vainajan näkeminen ei mahdollista??

Ihmettelevä sisko

Hautaustoimistosta sanottiin, että ei suositella vainajan näkemistä, oikeuslääkäri oli kuulemma sanonut ettei oikein voi. Tehtiin selväksi ettei voi kieltää, mutta silti peloteltiin niin etten uskalla enää mennä veljeä katsomaan sitten. Eikö hautausalan ammattilaiset pysty tekemään vainajalle jotain että hän olisi paremman näköinen niin että omaiset saisivat hyvästellä!!?? Olen niin järkyttynyt jo yllättävästä kuolemasta että olisin halunnut nähdä veljen makaavan aekussa rauhallisena. Hän teki itsemurhan joka on jo ihan tarpeeks kauheaa!!

166

14780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mape222

      Yleensä suositellaan silloin ettei vainajaa näytettäisi, jos henkilö on kuollut esim. traumaattisesti ja vainajan näkeminen voisi järkyttää omaista.

      Näyttämistä ei voi ymmärtääkseni kieltää, mutta suositella voi.

      Ajattele asiaa niin, että sinulle jää kaunis muisto niistä hetkistä, kun hän on ollut vielä elossa.

      • memories.

        Näin minäkin tein läheisen kuoleman kohdalla.
        En voinut mennä katsomaan häntä, kun hän oli loppuvaiheessa jo niin huonossa kunnossa, en vain pystynyt.
        Päätin, että mielummin muistan hänet sellaisena kuin hän oli, elinvoimaisena ja vahvana henkilönä, en sairaala vaatteissa kuljeksivana, kuihtuneena ja heikkona ihmisenä.

        Muistan vain hyvät hetket ja olen onnellinen niistä muistoista.
        Hän on päässyt nyt pois pitkistä tuskistaan, elettyään pitkän ja merkityksellisen elämän, ja saa levätä rauhassa


      • Aija-papin vastaus on minusta hyvä. Ajatus siitä, että kättä voi silittää, tuntuu hyvältä.
        Minun puolisoni kuoli ja annoin hänelle suukon poskelle ja pidin hänen kylmenevästä kädestään kiinni, koska jotkut uskovat, että vainaja olisi läsnä siinä tilassa, missä hän on kuollut ja pystyisi tarkkailemaan omaa ruumistaan. En epäile sitä, mutta minä en tuntenut mitään läsnäoloa.
        Vainaja kommunikoi sitten minun kanssa myöhemmin omia ajatuksiaan, mutta se on eri asia.


      • tuolloin 20

        Heippa,

        omaiseni murhattiin väkivaltaisesti. Koen että se, että hyvästelin läheiseni konkreettisesti ruumiin äärellä, oli itselleni äärettömän tärkeä asia, eheyttävä, rauhaa tuova, suruprosessia luonnollisesti ohjaava, ja oikea päätös. Minä silittelin ja hyvästelin siinä rakkaan omaiseni, vaikka ymmärränkin ja objektiivisesti ajatellen oletan, että ulkopuolinen, läheistäni tuntematon ihminen olisi kokenut läheiseni näyttävän siinä tilanteessa ja siinä kunnossa selkeästi pelottavalta. Minä taas näin rakkaan läheiseni, jolle oli joku tehnyt pahaa, mutta eivät ko. ulkoiset asian ilmentymät saisi minua pelkäämään omaistani; mielestäni koko pelkäämisen ajatus tuntuisi ennemmin jotenkin absurdilta. Se, että konkreettisesti näki ja koki, ei myöskään millään tavalla vienyt pois tai "pilannut" muistoani ko. ihmisestä elävänä, kuten joskus kuulee ihmisten vastaavista tilanteista arvelevan.

        Joskus omat kuvitelmat voivat olla ahdistavampia ja vaivaamaan jäävempiä kuin se, että konkreettisesti ja realistisesti näkee; ihan siltikin, vaikka se realistinen näky olisi "pahempi", kuin mitä omat kuvitelmat, Ja ehkä varsinkin silloin, jos tuntuu ettei selkeää kuvitelmaa saa edes luotua, vaikka faktat sanallisesti tietäisikin. Omassa tapauksessani koen vahvasti, että jos en olisi käynyt hyvästelemässä omaistani konkreettisesti, olisi asia todella jäänyt vaivaamaan, ja myös entisestään jarruttamaan suruprosessia. Ehkä asiaan juurikin vaikutti paljon se, että kuolema oli äkillinen, yllättävä, suhteeton, "luonnoton" (jos niin voi kuolemasta sanoa), toisten ihmisten tahallaan aiheuttama ja oman maailmani ja elämäni täysin nurin kääntävä.

        Vertailukohteeksi tähän se, että isovanhempani kuollessa iäkkäänä luonnollisesti sairauteen, ja asian oltua jo jollain tapaa ennakoitavissa etukäteen, ei minua vaivannut lainkaan se, että en olosuhteiden vuoksi häntä kuoleman jälkeen nähnyt, vaan olin asian (sekä kuolemisen että ruumiin näkemättömyyden) suhteen levollinen ja sujut.

        Sittemmin olen myöhemmin vuosien saatossa työni kautta ollut paljon tekemisissä kuoleman, kuolevien ihmisten sekä heidän omaistensa kanssa. Lähtökohtaisesti suosittelen kuolleen läheisen konkreettista hyvästelemistä aina, jos omainen vähänkään miettii tai pohtii, jäisikö asia vaivaamaan jos ei käy hyvästelemässä.

        Jokainen tekee oman, itselle oikean päätöksensä, mutta mielestäni tärkeintä on kuunnella juurikin omaa sydäntään, eli mikä tuntuu itselle ja juuri omaan tilanteeseen tärkeältä ja oikealta. Ja tosiaan, tilanteesta riippuen voi hyvästellä myös käden koskettamisen tms. kautta, tai vaikkapa hiuskiehkuran saamisen kautta.


    • ikävä juttu

      Riippuu kait kuolemansyystä/tavasta ja ajasta joka on kulunut kuolemasta.

      Yleisesti sanoisin että oikeuslääkärin suosituksia kannattaisi noudattaa.

    • ......

      Miksi vainajaa pitäisi katsella. Itse toivon että minut muistetaan elävänä. Kun katsoin lapseni viimeisen hengenvedon, sanoin ääneen, nyt saat olla rauhassa, muistan sinut parhaimmillasi ja toivon muidenkin muistavan.

    • kuski2

      No jos on esimerkiksi lasauttanut haulikolla päänsä pois eikä jäljellä ole kuin alahuuli - ei sitä enää hautausalan ammattilaistkaan pysty korjaamaan. Kyllä he pääsääntöisesti pyrkivät kaikkensa tekemään jotta vainajaa voidaan näyttää omaisille. Kannattaa uskoa heitä!

      • 14444

        Mieheni ampui itsensä. Pään luut romahtavat kasaan, kudokset ja aivoaines rikkoutuvat ja lopputulos on ruma. Tämän näin poliisin valokuvista, joita eivät olisi näyttäneet mielellään. Meni oikeastaan samaan järkytykseen sekin silloin aikoja sitten.
        Jos vainaja ei ole kärsinyt mitenkään ja ilme on rauhallinen, niin mikäs siinä jos ehdottomasti haluaa nähdä.

        80-vuotias tuttavani kuoli äskettäin. Menin tervehtimään häntä, mutta olikin samana aamuna vaipunut tiedottomaksi. Näytti kamalalta. Silmät puoliavoimet, hampaat työntyneet ulos, ruumis koppurassa, iho paperia. Näky vaivasi muutaman viikon, mutta alkaa jo haihtua. Itselläni on ikää 60 .

        Pari päivää aiemmin oli tajuissaan muttei pystynyt puhumaan enää. Oli kuolemanpelkoa ja yksin jäämisen pelkoa, vaikka oli sairaalassa. Halusi, että hänen käsistään pidetään kiinni. Sen tein.

        Kuoleva ihminen on kuoleva ihminen. Ei siinä ole mitään mystistä. Kuollut on kuollut, mutta kannattanee harkita minkä ikäiselle kuollutta näyttää ja mikä on vainajan tilanne. Aikoinaan en itse näyttänyt isääni lapsilleni, jotka olivat tuolloin noin 5-vuotiaita. Vein sairaalan kappeliin valkoisia pieniä kukkia isän rinnan päälle ja suutelin hänen otsaansa ja kiitin. Isällä oli tuolloin vielä valkoinen side pitämässä leukaa kiinni ja se näytti pahalta. Lapseni rakastivat isääni kovasti.


      • manitou
        14444 kirjoitti:

        Mieheni ampui itsensä. Pään luut romahtavat kasaan, kudokset ja aivoaines rikkoutuvat ja lopputulos on ruma. Tämän näin poliisin valokuvista, joita eivät olisi näyttäneet mielellään. Meni oikeastaan samaan järkytykseen sekin silloin aikoja sitten.
        Jos vainaja ei ole kärsinyt mitenkään ja ilme on rauhallinen, niin mikäs siinä jos ehdottomasti haluaa nähdä.

        80-vuotias tuttavani kuoli äskettäin. Menin tervehtimään häntä, mutta olikin samana aamuna vaipunut tiedottomaksi. Näytti kamalalta. Silmät puoliavoimet, hampaat työntyneet ulos, ruumis koppurassa, iho paperia. Näky vaivasi muutaman viikon, mutta alkaa jo haihtua. Itselläni on ikää 60 .

        Pari päivää aiemmin oli tajuissaan muttei pystynyt puhumaan enää. Oli kuolemanpelkoa ja yksin jäämisen pelkoa, vaikka oli sairaalassa. Halusi, että hänen käsistään pidetään kiinni. Sen tein.

        Kuoleva ihminen on kuoleva ihminen. Ei siinä ole mitään mystistä. Kuollut on kuollut, mutta kannattanee harkita minkä ikäiselle kuollutta näyttää ja mikä on vainajan tilanne. Aikoinaan en itse näyttänyt isääni lapsilleni, jotka olivat tuolloin noin 5-vuotiaita. Vein sairaalan kappeliin valkoisia pieniä kukkia isän rinnan päälle ja suutelin hänen otsaansa ja kiitin. Isällä oli tuolloin vielä valkoinen side pitämässä leukaa kiinni ja se näytti pahalta. Lapseni rakastivat isääni kovasti.

        Meidän suvussa otetaan lapsetkin mukaan katsomaan vainajaa.
        Oppivat elämän totuuksia,eivätkä järkyty vanhempana luonnollisista asioista.
        Ortodokseilla on muuten siunaustilaisuudessa arkku auki.

        Toki jos vainaja on ihan jauhelihana,niin ei sellaista mennä katsomaan ja arkkukin on kiinni.


      • anelma56
        manitou kirjoitti:

        Meidän suvussa otetaan lapsetkin mukaan katsomaan vainajaa.
        Oppivat elämän totuuksia,eivätkä järkyty vanhempana luonnollisista asioista.
        Ortodokseilla on muuten siunaustilaisuudessa arkku auki.

        Toki jos vainaja on ihan jauhelihana,niin ei sellaista mennä katsomaan ja arkkukin on kiinni.

        Kyllä lapselle vainajan näyttäminen aiheuttaa traumoja..kamala tapa opettaa vaiattomille lapsille. " elämän totuuksia", kyllä ne ennättävt vielä ne oppia myöhemminkin !!


      • 11+13
        anelma56 kirjoitti:

        Kyllä lapselle vainajan näyttäminen aiheuttaa traumoja..kamala tapa opettaa vaiattomille lapsille. " elämän totuuksia", kyllä ne ennättävt vielä ne oppia myöhemminkin !!

        Sanotaan, että tosiasia tulee paremmin ymmärretyksi, kun vainaja nähdään eikä sitten ylimääräisiä haikaile, kun on vainajan vainajana nähnyt. Luterilaisillakin pidettiin ruumiinvalvojaisia arkun äärellä vielä 1940-luvulle asti, mutta sota-aikaan oli ruvettu kovasti suosittelemaan ettei sodassa silpoutuneita kuolleita näytettäisi. Nyt kai harvat käyvät enää vainajiaan katsomassakaan.

        Meillekin hyvin vastentahtoisesti suostuttiin koko hautajaisväelle näyttämään eikä kappelissa vaan ahtaassa sivuhuoneessa.


      • samoin täällä
        manitou kirjoitti:

        Meidän suvussa otetaan lapsetkin mukaan katsomaan vainajaa.
        Oppivat elämän totuuksia,eivätkä järkyty vanhempana luonnollisista asioista.
        Ortodokseilla on muuten siunaustilaisuudessa arkku auki.

        Toki jos vainaja on ihan jauhelihana,niin ei sellaista mennä katsomaan ja arkkukin on kiinni.

        Kuolemasta ei kannata tehdä lapselle jotain pelottavaa tabua vaan parempi nähdä jo varhain että se on luonnollinen osa elämää. Kävimme 5-vuotiaan poikani kanssa katsomassa mummoani, joka makasi rauhallisen näköisenä arkussaan. Mitään valtavia traumoja en ole huomannut nyt jo lähes aikuiselle pojalleni jääneen :)


      • muuahko
        anelma56 kirjoitti:

        Kyllä lapselle vainajan näyttäminen aiheuttaa traumoja..kamala tapa opettaa vaiattomille lapsille. " elämän totuuksia", kyllä ne ennättävt vielä ne oppia myöhemminkin !!

        Toista mieltä. Veljeni hautajaisissa oli arkun kansi auki, ja pikkulapsetkin kävivät vanhempiensa kanssa jättämässä viimeisen tervehdyksen. Näky ei vaikuttanut olevan heille traumaattinen, vaan selkeyttävä.


      • viattomat lapset?
        anelma56 kirjoitti:

        Kyllä lapselle vainajan näyttäminen aiheuttaa traumoja..kamala tapa opettaa vaiattomille lapsille. " elämän totuuksia", kyllä ne ennättävt vielä ne oppia myöhemminkin !!

        Vai traumoja lapsille kuolleen, rakkaan ihmisen näkemisestä?
        Eiköhän lapset nykymaailmassa näe paljon pahempaakin kaduilla, tv:ssä, tietokonepeleissä yms. Ja jotkut jopa omassa kotonaan.

        Muistan lapsuudestani hautajaisia; arkku oli avoinna ja kaikki kävivät hyvästelemässä vainajan. En tunne ketään kauheita traumoja saaneita, syntyminen ja kuoleminen olivat siihen aikaan ihan normaaliin elämänmenoon kuuluvia tapahtumia.


      • _Kuiskaus_
        manitou kirjoitti:

        Meidän suvussa otetaan lapsetkin mukaan katsomaan vainajaa.
        Oppivat elämän totuuksia,eivätkä järkyty vanhempana luonnollisista asioista.
        Ortodokseilla on muuten siunaustilaisuudessa arkku auki.

        Toki jos vainaja on ihan jauhelihana,niin ei sellaista mennä katsomaan ja arkkukin on kiinni.

        Ortodokseilla on arkku auki, mutta jos vainaja on siinä kunnossa, että näky ei ole kaunis, on kasvot peitetty. Itse olen syntyjäni ortodoksi, joten tunnen tavat varsin hyvin.

        Itse en lapsiani veisi katsomaan vainajaa, jos näky ei ole kaunis. Tietenkin lapset täytyy opettaa elämän realiteetteihin, mutta on eri asia, miten, missä ja milloin. Juuri ortodoksisuuden takia en ole koskaan pelännyt kuolemaa, vaan se on välttämätön osa elämää.

        Sukulaiseni teki vuosia sitten itsemurhan, auton pakokaasulla. Olin silloin täyttänyt noin kuukautta aiemmin 18. (Hän oli sinä vuonna 29. itsemurhan tehnyt alle 30 -vuotias.) Äitini halusi kaikesta huolimatta nähdä ne kuvat, joissa sukulainen oli, vaikka poliisin mielestä ei olisi kannattanut. (Siis, vaikka hän ei ampunutkaan itseään, tms. vaan oli ehjä joka paikasta.) Sen poliisin sanat jäivät minulle hyvin mieleen:

        "Miksi haluat nähdä vainajan, kun hän ei ole kuitenkaan enää sen näköinen kuin oli eläessään. Eikö kannattaisi jättää se viimeinen muisto elämään, kun hän oli vielä elossa ja muistaa hänet sellaisena?"


      • luterilainen
        manitou kirjoitti:

        Meidän suvussa otetaan lapsetkin mukaan katsomaan vainajaa.
        Oppivat elämän totuuksia,eivätkä järkyty vanhempana luonnollisista asioista.
        Ortodokseilla on muuten siunaustilaisuudessa arkku auki.

        Toki jos vainaja on ihan jauhelihana,niin ei sellaista mennä katsomaan ja arkkukin on kiinni.

        Minun ortodoksi - appiukko oli arkussa ja saatiin hyvästellä hänet ruumiin valvojaisissa. Omaiset itse pesi ja arkutti hänet, siisti ja kampasi hiukset yms.
        Koin että kuolleen näkeminen oli tarpeellinen, eikä kukaan ihmetellyt asiaa. Ei aikuiset eikä lapset.
        Mutta oli kuollut sydänkohtaukseen eikä kasvoissa näkynyt mitään outoa. Jos vainaja on ollut esim. onnettomuudessa käytäntö olisi ollut toinen.
        Muuten hautajaisissa on hyvä käydä, asia konkretisoituu siten ja surutyö pääsee alkamaan. Näkee sitten vainajan tai ei.


    • oulu0011

      Minun mielesta ei vainajaa kannata "tavata" jos tahot niin sanovat, se voi olla jarkytys jo pelkka itsemurha sinallaan ,Rauha olkoon hanen sielulleen

    • minä vain....

      Niinkuin muutkin täällä sanoneet niin jos on "ehjänä" nukkunut pois ja jos itsestä tuntuu siltä että haluaa sen tehdä niin miksi ei kävisi katsomassa todellistuu hieman se että ihminen on nyt pois.. mutta jos kuolemasta on kulunut enemmän kun muutama viikko niin en suosittele.. ruumis muuttuu sen verran siinä ajassa ettei sitä kyllä mielellään haluisi toista niin nähdä :/

    • suklaakarkki

      Olen samaa mieltä kuin edelliset, ajattele että sinulla on kaunis muisto veljestäsi elävänä. Ehkä hymyilevänä, nauravaisena tai ainakin elävänä. Se muisto kannattaa säilyttää sen sijaan, että menee katsomaan paikallaan makaavaa vainajaa. Itse olen ainakin sitä mieltä, mutta sinähän päätöksen tietenkin teet. :)

      • Hyvä muisto

        Samaa mieltä muiden kanssa, jätä itsellesi muisto hänestä elävänä, niin että kun ajattelet häntä näet sen elävän, hymyilevän, nauravan tai vaikka kiusoittelevan naaman, etkä sitä kuolleen kalpeaa, elotonta naamaa. Kuollut ei ole yleensä niin kaunis vaikkei päässä mitään ruhjeita olisi, mutta elämä on virrannut pois. Jätä itsellesi se muisto elävästä, älä siitä elottomasta joka ei enää ole kukaan. Vain kuori.


    • Mene katsomaan. Hän on sinun veljesi ja olisi varmasti olisi tehnyt sanoin. Kyllä sinä sen kestät. Jos et käy, se jää alitjauntaasi kaihertamaan. Ei se ole ylipääsemätöntä. Minua se helpotti. Enkä olisi voinut muuten toimia.

      • Qummis

        Yritä säilyttää se kuva hänestä j oka sinulla oli hänen hyvistä päivistään. Jos menet katsomaan häntä, etenkin tuossa tilanteessa kun sitä ei suositella, on siellä ilm. sellainen näky mikä jää sinulle viimeiseksi muistikuvaksi hänestä.
        Minä en ikinä haluaisi kenenkään tulevan katsomaan minua kuolemani jälkeen.
        Usko pois ei hän enää tiedä sinun hyvästeistäsi, anna hänelle rauha mennä...
        Ja jätä itsellesi kauniit muistot


    • katso vain

      Aika roisia jos annetaan tuollainen käsitys. Itse menin vielä katsomaan isää vaikka oli juuri kuollut, kukaan toinen meistä ei lähtenyt kun pelkäsivät. Sain ainakin nähdä että isän oli hyvä olla ja oli iloinen ilme kasvoilla vaikka oli elämässä kaikkea muuta ja ikävää. En menisi kieltämään, en käskekään vaan tuollainen on omakohtaista joka tulee päättää itse eikä antaa toisten sitä tehdä puolestan. Ehkäpä näkymä ei olekaan sitä mitä kerrottu, jospa onkin aivan muuta joka tuo helpotuksen.

      • en menisi

        Minä en käynyt isääni katsomassa, vaikkei kukaan suositellut ettei kannattaisi, en käynyt myöskään mummojani katsomassa, en ymmärrä miksi pitäisi kuolleita käydä katsomassa? Onko se joku varmistus että ruumis on oikea ja on oikeasti kuollut vai mikä ihmeen tapa se on ?

        Ja kyllä jos oikeuslääkäri joka on nähnyt "kaiken" suosittelee pysymään poissa, niin mikä sairaanloinen kiinnostus olisi mennä?


      • ....................

        Mitä ihmeen katsomista siinä vainajassa on. Ei hän siinä enää ole, hiljalleen maatuva kroppa vain... Niin meille kaikille lopulta käy...
        Voi siitä myös jäädä trauma: Ethän voi tietää kuinka tulet reagoimaan ja saatko näkyä mielestäsi!
        Tee mitä teet, omahan on asiasi.
        Itse en käynyt ja hyvä niin! Oli siinä muutenkin kestämistä. Itsemurha myös kysymyksessä...


      • Sinä et mutta joku
        en menisi kirjoitti:

        Minä en käynyt isääni katsomassa, vaikkei kukaan suositellut ettei kannattaisi, en käynyt myöskään mummojani katsomassa, en ymmärrä miksi pitäisi kuolleita käydä katsomassa? Onko se joku varmistus että ruumis on oikea ja on oikeasti kuollut vai mikä ihmeen tapa se on ?

        Ja kyllä jos oikeuslääkäri joka on nähnyt "kaiken" suosittelee pysymään poissa, niin mikä sairaanloinen kiinnostus olisi mennä?

        Ei kai se mikään sairaanloinen kiinnostus ole. Itse ainakin halusin nähdä läheiseni, juuri kun hän oli kuollut ja kävin katsomassa hautajaisissa. Hän oli minulle tärkeä. Juuri kuolleena ihminen näyttää ihan vielä kuin olisi siinä, kun hän oli viikon maannut, hän oli jo pelkkä ruumis, siis "valunut" kasaan. Se konkretisoi minulle sen, että hän tosiaan on lähtenyt, se mikä meidät pitää elossa, oli mennyt. En itse koe kuolleita sairaanloisiksi katsottaviksi, ainoastaan kuolleiksi. He ovat ruumiita enää eikä ruumiissa ole mitään sairasta tai epäluonnollista kuten ei kuolemassakaan.
        Kyllä itse olen halunnut nähdä kaikki omat kuolleeni, jos olen saanut ja kyllä, se varmistaa minulle sen että nyt he ovat konkreettisesti poissa. Läheiseni olen kantanut hautaan, se on viimeinen palvelukseni heille. Pidän sitä kunnia-asiana että saan saatta rakkaani matkaan.

        Minusta on aika rumaa leimata sairaanloiseksi kiinnostukseksi haluta nähdä oma omaisensa. Itsestäni olen ihan varma, että haluaisin nähdä, vaikka hän olisi missä kunnossa. Ymmärrän että kuollut on kuollut eikä kärsi enää. Ruumis on ruumis. En myöskään usko haamuihin, pelkää haustausmaita enkä ruumiita, enemmän pelättävää elävissä on: he saattavat sen kuoleman jopa aiheuttaa. Kuollut ei tee enää mitään. Ei kärsi eikä tee pahaa.
        Jos tosin on kovin herkkä tai ei osaa kuolemaan suhtautua, eikä asioita käsitellä, en suosittele sitten enkä etenkään jos oikeuslääkäri sanoo. En kyllä sinänsä ymmärrä mitä traumaa siitä jää, kuten sanottu, ei se enää kärsi. Mutta me ihmiset olemme erilaisia, eikä se tee meistä aina sairaita. Surun keskellä sopisi ehkä valita sanansa paremmin. Toivottavasti et möläyttele tuommoisia typeryyksiä muualla.


      • en menisi
        Sinä et mutta joku kirjoitti:

        Ei kai se mikään sairaanloinen kiinnostus ole. Itse ainakin halusin nähdä läheiseni, juuri kun hän oli kuollut ja kävin katsomassa hautajaisissa. Hän oli minulle tärkeä. Juuri kuolleena ihminen näyttää ihan vielä kuin olisi siinä, kun hän oli viikon maannut, hän oli jo pelkkä ruumis, siis "valunut" kasaan. Se konkretisoi minulle sen, että hän tosiaan on lähtenyt, se mikä meidät pitää elossa, oli mennyt. En itse koe kuolleita sairaanloisiksi katsottaviksi, ainoastaan kuolleiksi. He ovat ruumiita enää eikä ruumiissa ole mitään sairasta tai epäluonnollista kuten ei kuolemassakaan.
        Kyllä itse olen halunnut nähdä kaikki omat kuolleeni, jos olen saanut ja kyllä, se varmistaa minulle sen että nyt he ovat konkreettisesti poissa. Läheiseni olen kantanut hautaan, se on viimeinen palvelukseni heille. Pidän sitä kunnia-asiana että saan saatta rakkaani matkaan.

        Minusta on aika rumaa leimata sairaanloiseksi kiinnostukseksi haluta nähdä oma omaisensa. Itsestäni olen ihan varma, että haluaisin nähdä, vaikka hän olisi missä kunnossa. Ymmärrän että kuollut on kuollut eikä kärsi enää. Ruumis on ruumis. En myöskään usko haamuihin, pelkää haustausmaita enkä ruumiita, enemmän pelättävää elävissä on: he saattavat sen kuoleman jopa aiheuttaa. Kuollut ei tee enää mitään. Ei kärsi eikä tee pahaa.
        Jos tosin on kovin herkkä tai ei osaa kuolemaan suhtautua, eikä asioita käsitellä, en suosittele sitten enkä etenkään jos oikeuslääkäri sanoo. En kyllä sinänsä ymmärrä mitä traumaa siitä jää, kuten sanottu, ei se enää kärsi. Mutta me ihmiset olemme erilaisia, eikä se tee meistä aina sairaita. Surun keskellä sopisi ehkä valita sanansa paremmin. Toivottavasti et möläyttele tuommoisia typeryyksiä muualla.

        Minusta on sairaanloista että pitää ruumista mennä ihmettelemään ja "hyvästelemään", jos eläissään on läheisistään pitänyt huolta ja he sen ovat tienneet, niin ei ole enää tarvetta mennä kuollutta ruuomista katsomaan, näet sitten on jo myöhäistä korjata virheitään.


    • miksisiksi

      Voi kai kysyä että miksi ei?
      Jos jäänteet lilluu vadissa niin mksi haluaisit nähdä?
      Luottaisin tässä asiantuntijan arvioon, jos vainajien kanssa työskentelevä suosittaa niin ehkä parhaat muistot ovat ne mitä jo on.

    • ulkokultaa

      Minä haluan muistaa ihmisen elävänä. En halua varkkokalvolleni kuvaa kuolleesta koska hän ei ole enää siinä, vain pelkkä kuori missä ei ole mitään katsottavaa. Vaikka ilme olisi miten autuas ei se ihminen ole enää paikalla. Se on jotenkin groteskia töllistellä vainajaa. En halua että ruumistani kukaan katselee kun itse olen siitä lähtenyt.

    • ggfgfgfgf

      Niin, itsemurhan tapa kyllä varmasti vaikuttaa ulkonäköön.
      Jos on junan alle mennyt, niin en kyllä menisi katsomaan. Voi olla aika pahan näköinen, jos on edes mitään ihmiseksi tunnistettavaa nähtävääkään.

      Lääkkeilläkin voi muuttua aika kaamean näköiseksi. Turvonnut ja pöhöttynyt ruumis, vihreä iho. Kasvotkin voivat olla vääristyneet kammottavan tuskaisaan ilmeeseen joka jää ahdistamaan itseä.

      Kysy hautaustoimiston väeltä, MIKSI eivät suosittele katsomista? Tivaa ja VAADI saada kuulla, onko ruumiin ilme jotenkin kauhea, kasvot turvonneet kaameiksi tms. ruhjoutunut kammottavaksi?

      • Anonyymi

        Tästä voimme ottaa opiksi että ihmisen joka aikoo tehdä itsemurhan, kannattaa meikata kasvonsa huolellisesti pohjustaen,paksulla meikkivoiteella.
        Näin mahdollinen vihreys ei paista niin ikävästi heidän silmään jotka tulevat ruumista mahdollisesti katsomaan.
        Kauneus näyttää olevan tärkeää vielä ruumiinakin, joten siihen kannattanee panostaa.
        Jos siis aikoo käyttää ei invasiivisia lähdetys-menetelmiä.
        Anteeksi.
        Voimia kaikille surun kanssa kamppaileville.


    • Merkki4

      Eikös vainajan katsomista yleensä, varsinkin äkillisissä tapauksissa, päinvastoin suositella? Käsittääkseni se yleensä ikään kuin konkretisoi tilanteen ja auttaa sitä kautta suremisprosessin etenemistä.

      Ehkä voisit kysyä hautaustoimistolta syytä heidän mielipiteeseensä? Jos ruumis todellakaan ei ihmistä enää muistuta, niin sitten varmaan kannattaa pitää ennemmin kiinni muistoistaan.

    • toisenhaudankaivaja

      Voit käydä vainajan luona jättämässä hyvästit näkemättä vainajaa. Omaisesi voi levätä arkussa kevyesti peitettynä, jolloin läsnäolon tunne säilyy vainajaa näkemättä.
      Hyvästijättö on henkisen paranemisen kannalta hyväksi, sillä poismenon hyväksyy nopeammin kun vainajan luokse pääsee vähäksi aikaa.

    • rakkaudella

      Miksi haluat nähdä veljesi ruumiin, jos vainaja ei ole enää "esittelykunnossa?
      Haluaisitko jotain jenkkityylistä maskeerausta ja balsamointia kuolleille?

      Olen omassa työssäni ja lähipiirissä nähnyt paljon kuolevia ja kuolleita ihmisiä. Ne eivät hymyile onnellisina, ennenkuin hautaustoimisto liisteröi huulet kestohymyyn ja silmät kiinni, onko se sitten kaunista?

      Meillä omat lapset silittelivät kuollutta isoisäänsä, jonka kallo oli halkaistu ruumiinavauksessa, eikä luut olleet ihan kohdillaan, kun kylmiöstä vedettiin. Lapset eivät sitä onneksi huomanneet, juttelivat vain papalle.

      Muistele rakastasi sellaisena, kuin hän oli elävänä. Se hajonnut ruumis ei ole enää se sama ihminen.

      • Siksi että..

        Pitääkö kaiken aina olla kaunista ja hymyssä suin että se olisi tärkeää?
        Lapset eivät huomanneet kuin oleellisen, he sanoivat hyvästit papalle. Sinä sen sijaan huomasit kaiken mikä ei ole kovin tärkeää enää siinä vaiheessa.
        Minäkin olen nähnyt kuolleita, tosin en yhtään jolla suuta olisi liisteröity mihinkään hymyyn. Siinä se on vaan, tyhjä kuori. Se siinä onkin ollut tärkeää, ettei se tosiaan ole enää sama ihminen eikä siinä. Hyvästien jättäminen ja asioiden konkretisoiminen ei ole mitenkään estänyt eikä huonontanut muistojani.
        Jos olisi tuo tilanne, itse haluaisin nähdä veljeni ruumiin sanoakseni hyvästit, ja ihan sama missä kunnossa hän on. En haluaisi että hän vain katoaa. Ennemmin näkisin ruumiin. Kuolema on osa elämää ja ruumis sen seuraus.


      • rakkaudella
        Siksi että.. kirjoitti:

        Pitääkö kaiken aina olla kaunista ja hymyssä suin että se olisi tärkeää?
        Lapset eivät huomanneet kuin oleellisen, he sanoivat hyvästit papalle. Sinä sen sijaan huomasit kaiken mikä ei ole kovin tärkeää enää siinä vaiheessa.
        Minäkin olen nähnyt kuolleita, tosin en yhtään jolla suuta olisi liisteröity mihinkään hymyyn. Siinä se on vaan, tyhjä kuori. Se siinä onkin ollut tärkeää, ettei se tosiaan ole enää sama ihminen eikä siinä. Hyvästien jättäminen ja asioiden konkretisoiminen ei ole mitenkään estänyt eikä huonontanut muistojani.
        Jos olisi tuo tilanne, itse haluaisin nähdä veljeni ruumiin sanoakseni hyvästit, ja ihan sama missä kunnossa hän on. En haluaisi että hän vain katoaa. Ennemmin näkisin ruumiin. Kuolema on osa elämää ja ruumis sen seuraus.

        Siksi että...
        onneksi aina löytyy näillä sivustoilla asiantuntijoita, kiitos siitä.
        Voisin kertoa rankkoja tosiasioita omasta ja läheisteni töistä, mutta en kerro.
        Totta kuitenkin, että sairaalassa, sen jälkeen hautaustoimistossa vainajat "siistitään" , mikäli omaiset niitä haluavat nähdä. Kaikkia ei saa enää kuntoon...

        Totta myös, että oma isäni viikkoja kuolemansa jälkeen hymyili, kallo vähän vinossa, silmissä ja suupielissä vähän liimaa. Tuoksui vain formaldefydiltä. Se ollut enää minun isäni, jota lapseni silittelivät ja ihmettelivät, miksi pappa on niin kylmä?

        Perinteisesti omista vanhemmista omat lapset pitävät huolta viimeiseen asti. Valitettavasti tätä näkee nykyisin tosi harvoin.
        Missä sinun vanhempasi tai iso/ isovanhempasi nyt ovat? Kuka heitä hoitaa?
        Mikäli he ovat vielä elossa...


      • 433545
        rakkaudella kirjoitti:

        Siksi että...
        onneksi aina löytyy näillä sivustoilla asiantuntijoita, kiitos siitä.
        Voisin kertoa rankkoja tosiasioita omasta ja läheisteni töistä, mutta en kerro.
        Totta kuitenkin, että sairaalassa, sen jälkeen hautaustoimistossa vainajat "siistitään" , mikäli omaiset niitä haluavat nähdä. Kaikkia ei saa enää kuntoon...

        Totta myös, että oma isäni viikkoja kuolemansa jälkeen hymyili, kallo vähän vinossa, silmissä ja suupielissä vähän liimaa. Tuoksui vain formaldefydiltä. Se ollut enää minun isäni, jota lapseni silittelivät ja ihmettelivät, miksi pappa on niin kylmä?

        Perinteisesti omista vanhemmista omat lapset pitävät huolta viimeiseen asti. Valitettavasti tätä näkee nykyisin tosi harvoin.
        Missä sinun vanhempasi tai iso/ isovanhempasi nyt ovat? Kuka heitä hoitaa?
        Mikäli he ovat vielä elossa...

        Näin. Haulikon-, tai kiväärin piippu suussa kuolleesta on mahdotonta tehdä nähtävän näköistä. Sen verran aine hajottaa. Ogrish sivuilta löytyy näitä kuvia..ei mukavaa.


    • Lasten 47-vuotias isä kuoli keväällä. Kävimme katsomassa, ja antoi omituisella tavalla rauhan kaikille jälkikäteen, vaikka vainajan näkeminen oli järkyttävää.

    • Ei ja joo!

      Katsomisel poistuu harhat,ei kuvittele et näki jossain jälkeen päi!

    • ......

      En käsitä, miksi pitäisi nähdä.

      Eikö se ole jo menneen maailman tapoja.

    • Ei näin.

      Minkä ihmeen takia tämän on ylläpito nostanut tuohon "etusivulle"? Aina näihin esille nostettuihin tulee trollit mukaan, ja tälläkin palstalla heitä jo ennestäänkin valitettavasti on. Omaisille ei ole kovin miellyttävää lukea kaiken maailman ajattelemattomien muka hauskoja aivopieruja.

    • minä ja suru

      Voit hyvästellä veljesi vaikka niinkin että otat vaikka kädestä kiinni.Tai siitä kohdasta mikä on ehjä.Myös muistosi vielä elävästä veljestäsi ovat ihan yhtä arvokkaita.Surressa ei ole oikeita eikä vääriä tapoja. Luottaisin oikeuslääkärin suoistukseen koska muuten traumaattinen näky voi jäädä vainomaan verkkokalvoillesi lopun ikää.Hautasin oman veljeni vasta launataina enkä käynyt katsomassa.

    • heinä

      Hei!

      Hautausalan ammmattilaisena haluaisin kommentoida hieman tätä keskustelua. Omaiset päättävät itse katsovatko vai ei, ainoastaan jos vainajalla on ollut jokin tarttuva tauti, silloin voi oikeuslääkäri kieltää arkun avaamisen. Sanomalla, että emme suosittele, haluamme kaikki suojella/ säästää omaisia. Silloin, kun emme suosittele, vainaja on todellakin oikeasti erinäköinen kuin eläessään, ja todellakin kasvot tai keho voi olla pahoin vaurioitunut. Mutta siis edelleenkin, aina aukaisemme arkun, jos vainajan omaiset niin haluavat.

    • minea4

      Jos suosittelevat ettei kannata käydä katsomassa, siihen on jokin syy. En siis väkisin yrittäisi mennä.

    • kinttuus

      Mun isä ehti olla jonkin aikaa kuolleena ennen kuin hänet löydettiin. Näky ei ollut mikään seesteinen unissaolija, vaan aika järkyttävä, koska kasvot olivat muodottomiksi paisuneet. Mutta katsoin silti, vaikka varoittivat. Eivät tosiaan turhasta varoita ja ne hautaustoimistojen fiksit eivät toimi jos vaikka kasvot ovat jähmettyneet kammottavaan asentoon. Isän kasvot olisi voitu "värjätä" ihonväriseksi mutta muutokset eivät olisi hävinneet, joten se olisi ollut turhaa. Jos veljesi kuoli junan alle, tippumalla tai kolaroiden johonkin, näky voi olla tosiaan kamala. Hukkunutkaan ei veden alla oltuaan ole kauniin näköinen. Jos haluat mennä katsomaan niin pyydä peittämään kasvot mutta laittamaan kädet näkyville. Minua auttoi jo kun näin isän kädet. Katsot sitten kasvoja vaikka vähän kerrallaan. Moni on sanonut että katuu kun ei katsonut vainajaa.

    • Soulisbeautiful

      Kunnioituksen vuoksi älä mene, ei hän olisi sinun halunnut näkevän häntä kuolleena. Kunnioita sitä että hän eli tähän päivään ja muista hänen sielunsa sydämessäsi, ikuisesti.

    • tällääästäs täs

      kun menee hakemaan vainajaa sairaalan ruumishuoneelta niin, ei se vainaja alastomana ole sinun katsottavana.......

      hautaustoimisto kyllä pukee sen säällisesti.
      vainaja on valitsemassanne arkussa puetuna ja hiukset kammatuna.
      itsemurhan tavasta riippuen"ampuen" ota onkeen hautaustoimiston puheesta.

      itse hain äitini sairaalasta, kovin juttu siinä oli hakea kuolin todistus sairaalasta tietäen että äitini kuoli hoitavan lääkärin hoitamatta jättämis päätöksen takia.
      kiitän jumalaa siitä että olin silloin työtön ja sain tiedon omaan yksinäisyyteeni.

      ilmoitin puhelimen tekstiviestillä muille asiasta.

    • Hyvä Ihmettelevä sisko,

      Osanottoni veljesi kuoleman johdosta. Sinä ja te muut läheiset olette kohdanneet suuren surun. Toivottavasti pystytte keskenänne puhumaan veljesi itsemurhan aiheuttamista ajatuksista, tai teillä on ihmisiä joille jutella. Sitten kun siltä tuntuu että haluaa jutella.

      Olet saanutkin jo tässä ketjussa monia hyviä kommentteja. Itsekin ajattelen, että kannattaa kuunnella ammattilaisten neuvoa. Veljesi on syystä tai toisesta niin "pahan" näköinen, että se näky todennäköisesti järkyttäisi sinua. Onko sinulla ketään itsellesi läheistä jolle veljesi ei ole niin läheinen joka voisi tulla mukaasi katsomaan? Hän voisi katsoa ensin; nostaa kasvoliinan pois ja sitten sanoa sinulle, kannattaako katsoa vai ei. Jos siis tuntuu ettet millään pysty luottamaan hautaustoimiston viestiin. Mikäli veljesi siunataan hautaan ja tiedät jo siunaavan papin, myös häntä voisi ehkä kysyä mukaan tuohon tilanteeseen.

      Kysy hautaustoimistosta että voisiko veljesi kättä silittää. Usein kun vainajan kasvot eivät enää ole kunnossa, on silitetty kättä, käsivartta, reittä, niin kuin tässä jotkut kertovatkin. Useimmat kokevat sen ihan riittäväksi. Meillä Suomessa ei tosiaan vainajien "laittoa" harrasteta niin kuin esimerkiksi amerikkalaisissa elokuvissa näkee.

      Ehkä tuossa halussasi nähdä veljesi on tarvetta varmistaa että tämä traaginen asia on tosiaankin totta. Tätä halua ja tarvetta kannattaa kuunnella, toivottavasti asia järjestyy parhain päin.

      Voimia sinulle!

      Aija-pappi

      • potmortem

        Meillä Suomessa ei tosiaan vainajien "laittoa" harrasteta niin kuin esimerkiksi amerikkalaisissa elokuvissa näkee."

        Ehkä pitäisi tuollaisissa tapauksissa että vainajan voisi näyttää omaisille.


      • pieni lapseni

        Olen kokenut saman,tyttäreni itsemurhan jälkeen ei näytetty minulle tytärtäni. Luultavasti johtui tekotavasta,alussa mietin ja uskottelin itselleni,ettei siellä arkussa ole minun lastani,koska mistä tiesin kuka siellä oli. Tänään myös mietin lastani,pientä 19 vuotiasta tyttöä joka olisi pian 33 vuotias. Voimia kaikille läheisen mennettäneille.


      • Hei Sisko! Osanottoni surussasi. Minä olen käynyt katsomassa miesystävääni, joka oli kuollut kesällä 1.5 kuukautta aikaisemmin metsään (minä löysin hänet) ja tehty tarkka ruumiinavaus. Tuttavat kielsivät menemästä, ymmärrän hyvin, mutta halusin nähdä että hän oli saanut rauhan. Se oli minulle oikea ratkaisu, minäkin sain rauhan, kun näin hänen ruumiinsa. Se oli vain hauras kuori, hän oli lähtenyt pois. Laskin ruusuni hänen rinnalleen ja toivotin hyvää matkaa. Jokainen miettiköön jaksaako nähdä läheisensä, minulle se teki hyvää. LEA


    • vahingossanähny

      Ei todellakaan kannata mennä. End of story.

    • osanotto....

      Hei!
      En suosittele katsomista jos on itsemurhan tehnyt.
      :( ei ole katsottavassa kunnossa
      voimia sinulle

    • poistuskat on..

      ONKO MAHDOLLISTA ETTÄ OIKEUSLÄÄKETIETEEN JÄLKEEN VAINAJA TUHKATAAN LÄHES AINA

      ENTÄ HAUTAUSTILAISUUS
      ONKO RUUMISARKUSSA M I T Ä Ä N ?
      TYHJÄ LAVASTUS
      SAMA ARKKU PORUKKA VAAN VAIHTUU

      OLKAA ROHKEITA JA KATSOKAA EI VÄÄ VAIVAAMAAN.

      eikö päätä voi jättää ehyeksi .
      miksi kun kuolee vainaja turpoaa muodottomaksi mitä tapahtuu?
      eikö hukkunut turpoa ,mutta kuivalamaalla? .

      • Oikeuslääketieteellisen ruumiinavauksen jälkeen ei suinkaan automaattisesti tuhkata. Joskus voi olla tarve siihen ajankulumisen tai vainajan erittäin huonon kunnon takia, mutta pääsääntöisesti oikeuslääketieteellisestä vainaja "palautetaan" arkussa. Mikäli on kirkollinen hautaansiunaaminen, vainaja voidaan siunata arkun lisäksi myös tuhkauurnassa, mutta tämä on harvinaista.

        Tuhkauksessa vainaja tuhkataan aina arkussa, eli hautaustilaisuudessa arkku ei suinkaan ole tyhjä.

        Aija-pappi


      • minea4

        Ei toki ole sama arkku, arkku valitaan hautaustoimistosta kun hautajaisia valmistellaan. Valitsin puolisolleni hänelle ' sopivan' arkun, ei se arkku mistään mystisesti ilmesty.


      • 545656

        Mikä vajakki olet? Jos on tehnyt haulikolla lopun ampumalla päähän - sitä päätä ei ole..


    • hyvä muisto parempi

      Ehkä ei makaa rauhallisen näköisenä. Eivät kaikki "luonnollisesti" lähteneetkään rauhaisilta näytä. Vammat luultavasti sen laatuisia että siksi parempi ettei katso. Voi pahoja painajaisia jäädä .

      • öpiyfäoipg

        Ehdottamasti näin. Jätä itsellesi hyvät muistot. Kokemusta on.


    • Halisulle

      Osanottoni yllättävään suruusi. Onko tarpeellista katsoa, jos vieraat sanovat, että ei ole "hyvä" näky? Lakana siinä päällä voisi olla suojana ja olisihan se tavallaan teidät erottava symboli. Niin kuin joku jo sanoi, katso vaikka käsiä, pidä niistä kiinni. Rauhallinen hetki siinä lähellä, rinnalla voi antaa enemmän. Uskon että siinä ovat vain hänen kuorensa, sielu tai miksi sitä nimittäisi, on jossain keskuudessamme ennen kuin siirtyy "jonnekin".

    • Sievätalo

      Tietysti sä voit mennä. Hautaustoimisto voi hyvin maskeerata vainajan, sillä eihän kukaan halua nähdä sotkuista jälkeä.

      • 34545

        Mitä jos sitä päätä ei ole? Pelkkä nahka...


      • Sievätalo
        34545 kirjoitti:

        Mitä jos sitä päätä ei ole? Pelkkä nahka...

        Nahka on osa päätä. Ja aina vainajalle voidaan tehdä naamio.


      • Älä
        Sievätalo kirjoitti:

        Nahka on osa päätä. Ja aina vainajalle voidaan tehdä naamio.

        kommentoi, jos et tiedä.

        - hautaustoimiston väki


    • Nähty on

      Vainajan, oman isäni kohtaaminen oli rauhallinen eikä pelottava tapahtuma. Pekäsin sitä itse etukäteen, mutta osoittautui että se ei ollut elämää suurempi juttu. Mitään varsinaista hyötyä en kyllä koe siitä saaneeni, se vain kuului ortodoksisten hautajaisten kuvioon.

      Tee siis kuten parhaaksi näet, mutta pelätä ei tarvitse. Jos veljesi kuoli hyvin väkivaltaisesti, kannattaa silti harkita asiaa toisenkin kerran.

    • PenaX

      Hautaustoimisto on hyvä yhteistyökumppani. Osaavat arvioida tilanteen. Olen kuullut, että monesti omaisten oloa huojentaa, vaikkapa vain käsi olisi liinojen alta näkyvissa ja sitä voi koskettaa hyvästiksi.

    • jasmi3

      Äitini kuoli äkillisesti kotiinsa. Ja hänelle jouduttiin siksi tekemään lääketieteellinen ruumiinavaus. Hautajaisia ennen lapseni olisivat halunneet jättää hyvästit mummille. Mutta pappi oli sitä mieltä ettei ole hyvä idea. Itse sisareni kanssa jätimme vielä hyvästit. Ja kyllä papin neuvo oli oikea. Ruumiinavaus oli saanut veriseksi pään seudun tyynyille ja lakanoille. Suosittelen älä katso.

    • Minun veljeni on tehnyt itsemurhan myös. Hän ampui aivonsa pois. Veljeni haudattiin arkku suljettuna. Olin hänen ruumiillaan ensimmäisenä maallisen isäni kanssa ja näimme että näky ei ollut kuin Mona Lisan hymy. Ei siinä mitään menetäkään vaikkei vainajaa näe ennen maahanlaskua.

      Aika parantaa järkytyksen. Hän teki oman valintansa mukaisen ratkaisun, jatka sinä eteenpäin. Tuska hellittää aikanaan. Jeesus rakastaa sinua.

      " Kaikella on määräaika, ja aikansa on joka asialla taivaan alla.

      Aika on syntyä ja aika kuolla. Aika on istuttaa ja aika repiä istutus.
      Aika on surmata ja aika parantaa. Aika on purkaa ja aika rakentaa.
      Aika on itkeä ja aika nauraa. Aika on valittaa ja aika hypellä.
      Aika on heitellä kiviä ja aika kerätä kivet. Aika on syleillä ja aika olla syleilemättä.
      Aika on etsiä ja aika kadottaa. Aika on säilyttää ja aika viskata pois.
      Aika on reväistä rikki ja aika ommella yhteen. Aika on olla vaiti ja aika puhua.
      Aika on rakastaa ja aika vihata. Aika on sodalla ja aika rauhalla. "

      Saarnaaja 3: 1-8

    • sureva

      Siskoni kuoli ja menin katsomaan sen ruumista ei se ole niin kamalaa.

    • kannatta ehkä mietti

      Perheessämme on psyykkisesti tasapainoisia ja voimakkaita mutta herkkiä henkilöitä. Yleensä haluamme muistaa perheemme edeltävät sukupolvet elävinä, täten emme ole menneet katsomaan kuolleita. Kerran naispuolinen perheemme jäsen näki 70v isänsä kappelissa, vahingossa. Näky oli normaali, mutta oli edelleen tämän jälkeen sitä mieltä että olisi ollut parempi ettei olisi nähnyt häntä. Meillä näkymät ovat olleet normaaleja nukkuvia, mutta siltikään emme halua katsella kuolleita rakkaimpiamme.

    • sakke3

      Moi,

      Suosittelen kanssa että arvioi itse minkälaisen muiston haluat vainajasta jäävän. Isoäitini oli keskussairaalan kaapissa 3,5 viikkoa ennen kuin näin hänet, ja haluaisin kyllä että se muistikuva ei olisi jäänyt minulla hänestä viimeiseksi.

      Olen itse aika kovanahkainen, mutta se että mitä hyötyä vainajan katselmuksesta on kuoleman jälkeen... Meillä se oli suvun tapa, mutta peruisin katselmuksen jälkijättöisesti jos voisin.

    • 3xÄiti

      Mä kyllä sanoisin, että älä mene. Itse menin ja se kadutti heti myöhemmin. Olisin halunnut muistaa poikani sellaisena kuin hän oli eläessään. Kuollena vain tyhjä kuori.

    • jaasdadsafrwetr0000

      Se taitaa kuitenki olla veljesi oli päätä tai ei. Käy kattoon niin ei tarvi lopun elämää miettiä.
      .

    • pieni enkeli

      Olen pahoillani tapahtuneesta. Itsellä ei ole sisarusta, mutta menetin luonnollisesti toisen vanhempani. Olin ko. aamuna menossa vanhempaa tapaamaan paikalliseen terveyskeskukseen, kun puhelin soi ja terveyskeskuksesta ilmoitettiin, että vanhempi on nukkunut yöllä pois. Vanhempi oli minulle erityisen rakas ja olin ja olen elämäni loppuun saakka pahoillani siitä, etten saanut tilaisuutta jättää hyvästejä iäkkäälle, mutta hyvin rakkaalle vanhemmalle. Soitin itse heti paikalliseen seurakuntaan, kun kuulin suru-uutisen ja myös terveyskeskuksesta oli soitettu papille. Menimme sairasvuoteen äärellä papin kanssa yhdessä enkä voi muuta kirjoittaa.
      Neuvoni sinulle on seuraava: Mene jnkn hlö:n kanssa, joka tuntuu turvalliselta, niin veljesi luo, mutta älä poista liinaa kasvoilta tai veljesi päältä. Ole ääressä, kosketa peitteen tms. päältä, jos sinusta tuntuu siltä, että haluat koskettaa ja jätä hiljaiset hyvästit. Jos uskot, niin rukoile ja poistu hiljaisesti, jos kykenet. Kun aikaa kuluu, niin tämä asia helpottuu ja muuttuu paremmaksi. Luottamusta Sinulle toivoen.

    • shdgj

      Mulla on kanssa kuollut sukulainen tapaturmaisesti ja ajattelen, että ruumiinavauksen jälkeen vainaja voi olla sen näköinen, että voi olla sinun kannaltasi parempi, että et näe häntä, koska siitä voi jäädä sinulle ikäviä muistoja. Itse en ole nähnyt tuota sukulaistani, koska olin lapsi. olen kuitenkin työskennellyt ruumiiden kanssa ja yleensä ne ovat sellaisia , että ne voi nähdä, mutta sitten on poikkeustapauksia, jotka ovat ruumiinavauksessa niin leikeltyjä, että ruumiin näkemistä ei edes suositella. Ilmeisesti vainaja voi olla niin leikelty, että sitä ei enää edes tunnista.

      • Ruumiinavauksen

        jälkeen vainaja on yhtä lailla tunnistettavissa. Annat täysin väärän mielikuvan asiasta.


    • Mieti tarkkaan

      Itse en menisi. Olen nähnyt 2 vainajaa eikä mielestäni ollut hyvä kokemus.

      Tämä on varmasti hyvin henkilökohtainen asia.
      Sinun täytyy miettiä millainen ihminen sinä olet ja miten se vaikuttaisi sinuun.

      Kannattaa kyllä kuunnella sitä joka vainajan on jo nähnyt. Jos se hänen, kokeneen ihmisen mielestä on ei-suositeltavaa, uskoisin häntä. Joskus muulloin voi olla toisin.

    • mervip

      kyllä, pyydä saada sanoa hyvästit, veljesi teki ratkaisun itse mutta sinun täytyy sanoa hyvästit, vaikka ruumis jonka näet on vain ruumis, veljesi on sinun ajatuksissa ja muistot ovat sinussa

    • Hauturi

      Olen hautaustoimistossa töissä eikä ainakaan meillä sanota turhan päiten että ei kannata katsoa. Päinvastoin kehoitetaan vielä katsomaan, ettei vaan jää katumaan.. mutta siitä jää todella paha olo jos näkee läheisensä niin vieraan ja "luonnottoman" näköisenä =( En ainakaan itse haluaisi nähdä omaistani enää jos ammattilaiset sanovat ettei kannata..

    • näin ajattelen

      Oma veljeni löytyi hukkuneena, joten ruumis oli turvonnut ja limaantunut mudasta vedessä ollessa useamman päivän. Tietysti näky oli karmea ja tramaattinen. Mutta sain nähdä veljeni vielä viimeisen kerran. Ennen, kuin Hänet vietiin oikeustieteelliseen ruumiinavaukseen. Jos en olisi mennyt katsomaan asia olisi vaivannu lopun ikää. Sain jotenkin rauhan. Suru ja ikävä ei häviä koskaan, mutta se pitää vaan hyväksyä mikä on tapahtunut ja siihen menee oma aikansa. Jotenkin tunnen, että veljeni katselee minua taivaasta ja näkee minut tälläkin hetkellä mitä teen. Se vie minua eteenpäin surusta huolimatta.

    • omainen1

      Äitini oli nukahtanut ruokailun jälkeen, ja hetken päästä ei enää ollut hengittänyt. Hän oli pitkään jo todella huonossa kunnossa,ja voimattomana sängynpohjalla. Pari päivää ennen kuolemaansa hän kerran yhtäkkiä nousi käsivarsiensa varassa ylös ja pyysi, että vie minut pois täältä, peloissaan. Kun hän sitten oli nukahtanut ja hoitaja soitti minulle, lähdin katsomaan häntä, ja en ollut nähnyt häntä niin rauhallisen oloisena aikoihin, kuin olisi nähnyt jotain kivaa unta. Minulle, jäi tuosta kaunis muisto, kosketin hänen kättään, ja tuntui, kun hän olisi vain nukkunut. Minulle tuo olisi riittänyt, mutta aikanaan sinänsä todella miellyttävä hautaustoimiston työntekijä oli ensin käynyt häntä katsomassa, ja vaikka oli ammattilainen, , ihan kyyneleet silmissä totesi, miten kauniisti hän näyttää nukkuvan. Uskoin sen, mutta en enää olisi välttämättä halunnut mennä katsomaan, mutta hän ja ruumisauton kuljettaja näyttivät vähän loukkaantuneita, kun ilmeisesti oli niin rauhallisen ja levollisen näköinen, että oikeastaan heidän mielikseen sitten vielä vilkaisin. Mutta minulle siis jäi mieleen se kuva kun hän juuri oli nukahtanut pois ja näytti niin levolliselta, että itkin oikeastaan myös sitä, miten hänen kärsimyksensä olivat ohi, ja hän näytti aivan kuin tosiaan olisi nukahtanut hymyillen ja tuntien olonsa silloin hyväksi.

    • Kyllä minä suosittelen että hyvästelette hänet aivan konkreettisesti ettekä vain kirkollisin muotomenoin. En ymmärrä tätä nykysukupolven lietsomaa kuolemafobiaa ja sitä että asiaa pyritään jotenkin kaunistelemaan. Ennen vanhaan arkut olivat aina auki siunaustilaisuuksissa myös luterilaisilla. Roomalais-katolisilla jaortodokseilla on pääsääntöisesti edelleen käytössä sama käytäntö.'

      Sitä saatat jälkeenpäin katua ettet käynyt katsomassa kun se ei enää ole mahdollista. Mutta sitä että kävit katsomassa, tuskin tulet katumaan. Järkytys, shokki ja suru kuuluvat asiaan - oli kyseessä millainen kuolemantapaus hyvänsä.

      Terveisin hautausalan työntekijä ja ortodoksisen kirkon jäsen.

      • jaa että ensin surraan ja sitten vielä mennään arkun ääreen järkyttymään kun vainajan aivot ovat näkyvillä?


    • muisto vain

      Äitini kuoltua hänet näytettiin joka halusi sai mennä katsomaan minä menin ja otin valokuvankin.Mieheni kuoltua menin myös katsomaan ja otimme kuvia muistoksi .Mielestäni siinä ei ole mitään kamalaa nähdä rakkaansa levolliset kasvot vielä mutta toki joku voi olla herkkä eikä pysty.

      • 34444

        Sanottiinko sinulle, ettei kannata mennä? Tekivätkö he itsemurhan? Ampumalla...junan alle...haloo!


    • anelma55

      Kannattaa luottaa oikuslääketieteellisen avauksen suorittaneeseen henkilöön. Jos hänen mielipiteensä on, että ei kannata nähdä .Voi jäähyväiset jättää esmi.veljen Kättä silittämällä,jos se olisi mahdollista. Samoin voi surra mm. hänestä otettujen valokuvien avulla. Hyvät muistot auttavat jaksamaan, sillä niitä ei kukaan voi sinulta viedä. Voimia ja toivoa tulevaisuuteen...

    • Ystävä

      Minä kävin hyvästelemässä ystäväni. Hänet löydettiin kotoaan neljä päivää kuolemansa jälkeen. Meille sanottiin, ettei kannata mennä katsomaan, muutoksia on niin paljon. Menimme silti.

      Koin tilanteen pelkästään kauniina, haikeana hyvästijättönä. Muutoksia oli ja ystäväni oli pakastettu. En kadu enkä järkyttynyt. Koska minulle etukäteen kerrottiin, että voi järkyttää, osasin jotenkin kai suhtautua. Tärkeintä minulle oli se, että sain hyvästellä parhaan ystäväni.

    • elkm

      Mieheni kuoli 4.7 keskussairaalaassa, poikani tuli hakemaan, menimme katsoaksemme omaistamme ei ollut kenelläkään aikaa näyttää vainajaa. Eilen laitettiin arkkuun , olin itse pukemassa ja hyvästelemässä .tuli paljon rauhallisempi olo.Omaisten kohtelu ei aina ole asiallista sairaalassa .

    • oma valinta

      Isäni kuoli äkillisesti veritulppaan(lisäksi oli alzhaimerintauti) neljä vuottta sitten. Kävin katsomassa vuodeosastolla heti kuoleman jälkeen. Näytti silloin levolliseslta, kuin olisi vain nukkunut. Myöhemmin tekivät ruumiinavauksen, kallo oli halkaistu. Sen jälkeen eivät suositelleet omaisia enää katsomaan. Onneksi ehdin jättää jäähyväiset aiemmin. Itsemurha on tietysti eri juttu. Serkkuni teki itsemurhan 21 vuotta sitten ajamalla rekan eteen. Tietysti jokaisen oma valinta, katsooko vai ei.

    • Taivasmatkalle

      On aivan eri asia luonnollinen kuolema ,kuin itse aiheutettu kuolema.Itse aiheutetussa kuolemassa riistetään henki pois ja siitä jää aina epämääräistä katseltavaa jopa henkisesti järkyttävää.Itse olen ollut paikalla kun kaksi eri omaistani on puhaltanut viimeisen henkäyksen ja siinä ei ollut mitään mieltä järisyttävää.Se oli luonnollinen kuolema ,kaksi vanhaa elämänsä elänyttä ihmistä nukkuu pois ,ilman mitään kouristuksia tai tuskaa.Se oli katsottavaa.Mutta itse aiheutettu ,sitä en pystyisi katsomaan,tai en ainakaan suosittelisi.

    • sisko ja sen veli

      Osanottoni veljesi kuoleman takia. Surullista. Oma veljeni teki itsemurhan 20v sitten. Meidän sisarusten ja äitimme piti nähdä hänet arkussa ennen polttohautausta. Menimme ajoissa paikalle, arkku tuotiin ja avattiin. Järkytys oli suuri, kun emme nähneetkään MITÄÄN! Arkussa olevan vainajan pää oli kiedottu paksuun vaaleansiniseen muoviin niin tiukasti, ettei sitä olisi saaanut auki ilman apuvälineitä.

      Yritimme kysellä, että mitäs nyt, mutta emme saaneet vastausta.. Arkku käytiin pian jo sulkemassa ja me emme tänä päivänäkään tiedä, miksi emme saaneet nähdä veljeämme!

      Toivottavasti arkussa oleva vainaja oli veljemme.. Sillä sitä emme saa koskaan tietää, sillä hänet polttohaudattiin ja tuhka luovutettiin meille uurnassa ja uurna haudattiin kotipitäjäämme.

      Muistan tämän vieläkin kuin eilisen päivän. Ikävöin veljeäni yhä.

    • Isätön

      Osanotto veljesi takia. Sinulla on ihan erilainen surutyö edessäsi kuin "luonnollisen" kuoleman jälkeen. Mutta kyllä siitä selviää. Isäni teki itsemurhan hukuttautumalla muutama vuosi sitten. Ensin hän oli kadoksissa kuukauden. Ainakin minulle isäni tunnistaminen ja näkeminen järkyttävyydestään huolimatta oli tärkeää ja "tervehdyttävää". Se on kauheinta, mitä olen ikinä joutunut tekemään/näkemään, mutta silti tärkeää asiasta toipumisen kannalta. Katoamistapauksessa surutyön voi aloittaa vasta henkilön löydyttyä ja varmistuttua. Käymässäni sururyhmässä oli erään henkilön puoliso ampunut itsensä eikä iäkkään pariskunnan kyseessä ollessa vainajaa oltu näytetty. Jotenkin minusta puoli vuotta kuolemien jälkeen keskustellessa tuntui, että minun surutyöni oli paljon pidemmällä juuri vainajan näkemisen takia. Tätä toista ryhmäläistä harmitti nimenomaan tämä viimeinen näkemättömyys. VOIMIA SINULLE JA MUILLE OMAISILLE!

    • Isosisko A

      Sinulle kohtalotoveri!
      Sisareni teki myös itsemurhan kaksi vuotta sitten. Hautaustoimistosta myös minulle sanottiin, etteivät mitenkään voi suositella katsomaan vainajaa, joka on ollut vedessä muutaman päivän ja sen jälkeen oikeuslääketieteen laitoksella. Kävin hyvästelemässä sisareni siten, että arkun kansi oli auki, mutta hänet oli kauniisti peitelty. Silittelin häntä liinan läpi ja juttelin ja sain näin hyvästeltyä ja koin konkreetisesti että siinä oli meidän viimeinen maanpäällinen tapaaminen. Se teki hyvää, joten voin suositella. Rankat ajat sinullakin edessä, mutta selviämisessä auttoi, kun sai asiasta puhua ja asian todellisuutta ei peitelty. Myös siunaustilaisuudessa pappi luvallamme puhui asiasta ja kehotti meitä hyväksymään asian ja vapauttamaan itsemme syyllisyydestä, joka lähes aina on seurauksena.

      • ilman siskoa

        Voimia sinulle yhä vielä.


    • kahdesta

      Minulle hautaustoimiston edustaja sanoi ehdollisena, että ei ehkä kannata katsoa, mutta minä katsoin ja siellä veljeni makasi rauhallisena ja komeana.

      Ainoa, mikä häiritsi, oli se että ruumisautokuski seisoi siinä vieressä vahtimassa kuin kanahaukka.

    • Alive

      Minä menin enoani katsomaan siunauskappelin kellariin, oli ollut n. 3 vkoa kuolleena. Ei olisi pitänyt mennä. Tosi pahannäköiseksi oli muuttunut. Leuka oli painunut sisäänpäin ja hampaat olivat ulkona, kaiken huipuksi silmät ammottivat auki. Mielestäni hautauststossa olivat tehneet huonoa työtä. Ruumis oli vinossa, pääkin kummallisesti vääntynyt, ihan kuin olisi viskattu arkkuun.

      Äitini kertoi, että hänen sisko oli hyvin kauniin näköinen arkussaan, levollisen näköinen, nätisti kammattu ja puettu. En mene enää katselemaan ketään, muuten kuin jos on hyvin lyhyt aika poismenosta ja vahingoittunut ruumis.

    • einzwei6

      Usein itsemurhan tehneille tehdään oikeuslääketieteelliset testit, mikä tarkoittaa sitä, että hautaamislupa saatetaan saada vasta viikkojen päähän. Keho ei pysy entisellään. Itse halusin halata ukkiani hänen kuoltuaan, mutta sieraimet oli liimattu kiinni ja takaraivossa tuntui jotakin pehmeää ja periksi antavaa. Kasvojen väri oli täysin tuntemattoman harmaa. En tunnistanut ukkiani. Siitä jäi vähän traumoja. En osaa oikein edes kuvitella, että millaista sitten olisi, jos itsemurhan tehneellä olisi kasvoissaan vielä hurjempia jälkiä, niin kuin nyt voisi kuvitella, että on, jos on hirttäytynyt, ampunut itsensä, hukuttautunut, ottanut yliannostuksen tai ajanut tahalleen kolarin.

    • älyäläjät

      joo menkää vaan katsomaan päättömiä ja muuten tuhoutuneita, jää sitten hyvä muisto viimeiseksi mitä muistella ja ainahan hautaustoimisto halutessanne voi tehdä pään vaikka kaalista ja maskeerata sen. HALOO

      • fdsdfsdsffd

        Nuorille ja rattijuopoille tekisi hyvää kuvaterapia, jossa näytetään liikenneonnettomuuksissa tuhoutuneet ruumiit. Voisi miettiä ennen kuin lähtee kaahamaan tai humalassa ajamaan.

        On täysin vääristynyt kuva onnettomuuksista, että pelti vain menee kasaan ja ihminen nukkuu pois nätisti.


    • Parempi että katsot hänestä kuvaa jossa hän oli voimiensa tunnossa ja muistat hänet sillä tavalla. Jos kaiken nähnyt oikeuslääkäri sanoo ettei kannata nähdä niin usko hyvä ihminen ,.

    • nainen vm-68

      Osanottoni veljesi menetykestä. Olen samaa mieltä kuten moni muu täällä, että jätä itsellesi se elävä muisto veljestäsi. Olen kuullut, että se muisto jää millaisena on ns. viimeiseksi nähnyt. Itse en mennyt katsomaan isääni enkä siskoani arkulle, koska halusin muistaa heidät kun he olivat elävänä.

    • Tottakaivoi

      Kyllä voi ja kaikki kenet olen nähnyt olivat laitettu ja olivat levollisen näköisiä. Lisäksi tulee vahva tunne, että sielu onkin jo muualla.

    • Ymmärrettävää.

      Mun ex-lapsuudenkaveri teki parivuotta sitten itsarin hyppäämällä sillalta maantielle. Hänen äitinsä menetti ainoan lapsensa. Vainajan äidille sanottiin myös ettei suositella mennä katsomaan, mutta ei ne kieltänytkään. Äitinsä halus ei-suositteluista huolimatta mennä katsomaan. Näkeminen oli kuulemma järkyttävä, kun kasvot olivat pahasti verillä ja mustelmilla ja nenä oli vääntynyt melkein irti. Vainajan iäkäs mummokin halusi myös mennä katsomaan vainajaa. Iäkkäälle mummolle suositeltiin että menee katsomaan vainajaa myöhemmin, kun vainajan kasvot olivat siistitty, kun oikeuslääkäri pelkäs että iäkäs mummo järkyttyy niin pahasti että olis sydänkohtaus riski.

    • Kannaksenkarhu

      Aihetta on tutkittu http://www.tiede.fi/alue/kasikopelolla/kategoria/kriisi

      Mielenkiintoinen artikkeli. Suosittelen, että käytte lukemassa sen itse, mutta tässä muutamia otantoja.

      "Tämä kysymys nousi esiin Englannissa vuonna 1998, kun lentokone räjähti Lockerbien yllä ja 270 matkustajaa menetti henkensä. Vastaava syyttäjäviranomainen ei sallinut omaisten nähdä vainajia ennen kuin näiden henkilöllisyys oli varmistettu sormenjäljistä tai hammastiedoista. Kun tämä prosessi oli ohi, viranomaiset ohjeistivat hautaustoimistoja, ettei omaisten ollut hyvä nähdä vainajia. Omaiset olivat järkyttyneitä siitä, etteivät he saaneet itse valita, näkevätkö he läheisensä vai eivät. "

      "Ensimmäinen tutkimus, jossa ruhjoutuneiden omaisten näkemisen psykologista vaikutusta selvitettiin, koski Granvillen junaonnettomuutta Australiassa vuonna 1977. Siinä kuoli yli 80 ihmistä ja yli 200 loukkaantui. Kaksi vuotta onnettomuuden jälkeen tutkijat ottivat yhteyttä kuolleiden omaisiin ja kysyivät, olivatko he nähneet omaistensa ruumiita. "

      "Tutkijat saivat kiinni 44 haastateltavaa. Heistä 36 ei ollut halunnut nähdä omaisensa ruumista. Nyt kun aikaa oli kulunut pari vuotta, 22 ihmistä 36:sta katui, etteivät he olleet nähneet vainajaa. Niistä kahdeksasta ihmisestä, jotka olivat nähneet ruumiin, vain yksi katui valintaansa. Psykologisesti tarkateltuna parhaiten kriisistä olivat selvinneet ihmiset, jotka olivat nähneet omaisensa ruumiin."

      "Tutkimuksessa osoitettiin mielenkiintoisesti, että psykologiset hyödyt rujon vainajan näkemisestä tulevat viiveellä. Toisin sanoen kun tapahtumasta oli kulunut alle vuosi, vainajan nähneet omaiset olivat selvästi huonommassa kunnossa kuin omaiset, jotka eivät olleet nähneet vainajaansa. Kaksi ja puoli vuotta myöhemmin tilanne oli kuitenkin muuttunut."

    • sytytä kynttilä

      Jos pyssy on pistetty suusta sisään, ei näky ole kaunis.
      Eikä päästä ehkä ole edes mitään jäljellä.

      Todellakin ammatti-ihmisten suositusta kannattaa noudattaa tällaisessa tapauksessa.

      Mielikuva veljestä lopullisessa rauhassa riittää tässä tapauksessa.
      Suomessa ei tavata maskeerata ja meikata vainajia. Joissain tapauksissa tarvittaisiin naamarikin. Oikeat ampumisvammat kun ei ole siistejä luodinreikiä
      otsassa kuten elokuvissa.
      Muistele yhteisiä hetkiä ja mukavia asioita. Jokaisesta niistä lentää pieni tähti sinne johonkin veljesi iloksi.

    • mikä pelottaa

      Yymmärrän jos ihminen on kokenut ns.väkivaltaisen kuoleman niin jätetään väliin se katsominen sillä näky voi olla epämukavaa.Muuten minusta on hieno tapa jättää viimeiset jäähyväiset edesmenneelle henkilölle.Tämänpäivän ihmiset ovat vieraantuneet tästä elämän ja kuoleman todellisuudesta jostain kummasta syystä.Pelätäänkö omaa tulevaa kohtaloa mikä meillä kaikilla on edessä?
      Itse olen mennyt asiassa vielä pidemmälle,sillä siskoni kanssa olemme "pukeneet" molemmat vanhempamme arkkuun,ei kuulemma kovin yleistä tänä päivänä hautaustoimiston edustajan mukaan.Aluksi asia tuntui raskaalta,mutta jälkikäteen asiasta tuli hyvä mieli,sillä sehän oli viimeinen palvelus heille tässä maailmassa.

      • surun läpikäynyt

        Toivon, ettei em. vastaaja pahastu. Mutta, mielestäni on täysin oma valinta meille kaikille se, mitä haluaa omaiselleen tehdä viimeiseksi. Rauha kaikille poisnukkuneille ja siunausta kaikille omaisille.


    • Kyllähän lähimmäisestä voi jäädä parempi muistikuva , jos vainajan kunto on
      ratkaisevasti huonontunut ? Entisenä brankkarina olen nähnyt monenlaisia
      kroppia ja kaikki eivät ole jättäneet itsestään mukavaa muistoa ! Eli kannattaa
      miettiä asiaa tarkkaan ?

    • Mervi1

      Isäni kuollessa pappi kehoitti, että myös lasten olisi hyvä nähdä vainaja. Ei kuolleessa ihmisessä ole mitään pahaa, päinvastoin.

      • Saakelipalmu

        En usko että kenellekään tekee hyvää nähdä itsemurhan tehnyttä vainajaa, varsinkaan lasten. Yleisimmin käytetyt tekotavat ovat sellaisia että ruumis ei todellakaan ole katsottavassa kunnossa. Kannattaa uskoa oikeuslääkäriä ja hautaustoimiston henkilökuntaa.


    • Vainajan katsominen,ei ole enään sama ihminen kuten eläesään vain kuoret ovat jäljellä. On kalman kalpean näköinen on katsellut vainajia kun sukulaiset ja tädit ovat poistuneet keskuudesta.
      Uskovilla usen jää viimeiseksi pieni hymyn kasvopiirteisiin,tetäen että on ikuisessa elämässä,se on nättiä katseltavaa,kiva muista jää siitä.

    • menetys

      Kyllä sä pääset katsomaan jos vaadit mutta muista,että sielu on jo poissa,jäljellä pelkkä kuori.Näky saattaa tulla uniin pitkän aikaa.Otan osaa suruusi,2 läheistä menettänyt samalla tavalla, joten tiedän,miltä tuntuu kun toista ei enää olekkaan.Mutta käy katsomassa jos haluat,saat rauhan siltä osin.

    • eijaaa

      Heti kuolenman jälkeen vainajaa jopa vaikea tunnistaa..vaikka olisi kuolllut sydäriin..kuolema tekee sen. Miksi jättää muistoon viimeinen kuva tuntemattomasta ulkokuoresta, kun voit muistaa hänen telossakin... sinä päätät ja muistat sen elämäsi loppun...

    • Selvä

      Uskoisin, että oikeuslääkärin suositusta kannattaa noudattaa.

      Muissa tapauksissa olen sitä mieltä että vainajaa kannattaa käydä katsomassa.
      Omakohtaista kokemusta minulla on, kun isäni kuoli ollessani 8 vuotias. Äiti oli mennyt silloin yöllä mennyt ambulanssissa mukana keskussairaalaan, kun isä sinne vietiin.
      Itselleni ei tullut täysin selväksi silloin, mikä oli asiain tila. Äitin, heikon naisen arat selitykset "isä on poissa" hämmensivät. Oliko isä matkustanut muualle vai mitä se yritti selittää? Syntyi epäluulo äitin tarkoituksia kohtaan.
      Parempi olisi ollut sanoa selvästi, että isä on kuollut, ja nähdäkin ruumis. Iljettää tuollainen arkailu ja sievistely. Saatanan akka. Ja papin pakana jättäköön tämän puheenvuoroni kommentoimatta.
      Mutta tämä oli normaali, siisti ruumis. Kuten alussa heti sanoin, jos oikeuslääkäri suosittelee olemaan katsomatta ruumista, se on varmaan niin kammottavassa kunnossa että kannatta noudattaa neuvoa.

    • ikävöivä omainen

      En jaksanut lukea kaikkia ketjuun vastanneita mutta itselläni on kokemukset hyvinkin tuoreita.Veljeni kuoli 2-3 pvän sisällä reilu kk sitten,olin hänen kanssaan puhelinyhteydessä muutamaa päivää ennen jolloin huomasin ettei kaikki ole hyvin.
      Naapureitten valppauden ansiosta sain vielä sanan ja tilasin ambulanssin joka kiidätti hänen sairaalaan.Palloteltiin vielä 2 sairaalan välillä,kunnes vietiin takaisin alkuperäiseen.
      Matkustin satoja kilometrejä ehtiäkseni hänen luokse,jutellessani lääkärin kans matkalla,hän sanoi että "pitävät hengissä"kunnes tulen.

      Siinä hän makasi,mitään ei tehtävissä,iso mies.Olin aivan järkyttynyt mutta rauhallinen.Lääkäri ja hoitajat olivat niin ihania että heidän myötä sain voimia siihen hetkeen.Silitin veljeni poskea,juttelin hälle,ei hän kuullut enää....mutta sain hyvästellä kuitenkin hänet.
      Puoli tuntia lähtöni jälkeen hän nukahti.

      Olen nähnyt myös isäni arkussa,kuolleena ja vain viikko sitä ennen ennen vielä elossa.Isä oli kaunis kuin vahanukke,kylmä poski ei ollut vain todellinen.
      Rankkoja asioita vajaan kahden vuoden sisällä.Ja pelkäämpä että lähiaikoina on tulossa lisää.

      On ollut niin raskasta,niin raskasta.Nykin kyyneleet valuu koko ajan...

    • veljensä menettänyt

      Hyvä Ihmettelevä Sisko!!
      Osanottoni Veljesi menehtymisen johdosta!

      Menetin tammikuun alussa veljeni työtapaturmassa kun hän tippui parikymmentä metriä alas metallipalkin päälle. Ensin minullakin oli se luulo ettei kannata nähdä vainajaa. Mennessäni sairaalan kappeliin ja ekan kerran näkiessäni veljeni minut valtasi eräänlainen helpotus koska näin omin silmin kuinka rauhallinen hän oli ja että hänellä ei ole hätää. ei ole kummitellut mielessä. tietysti jos vainaja on tehnyt itsemurhan jotenkin raa,asti että puuttuu ns.palasia niin sitten on toinen juttu.

      Asia kannattaa miettiä ja punnita monia asioita

    • Ihmettelevä sisko,

      Ensinnäkin, otan osaa veljesi kuolemasta.

      Tällaiset tilanteet ovat aina tapauskohtaisia, sillä itsemurhan ruumiille aiheuttamista vaurioista riippuen ei ole varmaa, onko ruumis nähtävässä kunnossa vai ei. Joka tapauksessa, jos itse saisin kuulla jonkun läheiseni kuolemasta, menisin ehdottomasti katsomaan vainajaa sekä ottaisin lapseni mukaan. Näin tekisin siitä syystä, että myös he ymmärtäisivät, että kuolema on valitettava, mutta täysin luonnollinen tapahtuma jokaisen ihmisen elämässä, eikä sitä kuulu peitellä, häpeillä tai pelätä sen enempää. Pienille lapsille en kuitenkaan täysin runneltua ruumista luultavasti näyttäisi.

      Kaikkea hyvää ja toipumisia sinulle ja perheellesi.

    • En menini katsoon

      hei, osanottoni. Enoni ampui itsensä, häntä en nähnyt. Työtoverini tytär kuoli kolarissa, ajoi siltapalkkiin, äiti sanoi että soisi kaikkien raiitijuopppojen näkevän (vaikkei tämä ollutkaan selainen). Ainoa kuollut jonka näin oli äitini 83v. 8 v sitten. Hän oli mennyt aivan pieneksi, oli vain hiljaine kuollut kuori. Ei mitään ulkonaisesti jäljellä siitä hyvästä, iloisesta, valoisasta ja kauniista ihmisestä. Rauhallista vain. Jätimme mieheni ja veljeni kanssa hänellle ruusun sairaalaan sänkyyn ja menimme järjestämään asioita kotikaupungissani. Onhan se pysäyttävää., ei pelottavaa. sairastan itsekin pysyvää vakavaa sairautta (joka on vielä hallinnassa) ja ajatukset käy, että kohta kuolen vaikka lenkin vielä työssä.

    • rauha 79

      Mieheni teki itsemurhan kolmisen vuotta sitten ajamalla kuorma-auton kanssa yhteen. Neljä lasta jäi isättömäksi. olin puhelinyhteydessä mieheni kanssa kun hän päätti päivänsä. Viikko sen jälkeen kävin hyvästelemässä hänet vaikka ei suositeltu. Oli hurjan näköinen. Tuli kuitenkin tehtyä se.

      • otan osaa

        Siunausta sinulle ja lapsillesi elämänne loppuun saakka.


    • Lääkäri

      Käy katsomassa. Nuo kuulemasi kommentit kun voivat luoda päässäsi kaikenlaisia pelottavia mielikuvia, jotka ovat paljon pahempia kuin todellisuus. Näkeminen voi siksi jopa helpottaa. Ei se pyyhi mukavia elämänaikaisia muistoja pois.

    • kskdjdhhdhdhhhh

      Mitä hittoa siitä kyttää, ei se vainaja tiedä mitään, pitää elämän aika sanoa mitä haluaa sanoa.

    • gustavo_1987

      hym, no kyllähän niitä voi anjalan kartanolla nähdä niitä haamuja, eikös siellä liiku se mathilda Wrede , niin mutta ei ole oma takoisia kokemuksia ainakaan vielä noista haamuista.ps, hyvää kesää kaikille..

    • 6+8

      Osanottoni suruun!
      En ymmärrä yleensäkään miksi vainajaa pitää käydä vielä katsomassa. Itse olen niin mummot kuin enoni ruumista käynyt katsomassa ja jäljelle jäi vaan pahempi tuska mitä itse kuolema oli. Eikä ole viimeinen näkeminen enään iästä kiinni. Taisin olla ensi kerran kun mummoa käytiin katsomassa 10v ja enoa 28v. Päätin jälkimmäisen jälkeen että oli viimeinen kerta kun käyn vainajaa katsomassa vaikka tämä olisi kuinka lähi sukulainen. Haluan muistoksi sen elävän ja iloisen ja vaihderikkaan ihmisen kun sen kalpean, kuihtuneen ja eleettömän kuoren mikä vain arkussa on.
      Toisekseen en aloittajalle suosittele ollenkaan mennä itsemurha tapausta katsomaan. Järkytyt koska järkytyin itsekin näkemästäni jotka eivät olleet edes traagisia.

      • lähimmäinen

        Minulle yksi kerta riitti. Aiemmalla kerralla, niin kummitätini kielsi katsomasta hyvää ystävääni. Syynä se, koska tiesi, että olen hyvin herkkä. Viimeisellä kerralla katsoin omaistani omasta tahdosta.


    • Riippuu kuolintavasta.

    • kyynel...

      Se on minusta niin henkilökohtainen asia haluaako mennä katsomaan vai ei. Itse en ole välittänyt en mummoa, pappaa, tätiäni enkä edes äitiäni, jonka vuoteen vieressä kyllä oltiin melkein loppuun asti valitettavasti kun menimme hieman tauolle, niin äiti nukkui pois sillävälin emmekä enää menneet sairaalaan takaisin. Mutta en tiedä jos lapsi kuolisi voisi olla että olisi pakko olla läsnä, se on menetys josta ei varmaankaan oikein koskaan toivu. Toivottavasti en tilanteeseen koskaan joudu. Itsestäni olen sanonut ettei saa katsoa kuolleena. Jokainen meistä lähtee jokupäivä se on ainoa varma täällä mallisella vaelluksellamme. Valitettavasti jotkut ei jaksa loppuun asti, vaan auttavat itsensä lähtöön...elämä on niin julmaa ja useimmilla meillä enemmän surua kun iloa....

    • Kuolema odottaa

      Yhtä tyhjän kanssa nähdä kuollut muuta kuin uteliaisuudesta jos ei ole ennen päässyt näkemään livenä.

      Sama asia kuin menisi katsomaan buddha-patsasta. Kumpikaan ei siinä elä. Ne, mitkä ihmisessä eläessään olivat, henki ja sielu, ovat helevetissä tai taivaassa, tai sinne menoa odotamassa ennen viimeistä tuomiota.

      • toisten tuomari____

        No tulihan se sieltä. Sinä olet taatusti siellä paremmassa paikassa parhaiden puolella ja ensimäisessä penkkirivissä!


      • Kuolema odottaa
        toisten tuomari____ kirjoitti:

        No tulihan se sieltä. Sinä olet taatusti siellä paremmassa paikassa parhaiden puolella ja ensimäisessä penkkirivissä!

        Toivottavasti, helevettiin ei tee mieli. Kenties tapaamme hää-aterialla tai sitten emme.

        Niin mikä tuli sieltä? Jäi hieman auki mikä on " se ".


      • toisten tuomari____
        Kuolema odottaa kirjoitti:

        Toivottavasti, helevettiin ei tee mieli. Kenties tapaamme hää-aterialla tai sitten emme.

        Niin mikä tuli sieltä? Jäi hieman auki mikä on " se ".

        ylimielinen jeesustelija. Itsensä ylentäjä ja toisten tuomari.


      • Kuolema odottaa
        toisten tuomari____ kirjoitti:

        ylimielinen jeesustelija. Itsensä ylentäjä ja toisten tuomari.

        Ja perustelut? Onko sulla pää kipee?


      • toisten tuomari____
        Kuolema odottaa kirjoitti:

        Ja perustelut? Onko sulla pää kipee?

        "Ne, mitkä ihmisessä eläessään olivat, henki ja sielu, ovat helevetissä tai taivaassa, tai sinne menoa odotamassa ennen viimeistä tuomiota. "

        Etkö ymmärrä edes mitä itse kirjoitat?


      • Kuolema odottaa
        toisten tuomari____ kirjoitti:

        "Ne, mitkä ihmisessä eläessään olivat, henki ja sielu, ovat helevetissä tai taivaassa, tai sinne menoa odotamassa ennen viimeistä tuomiota. "

        Etkö ymmärrä edes mitä itse kirjoitat?

        Toi on Ramatun mukaan tosiasia eikä sen sanomisessa ole mitään perusteltua syytä nimitellä letään ylimieliseksi, itsensä ylentäjäksi ja toisten tuomariksi.

        Sulla se on järjessä toivomisen varaa selvästi. Usein järjen vähyys ja huonokäytöksisyys kuuluvat yhteen.


    • en kadu <3

      Osanottoni surussasi ja voimia sinulle.

      Olin 24-vuotias kun kävin katsomassa poisnukkunutta mummoani juuri ennen hautajaisia. Mummo oli ollut useamman viikon kuolleena..
      Hänellä oli lihaksia rappeuttava harvinainen sairaus, ja oli vain muisto entisestään jo elämänsä viimeisinä kuukausina ja viikkoina, mutta halusin kuitenkin käydä vielä hyvästelemässä viimeisen kerran. Ihan jo senkin takia etten ollut päässyt häntä sairaalaan katsomaan vähään aikaan, ja hänet oli tarkoitus siirtää kotikunnan terveyskeskukseen jonne olisin mennyt mutta nukkui pois vain tunteja ennen tuota siirtoa.. Mummo oli 75-vuotias.

      Sitten viime syksynä, muutama vuosi mummon kuoleman jälkeen ukki hävisi taistelun syövälle, jolle "antoi periksi" mummon poismenon jälkeen. Menin äitini, isäni ja tätini kanssa terveyskeskuksen vuodeosastolle ukkia katsomaan vain 10 minuuttia kuoleman jälkeen, mutta ei silti ollut sen "paremman" näköinen kuin mummokaan jonka näin viikkoja kuoleman jälkeen.. Vielä ennen hautajaisia kävin ukkiakin kappelissa katsomassa, jättämässä viimeiset hyvästit. Ikää oli itselläni silloin 27 vuotta..
      Eilen olisi ollut ukin 80-vuotis syntymäpäivä

    • Valveuni

      Osanottoni.

      Itse olen käynyt katsomassa kahta vainajaa ja yhden katsomisen jättänyt välistä.
      Toinen oli levollisen näköinen, toinen taas ei enään näyttänyt kuin varjolta itsestään.
      Koskaan en kuitenkaan ole katunut että olen käynyt heidät hyvästelemässä

    • mietiskelijä

      Kun isäni kuoli, kävin häntä katsomassa.Kun äitini kuoli en käynyt, en mielestäni jotenkin jaksanut. Nyt jälkeenpäin harmittaa, etten käynyt. Osasyynä on se että isän kuoleman pystyin jotenkin paremmin käsittelemään, että nyt hän on oikeesti kuollut. Äidin kuolemasta tulee välillä sellaisia ajatuksia, että entä jos hän ei olekkaan kuollut vaan on edelleen siellä vanhusten sairaalassa ja väärä ihminen on haudattu. Välillä se epäilys tulee uniinkin. Samoin erään tuttavan kuolemasta näen unta että on muuttanut toiseen kaupunkiin. En ollut hänen hautajaisissaan ja kaikki se kuolema jäi jotenkin epäselväksi.
      Ihminen on ajatuksineen välillä niin outolintu ja saattaa siinä surunsa keskellä keksiä jonkun verukkeen, entäs jos se omainen ei olekkaan kuollut, onkin joku väärinkäsitys?
      Siitä syystä voisi olla ihan hyvä jos voisi edes pikkasen päästä näkemään vainajaa vaikka sen käden tai osan kasvoista tms.
      Tavallaan sen surutyön kannalta se voisi olla hyvä?

    • Otan osaa

      Kieltää ei tosiaan voi, mutta suositella taas voi.
      En nyt tarkoitakaan edes, että sun tarvitsee kertoa, miten veljesi teki tämän tekonsa, mutta jos hän vaikka ampui itsensä, niin silloin on ymmärrettävää ettei vainajan näkemistä suositella. Muutenkin läheisen menettäminen ottaa henkisesti todella koville, niin eihän siinä varmaan kenenkään olo enää kestä sitä, jos menetetty on vielä sitten...no ymmärrät varmaan.
      Itse olen menettänyt kaksi todella läheistäni tässä viimeisten 7 vuoden aikana ja ihan yllättäen, joten tiedän mitä käyt läpi paraikaa ja otan todella osaa menetyksesi vuoksi. Ei kenenkään tarvitsisi joutua tuollaiseen tilanteeseen.
      Voimia sulle jaksamisen kanssa, kyllä tuollaisen asian kanssa sinuiksi pääsee, vaikka se aikaa viekin.
      Ja ne hyvät muistot toisesta auttaa toipumisessa läheisten tuen lisäksi.

    • ikäloppu

      ehkä kannattaa luottaa ihmisiin jotka ovat veljesi ruumiin nähneet. kuolleella on kaikki hyvin nyt. voi olla että sinä järkyttyisit näkemästäsi. parempi muistaa elävän näköisenä. tiedät kuitenkin 100 varmasti, että hän on kuollut. vainajan katsomisessa ei todellakaan ole kysymys uskaltamisesta.
      omat lapseni näkivät sisarensa kuolleena ja yhdessä laitoimme hänen arkkunsa kannen kiinni. kyseessä kuitenkin oli ns. luonnollinen kuolema, jolloin sisarensa 13v oli oman näköisensä mutta selvästi kuolleen näköinen.

    • suosittelen

      Osanottoni.
      Viestistäsi on jo yli viikko ja voi olla, että vastaukset ovat jo myöhässä. Omasta kokemuksesta suosittelen ruumiin hyvästelyä. Pyydä joku mukaasi. Ja pyydä että ruumis on peitetty ja vain mahdollisesti ehjäksi jäänyt osa peittämättä. Sen katsomisesta tai katsomatta jättämisestä voit sitten päättää paikan päällä.

      Minä olen iloinen siitä, että kävin silittämässä siskon pojan jalkaa, kun murskaantunut yläruumis oli peitetty. Alunperin kuvittelin meneväni oikeuslääketieteelliseen vain lähiomaisten tueksi käytävälle.
      Lopulta meitä oli vainajaa katsomassa yli 10 hengen ryhmä; vanhempien ja sisarusten lisäksi useita ystäviä ja vielä me kaksi tätiäkin. Oikeuslääketieteellisessä oli katsomista varten yksinkertainen kaunis huone. Ruumis tuotiin peitettynä ja kerrottiin kuinka päin se oli. Saimme olla rauhassa huoneessa ja sen edessä käytävällä. Isä, veli ja osa ystävistä halusivat nähdä myös murskaantuneen pään. Itse olin silloin käytävällä. Jälkikäteen olen miettinyt, että olisin ehkä sittenkin halunnut nähdä itsekin.
      Vastoin odotuksiani, ruumiin katsominen ei pahentanut oloani ja jälkikäteen olen muistellut kokemusta lämmöllä. Siinä vaiheessa kuolemasta oli kulunut neljä päivää. Jalka näytti aivan samalta kuin elossa ollessakin, mutta oli kylmä. Yhteinen hetki ruumiin äärellä jotenkin konkretisoi sitä, että meillä oli yhteinen suru. Siskoni pystyi vasta sen jälkeen nukahtamaan (toki vuorokausien valvomisella ja rauhottavalla lääkkeellä oli osansa, mutta uskon että ruumiin näkeminen oli hänellekin hyväksi). Hän oli saanut lääkäriltä rauhoittavan pillerin otettavaksi ennen ruumiin katsomista.

    • CrimsonLove.

      Miten teistä kukaan voi pystyä katsomaan kuollutta rakastaan, sitä kenen verta sinä olet ja kenen sydämen ansiosta sinun sydämesi lyö? Puhun nyt isästä tai äidistä.

      Jos heille koskaan sattuisikaan jotakin ja näkisin kuolleena heidät tai toisen heistä, lähtisin välittömästi mukana koska minä olen heidän vertansa, sielumme ovat yhteydessä aina, yksin en ole mitään.

      Minun sydänjuureni kuolioituisivat ja vereni seisahtuisi.

      Välitän enemmän heistä kuin itsestäni: He ovat kaunein asia mitä maailmassa koskaan olen nähnyt tai tuntenut.

      • menetyksen kokenut

        Kuulehan kanssakulkija. Rakkaudessa vanhempiin ei ole mitään väärää, mutta em. tekstisi ei vain kuulosta oikein järkevältä. Ensiksikin, vaikka olet vanhempiesi jälkeläinen ja iältään nuorempi kuin vanhempasi, niin kuolinjärjestystä et todellakaan voi etukäteen tietää. Loogista on, että vanhus nukkuu pois sairauksien ja korkean iän raskauttamana, mutta se, että vainajan(vanhemman) lapsi lähtee heti perään, niin tuskin on kenenkään etu.
        Kuolema on järkyttävä asia kaikille heille, jotka kuoleman kohtaavat ja surutyö on jokaisella erilainen. Jotkut eivät ehdi suremaan ja toiset taas surevat pitkään ja hartaasti. Minä surin toista vanhempaani vahvasti kk ajan. Kävin kahdella eri lääkärillä ja sain apua. ilman toisen vanhemman apua, niin en olisi selviytynyt suruajasta näin nopeasti. Jaksamista surutöihin kaikille.


    • jak1

      Vainajaa ei näytetä mikäli keho on pahoin kärsinyt eli jos esim yläosa kehosta on tuhoutunut niin silloin ei suositelle näytettäväksi yläosaa.

      • auttamisentahto

        Muistaakseni olen lukenut jostain sellaisen faktatiedon, että kolme neljästä tai jopa enemmän kuin 75 % itsemurhaa yrittäneistä toivoo, että joku estäisi itsemurhan.


    • motherlove

      3 vuotta sitten äitinikuoli äkillisesti niin kyllä isälläni, sisaruksillani ja mulla oli mahdollisuus käydä "tarkistamassa, onko ruumis oikea". (Niin meille sanottiin.) Isämme kysyi meiltä, haluammeko nähdä hänet vielä kerran, mutta pikkusiskomme oli silloin 12-vuotias niin ajattelimme, että parasta taitaa olla ettei mennä.

    • Kukin tavallaan

      Sinun on päätöksesi.. Minä en ole koskaan mennyt katsomaan kuolleita läheisiäni,ehkä hyvä niin koska nyt minulla on muisto heistä elävänä.. Pääsin yli mummoni kuolemasta vasta vuosi kuoleman jälkeen,näin unia jne. Niissä hän oli aina joko nuori tai vanha mutta kuitenkin elinvoimainen.
      Kuollut ruumis on kuollut ja jos sieluun uskoo niin se sielu on jossakin muualla. Ainakin itse haluan ajatella niin että mummoni on jossakin paremmassa paikassa,ilman kipuja..

    • enemmän kuin unta

      minun kihlattu hirtti itsensä ja menin katsomaan, lapseni isä kuoli viinamyrkytykseen ja menin katsomaan arkussa, mummaani menin katsomaan arkussa sekä äitiäni...ilman sitä en olisi voinut uskoa asiaa todeksi ja mitään painajaisia ei jäänyt paitsi ekasta kihlatun itsarista jäi 20v kestävät unet,,,muista ei .ilman katsomista on vain niin vaikea uskoa asiaa todeksi

    • Älä katso

      Ei kannata katsoa jos asiantuntiat on sitä mieltä Muisto on katsomatta parempi

    • Ainiaan

      Olen ollut itsemurhan tehneen sukulaismiehen asunnossa josta vainaja löytyi viikon jälkeen, ja hajua oli todella vaikeaa saada pois. Voin uskoa että tallaista jonkin aikaa jo vainajana ollutta ei kannata mennä katsomaan, tässäkään tapauksessa sitä ei suositeltu.
      Elävä muisto ihmisestä on parempi.

    • ikävöin heitä

      Olen nähnyt 3 sukulaistani arkussa. Isoäitini, isoisäni ja isotätini. Toisen isoisän kohdalla hautaustoimisto sanoi, että ei kannata enää avata arkkua, vainaja ei näytä omalta itseltään. Luotimme ammattilaisten arvioon ja emme enää halunneet arkkua aukaistavaksi.

      Olen kokenut, että näiden kolmen kohdalla olen tehnyt omalta osaltani surutyötä, vaikka olihan selvästi näkyvillä, että arkussa oli enää ihmisen kuori. Pelkän kuoren näkeminen ei kuitenkaan ole pyyhkinyt mielestä niitä eläviä, hyviä muistoja.

      Tee, mitä sydämessäsi koet oikeaksi.

    • Menetin naisystäväni viime jouluna ja raskas paikka oli! Mainittakoon että rauhallisesti hän sairaalassa nukkui pois. Halusin ilman muuta nähdä hänet viimeisen kerran ennen arkun sulkemista ja myös muu paikalla ollut lähipiiri. Niin rauhallisena ja kauniina hän siinä arkussa makasikin. Laulettiin hänelle vielä Maan korvessa kulkevi lapsosen tie, tosin yhden säkeen verran. Laulu putkahti minun mieleeni vaikka muillakin se varmasti tuli mieleen.
      Siellä hautajaistoimistossa sanoivat muistaakseni että vainajan saa nähdä jos haluaa, ja jos taas tekee pahaa nähdä vainaja, niin ei ole pakko. Itse suosittelen omakohtaisesti katsomaan. Ei se niin kauhealta tunnu loppujen lopuksi.

    • Tavispoika

      Itse näin mummoni lähdön ja äitini halusi nähdä hänet vielä ennen siunausta. Olin siinäkin mukana. Olin 15. Nämä tapahtumat olivat minulle kasvattavia ja esti paljon kusen nousemista päähäni myöhempinä vuosina. Nuo kokemukset poistavat paljon kaikenlaisia luuloja ihmisestä. Ikävähän mummoa jäi ja jokunen vuosi sitten myös äitiäni, jonka poismenossa olin läsnä. Ikäväni on siksi ehkä tavallista syvempi, mutta jollain tavalla kauniimpi.

    • Liinaharja70

      Puolisoni hirtti itsensä 8v sitten. Vanhempi lapsistamme oli silloin 9v. Isänsä kuoli kotona ja halusin lapseni saavan hyvästellä isänsä tutussa ympäristössä. Siinä silittelimme hänen poskeaan, irrottimet korut, halasimme jne. Tytär muisti kauan kuinka viileäksi isä oli muuttunut, mutta muuten näytti kuin nukkuvalta. Poikamme oli vasta 4v ja hän näki isänsä vasta sairaalan hakemisen yhteydessä. Silloin vain vähän kauempaa, mutta siten että tunnisti. Hänen piirtämänsä piirustus ja pieni legoauto (rakas harrastus iskän kanssa oli legoilu) laitettiin arkkuun jäähyväisiksi.

      Minusta vainajan hyvästelty helpotti surun läpikäymistä. Eihän siihen ihan viereen tarvitse mennä, voi myös istua kauempana ja tehdä päätös siinä tilanteessa. Henkilökunta voi peittää liinalla hänen kasvonsa, ja tuo käden silittäminen kuulostaa hetkeltä, jolloin asia konkretisoituu. Ei minulla muistot yhteisestä elämästä mihinkään kadonneet, vaikka mieheni näinkin kuolleena ja halasin häntä. Hänen maallinen kuorihan se siinä oli. Hautaustoimiston väki oli hienosti peittänyt avauksen jäljet, eikä lapset saaneet traumoja jäähyväistilaisuudesta, jossa arkku oli auki. Voit kertoa sairaalan henkilökunnalle, ettet aiokaan kasvojen jäänteitä katsoa vaan hipaista kättä tai jalkaa..hän on kylmä, väriltään kalpea..mutta nämä seikat ovat elämään kuuluvia kuten kuolemakin.
      Voimia sinulle suuren menetyksen vuoksi. Ole avoin ja puhu menetyksestäsi, älä häpeä! Suosittelen sururyhmässä käyntiä, tai osallistumista netin surunauha ryhmään. Päätös oli hänen, hänellä oli sairaus joka hänet lopulta nujersi. Älä syyllistä itseäsi. Vaali hyviä muistoja.

      Sinulla on oikeus iloon, nauti hyvistä hetkistäsi!

      • Jotain tietävä

        Itsensä hirttänyt ihminen on melkoisen karu näky. Hyvä etteivät lapsesi siitä tainneet vaurioitua.
        Olette siis ortodokseja? Siinä tapauksessa kuolema on ilo ja tervetullut elämän päätös.


      • ...........

        Miten hirttäytynyt voi näyttää "kuin nukkuvalta", jotenkin mahdotonta uskoa... Yleensä näky on todella karmea.


      • Liinaharja70
        ........... kirjoitti:

        Miten hirttäytynyt voi näyttää "kuin nukkuvalta", jotenkin mahdotonta uskoa... Yleensä näky on todella karmea.

        Kuollut ihminen ei jää irvistelemään, kuten elokuvissa annetaan ymmärtää.. Toki mieheni oli siinä pajan lattialla, köydet pois kaulasta, vedin takin kauluksen kiinni, ettei lapsi näe mustelmia ja peitin isän silmät.. Ei minua ainakaan pelottanut, halusin vielä hetken halata. Ei kuolonkankeus ja lautumat heti tule.
        Monet meistä ei ole tottunut näkemään vainajaa, itse näen joskus työssäni, vaikken olekaan koskaan heitä itse 'laittanut/pukenut' jne. Tk-ja vanhainkotien hoitajille se on osa työnkuvaa.


    • eräs äiti

      riippuu tekotavasta. Meidän lapset (sisarukset) näkivät veljensä arkussa. Hän teki itsemurhan, mutta ei ampumalla, joten näytti että hän vain nukkui. Halusivat nähdä veljensä ja ikään kuin hyvästellä ja nähdä että hän on todella kuollut. Olen sitä mieltä, että jos vainaja on kovin vaurioitunut, etenkin kasvot, en suosittele mennä sitä katsomaan. Kuva jää kummittelemaan pitkäksi aikaa. Parempi, että jää elävä muisto.

    • Voimia

      Kuten muutkin ovat ehdottaneet, voisit ehkä pyytää, että saisit nähdä vainajan peitettynä. Hän on kuitenkin fyysisesti läsnä, vaikket voisi nähdä hänen mahdollisesti turmeltuneita piirteitään. Voisit vielä jutella hänelle, jättää henkilökohtaiset hyvästit.

      Olen käynyt katsomassa luonnollisesti kuolleita isovanhempiani ja puolisoni isovanhempaa. Näistä yksi oli jo viikon vanha eikä erityisen huolellisesti laitettu. Suu retkotti auki, silmät olivat raollaan. En pelännyt, en saanut traumoja. Päin vastoin, vakuutuin jonkinlaisen sielun olemassaolosta.

      Juttelin vainajille, omia isovanhempiani suutelinkin otsalle. Hautajaiset ovat kuitenkin niin ohjelmallinen tilaisuus, ettei niissä ole aikaa pitkiin jorinoihin tai kehtaa mitään kovin henkilökohtaista alkaa arkun vierellä selittää Kannustaisin käymään katsomassa vainajaa, jos se vain jotenkin olisi mahdollista.

    • tittelit pois

      Muistan ja kohtaan vain eläviä, eli kun henki on ruumiista poissa 'ei paikalla ole enää ketään'.

    • ...."

      Koska veljesi teki itsemurhan niin et tule näkemään häntä "arkussa rauhallisena", todennäköisesti näky kummittelisi mielessäsi koko loppuelämäsi.

      Tuttavani kävi katsomassa hirttäytynyttä veljeään ja katui kovasti jälkeenpäin että oli mennyt. Turvonnut sinertävä naama ja narunjäljet kaulassa eivät helpottaneet surutyötä, päinvastoin.

      • xxx44444444

        Hautaustoimisto laittaa vainajan siististi kuntoon. Kun kerrot, että haluat katsoa, niin kasvot peitetään liinalla ja voit silittää kättä sekä jättää hyvästit.


    • Anonyymi

      Hei. Mikäli itsemurhan jälkeen ihminen on fyysisesti koossa, olisi kyllä sallittava näkeminen. Minulta on kuollut läheinen ystävä ja ensin luvattiin näyttää ruumis, mutta hautauspäivänä tulikin info, ettei suositellakaan. Ilmeisesti ruumiin kunto oli kärsinyt jostain syystä? Se vaivaa edelleen, ikäänkuin tietynlainen päättyminen jäisi ilmaan tai vaille ratkaisua. En epäile tapahtuneen todellisuutta, mutta hahmotan asiat visuaalisuuden ja konkretian kautta ja vainajan näytön jääminen väliin hidasti ja vaikeutti omaa luopumis/suruprosessin alkamista. On ollut liian helppoa jättää kokoa asia kohtaamatta. Olen joutunut myös luopumaan veljestäni, mutta näyttö ei ollut mahdollista kuolintavan vuoksi, vainaja ei ollut kokonainen. Konkretiaa sai toisella tavalla, mukana olleista tavaroista ja jostain vaatekappaleesta mitä oli ollut hänellä päällä. Ymmärrän tietynlaisen suojelutarpeen, mutta länsimaissa kuolema on eristetty niin, että harva edes hahmottaa mitä fyysinen kuolema - mikä jokaisella meillä on edessä joskus - on.

    • Anonyymi

      Varmaan silloin ei sovi,itsellä isä kuoli viime yönä.en mene katsomaan,haluan muistaa elävänä.ex kävi omaa isään katsomassa,oli leuka sijoiltaa järkyttynyt,en suosittele

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      102
      7315
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      36
      2792
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2366
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      107
      2076
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1775
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1381
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1343
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1324
    Aihe