Niin monesti - venäjän youtubevideota katselleena -, että ripeä lähtö risteyksestä valoista ensimmäisenä voi tarkoittaa kolaria. Pitää aina tsekata ettei sieltä sivuista kuitenkin joku päätä mennä vielä punaisilla valoilla.. Hidas alku on minusta ihan hyvä. Ehtii tsekkaamaan tilanne.
miksi pitää ripeästi kiihdyttää risteyksessä?
179
3571
Vastaukset
- diipadaii
Kyllähän aloituksessa perääkin on. Etenkin jos tulee valoihin vauhdilla, toinen vanhoilla, toinen uusilla. Viikottain läheltä piti tilanteita näkee.
- tosiautomiesolen
Siksi koska sinun takana olevat haluavat myös päästä samoista vihreistä läpi risteyksen. Jos viivyttelet joutuvat he odottaamaan tosi pitkään, jos ei pääse samoista vihreistä läpi. Kun nykyään palaa punaisetkin kaikkiin suuntiin tosi pitkään.
- audia6
tosiautomiesolen kirjoitti:
Siksi koska sinun takana olevat haluavat myös päästä samoista vihreistä läpi risteyksen. Jos viivyttelet joutuvat he odottaamaan tosi pitkään, jos ei pääse samoista vihreistä läpi. Kun nykyään palaa punaisetkin kaikkiin suuntiin tosi pitkään.
Minä odottelen sen aikaa vihreissä että keltainen syttyy. Sitten kiihdytän näyttävästi.
Jäin ihmettelemään, että kun sä sanoit, että "nykyään palaa punaisetkin kaikkiin suuntiin tosi pitkään" niin onko silloin koko liikenne pysähdyksissä?
- Vaikutat naiselta
jessica_jk kirjoitti:
Jäin ihmettelemään, että kun sä sanoit, että "nykyään palaa punaisetkin kaikkiin suuntiin tosi pitkään" niin onko silloin koko liikenne pysähdyksissä?
Punaisten valojen, edes symbolinen, merkitys ei liene sulle vielä auennut. Mutta koska henki pihisee niin no panic.
Vaikutat naiselta kirjoitti:
Punaisten valojen, edes symbolinen, merkitys ei liene sulle vielä auennut. Mutta koska henki pihisee niin no panic.
Vaikutat mieheltä, koska edes hyvin helppo kysymykseni ei sinulle auennut. Mutta jatka sä vain, tuskin mikään muuttuu kuitenkaan. :)
- manitou
Minä-minä ajattelu on nykypäivää.
Jos minulla ei ole kiire,niin ei voi olla muillakaan.
Kaikkien muiden alojen ammattilaisten(kokit,talonrakentajat,ym..) työtapoja seurataan ja noudatetaan,mutta liikenteen ammattilaisia vaan haukutaan,eikä ymmärretä,että se epävarma ajotapa alinopeudella haittaa muita tienkäyttäjiä enemmän,kuin se 10km/h ylinopeutta ajava.
Värikuulapyssyllä nämä liikenteen idioottien autot pitäisi merkata,sellaisen kohdalle osuessa.
Julkinen liikenne on niitä varten,joilla ei ole varaa painaa sitä kaasupoljinta liikkeellelähdöissä,tai pelkäävät henkensä puolesta meitä "hurjastelijoita".
Sitten kyllä löytyy luottamusta ammattikuljettajiin.. =) - Ön välöjä
audia6 kirjoitti:
Minä odottelen sen aikaa vihreissä että keltainen syttyy. Sitten kiihdytän näyttävästi.
Ön niitä liikennevälöjä siellä syn täällä.
- refleksit ; (
audia6 kirjoitti:
Tarkoitat, että kunhan: Minä vain pääsen, muilla ei ole väliä. Tuohonkin löytyy keinot?????
Tai sitten: Sinulla ei vain refleksit toimi ja pyörit liikkeneympyrässäkin, kuin Sylki hellanlevyllä : )
Se maksaa joka ajaa ns vanhoilla vihreillä, many many. - Kiire on tekosyy
manitou kirjoitti:
Kaikkien muiden alojen ammattilaisten(kokit,talonrakentajat,ym..) työtapoja seurataan ja noudatetaan,mutta liikenteen ammattilaisia vaan haukutaan,eikä ymmärretä,että se epävarma ajotapa alinopeudella haittaa muita tienkäyttäjiä enemmän,kuin se 10km/h ylinopeutta ajava.
Värikuulapyssyllä nämä liikenteen idioottien autot pitäisi merkata,sellaisen kohdalle osuessa.
Julkinen liikenne on niitä varten,joilla ei ole varaa painaa sitä kaasupoljinta liikkeellelähdöissä,tai pelkäävät henkensä puolesta meitä "hurjastelijoita".
Sitten kyllä löytyy luottamusta ammattikuljettajiin.. =)Kiire on vain tekosyy! Miksi ei voi lähteä 10min. aikaisemmin liikenteeseen, niin ei tarvitse kiirehtiä.
- audia6
refleksit ; ( kirjoitti:
Tarkoitat, että kunhan: Minä vain pääsen, muilla ei ole väliä. Tuohonkin löytyy keinot?????
Tai sitten: Sinulla ei vain refleksit toimi ja pyörit liikkeneympyrässäkin, kuin Sylki hellanlevyllä : )
Se maksaa joka ajaa ns vanhoilla vihreillä, many many.Minulla on varaa maksaa tästä huvista. Vaihdoin rekkarinkin yhden poliitikon rekkariksi piruuttani.
- herrasmiesBMW
jessica_jk kirjoitti:
Vaikutat mieheltä, koska edes hyvin helppo kysymykseni ei sinulle auennut. Mutta jatka sä vain, tuskin mikään muuttuu kuitenkaan. :)
yleensä vastakkaiset valot palavat vihreinä kun risteävät punaisena tai päinvastoin
- Vänkääjä
herrasmiesBMW kirjoitti:
yleensä vastakkaiset valot palavat vihreinä kun risteävät punaisena tai päinvastoin
Mutta silloin sun sanomasi ei täytä "tosiautomiesolen" -nimimerkin väitettä!
"nykyään palaa punaisetkin kaikkiin suuntiin tosi pitkään" - Kiihdyttäjä
Tähän sopii hyvin linkki tänään uutisoituun selvitykseen, jonka mukaan liian kiltit autoilijat aiheuttavat ruuhkat.
http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/ruuhkat syntyvat kuljettajien kohteliaisuudesta eivat ahtaasta tiesta/a1006746 - Quattro4
Vänkääjä kirjoitti:
Mutta silloin sun sanomasi ei täytä "tosiautomiesolen" -nimimerkin väitettä!
"nykyään palaa punaisetkin kaikkiin suuntiin tosi pitkään"Kyllä, nykyään palaa AINA joitakin sekunteja punaiset joka suuntaan ennenkuin uuteen suuntaan aloitetaan vaihtamaan niitä vihreitä. Tämä on juuri niitä vanhoilla vihreillä tulijoita varten.
Mutta pitäisikö siis vielä enemmän odottaa vihreiden jo palaessa? Käytännössä siis tehdä juuri niin kuin nimimerkki audia6 sanoi - siihenhän se odottelu johtaa!
Siis vastaus alkuperäiseen kysymykseen: EI PIDÄ MISSÄÄN NIMESSÄ ODOTTAA tai edes lähteä hitaasti! Se vaan hidastaa liikennettä ensitestään.
Toivottavasti tällainen asiallinen kommentti vielä mahtuu mukaan keskusteluun... - hä?
Kiire on tekosyy kirjoitti:
Kiire on vain tekosyy! Miksi ei voi lähteä 10min. aikaisemmin liikenteeseen, niin ei tarvitse kiirehtiä.
Ei se ole tekosyy ja mitenkäs tämä kaveri olisi voinut lähteä 10min. aikaisemmin??
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014082718607347_uu.shtml - syöksylähdöt jeep
josko lähtee heti valojen vaihduttua vihreäksi mitä todennäköisemmin ajaa kolarin.eihän risteykseen jossa on ajoneuvoja jalankulkijoit pyöräilijöitä saa ajaa ennen kuin risteys on vapaa.se joka sinne rynnii on liikenteen rikkoja ja syyllinen kun kolisee.sitten kun jos risteys on tyhjä sinne voi valon vaihtuessa ajaa.jos joku örvelö ajaa punaisia päin ja teitille palaa vihreä valo ja syöksyt risteykseen ja kolisee se naapurin örvelö on syyllinen.eikun hanaa ja jalkapois jarrulta tomattiauto syöksyy risteyksen yli.
- vartti pois nopeudes
manitou kirjoitti:
Sitten kyllä löytyy luottamusta ammattikuljettajiin.. =)ei ole alinopeutta vaan sopiva nopeus.mutta on suurin sallittu suurin sallittu ajonopeus ja sitten örvlö ylinopeus örvelö ylinopeus.ei mikään laki sano että on ajettava suurinta mahdollista nopeutta.johan autokoulussa sanotaan että kelin sitä vaatiessa vartti eli neljännes nopeudesta pois on turvallisempi nopeus pysyä omalla ajokaistalla
- isoo ripulipaska
Kiire on tekosyy kirjoitti:
Kiire on vain tekosyy! Miksi ei voi lähteä 10min. aikaisemmin liikenteeseen, niin ei tarvitse kiirehtiä.
mikä mihin kiire.ei liikenteessä voi olla kiire.jos edessäajava ajaa oikeaa nopeutta ei ylinopeutta sillä on silloin oikea nopeus.jos jollain on kiire sen on noustava aiemmin ylö niin ei ole kiire.kiire ei ole kuin ripulipaska kaverilla vessan ja housuun meni siitä huolimatta
- ROSKISROBOTI
jessica_jk kirjoitti:
Kyllä ON!
- emv urboo
herrasmiesBMW kirjoitti:
mikä vänkkyrä eme mies.valot vaihtuu yhtäaikaa molemmissa tolpissa.toiselle punainen ja toiselle oranssi toisellevihreä ja toiselle punainen näin se menee ja on menevä.jos ei urpolainen usko menköön katsomaan katso se vaihtuu niin mnkö katsoma
- roskisroboti
ROSKISROBOTI kirjoitti:
Kyllä ON!
Nykyään valot palavat punaisina tosi pitkään kaikkiin suuntiin, ja koko liikenne on turhaan pysähdyksissä. Quattro4.on täysin oikeassa!
- osatyökyky
Kiihdyttäjä kirjoitti:
Tähän sopii hyvin linkki tänään uutisoituun selvitykseen, jonka mukaan liian kiltit autoilijat aiheuttavat ruuhkat.
http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/ruuhkat syntyvat kuljettajien kohteliaisuudesta eivat ahtaasta tiesta/a1006746kumpi on parempi pieni ruuhka vai alituiset kolarit jotka nostaa jatkuvasti vakuutusmaksuja ylöspäin? älkää valittako vakuutusmaksuista. mulla ei ole ollut autoa 22 vuoteen. voin siis ajaa tarvittavat ja pakolliset matkat taksilla ja halvemmaksi tulee jeee...
- koeta toipua
Ön välöjä kirjoitti:
Välöpäitä näyttää ölevän väin yksi. Myttä, että yksi jä sämä tööpe tosi monella palstalla. Kuka näitä siittää?
- BMW Kusipää
koeta toipua kirjoitti:
Välöpäitä näyttää ölevän väin yksi. Myttä, että yksi jä sämä tööpe tosi monella palstalla. Kuka näitä siittää?
Hienoa että, ap vetää Venäjän risteysvideot vertauspisteeksi Suomeen.
Suomessa kun on lähtökohtana että kaikki tottelevat liikennevaloja pilkun tarkasti toisin kuin Venäjällä. Valojen asetuksisssa kun tuo on myös huomioitu, ei valot vaihdu toisessa punaseksi ja toisessa ihan samalla sekunnilla vihreäksi.Viivettä löytyy.
Ja sitä useampi kerkee valoista, mitä reippaammin lähdet liikkeelle. Ja Auta Armias juuri näitä nysväreitä jotka hyvä kun saavat Skodansa kiihdytettyä 30km/h rajuun nopeuteen eivätkä millään meinaa mennä.Sitä varten valitsenkin enemmin paalu jos vain mahdollista. - ..Auto-Antero
BMW Kusipää kirjoitti:
Suomessa kun on lähtökohtana että kaikki tottelevat liikennevaloja pilkun tarkasti toisin kuin Venäjällä. Valojen asetuksisssa kun tuo on myös huomioitu, ei valot vaihdu toisessa punaseksi ja toisessa ihan samalla sekunnilla vihreäksi.Viivettä löytyy.
Ja sitä useampi kerkee valoista, mitä reippaammin lähdet liikkeelle. Ja Auta Armias juuri näitä nysväreitä jotka hyvä kun saavat Skodansa kiihdytettyä 30km/h rajuun nopeuteen eivätkä millään meinaa mennä.Sitä varten valitsenkin enemmin paalu jos vain mahdollista.Mä yleensä vetelen jo seuraavassa korttelissa, kun Urpot vasta ylittävät risteävää katua. Saatanan nysdvärit!!! Mikä VITTU siinä on ettei kaasua osata painaa??? Suurin osa autoista selviää 0-100km/h alle 10s, mutta SUOmaalaisten käsittlyssä 0-50km/h sujuu pääsääntöisesti 30s tai yli... VITTU mtiä vatipäitä
- ÖÖÖOOÄAA
Ön välöjä kirjoitti:
ÖNKO SYN MIELESTAS HUMÖÖRIA KIRJOTTAA SANAT AIVAN VAARIN ! OLET JOKO AIVAN SAATANAN TYPERÄ FAKKI IDIOOTTI . TAI PIKKUKAKARA JOKA ON JUSTIINSA OPPINU KIRJOTTAMAA JA LEIKKII SITÄ VARTEN.
JOKA SIVUSTOLLA PITÄÄ KATELLA SAMAN EPÄSIKIÖN LEIKKIMISTÄ. TÄÄLLÄ KUN ON KAIKKI MUUT OIKEALLA ASIALLA JA SUHT NORMAALISTI. TYÖNNÄ VALOPÄÄ SE PÄÄSI SINNE PERSEESEEN MISTÄ OTIT POISKIN - siitosori....
koeta toipua kirjoitti:
SUN FAIJAS.
- se nysväri
BMW Kusipää kirjoitti:
Ja sitä useampi kerkee valoista, mitä reippaammin lähdet liikkeelle. Ja Auta Armias juuri näitä nysväreitä jotka hyvä kun saavat Skodansa kiihdytettyä 30km/h rajuun nopeuteen eivätkä millään meinaa mennä.Sitä varten valitsenkin enemmin paalu jos vain mahdollista.Eivät valot tosiaan vaihdu samanaikaisesti.Miten on siis mahdollista,että olen usein nähnyt,kun lähden "hitaammin" liikkeelle,niin sieltä tulee kumminkin auto,yleensä hieman kovempaa,ehtiäkseen vielä risteyksen yli.Jos aina olisin iskenyt kaasun pohjaan vihreillä,en tätä olisi kirjoittamassa.
- Sairasta nykyisin
Kysyin kerran yhdeltä, joka oli valoissa ensimmäisenä, että mitä hän odotti kun valot paloivat vihreänä.
Vastaus: Kyllähän minä niistä ehdin kun minä olin siinä ensimmäisenä.
Että silleen. Minä Itse. BMW Kusipää kirjoitti:
Ja sitä useampi kerkee valoista, mitä reippaammin lähdet liikkeelle. Ja Auta Armias juuri näitä nysväreitä jotka hyvä kun saavat Skodansa kiihdytettyä 30km/h rajuun nopeuteen eivätkä millään meinaa mennä.Sitä varten valitsenkin enemmin paalu jos vain mahdollista.Tässä on menty jo liian pitkälle että punaiset palaa kaikkiin suuntiin yhtäaikaa ja pitkään, että varmuuden maksimoiti on mennyt överiksi
- nutaaminen tyhmää
Liikennesäännöt sanovat, että aina pitää ensin varmistaa risteyksen tila vaikka on itsellä vihreät valot. Tämä opetetaan kyllä jo autokoulussa.
Ripeä liikkeelle lähtö on taloudellista ajotapaa.- Jänkhältä
Mitä tarkoittaa nutaaminen???
- Hörneillä notkunut
Jänkhältä kirjoitti:
Jänkältä
nutaamisesta en tiedä mutta jos tarkoitat snutaamista niin se on varastamista slangissa . Esim Arvo Tuominen ( Stadin Arska ) sjungaa eräässä stygissään , mut kerran ne hokasi kun tämä kundi trokasi snutugrääsiä divariin.( kerran ne huomasi kun tämä poika myi pöllittyjä tavaroita divariin ) - mie vaan
Jänkhältä kirjoitti:
Hidastelua. Esim. maksat kassalla kolikoilla, lasket hitaasti kolikoita ja kassa laskee toistamiseen, koska hän on kassasta vastuussa
- niisköhän%
mie vaan kirjoitti:
Hidastelua. Esim. maksat kassalla kolikoilla, lasket hitaasti kolikoita ja kassa laskee toistamiseen, koska hän on kassasta vastuussa
Eikö ihmisillä ole enää käteistä Tikkarin vertaa .. Kortilla maksajat saa aikaan jonoja kassalle .. Kun piäs maksaa niin aletaan hakemaan korttia jostaion kassista sitten mietitään minuutti mikähän oli tunnus luku .. Sitten vielä korin lukijassa on häiriö 3 men min ootus ennenkä se tikkari tuli maksettua ....... Kassa osaa vasta nopeasti rahasta . Kun kassalle heittää vähän yli sen summan niin kassa antaa vastarahat 3 ssa sekunnissa ............
- Järki, älä jätä!
Ei helvetti mitä kusetusta. Höpö höpö. Nyt loppuu paskan puhuminen -> nutaaminen tyhmää -nimimerkillä kirjoittava!
Et tunnus edes tietävän alkeita. Mitä rivakammin kiihdytätä, sitä enemmän polttomoottori kuluttaa polttoainetta. Tuosta on tullut myös dokumentti televisiosta (ummikoille) maallikoille jotka eivät tiedä miten moottori toimii ja kuluttaa.
Käytännössä olemme tehneet tuon kulutusmittauksen muille näytiksi että ei ole mitään paskapuhetta. Kulutus on suurta jos tekee rivakoita lähtöjä. Kiihdyttäminen ei myöskään tarkoita että pitää hidastella. Ollaan testattu kulutus myös maantieajossa, ei vain kaupungissa. Ollaan otettu huomioon myös yhdistelmäkulutus.
Kunhan korjailet polttomoottoreit yli 30vuotta niin kuin minä, alat ymmärtää ko. kulutusasiaa paremmin. Nämä on aikuisten asioita, ei lasten. Ajotapa ratkaisee hyvin paljon kuinka paljon autokuluttaa polttoainetta.
Älkää ihmiset uskoko noiden asiasta tietämättömien juttuja kun eivät ymmärrä asioita eikä erota edes kuuta auringosta. Sen verran pimeetä porukkaa täällä S24:lla on jotka tarkoituksella "amatöörit harhautuksella ja kaikkitietävänä" ilman omakohtaista kokemusta asioista haluaa jakaa väärää tietoa ihmisille tarkoituksella. Suurin osa S24:n palstalla (n.95%) on räkänokkia jotka on vielä mamman helmoissa. Osa on vain täysin ummikkoja ja neuvovat muita ihan vain mututuntumalla huviikseen.
Ei ole minun kukkrosta pois jos joku uskoo S24 -kusettajia. Harmittaa vain että ihmisillä menee rahat hukkaan ja saavat pahan mielen kun tulevat huijatuksi. Minä puutun kyllä heti asiaan jos huomaan kusetuksen makua vähänkin. - manitou
Järki, älä jätä! kirjoitti:
Ei helvetti mitä kusetusta. Höpö höpö. Nyt loppuu paskan puhuminen -> nutaaminen tyhmää -nimimerkillä kirjoittava!
Et tunnus edes tietävän alkeita. Mitä rivakammin kiihdytätä, sitä enemmän polttomoottori kuluttaa polttoainetta. Tuosta on tullut myös dokumentti televisiosta (ummikoille) maallikoille jotka eivät tiedä miten moottori toimii ja kuluttaa.
Käytännössä olemme tehneet tuon kulutusmittauksen muille näytiksi että ei ole mitään paskapuhetta. Kulutus on suurta jos tekee rivakoita lähtöjä. Kiihdyttäminen ei myöskään tarkoita että pitää hidastella. Ollaan testattu kulutus myös maantieajossa, ei vain kaupungissa. Ollaan otettu huomioon myös yhdistelmäkulutus.
Kunhan korjailet polttomoottoreit yli 30vuotta niin kuin minä, alat ymmärtää ko. kulutusasiaa paremmin. Nämä on aikuisten asioita, ei lasten. Ajotapa ratkaisee hyvin paljon kuinka paljon autokuluttaa polttoainetta.
Älkää ihmiset uskoko noiden asiasta tietämättömien juttuja kun eivät ymmärrä asioita eikä erota edes kuuta auringosta. Sen verran pimeetä porukkaa täällä S24:lla on jotka tarkoituksella "amatöörit harhautuksella ja kaikkitietävänä" ilman omakohtaista kokemusta asioista haluaa jakaa väärää tietoa ihmisille tarkoituksella. Suurin osa S24:n palstalla (n.95%) on räkänokkia jotka on vielä mamman helmoissa. Osa on vain täysin ummikkoja ja neuvovat muita ihan vain mututuntumalla huviikseen.
Ei ole minun kukkrosta pois jos joku uskoo S24 -kusettajia. Harmittaa vain että ihmisillä menee rahat hukkaan ja saavat pahan mielen kun tulevat huijatuksi. Minä puutun kyllä heti asiaan jos huomaan kusetuksen makua vähänkin.Voihan sen auton tietenkin työntää paikasta A,paikkaan B,niin ei polttoainetta kuluisi ollenkaan.
Entäs jos kiellettäisiin pysähtyminen moottorikäyttöisiltä ajoneuvoilta,niin ei tarvitsisi houlehtia liikkeellelähdön aiheuttamasta kulutuspiikistä..
Tai jos vaan köyhät ja nuijat turvautuisivat siihen joukkoliikenteeseen.. =) - hnam
Järki, älä jätä! kirjoitti:
Ei ole minun kukkrosta pois jos joku uskoo S24 -kusettajia. Harmittaa vain että ihmisillä menee rahat hukkaan ja saavat pahan mielen kun tulevat huijatuksi. Minä puutun kyllä heti asiaan jos huomaan kusetuksen makua vähänkin.Olet itse tietämätön. Lue vähän fysiikkaa niin ymmärrät enemmän kuin moottoreita avaamalla.
Mitä vähemmän aikaa kiihdytykseen menee, sitä vähemmän energiaa hukkuu ilmanvastukseen, vierintäkitkaa, sakä voimansiirron lämmittämiseen.
Ihan pohjaan kaasupoljinta ei silti kannattane laittaa, moottorin hyötysuhde voi laskea. (esim bensakone voi käydä rikkaammalla seoksella ja dieselissä osa polttoaineesta jäädä palamatta)
Kierrosten tulisi pysyä koko ajan vähintäänkin suurimman väännön kierroksissa tai yläpuolella. Tarkemmin riippuu moottorista, ja varsinkin siitä onko bensa diesel, vai mikä kone.
Ja, moottori toimii taloudellisimmin suhteellisen suurella teholla, joten se reipas kiihdytys ajonopeuteen ja sitten tasaisen nopeuden pitäminen ennakoimalla mahd. paljon, jota taloudellisuusajon kursseilla ja vastaavilla opetetaan, toimii.
http://www.hs.fi/artikkeli/Taloudellinen kiihdytys/1135236958896
http://www.yhteishyva.fi/viihde-ja-vapaa-aika/autot/taloudellisen-ajon-opas/0218010-75618 - ITKOONE
"Ripeä liikkeelle lähtö on taloudellista ajotapaa."
Toi on pötyä, jota yritettään jo autokouluissakin syöttää, sanoohan sen jo järkikin jos sitä päässä on!!!
Ehkä sen tajuaa kun ajatelee ääripäitä...HIRVEÄ KIIHDYTYS KAASU POHJASSA vs. MAHDOLLISIMMAN PIENILLÄ KIERROKSILLA KUIN MOOTTORI VÄÄNTÄÄ.
Niin kyllä se hirveä kiihdytys kuluttaa enempi (vähän kaikea). ja totuus on jossain siellä välissä.
VATUN ÄÄLIÖT ! ! ! ! ! !
EIKÖ JÄRKEE TOD OLE PÄÄSSÄ ! ! !
tÄH ! - jihuu menoksi
manitou kirjoitti:
Voihan sen auton tietenkin työntää paikasta A,paikkaan B,niin ei polttoainetta kuluisi ollenkaan.
Entäs jos kiellettäisiin pysähtyminen moottorikäyttöisiltä ajoneuvoilta,niin ei tarvitsisi houlehtia liikkeellelähdön aiheuttamasta kulutuspiikistä..
Tai jos vaan köyhät ja nuijat turvautuisivat siihen joukkoliikenteeseen.. =)eikö halvin ajotapa ole hinauttaa auto, ei kulu bensaa ja liikennevaloissakin lähdöt suht`koht`nopeita, mennä kuten muutkin menee
- valoa vasten kiihdyt
ITKOONE kirjoitti:
Toi on pötyä, jota yritettään jo autokouluissakin syöttää, sanoohan sen jo järkikin jos sitä päässä on!!!
Ehkä sen tajuaa kun ajatelee ääripäitä...HIRVEÄ KIIHDYTYS KAASU POHJASSA vs. MAHDOLLISIMMAN PIENILLÄ KIERROKSILLA KUIN MOOTTORI VÄÄNTÄÄ.
Niin kyllä se hirveä kiihdytys kuluttaa enempi (vähän kaikea). ja totuus on jossain siellä välissä.
VATUN ÄÄLIÖT ! ! ! ! ! !
tÄH !Hei pelle, oletpa selvää, miten pisaralla pitemmälle kisoissa ajetaan?
a) esson baarin menetelmällä = pinta/tasakaasulla nutaamalla (tiiliskivi polkimen alla)
b) pulse and glide -menetelmällä = reipas kiihdytys (hyödyntäen moottorin parhaan hyötysuhteen aluetta), minkä jälkeen rullataan moottori sammutettuna, sitten taas kone käyntiin ja uusi kiihdytys....
Myös ilmiöön nimeltä "pumppaushäviö" tutustumimen voi avata silmät. Jos siis ÄO on yli 80 ja onnistuu näiden artikkelien sisäistäminen...
Nutaajat säästävät vain siitä syystä, että ajavat hitaasti. Mikä auttaa vähentämään ilmanvastusta. No, mikäs siinä, jos on aikaa käyttää 130 km mökkimatkaan (keskimääräinen mökkimatkan pituus PK-seudulla) 2-2½ h (50-60 km/h on hlöauton taloudellisin ajonopeus).
Tosin paljon näkee sitäkin tyyliä, että liikennevaloista lähdetään kuin purkka tukasta, mutta nutaamisessa menetetty aika kiritään myöhemmin kiinni ajamalla reipasta ylinopeutta. Tätä näkee ihan jatkuvasti mm. Kehä I:n länsipäässä. Rajoitus on 70 km/h. Ripeästi Tapiolantien valoista lähtevä ottaa lähdössä 200 m kaulan nutaajiin. Mutta noin minuutti liikkeellelähdön jälkeen, siis juuri ennen Turvesuontien risteystä nutaajat saavat kiinni ja painelevat ohi 90 km/h lasissa (rajoitus edelleen 70).
...paitsi että noihin Turvesuontien valoihin joutuu pysähtymään erittäin usein = on suuri todennäköisyys, että nutaajalla on vielä se minuutin kestävä 0-90 kiihdytys kesken, kun pitää jo hypätä jarrulle. Elikkä ajotyylinä onkin ns. punaista valoa vasten kiihdytys. Ja tämä on nutaajien mielestä taloudellista ;-D hnam kirjoitti:
Olet itse tietämätön. Lue vähän fysiikkaa niin ymmärrät enemmän kuin moottoreita avaamalla.
Mitä vähemmän aikaa kiihdytykseen menee, sitä vähemmän energiaa hukkuu ilmanvastukseen, vierintäkitkaa, sakä voimansiirron lämmittämiseen.
Ihan pohjaan kaasupoljinta ei silti kannattane laittaa, moottorin hyötysuhde voi laskea. (esim bensakone voi käydä rikkaammalla seoksella ja dieselissä osa polttoaineesta jäädä palamatta)
Kierrosten tulisi pysyä koko ajan vähintäänkin suurimman väännön kierroksissa tai yläpuolella. Tarkemmin riippuu moottorista, ja varsinkin siitä onko bensa diesel, vai mikä kone.
Ja, moottori toimii taloudellisimmin suhteellisen suurella teholla, joten se reipas kiihdytys ajonopeuteen ja sitten tasaisen nopeuden pitäminen ennakoimalla mahd. paljon, jota taloudellisuusajon kursseilla ja vastaavilla opetetaan, toimii.
http://www.hs.fi/artikkeli/Taloudellinen kiihdytys/1135236958896
http://www.yhteishyva.fi/viihde-ja-vapaa-aika/autot/taloudellisen-ajon-opas/0218010-75618hnam:
"Mitä vähemmän aikaa kiihdytykseen menee, sitä vähemmän energiaa hukkuu ilmanvastukseen, vierintäkitkaa, sakä voimansiirron lämmittämiseen."
Siis ajatellaan että nopeaan kiihdytykseen tarvitaan matka a ja hitaaseen kiihdytykseen jokin pidempi matka b. Nopean kiihdytyksen ajotavalla siis ajat matkan a kiihdyttäen ja sen jälkeen matkan b-a tasaisella nopeudella.
Kysymys kuuluu että kummalla ajotavalla kuluu vähemmän ainetta matkalla b.
Jos oletetaan että ilmanvastus on likimain verrannollinen nopeuden neliöön niin
ainakin ilmanvastukseen kuluu nopean kiihdytyksen ajotavalla enemmän ainetta koska siinä on keskimääräinen nopeus suurempi.- autoingenjör
ITKOONE kirjoitti:
VATUN ÄÄLIÖT ! ! ! ! ! !
tÄH !Et sitten tunne moottorin hyötysuhteeseen ja toimintaan liittyviä asioita.
Tässä muutama tosiasia:
Osa kuorma:
- osakuormalla tarkoitetaan sitä, että moottorin saamaa ilmamäärää rajoitetaan esim. kaasuläpällä.
- osakuormalla ottomoottorin hyötysuhde on huono. Eli saatava hyöty poltettua polttoainetta kohden on vähäinen.
- diesel ei ole niin kriittinen osakuormalle
Kierrosluku:
- suurella kierrosluvulla moottorin hyötysuhde on huono
- suuri kierrosluku > 4000 1/min
Ilmanvastus:
- suurella nopeudella ilmanvastuksen voittamiseen kuluu paljon energiaa.
Ajonopeus:
- paikallaan ollen ja pienellä nopeudella suurin osa energiasta menee hukkaan (moottorin sisäisten kitkojen voittamiseen jne)
Eli kiihdyttämällä reippaasti kaasua antaen, mutta liian suurta kierroslukua käyttämättä kiihdytys on taloudellisinta. Kun kiihdytää reippaasti voi ajaa tasanopeusosuuden hieman hitaammin, keskinopeuden pysyessä samana. Hitaasti kiihdyttävät joutuvat ajamaan suurempaa nopeutta saman keskinopeuden saavuttamiseksi. Jos taas ei ole kiirettä kannattaa myös silloin kiihdyttää reippaasti ja ajaa tasanopeus hiljempaa.
Se miksi kannattaa käyttää mahdollisimman suurta vaihdetta johtuu sekä osakuorman vähenemisestä, että korkean kierrosluvun aiheuttaman hyötysuhteen keikkenemisen välttämisestä.
Se, että kulutysmittari näyttää isoja lukemia kiihdytettäessä, johtuu siitä, että laite mittaa hetkellistä kulutusta. Kiihdytettäessä energiaa varastoituu liikeenergiaksi joten se ei mene hukkaan, ellei sitten jarruta energiaa lämmöksi. Nopeuden hidastaminen ilman jarrutusta (käyttöjarrulla) antaa kiihdytettäessä kulutetun energian hyötykäyttöön.
"VATUN ÄÄLIÖT ! ! ! ! ! !
tÄH ! "
Eipä ne reaaliteetit fysiikasta näemmä ole sinullakaan hallinnassa. Ilman fysiikan ja polttomoottorin toiminnan tuntemista tätä ongelmaa on turha yrittää "järkeillä" koska muuttujia on liian monta.
Onneksi sulla on sentään suuret luulot. - niisnääs
niisköhän% kirjoitti:
Eikö ihmisillä ole enää käteistä Tikkarin vertaa .. Kortilla maksajat saa aikaan jonoja kassalle .. Kun piäs maksaa niin aletaan hakemaan korttia jostaion kassista sitten mietitään minuutti mikähän oli tunnus luku .. Sitten vielä korin lukijassa on häiriö 3 men min ootus ennenkä se tikkari tuli maksettua ....... Kassa osaa vasta nopeasti rahasta . Kun kassalle heittää vähän yli sen summan niin kassa antaa vastarahat 3 ssa sekunnissa ............
Juuri päinvastoin. Mummo kaivaa kukkarosta markkoja ja liiroja ja lopulta euroja ja yrittää löytää tasan 12,85€ ja kun sitä ei löydy niin antaa kakskymppisen ja laskee taas kolikoita että sais kympinsetelin takaisin.
Kortilla maksamiseen menee 15s jollei ole täysin vajakki. - hidasta kiirettä
Flux kirjoitti:
hnam:
"Mitä vähemmän aikaa kiihdytykseen menee, sitä vähemmän energiaa hukkuu ilmanvastukseen, vierintäkitkaa, sakä voimansiirron lämmittämiseen."
Siis ajatellaan että nopeaan kiihdytykseen tarvitaan matka a ja hitaaseen kiihdytykseen jokin pidempi matka b. Nopean kiihdytyksen ajotavalla siis ajat matkan a kiihdyttäen ja sen jälkeen matkan b-a tasaisella nopeudella.
ainakin ilmanvastukseen kuluu nopean kiihdytyksen ajotavalla enemmän ainetta koska siinä on keskimääräinen nopeus suurempi.> Kysymys kuuluu että kummalla ajotavalla kuluu vähemmän ainetta matkalla b.
Sokea kana ei löytänyt jyvää.
Polttomoottorien hyötysuhde on huono kevyellä kuormituksella. Tiiliskivi polkimen alla kiihdytyksessä moottori ei toimi kovin taloudellisesti. Toisaalta hidas noepus säästää ilmanvastuksen muodossa ... ja lopulta viivan alle jää se, että matkaan kuluu enemmän aikaa.
Vaan tämä säästö sulaa käsiin välittömästi, jos/kun nutaamisen vuoksi auto ei pysy edes vihreässä aallossa mukana ja tulee ylimääräisiä liikennevaloissa seisoskeluja. Valitettavan usein nutaaja itse pääsee vielä - enemmän vähemmän riskillä "vanhoihin vihreisiin" ajamalla risteyksen läpi, mutta loppuosa jonosta joutuu pysähtymään.
Säästö sulaa myös silloin, kun yritetään päästä tietyssä ajassa perille. Ripeästi lähtevä kyllä kuormittaa konetta (mutta hyvän hyötysuhteen alueella) lähdössä, mutta se kiihdytys ei kauaa kestä ja pian päästään rullaamaan tasavauhtia tai peräti moottorijarrutuksella koko loppumatka seuraavaan risteykseen. Vrt. pisaralla pisimmälle kisoissa käytettävä pulse and gliide -tyyli. Ei nimittäin äärimmäistä säästöä tavoiteltaessa todellakaan nysvätä hitaasti & pintakaasulla koko ajan...
Itselleni tämä on ihan jokapäiväinen ilmiö:
- valo vaihtuu vihreäksi ja pinkaisen liikkeelle
- nutaajat jäävät 40 alueella 100 m jälkee ja 70 alueella väli voi venähtää jopa pariin sataan metriin
- saavutan tavoitenopeuteni (noin 5 km/h yli rajoituksen) ... ja nutaajat kiihdyttää edelleen
- jatkan tasanopeudella ja nuttaajat kiihdyttää edelleen....
- ja kas kummaa, nutaajat alkavat saavuttaa ... kun painelevat 20 yli rajoituksen kiriäkseen minut kiinni
Touhu päättyy yleensä erittäin herkullisesti, kun juuri siinä vaiheessa, missä nutaajat ovat reilulla ylinopeudella saaneet minut ajettua kiinni ollaankin jo seuraavassa valoristeyksessä tai asuinalueella rajoitus tippuu 40->30. Pääsee hitaat kiihdyttäjät tosissaan säästämään polttoainetta, kun pitää a) jarruttaa pysähdykseen 90 nopeudesta b) jarruttaa 60->30. Flux kirjoitti:
hnam:
ainakin ilmanvastukseen kuluu nopean kiihdytyksen ajotavalla enemmän ainetta koska siinä on keskimääräinen nopeus suurempi.Jos keskinopeus on sama, niin normaalisti ripeästi kiihdyttäen kuluu hieman vähemmän polttoainetta. Lisäksi tietysti muut hyödyt...
- Nutaajat???
hidasta kiirettä kirjoitti:
> Kysymys kuuluu että kummalla ajotavalla kuluu vähemmän ainetta matkalla b.
Sokea kana ei löytänyt jyvää.
Polttomoottorien hyötysuhde on huono kevyellä kuormituksella. Tiiliskivi polkimen alla kiihdytyksessä moottori ei toimi kovin taloudellisesti. Toisaalta hidas noepus säästää ilmanvastuksen muodossa ... ja lopulta viivan alle jää se, että matkaan kuluu enemmän aikaa.
Vaan tämä säästö sulaa käsiin välittömästi, jos/kun nutaamisen vuoksi auto ei pysy edes vihreässä aallossa mukana ja tulee ylimääräisiä liikennevaloissa seisoskeluja. Valitettavan usein nutaaja itse pääsee vielä - enemmän vähemmän riskillä "vanhoihin vihreisiin" ajamalla risteyksen läpi, mutta loppuosa jonosta joutuu pysähtymään.
Säästö sulaa myös silloin, kun yritetään päästä tietyssä ajassa perille. Ripeästi lähtevä kyllä kuormittaa konetta (mutta hyvän hyötysuhteen alueella) lähdössä, mutta se kiihdytys ei kauaa kestä ja pian päästään rullaamaan tasavauhtia tai peräti moottorijarrutuksella koko loppumatka seuraavaan risteykseen. Vrt. pisaralla pisimmälle kisoissa käytettävä pulse and gliide -tyyli. Ei nimittäin äärimmäistä säästöä tavoiteltaessa todellakaan nysvätä hitaasti & pintakaasulla koko ajan...
Itselleni tämä on ihan jokapäiväinen ilmiö:
- valo vaihtuu vihreäksi ja pinkaisen liikkeelle
- nutaajat jäävät 40 alueella 100 m jälkee ja 70 alueella väli voi venähtää jopa pariin sataan metriin
- saavutan tavoitenopeuteni (noin 5 km/h yli rajoituksen) ... ja nutaajat kiihdyttää edelleen
- ja kas kummaa, nutaajat alkavat saavuttaa ... kun painelevat 20 yli rajoituksen kiriäkseen minut kiinni
Touhu päättyy yleensä erittäin herkullisesti, kun juuri siinä vaiheessa, missä nutaajat ovat reilulla ylinopeudella saaneet minut ajettua kiinni ollaankin jo seuraavassa valoristeyksessä tai asuinalueella rajoitus tippuu 40->30. Pääsee hitaat kiihdyttäjät tosissaan säästämään polttoainetta, kun pitää a) jarruttaa pysähdykseen 90 nopeudesta b) jarruttaa 60->30.Mitä vittua ovat nutaajat ja mitä ne tekevät? Onko kyseessä Nutaaja-suku vai peräti jokin minulle tuntematon ihmisryhmä/rotu? Minkä näköisiä nämä nutaajat ovat ja esiintyykö niitä kaikkialla maailmassa/Suomessa?
- Redneck Baboons
Siinä lähdössähän se helpoin on nähdä, että ovatko kaikki muut pysyneet omilla tonteillaan punaisten takana. Mutta kun tulet valoihin, jossa vihreä on palanut tovin, silloin täytyy olla erityisen tarkkana.
Itse en koskaan aja risteykseen varmistamatta sitä, oli siinä sitten valot tai ei. Sen verran paljon virheitä risteyksissä tapahtuu. Suuri osa johtuu aivan siitä etteivät tollot tajua kuinka vaarallinen osa liikennettä risteykset oikeasti ovat. Siksi ympyrät ovat kaikkein parhaita, niitä saisi olla paljon enemmän. Liikenne sujuisikin paljon jouheammin.- Tämä pitää
Kun vihreät palaa niin silloin mennään eikä ympärille katsota. Kun on iso ja painava auto ei väliä vaikka sieltä joku pikkuauto tulisikin.
- Mistä teitä sikiää?
Tämä pitää kirjoitti:
Kun vihreät palaa niin silloin mennään eikä ympärille katsota. Kun on iso ja painava auto ei väliä vaikka sieltä joku pikkuauto tulisikin.
Sieltä tuli taas oikein neron oivallus!
- Tämä pitää
Mistä teitä sikiää? kirjoitti:
Sieltä tuli taas oikein neron oivallus!
Minä noudatan liikennesääntöjä ja jos muut ei noudata niin voi-voi, ei ole minun vika jos auto menee ruttuun ja joutuu maksumieheksi.
- 19+1
Tämä pitää kirjoitti:
Minä noudatan liikennesääntöjä ja jos muut ei noudata niin voi-voi, ei ole minun vika jos auto menee ruttuun ja joutuu maksumieheksi.
Eikä ole sinun vikasi, jos omaisesi joutuvat kantamaan arkkusi hautausmaalle. No, kerranhan he sen vain tekevät!
- rekka-mies
19+1 kirjoitti:
Eikä ole sinun vikasi, jos omaisesi joutuvat kantamaan arkkusi hautausmaalle. No, kerranhan he sen vain tekevät!
Minun arkkuanihan ei mihinkään kanneta. Pikkuauton ajaja on aina syyllinen ja ansaitsee kärsiä.
- Kalle Kaasujalka
Tämä pitää kirjoitti:
Vakuutushan sen maksaa ja jonkun urpon matka on ihan mukava keskeyttää pienellä pusulla työsuhdeautoon.
Maasturissa on sitä varten karjapuskurit ja pienet klommot luovat vain katu-uskottavuutta ja pelkoa hidastelijoissa.
Lantikka jatkaa matkaa vielä,kun audista on turvatyynyt lauenneet.
Oho,sori.
Mä tästä lähen,vakuutusyhtiö ottaa varmaan yhteyttä.. =)
- oikean puolen poljin
Paljon pahempi ongelma on se, Että kun vihreä on palanut jo tovin, niin joku edellä ajava rupeaa JARRUTTELEMAAN risteyksessä!!!
Silloin kun vihreä palaa, niin silloin mennään, eikä jarrutella.......- Redneck Baboons
No, kerran kun kohtaat sen kaltaisesi pölön joka puskee niillä vanhoilla vihreillä päällesi niin ymmärrät miksei edes valoristeykseen voi ajaa ns. silmät kiinni. Ja näitä juttuja tapahtuu, ikävä kyllä.
- alle sekunti
Redneck Baboons kirjoitti:
No, kerran kun kohtaat sen kaltaisesi pölön joka puskee niillä vanhoilla vihreillä päällesi niin ymmärrät miksei edes valoristeykseen voi ajaa ns. silmät kiinni. Ja näitä juttuja tapahtuu, ikävä kyllä.
Alle sekunnissa pystyy kyllä päätään liikuttaan ja katsomaan onko siellä joku tai onko sinne joku just tulossa kiireellä, mutta jos ei ehdi = kortti pois, lapsetkin juoksevat joskus tielle nopeasti ja jos ei ehdi nähdä ei ehdi reakoidakaan.
- Rasvaa kytkimeen
Tilanteen ehtii kyllä tarkastaa siinä punaisissa ja keltaisissa seistessä ja on hyvä lähteä kohtuullisen äkkiä, niin muutkin pääsevät samoilla vihreillä läpi. On tosin tapauksia, joissa liian reipas kiihdytys johtaa turhaan pysähtymiseen seuraavien valojen ajoituksen takia. Tutuilla reiteillä tällaiset paikat tietenkin oppii vuosien varrella tuntemaan.
- Joo...
...on toki sellaisiakin paikkoja, jos kahdet valot on hyvin lähellä toisiaan.
Yleensä toi turha pysähtyminen johtuu kuitenkin reippaasta ylinopeudesta valojen välillä, ei ripeästä liikkeellelähdöstä.
Mun mielipide on, ettei kannata venäläistä ajokulttuuria verrata suomen liikenteeseen millään muotoa, videoiden perusteella tuntuu että venäläiset harjoittavat liikenteessäkin niin kutsuttua venäläistärulettia =)
- globaalia teitämättö
tämä nettisukupolvi vaan ei osaa tai ymmärrä asioden eroa jos jotain löytyy YouTubesta, niin se on faktaa ja suurta tietoutta.
globaalia teitämättö kirjoitti:
tämä nettisukupolvi vaan ei osaa tai ymmärrä asioden eroa jos jotain löytyy YouTubesta, niin se on faktaa ja suurta tietoutta.
No mutta, jos se juutuup on oikeassa, silloinhan tämä niin kutsuttu pullamössösukupolvi pitäisi noita kolarivideoita hyvänä opetuksena,
että niin sitä käy kun risteyksessä revittelee =)
Vai osaako ne suhteuttaa näkemäänsä todelliseen liikenteeseen =)- Matti Matkaaja
Godsmack kirjoitti:
No mutta, jos se juutuup on oikeassa, silloinhan tämä niin kutsuttu pullamössösukupolvi pitäisi noita kolarivideoita hyvänä opetuksena,
että niin sitä käy kun risteyksessä revittelee =)
Vai osaako ne suhteuttaa näkemäänsä todelliseen liikenteeseen =)Olen melko paljon ajanut venäjällä, juuri tuossa ed. viikonloppuna laskin vanhoista passeista, että olen ylittänyt itärajan yli 800 kertaa autolla. Ei se ole läheskään niin hurja paikka autoilla kun väitetään. Hurjimmat paikat joista itsellä on kokemusta ovat Kairo, Mumbai ja Bankok. Kolmella kaistalla 7 ajokkia rinnakkain ja vauhtia 60-70.
väleissä vielä pyorii aaseja ja mopoja sekä ties mitä. Viimeksikin kun kävin Kairossa, sielä ei montaa suorakylkistä autoa näkynyt.
Se, että Venäjältä on paljon videoita, johtuu siitä, että siellä useimmissa autoissa on tuulilasikamera joka filmaa koko ajan. Se on eräänlainen lisäkasko, voi tarvittaessa todistaa olleensa oikeassa.
- e345t
Niin ja miksi rasittaa autoaan niin tarpeettomasti, toisilla on myös kauhee stressi liikennevaloissa, ikään kuin häviää jotain jos nukahtaa 10ms verran. Siitä seuraa sitten sitä kytkimen polttoa ja jatkuvaa auton nytkyttelyä.
Nuoret ja kokemattomat tätä nytkyttämistä harrastaa, näyttää tyhmältä, kestää lyhyen aikaa, toinen osapuoli ihmettelee mitä oikein touhuaa.- stubid
Ja se on sulta jotenkin pois?
Anna nuorten nytkyttää.. - liruttelijat
Tarkoitat siis näitä liruttelijoita, jotka nytkyttelee autoaan 10 cm kerrallaan valoissa?
Enempi vanhaa sukupolvea ovat. Vissiin pitää autoakin liruttaa vähän eteenpäin aina kun lirahtaa pisu vaippaan (inkontinenssi vaivaa).
Mikään kiire näillä ei ole, vaan valoissa liruttelijat ovat sieltä hitaammasta päästä lähtemään liikkeelle. Eli tämäkin viittaa siihen, että liruttelijat ovat pääasiassa seniilejä pappoja.
Jos viereinen auto liruttelee valoissa, niin on lähes satavarmaa, että kerkiän risteyksen vastakkaiselle puolelle ennen kuin liruttelija edes huomaa valon vaihtuneen vihreäksi.
- Venäjän liikennevalot
Risteävälle tielle syttyy punainen samalla hetkellä kun toiselle suunnalle syttyy vihreä ts ei pala kaikille suunnille punainen samaan aikaan, kuten Suomessa.
- Redneck Baboons.
Liikennevaloristeyksistä täytyisi pyrkiä liikenneärjestelyin eroon. Pk-seudun kehäteillä tässä ollaankin jo onnistuttu, mutta ratkaisut ovat olleet kaalliita eritasoliittymiä. Moneen liikennevalopaikkaan sopisi ympyrä tosi helposti.
- liikennevalo
Tuo on totta, että valtaosasta liikennevaloristeyksiä pitäisi pyrkiä eroon ja jättää liikennevalot vain sinne, missä niitä oikeasti tarvitaan. Ymmärrän liikennevalot Helsingin keskustassa oikeasti suurissa ja vilkkaissa risteyksissä, mutta esimerkiksi Vantaalla ehkäpä 90 % liikennevaloista on aivan turhia.
Osaan nykyään valo-ohjatuista risteyksistä voisi hyvinkin rakentaan liikenneympyrän, mutta väitän, että suurinpaan osaan risteyksistä riittäisi pelkkä liikennevalojen poisto. Ehkä joissakin tapauksissa väistämisvelvollisuuksia voisi miettiä uusiksi.
Liikennevalojen tehtävähän ei ole ainoastaan jakaa ajovuoroja risteyksissä, vaan myös tehdä liikennettä turvallisemmaksi hidastamalla sitä. Jokainen voi kuitenkin miettiä, että tekeekö se liikenteen turvallisemmaksi, kun turhiin liikennevaloihin harmistuneet kuljettajat jakavat agressiivisuuttaan niiden välillä.
Ei ei katsot että risteys on vapaa ja katsomisen voi aloittaa jo risteykseen tullessa ja sit reippaasti yli JOTTA TOISETKIN KERKIÄVÄT SAMOILLA VIHREILLÄ.
- :)))))
jotkut vihreät ovat lyhyitä, joten pääasia on, että itse pääse yli :) se on muiden ongelma, jos ei pääse yli. Se, mitä tapahtuu auton takana, ei kiinnosta.
- 18+6
Ehkäpä sekin alkaa kiinnostamaan siinä vaiheessa kun takapuskuri on metriä lähempänä sinua ;)
- Aumebe
"Hidas alku on minusta ihan hyvä. Ehtii tsekkaamaan tilanne. "
Pätee hyvin "Saksalaisvalmisteisiin" (lue kiinalaisiin)Kotteroihin silloin, kun valo on vihreä......- Redneck Baboons
Kaikki tehdään nykyään Kiinassa. Niin terveeksi on maailman talous mennyt. Ja täällä vielä luullaan veroja korottelemalla pysyvämme sen kehityksen perässä. Ja tollot miettivät kuinka pääsisi liikennevaloista lähtemään, hahhah! Miniatyyrikansalla on miniatyyrimurheet.
- tyhmin kansa/teinit
Kaikki tehdään nykyään Kiinassa. Niin terveeksi on maailman talous mennyt. Ja täällä vielä luullaan veroja korottelemalla pysyvämme sen kehityksen perässä. Ja tollot miettivät kuinka pääsisi liikennevaloista lähtemään, hahhah! Miniatyyrikansalla on miniatyyrimurheet.
Kannattaa ostaa kaikki mahdollinen netistä ulkolaisilta toimittajilta jos sen saa vaikka euron halvemmmalla, kyllä siinä suomi lähtee nousuun ja kukoisukseen.
- Elä kuin Elvis
Tsot tsot! Maailman älykkäin ja nopein kansa, joka voittaa aina. Paitsi jalkapallossa ja...... tota ööö.... No ei täällä ainakaan kukaan p***aa puhu...
- Selvääjälkeä
Pitää kiihyttää jos jalankulkija on tuolossa suojatielle, jos kuitenkin tulee niin paina kaasu pohjaan niin eipä jää kitumaan.
- rampokala
No siksi, että hidas lähtö kertaantuu jonon päässä. Viimeinen ei välttämättä ehdi edes kytkintä nostaa kun valo on jo taas punainen. Ideaalinen tilanne olisi jos kaikki voisivat lähteä samaan aikaan liikkeelle, niin ei vaan voi käydä. Paitsi jos kaikilla jonottajilla olisi radiopuhelin: liikkeelle nyt!.
- Ajatus hyvä, ei toimi
Jos kaikki lähtisivät aivan yhtäaikaa liikkeelle olisi autojen välit metrin puolentoista luokkaa eli sama kuin risteyksessä seistessä. Niin pienellä välimatkalla edessäajavaan ei kukaan kykene ajamaan kovinkaan pitkään törmäämättä/osumatta siihen. Pienikin jarrutus tai laasujalan nosto polkimelta saa aikaan vähintään pienen törmäyksenetummaisen auton perään.
- Toimii se
Ajatus hyvä, ei toimi kirjoitti:
Jos kaikki lähtisivät aivan yhtäaikaa liikkeelle olisi autojen välit metrin puolentoista luokkaa eli sama kuin risteyksessä seistessä. Niin pienellä välimatkalla edessäajavaan ei kukaan kykene ajamaan kovinkaan pitkään törmäämättä/osumatta siihen. Pienikin jarrutus tai laasujalan nosto polkimelta saa aikaan vähintään pienen törmäyksenetummaisen auton perään.
"Jos kaikki lähtisivät aivan yhtäaikaa liikkeelle olisi autojen välit metrin puolentoista luokkaa eli sama kuin risteyksessä seistessä."
Niin heti liikkeelle lähdön jälkeen, kun nopeus on vielä alle kävelyvauhdin. Oikeastihan toi homma pitäisi hoitaa niin, että ensimmäinen polkaisisi kunnolla kaasua ja kiihdyttäisi alta pois, toinen kiihdyttäisi vähän rauhallisemmin, mutta silti reippaasti, kolmas kiihdyttäisi taas vähän hitaammin, jne. Eli kaikki lähtevät liikkeelle yhtä aikaa ja turvaväliä kasvatetaan samaan tahtiin kuin nopeuskin kasvaa. - Että näin
Ajatus hyvä, ei toimi kirjoitti:
Liikennevaloista lähtö ei kuitenkaan ole formulakilpailu. Lisäksi sielläkin on tapana kolaroida ensimmäisessä kurvassa, vaikka kuskit lienevät ainakin suomalaisen keskivertoautoilijan veroisia.
- Rotta presidentiksi!
Että näin kirjoitti:
Liikennevaloista lähtö ei kuitenkaan ole formulakilpailu. Lisäksi sielläkin on tapana kolaroida ensimmäisessä kurvassa, vaikka kuskit lienevät ainakin suomalaisen keskivertoautoilijan veroisia.
Kun tätäkin palstaa lukee ei voi olla huomaamatta että lähes jokainen kuvittelee olevansa vähintään formula1-kuljettajan tasoinen. Niin nerokkaita ohjeita täällä esitettään ja niin kovin itseään kehutaan että oikeat kilpakuljettajat joutuvat häpeään suomalaisten edessä.
- yksi monien puolesta
Rotta presidentiksi! kirjoitti:
Kun tätäkin palstaa lukee ei voi olla huomaamatta että lähes jokainen kuvittelee olevansa vähintään formula1-kuljettajan tasoinen. Niin nerokkaita ohjeita täällä esitettään ja niin kovin itseään kehutaan että oikeat kilpakuljettajat joutuvat häpeään suomalaisten edessä.
Mehän olemme.
- voivitssissä
Että näin kirjoitti:
Hidas lähtö valoista lisää ruuhkia huomattavasti Esim Mannerheimin tiellä Kun lähetää'n hitaasti valoista niin ei ehdi vihreään aaltoon vaan joka tolpan kohdalla pitää oottaa ja ruuhka takana kasvaa ................................ Olen aina lähteny rikpeästi valoista enkä koskaan ole ollut risteys kolarissa ............ Poliisikin toivoo että valoista lähetään ripeästi jotta ruuhkia ei lisättäs Hidastelulla ----------------------------------------,, Minulla on 60 vanhaa heppaa autossa ja mun takana oli valoissa 400 heppanen siti maasturi/paketti auto Kun lähin valoista olin mennyt 100 m kun näin peilistä että sieltähän se kääntyy tosi hitaasti tulemaan .... seuraava ei enää päässyt niillä vihreillä
- Mene katkolle
Alku on todella hidas, koska olet pysähdyksissä punaisten valojen palaessa. Kännissäkö torkut valoissa, kun et ehdi punaisten valojen palaessa katsomaan ympärillesi.
- Kikka31
Ei voi verrata Venäjän ja Suomen
liikennettä,mutta katsele vaan ja ota opiksi!
Itse lähden ripeästi,jos vaan keula-autona,
ottaa päähän madellen lähtijä,kun se rajoittaa
kuinka moni pääsee valoista lohi samoilla vihreillä! - Ärrääjä1000cc
Ostappa japanilainen ratapyörä sen TDI-sementtimyllyn sijaan niin tiedät mitä nopea lähtö on. Nämä vaggineet ovat kuin hitaita puluja lähdöissä vaikka vanhoille japsirotteloille tykkäävät perävalojaan esitellä.
Nollasta sataan 3,2 sekunttia saa olla jo Audi parilla jälkimarket-turbolla että samoihin lukuihin lähtee.
Asiaan. Moottoripyörällä jos eturengas nousee vaikkapa valoista lähtiessä sentinkin on syyte liikenteen vaarantaminen. Yleisö kyllä paheksuu liian nopeaa kiihdyttelyä vaikkei itse liikennenopeus rikkoudu siis tarkoitan vaikkapa moottoritien rampille "tuuletusta".- Nagasaki
Moottoripyörällä oppii oikeasti ajamaan.
Ennakointi ja toisten huomiointi on hengissä pysymisen ehto.
Siinä on monella autoilijalla oppimista.. - 55555
Laitappa sen pingpong-pyörän kyytiin se sementtimylly ja 10 säkkiä betonia ja katso sitten kuinka ärhäkkäästi se liikkuu.
- pärrääsinävaan
TDI:llä on erittäin helppo kiihdyttää reippaasti, koska moottorissa on vääntöä myös alakierroksilla. Aika harva minullekaan kiihdytyksissä on pärjännyt, päinvastoin. Teho alkaa vaikuttamaan vasta suuremmilla nopeuksilla. Joku kohtuus siinä kiihdytyksen reippaudessakin on oltava.
- valoo1
Hidas lähtö valoista tarkoittaa sitä,että niistä ehtii vain pari autoa kun reippaasti lähtevien kansa ehtii enemmän.Ehkä ei kannata verrata johonkin venäjän liikenteeseen meidän liikennettä.Ja kuljettajalla pitää tietysti olla näkö kohdillaan,että osaa katsoa ,tuleeko muualta autoja, eikö.Mua ketuttaa ne hidastelijat, joiden takia tuo liikenne useimmiten tökkii,enkä nyt tarkoita että pitää hullun lailla ajaa mutta ripeys on välillä ihan tuntematon käsite monelle, samoin taustapeili kun itse ajalee 80 satasen tiellä ja tietysti keskellä...
- oksennus
annakku arvaan, olet niitä ihmisiä joita ketuttaa kaupan kassallakin se, kun edellinen asiakas ei pakkaa ostoksiaan kassiin saman tien, ihan vaan siksi kun se ei näytä tehokkaalta? kiirehän sinulla ei ole mihinkään? noudatat myös sääntöä aina vähintään 20 rajoituksen päälle? ja vielä paras, sinulla on varmaan vag-konserniauto?, tai olet siis haltijana? äänestät kokoomusta ja tuoksut hyvälle?
- nutaajat kölin ali
oksennus kirjoitti:
annakku arvaan, olet niitä ihmisiä joita ketuttaa kaupan kassallakin se, kun edellinen asiakas ei pakkaa ostoksiaan kassiin saman tien, ihan vaan siksi kun se ei näytä tehokkaalta? kiirehän sinulla ei ole mihinkään? noudatat myös sääntöä aina vähintään 20 rajoituksen päälle? ja vielä paras, sinulla on varmaan vag-konserniauto?, tai olet siis haltijana? äänestät kokoomusta ja tuoksut hyvälle?
Ei tarvi ajaa päälle rajoituksen, kun lähtee valoista ripeästi.
Oksennuksen kaltaiset nutaajat jäävät 40/50 alueillakin 50 m ja 70/80 alueilla jopa pari sataa metriä jälkeen valoista lähdettäessä. Mutta kirivät välin kiinni noin minuutissa, vaikka tapaan itsekin ajella muutaman km/h yli rajoituksen. Eli nää nutaajat painelee sitten rajoitus 15.. 20. Mutta sehän ei estä syyttelemästä ripeästi liikkelle lähteviä kaahareiksi.
Koska pakkojan niiden on kaahata, kun nutaaja joutuu polkemaan rajoitus 20vauhtia kiriäkseen ripeästi liikkeelle lähteneen kiinni!
- sakotusta valoissa
Jos siinä on jo joku edessä, ei tietenkään kannata puskea kiinni. Mutta muuten tuollainen epäröinti ja hidastelu valoissa lähddössä vaikuttaa sen, että valot vetävät huonosti, mikä taas johtaa siihen että yhä useammat valoihin jonottavat yrittävät ehtiä läpi "vanhoilla vihreillä". Ongelma siis pahenee kun aletaan ikäänkuin hyväksyä, että punaisilla voi mennä jonon hännillä ja heitä pitää väistellä.
Liikennevaloissa ajetaan hyvin lähellä toisia ja joskus on siinä peräänajo lähellä, kun edellä menijä yhtäkkiä alkaa jarrutella ilman näkyvää syytä - näinkin joskus tapahtuu.
Liikennevaloja voisi valvoa kuten nopeuksia, liikennekameralla. Kuva vaan punaisia päin ajavista ja sakko perään niin meno ehkä kaunistuu. - nopeesti eteenpäin
No tottakai katsotaan, ettei ketään ole risteysalueella, ennen kuin sinne menee. Mutta muuten parempi lähteä ripeästi, muutkin pääse ja aina suositellaan nopeasti kiihdyttämään tavoite nopeuteen. Ei ole mitään järkeä lähteä hitaasti, kun valoista ehtii vähemmän autoja sillä vihreällä. Kyllä sitä ehtii liikennettä nopeamminkin seuraamaan ja jos joku tulee kylkeen kun itse ajaa vihreällä = kylkeen ajaja maksaa, jos ei ole kääntymässä vasemmalla nuolivalolla.
- twiittwiit
No joo, vähän sama asia kun joitakin ärsyttää nykyään kaupan kassallakin se kun et pakkaa ostoksiasi samalla kun kassa on ne piipannut, tätä se kokoomuslainen ajattelu teettää, pitää koko ajan olla tekevinään jotain, olla tehokas, ja näyttää ja tuoksua hyvälle, twiitata koko ajan.
- Köyhät hitaita
Voit lähteä ripeästi ja kaasu pohjassa, omasta mielestäsi. Se on monen muun mielestä hidas lähtö, koska kaikki eivät aja pienikoneisilla kommareiden kopeilla.
- 200hp vähemmä
Ei ole hevosvoimista vaan kuskista kiinni valoista lähtö . Valoissa takan olevalla on monesti ollu 200 hp enemmän kun mulla ja silti olen mennyt korttelin ennenkuin se siti maasturi tulee reittäin hitaasti risteyksestä
- gfdhytr
Itse ainakin katselen liikennettä samalla kun syrjäsilmällä valoja. Valot kun vaihtuu niin lähden liikkeelle kun risteys on tyhjä ja vanhoilla vihreillä menijäkin on poistunut edestä. Sitten reippaasti liikkeelle että kerkeää mahdollisimman moni muukin samoista valoista.
Kannattaa kyllä olla aina vähän varovainen joka ainakin kerran pelasti henkeni. Kerran kun risteyksessä taas valot vaihtui vihreälle niin vasemmalta pyyhälsi rekka tuhatta ja sataa risteykseen tosi vanhoilla vihreillä jos ei sitten punaisilla. Jos heti olisin lähtenyt niin alla olisin ollut. Ei siinä olisi lohduttanut vaikka olisi ollut oikeassa jos henki olisi lähtenyt. - mie vaan
Laki sanoo että jokainen käyttäytyy liikenteessä juuri sillä taidolla minkä omaa.
- TaidotOn
Lakikirjassa ei mainita taidoista yhtään mitään!
- ennakoi
Ihmettelen myös miksi ihmisillä on kiire niihin punaisiin seisomaan autolla jos ne näkee jo kaukaa, että niihin on pysähdyttävä ,ainakin itse rullaan hiljaa jottei vauhtini pysähdy kokonaan.
Tämä on oikeaa taloudellisuutta. ennakoi on oikeassa.
Ennakoiminen risteystä lähestyttäessä on hyvä tapa kuljettaa autoa sekä turvallisesti että taloudelisesti.Toiminta kirjoitti:
Tämä on oikeaa taloudellisuutta. ennakoi on oikeassa.
Ennakoiminen risteystä lähestyttäessä on hyvä tapa kuljettaa autoa sekä turvallisesti että taloudelisesti.Itse asiassa tuo on väärää taloudellisuutta. Juu, oma kulutus saattaa marginaalisesti laskea, mutta keskimäärin kulutus nousee, kun tuollaista ruuhkassa harrastaa.
Ajatellaan vähän muitakin liikenteessä, niin kaikilla on kivempaa. Eli ripeät kiihdytykset, että mahdollisimman moni ehtii valoista läpi. Jos sitten joutuu pysähtymään seuraaviin valoihin, niin se on ikävää. Sellaista sattuu.The_Rat kirjoitti:
Itse asiassa tuo on väärää taloudellisuutta. Juu, oma kulutus saattaa marginaalisesti laskea, mutta keskimäärin kulutus nousee, kun tuollaista ruuhkassa harrastaa.
Ajatellaan vähän muitakin liikenteessä, niin kaikilla on kivempaa. Eli ripeät kiihdytykset, että mahdollisimman moni ehtii valoista läpi. Jos sitten joutuu pysähtymään seuraaviin valoihin, niin se on ikävää. Sellaista sattuu.Oikeassa olet.
Jos sitten joutuu pysähtymään seuraaviin valoihin, niin se on ikävää.
Onhan se kuuluisa entinen palopäällikkökin sanonut tultuaan jo sammutetun palon paikalle, että väärin sammutettu.
- niminerekki
ihan fiksua kattoa jääkö jonku alle autolla. Ja lisäksi tämä hidastaa autoilijaa sen verran että moottoripyörä voi ohittaa hidastelijan ennen tai valojen vaihtumisen aikaan.
- 330d ja hajis
Typerää väittää ettei ripeesti kiihdyttämisest ä ole hyötyä kun liikkumaan sinne on menty eikä seisomaan vaikka tuntuu siltä että joillekkin mulkuille on tärkeintä kaivaa persettä niissä liikenne valoissa !
- Kiire seisoskelemaan
Mitä nopeammin lähtee valoista sitä pidempään ehtii seisoskelemaan seuraavissa. Näin se homma etenee.
- entero1
Liikennevaloista lähdetään aina kuin tykinsuusta. Silloin kun valo vaihtuu, niin EI esim. aleta etsimään sitä ykköstä.
- Oeyusta
"Miksi pitää ripeästi kiihdyttää risteyksessä?"
Heikko sipuli? Monesti siinä on kaksi kaistaa vierekkäin samaan suuntaan ja siinä toisellakin kaistalla on joku (tolvana). Näitä ottaa helkkaristi pattiin, jos ne häviävät keskinäisen kiihdytyskisan...
Erittäin yleistä varsinkin nuorille kalju- ja lippalakkipäisille VW-hemmoille... näitä näkee aika usein esim. ABC-asemien parkkipaikoilla. Ovat siellä autojensa välissä kyykkypaska-asennossa röökaamassa... - 1221212121212
Yllättävän monella motiivina ripeästi lähdölle on se, että ehtii muutkin päästä valoista läpi. Olemme siis todella sosiaalisia, ainakin liikenteessä. Muusta liikennekäyttäytymisestä päätelle eipä silti kyllä uskoisi...:>
- Retorinen vastaus
Saako trolleja kirjoitella? Kannattaako niitä lukea? Onko tämä trolli? Ja onko trolli perpetuum mobile? Jääkö biisi soimaan sun päähän?
- Nainen lahdesta44
Liikennesäännön mukaan risteykseen voi mennä vihreällä, jos se on vapaa !!!! Samoin astua suojatielle vihreällä kun se on vapaa autoista. Tilanne pitää aina tarkastaa. Tätä aikuiset vanhemmat ei opeta lapsilleen!!! Miksi???? Usein käy niin, että auto menee vihreällä risteykseen ja jokin hidastaa menoa ja poikittaisliikenteelle tai jalankulkijalle aukeaa vihreä, eikä autoilija sitä huomaa. Usein ratissa on suomalainen susimies. Muuten Big Brotherissa pitäisi olla enemmän miehiä, sillä suomalainen mies on kasvatettu sudeksi toiselle miehelle. Toisille tuntemattomat miehet on hyvin epäluuloisia toisia miehiä kohtaan. Siksi miehemme on yksin ja tuppisuita. BB:tä katselee eniten vähäkoulutetut peräkylän ylipainoiset sipsiä/pizzaa mutustelevat amiskapojat/amiskatytöt .Erilaisia miehiä mukaan. Miehillä on taustalla aina hirvee homopelko itsestään ja muista. Myös mukaan transsukupuolisia henkilöitä. BB toimisi silloin hyvänä asennekasvatus yliopistona, mitä suomi tarvitsee.
- Liikennepoliisi
BOAHHAHHAHHAHHAAAAAAAAA!!!!! Pisteet sulle suomalaisen BB:tä katsovan "miehen" kasvattanut aikuinen vanhempi! Et oo todellinen! Ainakaan toivottavasti. Ole jonkun muun Facebook -ystävä, pliis. Ja pysy virtuaalisena kotona katsomassa BB:tä, sillä liikenne on jo pitkään ollu sulle liian hurjaa.
- Ihme hidastelua
Valoista pitää lähteä rivakasti, ei tarvi renkaiden savuta mutta sillä rajalla pitää olla lähdön räväkkyys. Vihreän vaihtuessa ei enää aleta arpomaan vaihteita tai irrottamaan käsijarrua, ne pitää olla jo ennakoitu. Olisi järkevää ja kivaa että valoista ehtisi mahdollisimman monta autoa kerralla. Jos joku ajaa punaisia päin on se hänen vika, ei vihreillä risteyksestä lähtevän.
- Kultainen keskitie
No ei kyllä ole hidas hyvä, joskaan ei myöskään suin päin syöksyminen. Jotkut kun alkavat vasta etsiä ykkösvaihdetta, kun valo on jo vaihtunut vihreäksi ja sitten lähdetään liikkeelle kuin täi tervassa. Ärsyttävää.
- Ulla6896542
Saa! Itse hidastelen tarkoituksella minun Nissan Sunnylla. Aina sunnuntai aamuisin kun ajelen kirkkoon, monet nuoret miehet repivät minut autosta ulos ja hakkaavat minusta paskat pihalle. Usein kuulen myös "SAATANAN DYNAMIITTIKUSKI" huutoja.
- Pikakuski
Kun valot vaihtuu vihreäksi, alan pohtimaan, että mitähän tässä pitikään tehdä. Sitten painan kytkimen pohjaan ja arvon sitä millä vaihteella lähtisin liikkeelle. Olisikohan se ykkönen, kakkonen vai kolmonen. Arvonnan jälkeen valitsen vaihteen. Nyt valo on jo vahtunut punaiseksi, mutten anna sen häiritä minua. Ajan läpi risteyksen punaisella ja vilkutan mennessäni taakseni jääville.
- Riippuu mistä roikku
Jo automerkistä näkee pääseekö valoista läpi 2 vai 12 autoa. Hieman arka ja yksinkertainen ihminen entisessä kommunistivaltiossa kyhätyllä ajokillaan meinaa sitä, että liikkeelle pääsy on tuskaisan hidasta ja usein sosialististen saavutusten hedelmä vielä sammua nyykähtää kesken liikkeellelähdön.
- Pappameset
Samoin mersukuskit jumittavat usein valoissa niin, että muut eivät enää samalla vihreällä ehdi.
Itse kiihdytän ripeästi heti kun vihreä vaihtuu, ei ole tapana olla tientukkona joita näkee ihan liikaa. Sitäkään en ymmärrä että vaikka ihmiset näkee että on punainen valo itselle niin silti pitää hirveellä vauhdilla valoihin tulla ja sitten kova jarrutus.
Jos on punainen, itse ainakin moottorijarrulla hidastan ja ennakoin, monesti pääsen valoista lähtemään ilman pysähtymistä. Ripeästi lähden liikkeelle niin ei hidastele muita.- 1+1
Menköön jokainen omaa tahtiaan, mitä sitä jatkuvasti perässäolijoita ajattelemaan. Kiihdytän ripeästi valoista rippuen. Kehällä juu nopeasti, mutta tavallisissa risteyksissä ei mikään kiire. en kuitenkaan ole tientukko, pidän itseäkin ripeästä toiminnasta ja siitä, että siellä ratin takana ollaan hereillä ja valmiina lähtöön.
- orkkuohitus
Joskus tienpäällä näkee että jos on linjaa audi, mersu, bmw tai volvo niin ohi on kiilattava vaikka väkisin vähän ennen valoja? Nähtävästi on mukavaa etuilla, siitä saa vissiinkin nautinnon, vastanneeko orgasmia? Ja sitten se valoista kiihdytys?
Siinä on oltava mielellään aurinkolasit olipa keli kuin keli, tai vaikkapa yö niin aurinkolasit on hyvä olla niinkuin Räikkösellä! - 24242424
Liikennevaloista tulee lähteä ripeästi/ripeähkösti liikkeelle mutta ei siinä nyt sentään mitään sekopäisiä kiihdytyksiä tarvitse tehdä. Luonnollisesti aina pitää myös katsoa tuleeko mistään autoja sillä. Pelkkiin liikennevaloihin ei todellakaan kannata luottaa.
- Ihme hidastelua
Kyllä se kaasupoljin on keksitty, sitä ei vaan moni löydä kun valot vaihtuu vihreälle:D. Kyllä sitä pittää ripeästi lähteä eikä jäähä ihmettelemään monesti tekisi mieli tuupata sitä vauhtia jos ei muuten ala löytymään :D. Ihme ja kumma, että se on aina helv''''' hidasta lähteä valoista ei ne kuitenkaan 2 minuuttia pala virherällä, siihen kattoen että mahdollisimman moni kerkeis mennä samoilla vihreillä.
- kuj6yhtr
Jos sieltä risteävästä ajosuunnasta joku vielä tulee, kun sinä ajat omilla vihreilläsi reippaasti eteenpäin, ei tämä toinen auto tule "vanhoilla vihreillä". Hän tulee selkeästi kirkkaan punaisella.
Katsos kun siitä kun risteävälle ajosuunnalle syttyy punainen siihen kun sinulla palaa vihreä on monen sekunnin mittainen karenssivaihe, kun molemmille palaa punainen. Tämä juuri siksi, että sinun kuvailemaasi tilannetta ei syntyisi.
Kun siis sinulle syttyy vihreä, on risteävälle suunnalle palanut punainen jo monta sekuntia, eikä ole mitään syytä miksi sinä et voisi lähteä ripeästi liikkeelle. Niiden risteävien suuntien pysähtymisen kerkiää kyllä havainnoimaan sitä ennenkin.
Siispä:
Vaihde silmään jo siinä vaiheessa kun oman suunnan risteäville suojatien valoille syttyy punainen, se ennakoi omaa vihreää. Kun oma vihreä tulee, ripeästi liikkeelle ja reipas kiihdytys matkanopeuteen. Mikäli et ole ensimmäinen, lähde liikkeelle heti edelläsi olevan liikahtaessa, ja kasvata turvaväliä nopeuden kasvaessa.
Eihän näissä ohjeissa mitään ihmeellistä tietenkään ole. Osa Liikenteen Sujuvuuden (ja sitä kautta osaltaan myös turvallisuuden) ABC:tä, mutta ikävä kyllä osa ihmisistä tuntuu ajattelevan, että turvallisin kuljettaja on se, joka ajaa kaikkein hitaimmin, arimmin ja antaa aina kaikille tietä, vaikka ei olisi siihen velvollisuuttakaan.
Todellisuudessa liikenne on turvallisinta silloin kun se on sujuvaa ja ennakoitavaa.- odottajavihreilla
Jos vihreiden vaihduttua lähtee Kehä I:lle, noin joka toinen kerta saa punaisia päin ajaneen kylkeen, usen raskaassa lastissa olevan maansiirtoauton ainakin Tapiolan liittymissä. Eli on odoteltava ainakin 5 sekuntia kun itselle on vaihtunut vihreä valo ennen kuin siirtää vaihteen ykköselle jos haluaa selvitä hengissä. Näin ainakin ruuhka-aikoina.
- Näin on
"ikävä kyllä osa ihmisistä tuntuu ajattelevan, että turvallisin kuljettaja on se, joka ajaa kaikkein hitaimmin, arimmin ja antaa aina kaikille tietä, vaikka ei olisi siihen velvollisuuttakaan."
Tästä olen samaa mieltä. Se on hyvin ikävää. On todella vaarallista, että annetaan tietä silloin kun siihen ei ole velvollisuutta. Toiset samassa liikennetilanteessa mukana olevat eivät välttämättä tätä huomaa, vaan noudattavat normaaleita väistämissääntöjä ja silloin tulee kolari. Aina pitäisi mennä vain sääntöjen mukaan, niin ei aiheuteta toisille vaikeuksia. - uyrtef
odottajavihreilla kirjoitti:
Jos vihreiden vaihduttua lähtee Kehä I:lle, noin joka toinen kerta saa punaisia päin ajaneen kylkeen, usen raskaassa lastissa olevan maansiirtoauton ainakin Tapiolan liittymissä. Eli on odoteltava ainakin 5 sekuntia kun itselle on vaihtunut vihreä valo ennen kuin siirtää vaihteen ykköselle jos haluaa selvitä hengissä. Näin ainakin ruuhka-aikoina.
Höpönlöpön.
Joskus harvoin täytyy hieman omaa lähtöä viivästyttää, mutta pääsääntöisesti se normaali karenssiaika riittää ihan hyvin myös kehällä.
- turhaa täytettä
Kyllästyttää jo, lopettakaa tämä tyhjän puiminen. Turhaa palstan täytettä.
- Järjen kanssa
Ei sinne tietenkään katsomatta mennä, mutta mahdollisimman ripeästi, että muutkin ehtii. Jumittaminen valoissa saa liikenteen takkuamaan.
Tän täytyy olla provo...? Suomessa nämä individualistit, jotka vasta sen jälkeen, kun edellinen on lähtenyt liikkeelle, lopettavat nenän kaivamisen, takapenkille ja puhelimeen vitsien kertomisen, eväiden syömisen jne lähtevät etsimään vaihdekeppiä ja sammuttavat kattomoponsa pariin kertaan enen kuin pääsevät liikkeelle tekevät ne muutaman auton seisovat ruuhkat. Jossain etelämmässä torvet soisivat jo aika pian ja naapuriautoista kyseltäisiin, onko autossa vikaa, tarjottaisiin apua, huudeltaisiin kaikenlaista jne jne...
- hätähousukaaharit
On se ihmiselämä kiireistä kun pitää liikennevaloista lähtiessäkin kilpailla!
Ehtii sitä hautaan vähemmälläkin!- jyht5rge
Toiset meistä tykkäävät tehdä elämässään muutakin kuin seistä liikennevaloissa.
Mutta tietysti jos ei elämässä ole muuta tekemistä kuin päämäärätön odottelu niin tietenkin sitä voi olla vaikea ymmärtää, että toiset eivät halua viettää joka ikisissä valoissa paria ylimääräistä valokierrosta vain sen takia, että minäminä ei ajattele kuin sitä, että itse pääsee valoista läpi.
- dddrrivemy ccarr
Ripeästi, opetettiin autokoulussa 1985. Yksi asia minua askarruttaa ; ei oikein uskalla pysähtyä suojatien eteen , jos näkee peilistä jonkun tulevan vauhdilla.Siis niitä vatipäitä , jotka viis veisaavat siitä liikennesäännöstä , että ei saa ajaa pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen ohi.
- Kolaroimaton 60v
Hidastelullahan vain kehoitetaan ajamaan päin keltaisia/punaisia valoja!
Toisin sanoen, jos minä hidastelen vihreiden syttyessä, antaa se luvan matti myöhaisille risteävällä/kääntyvällä ajoradalla ajaa vielä hänelle punaisten valojen palaessa:(
Toki kolareita pitää vältää, mutta valoristeyksessä kolarin aiheuttaja on aina päin punaisia viimetipassa ajava. - hohohoho
Kuljettajan pitää ihan liikennevaloista huolimatta olla aina liikennetilanteen tasalla ja tarvittaessa myös luopua omista oikeuksistaan. Lujat hermot, niin ei mene taas päivä pilalle liikennevaloissa.
Toki joku täällä ulvoo miten verkkainen liikkellelähtö on itsekästä. No, itsekästä se on sekin, että halutaan muiden ajavan samoin kuin itse ajaa.
Kaasupohjassa lähtö kuluttaa kytkintä paljon ja polttoainetta ja paljon muutakin mm. voimansiirtoa. Monille kaasupohjassa lähtijöille on ihan perus kytkimen käyttö ja sen toimintatapa ihan hukassa.
Mielestäni paras tapa lähteä on oppia ensin tuntemaan miten se oman auton kytkin toimii ja miten paljon kaasua tarvitaan missäkin tilanteessa. Siihen auttaa kierroslukumittari, joka kertoo sen, että kytkin ottaa kiinni ja millonka auto uhkaa sammua, jos kierrokset laskee tyhjäkäyntilukemiin. Auto voi sammua vaikka miten antaisi hurjat kierrokset ja se kytkimen käyttö on vääränlaista. Siten saa hajotettua paljon muutakin kuin vaan kytkimen... - voi voi
Aika outo juttu jos vihreillä pitää lähteä viiveellä että päin punaista ajavat saavat ajella rauhassa risteyksen yli. Monta kertaa ne punaisten ohittavat ovat niitä jotka vielä haluavat ehtiä yli kun alkupää hidastellut..
- hersy
Sillonhan sitä saa mennä jos kerran valot on VIHREÄT,sillon siellä ei ole ketään tulossa mistään jos on, ne on väärässä ja maksavat siitä :)
- anon111
Monesti on näitä autoilijoita nähnyt jotka jäävät vihreisiin valoihin uneksimaan ja eivät edes huomaa että valot ovat vaihtuneet vihreäksi soita siinä sitten torvea sille törpölle että nyt ala vittu mennä siitä, parhaimmilla auto sammuu parikin kertaa vihreissä valoissa ja eivät pääse edes liikkeelle vihreiden valojen aikaan.
- hohohohohoho
Kaikki autoilijat tekevät virheitä liikenteessä, myös sinä. Tuskin olet virheetön kuski. Luulet ehkä olevasi niin erinomainen ettet huomaa omia tekemiä virheitäsi.
Jos takana turhaan soittelee torvea, niin se antaa vain mielikuvan, että takanahan melkoinen apina on kuskin paikalla.
Ehkä päiväsi menee pilalle siitä, jos edessä munitaan liikkeellelähtö. Torvesi soittelu ei auta yhtään. Saattaa jopa pahentaa tilannetta. Liikenteessä pitää suhtautua muihin kunnioituksella.
- kuivaa höpinää
Onhan kuivaa höpinää, uuuhhh uuuuuhhhh.
- rokso
Paras tapa lähteä valoista on ykkönen silmässä, talla pohjaan kytkin ylös kumit vinkuen ettei ole tiellä.
- Ehei.
Kumia polttaen kiihtyy heikosti.
- JAAHAS!
No sinäkö se olet, joka aina pelleilee edessäni? Katsomalla selviää, että tuleeko joku, ei siihen hidastelupelleilyä tarvita. Sinun takiasi risteyksestä pääsee niillä vihreillä läpi vain neljä autoa, kun muuten ehtisi kahdeksan.
- henkilöautoileva
Tällaisiin tilanteisiin törmään viikoittain.
Punaiset palavat ja näen ne jo 300m päästä ja rupean hidastamaan. Hassunhauskaa on nähdä, että minut ohitetaan kiireellä, jotta keretään pysähtymään niihin punaisiin valoihin. Nämä autoilijat varmaan luulevat pääsevänsä nopeammin lähtemään valoista, kun pääsevät edessäni ehkä 2 sekuntia nopeammin liikkeelle (sen sijaan, että pysyttäisiin koko ajan vaikka ryömintävauhdissa, ennen kun vihreät valot palavat ja urut voidaan avata).
Itse hidastan juuri sen takia, ettei tarvitsisi pysähtyä. Tästä samasta aiheesta on ollut autokoulussa puhetta ja katsottu tällaista toimintaa hyvällä. Myöskin jos ajat rekkaa tai kuorma-autoa, niin on taloudellisempaa pitää massa liikkeellä, kun lähteä paikaltaan voittamaan lepokitkaa.
Ottakaa nyt tavan henkilöautoilijat hernemaissipaprikapussit nenään ja syvälle ja todetkaa, ettei taloudellisuus voisi koskea henkilöautojakin. Ostakaa sillä säästöllä vaikka purkki kaljaa. Kunhan vaan vedätte ne hernemaissipaprikat nenäänne tästä hyvästä =P- tientukot hiiteen
> Itse hidastan juuri sen takia, ettei tarvitsisi pysähtyä.
Eli itsekäs mulkku olet sinäkin. Nääs monessa paikassa palaa suoraa ajaville punainen, mutta vasemmalle tai oikealle kääntyville vihreä. Eli sinne erkanimiskaistalle olis kiva päästä, muttei onnistu, kun erkanemiskaista alkaa vasta 50 m ennen risteystä ja 150 m päässä risteyksestä nutaa joku bensanpihistelijä kävelyvauhtia.
Samaa sarjaa ovat hyypiöt, jotka ensin liittyy moottoritielle 60 nopeudella ja tarvivat 2 km kiihdytykseen täyteen marssivauhtiin (rajoituksesta 100/120 ja kuskista riippuen mitä vaan väliltä 80-130 km/h). Ja rupeavat hidastamaan 2 km ennen liittymää, josta on tarkoitus poistua. Viimeinen kilometri körötellään 70 km/h mitä voi jo pitää oikeasti vaarallisena - nopeusero vasemmalla kaistalla ajaviin voi olla 50 km/h (jos se vasen kaista sattuu vetämään hyvin), mikä voi yllättää kaistanvaihtajat.
Joo, arvankin sepustavat, että onhan siinä toinen kaista, mistä mennä ohi. Vaan kun ruuhka-aikaan molemmille kaistoille riittää autoja ja joka liittymästä tulee pari tällaista nutaajaa ennen jokaista liittymään on pari nutaajaa kuhnimassa -> oikea kaista vetää 60-70 km/h ja vasen 70-80 km/h (johtuen kaistanvaihtopoukkoilijoista), vaikka rajoitus olisi 100 eikä liikennettäkään vielä niin paljoa, että tie olisi täysin tukossa ja homma vaihtunut rehellisesti ruuhkamateluun.
- tientukko hiidestä
Sainpas hernepussin jollekin nenään =D
Toki olet oikeassa siinä, että jos sinne vasemmalle tai oikealle pitää päästä, niin silloin ei kannata hidastella, vaan ajatella muitakin autoilijoita.
Tuonkin allekirjoitan, että motarille tulee liikaa porukkaa, jotka ajaa sitä 60 km/h, ennen kuin rupeavat kiihdytttämään.
Liikennevaloihin lähestymisessä olen eri mieltä kanssasi - diiseli
Minusta on ihan järjetöntä painaa kaasua liikaa siinä kuluu paljon poltto-ainetta.
minulla vanha diesen, sammutan sen aina punaisissa ja sitten kun vaihtuu vihreä alan hehkuttaa ja etsin ykkösen ja rauhallisesti risteyksen yli ettei satu mitään. - mohamed
ite aja mersula päi sinistä
- ärkäle
Khyl se on kuulkaa poijjaat sillee juttu, että liikennevaloihin ei jäädä seisoskelemaan. On meinaa harvinaisen vittumaista olla kolmantena jonossa ja silti jäädä venailemaan seuraaviin valoihin, kun ensimmäinen lähtijä varmistelee ettei kettään tuu päin punasii ja toisena seissyt haluaa jättää parin sadan metrin turvavälin ensimmäiseen.
Siinähän sitten perkele seisot ne viidennetkin punaset, jos ruuhkaan olet eksynyt, kun ajotaidottomien vässyköiden pitää saada olla ylivarovainen. Ja kun varsin hyvin näillä laskupäillä osaa pikaseen laskea, että yksillä olis selvinnyt, jos ei toisten tarttis olla niin perkeleen ylivarovaisia.
Jos ei huomiokyky riitä arvioimaan tilannetta liikkeellelähdön kannalta kun keltainen palaa, luovu koko ajamisesta.
Ja sitten se toinen perkeleen ilmiö, tulee sitä perkeleen stadilaista mökkiläistä tunkemaan meidän nurkille mökille ja ajetaan 80-100km/h teillä 50km/h, kun "on niin mutkasta". Jos et uskalla ajaa maalla niin jää saatana kotiin äläkä edes yritä ostaa mökkiä. Myy mökki ja käytä siitä sadut rahat tulevaisuuden taksimatkoihin. - voihuhhuh1
No siksi tietysti pitää mennä ripeesti, kun valo vaihtuu, ettei oo muiden tukkona edessä, että nekin pääsee ennen ku se on taas punanen kohta.
Tietysti voi siinä ajaa 1km/h, jos ajattelee vaan itseään. - Tosi mies
On melkoinen uusi "turbo" taas alla.
Ei siinä hitaita kadunylittäjiä
(mummoja ja vaareja) suojateillä huomaa.
Varsinkin paikoissa, joissa ei ole valoja. - hanatauki
Siksi koska risteävälle liikenteelle on palanut punainen jo sekunteja. Hidas lähtö ei siis vähennä kolaririskiä, se ainoastaan hidastaa muiden liikkumista.
- scardee
Venäjällä on aika paljon ripeemmät valot. Siellä on paljon risteyksiä, joissa palaa keltaset yhtä aikaa, siksi kolaririski on isompi. Suomen valoissa tuppaa palamaan punaset sen sekunnin verran yhtä aikaa, mikä taas toisaalta lisää sitä punaisia päin ajoa kun "ei sieltä hetkeen ketään tuu". Voi ihan hyvin lähteä reippaasti liikkeelle, kyllähän siinä nyt on kultainen keskitiekin näiden tikku paskaan jääjien ja rakettiautoilua yrittävien välissä.
- Kiitos ja näkemiin
Mulle riitti toi "Niin monesti - venäjän youtubevideota katselleena", enkä sitten edes vaivautunut lukemaan enempää. Sitä voi alottaja sitten joskus yön pimeinä tunteina miettiä että miks siellä Venäjällä (myös) tällä tavalla risteyksissä kolisee.
- ford_kuski_vm86
Se lottoarvon on lauantai-iltaisin mtv -kanavalla, ei niissä liikennevaloissa, ei varsinkaan vihreissä sellaisilla. Kun vihreä syttyy niin kaasua painetaan eikä jäädä ostamaan sitä tonttia siihen. Ai juma että mua ärsyttää liikenteessä ihmiset jotka ajavat turhaan ylivarovaisesti, olisi sitten paras siirtyä julkisiin. Tottakai sieltä voi joku tulla punaisia päin, mutta yhtä hyvin puu voi kaatua auton päälle kun jäpittäessä niissä valoissa.
- -haistakaa kumi-
Mie en ole kohta vuoteen edes nähny liikennevaloja muuta kuin taksin ikkunasta mutta jos semmosista pitäis lähteä liikkeelle niin löisin heti kaasun lattiaan ja jättäisin teijät kaupunkilaiset haistelemmaan ison pensamersuni polttamaa kuminkäryä.
Kumi palaa ja porot lisääntyy. - sunnuntai suhari
hi ton himmarit saa keli
- Omoönmöm
Hoh hoijaa! oli aihe mikä hyvänsä, niin vähintään 80% on idiootteja ja saman verran, usein vielä samat ihmiset eivät osaa kirjoittaa suomen kieltä. Olettaisin kuitenkin, että lähes 100% on peruskoulun käyneitä. Siksi en viitsi paljoa näillä sivustoilla vanheta.
Mutta tätä sivustoahan ylläpitääkin Aller Julkaisut, eli sama firma, joka kustantaa sitä hiton 7 Päivää -lehteä. Se selittää jo aika paljon sivustolla vierailijoiden sivistystasosta. Kumpi lie suurempi, ÄO vai kengan numero...
Ps. Se ÄO tarkoittaa älykkyysosamäärää. - MasterMind1
Tuolla logiikalla pitäisi varoa putoavia lentokoneitakin..
Liian usein huomaa kun kahdelta kaistalta startataan samaan suuntaan, ja verkkainen starttaaja jää helposti kolmen-neljän auton verran jälkeen heti kättelyssä.
Autokoulussakin opetettiin että reipas kiihdytys sallittuun nopeuteen on suotavaa, eikä kuluta polttoainetta yhtään enempää.
Hyvin usein myös tuntuu siltä että autoilijat haluavat seisoa liikennevaloissa?!
Ajatelkaapa tyhjäkäynnin polttoaineen kulutusta ja ajanhukkaa vuositasolla kun kerrot kaikki viivästelyt matkojesi määrällä.
Ehdotan vihreän valon palamisen puolittamista, jalankulkija tietysti huomioon ottaen.
Luulisi siellä luisimmassakin pääkopassa tapahtuvan jotain..? - Rauhallisesti
Vihreisiin valoihin on aivan turha kiihdytellään kun edessä odottaa jo punaiset vaikka kuinka nopeasti lähtisit valoista. Itse lähden rauhallisesti ja harkiten ettei kukaan punaisella aja tule kylkeen. Reippaammin ylös sängystä ja viisitoista minuuttia aiemmin lähtö töihin niin ei ole mitään
- mehupilli
Niin no tietysti, jos ei nopeammin kerran ehdi mitään näkemään :) Liikenteessä kylläkin pitäisi pystyä koko ajan tekemään nopeita havaintoja ja näkemään myös sivuilleen. Muutenhan ihmiset jää toistensa alle :)
Ilmeisesti havaintojen tekeminen on just se ongelma, kauppojen pihoillakin tai sieltä poistuttaessa liikenne on yhtä mössöä, melkein ajetaan toistensa päälle, kun ei nähdä mitään eikä välitetä mistään.
- make-setä
Voihan sitä aina vaikka seistä parkissa pari vaihtoa ja varrota parempia valoja ; )
meinaan jos ei kerran kiirus ole ? - Maltti on valttia
Totta ja TURVALLISUUS nyt kuitenkin menee liikenteessäkin kaiken edelle.
Eli parempi katsoa, ettei mistään suunnasta tule näitä "matti myöhäisiä", ennen kuin itse lähtee tuli persusten alla kiihdyttelemään.- helleputki
No mutta ei kai tämä nyt ole peruste sille, että kuhnii valoissa, vaikkei ketään mattimyöhäistä tule mistään suunnasta. Tätä nimittäin näkee paljon. Jono seisoo eikä päästä eteenpäin, kun joidenkin reaktionopeus on mitä on.
- Sujuva liikenne
Kyllä se vaan autokoulussakin opetettiin että valoista lähdetään reippaasti. Itsellä kävi 13v sitten niin että olin jonon ensimmäinen, seistiin punaisissa, ja kun vaihtui vihreäksi niin minäpä en saanut autoa ollenkaan eteenpäin (kytkimen käyttö ei ollut vielä oikein hanskassa), vaan auto sammui koko ajan siihen. 3 kertaa yritin, sitten jo vaihtuikin punaisiksi joten siihen jäätiin, se jono perässä. Opettaja vieressä sanoi että "annas mä lähden sitten kun valo vaihtuu, että pääsee jono eteenpäin".
Kieltämättä sama fiilis tulee välillä nyt tässä itse autoillessa, kun joku kuppaa valoissa; joko nukkuu, tai ei pääse liikkeelle tai sitten kiihdyttää niin hitaasti että valot vaihtuu takaisin jo seuraavan auton kohdalla.
Toinen on sitten nämä jo liikkeellä olevat hysteerikot, jotka ajavat 50 alueella 40... Ja alamäessä jos vahingossa kiihtyy 55:een, painetaan jarrua. Näistäkin mennään ohi ja aika nopeasti. Suurin osa ajaa sen 10 yli, ja minun mielestäni se on vain viisasta ajaa muun liikenteen mukaisesti, eikä vaarantaa liikennettä selvästi muiden menoa hidastamalla ja näyttämällä eksyneeltä.
Opetelkaa ajamaan, ja jos ette opettele niin perk/ele älkää tulko tukkimaan liikennettä, käyttäkää bussia tai pyörää. Liikenteen kuuluu olla sujuvaa!
Minä ainakin menen ohi kaikista kuppaajista, sinnehän jäätte kökkimään.
- syyskesä
Joskus sanottiin, että nopea lähtö liikennevaloissa säästää bensaa.
Ei tietenkään pidä hurjastella mutta joku roti. Pitää ymmärtää, että varsinkin suurissa kaupungeissa ette voi jäädä siihen junnaamaan, ruuhkat puolittuisi jos ihmiset ymmärtäisi tämän..
- lol.
kummallisia huolia. Ei se lähtöä hidasta jos viitsii katsoa tulevia ennen kuin valot vaihtuu. Vai tuleeko valojen vaihtuminen joka kerta ylätyksenä?
- Näin on
Tuo pätee ryssissä, muttei Suomessa
- audia6
nyt minun audin rekkari on hom-0
- occupant
Kahtookeehan immeiset, jos siellä valoissa seisoo auto, jossa hätävilkut vilkkuu
(hazard flaher) pittee ymmärtää, et saattoo olla vikkoo.
Nais-autoilija audissaan, ei tarvitse pilliä soittaa, vaikka Sinulla virtaa on.
Bussikuski, tööttäile rauhassa, auto pysähtyy sähkövikaan paikkaa katsomatta. - ---
Aamulla mennään taas töihin klo 6 aamulla, sillon ei sunnuntai ajelijat nysvää edessä
- Redneck Baboons
"Ei tietenkään pidä hurjastella mutta joku roti. Pitää ymmärtää, että varsinkin suurissa kaupungeissa ette voi jäädä siihen junnaamaan, ruuhkat puolittuisi jos ihmiset ymmärtäisi tämän.."
No ei varmana puolittuisi. Ne ruuhkat ei puolitu kuin sillä, että niistä ajoneuvoista otetaan puolet pois. Tai sitten liikennevirtojen imu täytyy suunnitella kokonaan uusiksi, eikä siihen suunnitelmaan taida enää liikennevalot edes kovin hyvin sopia. Näinhän on toimittu mm. pk-seudun kehäteillä, mutta kalliilla tavalla. - rgtt45454545
"Niin monesti - venäjän youtubevideota katselleena -, että ripeä lähtö risteyksestä valoista ensimmäisenä voi tarkoittaa kolaria. Pitää aina tsekata ettei sieltä sivuista kuitenkin joku päätä mennä vielä punaisilla valoilla.. Hidas alku on minusta ihan hyvä. Ehtii tsekkaamaan tilanne."
Niin ajetaan sokkona risteykseen, ei katsota tulee risteykseen
edelleen liikennettä, samanlaisia kolareita suomessakin ajetaan.
Siinä on yksi iso turvallisuutta lisäävä tekijä kun totuttelette siihen että
katso aina risteävän tien molempiin suuntiin vaikka menisit liikennevalo-ohjatusti.
LAinkin mukaan pitäisi katsoa koska sieltä voi olla tulossa myös hälytysajoneuvo. - Kohtuus
Näitä kuminauha-aivoja on aivan riittävästi kaupan kassalla ei tarvitse yhtään lisää liikenteeseen.Ovat niin itseään täynnä että oikein oksettaa.
- Ei masokisti
Varminta olisi olla ajamatta koko risteykseen, jos silmä ei näe onko risteys vapaa, ja pysyä kotona. Muuten olen sitä mieltä, että manuaalivaihteistot on hävitettävä!
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433404Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan172632Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3762536Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821757- 861405
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541080SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs70985- 74955
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.27779Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4734