Miten pääsisi eroon kivusta, joka tulee sääreen aivan jumalattomana, parin kilometrin kävelyn jälkeen?? uudet kengätkin on hommattu!
t: Aloitteleva sauvoja.
jalat kipeät
18
10671
Vastaukset
- Jusa
Veikkaisimpa että lantionseuden sekä koipien lihakset ovat kireät mikä aiheuttaa rasituksen siirtymistä kävelyssä.
Ehdotan venyttelyn ottamista elämäntavaksi. - Kokeillut
Kyseessä on normaali penikkatauti eli lihakset laajenevat/turpoavat, mutta ympäröivä kudospussi (?) ei anna periksi. Loppuu kipeytymästä joskus viikon-parin kuluttua. Minulla ainakin kipu loppuu muutaman kilometrin jälkeen ja kun olin viikon-pari kävellyt, ei kipua enää ole tullut. Kävelin siis ilman sauvoja ja niin lujaa kuin pääsin (7,5 km/h). Nyt normaalivauhti 7 km/h ja sauvoilla reilusti vähemmän. Harjoituksen puutetta vai mitä? Tuntuu, että sauvat ovat vain tiellä. Olen 60 v mies.
- Sauvakävelijä
Säären etuosan lihaspussin ahdistusta. Johtuu (ahtaan lihaspussin lisäksi) rajusta aloituksesta, jolloin lihas kylmiltään yllätettynä ei olkein voitele ja turpoaa.
Kävele rauhallisemmin alkukilometrit (2-4) ja nosta vahtia. Vauhdin hidastus tai jopa tauko auttavat jos kuitenkin alkaa pakotella.
Ajan myötä lihaspussikin kasvaa, eikä sitten ole niin herkkä.
- viuviu
olet alotellut kävelyä.älä vaan anna alkuvaikeuksien lopettaa vaan ota se elämäntavaksi.taatusti jossain vaiheessa et enää voi olla ilman.eikös olisi upeeta kunnon ja mielenterveyden takia.
nuo koipikivut varmaan johtuu liian rivakasta aloituksesta.anna paikoille aikaa totutella muutokseen.itse kärsin säären etuosan kivuista jos kävelymatkat lisääntyy rajusti.siihen tiedän nyt kyllä keinon,täytyy kehittää etukäteen pohjelihaksen vastalihasta.jos joku on asiasta tiedonhaluinen niin kerron tarkemmin.
ja sitten tärkee juttu.
VENYTTELY
lenkin jälkeen.siitä käyt hakemassa vaikka kirjastosta oppaan.nimittäin jos
VENYTTELY
jää kokonaan tekemättä(niinkuin liian monella pösilöllä)olet kohta lanteita myöten alaspäin aika pökkelö.
älä ota tätä saarnana vaan neuvoina kohti entistä parempaa.)=- amalia
on sama vika. Säären etuosaan tulee sietämätön kipu vähän matkaa käveltyäni. Kävin asiasta lääkärillä ja syyksi arvioitiin alaraajojen laskimon ahtautta. Sain lääkkeet, eivät poista kipua, mutta ehkäisevät laskimotukoksen tuloa.
Niimpä otan aina alun vähän rauhallisemmin ja sitten kun nuo kivut on hellittäneen niin kovennan vauhtia.
Käväiseppä lääkärin juttusilla. - Sauvakävelijä
amalia kirjoitti:
on sama vika. Säären etuosaan tulee sietämätön kipu vähän matkaa käveltyäni. Kävin asiasta lääkärillä ja syyksi arvioitiin alaraajojen laskimon ahtautta. Sain lääkkeet, eivät poista kipua, mutta ehkäisevät laskimotukoksen tuloa.
Niimpä otan aina alun vähän rauhallisemmin ja sitten kun nuo kivut on hellittäneen niin kovennan vauhtia.
Käväiseppä lääkärin juttusilla.Eipä tuossa vaivassa lääkäriä tarvita. Kipua ei tule, kun aloittaa lenkin rauhallisemmin ja lisää vauhtia maltillisesti. Ei sitä nyt joka pieraisuun kannata lähteä pillereitä hakemaan. Turhilla lääkkeensyönneillä on vakavia sivuvaikutuksia. Älkää pilatko lääkkeillä terveyttänne.
- Nimetön
Minullakin oli sama ongelma kun aloittelin sauvakävelyä. Eräs tuttavani sanoi ettö häntä oli kehoitettu pidentämään askelta ja ihma ja kumma minulla se auttoi ja nyt voin ottaa pitkää tai lyhyttä, ei tunnu missään.
- Sauvakävelijä
Askeleen lyhennys voisi kyllä auttaa (tämä oli uusi tieto minulle) ja vaikuttaa loogiselta.
Jos kävelykengän korko on liian korkea ja jatkuu pitkälle taakse päin, se saa säären etuosan lihaksen jännittymään jalan osuessa maahan ja alkaessa ottaa painoa päälleen. Tuo rasittaa lihasta.
Minulla maantiekävelyä varten hommatut kengät toimii hyvin, mutta vaelluskengän korko on aika tuhti (olisiko kolme senttiä) ja kipeyttää asfalttikävelyssä säären etuosan helposti (mutta ovat erämaassa ehdottoman hyvät).
- urheiluhierojana
...hierojalle ja säären etuosan venytyksiä.
täytyy muistaa myös lepo.
Ota yöksi sirdalud-nimistä lihasrentouttajaa (lääke,resepti lääkäriltä)
kuuma/kylmäkylpyjä alueelle.
aloitetaan aina kuumalla ja lopetetaan kuumaan.
osta myös palautusjuomia.
Minulta voi myös tilata edullisesti palautusjuomia sekä linimenttiä.
vastaile jos kiinnostaa. - Sauveli
Ennen lenkille lähtöä varmaan teet hyvät ja perusteelliset venyttelyt, mutta lenkin jälkeen /ennen voisi kokeilla säärten ja reisien hierontaa. Mulla oli sama ongelma, ja lähti kun annoin jaloilleni ennen lenkkiä hyvän hieronnan.
- Kokemusta on
Nyt kysyt semmosta asiaa josta minulla on 100 prosnttisen varma tieto/kokemus.Minulla oli nuoruudessa,harrastaessani runsaasti liikuntaa kilpailu milessä, tämä sama penikkatauti ongelma.Säären sisäsyrjä tuli niin kipeäksi,että kun lähti lenkille niin kipu tuli niin kovaksi että polvilleen meni.Kysyin monelta neuvoa asiaan mutta mikään konsti ei tuntunut auttavan.Kerran sitten kokeilin hieroa pohkeen ja sääriluun rajakohtaa siten että kohtuullisen voimakkaasti painaen sormenpäilläni vedin pitkin luun pintaa pelkästään alhaalta ylöspäin.Tein tän hieronnan lenkin jälkeen suihkussa ollessani saippuaa liukasteena käyttäen.Heti seuraavalla lenkillä huomasin että kipua ei ollutkaan enää niin paljon.Kun tein tämän hieronnan sitten vielä pari kertaa seuraavien lenkkien jälkeen, kipu hävisi kokonaan.En kuitenkaan lopettanut hierontaa tämänkään jälkeen vaan tein sen aina kun olin käynyt lenkillä ja olin sit suihkussa.Kolme-neljä hierontavetoa riitti.Ei kertaakaan tämän jälkeen ollut minkäänlaista ongelmaa penikkataudista urheilu-urani aikana.Helppo ja täysin ilmainen tapa päästä vaivasta eroon.Suosittelen kaikille penikkataudista kärsiville.
- aikuinen nainen
Minä olen kärsinyt kroonisista penikoista jo monta vuotta, ei niihin tottunut. Sitten huomasin, että ikälopuista lenkkareistani oli kantapään ilmatyynyt tyhjät. Kävin hakemassa alennusmyynnistä talviulkoilukengät ja kas kummaa, ei ole penikoita sen jälkeen kuulunut ei näkynyt. Eilen vedin pitkän tauon jälkeen puolentoista tunnin lenkin eikä tuntunut mitään kipua missään! Joten minun neuvoni on, että hommaat ensiksi kunnon kengät. Uudet kenkäsi eivät varmaan sovi sulle, itse asiassa joissakin paikoissa voit tietokoneen avulla tehdä jonkinlaisen jalka-analyysin, jonka perusteella voit ostaa sopivat kengät tai lisätukipohjalliset vanhoihin kenkiin.
- late
joopa joo ostitko kerralla? nev balanset esim
854:set etkö? älä sit ihmettele.
ei ne oo kalliit hae edullisesti siltä
maralta lippajärventiltä espoosta.- sipa
Hei, mikä liike toi on ja tarkemmin missä? Olen aloittanut sauvakävelyn eilen (meni hartiat jumiin ja nyt loppuu sekin) ja kiinnostunut miten onnistun.
- paappaappariba
Mene osoitteeseen: www.tumppituote.fi
Siellä löytyy pohkeiden venyttämiseen sopiva vekotin, jonka näppärä mies
pelkästään kuvaa katsomalla voi tehdä itse. Nimimerkillä: "Itse tein sellaisen".- ............
Avauksessa kyse ei ollut pohkeista, vaan säären etuosasta. Itsellä oli sama "penikkatauti"vaiva, joka parani jo viikon säännöllisesti tehdyllä, päivittäisellä tunnin sauvakävelyllä.
- Lehmus
Moi Aloittelija!
Minä olen kuljettanut sauvoja kesät talvet 90 luvun alkupuolelta lähtien lenkillä. Ja ilman sauvoja ei enää voi edes lenkkeilyksi sanoa,jos kävelen. Sauvat auttavat myös pieniin jalkavaivoihin,ei satu läheskään niin paljon.
Säärikipu,sitä minäkin kärsin alkutaipaleella. Eikä se ole kengistä kiinni. Otapa vartti aikaa ja tee kunnolla alkulämmittelyt ja venyttelyä myös. Se auttaa varmasti! Minä menin myös kerran cooperin testiin kylmiltään ja pääsin tasan 300 metriä ja kipu iski. Siihen loppuivat minun osalta testit sillä kertaa. Siis vielä 50 ei osannut lämmitellä lihaksia. Vika korvien välissä!
Värikkäitä sauvakävelylenkkejä!- .................
Avaus on 9 vuotta vanha, mutta toivotaan, että avaaja huomaa viestisi. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181016Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071010Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk299908- 42899
- 72875