ohjeita penikkataudin hoitoon?

tahtoo enemmän

Löytyykö joltain, joku erityisen hyvä konsti penikkataudin hoitoon? Penikkatauti on ollut riesanani jo toukokuusta lähtien. Oikea jalka rupes oireilemaan sulkapaallon, sählyn ja vetojuoksujen lisäyksen jälkeen. Kesä-heinäkuun olin kokonaan juoksematta. Heinäkuun alussa popsin tulehduskipulääkkeitä, mutta sekään ei tuonut pysyvää apua. Nyt kegätkin on uusittu ja yritän venytellä pohkeita ja nilkkoja ja kylmä hoitoa, mutta penikka tauti meinaa yhä vaivata. "Normaali" ihmisen liikuntamäärillä penikkatauti ei vaivaisi, mutta tahdon enemmän...

5

1017

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bodarijuoksija

Oletko kokeillut pitää totaalitaukoa juoksusta?

Jotta saisit parhaiten parannettua jalkaasi, tulisi sulla olla jokin erittäin iso tynnyri mihin voit liottaa jalkasi polveen asti. Toinen epämiellyttävämpi vaihtoehto on mennä avantoon liottamaan jalkoja. Ideana on kuitenkin liottaa jalkoja 12 minuuttia mahdollisimman kylmässä vedessä, ja tämän jälkeen suihkuttaa 30 sekunttia ihon lämmintä vettä jalkoihin, ja vielä lopuksi 12 minuuttia tätä samaa kylmähoitoa. Hoito on pitkä mutta tutkimuksien mukaan paras mahdollinen kylmä-kuuma-hoito. Tämän jälkeen vaatteet päälle ja pohkeille pientä venytyspumppailua, nopeita 3s pituisia venytyksiä, 20 toisto / pohje, kolme kertaa.

Tee tämä joka päivä, ja lepää pari kolme viikkoa. Voin taata että penikkatautisi on parantunut. On vielä eräs keino, jolla saa takuuvarmasti taudin paranemaan (varmemmin kuin edellä mainittu). Mutta tällöin kannattaa kääntyä fysioterapeutin puoleen, sillä kyseessä on eräänlainen etusäärilihaksen lihasvahvistus harjoittelu, jota on vaikea selittää täällä.

• niinpä...

Tohon tautiin ei auta mikään muu kuin lepo, lepo, lepo, kylmägeelit/-sprayt, lepo, lepo, tulehdus- tai muut kipulääkkeet ja vielä kerran lepo. Mitään ei kannata tehdä ennen kun vaiva on parantunut kokonaan. Pahimmassa tapauksessa et voi juosta enää ikinä, jos vaiva menee todella pahaksi. Penikkataudista voi tulla ns. krooninen, ellei ole tullut jo. Kannattaa hillitä itsensä pariksi kuukaudeksi. Sitten vetää yhden testilenkin(n.2-3km). Jos vieläkin sattuu suosittelen vielä n. 2-4kk:n lepoa. Jos oireita ei ilmaannu aloita pienistä lenkeistä ja lisää määrää, pituutta ja vauhtia pikkuhiljaa.

Penikkataudin kanssa ei ole leikkimistä. Usko mua, mä olen kokenut sen. Jos sä oikeesti rakastat juoksemista kannattaa suhde siihen jäädyttää hetkeksi, muutensä voit menettää sen lopullisesti. Korvaavana toimintana suosittelen vesijuoksua, joogaa ja kuntopyöräilyä.

• Jäämies Öz

Itsekin penikkataudin kokeneena voin todeta, että lepo on tärkeä asia vaivan parantelussa. Minulla lepo yksin ei kuitenkaan riittänyt. Oireet kyllä helpottivat, mutta eivät menneet lopullisesti pois. Tähän lopulta auttoi hieronta. Suosittelen siis hakeutumaan urheiluhierojalle.

• toipilas

Kuumaa, kylmää, kuumaa, kylmää. Hieroppas saippuapalalla penikoitas kun kylvet. Nannaa.

• Juoksija

Venytä pohkeita pitkään. 5min tai kauemmin. Jonkin sortin kalteva taso on hyvä tai sitten seiso portailla päkiöillä ja paina kantapäät alas. Hankala selittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4756
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3155
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2641
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2615
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2348
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1559
    Aihe