kumpi tuli ensin rockabil jvai rockn roll.en ole ihan varma

savon roku rebeli bili

hei asenne jäbät ja likat. mulla on tämmöonen asia teille että minä olen tämmöonen rebel henkinen kaveri ja kuuntelen rockia,rockn rollia,rockabilly,psychobillyä ja neobillyä.
mutta sen haluan tietää että kumpi tuli ensinmäisenä-rockn roll vai rockabilly. no ainakin kummatkin on tullut 50s ajalla,sen tiedän.
on mulla jonkun lainen kutina etä rockn roll olio se ensinmäinen alku tälle rock mailmalle. katsoin pari kuukautta sitten semmosen vanhan musan historia dokumentin ja siinä käsiteltiin,aika järjestyksessä nämä seuraavat-country-hillbilly,blues-rythmin blues ja rockn roll.
siinä ei ollenkaan ollut sanaa rockabillystä vaan rockn rollista. siinä sanottiin että bluessista ja muista vaikutteista tuli sitten 50s puolessa välissä rockn roll. ja siinä näytettiin ensinmäisempiä rockn roll musan aloittelijoita(bill haley) mutta mulla on se tunne että rockn roll oli se eka ja sitten rockabilly. vai mitenkä on 100% tiedon lahjoittaminen minulle. vastilkaa minulle hyvä ja oikea tarina tästä asiasta. kiitos jo tässä etkäteen ja morjesta!

9

1011

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • G'Kar

En ole ihan varma, mutta tietääkseni sana rockabilly ei ollut käytösssä viiskytluvulla, vaikka musiikkia tietysti tehtiinkin. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Rock'n'roll pitää sisällään kaikki viiskytluvun rock-tyylit ja myös monet niistä polvautuvat myöhemmät tyylit. Myös rockabilly on rock'n'rollia.

Rock'n'rollin historiasta kiinnostuneille suosittelen Charlie Gilletin kaksiosaista kirjaa kaupungin syke.

• IBRAHIM

Kylpä se tuota noin nii kuaikki löyttyypi tuata korraanista, niin että sitä minä vuon että korraanissa on vuastaukset jokaisseen kyösymykseen. t:savon muslimi roku

• Jami

Kyllähän termi rockabilly oli ja keksittiin 50-luvulla. Johan sitä todistaa jo Johnny Burnetten biisi "rockabilly boogie".

Toisekseen rock-a-billy on rock-a-billyä eikä rock´n´rollia. Rock-a-billy syntyi valkoisten kantrimiesten sekoitettua mustaa bluesia musiikkinsa. Presley, Perkins, Burnettet, Cochran ja monet muut ovat aloittaneet kantrilla ennen Billyä.

• Olikoli

Rockabilly on countrysoittimin soitettua Rock 'n' Rollia. Rock 'n' Roll on swingsoittimin soitettua Rockabillyy.

Asiantuntijat pääsääntöisesti kieltäytyvät mainittujen musiikkilajien rajan määrittelystä. Onneksi näitä NIINSANOTTUJA asiantuntijoita riittää...

Mutta Rockia ei ole kumpikaan. Rock vakiintui 60-luvulla yleisnimitykseksi lähes kaikelle populaarimusiikille lukuunottamatta perinteistä tanssimusiikkia ja iskelmää.

• biker musa
        Olikoli kirjoitti:

Rockabilly on countrysoittimin soitettua Rock 'n' Rollia. Rock 'n' Roll on swingsoittimin soitettua Rockabillyy.

Asiantuntijat pääsääntöisesti kieltäytyvät mainittujen musiikkilajien rajan määrittelystä. Onneksi näitä NIINSANOTTUJA asiantuntijoita riittää...

Mutta Rockia ei ole kumpikaan. Rock vakiintui 60-luvulla yleisnimitykseksi lähes kaikelle populaarimusiikille lukuunottamatta perinteistä tanssimusiikkia ja iskelmää.

rokkabillyä vai heavyä? t: lestadiolainen ja kuuro rokkari

• G'Kar
        Jami kirjoitti:

Kyllähän termi rockabilly oli ja keksittiin 50-luvulla. Johan sitä todistaa jo Johnny Burnetten biisi "rockabilly boogie".

Toisekseen rock-a-billy on rock-a-billyä eikä rock´n´rollia. Rock-a-billy syntyi valkoisten kantrimiesten sekoitettua mustaa bluesia musiikkinsa. Presley, Perkins, Burnettet, Cochran ja monet muut ovat aloittaneet kantrilla ennen Billyä.

Okei! Siinä olin väärässä. Sana rockabilly on siis keksitty jo viiskytluvulla, tosin se ei ole ollut silloin missään yleisessä käytössä. Unohdin varmaan tuon Burnetten biisin siksi, etten pidä siitä, enkä Johnny Burnettesta yleensäkään erityisemmin. Mutta siinä olen oikeassa että rockabilly on rock'n'rollia. Rock'n'roll on yläkäsite, joka pitää sisällään eri tyylejä, myös rockabillyn.

• hotrod girl

Rockabilly rules, ok

• J F

Oliko sulla muuta sanottavaa?
        Ellei sinulla ole kommentoitavaa asiaan liittyen, niin älä kommentoi.

• hotrod girl
        J F kirjoitti:

Oliko sulla muuta sanottavaa?
        Ellei sinulla ole kommentoitavaa asiaan liittyen, niin älä kommentoi.

Voi voi...kyllähän minä kommentoin, tollee rennosti vaa! ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      13
      1703
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      138
      1696
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      270
      1250
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1088
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      210
      1066
    6. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      965
    7. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      130
      962
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      3
      897
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      878
    10. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      875
    Aihe