Mitä mieltä olette "occamilaisest filosofiasta" tieteen metodina

Näkyykö siinä ?

Sovellettuna Lutherin ehtoolliskäsitykseen?

4

324

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onkon tämä tiedossa?

Occamilainen filosofia on kuuluisaa "occamin pertaveitsestä" joka merkisee monisellitteisten kysymysten ja prolemien edessä asioden ja ongelmien typistämistä mahdollisimman yksinkertaiseksi pelkistykseksi, kuten vaikkapa esimerkiksi Luther augustinolaimunkkina opiskeltaan tätä filosofiaa teki kirjoittaessaan Zwinglin kanssa väitellessään pöytään ettensä yhden ainoan irrallisen lauseen, irrottaen sen tekstin muusta kontekstisa, - saaden niin itseään miellyttävän ratkaisun aikaan, eli kirjoittaessan edessä olevaan pöytään:

"hoc est copus meum" eli suomennettuna: "tämä on minun ruumiiini", ja sen kansa joka nuo sanat kuuli uhrimessuissa laustuttavan typisti ne kansanomaisella satiirilla, eli kriittisellä "occamismilla" muotoon "hokkus pokkus" - joista tuli ympäri maailman kaikkien taikurien taikasat - niissä silmänkääntötempuissa joilla he kykenivät ihmsiä pettämään.

• propellipää15001

Jos henkilö A tietää "Tämä on minun ruumiini" asiayhteyden, mutta henkilö B ei tiedä asiayhteyttä "Tämä on minun ruumiini"-lauseelle, niin kommunikaatio epäonnistuu, kun A kommunikoi B:lle "Tämä on minun ruumiini"-lauseen.

Onko henkilö A pitänyt henkilö B:tä oman itsensä identtisenä kopiona?

• Minusta occamilainen partaveitsi on toki monessa asiassa käyttökelpoinen filosofinen työkalu, mutta en soveltaisi sitä ehtoollisoppiin. Olen itse ehtoolliskäsitykseltäni reformoitu, mutta entisenä luterilaisena tunnen hieman myös luterilaista ehtoolliskäsitystä. Lutherille reaalipreesens, Kristuksen todellinen läsnäolo leivässä ja viinissä, oli hyvin oleellinen. Hän ei lähtenyt spekuloimaan ehtoollisesta aristoteelisten kategorioiden avulla skolastikkojen tavoin, vaan tyytyi Jeesuksen sanoihin. Lutherin käsitys on suhteellisen lähellä roomalaiskatolista käsitystä, vielä lähempänä ortodoksista.

Luther ei ollut ehkä niinkään systemaatikko tai filosofi, kuin raamattuteologi. Hän oli eksegetiikan professori ja askaroi paljon Vanhan testamentin heprean ja Uuden testamentin kreikan parissa. Luther tunsi tiettyä etäisyyttä filosofiaan, vaikka oli toki opiskellut sitä ajan tavan mukaisesti ennen teologian opintojaan. Kun hän väitteli katolisten kanssa, hän vetosi ennen muuta Raamattuun. Uskoisin, että Lutherille ehtoollisen sakramentti oli mysteeri, asia jota ei voi täysin ymmärtää.

Ajattelen, että filosofia sopii hyvin teologian aputieteeksi, kuten monen muunkin alan (kieltämättä millään tavoin filosofian itsenäistä ja olennaista tehtäväkenttää). Kuitenkin kristillinen teologia ei ole vain uskonnonfilosofiaa tai uskontotiedettä. Raamatulla ja traditiolla on jossainmäärin normatiivisen lähteen rooli kristillistä teologiaa muotoiltaessa. Filosofia puolestaan ei tunnusta ilmoitusta, vaan korostaa järkiperusteita.

Kristillistä sakramenttioppia ei voi mielestäni laatia ilman Raamattua ja traditiota. En ehkä käyttäisi filosofiaa jonkun tietyn teologin tai tunnustuskunnan sakramenttiopin kritiikkiin. Toki kontroverssiteologialla (tarkastellaan jonkun tunnustuskunnan oppia toisesta tunnustuskunnasta käsin) on paikkansa, vaikka lännen sekularisaation myötä sen merkitys on vähentynyt. Toki naturalistille puhe Kristuksen läsnäolosta ei ole mielekästä. Sakramenttiopissa on kyse uskonnollisesta uskosta.

• dogmatikos

Luther lienee ollut ottanut vähän liikaa olutta. Hän todisteli Raamatulla ja sen olla-verbillä, että Jeesus olisi nimenomaan tarkoittanut ruumiinsa todellista läsnäoloa ehtoollisessa. Nain hän katsoi kumonneensa reformoitujen muistoateria-opin: "Tämä ON minun ruumiini."

Jeesuksen äidinkieli oli aramea. Aramean kielessa ei tässä ole ollenkaan olla-verbiä. Ei Jeesus siis voinut korostaa olemista. Vaan ei ole näyttöä, että olisi myöskään korostanut muistoateriaa. Kunhan Luther ja Zwingli tappelivat ihan tappelunhalusta.

Mitä tällä sitten olisi tekemistä Willian of Ockhamin filosofian kanssa? Ei kai mitään, ellei jollakin hyvin salatulla hengellisellä tavalla,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

😇
      Ikävä
      51
      615
    5. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe