Kysymys pelipaikoista

L. Palloilija

Olen koittanut sisäistää Suomen joukkueen pelipaikkoja. Se nyt on suunnilleen selvää että kentällä on kaksi yleispelajaa, passari, hakkuri ja sitten libero / keskitorjujat. Keskitorjujat lyövät tietysti aina keskeltä ja yleispelaajat yleensä nelosesta tai kutosesta ja hakkuri kakkosesta tai ykkösestä.

Kuitenkin joissain tilanteissa hakkuri on lyömässä nelospaikalta? Onko silloin kyseessä jokin erikoisempi hyökkäyskuvio vai onko jokin rotaation vaihe sellainen, että hakkurin pelipaikka on nelosessa?

5

2445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keilaaja Seppo

      Kuvion nimi on "joulukuusi".

    • jokujokaluuleetietävänsä

      Kyseessä on P1-tilanne, eli passarin on oltava ykköspaikalla vastaanoton aikana.Koska hakkuri ja passari pelaavat ristikkäin, on hakkurin oltava nelospaikalla vastaanoton aikana ja siksi hakkuri lyö nelosesta. Eikä ole määrättyä se miltä paikalta lyö, kunhan on oikealla paikalla vastaanoton aikana just I say.

      • taktiikka

        On sillä taktiikan kannalta väliä.


    • yleis_mies

      Hakkuri on hakkuri ja yleispelaaja on yleispelaaja.
      Lentopallo on nopea peli. Siitä seuraa että:
      Hakkurilla ei ole aloitussyötön vastaanottovelvollisuutta niin kuin yleispelaajilla. Syötön vastaanottaja ei ehdi tarpeeksi nopeasti hyökkäyskuvioon mukaan. Siksipä hakkuri pyritään vapauttamaan siitä hommasta. Yleismies taas osallistuu pallon nostoon mahdollisuuksien mukaan. Tämä jopa hyökkäysvoiman kustannuksella.

      Vastaanottoryhmityksessä taktiikka näkyy usein niittä että hakkuri saatetaan jopa "piilottaa" muiden pelaajien ryhmityksen taakse, jotta hänelle ei tulisi aloituksia vahingossakaan. Vastustaja taas pyrkii suunnatuilla aloituksilla kohdistamaan pallon nimenomaan a) heikoimmille nostajille b) hakkureille jotta heidän peliään häirittäisiin mahdollisimman paljon. Hakkuri ei välttämättä ole joukkueen heikoin nostaja. Vaikka yleensä käytännössä näin on. Syy: heille kertyy pelitaktiikasta johtuen vähemmän nostoja.

      • pallisti

        Olet aivan oikeassa. Itse pelasin hakkurina aikoinaan ja takakentällä olin piilotettuna nostajien taakse, ettei minulla tarvinnut kuin harvoin nostaa, jos syöttö oli kova ja tarkka. Yleensä takaa hyökkäsin ykköspaikalta, mutta joissakin kuvioissa hyökkäsin myös kutoselta, paterimiehen takaa, tai joissakin kuvioissa jopa vitospaikalta, jos nelosen mies meni edestä muuhun nopeaan kuvioon ( porras yms.. ) Yleensä pääsin tässä kuviossa aina tyhjälle verkolle! Etukentällä pelasin yleensä aina nelospaikalta, jos ei ollut muita sovittuja kuvioita, kun olin kakkospaikalla..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2860
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2135
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe