laihdutus ja liikunta

väsynyt läskeihin

Onko Se liikunta pakollista kun haluaa pudottaa painoaan?olen todella laiska liikkumaan ja aina ei jaksa panostaa ruuanlaittoon....saisko hyviä vinkkejä miten päästä alkuun esim:ateriat?kuin usein syödä jne..en mikään karkkihiiri ole mutta kaikkee roskaruokaa välillä tekee mieli.Olen 46.v.nainen painoa on reilusti noin 40.kiloo

16

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huohhoh

      Mene ravitsemusterapeutille/lääkärille ja pysy pilkuntarkasti niissä ohjeissa, mitä annetaan.

    • 1265874

      Mulle sanoi ihan lihavuusjoku proffa että liikkua pitää sitten oikein hiki pinnassa eikä mitään tavan kävelylenkkejä. Mielestäni tyhmästi sanottu kun vei sen viimeisenkin kipinän liikuntaan. No järki onneksi sanoo että liiku niin pystyt vanhempanakin liikkumaan etkä joudu toisten pompoteltavaksi. Kotona voi ihan hyvin tehdä pientä jumppaa aluksi ja huomata miten kunto nousee, sillä se nousee. Ja nythän on muotia tehdä sellaisia minsan hikijuttuja, läski kuulemma lähtee paremmin niin liikkeelle kuin tuntien kävelyllä.

    • 5+9

      Jotta ihminen laihtuu, pitää energiansaannin ja kulutuksen eron olla miinuksen puolella. Käytännössähän tämä toteutetaan useimman laihduttajan kohdalla siten, että vähennetään ruuasta saatavan energian määrää ja nostetaan kulutusta lisäämällä fyysistä aktiivisuutta (=liikuntaa). Missä suhteessa kukanenkin tuota haluaa tehdä, riippuu aivan ihmisestä. Kuitenkin tietyt ehdot kannattaa täyttää, jotta painonpudotus tapahtuisi mahdollisimman terveellisesti, eikä se aiheuttaisi lisävahinkoa elimistölle (terveellinen ruokavalio ja kehoa kuormittava liikunta/liikkuminen).

    • cuba libre

      Liikuntaa kannattaa ajatella erillisenä asiana. Fakta on, ettei timmiä kroppaa saa ilman liikuntaa. Hyötyliikunta käy siinä missä vapaa-ajan aktiviteetitkin, kaikki lasketaan. Jos on kovasti ylimääräistä rasvaa, niin kohtuu hyvin niistä pääsee eroon.

      Mutta hyvänä uutisena, että jo 1x/vko on jo oleellisesti parempi asia kuin liikunnattomuus ja vaikutus on kyllä selvä. Parilla kertaa/vko saa jo melko hyvän sekä toimivan kropankin, kunhan nyt katsoo syömisten perään myös.

      3 x/vko -- tällä pääsee sitten jo todella kovaan kuntoon

    • En ihmettele....

      Ei ole liikunta pakollista eikä edes välttämätöntä painonpudotuksessa mutta onhan liikunnalla muutakin merkitystä kuin laihduttaminen; henkinen vireys ymv.

      Olen 56 vuotias nainen ja kun ikää tulee on ollut pakko rueta katsomaan mitä syö. Painonhallinta on vaikeutunut ja olen osittaisella vähähiilaridieetillä eli en syö mitään viljoja enkä makeaa muuta kuin suklaata, josta en luovu! Suklaata syön päivittäin mutta kun muutoin syön maltillisesti paino pysyy kohtuudessa. Liikun työmatkat ja joskus käyn salilla venyttelemässä. Olen 166 pitkä ja painan 69, johon olen tyytyväinen.

      Laihduttaminen on vaikeaa mutta vaikeampaa on pitää paino pysyvästi tietyissä lukemissa. Olisi kamalaa jos minulla olisi 40 kiloa ylipainoa, eikö se riitä sinulle motiiviksi laihduttaa? Kai haluat säästyä ylipainon tuomilta ongelmilta ja nauttia elämästä??

    • Liikunta vs. ruoka

      Liikunta ei ole pakollista laihtumisessa. Jos kututus on suurempi kuin saanti, ihminen laihtuu. Paras on toki edellisten yhdistelmä, mutta jopa sairaala-sänkypotilas laihtuu saadessaan jatkuvasti vain tarvittavan minimiannoksen ruokaa.

      Ruuan osuus laihtumisesta vastaa leijonanosaa laihtumisesta - yli 2/3 -osaa laihtumisesta perustuu ravintoon, ei liikkumiseen. Jos pystyy liikkumaan reippaasti yli kaksi tuntia päivässä, liikunnan merkitystä voidaan pitää jo hyvin merkittävänä.

      Kun syöt yhden ison rasvaisen wienerin tai 100 gramman pienen levyn suklaata, sadan kilon painoinen henkilö joutuu tuon energiamäärän polttaakseen kävelemään reippaasti 75 minuutin ajan. Hitaalla temmolla joutuukin jo kävelemään kahden tunnin ajan.

      Kääntäen, jos sama henkilö käy pelaamassa 1½ tuntia petanquea, hän saa syödä "korvikkeeksi" kaksi perinteistä juusto-makkara -leipää.

      Ei kuulosta reilulta, mutta niin se vain menee. Se ratkaisee, mitä suuhunsa panee. Liikunta antaa muutoin paljon, mutta kaikki eivät voi liikkua todellisen halunsa mukaan.

      http://well.blogs.nytimes.com/2012/08/01/dieting-vs-exercise-for-weight-loss/?_php=true&_type=blogs&_r=0

    • Älä yritä.

      Haluat siis laihtua ilmaiseksi tekemättä asian eteen yhtään mitään. Mitäs luulet, onnistuuko? Jos todella haluat laihtua, olet myös valmis tekemään kaikkesi asian eteen - muuttamaan koko elämäsi. Muuten ei onnistu.

    • Anonyymi

      Kuntosalilla käymistä piti harrastaa ainakin omalla kohdallani puolisen vuotta, että tuli sellainen tunne että sinne haluaa mennä ja jopa kaipaa sinne. Eli alkuun pitää kärsiä jonkin aikaa, jos on liikunta jäänyt vähiin elämässä. Mutta suosittelen ehdottomasti tämän ajanjakson käymään läpi.

      Yksi vaihtoehto olisi ostaa sähköpyörä ja ajella sillä. Se kuluttaa kaloreita siinä missä tavallinenkin pyörä, mutta ei tarvitse puuskuttaa ylämäissä. Ja on hemmetin kiva vekotin. Näkee maisemia, ihmisiä touhuilemassa ja uusia paikkoja. Tällä voisi vaikka aloitella ennen kuntosalille menemistä.

      Ja sellainen havainto vielä, että itsellä paino alkoi jumittamaan vaikka olin kalorivajeella. Vaihdoin sitten 2 kertaa viikossa tehdyn painonnostoharjoittelun soutulaitteella harjoitteluun 4 kertaa viikossa ja paino lähti laskemaan uudestaan melkeinpä välittömästi. Aerobisella hikiliikunnalla tuntuu olevan siis ainakin omalla kohdallani myönteinen vaikutus laihtumiseen.

      Niin ja kannattaa miettiä miksi laihduttaa ja mitä sitten voi tehdä kun on laihtunut. Tämä lisää motivaatiota. Jos ei ole motivaatiota ja tavoitetta, aika hankala on saada mitään aikaiseksi.

      • Anonyymi

        ". Aerobisella hikiliikunnalla tuntuu olevan siis ainakin omalla kohdallani myönteinen vaikutus laihtumiseen."

        Omakohtainen kokemus ja tarkat laskelmat puoltaa kohdallani sitä, että ns aerobinen liikunta (pyöräily) kyllä "romahduttaa" painoa hetkessä pari kiloa, mutta ainakin omalla kohdalla se johtui vaan siitä että kropasta poistui nestettä lisääntyneen liikkumisen johdosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ". Aerobisella hikiliikunnalla tuntuu olevan siis ainakin omalla kohdallani myönteinen vaikutus laihtumiseen."

        Omakohtainen kokemus ja tarkat laskelmat puoltaa kohdallani sitä, että ns aerobinen liikunta (pyöräily) kyllä "romahduttaa" painoa hetkessä pari kiloa, mutta ainakin omalla kohdalla se johtui vaan siitä että kropasta poistui nestettä lisääntyneen liikkumisen johdosta.

        Onhan sekin tietysti mahdollista.

        Itse en ainakaan tällä hetkellä käytä puntaria kuin ehkä kerran puolessa vuodessa, vaikka laihdutus on kesken. Kalorit sen sijaan lasken tarkasti.

        Peilistä kuitenkin näyttäisi että kiloja on karissut, ryhti on parantunut ja olen jotenkin jäntevöitynyt (tuntee ihan olossa sen). Tällaista jäntevöitymisilmiötä en huomannut niin paljon pelkässä voimaharjoittelussa ja pyöräilyssä, vaikka lihakset kyllä kasvoivatkin ja treenasin kattavasti etenkin yläkroppaa.

        Soutulaitehan rasittaa kroppaa erittäin monipuolisesti, 85 prossaa lihaksista aktivoituu ja myös core saa treeniä. Ehkä siitä tuo jäntevä olo.


    • Anonyymi

      Kylläse laihdutus onnistuu ilman liikuntaa oot vaa nälkälakos ja juot vettä. siinä hyvä ohje

    • Anonyymi

      "väsynyt läskeihin" 09.09.2014 10:49 kirkoitti "Onko Se liikunta pakollista kun haluaa pudottaa painoaan?"

      Murheilu on laihdutttamisessa taydellisesti ja kaikinpuolin turhaa, se ei laihduta lainkaan.

      Lisäty murheilu edistelee laihduttamisen epäonnistumista koska lisätty murheilu edellyttää proteiinin saannin lisäämistä, joka siis lisää energina saantia.

      • Anonyymi

        Juo vain vettä,niin laihtuu.


      • Anonyymi

        Miksi vihaat ihmisiä?


      • Anonyymi

        Liikkumattomuus lisää ihmisen henkistä pahoinvointia.

        Todistusaineisto on nähtävissä tälläkin palstalla.


      • Anonyymi

        Elä syö mitään,niin laihdut varmasti.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe