva syy suhteen lopettamiseen.
- anti stubido
Itse en pidä kokoomuksen äänestäjiä ystävinä saatika ihmisinä, muiden kanssa tulen hyvin juttuun, jopa keskustalaisten kanssa.
- neiti ruiskukka
Kokoomus ei ollut millään lailla mielessäni nimimerkkiä laatiessa. Hädin tuskin tiesin tai muistin, että heillä on tämä kukka logonaan. Nikkini viittaa ihan muuhun..mutta etpä tosiaan ole ainoa palstalla, joka sen on kokoomukseen yhdistänyt.
- anti stubido
neiti ruiskukka kirjoitti:
Kokoomus ei ollut millään lailla mielessäni nimimerkkiä laatiessa. Hädin tuskin tiesin tai muistin, että heillä on tämä kukka logonaan. Nikkini viittaa ihan muuhun..mutta etpä tosiaan ole ainoa palstalla, joka sen on kokoomukseen yhdistänyt.
No sittenhän sinulla ei ole mitään ongelmia tutustua uusiin ihmisiin, mutta edelleen neuvoisin pysymään kaukana kokoomuksesta, kokoomuslaisuus on ihmisessä todellakin luotaan työntävä voima.
- 9+19
Lähes kaikki ystäväni on ala-asteelta asti joten voin yhtyä tuohon statementtiin että ystävien saanti on vaikeaa.
Toisaalta en tiedä olenko edes yrittänyt hirveästi, aina ollut mielessä vain tyttöystävän saaminen. - 8+8
Nuooa on peruskoulusta, lukiosta ja yliopistolta ystävät viel tallessa MUTTA jokaisesta työpaikasta on jääny vähintään yksi ystävä lopouelämäksi. Eli suosittelen työkavereihin tutustumista. Ne voi olla tosi ystäviä. 14 vuotta on jo työkaverit ollu lähimpiä ystäviä vaikkei 13 vuoteen olla ees samas työpaikas oltu.
- multitool
Ystäviä? Ehhhkä...muutama. En ole siihen enää liiemmin "panostanut". Aihe on jäänyt kohdallani vähän omaan aitaukseensa. En vain ole ylläpitänyt ystävyyden liekkiä. Oikeastaan, näen ystävyyden enemmänkin tai yksinomaan luottamuksen kannalta. Voinko luottaa tuohon henkilöön? Pitääkö hän sanansa? Pitääkö hän suunsa kiinni? Kuinka pitkälle hän saattaa arvostella henk.koht. asioitani.
Ei sillä, että vaikuttuisin muiden päätöksistä päättäessäni omista asioistani/tekemisistäni. Näen sen vain asioihini sekaantumisena. Vaikuttaa jääräpäiseltä, ja sellainen mmmm....hieman kitsaasti myönnän olevani.
Muutaman sanan tuttavia toki on enemmän, mutta se on taas oma lukunsa. - Nainen mä
Kyllä nyt sosiaalisen mediaan aikakautena on kyllä helppo saada ystäviä samassa elämäntilanteessa olevista ihmisistä. 30-vuotiaana kun seurustelin ja kaikki bestikset myös, niin silloin kieltämättä oli hankalaa tutustua uusiin. Ja tuossa iässä kaikki ovat niin tiukasti parisuhteessa ja perheenperustamisessa kiinni.
Nykyään olen siis yli 40-vuotias ja saan ihmisiä helposti innostettua sinne tänne.
Ja FB:n kautta tulee pyydettyä/sovittua.- neiti ruiskukka
Itse alan olemaan just tuossa iässä kun nuo parisuhteet ja perheen perustamiset alkaa olla ajankohtaisia, ja sen kyllä huomaa, että aika monet suurinpiirtein omaa ikäluokkaa olevat naiset on noissa asioissa kiinni ja kavereille jää vähemmän aikaa.
Mutta voisin kyllä nuo harrastuspiirit kartoittaa vielä paremmin, uskoisin että siitä porukasta saattaisi löytyä vapaa-ajan viettoonkin sopivaa porukkaa. Lähimmät työkaverit (siis he kenen kanssa työn puolesta nyt eniten olen tekemisissä) ovat suurimmaksi osaksi vähän eri ikäluokkaa kuin minä, enkä usko että yhteistä välttämättä työn ulkopuolella kauheasti löytyisi.. Mutta kyllähän tuollakin tuota porukkaa riittää, välillä vaihtuu ja tulee uusia, joten kai sieltä vois joku ystävyyssuhdekin syntyä, kuka tietää.
Myönnän, että tässä pitäis oikeasti vaan aktivoitua vähän enemmän niin ihmisiä vapaa-ajan viettoon varmaan kyllä löytyis. Pitäis myös ottaa facebook aktiivisempaan käyttöön, jostain syystä sen käyttö jäi vain jossain vaiheessa todella minimiin.
Oma kaveripiirini muotoutui pääosin 15-16-vuotiaana ja on pysynyt koossa näihin päiviin asti. Lisää kavereita jäi opiskeluista ja intistä. Niiden kautta olen saanut uusia kavereita vielä lähes nelikymppisenäkin. Töistä on lisäksi löytynyt muutama kaveri.
Se on kyllä totta, että uusia ystävyyssuhteita syntyy aina vain vähemmän. Enemmänkin sellaisia johonkin työhän tai harrastukseen liittyviä tuttuja, joiden kanssa ei muuten olla tekemisissä.- SekaSikiö
Oon tosi huono ystävyyssuhteita oma-aloitteisesti luomaan ja ylläpitämään, joten eipä siltä saralta oo elämässä oikein kukoistanut.
Yksi kaveri on pysynyt kouluajoilta, muutto pois vaikutti asiaan. Toiseen kaveriin tutustuin tämän kouluaikaisen kaverin kautta. Loput kaverit löytynyt töiden kautta, heidän kanssaan ei kuitenkaan kovin paljoa ole tekemisissä vapaa-aikana.
Enkä ole vielä löytänyt mitään muutakaan keinoa miten kaltaiseni huonosti tutustuva ihminen löytää lisää kavereita ja saisi heidät pysymäänkin kavereina.En ole itsekään ollut koskaan hyvä tutustumaan ihmisiin oikein missään ja sitten kun kaikilla on aina joka paikassa ne omat valmiit kaveripiirinsä, eikä niihin koskaan haluta mukaan ketään uusia tyyppejä, niin sen vuoksi se kavereiden löytäminen onkin todella vaikeaa.
Muutenkin se ihmisiin tutustuminen on todella vaikeaa näin yli kolmekymppisenä, kun kaikilla on jo ne omat valmiit kaveripiirinsä, erilaiset elämäntilanteet ja monet ovat myös perheellisiä, niin eivät oikein enää edes kaipaa mitään uusia kavereita elämäänsä.
Mulla on pari todella läheistä ystävää ala-asteajoilta lähtien. Sitten on muutamia hyviä kavereita ja paljon tuttuja ja puolituttuja. Vanhoista työpaikoista on muutamia kivoja ihmisiä pysynyt elämässä. Erään harrastuksen mukana tuli parisen kymmentä ihanaa ihmistä mun elämääni muutama vuosi sitten.
Olen aika sosiaalinen ja tutustun helposti ihmisiin, tuttavatasollehan ne nykyään jää. Vietän aikaa enimmäkseen yksin, muutaman kaverin kanssa tai perheenjäsenten seurassa. Olen kyllä aktiivinen ja lähden helposti vaikka puolituttujen houkuttelemana tutustumaan toiseen kaupunkiin tai viikonloppureissulle mökkeilemään isolla porukalla, josta olen tavannut ehkä yhden ihmisen vuosia sitten.
Kivaa kun ihmiset muistavat mut ja pyytelevät mua mukaan erilaisiin juttuihin. Itse saattaisin olla vähän laiska pitämään yhteyttä, mutta onneksi on sosiaalinen media :)- Gammaromeo
Mullakin tuli tuosta ruiskukasta mieleen Kokoomus, mutta se asia näköjään jo käsiteltiin tuossa yllä :) Asiahan koskee ystävyyttä, mutta tuli myös mieleen että mielenkiintoisesti puhutaan tyttö- ja poikaystävistä sekä nais- ja miesystävistä kun seurustelukumppaneista on kyse. Joskus ennenhän taidettiin puhua enemmän kihlatuista, morsiamista ja sulhasista, kun avoliittoja oli hyvin vähän ja mentiin pikaisesti naimisiin. Kuulostaa minusta jotenkin hassulle ja hullullekin, jos joku puhuu tytto- tai poikaystävänä jostain huomattavasti päälle 20-v henkilöstä.
Asiaa ei välttämättä ensisjaisesi mielletä niin, koska on kyse paljon muustakin mutta jos seurustelukumppaniaan kutsuu esim. mies- tai naisystäväkseen tai vaikkei kutsuisikaan, niin seurustelusuhdehan on sitä ystävyyttä tai ainakin läheisyyttä käsittääkseni kaikkein syvimmässä muodossa. Ystävyyttä jota kumpikin sukupuoli arvostaa.- neiti ruiskukka
Joo, se on käsitelty jo useampaan otteeseen :) Kyllä itsekin näen asian niin, että seurustelusuhde on ystävyyttäkin, vaikka se tietenkin eroaakin tavallisesta ystävyyssuhteesta.
- joku vaan
itse en kaipaa kavereita paitsi iki omaa naista joka olisi paras kaverini rakastettu salainen rakastajatar ystävä tuleva vaimoni sen kanssa haluan tehdä aivan kaikkea yhdessä muita kavereita en kaipaa
- Kaveriton nussimaton
Ei minkäänlaisia enkä mitenkään. En ole myöskään koskaan päässyt nussimaan. Nämä asiat liittynevät toisiinsa.
- joku vaan
itse saisin kyllä kavereita väkisin tullaan juttelemaan ja pyydetään mukaan mutta en jaksa olla teko pirteä ja teko naurua ja naiset on kummia menee vaikka pankkiin ja hymyilee niin naisvirkailija minulla on mies ja lapsia mitä sekin tarkoittaa yritän olla vain ystävällinen ja hymyilen eritoten jos hymyilen koville mimmeille romani naisille tai vankila naisille tai juhlija naisille ei tarvitsisi kuin sanoa mennään kaljalle niin naisen saisin mutta kun en juo olen maito miehiä mustanaamiokin tilaa aina baarista lasin kylmää maitoaolen yhden naisen miehiä mutta taidan olla lässy lasse
- Paras A-ryhmä
Olen samaa mieltä että on vaikeaa löytää ystäviä aikuisena. Perheellisillä ja työtätekevillä on yleensä niin kiire että heiltä ei irtoa juurikaan aikaa kun ehkä pari kertaa vuodessa. Muutaman ikisinkun tai pitkäikäisen sinkun tunnen, joilla on sitä aikaa sitten enemmän.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517083Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414844HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002748- 1472041
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321607Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3981534- 171527
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki231418Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101303mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111233