Eleettömyys ja ilmeettömyys haittatekijänä

SmileyResponse0

Viestinnästä parisuhteessa:
Meillä toimii sanallinen viestintä kyllä, mutta...
Olisi jotenkin niin vaan vaivatonta jos myös sanaton viestintä toimisi. Olisi helpompi ottaa huomioon toinen jos reaktiot voisi edes jollain tavalla lukea katseesta, eleestä ja ilmeestä. Esim: Pieni ele olisi helppo kuittaus siitä että millaisena henkilö koki illan. Aluksi en pitänyt kielellisiä ilmaisuja tarpeeksi vakuuttavina kun kiinnitin liikaa huomiota ilmeettömyyteen, eleettömyyteen, jne. Aika nopeasti kuitenkin oivalsin että kyseinen henkilö ilmaisee tunteensa eleettömästi pelkästään sanoilla. Naama on enimmäkseen peruslukemilla, mutta sanallinen kommunikaatio korvaa katseet, eleet ja ilmeet. Alussa olin vähän hukassa, kun vääriä tulkintoja saattoi tulla suunnattomasti siitä kun eleet puuttuivat. Luulin että henkilö ei ole tyytyväinen mihinkään, vaikka oikeasti oli/on. Hämmentävää on myös se että kun aidosti hymyilet, niin et saa hymyä vastauksena takaisin. Toinen on vaan perus-totinen.

No... Sanattoman viestinnän antaa kuitenkin jollain tavalla anteeksi sen perusteella että se vaikuttaa täysin tahattomalta. Kyseessä on ilmeisesti luonteenpiirrekin. Häiritseehän se tietysti, ja siksi kirjoitin tästä tänne.

Kuinka tärkeänä te muut pidätte sanattoman viestinnän merkitystä?
Miltä tuntuu hymyillä jos toinen ei hymyile takaisin?
Miltä tuntuu jos joku ilmaisee tunteitaan sanoin, ilman eleitä tai ilmeitä?

Kysyn tätä sekä miehiltä että naisilta.

13

2170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menelääkäriiiin

Alkanut Parkinsonin tauti ehdotan, jos ikääkin yli 65vuotta?

• 14+1

Mieheni on aikalailla eleetön. Vähiten eleitä hän käyttää minun kanssani. Äänenpainosta kuulen koska hän on agressiivinen tai välinpitämätön. Selvinpäin en muista hänen nauraneen kanssani koskaan. En kyllä muista varmasti tilannetta humalassakaan. Ystäviensä seurassa nauraa äänekkäästi ja pyrkii ottamaan tilan itselleen. Mutta jos puhuu arjesta ja elämästä ilman päihteitä ja ystäviä niin meillä on hiljaista kotona. Mies yleensä katsoo ohitseni kuin olisin näkymätön. Toisinaan katsoo minua kuin tiellä olevaa estettä.Joskus innostun juttelemaan laveasti niitä näitä ja kerron asioita jotka ovat mielestäni hauskoja. Täytyy sanoa että tunnen itseni idiootiksi aina. Ihan aina kun törmään siihen ilmeettömään muuriin joka murahtaa, sanoo ehkä "njaa" tai nousee ja lähtee pois. Puhun useinmiten yksin ja vastailen itselleni. En edes odota vastausta. Mies puhuu kun sillä on asiaa. Turhaan ei viljellä mitään. Aina sama ilme naamalla aamusta iltaan. Suhteen alussa luulin että hän on vihainen jostain mutta kuulemma hän ei naamalleen mitään mahda. Olisihan se hienoa jos olisi muitakin kuin se yksi ja sama perusilme. Kunhan tuosta nyt oppii tuntemaan kun on ollut vaikka 20 vuotta yhdessä niin se ei enää vaivaa?

• padotut tunteet

Toisen olessa eleetön ja vähäsanainen ei pääse tuntemaan toisen mielenliikkeitä. Mieheni oli tuollainen ja luulin kaiken olevan hyvin. Lopulta paljastu hänen olevan hyvin tyytymätön suhteeseemme. Oli raukka vuosikaudet padonnut asioita sisälleen pihahtamatta niistä minulle mitään. Vasta miehen hakiessa eroa selvisi suhteemme laita ja vieraan naisen oli myös ehtinyt vierelleen hommata. Puhumattomuus on pahasta, nyt jälkiviisaana näin totean.

• SmileyResponse0

Kommunikointiongelmat ovat siis toisin sanoen yleisiä. Kiitti kommenteista.
      Vähäsanaisuus olisi tietysti pahinta mutta tässä tilanteessa vallitsee lähinnä eleettömyys ja ilmeettömyys. Ehkä pitäisi sittenkin olla tyytyväinen. Me sentään puhumme asioista (ainakin toistaiseksi). Vaikkakin...
      "Ele on ihmisten välisessä viestinnässä keino korvata sanallinen viestintä tai vahvistaa tai muuten ohjata sen tulkintaa. Usein ihmiset eivät edes huomaa tekemiään eleitä vaan tekevät ne vaistonvaraisesti, samoin vastapuoli myös useimmiten tulkitsee eleet vaistonvaraisesti. Elekieleen kuuluu ruumiin eri osien asentoja ja liikkeitä. Elekielelle melko rinnasteisia ovat ilmeet ja äänensävyt." (Wikipedia)

• Mieleeni tuli

ensimmäisenä asperger, joka on eräs autismin muoto.
        Kumpaakin on hyvin eri asteisia, myös niin rajoilla olevia, että ehkä vain ammattilaiset huomaavat.

• On se tärkeää

Minun ex oli ilmeetön ja eleetön. Se oli raivostuttavaa, koska hän vaikutti lähes kaiken aikaa olevan jotenkin tyytymätön. Kun kyselin mikä on vialla, mikään ei kuulemma ollut vialla. Vuosien mittaan se alkoi tosiaan ahdistaa, kun sanaton viestintä ei ollut vastavuoroista ja itse on sosiaalinen ja haluaa vuorovaikutusta, myös sitä sanatonta. Lopulta tuli ero ja olihan se tämäkin yksi tekijä muitten joukossa.

• kolkkoa.

Eleet ja ilmeet ovat tärkeitä. Mahdoton luottaa sanoihin tai tunteisiin, jotka eivät mitenkään ole eläviä. Monotoninen robottimaisuus on kalseaa ja luotaantyöntävää. Kuin kuolleen kalan kanssa kommunikoisi ja tuntuu että vain toistaa jonkin roolin vuorosanoja. Ei myöskään tunne empatiaa. Asperger-piirteisiin kuuluvia asioita.

• SmileyResponse0

Aivan. Juuri niin. Tosin... tässä tilanteessa koen että empatia löytyy. Kyseessä on sanallinen empatia. Henkilö osaa kyllä taidokkaasti puhua, ilmaista myötätuntonsa ja omat tunteensa. Sellainen kalsea ja luotaantyötävä robottimaisuus, "kuin kuolleen kalan kanssa kommunikoisi" = hyvin sanottu - ihan tismalleen juuri näin olen asian kokenut alussa - mutta hieman helpottaa toki nyt myöhemmin kun on oppinut luottamaan siihen että toinen ilmaisee sanoilla sen mitä ei ilmeillä ja eleillä ilmaise.
        Jostain syystä tuli silti kyllä niin vaan ihastuttua tähän henkilöön joskus. Ehkä kaipasin asiallista henkilöä aiemman teatraalisen ennalta-arvaamattoman clownin tilalle ja tässä se löytö nyt sitten on (huhhuh): Ilmeetön, eleetön mutta asiallinen, viisas ja helposti ennakoitavissa (sillä edellytyksellä että kuuntelen mitä hänellä on asiaa). Olen siis joutunut ojasta allikkoon :D
        En soisi yksinäisyyttä asperger-piirteen omaavallekaan. Eri asia jos minä olen se oikea hänelle. Haluaisin kyllä jos voisin, olisi taitoa ja en kiinnittäisi enää huomiota eleettömyyteen ja ilmeettömyyteen. En osaa sanoa oppisinko jossain vaiheessa hyväksymään tämän tilanteen.

• Ihmiselle eleet ovat todella tärkeitä, mutta sitten on meitä joille ilmeillä ja eleillä viestittämistä täytyy erikseen miettiä, emmekä pysty tulkitsemaan muiden kehon ja kasvojen viestejä. Samoin myös osa sanallisista viesteistä menee ohi koska emme ymmärrä 'rivien välistä' lukemista... Minulla on aspergerin syndrooma.

Minulle sanaton viestintä on ahdistavaa. Saatan tunnistaa, että toinen yrittää viestittää jotain, mutta en ymmärrä mitä. Samasta syystä tiedostan olevani todella haasteellinen ihminen parisuhteessa. Onhan minulla roppakaupalla muitakin rasittavia ominaisuuksia ja niiden syyn tiedostaminen on tärkeää niin itselleni, mutta myös puolisolleni, ilman tätä tietoa olen vain hyvin rajoittunut, töykeä ja kylmä ihminen.

• jokaiselle jotain

Oletko muuten tullut ajatelleeksi, että vilkas elehtiminen saattaa siihen kykenemättömästä tuntua ahdistavalta ja ylidramaattiselta..?

Ei kyseessä ole vika, vaan ominaisuus... Jossei kestä kumppaninsa eleettömyyttä, pitää sitten etsiä toisenlainen seuralainen.

• SmileyResponse0

Sitäpä juuri pelkäänkin. :o Täytyy vaan lisätä sen verran vaan että hän kuitenkin osaa lukea ja tulkita omat eleeni oikein - eikä ole sanonut että ne häntä mitenkään häiritsisi. Hän on muutenkin tyytyväinen minuun ja haluaa olla kanssani. Ei todennäköisesti edes tiedä että kirjoitan tästä ongelmasta tänne nettiin. Hän yleensä sanoo aika helposti jos joku häntä häiritsee (mikä kyllä on hyvä asia varsinkin kun eleet puuttuvat) - mutta itselleni on arka paikka puuttua asiaan jolle ei mitään voi tehdä. En haluais olla kylmä henkilölle joka minusta välittää.

• Anonyymi

Kaikilla on ilmeikkyys, mutta on elämänvaiheita lyhyempiä tai pidempiä, jolloin ihmisen pysähtyy ikäänkuin paikoilleen ja ilmeet on ikäänkuin lukittuna.
      Kun elävämpi elämänvaihe palaa, niin ilmeet palaavat myös.
      Ilmeettömyys on kai ikäänkuin epätoivottua elämän vaihetta kokevan ihmisen "kauhistus" tila sydämessä tms.

• Anonyymi

Jos ei ole naama täynnä botoxia mikä tekee ilmeet mahdottomiksi, niin se ettei toinen edes vastaa hymyyn kuulostaa siltä ettei hän ole onnellinen ja tyytyväinen suhteeseenne vaikka sanoisikin muuta. Sanat ja teot eivät tue toisiaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      86
      3587
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1919
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1753
    4. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      144
      1612
    5. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1468
    6. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      162
      1463
    7. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      96
      1416
    8. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1381
    9. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1314
    10. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1277
    Aihe