Yksinäisen miehen elämän tarkoitus

-M-

Tämä on kai sitä sinkkuelämää, hienoa. Tai kun tarkemmin ajattelee niin täysin turhaa. Yritin miettiä mitä järkeä minun elämässäni on, mutta en vielä ole keksinyt mitään kunnollista vastausta. Jos kuolisin nyt pois niin mikä muuttuisi? Tietysti kaverit ja sukulaiset järkyttyisivät, mutta ainahan siitä toipuu kun kyseessä ei ole oma kumppani, lapsi eikä veli eikä muutenkaan varsinainen rakkauden kohde. Töissä saattaisi aluksi tulla ongelmia, mutta eiköhän sinne korvaaja löytyisi.

Voisin yrittää ajatella että joku nainen saisi vielä minusta hyvän kumppanin, mutta kun sieltä suunnalta ei tule mitään kiinnostusta niin vaikeaa sekin on. Voisin alkaa tekemään jotain hyväntekeväisyyttä, mutta vuodet turhana olentona ovat vieneet voimat.

Pitää siis elää vain itseään varten. Nauttia elämästä jolla ei ole mitään merkitystä. Helpommin sanottu kuin tehty. Hyvän työn tehtyä on mukava olo tai hyvän treenin jälkeen, mutta tarpeettoman ihmisen elämässä ei ole mitään tällaista vertauskuvallista työtä tai treeniä. On vain tyhjä hetki joka pitäisi täyttää ilolla edes joskus.

Saa kertoa jos muista tuntuu samalta - toivottavasti ei tunnu.

29

357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minusta elämän tarkoitus ei ole jättää jälkeään maailmaan, kuten monen mielestä näyttää olevan. Minusta elämän tarkoitus on nautinto. Eri juttu sitten onkin, mistä kukin sen saa. Jos se on parisuhde tai suvun jatkaminen, niin sitten.

Minusta on kummallista, että moni miettii, kuka heitä jää kaipaamaan kuoleman jälkeen, kun vanhainkodit ja sairaalat ovat täynnä vanhuksia, joita kukaan ei muista edes eläessään.

Jospa miettisit, mikä sinut tekisi onnelliseksi ja keskittäisit voimasi siihen pyrkimiseen. Ja jos se vaikkapa se perhe, jonka saavuttaminen tuntuu vaikealta, niin mieti välitavoitteita, jotka edesauttaisivat lopullisen tavoitteen saavuttamista.

• Olen samaa mieltä. "Elämän tarkoitus on ikävän karkoitus" (Juice) tai lyyrisemmin "Kynsistämme kylmään kiveen ei jää jälkeäkään" (Tuomari Nurmio).

• -M-

Nautinto on vaikea saavuttaa jos tuntee olevansa tarpeeton ja jotenkin irrallinen olento. Nauttiminen tuntuu silloin samalta kuin juhlisi jotain, mutta ei ole vielä oikein keksinyt mitä. Ei se tietenkään mahdotonta ole ja olen minäkin siinä ajoittain onnistunut, mutta vuosi vuodelta se käy vaikeammaksi.

Perhe tai elämänkumppani toisi tietysti merkitystä, mutta puoliväkisin en halua tunkea itseäni kenenkään elämään. Tarpeettomuuden tunteen vielä jotenkin kestän, mutta jos sen lisäksi joudun vielä olemaan riesaksi niin se on liikaa. Sitähän se naisiin tutustuminen on: ensin en ole mitään, sitten olen joku epäilyttävä tyyppi ja lopulta saatan olla jotain parempaa jos hyvin käy.

• gjklgkö

Tuonne yläpalkkiin tuli juuri viittäkymppiä lähestyvän miehen avautuminen:

"Nuorena miehenä kaikki, ei vain viini, laulu ja naiset vaan opiskelu, työ, urheilu, politiikka, ihan kaikki kiinnosti ja herätti suuria tunteita. Nykyään ei mikään, kaikki on samantekevää. Ikää ei ole kuin 47 vuotta mutta tässäkö tämä nyt sitten oli, loppuelämä on tälläistä?

Eipä silti, on tässä hyvätkin puolensa. Kun ei mikään innosta eikä kiinnosta ei tule pettymyksiä eikä mistään stressaa. Kai kun lapsenlapsia tulee ja eläkkeelle pääsee niin elämä muuttuu mielenkiintoisemmaksi, tai sitten ei."

Ei se seurustelu ja lapset mitään erityistä elämään oikeasti anna, aina pitäisi löytää se merkitys itsestä. Tuo mies on selvästikin elänyt 20 vuotta lapsilleen ja unohtanut itsensä kokonaan ja löytää sitten itsensä tuosta tilanteesta. Nytkin vain odottelee lapsenlapsia...

Ehkä lapsettomilla on siinä mielessä hyvä tilanne, että on enemmän aikaa tarkastella itseään ja löytää joitain muita merkityksiä elämälleen kuin sen odottelu, että lapset muuttavat kotoa pois.

• -M-

Eikö ole mahdollista että itseään ja elämää tarkastelemalla löytääkin vain merkityksettömyyden? Minusta olisi helpompi jos elämällä olisi jonkinlaiset kehykset joiden sisään voisi maalata omia merkityksiä. Tällaisia kehyksiä voisivat olla kumppani ja perhe tai edes toive niistä.

• gjklgkö
        -M- kirjoitti:

Eikö ole mahdollista että itseään ja elämää tarkastelemalla löytääkin vain merkityksettömyyden? Minusta olisi helpompi jos elämällä olisi jonkinlaiset kehykset joiden sisään voisi maalata omia merkityksiä. Tällaisia kehyksiä voisivat olla kumppani ja perhe tai edes toive niistä.

Onhan se mahdollista, mm. minulle on käynyt niin. Yksinäinen ihminen ymmärtää elämän oikean laidan, eli sen merkityksettömyyden paljon nopeammin kuin perheellinen. Perheelliset saattavat tajuta vasta eläkkeellä, että hetkinen, eihän elämä olekaan oikein mitään. Olisi ihan sama olla vaikkapa kärpänen, koska samanlaista sattuman tuotosta tässä ollaan. Toki ihmisen merkitys tälle yksittäiselle planeetalle on huomattavan suuri ja negatiivinen. Ehkäpä luonnonsuojelu olisi hyvä tavoite, jos haluaa tehdä jotain ihan oikeasti merkittävää.

Pitää vaan jatkaa tutkiskelua, jos jotain kiinnostavaa itselleen löytäisi... Minusta biologiaan ja kosmologiaan ja yleensäkin tieteisiin tutustuminen on antanut mielenkiintoa elämään. Elämän mysteeri ei ratkea, mutta sitä on kiinnostavaa pohtia.

• -M-
        gjklgkö kirjoitti:

Onhan se mahdollista, mm. minulle on käynyt niin. Yksinäinen ihminen ymmärtää elämän oikean laidan, eli sen merkityksettömyyden paljon nopeammin kuin perheellinen. Perheelliset saattavat tajuta vasta eläkkeellä, että hetkinen, eihän elämä olekaan oikein mitään. Olisi ihan sama olla vaikkapa kärpänen, koska samanlaista sattuman tuotosta tässä ollaan. Toki ihmisen merkitys tälle yksittäiselle planeetalle on huomattavan suuri ja negatiivinen. Ehkäpä luonnonsuojelu olisi hyvä tavoite, jos haluaa tehdä jotain ihan oikeasti merkittävää.

Pitää vaan jatkaa tutkiskelua, jos jotain kiinnostavaa itselleen löytäisi... Minusta biologiaan ja kosmologiaan ja yleensäkin tieteisiin tutustuminen on antanut mielenkiintoa elämään. Elämän mysteeri ei ratkea, mutta sitä on kiinnostavaa pohtia.

"Pitää vaan jatkaa tutkiskelua, jos jotain kiinnostavaa itselleen löytäisi... "

Tuo oli lohduttava lause. Voihan se merkitys jostain löytyä joskus, yllättäen ja pyytämättäkin. Parempi tietysti jos sitä jaksaa etsiä. Luonnonsuojelu olisi kieltämättä lähes ainoa todella tärkeä asia tässä maailmassa. Usein tuntuu että tarpeettomuuden lisäksi olen vielä haitallinen olento, en ehkä muille ihmisille, mutta maapallolle.

• gjklgkö
        -M- kirjoitti:

Tuo oli lohduttava lause. Voihan se merkitys jostain löytyä joskus, yllättäen ja pyytämättäkin. Parempi tietysti jos sitä jaksaa etsiä. Luonnonsuojelu olisi kieltämättä lähes ainoa todella tärkeä asia tässä maailmassa. Usein tuntuu että tarpeettomuuden lisäksi olen vielä haitallinen olento, en ehkä muille ihmisille, mutta maapallolle.

Voit myös ajatella, että vaikka lapset jäisivätkin saamatta, niin vaikkapa parinkymmenen vuoden päästä voit ihan hyvin löytää jonkun mahtavan naisen. Kyllä minua kuitenkin varmasti loppuun asti nakertaa se, etten päässyt kokemaan nuoren naisen rakkautta.

• Kympin Nainen
        -M- kirjoitti:

Minusta elämän yksi suurimmista tarkoituksista on nimenomaan tuo tutkiskelu itsessään, ja ideaalitilanteessa tuo tutkiskelu on nautinnollista. Tuo ei ole kuitenkaan aina helppoa, koska tutkiskeluun sisältyy epävarmuuden elementti - näin ollen tutkiskelusta nauttiakseen pitää sietää, ja ehkä jopa nauttia, tietynlaisesta epävarmuudesta omassa elämässään.

Hyvä on joskus muistuttaa itseään myös siitä, että kovinkaan monella ei ole mahdollisuutta tutkiskeluun. Moni perheellinen on arjen oravapyörässä, jossa aikaa ja mahdollisuuksia tutkiskeluun ja omaan aikaan ei välttämättä juuri ole. Jossakin muualla taas ihmiselo kuluu hengissä säilymiseen. Tietyssä mielessä tutkiskelija on siis etuoikeutettu. Jos tutkiskelun merkitys itsessään olisi yhtä helposti havaittavissa kuin oman perheensä huoltaminen / kasvattaminen, olisi se jo melkeinpä epäreilua? Vapaudella on siis tässäkin asiassa hintansa, vaikkei vapaus edes olisi itsevalittua?

• mitäoletkokenutelämä
        -M- kirjoitti:

...haluat ikään kuin rajat elämällesi, vähän kuin lapset tuntevat turvallisuutta vanhempien luodessa rajoa lapsilleen. Merkityksen elämälleen luo jokainen itse, mikäli on tarpeeksi vapaa niin tekemään. Elämän tarkoitus on yksilöllinen, joka muovautuu ajan kanssa, näin sen näen. Eikö kaikenlainen "hyvän tekeminen" anna edes jonkin määrän merkitystä elämälleen, uskon tällaiseen hyvän hyvyyteen, itsekullekkin se omasta sisimmästään, eletystä elämästä ja siitä kerätystä "tiedosta", lähtöisin.

• mitäoletkokenutelämä
        mitäoletkokenutelämä kirjoitti:

...haluat ikään kuin rajat elämällesi, vähän kuin lapset tuntevat turvallisuutta vanhempien luodessa rajoa lapsilleen. Merkityksen elämälleen luo jokainen itse, mikäli on tarpeeksi vapaa niin tekemään. Elämän tarkoitus on yksilöllinen, joka muovautuu ajan kanssa, näin sen näen. Eikö kaikenlainen "hyvän tekeminen" anna edes jonkin määrän merkitystä elämälleen, uskon tällaiseen hyvän hyvyyteen, itsekullekkin se omasta sisimmästään, eletystä elämästä ja siitä kerätystä "tiedosta", lähtöisin.

...tämä siis vastaus -mies- klo 15.43 kommenttiin;)

• Pakoon parisuhteesta

Tiedätkö "-M-", miten vaikea on päästä pois huonosta suhteesta?
      Sitten, kun on vihdoin yksin, olo on niin taivaallinen, ettei tosikaan.
      Joskus yksinäisyyden tunne yllättää. Sellainen ihminen on.
      Liikuntarääkki antaa mielelle ja kropalle myös taivaallisen olon.
      Kun tarkemmin ajattelen, niin ikänsä sinkkuina eläneet, eivät tiedä tuon taivaallista hel.vetistä.

• -M-

En tiedä. Ymmärrän toki että pakoon pääseminen antaa onnellisuuden tunteen. Minäkin haluaisin päästä pakoon turhuutta ja merkityksettömyyttä. Varmasti on myös tilanteita ja suhteita jotka ovat yksinäisyyttä ikävämpiä.

• älä lyö lyötyä

Ei voi verrata, tuo vertaaminen on oikeasti julmaa ja tökeröä toisten ongelmien vähättelyä. Jokainen saa kokea omat ongelmansa juuri niin inhottaviksi kuin miltä ne ko. henkilöstä tuntuu. Et sinäkään varmaan ole mitään oikeaa helvettiä kokenut jos vertaa vaikka tällä hetkellä Gazassa kärvisteleviin jne.

• Pakoon parisuhteesta
        älä lyö lyötyä kirjoitti:

Ei voi verrata, tuo vertaaminen on oikeasti julmaa ja tökeröä toisten ongelmien vähättelyä. Jokainen saa kokea omat ongelmansa juuri niin inhottaviksi kuin miltä ne ko. henkilöstä tuntuu. Et sinäkään varmaan ole mitään oikeaa helvettiä kokenut jos vertaa vaikka tällä hetkellä Gazassa kärvisteleviin jne.

"Et sinäkään varmaan ole mitään oikeaa helvettiä kokenut jos vertaa vaikka tällä hetkellä Gazassa kärvisteleviin jne."

Väitän, että olen. Se kauheus tulee ajan kanssa tietoisuuteen. Silloin oli tärkeintä, että selviämme.
        Nyt, kun helpottaa, niin uskallan vasta tuntea uupumuksen ja masentaa.

• Elämäni tarkoitus on lutkitella naisia tämän nimimerkin takaa sekä valistaa muita palstalaisia naisten petollisuudesta.

• vahingoniloinen.

Elämäsi menee hukkaan, mutta se on vain ja ainostaan sinun ongelmasi.

• ColdMan

"Pitää siis elää vain itseään varten. Nauttia elämästä jolla ei ole mitään merkitystä. Helpommin sanottu kuin tehty. Hyvän työn tehtyä on mukava olo tai hyvän treenin jälkeen, mutta tarpeettoman ihmisen elämässä ei ole mitään tällaista vertauskuvallista työtä tai treeniä. On vain tyhjä hetki joka pitäisi täyttää ilolla edes joskus."

Mietit aivan liikaa sitä että millä on merkitystä ja miten sinä olisit tarpeellinen. Sinun pitäisi opetella irti tuosta ajattelutavasta. Toki saattaa olla vaikean tuntuista koska sinut on suurella todennäköisyydellä aivopesty ajattelemaan noin syntymästä asti. Sen sijaan miettisit enemmän vaihtoehtoisia elämäntapoja ja sellaisia mitkä sinusta tuntuvat hyvältä. Toisella tulee esim. videopeleistä, autoista ja moottoripyöristä, musiikista, elokuvista/videoista, matkustelusta,luonnosta yms. Jotkut saavat jopa nautintoa vahingonilosta nauraen(hetken myöhemmin kun naurun kohde ei ole lähettyvillä) kun joku saa kärsiä tekemästään tyhmästä valinnasta. Mieti mitä sinä haluat, älä mieti kokoajan sitä mitä sinulta halutaan.
      Yhteiskunta kontrolloi sinua aivopesulla ja häpäisyretoriikalla mikä alkaa jo lapsuudestasi asti, nykyään osana tätä sinun seksuaalisuutesi/lisääntymisviettisi käyttäminen sinua vastaan. Yhteiskunta haluaa pitää sinua sukupuoliroolissa, lisääntyminen, kuluttaminen ja mahdollisimman pitkän työuran tekeminen sinulla jotta olisi mahdollisimman tuottava ihmis työrobotti ennen kuolemaasi.

http://www.youtube.com/watch?v=_3BymQWsC_k
      http://www.youtube.com/watch?v=rSpqObhK4Rw

Sivistys on myös yksi asia mistä voi myös irtautua.
      itsemurha on elämän tuhlaamista, jos itsemurhan teet niin siitä ei ole paluuta. Kaikki pysähtyy sinun osalta siihen, ei ole jumalaa eikä helvettiä, eikä uudelleen syntymistä. Nykyään on mahdollista elää vaihtoehtoisia elämäntapojakin kuin yleisintä elämäntapaa.

• Pakoon parisuhteesta

"Nykyään on mahdollista elää vaihtoehtoisia elämäntapojakin"

Totta. Minä elän sellaista jarru-päällä-elämää kuten itse sitä kutsun. Jos jotain täytyis tehdä yleisen mielipiteen mukaan ja kaikki (sopulit) sen tekevät. Niin minä istun sohvalla ja mietin, että onko tarpeellista tai miten voisin toimia järkevämmin. Usein käy niin, ettei mun tartte mennä mukaan ollenkaan. Itsepäisyys on piristävää.
        Kiusa se on pienikin kiusa. Ihmetelkööt vaan.
        Sitten, kun vielä olen taitava raha-asioissa, niin kovin pysyvät hiljaisina mun omintakeisista ratkaisuistani.
        Kiusanteko se tyydytyksen tuo. Kun ei maailma kerran silitä mua myötäkarvaan, niin ollaan sitten tälläkin taholla vastarannan kiiski.

• ei ole korvaamatonta

Lopulta mikään ei todella muutu kuoli sitten kuka tahansa. Muuan Nelson Mandela kuoli juuri vähän aikaan sitten. Hän sai aikaan enemmän kuin miljoonat ihmiset yhteensä. Silti hänkään ei ollut korvaamaton ja jos hän olisi kuollut jo nuorena miehenä niin hänen tilalleen olisi voinut hyvin tulla toinen ihminen, joka olisi tehnyt samat asiat.

Kukaan ei ole korvaamaton. Iloitse siitä vapaudesta, minkä tämä tieto sinulle antaa!

• Kaveriton nussimaton

Mutta Nelsonkin päästettiin pillun päälle ähkimään eikä joutunut menemään hautaan poikuutensa kanssa!

• Unto Korjas

Elämäntarkoitus on antaa pyyteettä. Ihan mitä vaan mutta antaa. Antaessaan saa suurimman ilon.
      Ja jos ei oo ketään ketä rakastaa tai kokee yksinäisyyttä niin suosittelen lemmikeitä perheen tilalle. Paljon parempi vaihtoehto. Ihmisissä on aina pahuutta. Lemmikeissä ei.

• Minusta sinulla on jotenkin kummallisen pessimistinen elämänasenne. Tuossa aloituksessa toteat, etteivät naiset osoita kiinnostusta sinua kohtaan, mutta muistaakseni joskus aiemmin kerroit, että jotkut naiset näyttävät odottavan aloitettasi, mutta eivät tee mitään asian eteen, mikä viittaa siihen että ovat oikeasti sinusta kiinnostuneita, mutta ujouttaan eivät uskalla tehdä mitään. (Toisaalta on myös tullut selväksi, ettet itse pysty kiinnostumaan tällaisista ujoista naisista, mutta se ei nyt kuulu tähän; pointti on se, että todellisuudessa jotkut ovat sinusta kiinnostuneita.)

Luuletko että tavallisen näköisellä yli 30 v naisella olisi yhtään sen enempää kysyntää kuin sinullakaan? Voin kertoa, ettei todellakaan ole, ainakaan omalla kohdallani. En minä silti koe itseäni mitenkään turhaksi tai tarpeettomaksi, tai oikeammin en ole ikinä ajatellut, että minun pitäisi jollakin tavoin olla hyödyksi jollekin muulle. Lapsia olisin periaatteessa halunnut, mutta jos jäävät tekemättä, niin ei voi mitään. Kaikkeen tottuu kun on pakko, enkä itse jaksa jäädä murehtimaan asiaa jolle ei mitään voi.

• -M-

Luuletko tosiaan että olen vielä kiinnostunut keskustelemaan kanssasi?

• -M- kirjoitti:

Luuletko tosiaan että olen vielä kiinnostunut keskustelemaan kanssasi?

Jaa, no eipä ole oikeastaan tapana käyttää kauheasti aikaa sen miettimiseen, että kiinnostaako jotakuta palstalaista keskustella minun kanssani vai ei. Jos sinua ei kiinnosta, niin se on sitten vain yksi lisäongelma elämääsi, sillä minä aion jatkossakin vastata kaikkiin niihin keskusteluihin joihin minua huvittaa vastata.

• kiltti atm

Kukaan ei järkyttyis jos mä kuolisin. Naiseton mies on ihan luuseri vanhemmille ja kaikille tutuille.

• kiltti atm

Jos miettii sellaisten naisten elämää jotka ovat jännämiesten kanssa niin oma elämä tuntuu täydelliseltä vaikka ei ole rakkautta itsellä. Voin kyllä kuvitella kun naiset saa turpaan ja haukkuja jännämieheltään säännöllisesti ja nainen elää pelossa lähes koko ajan. Ihmettelen vaan että naiset haluaa elää sellasta elämää sen takia että mies on komea ja rumempi ei kelpaa.

• qqqqqqwwwwwwqqqwqwq

Järkyttävä määrä tyhjäntoimittajia tässä maailmassa. Sääliksi käy planeettaa.

• Yksinäisen miehen elämän tarkoitus on ollu jonkun jyystärikarjun palkollinen ja tehdä töitä, töitä ja töitä, rahaa, rahaa ja rahaa.

Tosin, itsekään en tee (vielä) 16 tuntista päivää arkisin ja siihen viikonloput päälle vaan nautin myös vapaa-ajastani, yksin, kuinkas muutenkaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3115
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2885
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2125
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1348
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1311
    8. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1284
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe