Sähköinen käsijarru + automaattivaihteisto

Kukka123

Auton vaihto tulee lähivuosina eteen ja harkitsen siirtymistä manuaalista automaattiin. Olen ymmärtänyt, että nykyään automaattivaihteisissa autoissa on erilaisia käsijarruja, eli on sitä tavallista vipua mutta myös sähköisiä käsijarruja on, ja ilmeisesti sellaisiakin jossa käsijarru on automaattinen. Itseäni jotenkin pelottaa ajatus että auto hoitaisi käsijarrun kytkemisen puolestani, vaikkakin olen ymmärtänyt ettei automaateissa aina käsijarrua tarvitse käyttää, koska P vaihde pitää auton paikallaan ilmankin (toki sitä käsijarrua pitää käyttää välillä jotta se pysyy kunnossa).

Mutta siis lyhyestä virsi kaunis: pystyisikö joku selkokielellä selittämään automaattien erilaiset käsijarrut, että miten ne toimii / aktivoidaan, ja onko esim. enää uusissa automalleissa sellaisia malleja jossa käsijarrun saa päälle ihan itse kahvasta nykäisemällä? Vaikka olenkin ehkä automaattiin siirtymässä, niin haluaisin muuten hoidella itse suurimman osan ajamisesta ja säädöistä. :)

14

4202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mehiläinen123

      Rupeet vaan kuljettamaan takakontissa isoa kiveä ja kiilaat sen aina renkaan alle kun parkkeeraat auton, toimii :)

      • Anonyymi

        Erittäin hyvä suomalaisillea tyypillinen näsäviisas omahyväinen kommentti. Nimimerkki ei.autoa.


    • aivan sama mikä on

      Aivan, kaikkia versioita löytyy eri merkeiltä, eikun valitsemaan omaansa.

    • muistakaa kässäri

      Rovaniemellä Ounaskosken uimarannalla tapahtui eilen järkyttävä kuolemaan johtanut onnettomuus, kun parkkipaikalta valui auto rannalla olleen miehen päälle.
      Silminnäkijä kertoo IS:lle, että parkkipaikalta uimarannalle valunut auto yllätti täydellisesti miehen, joka oli autoon selin.

      - Rannalla ollut tyttö huusi, että hän unohti käsijarrun. Hän oli järkyttynyt, turman muutaman metrin päästä nähnyt silminnäkijä kertoo.

      Silminnäkijän mukaan parkkipaikalta on noin 50 metrin matka rantaan. Välissä on loiva rinne.

      - Auto ei valunut hirvittävän kovaa, mutta nopeammin kuin kävelyvauhtia, hän kuvailee.

      Auton alle jäänyt mies oli selin parkkipaikkaan nähden. Hän päätyi auton mukana hiekalle. Kukaan ei huomannut rantaa kohti vyöryvää autoa, eikä ehtinyt varoittaa rannalla olleita ennen kuin se rysähti miehen päälle.

      - Auton syöksyessä veteen, vedessä oli myös poikalapsi, joka ehti edestä pois kuullessaan äitinsä huudot, silminnäkijä kertoo.

      Auto liukui jokeen ja upposi

      Silminnäkijän mukaan auto oli ehkä tummansininen Volkswagen. Se liukui Kemijokeen, jossa se lähti lipumaan virran mukana ja upposi.

      Onnettomuuden tapahduttua sivulliset yrittivät elvyttää auton alle jäänyttä miestä. Silminnäkijän mukaan mies loukkaantui erittäin pahoin, eikä elvytys onnistunut.

      - Ensimmäisenä paikalle saapui poliisi, ambulanssilla meni 5-10 minuuttia. Paikalla oli kuitenkin useita sairaanhoitajia ja ensiaputaitoisia, hän kertoo.

      Vielä ei tiedetä syytä sille, miksi auto oli lähtenyt vyörymään uimarannalle. Poliisi tutkii onnettomuuden syytä.

      http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288715078080.html

      Näin käy pahimmillaan jos ei osaa/muista käsijarrua.

    • joku edustusauto?

      Ei automaatin P-asento ole paljoa kummoisempi jarruna kuin käsivaihteisen ykkösvaihde. Se ei yksinään riitä jos kallistusta on liikaa.

      Omassa kaksoiskytkinautomaatissani on mäkilähtöavustin, ja se on täysin automaattinen ja toiminto on huomaamaton. Auto ei lähde liukumaan taaksepäin tai luistattamaan kytkintä, se pitää jarrut päällä kunnes auto lähtee liikkeelle.

      Ja käsijarru minulla on ihan perinteinen, se pitää auton jarrujen avulla paikoillaan riippumatta parkkeerauksen jyrkkyydestä.

      Onko mielessäsi jokin tietty malli jossa nuo on yhdistetty, eli P-asento kytkisi myös käsijarrun?

      • Tavallinen automaatt

        " Onko mielessäsi jokin tietty malli jossa nuo on yhdistetty, eli P-asento kytkisi myös käsijarrun? "
        Omassa autossani käsijarru kytkeytyy päälle, jää 'vaihde' mihin valinta-asentoon tahansa kun virta-avaimen ottaa pois. Käyntiin auto lähtee vain P-asennossa ja jalkajarru pohjassa.
        Piti ekalla kerralla miettiä renkaanvaihdossa, miten vaihde vapaalle ja käsijarru pois päältä onnistuu.


      • Tavallinen automaatt
        Tavallinen automaatt kirjoitti:

        " Onko mielessäsi jokin tietty malli jossa nuo on yhdistetty, eli P-asento kytkisi myös käsijarrun? "
        Omassa autossani käsijarru kytkeytyy päälle, jää 'vaihde' mihin valinta-asentoon tahansa kun virta-avaimen ottaa pois. Käyntiin auto lähtee vain P-asennossa ja jalkajarru pohjassa.
        Piti ekalla kerralla miettiä renkaanvaihdossa, miten vaihde vapaalle ja käsijarru pois päältä onnistuu.

        Ja liikkeelle lähtee normaalisti R:llä tai D:llä, jolloin käsijarru kytkeytyy pois kaasua painaesa.


    • Ruususelta

      Jarrusta viis ! Mut jos ajelet kaupungeissa jonoiss niin muuntimella oleva vaihteisto on ykkönen . Kaksoiskytkin vaatinee teurastamaan lehmä jolta saa hermot .

    • diippaadai

      Kokeilin kerran sähköistä pysäköintiavustinta ahtaassa raossa ylämäessä. En kokeile toista kertaa, kengänkärki on parempi. Toki pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä ihan hyvä.

    • automaatti-tottakai

      Siis vaihde P-asentoon, ei tarvitse erikseen käsijarrua.
      Omassa autossa tosin sähköinen käsijarru ja jos haluaa, se kytkeytyy automaattisesti kun valitsee P-asennnon.

      Mutta en ole automaattiautossa tätä miettynyt vuosiin kun ei ole tarvetta kuin ääri harvoin käsijarrulle, joku tosin kertoi että välillä kannattaa käyttää ihan että systeemi toimii.

    • diiiiiiiiii

      Tiedoksenne, että se sähköinen käsijarru on periaatteeltaan ihan sama kuin mekaaninenkin, siellä vain sähkömoottori kiristää ja vapauttaa vaijerin ja se käsijarru on tehty käytettäväksi ja silloin se myös toimii, myöskin jos matkustat laivalla auton kanssa tulee käsijarru kytkeä/vetää päälle, niin ei tule ongelmia..

    • Anonyymi

      1960 -luvulla automaattivaihteistoasentajan kurssin Fordin koulutuskeskuksessa käyneenä tiedän, että silloin oli automaattivaihteissa (Borg-Warner ja C-4) P -asento, joka kytki vaihteiston ulostuloakselilla olevan säppipyörän jumiin. Sitä en enää muista, oliko joku varmistus siitä, että kytkentää ei voitu tehdä jos akseli pyöri.

    • Anonyymi

      Vanha aloitus, mutta tämä sopii tähän.
      Vaihdoin automaatin alkuviikosta toisen merkin automaattiin.
      Totuttelen parhaillaan auton käyttöön.
      Asioissa ON kuitenkin suuria eroja!
      Aikasempi, MB oli suunniteltu niin, että se siirsi vaihteen auto-
      maattisesti P:lle kun avasi oven tai otti virta-avaimen lukosta.
      Hyvä!
      Mutta tämä uudempi BMW, ei ovea avatessa siirrä vaihdetta P:lle!
      Avaintakaan ei voi ottaa virtalukosta, koska avaimelle ei enää ole
      perinteistä paikkaa kojelaudassa.
      Se voi tunnetusti nykyään siis olla esim. ajajan taskussa!
      Saattaa siis olla, että vasta kun auto lukitaan, P-asento menee päälle,
      mutta en ole ennättänyt tarkistaa tätä.
      Pidän tätä suunnitteluvirheenä, toki tähän saattaa olla joku selitys,
      esim. niin, että toiminto on valittava aktiiviseksi valikosta.
      Näin ollen autoa voi kyllä esim. peruuttaa ovi auki, vaikka asialla näin
      tutkien aikakaudella enää ole suurtakaan merkitystä.
      P on siis autossani muistettava erikseen vaihteenvalitsimen päässä
      olevasta napista muistaa painaa, tai sammuttaa auto.
      Korjatkaa, jos olen väärässä!

    • Anonyymi

      "..onko esim. enää uusissa automalleissa sellaisia malleja jossa käsijarrun saa päälle ihan itse kahvasta nykäisemällä? ..

      On niitä käsijarrukahvoja uusissa autoissa vieläki saatavalilla vaikka aloituksesta yli 10 vuotta. ja hyvä niin. VW konsernin autoissa mm. Skoda Fabiasa, VW taigossa, T-crossissa, Seat aronassa,..
      https://www.is.fi/autot/art-2000008619215.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      151
      10944
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5230
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2433
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      30
      2133
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1701
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1544
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      30
      1241
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1166
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      92
      935
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

      Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      317
      892
    Aihe