Voihan osituksen tehdä itse,...

Näkki

Kun ei huvittais hiulata minnekään asianajan puheilla ja tota yhteistä omaisuutta on jonkin verran. Kaipa se kelpaa esim. pankille vaikkei siinä mitään virallista tahoa olekaan ositusta tekemässä, vai?

7

6644

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jakaja

... jos kykenette tekemään sen sovussa. Mikäli asia menee riitelyksi, on ositus parempi antaa ammattilaisen tehtäväksi.

• itse tehden edullisempaa

Pesänjakaja ottaa helposti 5000 e kuluja, eli eiköhän kannata vaikka pakkosovussa ositus tehdä itse. Kaipa netissäkin jotain osituspaperimalleja. Periaatteessahan siinä vain luetellaan koko irtain omaisuus, varat ja velat ja molempien suostumus allekirjoituksella paperiin ja kahden todistajan nimet (vaikka satunnaiset ohikulkijat)

• Näkki
        itse tehden edullisempaa kirjoitti:

Pesänjakaja ottaa helposti 5000 e kuluja, eli eiköhän kannata vaikka pakkosovussa ositus tehdä itse. Kaipa netissäkin jotain osituspaperimalleja. Periaatteessahan siinä vain luetellaan koko irtain omaisuus, varat ja velat ja molempien suostumus allekirjoituksella paperiin ja kahden todistajan nimet (vaikka satunnaiset ohikulkijat)

Osituspaperin mallin löysin netistä, epäselvää oli vaan, että voiko sen ite tehä. Joten kiitti!

• Lakeija
        Näkki kirjoitti:

Osituspaperin mallin löysin netistä, epäselvää oli vaan, että voiko sen ite tehä. Joten kiitti!

Kyllä osituksen itse voi tehdä ja usein niitä näkyy tehdynkin. Mutta kehotan olemaan varma siitä, ettet myöhemmin kadu tekemääsi.

Avio-oikeudelliset säännökset ovat sen verran monimutkaisia ja tarjoavat hyviä mahdollisuuksia todeta jälkeenpäin, että olisihan minä voinut tuotakin vaatia menestyksellä. Mutta jo sovittua ei sitten enää muuteta, joten sitten sitä kadutaan omaa sinisilmäisyyttä.

• Jocuko
        Lakeija kirjoitti:

Kyllä osituksen itse voi tehdä ja usein niitä näkyy tehdynkin. Mutta kehotan olemaan varma siitä, ettet myöhemmin kadu tekemääsi.

Avio-oikeudelliset säännökset ovat sen verran monimutkaisia ja tarjoavat hyviä mahdollisuuksia todeta jälkeenpäin, että olisihan minä voinut tuotakin vaatia menestyksellä. Mutta jo sovittua ei sitten enää muuteta, joten sitten sitä kadutaan omaa sinisilmäisyyttä.

Tyhmiä sopimuksia voi tehdä missä vain. Papin edessä sanottu 'tahdon' on usein suurimpia niistä.
        Minä tulostelin netistä osituspaperit ja hyvin meni koko toimitus.

• MP51
        Näkki kirjoitti:

Mistä osoitteesta löytyy osituspaperi (pohja)?

• Oletan sitten vastauksessani, ettei teillä ole avioehtoa.

Kyllä ositus- ja erottelusopimuksen voivat eroavat yhdessäkin laatia ilman juristia tai lainoppinutta. Kunhan muistatte ottaa kaksi todistajaa allekirjotuksillenne. Pankille tämä passaa, ja muut viranomaiset eivät asiasta isommasti ole kiinnostuneita (paitsi verottaja mahdollisen varainsiirtoveron osalta asunnon jaossa / lunastuksessa).

MUTTA, jos yhtään aihetta epäillä että riitelyksi vaikka myöhemmin menee, tai mukana monimutkaisia asioita mistä ei oikein yhteistä käsitystä (vrt. eläkevakuutukset, perinnöt, yms.) ... niin suosittelen sopimuksen luettamista juristilla. Voi olla parhaiten sijoitttamasi pari sataa euroa....

Pesänjakaja oikeuden nimittämänä on sitten se viimeinen keino kun koko homma aivan lukossa, tuossa kaikki häviävät, paitsi pesänjakaja.

Periaatteessahan ositus on yksinkertainen harjoitus. Pieni laskuharjoitus ehkä valaisee esimerkkinä :

Nainen : 400 perintöä, 100 auto, 100 säästöjä tilillä, 100 omaavelkaa
      Mies : 0
      Yhteistä : 600 asunto, 100 irtaimisto, 200 asuntovelkaa

Osituslaskelma ja tasingon määrittäminen :

Naisen netto-omaisuus : 400 100 100 600/2 100/2 - 100 - 200/2 = 750
      Miehen netto-omaisuus : 600/2 100/2 - 200/2 = 250

Naisen maksettava miehelle (jos vaatii) tasinkoa 250 "rahaa", jolloin netto-omaisuudet ovat yhtäsuuret, eli 500 "rahaa"

Tähän mennessä siis laskettu vain euroja ... sitten alkaa osituksen toteuttaminen ja tasingon suorittaminen (voi olla rahaa, tai yhteisesti sovittavaa omaisuutta).

Sillä ei osituksessa ole yhtään mitään merkitystä, kuka maksanut puhelinlaskut, tai miten talon laajennukset rahoitettu. Tilanne jäädytetään siihen hetkeen (ellei yhdessä toisin sovita) kun toinen tai molemmat jättäneet avioerohakemuksen käräjäoikeuden kansliaan. Aika yksinkertaista.

PS. melko toimivan osituspohjan saat kun viskaat mailia [email protected]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2498
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1879
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1640
    8. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1389
    9. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1385
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1348
    Aihe