Kun ei huvittais hiulata minnekään asianajan puheilla ja tota yhteistä omaisuutta on jonkin verran. Kaipa se kelpaa esim. pankille vaikkei siinä mitään virallista tahoa olekaan ositusta tekemässä, vai?
Voihan osituksen tehdä itse,...
7
6612
Vastaukset
- Jakaja
... jos kykenette tekemään sen sovussa. Mikäli asia menee riitelyksi, on ositus parempi antaa ammattilaisen tehtäväksi.
- itse tehden edullisempaa
Pesänjakaja ottaa helposti 5000 e kuluja, eli eiköhän kannata vaikka pakkosovussa ositus tehdä itse. Kaipa netissäkin jotain osituspaperimalleja. Periaatteessahan siinä vain luetellaan koko irtain omaisuus, varat ja velat ja molempien suostumus allekirjoituksella paperiin ja kahden todistajan nimet (vaikka satunnaiset ohikulkijat)
- Näkki
itse tehden edullisempaa kirjoitti:
Pesänjakaja ottaa helposti 5000 e kuluja, eli eiköhän kannata vaikka pakkosovussa ositus tehdä itse. Kaipa netissäkin jotain osituspaperimalleja. Periaatteessahan siinä vain luetellaan koko irtain omaisuus, varat ja velat ja molempien suostumus allekirjoituksella paperiin ja kahden todistajan nimet (vaikka satunnaiset ohikulkijat)
Osituspaperin mallin löysin netistä, epäselvää oli vaan, että voiko sen ite tehä. Joten kiitti!
- Lakeija
Näkki kirjoitti:
Osituspaperin mallin löysin netistä, epäselvää oli vaan, että voiko sen ite tehä. Joten kiitti!
Kyllä osituksen itse voi tehdä ja usein niitä näkyy tehdynkin. Mutta kehotan olemaan varma siitä, ettet myöhemmin kadu tekemääsi.
Avio-oikeudelliset säännökset ovat sen verran monimutkaisia ja tarjoavat hyviä mahdollisuuksia todeta jälkeenpäin, että olisihan minä voinut tuotakin vaatia menestyksellä. Mutta jo sovittua ei sitten enää muuteta, joten sitten sitä kadutaan omaa sinisilmäisyyttä. - Jocuko
Lakeija kirjoitti:
Kyllä osituksen itse voi tehdä ja usein niitä näkyy tehdynkin. Mutta kehotan olemaan varma siitä, ettet myöhemmin kadu tekemääsi.
Avio-oikeudelliset säännökset ovat sen verran monimutkaisia ja tarjoavat hyviä mahdollisuuksia todeta jälkeenpäin, että olisihan minä voinut tuotakin vaatia menestyksellä. Mutta jo sovittua ei sitten enää muuteta, joten sitten sitä kadutaan omaa sinisilmäisyyttä.Tyhmiä sopimuksia voi tehdä missä vain. Papin edessä sanottu 'tahdon' on usein suurimpia niistä.
Minä tulostelin netistä osituspaperit ja hyvin meni koko toimitus. - MP51
Näkki kirjoitti:
Mistä osoitteesta löytyy osituspaperi (pohja)?
Oletan sitten vastauksessani, ettei teillä ole avioehtoa.
Kyllä ositus- ja erottelusopimuksen voivat eroavat yhdessäkin laatia ilman juristia tai lainoppinutta. Kunhan muistatte ottaa kaksi todistajaa allekirjotuksillenne. Pankille tämä passaa, ja muut viranomaiset eivät asiasta isommasti ole kiinnostuneita (paitsi verottaja mahdollisen varainsiirtoveron osalta asunnon jaossa / lunastuksessa).
MUTTA, jos yhtään aihetta epäillä että riitelyksi vaikka myöhemmin menee, tai mukana monimutkaisia asioita mistä ei oikein yhteistä käsitystä (vrt. eläkevakuutukset, perinnöt, yms.) ... niin suosittelen sopimuksen luettamista juristilla. Voi olla parhaiten sijoitttamasi pari sataa euroa....
Pesänjakaja oikeuden nimittämänä on sitten se viimeinen keino kun koko homma aivan lukossa, tuossa kaikki häviävät, paitsi pesänjakaja.
Periaatteessahan ositus on yksinkertainen harjoitus. Pieni laskuharjoitus ehkä valaisee esimerkkinä :
Nainen : 400 perintöä, 100 auto, 100 säästöjä tilillä, 100 omaavelkaa
Mies : 0
Yhteistä : 600 asunto, 100 irtaimisto, 200 asuntovelkaa
Osituslaskelma ja tasingon määrittäminen :
Naisen netto-omaisuus : 400 100 100 600/2 100/2 - 100 - 200/2 = 750
Miehen netto-omaisuus : 600/2 100/2 - 200/2 = 250
Naisen maksettava miehelle (jos vaatii) tasinkoa 250 "rahaa", jolloin netto-omaisuudet ovat yhtäsuuret, eli 500 "rahaa"
Tähän mennessä siis laskettu vain euroja ... sitten alkaa osituksen toteuttaminen ja tasingon suorittaminen (voi olla rahaa, tai yhteisesti sovittavaa omaisuutta).
Sillä ei osituksessa ole yhtään mitään merkitystä, kuka maksanut puhelinlaskut, tai miten talon laajennukset rahoitettu. Tilanne jäädytetään siihen hetkeen (ellei yhdessä toisin sovita) kun toinen tai molemmat jättäneet avioerohakemuksen käräjäoikeuden kansliaan. Aika yksinkertaista.
PS. melko toimivan osituspohjan saat kun viskaat mailia [email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1802089- 1751771
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1701632Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys1041425Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise241423- 1031097
Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su1601059Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c771053Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud228876Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,56840