Onko järkeä?

hmmmm......

Ostin viime syksynä tällaisen:

http://www.rosswheel.com/rossano/2006/index.php?page=malli&sex=m&menu=2&malli=mallit&id=premium_nexus8_m_2011

Muutoin sama mutta joustokeulalla ja piirua paremmat ontelovanteet, jotkin hintaluokkaa a 100 euroa. Ajattelin etten sillä paljon ajele mutta sitten innostuin kun onhan se entiseen 3-vaihteiseen munamankeliin verrattuna eri maailmasta.

Nyt kaipaisin vaihteita lisää, eli ratasvaihteet. Onko järkeä päivittää? Minulla ei ole oikein käsitystä mitä jokin suhteellisen laadukas setti pakettina maksaisi, esim. Deore XT koko osasarja. Jotakin tietenkin ehkä myös saa takanavasta hiluineen. Vai myydä pyörä ja ostaa uusi "ylivuotinen" kevääksi?

Pyörä tuntuu kyllä hyvältä, suuntavakaa ja tukeva runko.

9

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esim. tuossa
      • nettikaupat

        Näissä osasarjoissa kannattaa tsekata nettikaupat euroopasta.


    • Alkup. Maantiepyöräi

      Rungosta puuttuu korvake vaihtajalle ja vaikka sen pienellä vippaskonstilla saisikin kiinni, niin seuraava ongelma on vaijerien vedot. Eli periaatteessa mahdollista paljolla käsityöllä, mutta ei järkevää.

      Jos ajat ympäri vuoden, niin jätä tuo talvipyöräksi ja vaihdata vain se typerä pomppukeppi linkittämäsi kuvan mukaiseen teräshaarukkaan. Huoltotyöt vähenee ja ajomukavuus paranee. Jos et aja talvella, niin myy tuo pois, voit siitä jotain vielä saada.

      Ylivuotisia on vaikea saada, mutta alennusmyynneissä on kaikenlaista tämän vuotistakin jo tässä vaiheessa. Hyvä, rento ja suuntavakaa olisi vaikka tuossa, jos vain jäljellä oleva koko sattuu osumaan paikoilleen:

      http://www.evanscycles.com/products/roux/menthe-2014-road-bike-ec051742

      Tärkeintä on juuri saada tismalleen oikean kokoinen pyörä. Kun pyöräily on alkanut kiinostaa, eti trekkingpyörän suora tanko ole järkevä ratkaisu, koska se alkaa rasittaa ja olla epämielyttävä matkojen pidentyessä.

      Tuossa on halpa Marin, jota on myyty Suomessa talvipyöräksi monessa eri liikkeessä:

      http://velosport.fi/verkkokauppa/lombard-p-23341-93/

      Osasarja on sekalaista periaatteella "vain halvin on kyllin hyvää". Suosittelisin ostamaan kerralla vähän kalliimman, koska muuten olet täällä ensi kesänä kysymässä, kannattaako pyörään vaihtaa parempaa osasarjaa.

      Ilmeisesti tarvitset tarakan ja lokarit, eli klassinen touringpyörä olisi paras vaihtoehto. Äärimmäisen hankala saada tällä hetkellä Suomesta! Pyorahuolto.com on niitä kasaillut erilaisiin teräsrunkoihin, mutta sitten hinta pomppaa 1500 - 2000 € luokkaan.

      • hmmmm......

        Vanhallekin varmasti käyttöä olisi, voisi tuoda tänne kesäpaikalle toisen -50 luvun munamankelin tilalle. Täällä on kymmeniä ja taas kymmeniä kilometrejä pieniä sorateitä joita on ihan mukava ajella.

        Tuolla 8-vaihteisella olen esim. Keskuspuistossa ajellut sellaisia 40-50 kilometrin lenkkejä ja muutoin menisi mutta jotkin mäet käy raskaiksi (en tiedä miksi ne on pakko yrittää puskea väkisin ylös) ja sileällä taas loppuu joskus välitykset toisesta päästä. Ainakin myötätuulessa. Eli ei rattaalla korjata.

        Tarve olisi siinä mielessä yleiskoneelle, että sillä sujuisi kauppareissu siinä missä kiireetön pyöräretkikin, ensi kesäksi sellainen on suunnitteilla ja sellainen joka nielisi asfalttia, että soraakin. Cyclocross?

        Kaverin cyclocrossia olen joskus lenkille lainannut ja sellainen olisi mielestäni yksimahdollisuus, siihenhän saa lokarit ja tarakan. Ja kelpaisi kai retkellekin jos tavaraa ei ole paljon, ei mitään telttoja ja trangioita ole tarkoitus mukana raahata.

        Tuo kyllä kiemurteli kuin mato jos kädet irrotti tangolta mutta pyörä oli mielestäni jotenkin silmiinpistävän lyhytrunkoinen, esim. vaikka muutoin se oli ihan ok kokoinen ei jaloille ollut tilaa vaan tossun kärjet raapivat lokasuojaa jatkuvasti.

        Tarakka ja lokarit tarvitaan, osasarjalta odotan sen lisäksi, että se toimii mahdollisimman vähäistä säätelyä jos mahdollista. Kippuratanko menee mutta lisäkahvat jarruille saisi olla leppoisaan ajoon, ainakin tuossa kaverin cyclocrossissa pidin niitä tarpeellisena.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        hmmmm...... kirjoitti:

        Vanhallekin varmasti käyttöä olisi, voisi tuoda tänne kesäpaikalle toisen -50 luvun munamankelin tilalle. Täällä on kymmeniä ja taas kymmeniä kilometrejä pieniä sorateitä joita on ihan mukava ajella.

        Tuolla 8-vaihteisella olen esim. Keskuspuistossa ajellut sellaisia 40-50 kilometrin lenkkejä ja muutoin menisi mutta jotkin mäet käy raskaiksi (en tiedä miksi ne on pakko yrittää puskea väkisin ylös) ja sileällä taas loppuu joskus välitykset toisesta päästä. Ainakin myötätuulessa. Eli ei rattaalla korjata.

        Tarve olisi siinä mielessä yleiskoneelle, että sillä sujuisi kauppareissu siinä missä kiireetön pyöräretkikin, ensi kesäksi sellainen on suunnitteilla ja sellainen joka nielisi asfalttia, että soraakin. Cyclocross?

        Kaverin cyclocrossia olen joskus lenkille lainannut ja sellainen olisi mielestäni yksimahdollisuus, siihenhän saa lokarit ja tarakan. Ja kelpaisi kai retkellekin jos tavaraa ei ole paljon, ei mitään telttoja ja trangioita ole tarkoitus mukana raahata.

        Tuo kyllä kiemurteli kuin mato jos kädet irrotti tangolta mutta pyörä oli mielestäni jotenkin silmiinpistävän lyhytrunkoinen, esim. vaikka muutoin se oli ihan ok kokoinen ei jaloille ollut tilaa vaan tossun kärjet raapivat lokasuojaa jatkuvasti.

        Tarakka ja lokarit tarvitaan, osasarjalta odotan sen lisäksi, että se toimii mahdollisimman vähäistä säätelyä jos mahdollista. Kippuratanko menee mutta lisäkahvat jarruille saisi olla leppoisaan ajoon, ainakin tuossa kaverin cyclocrossissa pidin niitä tarpeellisena.

        Jos et oikeasti tarvitse maasto-omainaisuuksia, nastoja ja tarakkaakin satunnaisesti, niin maantiepyörä on ehkä parempi valinta kuin cyclocrossari. Jos ajelet paljon polkuja tai tarvitset nastat niin silloin cyclocrossari.

        Cyclocrossaritarjonta on Suomessa aika hyvä, mutta muotipyöränä siitä on vaikea saada hyviä alennuksia. Kun olet ostamassa ensimmäistä parempaa fillaria, niin suosittelen kivijalkakauppaa. Sellaista kivijalkakauppaa, joka osaa oikeasti mitoittaa fillarin oikein.


      • hmmmm......
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Jos et oikeasti tarvitse maasto-omainaisuuksia, nastoja ja tarakkaakin satunnaisesti, niin maantiepyörä on ehkä parempi valinta kuin cyclocrossari. Jos ajelet paljon polkuja tai tarvitset nastat niin silloin cyclocrossari.

        Cyclocrossaritarjonta on Suomessa aika hyvä, mutta muotipyöränä siitä on vaikea saada hyviä alennuksia. Kun olet ostamassa ensimmäistä parempaa fillaria, niin suosittelen kivijalkakauppaa. Sellaista kivijalkakauppaa, joka osaa oikeasti mitoittaa fillarin oikein.

        Cyclocrossin ja touring-pyörän välillä tässä kai nyt valintaa tehdään. Erilaisiahan ne on, ja yleiskonettahan tässä haetaan, ei erityisratj´kaisua, cyclocross tarakalla, lokareilla ja 35 kumeilla?


      • Alkup. Maantiepyöräi
        hmmmm...... kirjoitti:

        Cyclocrossin ja touring-pyörän välillä tässä kai nyt valintaa tehdään. Erilaisiahan ne on, ja yleiskonettahan tässä haetaan, ei erityisratj´kaisua, cyclocross tarakalla, lokareilla ja 35 kumeilla?

        Vai maantiepyörä 28 mm renkailla?


    • jaa mää vai

      jo päivittää uuteen pyörään niin kannattaa miettiä tarve ....metsäajoon maastopyörä......maantielle maantiepyörä ja seka ajoon cyclo crossari.....hybridi pyörä ei pitkille matkoille ole käypäinen noihin mhinkään se on vain ns välimalli. ja voin sanoa itsekin omistin ensin hybridin.....sitten ostin cyclon ja lopuksi kevyen maantiepyörän....mulla on vielä toi hybridikin mutta voin sanoa että ajo on erittäin vähäistä

      • kissansilmä

        Pyörän voi päivittää sinkulaksi. Sinkula on kevyempi ja mukavampi, jos kaupunkipyörää tarvitset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5225
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3267
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1820
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe