Mie olen käytellyt sitä sanaa tarkoituksessa huono.
Mitä tarkoittaa suomennettuna "hutoi"
18
2603
Vastaukset
- evkj
Miksi ei, hutiloitu viittaa tosin samaan lopputulokseen, mutta kovin omaperäinen tulkintahan pelkkä hutoi on, joskin lauseen yhteydessä sen voi käsittää.
Voisin jäädä ymmälleni jos esimerkiksi sanoisit kirjoituksestani: Se on hutoi. - Amatööri
No hudoi (худой) on venäjää. Merkityksinä mm. heikko, huono, laiha, luiseva...
- nie-holotna
Jossakin päin suomea sanotaan kylmästä ilmasta sanontaa holotna, tai ompas holotna olo. Viittaa itäiseen suuntaan tämäkin.
- könsikäsjalle
Äiti aina sanoi venäläisille sotavangeille, jotka olivat laiskoja: Raboti raboti
- holodna_pagoda
könsikäsjalle kirjoitti:
Äiti aina sanoi venäläisille sotavangeille, jotka olivat laiskoja: Raboti raboti
Venäjäksi: rabote!
- housui
se on hosumista, elikkä huitomista. Huitoi ja hosui
- Anonyymi
Venäjällä on hutoi meininki. Soromnoo. Hällä väliä. Mutta jotkut tekevät ahkerasti työtäkin. Prostitutka rabotat.
Sata vuotta sitten lainasanat olivat peräisin venäjän kielestä. Nykyisin lainataan ja sommitellaan englantia.
Ja onhan aina toi toinen kotimainen. Siitä on kieleemme tarttunut myös sanoja.
- Anonyymi
maailmalla on outoja sanoja jotka suomessa merkitsee aivan muuta kuin maailmalla,
kuten kreikan kielessä hora se on suomennettuna aika,
mutta suomalinen lukee huora,- Anonyymi
Hour on somaliaksi tunti
ja suomalainen lukee sen tuhlaamiseksi että täällä on niitä
78 e tunti alv maksat SINÄ niiden tulkille voi hlvetin hlvetiItti
"Yhteiskunnan piikkiin kielellistä tulkkausta niin kauan kuin maahanmuuttajat haluavat – vaikka vuosikymmeniä. Tarvitaan tietenkin myös kulttuuritulkit."
"Kulttuuritulkin veloitus on sama kuin asioimistulkinkin, 78 €/h alv."
Henna Kajava (ps, Espoo) FB:ssa
Äänestän häntä nro 47
Äiti käytti tuota sanaa, se tarkoitti suurinpiirtein samaa, kun ´´ei ole mistään kotoisin.´´
Esim. jos joku oli hutoipeli, se oli huono esine.- Anonyymi
29 on kuollut koronaan viikonlopun aikana.
- Anonyymi
Minä olen ymmärtänyt sanan hutoi jos asia tai työn tulos on huono tai huonosti tehty-
Pirre- Anonyymi
Myös kuullut, asiat on ryssitty.
Turhaan suomalaiset lainasanoja kokoavat, on tämä meidän kielemme niin monimuotoinen ja rikas erilaisista sanonnoista. Osaamme kuvata asioita monilla eri sanoilla, ei tuollainen "hutoi" juurikaan lisää puheen rikkautta.
Kuuntelin netistä Ismo Leikolan esitystä, jossa hän mietiskeli suomen kieltä, jota hän kääntää englanniksi omia esityksiään varten. Hän ihmetteli, että puhumme usein kiertoteitse omasta elämästämme: "tuli tehtyä", "karkasi lapasesta", "alkoi mopo keulia" jne.
Valitteli myös, kuinka vaikeaa suomenkieli on kääntää vieraalle kielelle. Antoi siihen esimerkin: "Pitäisköhän sitä ottaa vielä toinen keppana".
Hän huomautti lisäksi, että joka kielessä on samoja asioita varten oma sanansa, kuten istua tai seisoa, jne, mutta suomen kielessä on vielä sana "seisoskella". Huoh.
Olen monta kertaa ajatellut, että ei maahamme muuttaneilla ainakaan kovin helppoa ole tämä kielen opiskelu.- Anonyymi
Siinä se on puhekielen rikkaus, kuten ääneen lausuttu pohdiskelu keppanan ottamisesta.
- Anonyymi
Muistan äitini sanoneen käydessään nopeasti jossain,että "Käyn siellä pikipäinsä",
myös "kaahitaan", kiivetään esim ylisänkyyn.
Onhan niitä paljon hyvin kuvaavia sanontoja.Äitini käytti sellaista sanaa, kun ´´iikanmaakanen´´ se tarkoitti kummallinen, tavallisuudesta poikkeava.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645110Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362319- 2562303
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662277Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191494Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191428Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai49998- 89986
- 66917
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12909