Valmistuin keväällä yliopistosta ja nyt olisi aika tehdä jonkinlaisia ratkaisuja elämässä. Töitä ei ole tiedossa opiskelukaupungista tai muualtakaan Suomesta, joten periaatteessa olisin vapaa lähtemään ulkomaillekin. Poikaystäväni asuu ja työskentelee Keski-Euroopassa, jonne on yrittänyt houkutella minuakin. Toinen vaihtoehto olisi Yhdysvallat, jonne hän saattaisi haluta vaihtaa. Muuttaminen ulkomaille olisi minunlaiselleni "nynnylle" kuitenkin todella suuri askel, kun jo asunnon vaihtaminen saman kaupungin sisällä tuntuu työläältä. Lisäksi minulle on hyvin epäselvää minkälaisia töitä voisin tai haluaisin tehdä, sillä en ole valmistunut mihinkään tiettyyn ammattiin. Itsetuntonikin on hyvin maassa enkä usko pärjäämiseeni työmarkkinoilla, joten lähtökohdat eivät ole kovinkaan suotuisat.
Mistä saisi tarvittavaa rohkeutta ottaa se kuuluisa loikka tuntemattomaan? Haluaisin kuulla muiden ei-niin-spontaanien tai ei-niin-rohkeiden ihmisten kokemuksia ulkomaille siirtymisestä, oli se sitten töiden tai jonkin muun syyn vuoksi. Mikä sai lähtemään ja kannattiko se?
Uskaltaako kotihiiri lähteä ulkomaille?
4
215
Vastaukset
- Jeg skal til Norge
Kaikki ulkomaille muuttaneet ovat kehuneet kuinka se on ollut yksi parhaita päätöksiä elämässä. Varsinkin nyt kun Suomi on täydessä kriisissä, ei tänne ole kovin montaa syytä jäädä ihmettelemään, kun vielä EU mahdollistaa vapaan liikkuvuuden työpaikkojen suhteen. Ei muuta kuin kokeilemaan! Ihminen kyllä sopeutuu kaikkeen.
- Yllätyshullu
En pidä itseäni myöskään kovin spontaanina ihmisenä, joka tekis äkkiseltään isoja päätöksiä. Hiljattain kävi kuitenkin toisin ja toteutin just sen mitä itse pohdit, eli lähdin ulkomaille töihin ihan tosta vaan.
Se mikä sai mut tekemään normikaavasta poikkeavan päätöksen oli se, että opiskelujen ollessa jo loppusuoralla mietin että mitä sit elämässään haluaisi kokea.
Huolimatta siitä, että Suomessa ois ollu suht selvät sävelet tiedossa, niin päätin ottaa riskin ja pistää ne suunnitelmat jäähylle ainakin toistaiseksi.
Ajattelin, että tässä vaiheessa kun ei ollut vielä mitään lainoja, lapsia tms. palloina nilkoissa, niin ulkomaille lähdölle tarjoutui juuri sopiva väli. Lisäksi kuten sanoin, niin näin ei-spontaanina tyyppinä ajatus siitä, että tekis kerrankin jotain omasta kaavasta täysin poikkeavaa kiehtoi tosi paljon. Mietin myös sitä, että jos en tekis tällästä nyt, niin aivan varmasti myöhemmin elämässä alkais kaduttaa.
Täälä sitä nyt ollaan oltu noin vuoden alusta asti ja so far so good! Alkuun oli pieniä taka-ajatuksia, mutta melko nopeesti ne unohtu. Rohkeesti vaan toteuttamaan omia unelmia. Selkeesti sua kiinnostaa ajatus, sillä tuskin oisit muuten tänne kirjotellu ;)- Epävarma elämässä
Kiva kuulla että joku minunlaiseni on uskaltanut ottaa ja repäistä :) Toki se vain vaatisi sen päätöksen lähteä. Ehkä minäkin joku päivä uskallan...
- sploinks
Se on yhtä helppoo lähtee kun menis bussilla naapuri kylään. 7 vuotta eurooppaa kiertänyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289