Elikkäs, oon 12 vuotias tyttö ja oon alottamassa ratsastuksen, ja mul ei oo mitää hajuu millasia vaatteita/varusteita kannattais hankkii, ja millä vaatteilla mennä ekalle tunnille kun en mitään vielä omista ja en tiedä jatkuuko harrastukseni?
ratsastusvarusteet?
9
349
Vastaukset
- ----
Ekalle tunnille kannattaa laittaa jalkaan jotkut mukavat housut, jotka joustavat eivätkä hierrä. Collarit tai paksut legginssit (siis oikeasti paksut, sellaiset mitä osa käyttää ihan housuina) on ihan hyvä valinta. Verkkarit on vähän liukkaat ja jotkut tuulipuvun housut kahisee, eli ne ei ole paras valinta.
Kengiksi kumisaappaat on ihan hyvä valinta. Kengissä tulee olla pientä kantaa, eli lenkkarit tai tennarit ei käy. Ei myöskään ole hyvä jos kengissä on paljo koristeellisianauhoja tms jotka voi tarttua jalustimeen.
Paidaksi paras on joku istuva t-paita, vartalonmyötäinen siksi että opettaja näkee istunann paremmi. Jos on viileämpi sää, niin pitkähihainen on hyvä olla. JOku college, fleecetakki tai istuva neule on hyviä vaihtoehtoja. Ei huppua!
Kypärän saa yleensä lainaksi tallilta.
Hanskat on myös hyvä olla, jotkut puutarhahanskat (näppyläpintaiset) on ehkä paras, mutta ihan tavalliset sormikkaatkin menee yleensä ekoilla tunneilla. - Hipsuvarvas
Jos et tiedä jatkatko ratsastamista, sinun ei todellakaan kannata vielä ostaa kalliita ratsastusvarusteita.
Kengiksi kelpaavat mitkä tahansa kengät joissa on n. 2 cm korko kantapäässä. Esimerkiksi kumisaappaat ovat hyvä valinta.
Housuiksi kelpaavat vaikka farkut tai jotkut trikoot, mieluiten sellaiset joissa on hyvä liikkua. Ei sileää kangasta jotka luistavat satulassa.
Paidalla ei ole mitään väliä, näin kesällä vaikka t-paita.
Hanskat on hyvät olla kädessä vaikka olisikin kuuma koska ohjat voivat hiertää kätesi rakoille. Suosittelen puutarhahanskoja joissa on näppylät.
Kypärä pitää olla päässä. Melkein kaikilla ratsastuskoulutalleilla on muutamia kypäriä lainattavana. Myöhemmin sellaista ei kannata ostaa käytettynä kirpputorilta tai muualta, koska et välttämättä tiedä onko sillä tiputtu jolloin se on voinut haljeta sisältä jolloin se ei suojaa sinua. Uutena kaupasta ostettuna peruskypärä maksaa 30-70 euroa.
Kaikki eivät käytä mutta minä suosittelen ainakin käyttämään turvaliiviä. Niitä saa lainattua useimmilta talleilta, mutta ei kaikilta. Jos tallillasi lainataan niitä niin kannattaa ehdottomasti ottaa koska se voi pahimmassa tapauksessa pelastaa henkesi. Jos jatkat harrastusta kannattaa ostaa oma turvaliivi. Ne maksavat 100-400 euroa.
Tässä on nyt suunnilleen varustuksesi ensimmäiselle tunnillesi.
Kysy lisää jos joku jäi mietityttämään, autan mielläni! ;)
Hyvää loppukesää sinulle ja onnea ensimmäiselle tunnillesi! :) - varustevaikeuksia
Kiitos vastanneille, nyt tiedän miten mennä tunnille!
- kyselijä
Mäkin oon 12v tyttö joka aloittaa ratsastuksen. Kysyisin vaan että tarviiko raippaa?
- Ei tarvitse
Ei tarvitse ainakaan ekoille tunneille. Monilla talleilla on lainaraippoja mikäli sitä ponilla/hevosella tarvitaan.
- Minna Oulusta
Raippaa ei tarvi ostaa, jos sitä yleensä tarvitaan, sellaiseksi käy lähin pajunoksa. Sitähän ei tarvi käyttää, yleensä riittää että hevonen näkee että se on ratsastajalla.
Kokeile ensin ilman raippaa, on helpompikin ratsastaa kun ei tarvi joka suunnanmuutoksessa vaihtaa sitä kädestä toiseen. Ainakin minulle on opetettu että raippa pidetään sisäkädessä. - poni6
No nyt kyllä minna on hieman väärässä.
Raipalla on paljonkin merkitystä, mikä tahansa oksa ei ole hyvä. Huono raippa on esim. liian lötkö (kuten moni oksa on), jolloin se heiluu hallitsemattomasti ja voi osua hevoseen vahingossa. Liian pitkä raippa on tietysti hankala hallita, mutta liian lyhyttä raippaa käyttäessä joutuu tekemään liian ison liikkeen kädellä (=häiritsee istuntaa).
Jos siis raippaa tarvitsee, on paras käyttää ihan kunnollista raippaa eikä vain satunnaista oksaa.
Yleensä ennemmin tai myöhemmin raippaa tarvitaan. Raipan tehtähän on tehostaa apuja ja useimmiten kun lähdetään pyytämään hevoselta vähän enemmän, on raippa oikein hyvä apu.
Ratsastuskoulussa raippaa pidetään sisäkädessä, koska silloin se ei osu niin hekästi seiniin tai muihin hevosiin.
"OIkeasti" raippaa voi kuitenkin pitää kummassa kädessä vaan, sen mukaan miten tarvitaan.
Alkuvaiheessa kumminkaan raippaa ei tarvitse. Yleensä opettaja sanoo kun raippaa voi alkaa käyttämään. Siinä vaiheessa kannattaa myös kysyä opettajalta millainen kannattaisi ostaa. Yleensä alussa saa tallilta lainaksi.- Minna Oulusta
Sitähän minä juuri sanoin, alkuvaiheessa raippaa ei tarvita joten sitä ei tarvi heti ostaa.
Ja aloittaja ilmeisesti alkaa juuri ratsastuskoulussa jolloin raippaa pidetään yleensä sisäkädessä.
Ratsastuskoulussa jossa minä opettelin niin oksa oli ihan hyvä alkuraippa. Jos se oli liian pitkä niin opettaja katkaisi sen n. 50 - 60 cm:n pituiseksi. Koskaan siitä ei ollut haittaa, ei ollut pajunoksa liian notkea. Monesti opettaja itse kävi taittamassa oksan ratsastajalle.
Vasta kun harrastus varmasti jatkuu niin raippa kannattaa ostaa, ei välttämättä heti alkeiskurssille. Mutta eihän sitä mikään kielläkkään, raipat ei maksa paljoa.
- Ratsastustunnille
Ekalle ratsastustunnille matala korolliset kumisaappaa (tai muut vastaavat)
Joustavat housut ja ihan joku perus takki/paita. Kannattaa ottaa myös sormikkaat. Talleilta saa yleensä kypäriä ja raippoja lainaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216484Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552251- 1471837
- 821214
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971012- 72960
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.74886Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10823- 30814
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon145747