Ostin juuri uuden Helkama kaunottaren Prismasta. Myyjä suositteli suoraan 56 cm runkokokoa ja lyhyessä koeajossa se tuntui ihan hyvältä ajella. En oikeastaan kiinnittänyt asiaan edes huomiota, tokihan sitä myyjään luottaa. Nyt enemmän ajettuani olen alkanut miettiä, onkohan pyörä liian iso, tuntuu vähän kömpelöltä ja jotenkin korkealta minulle. Itse ole n. 165 cm pitkä ja jalkojen pituus haarukkaan asti 76 cm. Netin kokotaulukoiden perusteella vaikuttaisi, että 50 cm runko olisi ollut sopivampi, mutta tuota kokoa en tajunnut edes koeajaa. Muutenkaan en pyöristä pahemmin ole ymmärtänyt. Mitäpä kokeneemmat sanovat koosta? Jostain luin, että mieluummin liian pieni, kuin iso rungon koko, ja että rungon koolla on merkitystä paljonkin ajettavuuteen. Vaihtaahan pyörää ei enää voi, harmi.. Ajoasento tuntuu melko hyvältä, mutta tuo kömpelyys esim. pysähtyessä ja liikkeelle lähdössä jotenkin häiritsee ja huipulla tuulee, kun niin korkealle tuntuu persjalkaisen ajella. Toivottavasti tuohon tottuu ajan kanssa. Tai sit laitettava uus pyörä myyntiin.
Liian suuri pyörän rungon koko?
29
12696
Vastaukset
56 cm runko kyllä kuulostaa tosiaan aika hurjan suurelta 165 cm pitkälle kuskille. Myyjä on selvästi töpännyt, vaadi rahat takaisin.
Noin siinä tahtoo käydä, kun menee lihakauppaan pyöräostoksille, saa lihakauppiaan myyjäksi. Valitettavasti nämä prismojen "pyörämyyjät" eivät yleensä tiedä pyörästä muuta, kuin mitä esite kertoo ja sillä perusteella niitä pyöriä sitten myyvät/suosittelevat.
Näyttää Helkaman esitteessä olevan 56 kokoiselle kaunottarelle mainittu ajajan vähimmäispituudeksi 159cm. Varmaan tuolla perusteella sullekin suosituksen teki. Veikkaisin että 50 korkea runko olisi mittaisellesi sopivampi.- Alkup. Maantiepyöräi
Puhdasta kusetusta. Myyjällä on ollut vain 56 cm runkoja, joten "se sopii". Yleisemmin kannattaa ostaa vain sellaisia pyöriä, joista on täysi kokojakauma ja myyjllä on niitä kaikkia joko varastossa tai ainakin saatavissa.
Halpisten kokosuositukset ovat törkeitä. Helkamallakin on ihan hienoja pyöriä, mutta kokosuosituksissa ei ole mitään tolkkua. Itse ostaisin Helkaman malleista vain Jopon ja ehkä Kuningaskulkurin, mutta jälkimmäinen on valitattavasti "one size fit".
Vaadi kaupan purkanista ja osta joku oikea polkupyörä. Jos haet jotain "vain halvin on kyllin hyvää" pyörää, niin Konan Dew on ihan hyvä vaihtoehto.- ap.
Itse asiassa 50 cm runkoja oli tarjolla. Ihan peruspyörää olin hakemassa. Myyjä vaikutti asiantuntevalta ainakin pyörän huoltoon ja käyttöön liittyvissä asioissa. Saattaa vaan olla turha toivo lähteä vaihtamaan pyörää, kun toi pyörä valmistajan ohjeitten mukaan pitäis sopia yli 159 cm pyöräilijälle. Siihen tod.näköisesti vetoavat. Netistä vaan kun kattelee noita taulukoita, niin 56 cm runko sopii pääsääntöisesti likemmäs 180 senttiselle... Liekö pyöräkohtaista sitten? Voi kettu, mitäs läksin taas hyväuskoisena pyöräkaupoille, vanhingosta viisastuu. Onneksi pyörä oli tarjouksessa, maksoi n. 450 euroa, suositushinta tais olla 529 euroa. Mitähän tuosta kehtaisi pyytää eteenpäin myydessä. Ainahan sen arvo laskee, kun kaupasta ulos ajaa...
- Anonyymi
ap. kirjoitti:
Itse asiassa 50 cm runkoja oli tarjolla. Ihan peruspyörää olin hakemassa. Myyjä vaikutti asiantuntevalta ainakin pyörän huoltoon ja käyttöön liittyvissä asioissa. Saattaa vaan olla turha toivo lähteä vaihtamaan pyörää, kun toi pyörä valmistajan ohjeitten mukaan pitäis sopia yli 159 cm pyöräilijälle. Siihen tod.näköisesti vetoavat. Netistä vaan kun kattelee noita taulukoita, niin 56 cm runko sopii pääsääntöisesti likemmäs 180 senttiselle... Liekö pyöräkohtaista sitten? Voi kettu, mitäs läksin taas hyväuskoisena pyöräkaupoille, vanhingosta viisastuu. Onneksi pyörä oli tarjouksessa, maksoi n. 450 euroa, suositushinta tais olla 529 euroa. Mitähän tuosta kehtaisi pyytää eteenpäin myydessä. Ainahan sen arvo laskee, kun kaupasta ulos ajaa...
No mitäs sitten turhaan kyselet
Raivopyörä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mitäs sitten turhaan kyselet
RaivopyöräÄiti tulee kohta laittamaan ruokaa ja sitten on iltasadun aika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äiti tulee kohta laittamaan ruokaa ja sitten on iltasadun aika.
Siin on Raivo Roosna jäänyt ajastaan jälkeen väh seitsemän vuotta. Vieläkö Alex Lepäjoen kumipaatti löytyisi pusikosta?
- 7+18
Myyjällä on lakisääteinen vastuu siitä mitä tietoja hän antaa tai jättää antamatta asiakkaalle. Tämä koskee myös myyjän antamia suosituksia, toisin kuin yleensä yritetään väittää. Tätä vastuuta eivät yllätysyllätys edes kuluttajaviranomaiset yleensä halua kunnioittaa.
Tässä tapauksessa vaihto pienempään runkokokoon ei välttämättä korjaa virhettä, sillä myyjällä ei ole ammattitaitoa ja moraalia oikean mitoituksen suosittelemiseen, joten vaatisin kaupan purkamista sillä perusteella että myyjä suositteli sinulle mitoitukseltaan oleellisesti väärää pyörää.
En hyväksyisi mitään vastuun pakoilua tyyliin "meidän myyjien antamat pyörien kokosuositukset perustuvat valmistajan antamiin tietoihin" tai "asiakas tekee lopullisen päätöksen, myyjä vain avustaa siinä".
Polkupyörän myyjän perusammattitaitoon ja vastuuseen kuuluu AINA sopivan mitoituksen varmistaminen. (Ei tietenkään silloin, kun myyjä ei osallistu valintaan, esim nettikaupassa.) Hän on myyntitilanteessa se jolla voidaan olettaa olevan enemmän tietoa. Asiakkaalla ei voida olettaa olevan riittävästi tietoa pyörän oikean mitoituksen valitsemisesta.
"Kuluttajansuojalaki
5 LUKU (5.1.1994/16)
Kuluttajankauppa
Yleiset säännökset kuluttajankaupasta
Tavaran ominaisuudet ja virhe
12 § (5.1.1994/16)
Yleinen virhesäännös
Tavaran on lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.
Jos muuta ei voida katsoa sovitun, tavaran tulee:
1) soveltua tarkoitukseen, johon sellaisia tavaroita yleensä käytetään;
2) soveltua siihen erityiseen tarkoitukseen, johon tavaraa oli tarkoitus käyttää, jos myyjän on kaupantekohetkellä täytynyt olla selvillä tästä tarkoituksesta eikä hän ole ennen kaupantekoa ilmoittanut ostajalle, että tavara ei mahdollisesti sovellu aiottuun käyttötarkoitukseen; (13.12.2001/1258)
3) olla myyjän siitä antaman kuvauksen mukainen ja vastata ominaisuuksiltaan sitä, mihin myyjä on viitannut esittämällä näytteen tai mallin; (13.12.2001/1258)
4) olla pakattu tavanmukaisella tai muuten sopivalla tavalla, jos pakkaus on tarpeen tavaran säilyttämiseksi tai suojaamiseksi; sekä
5) kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa.
Tavaran tulee ominaisuuksiltaan vastata laissa, asetuksessa tai viranomaisen päätöksessä asetettuja vaatimuksia, paitsi jos ostajan tarkoituksena on käyttää tavaraa tarkoitukseen, jossa kyseisellä vaatimuksella ei ole merkitystä.
Jos tavara poikkeaa siitä, mitä 1–3 momentissa säädetään, siinä on virhe. Ostaja ei kuitenkaan saa virheenä vedota seikkaan, josta hänen täytyy olettaa tienneen kauppaa tehtäessä. Ostaja ei myöskään saa virheenä vedota seikkaan, joka johtuu hänen toimittamistaan tavaran valmistamiseen käytetyistä tarveaineista, paitsi jos myyjän puolella on menetelty huolimattomasti. (13.12.2001/1258)
13 § (13.12.2001/1258)
Tiedot tavarasta
Tavarassa on myös virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja tavaran ominaisuuksista tai käytöstä, jotka myyjä tai joku muu aikaisemmassa myyntiportaassa tai myyjän lukuun on antanut tavaraa markkinoitaessa tai muuten ennen kaupantekoa.
Myyjä ei kuitenkaan vastaa 1 momentissa tarkoitetusta virheestä, jos hän osoittaa, että:
1) hän ei ollut eikä hänen olisi pitänytkään olla selvillä annetuista tiedoista;
2) tiedot eivät ole voineet vaikuttaa kauppaan; tai
3) tiedot on ajoissa selkeällä tavalla oikaistu."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038 - Alkup. Maantiepyöräi
Ei kai voi olettaa, että marketin tai urheilumarketin myyjä kykenisi mitoittamaan polkupyörän? Eli tuo viimeinen kohta vapauttaisi myyjän vastuusta.
Tiedän kaksi urheilumarkettia, joissa on osaavia pyörämyyjiä. Toinen on Tampereella (keskustan länsipuolella) ja toinen Vaasassa (Willier kauppias). Muuten kyllä perusintersportmyyjät ovat yleensä aika pihalla aiheesta.
Mummopyöriä myydään myös aika paljon "one size fit", mitä se ei ole! Pyörän korkeutta voi melko paljonkin muuttaa satulaa säätämällä, mutta jos pyörä on väärän pituinen, on säätövara pieni. Marketista on turvallista ostaa Jopo, joka sopii monenkokoiselle.
Jos ei osaa eikä halua mitoittaa polkupyöränsä itse, on ammattitaitoinen ja rehellinen pyöräkauppias edellytys onnistuneeseen kauppaan. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos myyjä tarjoaa pomppukeppihybridiä, voi heti sanoa kiitos ja lähteä seuraavaan liikkeeseen.- ##%5%11
"Hyvä nyrkkisääntö on, että jos myyjä tarjoaa pomppukeppihybridiä, voi heti sanoa kiitos ja lähteä seuraavaan liikkeeseen. "
Sinulla on muuten pakkomielteenomainen halu päästä sanomaan tämä lähes joka ketjussa.
Sano nyt vielä,koska mielesi tekee kuitenkin että: Konan honky tonk - 7+18
Ei voida olettaa, että marketin myyntihenkilöstöllä on kaikesta riittävästi tietoa, mutta jos myyntihenkilöstöllä ei jossain asiassa ole riittävästi tietoa tai taitoa ja he kuitenkin antavat ostopäätökseen vaikuttavia tietoja ja suosituksia, joiden perusteella asiakas ostaa itselleen oleellisesti väärän tuotteen, niin tämä on kuluttajansuojalain mukainen virhe josta myyjäyritys on tietenkin vastuussa.
Tässä tapauksessa asiaa monimutkaistaa se, että Helkama antaa polkupyöriensä ohjeellisissa kokosuosituksissa ahneuden venyttämää tietoa. Siitä huolimatta myyjä vastaa siitä, että on suositellut asiakkaalle väärän kokoista pyörää.
Lisäksi asiakas koeajoi pyörän, mutta se ei tässä tapauksessa siirrä vastuuta hänelle, sillä myyjän antama virheellinen kokosuositus oli asiakkaan ostopäätöksessä ratkaiseva tieto.
- Mittasuhteet
Satulan korkeuden säätö kuitenkin riittää (alaspäin)?
Jos näin niin onko ohjaustanko sopivalla etäisyydellä ja etunoja mieleinen?
Jos, niin ei pitäisi olla ongelma.
Tosin en ymmärrä miksi pyörän rungon kokoa myydään yksinomaan pituuden tai jalan sisäpituuden mukaan, jos tarkkoja ollaan niin näiden suhde pitää huomioida eli pitkä, mutta lyhyt jalkainen ottaa isompirunkoisen kuin toisinpäin, koska penkkiä voi säätää, mutta rungon vaakamittoja ei. Kunhan säätövara on riittävä. - mzxmxmx
Malliesimerkki nykyjuntin toiminnasta. Prismasta ostettava aivan kaikki kun saa BONUSTA. Ei puhettakaan menosta liikkeeseen mistä ei saisi bonusta. Se on varmaan kallistakin. ABC:n törkykallista bensaakin ostettava kun siitä saa,BONUSTA.
- aapee. cee
Jospa säädöillä sopeudun tuohon pyörään, toivotaan näin. Ja toiselle vastaajalle... enpähän tuon bonuksen takia mennyt Prismasta pyörää ostamaan. Ja nykyjuntiksi en tunnustaudu, vaan hyvinkin vanhanaikaiseksi juntiksi ennemmin. Vahingoista viisastuu, mikään pro-pyöräilijä en ole enkä siksi tule, mutta seuraavan pyörän ostan kyllä liikkeestä tai sitten itse perehdyn paremmin ominaisuuksiin ja ostan sieltä mistä haluan.
- Ammattiapua
Höpöä, itse kävin pyörien erikoisliikkeessä ja kaveri yritti myydä minulle 55 koon pyörää ja olen 190 cm, enkä mikää persjalkainenkaan.
Ja kaksi viimeistä tankkausta ABCltä takuuvarmasti maan halvimpaan hintaan, jos muut halvimmat löytyy polttoaine.netistä. - Anonyymi
Hei Mzx....
Hox hox ... Nyt oli kyse polkupyörän koosta. Se on mopo mihin laitetaan bensaa... eikä ole kiva kun tämän lukemalla taas opit jotain uutta.... - Anonyymi
aapee. cee kirjoitti:
Jospa säädöillä sopeudun tuohon pyörään, toivotaan näin. Ja toiselle vastaajalle... enpähän tuon bonuksen takia mennyt Prismasta pyörää ostamaan. Ja nykyjuntiksi en tunnustaudu, vaan hyvinkin vanhanaikaiseksi juntiksi ennemmin. Vahingoista viisastuu, mikään pro-pyöräilijä en ole enkä siksi tule, mutta seuraavan pyörän ostan kyllä liikkeestä tai sitten itse perehdyn paremmin ominaisuuksiin ja ostan sieltä mistä haluan.
Eiköhä prismasta ihan kunnon helkaman saa kuten ostaja sai.
Jeis kerran helkaman ohjessakin oli ok.
Ei tavallista helkamaa tarvii erikoisliikkeestä tatvi i istaa.
Raivopyörä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhä prismasta ihan kunnon helkaman saa kuten ostaja sai.
Jeis kerran helkaman ohjessakin oli ok.
Ei tavallista helkamaa tarvii erikoisliikkeestä tatvi i istaa.
Raivopyörätatatatata huuda äitiä
- rgfdgdgfdgdfgfd
Itse ostin 56 cm runkoisen pyörän ja olen pituudeltani noin 175 cm. Minullekin tuo runko tuntuu jälkikäteen ajateltuna hieman liian suurelta. Korkeus on hyvä, mutta pituutta on hieman liikaa. Pidemmällä matkalla ranteet kipeytyvät kun paino on liiaksi käsillä. Lyhyempi ohjainkannatin pitäisi varmaan hankkia jos siitä saisi riittävän avun ongelmaani.
Onneksi pyörä ei ollut kovin kallis ja muutenkin vain väliaikainen ratkaisu ennen kuin ostan kunnon pyörän. Tosin pidän kyllä pyörästä, eikä tuo ranteiden kipeytyminen minun pyöräilymatkoillani ole varsinaisesti mikään ongelma, mutta harmittaa hieman kun sopivan kokoisiakin olisi ehkä löytynyt, vaikka ei yhtä hyvillä osilla. Tosin tuolloin pyörälle oli akuutti tarve, eikä ollut paljon aikaa etsiskellä. - Apua näistä
Tässä vähän tietoa kailille jotka painivat vastaanlaisten kysymysten kanssa.
Satulan korkeus on aika lähellä oikeaa, kun molempien jalkojen varpaat yltävät juuri ja juuri maahan kun istuu pyörän päällä. Lisäksi polkiessa jalan tulee jäädä vielä polken kohdalta hivenen koukkuun.
Vielä yksi keino testata on laittaa kyynärpää satulan kärkeä vasten ja yrittää sormilla osua ohjaustankoon. Jos siihen jää ilmaa väliin, on välimatka todennäköisesti liian pitkä. Jos satulaa ei pysty siirtämään eteenpäin, on runko varmasti liian iso.
Asiasta lisää http://www.fillari-lehti.fi/jutut/2005/Oikeakoko.pdf- Korjaus
siis polven kohdalta hivenen koukkuun.
- Anonyymi
Korjaus kirjoitti:
siis polven kohdalta hivenen koukkuun.
Voisitte harkita pyörän ostamista netistä. Mittaamalla on mahdollista saada sopiva pyörä. Netissä voi hääriä vaikka viikkotolkulla ja miettiä ja etsiä pyörää, eikä ole myyjä painostamassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisitte harkita pyörän ostamista netistä. Mittaamalla on mahdollista saada sopiva pyörä. Netissä voi hääriä vaikka viikkotolkulla ja miettiä ja etsiä pyörää, eikä ole myyjä painostamassa.
Jos tietää mitä on tekemässä ja osaa tukita kokotaulukkoja, pyörän geometriataulukkoja yms. niin netistä ostaminen on varmasti ok. Jos taas ei tiedä tai ei ole aivan varma sopivasta koosta, niin sitten voi tulla vikaostos. Väärän kokoinen pyörä voi aiheuttaa kipuja jos vähänkään enemmän pyöräilee ja se tappaa pyöräilyinnostuksen heti alkumetreillä.
Kokotaulukot eivät useimmiten mitenkään huomioi torson ja jalkojen keskinäistä suhdetta. Jos on lyhytselkäinen, niin kannattaa esim. valita kokoa pienempi pyörä. Olen ostanut viimeiset 3 pyörää netistä koska tiedän mitä olen hankkimassa. Jos ei tiedä, suosittelen kivijalkaliikettä jossa on osaava henkilökunta. Voi käydä muutamissa, niin huomaa eron liikkeiden välillä.
- Anonyymi
Stongalla voi entrata. http://www.polkupyoraily.net/wiki/Runko
- Anonyymi
Pienemmän rungon/pyörän saa helpommin vähän isommaksi kuin toisin päin. Ohjainkannattimen pidentäminen on yksi temppu. Sen lyhentäminen onnistuu toki tiettyyn pisteeseen asti mutta yleisesti on helpompi juuri toisin päin.
- Anonyymi
Turhan iso
- Anonyymi
Itse olin joskus aikoinaan myymässä pyöriä. Välillä tylee tilanteita joissa joku fillari ei ole mennyt pitkilleen kaupaksi ja se pitäisi saada pois, yleensä se on vielä iso kooltaan. Pomo sitten sanoo että tuo pitää myydä tällä viikolla ja sitten paikalle purjehtii pienempi ostaja.......
- Anonyymi
Voi että, satusetä taas vauhdissa
- Anonyymi
Kyllä. Kauppiaan tavoite on myydä tavaraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733