Mitä tarkoittaa suomennettuna "hutoi"

Ossi Ahla

Mie olen käytellyt sitä sanaa tarkoituksessa huono.

18

2603

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • evkj

Miksi ei, hutiloitu viittaa tosin samaan lopputulokseen, mutta kovin omaperäinen tulkintahan pelkkä hutoi on, joskin lauseen yhteydessä sen voi käsittää.

Voisin jäädä ymmälleni jos esimerkiksi sanoisit kirjoituksestani: Se on hutoi.

• Amatööri

No hudoi (худой) on venäjää. Merkityksinä mm. heikko, huono, laiha, luiseva...

• nie-holotna

Jossakin päin suomea sanotaan kylmästä ilmasta sanontaa holotna, tai ompas holotna olo. Viittaa itäiseen suuntaan tämäkin.

• könsikäsjalle

Äiti aina sanoi venäläisille sotavangeille, jotka olivat laiskoja: Raboti raboti

• holodna_pagoda
        könsikäsjalle kirjoitti:

Äiti aina sanoi venäläisille sotavangeille, jotka olivat laiskoja: Raboti raboti

Venäjäksi: rabote!

• housui

se on hosumista, elikkä huitomista. Huitoi ja hosui

• Anonyymi

Venäjällä on hutoi meininki. Soromnoo. Hällä väliä. Mutta jotkut tekevät ahkerasti työtäkin. Prostitutka rabotat.

• Sata vuotta sitten lainasanat olivat peräisin venäjän kielestä. Nykyisin lainataan ja sommitellaan englantia.
        Ja onhan aina toi toinen kotimainen. Siitä on kieleemme tarttunut myös sanoja.

• Anonyymi

maailmalla on outoja sanoja jotka suomessa merkitsee aivan muuta kuin maailmalla,

kuten kreikan kielessä hora se on suomennettuna aika,
      mutta suomalinen lukee huora,

• Anonyymi

Hour on somaliaksi tunti
        ja suomalainen lukee sen tuhlaamiseksi että täällä on niitä
        78 e tunti alv maksat SINÄ niiden tulkille voi hlvetin hlvetiItti

"Yhteiskunnan piikkiin kielellistä tulkkausta niin kauan kuin maahanmuuttajat haluavat – vaikka vuosikymmeniä. Tarvitaan tietenkin myös kulttuuritulkit."
        "Kulttuuritulkin veloitus on sama kuin asioimistulkinkin, 78 €/h alv."
        Henna Kajava (ps, Espoo) FB:ssa
        Äänestän häntä nro 47

• Äiti käytti tuota sanaa, se tarkoitti suurinpiirtein samaa, kun ´´ei ole mistään kotoisin.´´
      Esim. jos joku oli hutoipeli, se oli huono esine.

• Anonyymi

29 on kuollut koronaan viikonlopun aikana.

• Anonyymi

Minä olen ymmärtänyt sanan hutoi jos asia tai työn tulos on huono tai huonosti tehty-
      Pirre

• Anonyymi

Myös kuullut, asiat on ryssitty.

• Turhaan suomalaiset lainasanoja kokoavat, on tämä meidän kielemme niin monimuotoinen ja rikas erilaisista sanonnoista. Osaamme kuvata asioita monilla eri sanoilla, ei tuollainen "hutoi" juurikaan lisää puheen rikkautta.

Kuuntelin netistä Ismo Leikolan esitystä, jossa hän mietiskeli suomen kieltä, jota hän kääntää englanniksi omia esityksiään varten. Hän ihmetteli, että puhumme usein kiertoteitse omasta elämästämme: "tuli tehtyä", "karkasi lapasesta", "alkoi mopo keulia" jne.
      Valitteli myös, kuinka vaikeaa suomenkieli on kääntää vieraalle kielelle. Antoi siihen esimerkin: "Pitäisköhän sitä ottaa vielä toinen keppana".
      Hän huomautti lisäksi, että joka kielessä on samoja asioita varten oma sanansa, kuten istua tai seisoa, jne, mutta suomen kielessä on vielä sana "seisoskella". Huoh.

Olen monta kertaa ajatellut, että ei maahamme muuttaneilla ainakaan kovin helppoa ole tämä kielen opiskelu.

• Anonyymi

Siinä se on puhekielen rikkaus, kuten ääneen lausuttu pohdiskelu keppanan ottamisesta.

• Anonyymi

Muistan äitini sanoneen käydessään nopeasti jossain,että "Käyn siellä pikipäinsä",
      myös "kaahitaan", kiivetään esim ylisänkyyn.
      Onhan niitä paljon hyvin kuvaavia sanontoja.

• Äitini käytti sellaista sanaa, kun ´´iikanmaakanen´´ se tarkoitti kummallinen, tavallisuudesta poikkeava.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5110
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2319
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      256
      2303
    4. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2277
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1494
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1428
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      998
    8. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      986
    9. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      917
    10. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      909
    Aihe